تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ایران در چه زمینه هائی مقام اول را در جهان دارد ؟

  

ایران در چه زمینه هائی مقام اول را در جهان دارد ؟

 

 


1. بیشترین تولید پسته
2.
بیشترین تولید خاویار
3.
بیشترین تولید خانواده توت
4. بیشترین تولید زعفران
(80% کل تولید جهانی)
5.
بیشترین تولید زرشک
6. بیشترین تولید میوه آلویی
(از قبیل شفت و گیلاس و غیره)
7. بالاترین دمای ثبت شده روی سطح زمین
(70.7 درجه سانتیگرد در کویر لوت)
8. بیشترین تلفات انسانی در سرما و کولاک برفی
(4000 نفر در کولاک سال 1350 کشته شدند، میزان بارش برف 8 متر در 5 روز)
9.
بزرگترین واردکننده گندم
10.
بیشترین فرار مغزها
11. بیشترین نسبت زن به مرد در مدارس و دانشگاه ها
(1.23 زن در مقابل هر مرد)
12. بالاترین میزان تشعشات زمینی، با شدت سالانه 260 میلی سیورت در رامسر
(مقایسه= یک عکس رادیوگرام سینه 0.05 میلی سیورت، میدانهای اطراف چرنوبیل 25 میلی سیورت)
13. بیشترین تعداد زمینلرزه های بزرگ
(بالای 5.5 ریشتر)
14. دقیقترین تقویم دنیا
(تقویم جلالی)
15. بیشترین مصرف تریاک و هرویین
(امریکا بیشترین مصرف کوکایین را دارد)
16. بیشترین تعداد تغییر پایتخت در طول تاریخ
(تهران سی و دومین پایتخت ایرانست)
17. کهن ترین کشور دنیا
(تاسیس شده در 3200 سال قبل از میلاد مسیح)
18. میزبان بزرگترین جمعیت مهاجر جهان (اکثرا عراقی و افغانی)

ادامه مطلب ...

خت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نیمه دوم خرداد

پرداخت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نیمه دوم خرداد 

گروه اجتماعی: مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت مرحله دوم مطالبات بازنشستگان در نیمه دوم خرداد ماه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری ایراندخت عطاریان ضمن اعلام این مطلب گفت: با همت دولت در مرحله اول که اواخر اسفند ماه سال گذشته انجام گرفت برای 830 هزار بازنشسته بخشی از مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به مهر ماه سال 86 تا مهر ماه 87 به حساب بانکی آنها واریز شد. 

مردم سالاری-۲۹  فروردین  ۹۱

۸ سا ل پیش در چنین روزی ...

 

۸ سا ل پیش در چنین روزی ... 

سیزدهمین بیانیه- تهران دانشکده فنی شریعتی خانی آبادنو

26 -27 فروردین 83

    

پس از تحصن یک هفتهای معلمان که از روز 26/12/82 انجام گرفت تشکل‌های صنفی در دانشکده ی فنی شریعتی گرد هم آمدند. موضوع جلسه چگونگی اجرای مصوبات بیانیه یزد بود که مصوبات آن :

1-  تجمع در ادارات آموزش و پرورش در 13 اردیبهشت ماه روز معلم

2-  از تاریخ 15 الی 17 اردیبهشت ماه 83 از رفتن به کلاس خود داری کنند.

3-  در صورت تحقق نیافتن خواسته ها روبروی آموزش و پرورش... از فرصت امتحانات استفاده گردد.

 

   طبق معمول گردهمایی تشکل صنفی معلمان، ابتدا تشکل هر شهر گزارش خود را می خواند. از گزارشات این گونه احساس می شد که تشکل ها تحت فشار شدید و تهدید قرار گرفته اند زیرا اختلافات پدید آمده در جلسه این را نشان داد. از آموزش و پرورش خبرآوردند که :

نمایندگان 4 وزارت خانه 1- آموزش و پرورش 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3-  وزارت کشور  4- وزارت اطلاعات، آمادگی خود را برای گفت وگو و مذاکره اعلام نموده اند.

تشکل های صنفی پذیرفتند و از آنها خواستند که به جلسه ی گردهمایی بیایند ولی ایشان اعلام کردند: از هر تشکل یک نماینده به باشگاه فرهنگیان بیاید. تعدادی از تشکل ها مخالفت کردند و گفتند :

< آنها به ما بی احترامی می کنند، چرا در جمع ما حاضر نمیشوند> بالاخره پس از بحث و
گفت و گو ها رای گیری به عمل آمد و سرانجام نمایندگان تشکل ها به باشگاه فرهنگیان رفتند.

