تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

اهمیت صمد بهرنگی بودن

  • اهمیت صمد بهرنگی بودن
  • سعید فایقی

  • شهریور 48 در اوج اختناق، آذربایجان گوهر درخشان ادبیات ایران را از دست داد و به عزا و ماتم نشست، این یل محله چرنداب تبریز در چارچوب قصه از عدالت اجتماعی می‌گفت و عدالت اجتماعی را مهم‌ترین خصیصه یک جامعه سالم می‌دانست. در 29سالی که از خداوند عمر گرفت به ضرب سیلی صورت خود را بسان بابک سرخ نگه داشت و جریمه، تبعید و توبیخ و آوارگی را به جان خرید و از روستایی به روستای دیگر رفت که به دور از آرایه‌های رویه‌ای شهرها در روستاها به دنبال معانی ناب باشد. او شیفته واقعی مردم بود، خداوندگار عالم، استعدادی عجیب در وی به ودیعه گذاشته بود، ژرف‌اندیش ،اهل فهم و قریحه و ادب که در آموزش حرص و ولعی وصف‌ناپذیر داشت. هشت ساله بود که انسانی بزرگ و سترگ معلمی که هر چه نسل آن روز شهرمان دارد از اوست استاد کاوه، حقیر را با داستان‌های صمد آشنا کرد. استاد کاوه می‌فرمود روشنگری‌های صمد خشم و وحشت رژیم را برانگیخته، آن روزها ما نمی‌فهمیدیم، زیبایی آثار صمد در آن سن کم ما را از نکات عمیق متن و وجوه ادبی آثار ایشان غافل می‌کرد، نثر زیبای او شگفت‌آور بوده و هست. خدایش بیامرزد، افق‌های روشنی از جامعه برای ما و نسل ما گشود و افتخار داشتم که یک روز در کنار استاد کاوه پای صحبت آن مرد باشم. از دانش بیان و معانی وصف‌ناپذیری برخوردار بود، می‌گفتند غرق شده اما مگر آب که مایه حیات است، می‌تواند جان بستاند؟ غرق شدن صمد همیشه در پرده ابهام است و آرام گرفتنش در کنار رود ارس غیرقابل‌ باور.صمد بهرنگی در 18سالگی شد آقا معلم روستاها، قلم به دست گرفت و عشق آموخت با محبت صفت جمالی در ما تزریق کرد و با عشق صفت‌جلالی، باور کنیم که آب جانش را گرفت؟!با قصه‌هایش بچه‌ها را به جامعه باوراند، با ماهی سیاه کوچولو اندیشه مبارزه را در ما خلق کرد، در دوره کوتاه زندگی‌اش او در زمره پرکارترین نویسندگان قرن ما قرار گرفت. رحمت خدا بر مادر مهربانش سارا بیگم که صمد را تربیت کرد و خوش به حال گورستان امامیه تبریز که صمد را در سینه دارد و بدا به حال ما که از او و وجود او محرومیم و به راحتی هم فراموشش کرده‌ایم و اما به قول خودش «نباید ایستاد و باید رفت، غرض رفتن است نه رسیدن.» 
  • شرق - ۱۷ شهریور   ۹۰
  • سهام عدالت صدهزار بازنشسته پرداخت نشد

    سهام عدالت صدهزار بازنشسته پرداخت نشد 

    رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی از سرنوشت نامعلوم سهام عدالت بازنشستگان خبر داد و گفت: طی چهارسال گذشته فقط یک بار سود سهام عدالت به بازنشستگان پرداخت شده است.  علی اکبر خبازها در گفت وگو با مهر افزود: سهام عدالت به تعداد زیادی از بازنشستگانی که قبل از سال 86 بازنشسته شده بودند تعلق گرفت و پس از آن دیگر خبری از سهام عدالت نشد. به گفته وی، حدود صد هزار نفری که بعد از سال 86 بازنشسته شده اند سهام عدالت دریافت نگرفته ا ند. رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی تاکید کرد: قرار بود سود سهام عدالت هر سال به بازنشستگان پرداخت شود درحالی که این سود از سال 86 به بعد فقط یکبار آن هم به مبلغ 40 هزار تومان به بازنشستگان تعلق گرفته است. خبازها با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی مسئول سهام عدالت و پرداخت سود آن به بازنشستگان است گفت: این موضوع ربطی به صندوق تامین اجتماعی ندارد. وی در مورد اجرای نصف و نیمه اینگونه طرحها در کشور افزود: نباید دل اقشار زحمت کش را که سالها برای کشور فعالیت کرده اند با ارائه طرحهای نصف و نیمه خوش کرد باید تکلیف این افراد را مشخص کرد و برای یکبار اعلام شود که سهام ارائه می شود یا خیر. رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیراهن صندوق تامین اجتماعی با تاکید براینکه بلاتکلیفی شایسته این قشر از جامعه نیست، گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر تکلیف سهام  عدالت و سود سالیانه آن برای بازنشستگان مشخص شود. وی اظهار داشت: بسیاری از بازنشستگان با حقوقی که دریافت می کنند برای تامین حداقل های زندگی خود نیز با مشکل مواجهند به همین دلیل پرداخت به موقع سود سهام عدالت می تواند تا حدودی در رفع مشکلات آنان موثر باشد.  

