تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

 

گران ترین مدارس غیر انتفاعی پایتخت ، چقدر شهریه می گیرند؟

  

با وجود افزایش 15 درصدی شهریه مدارس غیر انتفاعی و ابلاغ آن از سوی آموزش و پرورش، بسیاری از مدیران مدارس غیر دولتی نسبت به افزایش خودسر شهریه ها اقدام کرده اند، به نحوی که هم اکنون باید هزینه خرید یک خودرو را برای شهریه مدرسه پرداخت کرد. شهریه‌های نجومی در شرایطی دریافت می‌شود که آموزش و پرورش شهریه مدارس غیرانتفاعی را به صورت رسمی اعلام کرده است.  [بزرگ نمایی]

به گزارش خبرنگار زندگی، روز ۱۳ اسفندماه سال ۶۷ و زمانی که اعضای هیئت وزیران براساس پیشنهاد وزیر وقت آموزش ‌و ‌پرورش، آیین ‌نامه اجرایی قانون ‌تأسیس مدارس غیر انتفاعی را تصویب کرد، شاید به ذهن هیچ کس خطور نمی کرد که روزی این مدارس به یکی از بنگاه های اقتصادی تبدیل شوند و ارقامی نجومی را برای تحصیل فرزندان، دریافت کنند. اما امروز و پس از گذشت 24 سال از تاسیس مدارس غیر انتفاعی، رقم های میلیونی برای تحصیل دانش آموزان در این مدارس مطالبه می شود.


شهریه مدارس غیر انتفاعی چگونه تعیین می شود؟

شهریه مدارس غیرانتفاعی براساس گزارشی که مؤسس و صاحب مدرسه بر مبنای 5 محور نیروی انسانی، امکانات و برنامه‌های آموزشی، امکانات و برنامه‌های تربیتی، فضا و تجهیزات و کاربری مدرسه ارائه می‌دهد، توسط کمیسیون ثبت نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی تعیین می‌شود.

ادامه مطلب ...

شکایت یک معلم از وزیر آموزش و پرورش

 شکایت یک معلم از وزیر آموزش و پرورش  

 

اردیبهشت ماه سال 87 خبر فلج شدن یک دانش اموز دبستانی بر اثر تنبیه بدنی  معلمش  به ناگاه تیتر و خبراول رسانه ها و شبکه های تلویزیونی شد . ان روز همه  نوشتند و گفتند :  در شهرستان لالی  در شما ل استان خوزستان به علت تاخیر یک دانش اموز در ورود به کلاس درس با ضربات کابل توسط معلم خود به شدت مورد تنبیه قرار گرفته و بر اثر همان تنبیه بی هوش و از لذت راه رفتن ودویدن محروم و فلج گردیده است.                                                                                                                  

گستردگی و بازتاب خبر تا حدی بود که ،کامران نجف زاده 

  خبرنگار مشهور صدا وسیما  در برنامه ی پر بیننده  

بیست و سی  سبقت از رقبا ربود و در حالی که هنوز گزارش و  

نظر نهایی پزشکان اعلام نشده بود حکم به "نا معلم "بودن  

 

آموزگار علی داد و گفت :   "معلم نامعلم، معلم کابل بدست  

 

علی با معلم­های سرزمین من فرق می­کند." غافل از این که   

 

انعکاس یک طرفه  و عجولانه  خبری  که حقیقت آن  توسط مراجع  پزشکی و قضایی ذیصلاح  تایید و اثبات نشده ظلمی اشکار و خطایی جبران نا پذیر در حق همه ی معلمان سرزمینش بود که هر گاه از طرف کسی به خشونت متهم می شوند  فرصتی  هیچگاه برای  دفاع و توضیح به انان داده نمی شود . 

 

ادامه مطلب ...