عده ای از مسئولان می دانستند که اگر در دانشکده ی فنی، محل گردهمایی حضور پیدا کنند مورد پرسش و پاسخ قرار خواهند کرفت. تاکید داشتند که جلسه در مکان دیگری برگزار شود. در جلسه ی باشگاه فرهنگیان نماینده ی وزارت آموزش و پرورش جدول شماره 11 که مقایسه ی حقوق و مزایای مقاطع مختلف در سال 83  نسبت به سال 82 بود را به نمایندگان تشکل ها نشان دادند که جدول آن بعداً به مدارس ارسال شد.

  حقوق و مزایای دیپلم- فوق دیپلم- لیسانس- فوق لیسانس و میزان افزایش 83 نسبت به 82 مشخص شده بود. از طرف دیگر وزارت کشور و نیروهای امنیتی فشار می آوردند که اگر بخواهید بیانیه ی یزد را اجرا کنید، مجوز تمام کانون ها را باطل خواهیم کرد. از آن جایی که همیشه معلمان به حرف مسئولان اعتماد داشتند و قول و قرار آنان را قبول می کردند بالاخره پذیرفتند که مصوبه ی یزد را به حالت تعلیق در آورند.

تشکل ها در بیانیه ی صادره خواستار رفع توقیف قلم معلم شدند. قرار شد تجمع یک روزه در ادارا ت آموزش و پرورش (روز معلم) انجام شود. سال 83 آغاز تهدیدها، دستگیری ها و احضار فعالان صنفی معلمان بود. آن سال بر تشکل ها بسیار سخت و ناگوار گذشت. دیگر هفته نامه ی قلم معلم وجود نداشت که گزارشات را اطلاع رسانی کند. از طرف دیگر جناح راست و چپ ما را محکوم
می کردند و تشکل ها را به صورت جدی حمایت نکردند. شاید امروز از تاریخ درس بگیرند.

<در حاشیه ی جلسه خاطره ای گفتنی است: در حالی که در چمن دانشکده ی فنی شریعتی نمایندگان تشکل ها جمع بودند تا بیانیه را مهر و امضا کنند. از ما خواسته شد اولین ماده ی بیانیه را که تجمع در ادارات آموزش و پرورش بود حذف گردد. این امر آن چنان مورد مخالفت تشکل ها قرار گرفت که اکثریت گفتند: بیانیه را پاره خواهیم کرد و به شهرهایمان باز می‌گردیم> بالاخره کوتاه آمدند. درحالی که عده ای نگران و عده ای امیدوار بودند، بیانیه ی زیر صادر شد :

ادامه مطلب ...

راهپیمایی روز جهانی کارگر نیازی به مجوز دولت ندارد

راهپیمایی روز جهانی کارگر نیازی به مجوز دولت ندارد 

منظور از راهپیمایی در اصل 27 قانون اساسی، راهپیمایی‌های اعتراضی است چرا که راهپیمایی‌های عادی صرفا پیاده‌روی محسوب می‌شود و انجام پیاده‌روی نیازی به ذکر در قانون اساسی ندارد.

نعمت احمدی، در تشریخ اصل 27 قانون اساسی که تاکید دارد «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است»، به خبرنگار ایلنا گفت: واژه راهپیمایی در این اصل قانون اساسی به معنای راهپیمایی اعتراضی و صنفی است و در غیر این صورت وجود این اصل در قانون اساسی بی‌معنا بود.

این حقوق‌دان در زمینه جلوگیری دولت از برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر در چند سال اخیر، افزود: طبق قانون وزارت کشور نباید محدودیتی برای برگزاری اینگونه راهپیمایی‌های صنفی ایجاد کند به این دلیل که ما نمی‌توانیم با قانون عادی، قانون اساسی که قانون مادر و شاکله نظام قضایی کشور و مانیفستی میان مردم و حاکمان محسوب می‌شود را محدود کرده و تفسیری خلاف اصل قانون داشته باشیم.