    مردم سالاری - ۱۷ شهریور ۹۰

    چگونگی جذب و حفظ نیروهای نخبه در آموزش و پرورش

     

    چگونگی جذب و حفظ نیروهای نخبه در آموزش و پرورش


    در سال‌های اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دانشگاه‌های کشور به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود و جذب دانشجو صورت نمی‌گرفت، ایجاد مراکز تربیت معلم توسط دو شهید فرزانه انقلاب، رجایی و باهنر، زمینه حضور نخبگان را در آموزش و پرورش فراهم کرد و باعث شد دانشجویان و دانش‌آموزان دیپلم سال‌های 1357 تا 1362 که افراد انقلابی، نخبه، متعهد و باهوش بودند، جذب آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم شوند. بیشتر این دانشجویان از نوابغ دانش‌آموزی کشور بودند که به دلیل تعطیل شدن دانشگاه‌ها به آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم روی آورده بودند تا زندگی خود را در کنار کسب علم و دانش بگذرانند. خوشبختانه با باز شدن دانشگاه‌ها اغلب آنها تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دادند.

    ادامه مطلب ...

    هزینه ای که زندان روی دست کشور می گذارد؛

    <>
    <>
     هزینه ای که زندان روی دست کشور می گذارد؛
    <>
     روزانه 5میلیارد تومان! 

    «زندان، جای خوردن و خوابیدن نیست.» این جمله را هرکسی‌که پایش به آن طرف میله‌ها رسیده است، شنیده؛ ولی اکنون مسئولان زندان‌ها این جمله را به‌گونه‌ای دیگر تکرار می‌کنند: «هر زندانی، روزی حداقل 20هزار تومان خرج دارد و نباید زندان جایی باشد که مجرم، در آن می‌خوابد و می‌خورد و برای جرم‌های آینده، نقشه می‌کشد.»
    مدیرکل زندان‌های استان فارس با اعلام اینکه زندانی هزینه‌های زیادی دارد، گفت: «هزینه نگهداری یک زندانی در هر روز برای دولت زیاد است. یک مجرم باید طبق قوانین استاندارد، در سه وعده غذایی 2500کالری مصرف کند و 25متر فضای مسقف در اختیار داشته باشد که درمجموع، هزینه آموزش و نگهداری هر زندانی روزانه بیش از 20هزار تومان می‌شود.»

    <><>
    <><>
     

     

    ادامه مطلب ...

    مهارت‌های مورد نیاز معلمان در عصر دانایی

     
    مهارت‌های مورد نیاز معلمان در عصر دانایی


    معلّم در عصر دانایی باید بتواند مثلث یادگیری را که شامل خواستن (طرز تفکر)، دانستن(مهارت‌های ذهنی) وتوانستن (مهارت‌های فیزیکی) را به دانش‌آموزان خود بیاموزد.‏‏ در نگاهی گذرا می‌توان به چشم انداز آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم اشاره کرد:

    الف ـ ستون‌های یادگیری: 1- یادگیری چگونه دانستن، 2- یادگیری چگونه انجام دادن، 3ـ یادگیری چگونه زیستن و 4 ـ یادگیری چگونه شدن.

    ادامه مطلب ...