آیا معلمان از احترام اجتماعی بالایی برخوردارند؟

 
معلم به عنوان نقشی برجسته در پیکره ی آموزش و پرورش در جامعه از چه موقعیت اجتماعی برخوردار است؟آیا با توجه به نقشی که بر عهده دارد به همان اندازه از لحاظ اقتصادی ارضاء هست؟ آیا از بودن در آموزش و پرورش احساس رضایت می کند؟ چرا  برخی از معلمان تمایل به بازنشستگی پیش از موعد دارند؟ مجموعه ی آموزش و پرورش تا چه حد در راه اعتلای معلمان تلاش می کند؟

متاسفانه معلم با توجه به نقش برجسته ای که عهده دار هست دارای موقعیت بالای اجتماعی نیست، به جای این که به عنوان یک پژوهشگر فعال در صحنه حضور داشته باشد بیشتر دچار یک روزمرگی مفرط شده است . در این قضیه عوامل متعددی دخیل هستندکه عدم تغییر رویه در این قضیه می تواند نهاد آموزش و پرورش را دچار اختلال کند. تفکر حاکم بر جامعه ، معلم را به عنوان یک مصرف کننده صرف می نگرد ، پنداری که می تواند اثرات سوئی به همراه داشته باشد. به معلم ، از لحاظ مادی همچون کارمندی متوسط و گاه پایین تر از آن نگریسته می شود. حقوقش کفاف یک زندگی ایده آل معلمی را نمی دهد،به سمت شغل دوم می رود که هم جایگاهش را تنزل می دهد و هم تفکرش را به سمت مسائل آموزشی کمتر! علاقه مند می شود تا زودتر از موعد از گردونه ی آموزش و پرورش خارج شود ، آن هم معلمان کارآمدی که بودنشان می تواند برای آموزش و پرورش موثر باشد.

چه کسی مقصر است ؟ چه باید کرد ؟ چرا سیستم آموزشی ما نمی توانداین بحران را از خویش دور کند ؟ چرا کسی غصه ی معلم و آموزش و پرورش را نمی خورد ؟ چه کسی باید پاسخ گوی این همه چراها باشد؟......

به نقل از وبلاگ اندیشه های معلم خوافی 

http://karimpoor53.blogfa.com/

حقوق کارمندان 15 درصد افزایش یافت

حقوق کارمندان 15 درصد افزایش یافت 

15 درصد در سال جاری به حقوق کارمندان شاغل و بازنشسته افزوده می‌شود و این بخش از افراد معوقات حقوق خود از ابتدای سال را نیز به میزان 15 درصد در تیرماه دریافت می‌کنند.
به گزارش ایسنا، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری از افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان خبر داد و گفت: این مصوبه در چند روز آینده ابلاغ می‌شود و کارکنان دولت، اعمال افزایش یادشده را همراه با معوقات ماه‌های قبل در فیش حقوق تیرماه شاهد خواهند بود.بهروز مرادی تصریح کرد: روز چهارشنبه در دولت تصویب شد که میزان حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال 91به میزان 15 درصد افزایش پیدا کند.همچنین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور ضمن تایید خبر افزایش 15 درصدی حقوق کارمندان از تعیین عیدی چهار میلیون و 25 هزار ریالی برای کارمندان در جلسه روز چهارشنبه دولت خبر داد.ابراهیم عزیزی در گفتگوی تلفنی با بخش خبری 14 شبکه اول سیما گفت: دولت در جلسه خود ضریب حقوق کارکنان دولت، اعضای هیأت علمی، شاغلان و بازنشستگان را به نحوی تعیین کرد که از ابتدای امسال 15 درصد افزایش پیدا می‌کند. پیش از این، رحیم ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در گفتگو با مهر گفته بود: البته مابه‌التفاوت افزایش حقوق کارمندان از ابتدای امسال محاسبه و به آنان پرداخت خواهد شد.ضریب حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ( از جمله کارمندان وزارت اطلاعات و شاغلین پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه) برای سال 1390 به میزان هفتصد (700) ریال تعیین شده بود.معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور همچنین خبر داد: در این جلسه عیدی مشمولان مدیریت خدمات کشوری و غیر آن چهار میلیون و 25 هزار ریال تعیین شد.کارمندان و بازنشستگان دولتی پایان سال گذشته 350 هزار تومات عیدی دریافت کرده بودند.وی اضافه کرد: در این جلسه، سقف پاداش، یک ماه حقوق در سقف اعتبارات و بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی مصوب شد.عزیزی گفت: بر اساس قانون برنامه پنج ساله تمدید قرارداد کارکنان قراردادی مجاز است و کمک‌های رفاهی علاوه بر کارکنان رسمی و پیمانی برای کارکنان قراردادی و شرکتی هم پیش بینی شده است.وی افزود: در مصوبه دولت هزینه مهدکودک برای فرزندان زیر شش سال بدون مد نظر قراردادن تعداد فرزندان در خانواده ها، 50 هزار تومان تعیین شد.همچنین بر اساس مصوبه دولت، ضریب حقوق بازنشستگان موضوع بند (ج) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 1390 به میزان هفتصد (700) ریال بود.بر اساس آنچه که در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه تعیین شده است، میزان افزایش حقوق کارمندان با توجه به اعتبارات مصوب در بودجه سالیانه تعیین می‌شود که بر اساس پیش بینی که دولت برای افزایش حقوق کارمندان داشته، در سال 91 حقوق کارکنان دولت تا 15 درصد افزایش خواهد داشت.
 