نعمت احمدی در تشریح اصل 27 قانون اساسی افزود: یکی از اشکالات اساسی و انتقاداتی که به نحوه اعمال اجرای قانون اساسی وارد شده است درباره اجرای اصول روشنی است که با نوعی کج سلیقگی در تفسیر آن‌ها روبرو می‌شویم.

ادامه مطلب ...

مجوز راهپیمایی در بیابان‌های بهشت‌زهرا(س) برای کارگران

مجوز راهپیمایی در بیابان‌های بهشت‌زهرا(س) برای کارگران 


ایلنا خبر داد: یک فعال کارگری با اشاره به ترفندهای دولت در سال‌های گذشته گفت: اعطای مجوز برگزاری راهپیمایی روز کارگر در بیابان‌های اطراف بهشت زهرا(س) برای منصرف کردن کارگران از برگزاری راهپیمایی و مطالبه حقوق صنفی‌شان صورت می‌گیرد و کار عبث و بیهوده‌ای است. حسین طاهر‌زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر کمیسیون ماده 10 احزاب با برگزاری راهپیمایی کارگران در تهران مخالفت می‌کرد، اظهار کرد: روز جهانی کارگر در قانون کار ایران به رسمیت شناخته شده، چرا که فرصتی است تا کارگران جهت دفاع از حقوق صنفی خود و ارج نهادن به مقام کارگر در سراسر جهان همزمان راهپیمایی‌های باشکوهی را برگزار کنند. او با تاکید بر اینکه کارگران می‌خواهند با راهپیمایی در این روز بزرگ و مطرح کردن خواسته‌های صنفی و مشکلات تولیدی و صنعتی کشور صدای خود را به گوش مسوولان برسانند، اظهار کرد: برای تحقق شعار سال حمایت از کار و تولید ملی باید به خواسته‌های کارگران در روز جهانی کارگر اهمیت داده شود
 

شرق - ۲۶   فروردین  ۹۱

تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمی‌شود

تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمی‌شود 

 

یک نماینده مجلس با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمی‌شود، گفت: اکنون دو سال است که «معلم» در تربیت معلم، آموزش نمی‌بیند.

سیدحسین نقوی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با «توانا» با اشاره به سند تحولی آموزش و پرورش و سند چشم‌انداز 20 ساله اظهار داشت: ما بر اساس این اسناد باید تحولات پایدار و عمیقی را در آموزش و پرورش دنبال کنیم، اما تغییرات بنیادین یک فرایند هستند و یک رویداد و اتفاق نیستند.

وی با بیان اینکه بین فرایند و رویداد تفاوت وجود دارد، ادامه داد: رویداد اتفاقی عجولانه و سطحی انجام می‌شود و بیشتر بُعد ویترینی دارد، در حالی که تغییرات بنیادین ژرف‌نگر انجام می‌شود و با تکیه بر نگاه کارشناسان، متخصصان و نظریه‌پردازان صورت می‌گیرد؛ در حقیقت نظرخواهی صورت می‌گیرد و اجماع

ادامه مطلب ...

میزان افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت مشخص می‌شود

میزان افزایش حقوق بازنشستگان اردیبهشت مشخص می‌شود 

رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی گفت: میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اردیبهشت مشخص می‌شود اما این افزایش حداقل باید به میزان نرخ تورم که حدود 20 درصد است باشد.

علی‌اکبر خبازها در گفت‌وگو با فارس درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال 91 اظهار داشت: حقوق فروردین بازنشستگان این صندوق مانند سال گذشته پرداخت شده است.

وی ادامه داد: انتظار بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی این است که حقوق و مزایای آن‌ها همسان با نرخ تورم افزایش یابد.علی‌رغم اینکه این موضوع در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی نیز آمده است ولی نسبت به اجرای آن اقدامی نمی‌شود.رئیس کانون بازنشستگان صندوق تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی، نرخ تورم در کشور بیش از 20 درصد است لذا حقوق بازنشستگان نیز باید به همین میزان افزایش یابد.

 

مردم سالاری - ۲۶   فروردین ۹۱

۶ سال پیش در چنین روزی ...

   ۶ سال پیش در چنین روزی ... 

