تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

آیا فریادها بی اثر است؟

<>

آیا فریادها بی اثر است؟ 

از آخرین بارهایی که برای نوشتن مطلب و فعالیت و اظهارنظر درباره مسائل سیاسی و اجتماعی، سخت احساس وظیفه می کردم، نزدیک به یک دهه می گذرد. در اوج سالهای پرشور جوانی و دانشجویی و در فضای گرم و گاه داغ سالهای 76تا 80 ما خود را در مرکز اتفاقات و حوادث می دیدیم و اعتراض و اظهارنظر و احساس وظیفه نسبت به اصلا ح جامعه لحظه ای رهایمان نمی کرد!
بعد آن سالها، هر کس به طریقی و عده ای هم با این اعتقاد که پیش از اصلا ح جامعه، خودمان را باید اصلا ح کنیم و البته با احساس سرخوردگی از این که با حرفها و اعتراض های ما، چیزی عوض نمی شود، تقریبا خاموش شدیم.
اما در این سالها و به خصوص هفته ها و ماه های اخیر، نگاهی به خودم و اطرافیانم انداختم و دیدم همگی، همه جا و همه وقت سخت در حال اظهارنظر و ابراز احساسات درباره مسایل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور و سراسر جهان! هستیم. از تاکسی و اتوبوس و مترو و صف نانوایی و محل کار تادیدارهای دوستانه و خانوادگی و مهمانی ها و خلا صه همه جا، بعد از سلا م و احوال پرسی، بحث درباره تک تک موضوعات روز شروع می شود و همه نقد داریم و همه راه حل می دهیم و همه چیز می گوئیم و همه فریاد می زنیم و... البته این فرهنگ دیرینه ما بوده و هست و همین گفت وگوهای کوچه و خیابان و خانه و محل کار، در روزنامه ها و مجلا ت و سایت ها و مجامع سیاسی هم به شکلی دیگر رواج دارد و همه، همه چیز می گویند!
اما این روزها،

نویسنده : محمد زرین

ادامه مطلب ...

بیانیه ی کانون صنفی معلمان(طیف صنفی)

بیانیه ی کانون صنفی معلمان(طیف صنفی)

به مناسبت روزجهانی معلم

مهرماه 90

 

ملت غیور ، معلمان فرهیخته ،همکاران آگاه 

فدریکو مایور مدیر کل سابق یونسکو، روز 5 اکتبر( مصادف با 13 مهر ماه) را در سال 1994، د ر  چهل و چها رمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان، در شهر ژنو، به عنوان  روزجهانی معلم پیشنهاد نمود که مورد تائید وزرای آموزش و پرورش قرار گرفت. در این اجلاس آقای محمد علی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز شرکت داشت. مصوبه مذکور مورد تایید ایران نیز قرار گرفت. هر سا ل در چنین روزی یونسکو و سازمان های وابسته به سازمان ملل متحد و اتحادیه های معلمان جهان پیام هایی به روسای کشور ها و خانواده ها می فرستند تا احترام به معلم، قدر دانی از او و ایجاد شرایط مناسب کار را برای معلمان سرلوحه کارهای خود قرار دهند.  برای بالا بردن کیفیت آموزش و پرورش در کشور ها لازم است که کیفیت کار و زندگی معلمان ارنقا ء یابد و معلمان از جایگاه مناسب بر خوردار شوند. کشور های پیشرفته جهان به نقش محوری معلمان جامعه درپیشر فت آ موزش عمومی به عنوان تنها عامل توسعه اجتما عی می نگرند و سرمایه گذاری های عظیم ودراز مدتی روی آن انجام می دهند. بدیهی است رفع مشکلات معیشتی این قشر از جامعه همانند دیگر کشورها و ارتقای این شغل به عنوان یکی از مشاغل بسیار بالای جامعه می تواند تا حدود زیادی افکار عمومی را نسبت به آینده ی مقام معلم در جامعه امیدوار سازد

در قلب همه معلمان روابط و عواطف حساس و کلیدی با دانش آموزانشان که آینده ساران جامعه می باشند وجود دارد. روابطی که هر جامعه ای به آن توجه داشته و برای آن سرمایه گذاری می کند. معلمان هستند که با موثرترین روش آینده ی هر جامعه و تمام انسانهای کره ی خاکی را رقم می زنند.

