تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

رابطه دروغگویی ودمکراسی...

    دموکراسی در جامعه‌ای که دروغگوئی و پنهانکاری گسترده است امکان پذیر نیست. دروغ و ریا، پنهانکاری و رمز و راز در شرایط حکومت ترس و بی‌اعتمادی نهادینه می‌شود و نشانه جامعه‌ای خودکامه و استبدادی است.

    دروغگوئی و ریا در جامعه به احتمال بسیار مربوط به نژاد، قومیت و ژن نیست. تا آنجا که می‌دانیم شاهدی وجود ندارد که دروغگوئی را اشخاص به ارث ببرند و یا خاص جامعه مشخصی باشد که مردمانش از آغاز دروغگو متولد شده باشند! دروغگوئی اکتسابی است. مردم در هر جامعه‌ای در موقعیت‌های خاصی دروغ می‌گویند و به سبب قرار گرفتن درشرائط اجتماعی و روابط خاصی به دروغگوئی عادت می‌کنند. بنابر این مسئله‌ای که باید موضوع جستار ما باشد این است که معمولا آدم‌ها در چگونه جوامعی و در چه رابطه هائی و در کدام شرایط دروغ میگویند؟ و چرا در برخی جوامع دروغگوئی و ریا نهادینه می‌شود؟

ادامه مطلب ...

بلاتکلیفی بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته


 رئیس کل بیمه مرکزی: بیمه آتیه‌سازان حافظ مورد تایید ما نیست

 بلاتکلیفی بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته


در حالی که هنوز تکلیف بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بعداز دوماه و نیم معلوم نیست و این قرارداد تمدید نشده‌است، شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی مجوز فعالیت ندارد، در مناقصه عمومی بین شرکت‌های بیمه تکمیلی درمان، از سوی صندوق بازنشستگی کشوری برنده اعلام می‌شود.


بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بهمن ماه سال گذشته به مدت 4 ماه ـ تا ابتدای اردیبهشت ماه و آغاز قراردادها ـ بین صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه ایران و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا فرهنگیان بازنشسته هم از خدمات بیمه طلایی همکاران مشغول به کارشان برخوردار شوند، اما در این بین صندوق بازنشستگی کشور سهم خود را به آموزش و پرورش پرداخت نکرد و همین امر موجب شد تا قرارداد برای سال 91 تمدید نشود.بنابراین در قطع شدن بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی، بیمه ایران و آموزش و پرورش مقصر نیستند چه آنکه حاج بابایی، وزیر آموزش و پرورش بارها در جمع فرهنگیان به تمام بازنشستگان قول داده بود که با حل مشکل از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه (صندوق بازنشستگی کشوری) بیمه طلایی بازنشستگان برقرار شده و حق و حقوق آنها صیانت شود.

ادامه مطلب ...

خط فقر بر فراز سر 27 میلیون شهرنشین!


خط فقر بر فراز سر 27 میلیون شهرنشین!


چند روز پیش جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت خط فقر خانوار شهری را برای سال 89 معادل 946 هزار تومان اعلام کرد که به این ترتیب بیش از 27 میلیون نفر شهرنشین زیر خط فقر زندگی می‌کنند...

ادامه مطلب ...

تشکلهای صنفی یا سیاسی

تشکلهای صنفی یا سیاسی

(نقل از: وبلاگ طیف صنفی کانون صنفی معلمان 

http://www.ksmiran3.blogfa.com/post/30

 

