تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ارتباط درست معلم با شاگردان

 
ارتباط درست معلم با شاگردان


بیشتر متخصصان تعلیم و تربیت، ارتباط را نوعی رابطه دو طرفه می‌دانند و به طور کلی ارتباط انسانی را به دو مقوله کلامی و غیر کلامی تقسیم می‌کنند. اما در کلاس درس، بیشتر رابطه‌ها یک طرفه و معلم متکلم وحده است. اما باید دانست که مهم‌ترین مهارت در زمان تدریس، برقراری یک ارتباط صحیح با همه دانش آموزان است و این مقوله باید در طرح درس سالانه معلمان ذکر شود تا از همان ابتدا به فکر ارتباط صحیح با دانش آموزان باشند. اگر این رابطه به خوبی برقرار شود، بیشتر هدف‌های آموزشی با کیفیت و پویایی بیشتری تحقق می‌یابند.‏

برخی از راهکارهای برقراری ارتباط درست و شایسته میان معلم و شاگرد عبارتند از:‏

‏1. لطفا اشتباه دانش آموزان خود را بزرگ نکنید. این کار باعث می‌شود بعد از مدتی دانش آموز باور کند که هر کاری انجام می‌دهد یا هر حرفی که می‌زند اشتباه است. در نتیجه کم کم به یک دانش آموز منزوی تبدیل می‌شود.

‏‏2. همیشه با همه دانش آموزان تان احوالپرسی کنید و حتی در مورد مشکلات شان از آنها بپرسید وبا مهربانی و دلسوزی سعی در رفع مشکلات آنها داشته باشید.

‏‏3. به نظرها و سخنان دانش آموزان تان چه در هنگام تدریس و چه غیر از آن خوب گوش دهید و سخن شان را قطع نکنید.

‏4.هیچ گاه در کلاس و مدرسه به یک نفر توجه و اهمیت خاصی نشان ندهید و یک نفر را در کلاس یا مدرسه برجسته نکنید.

ادامه مطلب ...

فیلتر شکن

 

 

متاسفانه وبلاگ کانون صنفی معلمان طیف صنفی فیلتر شد . همکاران برای باز شدن  

 

وبلاگ از فیلتر شکن استفاده کنند  

آدرس  http://tts902.blogsky.com/ 

آدرس فیلتر شکن  http://mblocker.info/

یک سوم کودکان خارج از چرخه تحصیل قرار دارند

 

 

یک سوم کودکان خارج از چرخه تحصیل قرار دارند 

     ایسنا| یک فعال حقوق کودک با بیان اینکه 27 درصد کودکان کشور خارج از چرخه تحصیل قرار دارند، گفت: این امر استمرار فرآیند فقر در بزرگسالی را سبب می شود. فرشید یزدانی با بیان اینکه بر اساس آمارهای حاصل از آخرین سرشماری رسمی کشور بیش از 3/5 میلیون کودک خارج از چرخه تحصیل قرار دارند، اظهار کرد: این رقم با توجه به منابع موجود کشور رقم بسیار نامطلوبی است. وی افزود: خارج ماندن این کودکان از چرخه تحصیل در کودکی استمرار فقر آنها در بزرگسالی را موجب می شود. این فعال حقوق کودک در ادامه با اشاره به تبعات اجتماعی محرومیت کودکان از تحصیل عنوان کرد: بالارفتن نرخ بیکاری و گسترش آسیب های اجتماعی از جمله تبعات اجتماعی محرومیت کودکان از کار است. یزدانی در ادامه با اشاره به جنبه های اقتصادی محرومیت کودکان از تحصیل گفت: استمرار نابرابری ها و کاهش فرصت های اشتغال برابر از تبعات خارج ماندن کودکان از چرخه تحصیل است. وی در ادامه با بیان اینکه هر هزینه یی برای آموزش پنج برابر تولید ارزش افزوده می کند، اظهار کرد: خارج ماندن یک چهارم جمعیت کودکان از چرخه تحصیل در کودکی، بیرون ماندن آنها را از چرخه توانمندسازی و تولید در بزرگسالی سبب می شود و بر اقتصاد کلان کشور اثر می گذارد. این فعال حقوق کودک افزود: ضمن اینکه کودکان تنها سازندگان امروز نیستند باید در کودکی هم کودکی کنند و محرومیت آنها از تحصیل، از بین رفتن کودکی و وارد شدن زودهنگام آنها به بزرگسالی را موجب می شود. یزدانی در ادامه عنوان کرد: اینها همه در حالی است که این کودکان تریبون ندارند، نقش سیاسی اجتماعی و حق رای ندارند و به این دلیل در برنامه ریزی ها از آنها غافل می شوند و باید دغدغه مندان حوزه اجتماعی به این موضوع پرداخته و آگاهی رسانی کنند.  