ادامه مطلب ...

اینترنتی کردن مدارس ادعاست!


 اینترنتی کردن مدارس ادعاست! 

پیش از این که سال تحصیلی جدید در کشورمان آغاز گردد یکی از وعده های وزیر آموزش و پررورش راه اندازی اینترنت تمیزوآبکشی شده بود که خیلی زود مورد انتقاد مجلسیان قرار گرفت.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: این موضوع که بیش از درصد بودجه کلان آموزش و پرورش صرف پرسنل استخدامی آن می‌شود وباید دید وزیر براساس کدام اعتبار از اینترنتی شدن مدارس می‌گوید. وی افزود: نمی‌توان با سه یا چهار درصد بودجه باقیمانده آموزش و پرورش ادعای اینترنتی کردن مدارس را مطرح کرد.رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که به گفت‌و‌گو با ایلنا نشسته بود ادامه داد: بیش از درصد بودجه کلان آموزش و پرورش صرف پرسنل استخدامی این وزارتخانه می‌شود؛ باید دید وزیر مربوطه براساس کدام اعتبار از اینترنتی شدن مدارس سخن می‌گوید.علی عباسپور‌تهرانی‌فرد خاطر نشان ساخت:در بحث اینترنتی کردن مدارس کشور،همواره دو بخش امکانات و ایجاد توقع باید لحاظ شود به گونه‌ای که از یک سو مباحث مطرح شده عقلائی و بستر اجرایی داشته باشد و از سوی دیگر افزایش سطح توقع را به وجود نیاورد.وی یاد آور ساخت:هر چند در آموزش و پرورش گام‌های خوبی در ساماندهی نیروی انسانی و پراکندگی سازمانی برداشته شده است اما واقعیت منابع موجود در این وزارتخانه مسئله دیگریست.نماینده تهران، ری و شمیرانات در مجلس تاکید کرد:بحث ایجاد شبکه اینترنتی صرف در مدارس نمی‌تواند موجب به روز و اینترنتی شدن مدارس کشور شود.حاجی بابایی پیش از این گفته بود:بدنبال هوشمند سازی درجه بندی شده مدارس، اینترنت تمیز و آبکشی شده به مدارس ارائه می‌شود. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طی سه سال 20 هزار مدرسه را هوشمند می‌کنیم، گفته بود: با هوشمندسازی مدارس، اینترنت تمیز و آبکشی شده و به صورت اینترنت ملی وارد مدارس می‌شود 

مردم سالاری -  ۱۲   مهر ماه  ۹۰

رضایت شغلی و عوامل موثر برآن

رضایت شغلی و عوامل موثر برآن  

 نویسنده : زهره میرزائی فرد  

 

 

رضایت شغلی چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟ این مساله ای است که بسیاری از افراد با آن دست به گریبان هستند. احتمالا قسمت عمده ای از زندگی روزانه شما نیز صرف یک کار می شود. کار می تواند به عنوان انجام وظایفی تعریف شود که متضمن صرف کوشش های فکری و جسمی بوده، حال این که فرق میان شغلی که به دنبالش بوده اید و شغلی که صرفا به اجبار به آن مشغولید می تواند همان اختلاف میان زندگی رضایت بخش یا زندگی شاق و خفت بار باشد. موضوع کار دلخواه در برابر کار اجباری در بسیاری از حوزه های زندگی شما اهمیت دارد، اما به ندرت با اهمیت تر از زمینه اشتغال است. پژوهش ها نشان می دهد که خشنودی شغلی با شادکامی کلی، بهداشت روانی و امید به زندگی طولانی تر ارتباط دارد.