 واژه ی تشکل به یک گروه بندی اجتماعی گفته می‌شود که برای پی گیری و تحقق هدفهای صنفی و شغلی یا سیاسی خود کوشش میکنند. هر کدام از این تشکل ها ی صنفی یا سیاسی لزوماً دارای اساسنامه ، آیین نامه ی داخلی و مرامنامه می باشند که در قالب آن اساسنامه و با رعایت آیین نامه ی داخلی و مصوبات و مقررات گروه‌بندی اجتماعی یا تشکل، به پیگیری‌ فعالیتهای خود می پردازند. از اینرو می توان گفت که یک گروه‌بندی اجتماعی از نظر علم جامعه‌شناسی ترکیب منظم و سازمان‌ یافته‌ای از اشخاص هستند که با مردم پراکنده و یا توده‌های غیر منسجم اجتماعی فرق جامعه‌‌شناختی دارند. زیرا حرکت توده‌های سازمان نیافته و یا فاقد تشکل و بی‌انسجام، اثر کمی در نظام جامعه دارد. به عبارت دیگر از نظر علم جامعه شناسی توده‌های مردم ولو توده‌های هم دین و هم مسلک حتی با فرهنگ مشترک جماعتی سازمان نیافته‌ هستند که ازعناصر پراکنده اجتماعی تشکیل شده اند و دارای ملغمه‌ای از معیارهای اجتماعی ـ فرهنگی هستند و یا هنجارهای گروهی، عادتهای گروهی  یا اخلاق گروهی متفاوتی در جامعه  و از جمله در رفتارهای صنفی و شغلی خود نشان می‌دهند که باعث می‌شود تا هیچگونه انسجام‌ یافتگی به آن همه عناصر اجتماعی ندهد و در حالی که از نظر علم جامعه‌شناسی یک گروه‌بندی‌ اجتماعی گروهی منظم است و روابط معینی میان اشخاص منظم برقرار می‌کند و رفتارهای ویژه ای را طبق الگوههای صنفی ـ فرهنگی ویژه بین آن عناصر اجتماعی رواج می‌دهد و به همین دلیل دوام تاریخی گروه‌بندیهای اجتماعی باید بیش از دوام جمعیتها و توده‌های پراکنده و بدون یک برنامه ی مدون منسجم یا به عبارتی اساسنامه و آیین نامه باشد. البته اگرخودخواهی و خیانت عضوی یا اعضایی از تشکل موجب از هم پاشیدن تشکل نشود.

ما ایرانی ها اغلب به کار گروهی و همکاری دسته جمعی عادت نداریم زیرا از کودکی ، نوجوانی و جوانی به این کارهای گروهی آموزش ندیده ایم . همکاران معلم ما بسیار آزموده اند که همواره دانش آموزان و دانش جویان کوشا، با انظباط و درس خوان تلاش و رقابتشان انفرادی است . در مقابل دانش آموزان بازیگوش، درس نخوان و بی انظباط در همان اوایل سال تحصیلی همدیگر را پیدا می کنند، با هم می جوشند و در به هم زدن نظم کلاس ، مدرسه و کارهای ناشایست متحد می شوند. کشور ما در ورزشهای انفرادی به نسبت جمعیت و سرمایه گزاریش موفق تر از بسیاری کشور های جهان است . اما در ورزشهای گروهی دست آوردهای بسیار کمی داشتیم .