اعتماد-   ۲۸     اردیبهشت    ۹۱

اندازی 1800 مدرسه پیش‌حوزوی در کشور

مدیریت 300 مدرسه علمیه صورت می‌گیرد

  • راه‌اندازی 1800 مدرسه پیش‌حوزوی در کشور

  • محمدحسین نجاتی: راه‌اندازی مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه، از تکذیب در سال 88، افتتاح 30 مدرسه در سال 89، توسعه 100 مدرسه در سال 90 به راه‌اندازی 1800 مدرسه پیش‌حوزوی در سراسر کشور رسیده است. روند صعودی حضور و فعالیت اجرایی حوزویان در آموزش و پرورش امروز به بالاترین حد خود رسیده است. به طوری‌که معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه‌های علمیه از راه‌اندازی
    1800 مدرسه پیش‌حوزوی یا «مدرسه امین» با مدیریت 300 مدرسه علمیه در سراسر کشور خبر می‌دهد. طرحی که به موجب آن قرار است تعدادی از مدارس کشور در قالب سه مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه با استفاده از ظرفیت‌های تربیتی حوزه‌های علمیه در کنار آموزش عمومی دروس مدارس اقدام به تدریس علوم دینی به دانش‌آموزان کنند. این مساله بیش از آنکه در راستای سیاست‌های آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش باشد، ناشی از «درهای باز آموزش‌وپرورش برای حوزه علمیه» و «اعلام آمادگی تمام‌قد حوزه علمیه و معاونان آن برای همکاری با آموزش‌وپرورش» است. چرا که روز گذشته مدیر حوزه علمیه قم در ششمین نشست سالانه همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش گفت: حوزه علمیه و معاونان آن تمام‌قد برای همکاری با آموزش‌وپرورش اعلام آمادگی می‌کنند. همچنین حجت‌الاسلام دکتر ذوعلم دبیر سابق ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش عنوان کرد: امروز درهای آموزش‌وپرورش روی حوزه‌های علمیه باز است و عزم جدی برای برداشتن گام‌های بلندتر در راستای ایجاد زیرساخت‌های تعلیم و تربیت دینی محسوس است.
  • ادامه مطلب ...

    کسری 4 هزار میلیارد تومانی اعتبار حقوق کارمندان

    کسری 4 هزار میلیارد تومانی اعتبار حقوق کارمندان 

    معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از کسری 4 هزار میلیارد تومانی اعتبار حقوق و دستمزد کارمندان در سالجاری خبر داد و گفت: با ابلاغ قانون بودجه 91 در روزهای آینده، پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان تهیه و به دولت ارسال می‌شود.رحیم ممبینی در گفتگو با مهر گفت: در چارچوب اعتبارات مصوب در بودجه 91، پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان توسط دو معاونت «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» و «توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» ریاست جمهوری تهیه و برای تصویب به دولت ارسال می‌شود.وی افزود: البته مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارمندان از ابتدای امسال محاسبه و به آنان پرداخت خواهد شد، ضمن اینکه ضریب افزایش حقوق باید در دولت تصویب شود تا بتوانیم آن را اعمال کنیم.ممبینی در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهاد اعتباری دولت برای افزایش حقوق کارمندان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اظهارداشت: دولت براساس فصل یک و شش بودجه ( فصل پرداخت کارمندان مانند حقوق و دستمزد) به 65 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که 61 هزار میلیارد تومان آن در مجلس به تصویب رسید.وی بابیان اینکه میزان دقیق افزایش حقوق کارمندان در سالجاری فعلا معلوم نیست، تصریح کرد: پس از محاسبات جدید این افزایش مشخص خواهد شد.معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری پیش از این گفته بود: پیش بینی دولت در لایحه بودجه سال 91 افزایش حقوق کارمندان تا 15 درصد است. 