    

 

بیانیه بیست و چهارم – 25و26 فروردین 85 شهرکرد

در جلسه 16 اسفند 84 تشکل های صنفی معلمان قرار شد گردهمایی بعدی در فروردین ماه 85 برگزار شود . کانون صنفی فرهمگیان چهارمحال بختیاری میزبانی ان را بر عهده گرفت . طبق روش معمول گردهمایی تشکل ها ، ابتدا هر تشکل گزارش و پیشتهاد خود را جهت تصمیم گیری به تشکل ها ارائه می کند . در روز اول گردهمایی (25 فروردین) ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش چهارمحال بختیاری به تشکل های صنفی خوش امد گفت و برای انان آرزوی موفقیت نمود . پس از آن آقای تمدن نماینده ی شهرکرد و عضو کمیسیون بودجه مجلس ، گزارشی از بودجه آموزش و پرورش و لایحه ی مدیریت خدمات کشوری و موانع و مشکلات پیش رو را به اطلاع نمایندگان معلمان کشور رساند و به سئوالات آنان پیرامون موضوع مذکور پاسخ گفت . نماینده ی شهر کرد در مجلس شورای اسلامی تاکید نموئ ، تلاش گردد که لایحه مدیریت خدمات کشوری تا آخر سال 85 تصویب گردد .

وگرنه سال 86 به علت این که سال آخر مجلس هفتم است ممکن است تصویب و اجرای ان با مشکلاتی مواجه گردد . ایشان گفتند : بنده طی ملاقاتی که در تعطیلات نوروز با آقای احمدی نژاد رئیس جمهور داشتم ایشان گفتند : بنده تصمیم دارم با سه (ر) مبارزه کنم . رانت خواری – رشوه خواری – رابطه بازی . که آقای تمدن در جواب ایشان گفتند این کار بسیار مشکلی است . پس از سخنرانی نماینده شهرکرد ، تشکل های صنفی در بعد از ظهر و شب به بحث و گفت و گو پیرامون محتوای بیانیه پرداختند و سرانجام بیانیه زیر صادر گردید .

        در حاشیه گردهمایی ، اقای مرتضوی نماینده فارسان به اتفاق همکاران به بازدید یکی از مراکز دیدنی شهر فارسان رفتند که ضمن آن از مسئولان خواستند پی گیر اجرای خواسته ها و مطالبات معلمان باشند . مجلس دولت و مسئولان همگی معتقدند به تعبض و تضییع حقوق معلمان هستند ولی متاسفانه میان گفته و عمل چندین هزار منزل است !!!

لایحه مدیریت خدمات کشوری سه سال و نیم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ی برخی مسئولان حدود 5000 ساعت کارشناسی شد ولی باز تصویب آن با اشکالاتی نظیر ار مالی برای دولت مواجه شد . آیا قبلا بار مالی آن در قانون پیش بینی نشده بود ؟ هر قانونی که تصویب می شود برای دولت بار مالی خواهد داشت . پیش بینی منابع مالی به عهده مسئولان ذیربط است . مثلا با منطبق نمودن ساعت کشور با ساعت جهانی بدون فروش نفت ، می شود بخشی از بودجه آن را تامین نمود . چرا گره ای را که با دست می توان باز کرد به دندان واگذار کنیم .

ادامه مطلب ...

عرضه موادمخدر

مدیر‌کل آموزش و پرورش همدان:
تبدیل مدارس به مهم‌ترین محل
عرضه موادمخدرفارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: با توجه به اینکه مدارس، مهم‌ترین کانون جمعیتی به شمار می‌روند به مهم‌ترین محل برای عرضه موادمخدر تبدیل شده است. عباس حسنی‌محتشم افزود:اگر بخواهیم عوامل موثر در بروز آسیب‌های موجود بین نوجوانان و جوانان را بررسی کنیم، عوامل فردی، اجتماعی، محیط مدرسه و هم‌سن‌وسالان در رفتار دانش‌آموزان دخیل است. حسنی‌محتشم یادآور شد: با توجه به اینکه استفاده از برخی مواد به عنوان موادمخدر و سوءمصرف مواد الکلی است و در ظاهر دانش‌آموز مشخص می‌شود، باید به صورت فنی مورد توجه قرار گیرد. وی بابیان اینکه مهم‌ترین محل برای عرضه موادمخدر مدارس است، افزود: با توجه به اینکه مدارس کانون‌های جمعیتی مناسبی برای عرضه چنین موادی هستند و خانواده‌ها نیز پشتیبانی می‌کنند، به همین علت شاید خانواده نتواند از پس آن برآید. 