یک گروه بندی اجتماعی را می توان به یک خانواده  که دارای یک نظم و انظباط ویژه ی پیشرو و سازنده می باشد تشبیه کرد. اگر تمام اعضای آن خانواده ، به ویژه بزرگترهای خانواده، آن نظم و انظباط را رعایت کنند و محترم بدارند و خود خواه و سود جو نباشند یک گروه اجتماعی کوچکی را تشکیل می دهند که اعضای آن ارتباط مداوم، سالم ، محبت آمیز و محترمانه ای با یکدیگر خواهند داشت و یقیناً در پی گیری و نیل به خواسته ها و اهداف خود موفق خواهند بود. لذا اتحاد و تشکل این خانواده هرگز از هم  نخواهد گسست. اما اگر اعضای آن خانواده به ویژه بزرگترها  حتی اگر یکی از سالمندان یا پیش کسوتان به مقررات و نظم و انظباط خانواده توجهی نکنند و خود خواهانه برای منافع خود، اهداف و آرمانهای خانواده را زیر پا بگذارند یا در حین زندگی در آن خانه همواره به منافع فردی خود بیندیشند مانند  گروه بندی های بدون آرمان و هدف مشترک و چون جمعیتی خواهند بود که برای مثال در اتوبوسی یا هواپیمایی از مکانی به مکانی دیگر می روند اما هر کدام هدف و آرزوی خاص از رفتن به آن مقصد را  در سر می پرورانند و به محض رسیدن اتوبوس یا هواپیما به مقصد اعضای آن جمع متفرق می‌گردند. البته با این تفاوت که مسافران آن اتوبوس یا هواپیما هر گز یا به ندرت به اهداف و آرزو های همدیگر صدمه می زنند. اما هر کدام از اعضای یک خانواده یا گروه بندی اجتماعی که دارای مقررات، مصوبات، آیین نامه ، اساسنامه و آرمان مقدس است ؛ اگر خود خواهانه به فکر سود جویی از دیگر اعضای خانواده یا تشکل باشد ضربه ی مهلکی بر قامت آن خانواده یا تشکل خواهد زد و در صورت تکرار سرانجام آن خانواده یا تشکل را متلاشی خواهد کرد. تشکل های صنفی و سیاسی (احزاب ) دوام اجتماعی بیشتری می‌آورند در صورتیکه ساختار اجتماعی مشخصی داشته باشند و نیز نقش فردی  هر عضو گروه در آن تشکل مشخص باشد و همه اعضا و به ویژه اعضای هیات رییسه یا هیات مدیره ی تشکل، خود را برتر از بقیه نپندارند، در چارچوب اساسنامه و آیین نامه حرکت کنند و برای منافع خود به تخریب شخصیت و حیثیت دیگر اعضا نپردازند ؛ که شوربختانه در تاریخ کشورما، تا کنون، تشکلهای صنفی و احزاب سیاسی با خود خواهی ها و خیانت بعضی اعضای تاثیرگذار و سرانشان ناموفق مانده اند و از هم پاشیده اند.

افزون بر این، عناصر یک تشکل باید دارای روابط متقابل اجتماعی با دیگر اعضای تشکل ‌باشند و هنجارها و هدفهای گروهی ویژه ی اساسنامه و آیین نامه ی خود را دنبال ‌کنند که بر روش ایفای نقش‌های صنفی یا سیاسی آنان در تشکل مزبور اثر ‌گذار باشد. از اینرو هر فرد صنفی یا سیاسی که عضو آن تشکل می‌شود موظف به رعایت آن هنجارهای صنفی یا سیاسی گروهی خواهد بود که اساسنامه و آرمان  آن تشکل به همگان اعلام کرده است و الهام بخش و چراغ راه تمام اعضای آن تشکل می باشد.

در پایان باید یاد آور شد که تشبیه خانواده به یک تشکل به این معنی نیست که اعضای یک خانواده مثلاً اتحاد یک زن و شوهر را  می توان یک تشکل صنفی یا سیاسی نامید یا یک زن و شوهر می توانند خود را هیات مدیره و اعضای یک تشکل بدانند در صورتیکه تشکل را با خودخواهی تارانده اند و تشکلی وجود ندارد. هر کدام از اعضای یک خانواده می توانند عضو یک تشکل صنفی یا سیاسی اجتماعی باشند اما یک تشکل صنفی یا سیاسی را نمی توان فقط به اعضای یک خانواده محدود کرد. چون اتحاد اعضا یا بخشی از اعضای خانواده در پی گیری هدفی، گروه بندی اجتماعی محسوب نمی شود. همانطور که سهامداران و شرکای یک  بنگاه اقتصادی می توانند عضو یک تشکل صنفی یا سیاسی باشند اما اگر اکثریت اعضا و هیات مدیره ی یک تشکل صنفی یا سیاسی را سهامداران یک بنگاه تجاری تشکیل بدهند نمی توان آن را یک تشکل صنفی یا سیاسی اجتماعی نامید. زیرا آن گروه نمی توانند پیگیر منافع و اهداف یک صنف اجتماعی ، به طور فراگیر باشند . چون در بسیاری مواقع منافع اشتراکی و اقتصادی آنان مانع رشد اندیشه ها و رفتارهای صنفی – فرهنگی یا سیاسی – اجتماعی آنان خواهد بود و مفاد اساسنامه و آیین نامه ی تشکل صنفی یا سیاسی به مصلحت حفظ منافع تجاری و اقتصادی اشتراکی نادیده انگاشته یا قربانی خواهد شد. 