    مردم سالاری   -    ۳۰   اردیبهشت    ۹۱

    ده سال پیش در چنین روزی

               ده سال پیش در چنین روزی 

                               ۲۷   اردیبهشت     ۸۱

     

    دومین نشست تشکل‌های صنفی معلمان ایران در تاریخ 27/2/81 در خانه‌ی معلم شهر فرهنگی ایران،
    در اصفهان برگزار شد
    .

    حدود 10 تشکل در این همایش حضور داشتند که از نکات برجسته آن حضور سه تشکل از شه تهران بود. بحث و گفت و گوی اعضای شرکت کننده حول محور، حرکت قانونی و قانونی عمل کردن مسئولان جهت فعالیت تشکل‌های صنفی فرهنگیان بود.

    اجرای صحیح طرح انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در این نشست مورد تاکید قرار گرفت و گفت و گوی بسیار با تبادل نظر اعضای شرکت‌کننده در جلسه بیانیه زیر تایید شد و مورد تصویب حاضرین قرار گرفت.

    تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان(بخش دوم:)  

    بیانیه اصفهان-27/2/81

    معلم با نفوذ ترین کلام،گسترده ترین ارتباط،موثرترین اراده

    الف)مصوبات

    1-فرهنگیان به هیچ بهانه ای کمبود بودجه را در سرزمینی که حقوق میلیونی پرداخت می گردد نمی پذیرند و قاطعانه خواستارند که مسئولان در تصمیمات خود و تقسیم بیت المال،علی گونه رفتار نمایند.

    ادامه مطلب ...

    وداع با معلم «مولف»

  • وداع با معلم «مولف»

  • معلمی که«پدر» بود
    پژمان موسوی : «حسن احمدی‌گیوی» استاد برجسته زبان و ادب‌فارسی درگذشت.چه شده است ما را؟! که این همه مرگ، این همه ماتم و این همه درد یکجا به سراغ‌مان آمده است؛ هنوز خبر مرگ استاد پرویز شهریاری در گوش‌مان است که خبر درگذشت استاد حسن احمدی‌گیوی، نویسنده و از مولفان اصلی لغتنامه دهخدا در شهر می‌پیچد: شهری که چند ماهی است یکی‌یکی بزرگانش را از دست می‌دهد. حسن احمدی‌گیوی فارغ از حضور تاثیرگذارش در موسسه لغتنامه دهخدا و تدوین بیش از 20 جلد از این فرهنگ‌نامه عظیم، نویسنده و مولفی توانا در حوزه زبان و ادب فارسی هم بود و به‌ویژه در حوزه زبان و نگارش فارسی، دستور ویرایش زبان فارسی و دستورزبان تطبیقی فارسی و ترکی دارای تالیفاتی تاثیر‌گذار و تعیین‌کننده هم بود. مهم‌تر از همه اینها اما سابقه استادی و معلمی احمدی‌گیوی بود که در این راستا او تا پایان عمر شریفش، همچنان معلم «زندگی» شاگردان قدیمش باقی‌ماند و ارتباطش را با آنها که هر کدام در رشته و دنیایی متفاوت سیر می‌کردند، حفظ کرد. او به قول خودش تنها معلمی بود که سابقه تدریس از اول ابتدایی تا دوره دکتری را در کارنامه خود داشت و به این معلمی خود هم می‌بالید. باورش سخت است، استادی که تا همین چند روز پیش، چند روز در میان با او در تماس بوده‌ای و از محبت بی‌دریغش برخوردار، اینک رخ در نقاب خاک کشیده است و ترک این دیار کرده است: حقیقت اما مثل همیشه‌اش تلخ است و گزنده... درود ما نثار روان آن بزرگمرد ادب فارسی...

    شرق- ۲۷     اردیبهشت    ۹۱

  • باز شستگی پیش از موعد فرهنگیان «بودجه» ندارد

     

    باز شستگی پیش از موعد فرهنگیان «بودجه» ندارد

     

    وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مبلغی برای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان پیش‌بینی نشده است. حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان، اظهار داشت: بازنشستگی پیش‌از موعد برای نیروهای مازاد است و ابتدا باید مازادی و عدم نیاز اینگونه نیرو‌ها در آموزش‌و‌پرورش اعلام شود. وی افزود: آموزش و پرورش برای هر فرهنگی که پیش از موعد مقرر بازنشسته می‌شود باید 15 میلیون تومان به نام وی به حساب وزارت رفاه برای مزایای بازنشستگی واریز کند در حالی که هیچ مبلغی برای آنها پیش بینی نشده است.