ابتکار - ۲۵     خرداد   ۹۰

حداقل حقوق کارمندان دولت 389‌هزار تومان شد

حداقل حقوق کارمندان دولت 389‌هزار تومان شد 


فارس: یک مقام آگاه از تصویب افزایش 3/14‌درصدی حقوق کارمندان دولت در سال 91 خبر داد و گفت: حداقل حقوق کارمندان به 389‌هزار تومان افزایش یافت. یک مقام مطلع گفت: ضریب ریالی حقوق کارمندان دولت در سال 91 در هیات دولت رقم 800 ریال تصویب شده است که در مقایسه با ضریب 700 ریالی سال گذشته حدود3/14‌درصد افزایش دارد. معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور درباره این افزایش حقوق به مهر گفت: افزایش ضریب حقوق کارمندان دولت هنوز در دولت به تصویب نرسیده است. «ممبینی» پیش از این گفته بود که میزان افزایش حقوق کارمندان در سال‌جاری حدود 15‌درصد خواهد بود. 

شرق  - ۲۲    خرداد   ۹۰

شایسته سالاری در آموزش و پرورش حاکم شود

شایسته سالاری در آموزش و پرورش حاکم شود 

نماینده مردم خوی وچایپاره در مجلس با بیان اینکه تغییرات در آموزش و پرورش بسیار کند و لاک پشتی انجام می‌شود، گفت: باید سعی کرد تا شایسته سالاری در این وزارتخانه در راس قرار بگیرد تا شاهد شکوفایی برنامه‌های تحول بنیادین در نظام آموزشی باشیم. موید حسینی صدر در گفت‌وگو با خانه ملت تصریح کرد: تا به حال این وزارتخانه به اهدافی که درسند چشم‌انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه اشاره شده، کم توجه بوده وسعی در اجرایی کردن آنها نداشته و ندارد. حسینی صدر گفت: حرکت و تغییر در آموزش و پرورش بسیار کند و لاک پشتی انجام می‌شود و این مساله نشان‌دهنده مدیریت ضعیف در بزرگترین وزارتخانه کشور است؛ باید سعی کرد تا شایسته سالاری در این وزارتخانه در راس قرار بگیرد تا شاهد شکوفایی برنامه‌ها باشیم. 

مرذدم سالاری - ۲۲    خرداد   ۹۱

۷ سال پیش در چنین روزی ...

 ۷ سال پیش در چنین روزی ... 

۲۰ خرداد   ۸۴

 

تاریخچه تشکل‌های صنفی معلمان ایران هجدهمین بیانیه- تهران

 20 خرداد 84- ریاست جمهوری

پس از بیانیه کرمانشاه که علا‌متی نمادین ؟! بود و این علا‌مت در درون خود پیام‌های بسیاری نهفته داشت؛ در خرداد 84 مصادف با ایام انتخابات ریاست جمهوری برخی از تشکل‌های صنفی شهرستان‌ها، به دبیرخانه تشکل‌ها در کرمانشاه پیشنهاد دادند. برای آگاهی از نقطه‌نظرهای داوطلبان ریاست جمهوری نهم، ‌در مورد برنامه‌های آنها در خصوص آموزش و پرورش و مطالبات معلمان و چگونگی انتخاب وزیر آینده، جلسه‌هایی با داوطلبان ریاست جمهوری انجام گیرد. به داوطلبان امکان استفاده تبلیغاتی از این نشست‌ها داده نشود.