شرق- ۲۴   فروردین    ۹۱

نقش خلاقیت معلم بر دفتر ذهن دانش آموزان

نقش خلاقیت معلم بر دفتر ذهن دانش آموزان


    آموزش، و پرورش دادن بزرگ ترین وظیفه هر آموزگاری است. معلمان نقش مهم و حیاتی در زندگی سازندگان آینده کشور ایفا می کنند.
    برای هر دانش آموزی، آموزش و پرورش و معلم، پایه های اصلی زندگی حتی به موازات والدین قرار دارد. معلمان می توانند ارزش ها، تفکرات، اندیشه ها و رفتارهای مناسب را از اوایل کودکی به دانش آموز القا کنند. با تغییرات شگرفی که در حال حاضر در تکنولوژی به وجود آمده است، در هر مدرسه یا دانشگاهی، نقش معلم نیز در زندگی دانش آموزان پررنگ و پیچیده تر شده است، تعلیم و تربیت مناسب کودکان بر عهده مدرسه و معلم است و معلمان در تربیت دانش آموزان نقشی برابر با نقش والدین آنها ایفا می کنند. معلم می تواند فطرت دانش آموزان را در مسیر صحیح قرار دهد، آنها در مورد علاقه مندی ها و برنامه های دانش آموزان، سازماندهی کردن فعالیت های کلاسی، تشخیص استعدادها، توجه به نیازها، تشویق به مطالعه، تعیین ساعت ملاقات با والدین و بحث و تبادل نظر در مورد بهترین روش آموزش و پرورش و یا گفت وگو در مورد رفتارها و وضعیت تحصیلی دانش آموزان و تشویق آنها به شرکت در فعالیت های فوق برنامه و غیره، نقش قابل توجه و چشمگیری دارند.
    معلمان باید از شخصیتی اجتماعی، مهم و جدی، مهربان و دوستانه برخوردار باشند تا دانش آموزان در برخورد با آنها احساس راحتی داشته باشند و بتوانند مشکلات خود را با آنها در میان بگذارند.
    نقش اساسی و مهم دیگر معلم، خلاقیت و ایجاد کلاس درس جذاب برای دانش آموز است
ادامه مطلب ...

عرض تسلیت

عرض تسلیت 

درگذشت مادر آقای توکلی ، کوشنده ی صنفی و عضو هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان کرمانشاه را خدمت ایشان ، خانواده ی محترمشان و عموم خانواده ی فرهنگیان تسلیت می گوییم و به آقای توکلی و بازماندگان آن شادروان آرزوی صبر و تحمل داریم. آقای توکلی ما را هم شریک غم خود بدانید.

صندوق متعلق به فرهنگیان نباید هیات امنای بانکی داشته باشد

<>
 صندوق متعلق به فرهنگیان نباید هیات امنای بانکی داشته باشد 

 رئیس فراکسیون دانشگاهیان در طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: متأسفانه با وجود تأکیدات بیش از دو سال مجلس و سؤال از وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان، بهمن ماه سال 90 مدیریت سابق برکنار شد و هنوز ابهامات مالی در خصوص سرمایه این صندوق برای مجلس وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، مصطفی کواکبیان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گفت: در طرح سؤال از علیرضا حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش بیش از دو سال از وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدیریت ناکارآمد صندوق ذخیره فرهنگیان سؤال کردیم و ایشان امروز در پاسخ به سؤالات ما جواب روشنی نمی دهد و مدعی است که در بهمن ماه 90 مدیریت برکنار شده پس دیگر جایی برای سؤال باقی نمی ماند.

در سوال دکتر کواکبیان از وزیر آموزش و پرورش مطرح شد:

ادامه مطلب ...