    آخرین دفاع در سومین جلسه دادگاه هاشم خواستار

    آخرین دفاع در سومین جلسه دادگاه هاشم خواستار  

    فعال صنفی از کانون معلمان مشهد

    به نام خداوند جان و خرد

    قضات محترم شعبه پنجم دادگاه انقلاب

    احتراما عطف به کلاسه پرونده  در رابطه با اتهامات منتسبه دفاعیات خود را به عنوان آخرین دفاع در سومین جلسه دادگاه به شرح زیر به استحضار می رساند.مطابق مدارک و مستندات مضبوط در پرونده و اعلام آن جناب که اتهام اینجانب و همسرم سیاسی می باشد با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب تا کنون جرم سیاسی تعریف نشده و دادگاه بدون حضور هیأت منصفه تشکیل می شود به همین منظور دفاعیات خود را با سوال شروع کرده و با استدلال به پایان می رسانم و به فرمایش پیامبر که فرمودند «کلکم راع و کلکم مسئول» اندکی عمل کنیم.

    1-چرا با گذشت 33 سال از پیروزی انقلاب،جرم سیاسی تعریف نشده و متهمین سیاسی همچون سایر متهمین اعم از سارق ، قاتل، قاچاقچی مواد مخدر و غیره در محاکم عمومی تحت محاکمه قرار گرفته و بر خلاف نص صریح قانون اساسی که مقرر شده به جرائم متهمین سیاسی در محاکم قضایی و با حضور هیئت منصفه و جلسات به صورت علنی تشکیل و رسیدگی شود؟ جنابعالی فرمودید بنده قانون اساسی را مطالعه و نهادهای مرقوم در آن را قبول دارم یا خیر؟ هنگامیکه قانون اساسی مورد قبول و تأیید شخصیت های رسمی در رابطه با بنده اجرا نمی شود ، اینجانب نباید با شک و تردید نسبت به اسلامی بودن نظام و جمهوریت آن بنگرم؟!!

    و نباید احساس مسئولیت نموده و اعلام کنم که گروهی از اشخاص به عنوان وسیله از اسلام برای تامین منافع خود که منطبق با موازین اسلامی و منافع ملی نیست استفاده می کنند؟

    2-بنا به خبر روزنامه ی خراسان به تاریخ 4و 5/2/91 ایران در خوشبینانه ترین حالت رتبه سوم کمترین ساعت کار در سال یعنی قبل از کویت و عربستان با 600ساعت و 720 ساعت و در بدبینانه ترین حالت این رقم 364 ساعت  یعنی اینکه رتبه آخر جهان را کسب کرده ایم یعنی اگر قرار باشد هر کشور متناسب با ساعات کاری که در سال دارد وارد مسابقه شود کشورهایی چون ژاپن و ... با هواپیما و ماشین های با سرعت بسیار بالا و کشور کویت و عربستان با اسب و شتر و کشور ما هم با خر وارد مسابقه شود .

    حسین نجابت عضو فراکسیون اصولگرای مجلس اعلام می دارد : بعضی از نمایندگان 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه تبلیغات نمایندگی آن ها می باشد و هنگامیکه با برخی از آن ها درباره این مبالغ هنگفت و بالا صحبت می شود ،آن ها می گویند از سوی برخی خیرین مجلس ساز تامین می شود .(خلاصه شده) قاضی محترم  شخصی که رقم مزبور را جهت کسب نمایندگی مجلس از جیب دیگران تامین می کند در طول دوره نمایندگی در خدمت اسلام و ملت ایران خواهد بود ؟! آیا به فکر تشکیل جلسه و تجزیه و تحلیل  وضعیت کشور و جوانان و اشتغال و صنعت و کشاورزی و تولید و انتقاد خواهد بود ؟!!

    به نظر می رسد وضعیت فعلی کشور از جهات مختلف  نیز تامین منافع گروهی و باندی است!! در غیر اینصورت  با درآمد نفتی سالهای اخیر امکان وجود بیکاری ،تورم اقتصاد مریض در حالت موت، موضوعاً منتفی نخواهد بود ؟

    ادامه مطلب ...

    می خواهم کودکی مسئولیت پذیر تربیت کنم

     
    می خواهم کودکی مسئولیت پذیر تربیت کنم


    همه پدرها و مادر‌ها امیدوارند که فرزندانشان افرادی خوب و مسئولیت پذیر برای جامعه باشند. این حق طبیعی فرزندان ما است که درس‌ها و عادت‌های مهم را از ما بیاموزند.