ابتدا تعدادی از تشکل‌های صنفی معلمان با این تصمیم مخالفت کردند نظر آنها این بود که تشکل‌های صنفی معلمان رفتار صنفی دارند و در قدرت سیاسی دخالت نمی‌کنند ممکن است شائبه سیاسی برای همکاران فرهنگی ایجاد گردد و اعتبار و مقبولیت تشکل‌ها زیر سوال رود.

بالا‌خره با بحث و گفتگو و نظرخواهی از تشکل‌ها تصمیم گرفته شد، بدون موضع‌گیری برای داوطلب خاصی با هر یک جلسه برگزار گردد. تهران مکان جلسه شد و پس از پیگیریهای مستمر قرار شد سالن امتحانات خانه معلم منطقه یک در اختیار تشکل‌های صنفی قرار گیرد.

ابتدا قرار بود که هر مکان همکاران را آموزش و پرورش به عهده بگیرد (خانه معلم) در حین برگزاری جلسه که در 18 یا 20 خرداد انجام گرفت.

آموزش و پرورش اعلا‌م کرد هزینه مکان برگزاری جلسه را به عهده نمی‌گیرد. تشکل‌ها مجبور شدند با هزینه شخصی هرکس سهم خود را پرداخت نمایند! تشکل‌های صنفی هزینه سنگین ایاب و ذهاب و اداره تشکل خود را پرداخته‌اند تا استقلا‌ل تشکل‌ها حفظ شود و از دخالت برخی مسئولا‌ن در تصمیمات خود جلوگیری کنند

ادامه مطلب ...

هوشمندسازی 23 هزار مدرسه در سطح کشور

<>
 رایانه‌ها به مدارس وارد می‌شوند 

 دیگر کتاب کاغذی، تخته سیاه و میز و نیمکت ساده چوبی، کلاس درس نیستند بلکه دانش‌آموز باید با ورود به مدرسه به دنیای آموزش تکنولوژی وارد ‌شود.

به گزارش فارس اهمیت ورود تکنولوژی به مدارس در عصر تکنولوژی ضرورتی است که باید با سرعت بیشتری انجام شود؛ دیگر کتاب کاغذی، تخته سیاه و میز و نیمکت ساده چوبی، کلاس درس نیستند بلکه دانش‌آموز با ورود به مدرسه به دنیای آموزش تکنولوژی وارد می‌شود.

دیگر تعلیم و تربیت، دانستن اینکه چگونه بنویسیم و بخوانیم نیست بلکه کار با ابزار تکنولوژی و چگونگی بهره‌بردن از آن مد نظر است و در این راستا، آموزش و پرورش ایران، گام‌های بلندی را بر داشته است هر چند که هنوز تا رسیدن به آنچه باید باشد، فاصله بسیار زیادی است.

هوشمندسازی 23 هزار مدرسه در سطح کشور

ادامه مطلب ...

رشوه چرا ؟

دارم در مورد بزرگترین قبرستان پایتخت صحبت می کنم. آنجا پیش فروش قبر ممنوع است اما اگر کسی پارتی داشته باشد یا کمی سر کیسه را شل کند حتماً می تواند بعد از مرگ در کنار فک و فامیل به خاک سپرده شود.
جالب و تلخ است که در جامعه ما مردمش برای آن دنیا هم دوندگی می کنند و پول می دهند، پس نباید متعجب بود که برای کارهای پیش پا افتاده این دنیا دست به جیب ببرند و رشوه بپردازند.