بی نظمی دانش آموزان در کلاس درس‏

          بی  نظمی دانش آموزان در کلاس درس‏



بسیاری از معلمان و حتی مدیـران مـدارس از دانش آموزانی که به اعتقاد آن‌ها شلوغ هستند و رفتارهای ناخواسته و نامناسبی از خود بروز می‌دهند و به این ترتیب نظم و انضباط مدرسه و کلاس درس را دچار اخلال می‌کنند، گله دارند. هر کدام از این افراد واکنش‌های متفاوتی در مقابل این نوع دانش آموزان از خود نشان می‌دهند و تصمیم گیری‌های آنان در این زمینه هم متفاوت است. معمول‌ترین و آشکار‌ترین این تصــمیـم‌گیـری‌ها برای کاهش یا از بین رفــتن بی نظمی، گرفتن تعهد کتبی از دانش آموزان و در صورت تکرار از والدین آنان، تهدید به تنبیه و حتی عملی کردن آن و در نهایت اخراج موقتی از کلاس و مدرسه است. ‏

در زمــینه بی نظــمی دانــش‌آمــوزان در کـلاس درس، معلمان بایــد به سه سوال پاسخ دهند:

1) علل و عوامل بی نظمی دانش آموزان کدام اند؟

2 ) چگونه می‌توان از بروز و ظهور رفتار‌های نا مناسب دانش‌آموزانی که نظم و انضبــاط را به مخاطره می‌اندازند، پیشگیری کرد؟

3 ) به هنگام بروز رفتار‌های نامطلوب دانش آموزان، چه باید کرد؟

ادامه مطلب ...

بودجه اجرای نظام 3-3-6 تنها 3‌ میلیاردتومان است

  • رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «شرق»:
  • بودجه اجرای نظام 3-3-6 تنها 3‌ میلیاردتومان است

  • محمدحسین نجاتی: نسخه مالی دولت برای آموزش‌وپرورشی‌ها در سال 91 مشکلات و ابهاماتی همچون سال‌های قبل دارد. با این تفاوت که علاوه بر کاهش سرانه مدارس و سهم بالای حقوق و مزایا، امسال کاهش شدید بودجه عمرانی مدارس، عدم اختصاص بودجه اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش و حرکتی مغایر با برنامه پنجم توسعه به ابهامات و نقاط ضعف بودجه نیز اضافه شده است. مشکلات بودجه‌ریزی در آموزش‌وپرورش از آنجایی نشات می‌گیرد که این وزارتخانه با در اختیار داشتن بیش از یک‌میلیون پرسنل و کارمند سالانه بیش از 93درصد از بودجه خود را تنها صرف حقوق و مزایا می‌کند و آنچه می‌ماند را صرف سایر فعالیت‌های آموزشی، پرورشی، فوق‌برنامه و عمرانی می‌کند.
    مساله‌ای که قرار بود بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه با مدیریت انسانی و کاهش سهم حقوق و مزایا از کل بودجه مرتفع شود اما مشکلات و ابهامات بودجه کماکان به قوت خود باقی است.
  • ادامه مطلب ...

    اجرای نظام دوری از مهر 91 در مدارس ابتدایی

    اجرای نظام دوری از مهر 91 در مدارس ابتدایی  

     

    معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: نظام دوری ( گذراندن پایه‌های تحصیلی اول تا سوم ابتدایی با یک معلم) از مهرماه 91 بر بخشی از مدارس ابتدایی کشور اجرا می‌شود.

    فاطمه قربان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نظام «دوری» از مهر ماه سال جاری، حداقل در یک مدرسه پسرانه و یک مدرسه دخترانه در هر منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور اجرا می شود ، اظهار کرد: اقدامات لازم برای ارتقای توانمندی معلمان این دوره ها برای تدریس انجام شده است. 

    مرذم سالاری - ۱۵   فروذدین     ۹۱

    مهم‌ترین سپرده اجتماعی

  • مهم‌ترین سپرده اجتماعی
  • محمدعلی حسین‌پور

  • یکی از شرایط‌ لازم‌ برای‌ پدیدار شدن‌ افکار نو، وجود آرامش‌ برای‌ مغز است‌. این‌ عضو اسرارآمیز در دریای‌ آرام‌بخش‌ درون‌ آدمی‌ می‌تواند با قلاب‌ خویش‌ به‌ جست‌وجوی‌ افکار نو پرداخته‌ و به‌ سوی‌ خلاقیت‌ حرکت‌ کند. انسان‌ها در یک‌ محیط‌ به‌ دور از اضطراب‌ و تنش‌، فرصت‌ لازم‌ را می‌یابند که‌ بهتر تفکر کنند و برعکس‌، در یک‌ محیط‌ پرتنش‌ که‌ ابرهای‌ نگرانی‌ و بدبینی‌ حضور دارند مغز، تمامی‌ انرژی‌ خویش‌ را برای‌ حفظ‌ و موجودیت‌ صاحب‌ خود به‌ کار می‌برد و دیگر مجالی‌ برای‌ اندیشیدن‌ نخواهد داشت‌. به‌ همین‌ خاطر لازم‌ است‌ انسان‌ها بکوشند در جامعه‌ شرایطی‌ پدید‌ آید که‌ در بستر آن مغز بیندیشد و تکامل‌ یابد و سبب‌ساز افکار نو شده‌ و شرایط‌ برای‌ سازندگی‌ در جامعه‌ مهیا شود.
  • ادامه مطلب ...