    ما می‌خواهیم کودکانی مسئولیت پذیر تربیت کنیم تا تبدیل به بزرگسالانی متعهد و مسئول شوند. ما می‌خواهیم فرزندانمان به احساسات،

    افکار و رفتارهای دیگران احترام بگذارند و مورد احترام دیگران باشند. ما می‌خواهیم آنها زندگی سالمی داشته باشند و در حالی که به نیازهای خودشان توجه می‌کنند به احساسات دیگران هم توجه داشته باشند.

    به گزارش سایت تبیان، واژه مسئولیت به معنی توانایی پاسخ دادن، و در عرف عام به مفهوم تصمیم گیری مناسب و مؤثر است.

    منظور از تصمیم گیری مناسب این است که کودک در چارچوب هنجارهای اجتماعی و انتطاراتی که معمولا از او می‌رود، دست به انتخابی بزند که سبب ایجاد روابط انسانی مثبت، افزایش ایمنی، موفقیت و آسایش خاطر وی شود.

    مسئولیت ارثی نیست و باید از طریق تجربه آموخته شود. آموزش مسئولیت پذیری به کودکان، نیازمند جوّی خاص در خانه و مدرسه است.

    ادامه مطلب ...

    گذشت پرویز شهریاری

    در گذشت پرویز شهریاری  استاد  بزرگ ریاضی را  به همکاران فرهنگی تسلیت می گویم او  مقالات و کتاب های متعد د در  مورد ریاضبات  تالیف کرده است  

    روانش شاد

    آموزش‌وپرورش یک برنامه از فکر تا عمل

  • آموزش‌وپرورش یک برنامه از فکر تا عمل
  • عزت‌الله مهدوی*

  • دغدغه خارج کردن آموزش‌وپرورش از روزمرگی و رساندن این مجموعه بزرگ فرهنگی به مرحله‌ای که در آن همچون یک موجود پویا و فعال بر پایه عقلانیتی تطهیر شده که بتواند رسالت واقعی خود را به انجام برساند با هر تغییر و تحولی در اشخاصی که «می‌آیند» مطرح و بعد از چندی دوباره در نوعی فراموشی غوطه‌ور می‌شود. شاید با خود اندیشیده باشیم که چرا بخش زیادی از طرح‌های ارایه شده که با امید فراوان رسانه‌ای شده و با اعلام اینکه این طرح از منظر اندیشمندان هم عبور داده شده در عمل چندان تغییری ایجاد نکرده و بعد از چند مدتی به طومار روزمرگی پیوسته است؟ چرا برنامه‌های کلان کشور در مورد آموزش‌وپرورش آن بازدهی و بهره‌وری مورد انتظار را ندارد؟ عده‌ای بزرگ بودن این وزارتخانه و تعداد زیاد کارکنان را باعث کندی دانسته‌اند اما آیا وقت آن نرسیده با یک پرسش بسیار تلخ ولی جدی مواجه شویم و سعی کنیم پاسخ آن را بیابیم؟ «آیا نداشتن یک نظریه روشن در آموزش‌وپرورش که ریشه‌هایش را در خاک فرهنگ و انتظارات معقول این سرزمین فرو برده تا با تغذیه از آن آب و خاک میوه‌های آبدار و شیرین فرزانگی و اخلاق را به ثمر برساند عامل سردرگمی و تلاشی بی‌فرجام در تغییر ساختاری این نهاد نه چندان کهن و حتی مستحکم نیست؟»
  • ادامه مطلب ...

    کنشگری دانش آموز اهل مدرسه

    <>

    کنشگری دانش آموز اهل مدرسه 

     نظام آموزشی هرکشور جدای از نقش ویژه ای که در تربیت نخبگان و قبض و بسط علوم و نهایتا افزایش راندمان خروجی های علمی و تحصصی دارد زمینه ای است مناسب برای توضیح و تشریح نقش فعالانه آن چه که ما ازآن به عنوان نقش اجتماعی زیست کنشگرانه و مدنیت یاد می‌کنیم.درواقع دانش آموز با ورود به مدرسه به عنوان مهم ترین بخش نظام آموزشی جدای از قرار گرفتن درفرآیند تحصیل علوم تحصصی بامفاهیمی چون کنش‌گری و ارتباط آن با ملاک های توسعه و عناصر تاثیر‌گذار در شکل دهی و نهادینه کردن توسعه آشنا می‌شود. به عبارتی دیگر نقش خود را درساختن آینده‌ای نسبتا ایده‌آل برای کشورش درحوزه‌های مختلف آن درمی‌یابد و بواسطه رشته مورد علاقه ومنتخب خود گذر ازمرحله شناخت را با ارائه طرح‌های مختلف و ایفای نقش مستقیم خود در ساختن هرچه بهتر آینده آن کشور ایفا می‌کند.