پول چای، شیرینی و ...
رشوه پدیده ای اجتماعی و معلول واقعیاتی است که در یک نگاه اقتصادی محصول ساختارهای غلط اداری محسوب می شود. رشوه و به تعبیری پرداخت مبالغ مختلف به قصد رسیدن به مقصود از میانبر از جمله همین اتفاقهایی است که در هنگام اجرا کمتر نام اصلی خود را همراه دارد. در همه جا هست و هیچ نامی به صراحت از آن برده نمی شود. پول چای، زیر میزی، درآمد متفرقه، شیرینی، خشکه، حق الزحمه، روکشی است که بر این پدیده زشت کشیده می شود.
رشوه به عنوان فساد مالی و اخلاقی، ریشه ارتباطات سالم جامعه را در زمینه های اجتماعی، اداری، سیاسی و فرهنگی می خورد و سرانجام به عنوان عاملی تأثیرگذار به اقتصاد کشور ضربه می زند.
رشوه خواری عملی نیست که به پرداخت یا دریافت پول، کالا یا امتیازی ختم شود، بلکه کم کم به نظامی پیچیده تبدیل می شود که در آن شبکه های خاصی از روابط، همدستی ها و رفیق بازیها عمل می کنند و روابط به جای ضوابط حاکم شده و به افراد موقعیتی می بخشد که به کسب ثروت، منصبهای مختلف و امتیازهایی نایل شوند

ادامه مطلب ...

ناگفته‌هایی از «باغچه‌بان»‌ها

  • گفتگوی ویژه‬ (10) / سعیده وحیدنیا

  • گزارشی که می‌خوانید شرحی از یک دیدار کوتاه و دوستانه با ثمینه باغچه‌بان است که در تاریخ هشتم ژانویه 2011 در منزل شخصی وی در شهر زیبا و کوچک سانتاکروز در ایالت کالیفرنیا انجام شده است. اگر چه بسیاری با شنیدن نام «باغچه‌بان» به یاد جبار باغچه‌بان پدر خانواده می‌افتند که خدمات ارزنده‌ای به همه ما ایرانیان کرده است، نباید فراموش کرد که دیگر اعضای این خانواده نیز هر یک به سهم خود در رشد و بالندگی ایران‌زمین به نحوی کوشیده‌اند. از آنجا که درباره جبار باغچه‌بان بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم، در گفت‌وگوی کوتاه با ثمینه باغچه‌بان بیشتر درباره خود او و دیگر اعضای خانواده صحبت کردیم و هر از چندگاهی گریزی به حال گذشته و کنونی وی، پدر و مادرش و دیگر اعضای خانواده زدیم.
    ثمینه باغچه‌بان خود اکنون در سن 86 سالگی کماکان بسیار پرانرژی است. به علاقه‌مندان زبان فارسی خواندن و نوشتن درس می‌دهد و کماکان در حوزه‌های مختلف زبان‌فارسی و کودکان مشغول پژوهش است. از آثار او می‌توان به «جمجمک برگ خزون» چاپ نظر، «روشنگر تاریکی‌ها» انتشارات چیستا و «آفتاب مهتاب چه رنگه» انتشارات سروش اشاره کرد. ثمینه اکنون با فرزندش سهراب در سانتاکروز زندگی می‌کند و دخترش مریم باگلن و پسرشان شاهین را که در شهر سن‌رافایل هستند، در کنار خود دارد.
    بعدازظهر یک روز پاییزی است
  • ادامه مطلب ...

    تسلیت به آقای علی صادقی

    تسلیت به آقای علی صادقی

    عضو شورای مرکزی کانون صنفی معلمان کرمانشاه

    آقای علی صادقی، درگذشت همسر محترمتان را به شما و تمام اعضای محترم خانواده ی شما تسلیت عرض نموده و  شادی روح آن مرحوم را از آفریدگار یکتا خواستاریم.