    ۵ سال پیش در چنین روزی ...

                            ۵ سال  پیش در چنین روزی ...  

                             ۱۰ فروردین  ۱۳۸۶

     

    بیانیه ی پایانی جلسه ی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور 10 فروردین 1386 – تهران

     

    به نام خداوند جان و خرد 

     

    بیانیه ی پایانی جلسه ی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

    10 فروردین 1386 – تهران

    از داد و داد آن همه گفتید و نکردید      یارب چقدر فاصله ی دست و زبان است      

     

    اخبار مربوط به ضرب و شتم و بازداشت معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی و وزارت آ»وزش و پرورش ، نه تنها برای ملت بزرگ ایران که برای افکار عمومی جهان تکان دهنده و غیر قابل باور بود . هیچ ملت صاحب فرهنگ و هیچ کشور صاحب تمدن ، متزلت متولیان تعلیم و تربیت خود را آن قدر نازل نمی داند که اجازه دهد دست تعدی به روی آنها بلند شود .

    ظاهرا وقوع چنین حوادث ناگواری مختص کشور ماست که داعیه داران اخلاق و معنویتش با ضرب مشت و باتوم و الفاظ رکیک ، معلمان فرزندان خود را به محبس می فرستند و برای شانه خالی کردن از یر بار مسئولیت و وعده های تو خالی خویش ، به آنها اتهامات ناروا وارد می کنند .

     

    فرهنگیان اندیشمند !  

     

    پس از جلسه ی روز سه شنبه 22/12/85 در محل مجلس شورای اسلامی که با حضور نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان ، سخنگوی هیئت رئیسه س مجلس و دو نفر از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و تعدادی از نیروهای امنیتس برگزار شد ، بی نتیجه بودن آن از بدو شروع جلسه با اظهارات متناقض سخنگوی هیئت رئیسه محرز گردید . طبق برنامه ی اعلام شده ی قبلی مقرر بود که روز چهارشنبه 23/12/85 نمایندگان تشکل های صنفی در مقابل مجلس گزارش جلسه ی روز قبل را به فرهنگیان اعلام کنند ، ولی مداخله ی غیر قانونی نیروهای انتظامی و امنیتی و ضرب و شتم و دستگیری تعداد زیادی از معلمان عدالت خواه ، مانع از اعلام بی ثمر بودن جلسه ی روز بیست و دوم اسفند به فرهنگیان شد .

    یاران همراه  

     

    پس از یک دهه حرکت صنفی و انجام همه ی اقدامات مدنی اعم از مکاتبات ، طومارها ، تحصن ها ، تجمعات اعتراض آمیز و برگزاری جلسات مکرر با مسئولان اجرائی کشور و نمایندگان مجلس ، برای فرهنگیان کشور روی کار امدن دولتی با شعار مهرورزی و عدالت محوری و مجلسی یا شعار معیشت مداری ، نوید روزهای خوش و رفع تبعیض و بی عدالتی بود ، ولی پس از گذشت سه سال از عمر مجلس و قریب دوسال از عمر دولت ، برهمگان توخالی بودن وعده ها محرز گردید .

    ادامه مطلب ...

    مزمن شدن بی خوابی های موقتی عامل خواب آلودگی های طولا نی

    مزمن شدن بی خوابی های موقتی عامل خواب آلودگی های طولا نی 

    عضو هیات رییسه انجمن پزشکی خواب، یکی از عوارض  احتمالی  مزمن  شدن  بی خوابی  موقتی را خواب آلودگی  روزافزون  در طی  روز که  تمام  جنبه های  زندگی  را تحت  تاثیر قرار می دهد، دانست و گفت: سعی  کنید استرس  خود را کم  کرده و روش های  آرام  سازی  خود را فراگیرید.

    ادامه مطلب ...