    به عقیده بسیاری از کارشناسان علوم اجتماعی درشکل‌دهی نظام آموزشی پیشرفته که متناسب با استانداردهای جهانی شکل گرفته و اداره می‌شود،جدای از سیستم مدیریتی و بوروکراسی حاکم بر نظام آموزشی و تفکر و طرح نهفته دردل آن که معمولا با عنوان”چشم انداز توسعه آموزشی” ازآن یاد می‌شود چند کاراکتر دیگر نقش مهمی دارند

    نویسنده : محمدحسین حیدری

    ادامه مطلب ...

    به کمپین جهانی علیه خشونت و زورگویی در مدرسه بپیوندید

    مدرسه باید محلی عاری از خشونت و امن برای آموزش باشد و آموزش باید در بردارنده ی اعتلای حقوق بشر باشد.این امر جز با ترویج احترام و پذیرش گوناگونی ها و مشارکت میسر نخواهد بود.EI به کمپن کنندگان در آمریکا (NEA,AFT) پیوسته است تا با همکاری آنان آگاهی را در مدارس و محله ها درباره ی امر رایج خشونت و پیشگیری از آن ٬ ارتقا دهد.EI همه ی اتحادیه های معلمان و مدارس را به این کمپین فرا می خواند.از تمام همکاران در سراسر جهان می خواهد در روز چهارم می ۲۰۱۲ به هنگام ظهر (بوقت محلی ) با شعار stand 4 change ٬ پنج دقیقه سرپا بایستند تا در ایجاد فضای امن و عاری از خشونت در مراکز آموزشی و محله ها سهیم باشند.زورگویی هر روزه در مدارس اتفاق می افتد ٬ پس تلاش معلمان برای تحقق فضای آکنده از احترام برای پسران و دختران شایان اهمیت است.لازم به ذکراست که درصد بالایی از دانش آموزان به خاطر همین موضوع از مدرسه ها فرار می کنند. 

    به نقل از وبلاگ زانیاری کردستان 

    http://zanyari89.blogfa.com/

    مردودی سالانه 200‌هزار دانش‌آموز اول دبیرستانی

  • مردودی سالانه 200‌هزار دانش‌آموز اول دبیرستانی

  • فارس: وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اصل بر این است که در مهرماه سال 91 هیچ مدرسه‌ای دونوبته نباشد. حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به حذف مردودی از مقطع اول دبیرستان اظهار داشت: سال اول دبیرستان11 درس به دانش‌آموزان ارایه می‌شد که اگر دانش‌آموزی در هشت درس نمی‌توانست نمره حد نصاب را کسب کند، مجبور بود در سال بعد مجددا این مقطع را از ابتدا بگذراند. حاجی‌بابایی ادامه داد: مردودی در اول دبیرستان سالانه 200‌هزار دانش‌آموز را در این مقطع نگه می‌داشت که آموزش‌وپرورش را مجبور به تشکیل مجدد 10‌هزار کلاس درس برای رده‌های این مقطع می‌کرد.
    شرق - ۱۷   اردیبهشت   ۹۱
  • دانش آموزان در مدرسه‌های ژاپن

    دانش آموزان در مدرسه‌های ژاپن


    ژاپن کشوری است که تقریبا منابع زیرزمینی و معدنی خاصی ندارد و از طرفی دائما در معرض سیل، زلزله، توفان، سونامی، کوه‌های آتشفشانی و بلایای طبیعی دیگر است.‏

    در زیر بعضی ویژگی‌های مدارس دوره ابتدایی و راهنمایی در ژاپن را می‌خوانید که سایت «تابناک» به آن اشاره کرده است:

    به دانش آموز نمره داده نمی‌شود و هیچ دانش آموزی مردود نخواهد شد. نمره، ابزاری برای کنترل نیست و مربی واقعا پرورش دهنده است.

    کار گروهی مبانی آموزش است. کلوپ‌ها و گروه‌های مختلف در مدارس فعال هستند و دانش آموز در گروه‌های مختلف عضو می‌شود و کار جمعی را می‌آموزد.