    کانون صنفی معلمان تهران ( طیف صنفی )

    بزرگترین اتحادیه های معلمان انگلستان و ولز تهدید به اعتصاب کردند

    NUT و NASUWT که بزرگترین اتحادیه های معلمان انگلستان و ولز هستند در یک توافق تاریخی تهدید کردند که پاییز آینده اعتصاب بزرگی را سازماندهی خواهند کرد.آنگونه که اعلام کردند این توافق در پی پاسخ به نگرانی های بسیار جدی معلمان در مورد سیاستهای دست راستی دولت از قبیل کاهش فرصتهای شغلی ٬ افزایش ساعت کار ٬ پایین بودن دستمزد ها و شرایط  نامساعد کار و برخورد دولت در مواجه با نظام آموزشی است.این اتحادیه ها که ۸۵ درصد کارکنان آموزشی انگلستان و ولز را شامل می شوند ٬ اعتقاد دارند که دولت موجود هر روز بیشتر از پیش کرامت انسانی معلمان را تحقیر کرده است.

    http://www.zanyari90.blogfa.com/

    زنگ خطر کاهش سن مصرف سیگار در مدارس

    مسوولان وزارت بهداشت هشدار دادند

  • زنگ خطر کاهش سن مصرف سیگار در مدارس

  • شرق: افزایش میزان مصرف سیگار و قلیان در مدارس کشور به تایید اکثر مسوولان کشور رسیده است، به غیر از مسوولان آموزش‌وپرورش. روزگذشته مشاور وزیر بهداشت نسبت به استعمال دخانیات در جوانان و نوجوانان هشدار داد و عنوان کرد، سن شروع مصرف سیگار در مدارس کشور یکی از زنگ‌ خطرهاست. زنگ خطری که آوایش هنوز به گوش مدیران آموزش‌وپرورش نرسیده است و بی‌برنامگی این وزارتخانه برای مهار سیرصعودی مصرف سیگار و قلیان کماکان ادامه دارد. هشدار‌های وزارت بهداشت البته تازگی ندارد، پیش از این نیز وزیر بهداشت هشدارهایی در رابطه با افزایش مصرف سیگار و قلیان در میان نوجوان داده بود.
  • ادامه مطلب ...

    طرح تحول ‌آموزش‌و‌پرورش بدون نظرخواهی از معلمان

    اجرای طرح تحول ‌آموزش‌و‌پرورش بدون نظرخواهی از معلمان 

    یک نماینده مجلس نهم گفت: در اجرای طرح تحول آموزش و پرورش، نظرخواهی از معلمان، مدیران و کسانی که در حوزه صف فعالیت‌ می‌کنند کمک بسیاری به پیشرفت کار می‌کند که البته در حال حاضر شاهد وجود چنین ارتباطی نیستیم. سیدحسین نقوی، نماینده مجلس نهم در گفت‌وگو با «توانا» با اشاره به تصویب سند ملی آموزش و پرورش، اظهار داشت: بر اساس این سند، تغییراتی در آموزش و پرورش رخ می‌دهد که از جمله آن می‌توان به تغییر مقاطع آموزش و پرورش به شکل «3ـ3ـ6»، تغییر کتاب‌ها متناسب با تغییر ساختار و همچنین تغییراتی در حوزه مدیریت‌ها از حوزه ستادی تا صف اشاره کرد. وی با بیان اینکه تحول در ساختار آموزش و پرورش یک ضرورت است، عنوان کرد: این سند بر اساس طرح تحول بنیادین تهیه شد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. 

    مردم سالاری - ۱۱   خرداد    ۹۱

    ‏10روش برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان‏

    ‏10روش برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان‏


    گاهی دانش آموز دچار بی انگیزگی در درس خواندن و حتی در یادگیری می‌شود. حوصله درس خواندن ندارد، به صحبت‌های معلمش گوش می‌کند، اما تمام حواسش جایی دیگر است، در خانه لای کتاب را بی هیچ حوصله‌ای باز می‌کند، اما نمی‌تواند با کتاب ارتباط برقرار کند و مطالب را به ذهن بسپارد. این حالت اگر به حالتی پایدار تبدیل شود و در او بماند، هم برای خودش نگران‌کننده و خطرناک می‌شود، هم برای مدرسه و معلم و هم برای خانواده.

    برای آن که دانش آموز در این موقعیت قرار نگیرد و شرایط را برای خود و دیگران سخت نکند، 10 روش و راهکار پیشنهاد می‌شود که به کار بستن آنها بی ثمر نیست.‏

    ادامه مطلب ...