ادامه مطلب ...

احتمال محرومیت از تحصیل 7میلیون کودک و نوجوان

  • احتمال محرومیت از تحصیل 7میلیون کودک و نوجوان

  • شرق: بیش از 19 میلیون و 435 هزار نفر از جمعیت کشور را بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 کودکان و نوجوانان 7 تا 19 ساله تشکیل می‌دهند که به گفته مسوولان آموزش‌وپرورش بیش از
    12میلیون و 300 هزار دانش‌آموز ایرانی سال تحصیلی 1391- 1390 را آغاز کردند که بر این اساس با احتساب تعداد کودکان و نوجوانان در سن آموزش یا لازم‌التعلیم و تعداد دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری می‌توان دریافت که بیش از هفت میلیون نفر از کودکان و نوجوانان کشور از تحصیل در مدارس محروم هستند
  • ادامه مطلب ...

    ارایه آمار نادرست از مشکلات نظام اجرایی است

    <><>
     ارایه آمار نادرست از مشکلات نظام اجرایی است  

    رییس دیوان عدالت اداری ارایه  آمار نادرست و دادن برخی وعده های نادرست از سوی مسوولان را یکی از آسیب های جدی و مشکلات در نظام اجرایی کشور دانست و نسبت به آن تذکر داد.  به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین منتظری در جلسه هیات عمومی با بیان روایتی از امام صادق(ع) ضمن تفسیر آن خطاب به مسوولان اجرایی گفت: از یک طرف آمار درست به مردم نمی دهید و از طرفی وعده هایی را مطرح می کنید که نمی توانید به آن عمل کنید، با این کار اعتماد جامعه از شما سلب می شود و حقیقتا این موضوع در نظام اسلامی قابل قبول و توجیه نیست.  وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی برخی وعده هایی به مردم می دهند که از عهده و توان شان خارج است.

     برخی وعده های مسوولا ن برای دیگران گرفتاری درست می کند
    رییس دیوان عدالت اداری:

    ادامه مطلب ...

    ارایه طرح دوفوریتی توقف تعطیلی پنجشنبه‌ها در مجلس

     

  • همزمان با اول مهر، مخالفت مجلس رنگ دیگری گرفت  
  • ارایه طرح دوفوریتی توقف تعطیلی پنجشنبه‌ها در مجلس
  •  


    شرق: اصرار وزارت آموزش‌وپرورش بر اجرای طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه با واکنش اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی مواجه شده است. یک هفته پس از مهلت مجلس شورای اسلامی به وزیر آموزش‌وپرورش برای ارایه دلایل اجرای طرح تعطیلی مدارس به مجلس و عدم ارایه آن از سوی آموزش‌وپرورش، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از « ارایه یک طرح دو فوریتی یا سه فوریتی برای توقف طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی» خبر داد

    ادامه مطلب ...

    12 میلیون و 300 هزار دانش آموز امروز به مدرسه می روند

     12 میلیون و 300 هزار دانش آموز امروز به مدرسه می روند 

    بیش از 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی از امروز سوم مهر ماه با حضور در مدارس کشور به طور رسمی سال تحصیلی 91-90 را آغاز می کنند.  به گزارش مهر، از مجموع 12 میلیون و 300 هزار دانش آموزان کشور بیش از 5 میلیون و 700 هزار نفر آنان در مقطع ابتدایی و بیش از 3میلیون در مقطع راهنمایی و بیش از 3 میلیون نیز در مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی مشغول به تحصیلی می شوند. این در حالی است که مسوولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده اند در سال تحصیلی جدید بیش از 87 درصد دانش آموزان در نوبت صبح تحصیل می کنند 

    مردم سالاری - ۳  مهر ماه    ۹۰