    مسئولیت پذیری با دادن مسئولیت‌های کوچک به کودکان آموزش داده می‌شود. مثل پرورش یک گل و وادار به پاسخگویی نسبت به این مسئولیت.‏

    هزینه آموزش در تمامی مدارس روستاها و شهرها یکسان است.

    ‏در ژاپن، سرایدار وجود ندارد و وظیفه تمیز نگه داشتن مدارس حتی سرویس‌های بهداشتی به صورت گروهی به دانش آموزان سپرده می‌شود

    ادامه مطلب ...

    امنیتی به مشکلات صنفی معلمان

      نگاه امنیتی به مشکلات صنفی معلمان

     

     

     صدرالدین بی طرف: سال های اخیر شاهد اعتراض  صنفی معلمان و برخورد سیاسی حاکمان با این اعتراضات صنفی بودیم.

    درصد بالایی از اعتراض آموزگاران حول و حوش مسائل صنفی و اقتصادی است. بیشتر معلمان حقوقشان بسیار پایین است و طبیعی است که دست به اعتراض صنفی بزنند، اما متاسفانه حکومت به جای حل این مشکلات با معلمان برخورد سیاسی می کند و فشارها را افزایش می دهد. به ویژه از فردای انتخابات بحث برانگیز سال ۸۸ با دیدی سیاسی و امنیتی به مسائل صنفی معلمان نگاه می کند.

    در واقع پس از انتخابات بود که برخوردهای قضایی و امنیتی با فعالان حقوق معلمان رو به افزایش گذاشت. در سال های اخیر از یک سو با موجی از بازداشت های فعالان حقوق معلمان، انفصال از خدمت و اخراج و صدور احکام سنگین تعلیقی و تعزیری و احکام تبعید مواجه هستیم و از سوی دیگر تشکل های معلمان که خواستار برخورداری معلمان از شرایط زندگی مطلوب و افزایش دستمزد معلمان هستند حق هیچگونه فعالیت صنفی را ندارند.

    با روی کار آمدن دولت دوم محمود احمدی نژاد قرار بود حقوق معلمان را با میزان رشد تورم افزایش دهند اما حتی حاضر نشدند به میزان نصف هم حقوق معلمان را افزایش دهند، و شرایط آنان روز به روز رو به وخامت گذاشت. هرچند در سخنرانی های دولتی و حکومتی وعده پوچ بهبود شرایط معلمان بسیار بیان می شود اما همه در حد حرف است و هیچگاه عملی نشده است.

    بازدید : 25 ادامه مطلب ...

    به مناسبت روز معلم ، 12 اردیبهشت 91

    به مناسبت روز معلم ، 12 اردیبهشت 91

    به نام خداوند جان و خرد

    همراه شو عزیز ، تنها نمان به درد

    کاین درد مشترک ، جدا جدا درمان نمی شود .  

     

    فرهنگیان فرهیخته ، 

                  هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان تهران (طیف صنفی) ضمن گرامی داشت دوازدهم اردی بهشت سال 1391 ، روز ملّی معلّم ، را به همه ی  معلمان و  فرهنگیان کشورمان  تبریک می گویند.

    همکاران گرامی : کشورهای پیشرفته ی جهان با سرمایه گذاری در تربیت نیروی انسانی در بستر آموزش و پرورش به مدارج بالای علمی ، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رسیده اند. متاسفانه نگاه سیاسی – امنیتی دولت به این وزارتخانه باعث شده است که به بهانه های گوناگون برنامه های غیر کارشناسی شده  در آن به اجرا گذاشته شود. " طرح  تغییر نظام آموزشی" و " خصوصی سازی مدارس" از آخرین طرح ها ی آموزش وپرورش است .   کارشناسان  امر تعلیم و تربیت نیک آگاهند که هرگونه تغییر و برنامه ریزی آموزشی ، بدون حضور پر رنگ معلمان ، نتیجه بخش نخواهد بود و تا زمانی که امنیت شغلی و معیشتی معلمان به طور بنیادی حل نشود ، هیج طرح آموزشی موفق نخواهد بود .  با نگاهی گذرا به طرح های  کارشناسی نشده ی  وزرای سابق آموزش و پرورش مانند : نجفی ( نظام ترمی واحدی ) مظفر ( مدرسه محوری ) حاجی ( مهندسی اصلاحات ) فرشیدی ( افزایش نیروهای تربیتی ) علی احمدی ( ساماندهی نیروی انسانی)  و اکنون حاجی بابایی با ( تغییر نظام آموزشی ) ! که برای نظام آموزشی ما نتیجه ی مفیدی نداشتند به ژرفای زیان ها و صدمه های وارده بر پیکر این آموزش پرورش پیر فرتوت  پی می بریم . آموزش و پرورشی که به سبک و سیاق صد ها سال پیش اداره می شودکه محصولش جز ورقهای کارنامه ای بی ارزش در دست  فارغ التحصیلان نا کارآمد و غیر ماهر چیزی نیست .