    صنفی معلمان ایران( طیف صنفی ) " جایگزین تارنمای قبلی :

    معلمان و فرهنگیان فرهیخته ،

    این تارنما به نشانی : " http://www.ksmiran3.blogfa.com " و با عنوان : " کانون صنفی معلمان ایران( طیف صنفی ) " جایگزین تارنمای قبلی :

    "  http://www.ksmiran.blogfa.com " که فیلتر یا هک شد ، گردیده است. خواهشمند است به همکاران و هموطنان میهن دوست و فرهنگ ساز کشور مان اطلاع رسانی کنید.

    با تشکر و قدردانی

    هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان( طیف صنفی )

    بحران‌های اجتماعی و برآمدن خرافات

    <>

    بحران‌های اجتماعی و برآمدن خرافات 

     این پرسش مهمی است که چرا در نیمه اول قرن سیزدهم هجری در دوره آشفتگی ایران چندین نحله انحرافی از قبیل اخباری گری، شیخی گری و بهائی گری پدید آمد. این دوره چه ویژگی داشت که چنین شد؟ تصویری که از ایران پس از صفوی در اختیار داریم، کشوری در حال انحطاط اقتصادی، سیاسی، و اجتماعی را نشان می‌دهد که به نوبه خود در حال گرفتار شدن در نوعی آشفتگی فرهنگی و اعتقادی است. طبیعی است، کشوری که مرکزیت سیاسی آن دچار خلل و گسست شده، فقر فراگیر شده و نیروی انسانی آن کاهش جدی یافته، نمی‌تواند سامان فکری ـ فرهنگی مناسبی داشته باشد.یکی از پیامدهای این نابسامانی، همزمان ضعف بنیه فکری از یک سو و برآمدن نحله‌های تازه از سوی دیگر به عنوان یک پیامد جدی است. زمانی که سامانه‌های فکری گذشته نتواند با مناسبات اجتماعی و اقتصادی هم پوشی داشته باشد، الزاما یک یا چند جایگزین‌ برای آن مطرح خواهد شد.

    نویسنده : رسول جعفریان

    ادامه مطلب ...

    خانم مالکی همسر هاشم خواستار ---------------

    -------- آخرین دفاع--- 

    --------------- خانم مالکی همسر هاشم خواستار ---------------

    دوشنبه 1/3/91  آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات خانم صدیقه مالکی همسر هاشم خواستاراز  فعالان صنفی معلمان مشهد هستنداتهامات او

    تشویش اذهان عمومی،نشر اکاذیب واقدام علیه امنیت ملی  می باشد

    هاشم خواستار معلم و عضو کانون صنفی معلمان مشهد  پس از رویدادهای انتخابات 88 بازداشت و پس از آزادی موقت برای دو سال روانه زندان شد.در زمان زندان با بیماری های گوناگونی دست و پنجه نرم کرد و در پایان پس ازگذراندن دو سال زندان، بدون یک روز مرخصی آزاد شد

    .آخرین جلسه دادگاه هاشم خواستار  برای رسیذگی به اتهامات جدید او نامه هایی بود که هاشم خواستار در زمان زندان نوشته- که بیشتر این نامه ها درباره

    شرایط بد زندان و زندانیان است  نیز پانزدهم اردیبهشت برگزار و او نیز در انتظار صدور حکم بسر می برد.  امید است حکم تبرئه آنها صادر گردد

    کاظم معتمد‌نژاد تاکید کرد: لزوم توجه به مقوله مجوز نشریات

    کاظم معتمد‌نژاد تاکید کرد: لزوم توجه به مقوله مجوز نشریات

    کاظم معتمد‌نژاد تاکید کرد: لزوم توجه به مقوله مجوز نشریات

    ارتباطات > ارتباطات  - همشهری‌آنلاین:
    کاظم معتمد‌نژاد بر لزوم انتشار آزادانه مطبوعات تاکید کرد و گفت: حتی در اولین قانون مطبوعات که در زمان مشروطیت تدوین شده، اعلام شده بود که یک نشریه برای انتشار نیازی به گرفتن مجوز ندارد، اما اکنون این موضوع دستخوش تغییر شده و لازم است بار دیگر به آن توجه شود.