    نیروهای غیرمتخصص

      

    نیروهای غیرمتخصص  


    در آموزش و پرورش

    نماینده دهلران گفت: وزیر آموزش و پرورش بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از افراد غیر متخصص تامین می کند. به گزارش فارس، علی عزتی در تذکری شفاهی در صحن مجلس اظهار داشت:  بر اساس ماده 51 قانون برنامه چهارم و بند 111 قانون بودجه سال 90 وزارت آموزش و پرورش موظف است بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم تامین کند. وی افزود: با اینکه این فارغ التحصیلان به مرکز آموزش و پرورش متعهد هستند اما مدتی است که وزارت آموزش و پرورش از این فارغ التحصیلان استخدامی ندارد و این افراد در بلاتکلیفی به سر می برند. عزتی همچنین تصریح کرد:  اخیرا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش این وزارتخانه اسامی تعدادی از شرکت  کنندگان در آزمون را به عنوان افراد قبولی اعلام کرد اما پس از 24 ساعت آنها را مردود دانسته  است.  

     

    مزذم  سالازئ-  ۸ شهزئوز      ۹۰

      

    وزیر آموزش‌و‌پرورش

    یک نماینده مجلس:
    وزیر آموزش‌و‌پرورش
    از خیابان، نیرو جذب می‌کند 


     

    شرق  -    ۲    شهریور     ۹۰

    خانه ملت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از رویه استخدام در آموزش‌وپرورش گفت: وزیر آموزش از خیابان نیرو جذب می‌کند، اما فارغ‌التحصیلان مرکز تربیت معلم را که از جوانان نخبه کشور هستند، استخدام نمی‌کند. حسین نقوی‌حسینی در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۹۳‌آیین‌نامه داخلی نهاد قانونگذاری کشور گفت: در روزهای اخیر شاهد تجمع فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم روبه‌روی مجلس هستیم که این افراد حدود چهارهزار نفر از دختران و پسران نخبه هستند که در سال ۸۸ در آزمون سراسری شرکت کردند و با رتبه‌های زیر هزار به دلیل علاقه به حرفه معلمی، مراکز تربیت معلم را انتخاب کردند و اکنون که آماده معلم شدن هستند، وزیر آموزش‌وپرورش وقعی به آنها نمی‌نهد.  

    طبقاتی شدن جامعه و مرگ سرمایه‌های اجتماعی

    کندوکاوی در مفهوم سرمایه‌ اجتماعی و کاربرد آن 

     

    طبقاتی شدن جامعه و مرگ سرمایه‌های اجتماعی
     
    بخش سوم و پایانی


    امروزه توسعه ملی در کشورهای گوناگون بیش از هر چیز به مشارکت فعال و وفاق اجتماعی افراد جامعه وابسته است. نبود مشارکت زمینه‌های برخورد، اختلاف نظر و تضاد را در میان عملکرد بخش‌های گوناگون جامعه فراهم می‌سازد و منابع کمیاب کشور را صرف مقابله با عوارض نامطلوب این برخوردها می‌کند. از این رو نگرش برنامه‌ریزان و خط مشی تدوین کنندگان در قرن بیست و یکم باید معطوف به افزایش نقش مشارکت‌های مردمی در فرآیند توسعه و به ویژه در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شود.‏

    با توجه به این که مشارکت اجتماعی، یکی از سرمایه‌های اجتماعی پویا در جامعه تلقی می‌شود، تدوین راهبردی مبتنی بر سازماندهی مردمی در رابطه با سیاست‌هایی که برای کسب حداکثر مشارکت مردم تنظیم می‌شوند، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است‌. البته باید اشاره کرد که سیاست‌های مشارکتی، بدون همراهی با سیاست‌هایی که در جهت برقراری تساوی و عدالت اقتصادی مطرح می‌شوند، قادر نیستند، تأثیری مثبت بر کارآیی ارگان‌ها و نهادها در جامعه داشته باشد.

    بدون شک با مشارکت مردم در امور مربوط به خود، قوه ابتکار و ابداع آنان تقویت می‌شود و به نحو مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی مردم به شکل واقعی و ملموس با امور اجرایی مواجه می‌شوند و از این رو شکاف خواست‌های آنان با حاکمیت کاهش می‌یابد.

    در این شماره از گزارش ضمن بررسی دیدگاه‌های دکتر قلی‌پور ـ استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت سرمایه اجتماعی، نگاهی نیز به موضوع مشارکت اجتماعی خواهیم داشت.‏

    ادامه مطلب ...