    آموزش و پرورش کنونی ما مناسب با توسعه ی فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی جهان بشری نیست. زیرا نگرش علمی بر آن حاکم نیست . در نظام آموزشی  ما جای  آموزش مکاتب  فکری خالی است . در صورتیکه  توسعه در گرو دانش و دانایی ملی است . در جهان امروز آنچه مهم است پرورش علم گرایی و منطق گرایی است .

    متاسفانه معلمان  و باز نشستگان از سطح رفاه مطلوبی بر خوردار نیستند  وبا تورم روبه افزایش  روبر هستد . هزینه هایی  ما نند : خدمات در مانی و بهداشتی ، مسکن ،  مواد غذایی  و ...... فرصت اندیشیدن را از آنان گرفته است.

    اجرای قانون خدمات کشوری ( هرچند ناقص ) و افزایش حقوق از سال 78 تا کنون ، نتیجه ی زحمات تشکل ها و فعالان صنفی بوده است . طبق ماده ی 150 این قانون ، افزایش سالیانه ی حقوق کارکنان دولت باید متناسب با تورم همان سال انجام پذیرد . اما در چند سال اخیر انجام نگرفته است به طوری که با شکایت تعدادی از همکاران بازنشسته به دیوان عدالت اداری ، در دادنامه ی شماره 377 تا 388 به تاریخ 4 / 5 / 88 دولت ملزم به اجرای  قانون شده است .

    سال هاست که تشکل های صنفی معلمان حل ریشه ای و اساسی مشکلات معیشتی و منزلتی معلمان سراسر کشور را خواهانند  و در این  مسیر هزینه های سنگین  مانند :  زندان – توبیخ –بازداشت – تبعید – تعلیق از خدمت – باز نشستگی زود هنگام و  .. داده اند.

     کوشندگان  کانون صنفی معلمان ( طیف صنفی )    قویّاً بر این باورند  که حصول نتیجه ی مطلوب ، تنها در سایه ی اتّحاد ، هم دلی و کار تشکیلاتی و هدایت شده که به دور ازسیاسی کاری و تک روی باشد ،میسّر و ممکن است.

    تا زمانی که منتظر باشیم دیگران حق و حقوق ما را بگیرند یا بدهند ، اوضاع به همین منوال خواهد ماند .

    ما خواهان آزادی تمام کنشگران  صنفی معلم بویژه رسول بداقی و باز گشت ایشان به کارشان  هستیم  و توقف دادگاه هاشم خواستار و همسرشان خانم مالکی را خواهانیم .

          از آن جایی که ایران زیر مجموعه ی جامعه ی جهانی : سازمان ملل ، یونسکو و سازمان جهانی کار است وبا امضای مصوبات  این سازمان های جهانی  فعالیت آزادانه ی صنفی ،  داشتن نشریه ،  تجمع مسالمت آمیز،  حق چانه زنی برای حقوق صنفی  را برمعلمان کشور به رسمیت شناخته است  و  شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران که بیش از    ۴۰  تشکل را شامل می شود ، عضو آموزش بین الملل ( EI ) می باشد ، از اینرو عملکرد مسئولان کشور نسبت به معلمان  زیر ذره بین  آموزش بین الملل می باشد .  لذا کانون صنفی معلمان تهران ( طیف صنفی ) از دولتمردان انتظار دارد چنان عمل کنند که جایگاه بالا و قابل احترام فرهنگ غنی و شکوفای کشورمان در نزد  برگزیدگان ،  تیزبینان و نکته سنجان جهانی خدشه دار نشود.

     کانون صنفی معلمان ( طیف صنفی )

    اردیبهشت   ۹۱

    ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار گر را

     

     

    ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار گر را  

    به همه کارگران و زحمتکشان تبریک 

    می گویم