    به گزارش ایسنا، کاظم معتمدنژاد در چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران صحبت می‌کرد، با تاکید بر این موضوع به وقفه‌ای که در برگزاری دوره‌ی چهارم این سمینار ایجاد شده بود و هم‌چنین تاریخچه‌‌ای کوتاه از روند برگزاری این سمینار پرداخت.

    وی در ادامه چهار موضوع مهم را جزء مواردی دانست که بیش از 20 سال است مورد پیگیری قرار دارد و آزادی مطبوعات و فضای آزاد مطبوعاتی، استقلال مالی مطبوعات، آموزش‌های تخصصی روزنامه‌نگاری و استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را از جمله موارد مهمی که در این سال‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است، برشمرد.

    وی در ادامه در ارتباط با بحث آموزش‌های تخصصی روزنامه‌نگاری به ذکر تاریخچه‌ای درباره‌ی شکل‌گیری دوره‌های مختلف آموزشی این رشته در دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: قرار بود دانشکده‌ای مستقل در زمینه‌ی ارتباطات تشکیل شود که این موضوع هیچ‌گاه عملی نشد و قطعا این موضوع صدمه‌ی زیادی در زمینه‌ی تامین نیروی انسانی مطبوعات ایجاد می‌کند.

    ادامه مطلب ...

    ترک تحصیل.....

     
     

      در بررسی علت ترک تحصیل های صورت گرفته، علاوه بر فقر مالی که به اشتغال کودکان یا نوجوانان منجر میشود، فقر انگیزشی نیز نقش مهمی ایفا می کند به طوری که میزان بالای بیکاران تحصیلکرده سبب می شود دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به ادامه تحصیل و رفتن به مقاطع بالاتر به شکل یک امر غیرضروری نگاه کنند و کسب درآمد از سنین پایین را بر گرفتن مدرک و پیوستن به جمعیت بیکاران ترجیح دهند. این شاید نوعی عقب گرد به چند دهه گذشته باشد ، زمانی که والدین به جای تشویق نوجوانان به ادامه تحصیل کسب و کار را ترجیح می دادند . 
        این درحالی است که طبق برنامه پنج ساله تا سال ۱۳۹۳ باید بیسوادی در گروه سنی زیر ۵۰ سال در مناطق مختلف کشور ریشه کن شود اما هر ساله شاهد افزایش شمار زیاد کودکانی هستیم که از تحصیل بازمی‌مانند. جدیدترین یافته‌های پژوهشی از وضعیت دانش‌آموزان در مدارس نیز حاکی است که سالانه ۲۵ درصد دانش‌آموزان یعنی یک چهارم آنها ترک تحصیل می کنند. دانش‌آموزان در طول روز میانگین بین ۷ تا ۸ ساعت در مدارس هستند و بیش‌ترین وقت مفید خود را در مدارس می‌گذرانند. در حال حاضر بر اساس جدیدترین یافته‌های پژوهشی در مدارس بیش از ۲۵ درصد از دانش‌آموزان سالیانه از مدارس ترک تحصیل می‌کنند که این آمار بسیار نگران کننده است و معلوم نیست سرنوشت این دانش‌آموزان که چندین برابر بیش از دیگران در معرض تهدید‌های اجتماعی هستند، چه می‌شود. فقر، ازدواج زودرس برای دختران، فرهنگ پایین خانواده درخصوص میزان تحصیل فرزندانشان و اختلافات خانوادگی از جمله عوامل عمده در مسئله ترک تحصیلی دانش‌آموزان محسوب میشوند. وضعیت کشاورزی مناطق روستایی نیز عاملی است که موجب می‌شود تا از دانش‌آموزان به عنوان نیروی کار استفاده شود. وجود مدارس مختلط و نبود مدارس راهنمایی به تعداد کافی در مناطق نیز در رها کردن تحصیل از سوی دانش آموزان به ویژه دختران نقش زیادی دارد.
      دلیل

    ادامه مطلب ...