عبدالرحمان ایران نژاد

اجرای تحول بنیادین، خسارت تاریخی به نظام آموزشی وارد می‌کند

  • انتقاد وزیر سابق علوم از وزیر آموزش‌وپرورش:
  •  /

  • شرق: اولین دیدار وزیر آموزش‌وپرورش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کام «حمیدرضا حاجی بابایی» نبود. وزیری که با توجه به حضور سه‌دوره‌ای خود در مجلس شورای اسلامی و تسلط بر میانبر‌های قانونی در سه سال گذشته بارها با طرح‌های بحث‌برانگیز خود مجلس را دور زده بود، روز گذشته با توپ پر نمایندگان مواجه شد. در مهم‌ترین اظهارات «محمدمهدی زاهدی» وزیر سابق علوم در دولت نهم و رییس کنونی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم با انتقاد از نگاه اجرایی به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عنوان کرده است: با توجه به پیامدها و معضلات شکلی ساختار اجرایی کردن این طرح می‌تواند خسارت‌های تاریخی به نظام آموزشی وارد کند. هشدار زاهدی در شرایطی است که پیش از این حاجی‌بابایی با طرح‌های شتاب زده خود در آموزش‌وپرورش نظیر، اجرای 6.3.3، تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها، ابهام در اعتبارات هوشمند‌سازی مدارس و نگاه اجرایی به سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش همواره مورد انتقاد اعضای کمیسیون آموزش در دوره قبل مجلس و در راس آنها «علی عباسپور تهرانی» قرار گرفته بود. اما دور زدن مجلس از سوی حاجی‌بابایی با بردن این طرح‌ها به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و تصویب طرح‌ها در این شورا و البته همزمان شدن با پایان عمر مجلس هشتم حاشیه امنیتی را برای طرح‌های بحث‌برانگیز حاجی بابایی در آموزش‌وپرورش ایجاد کرد. با این حال به نظر می‌رسد کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس نهم به ریاست زاهدی سعی در کاهش این حاشیه امنیت دارد. به طوری‌که روز گذشته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اهمیت سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: اجرای این سند نیاز به تمهیدات و زمینه‌سازی دارد بنابراین بی‌توجهی به مقدمات اجرایی پیامدها و معضلات جدی برای نظام آموزش کشور به دنبال خواهد داشت. محمدمهدی زاهدی در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه می‌دانیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش سندی بالادستی و سیاست‌گذاری کلان است که به طور مستقیم همه مفاد آن قابل اجرا نیست، اظهار کرد: تصویب مراحل اجرایی این طرح متضمن مرحله زمینه‌سازی، اجرا، ارزشیابی، تصویب برنامه درسی ملی، اهداف دوره‌های تحصیلی و پیش‌بینی بودجه تحول در ساختار بودجه است. او با طرح این سوال که آیا سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به لحاظ قانونی آماده اجراست، تاکید کرد: ضرورت دارد قبل از اجرای طرح در مرحله تمهیدات و زمینه‌سازی اجرا گام‌هایی برداشته شود تا اجرای سند در دوره فرضی ۱۲ ساله موجبات سرافرازی نظام تعلیم و تربیت را فراهم کند.
    تعطیلی روز پنجشنبه در دبیرستان خلاف سند تحول است
    در مقابل دیگر نماینده مجلس نهم با ذکر ابهام‌های موجود در سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، تعطیلی روز پنجشنبه در مقطع دبیرستان را برخلاف اهداف این سند دانست. «مسعود افضلی‌فرد» به پنج ابهام در سند تحول آموزش‌وپرورش اشاره و تصریح کرد: در فصل ۴ این سند آمده است برخورداری از قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در چارچوب سیاست‌های علمی اما حذف روز پنجشنبه مدارس دبیرستان علاوه بر اینکه کیفیت آموزش پایین آمد، باعث هدررفتن وقت دانش‌آموزان شد و اعتراض‌ها نیز به هیچ جا نرسید که این مساله خلاف سند تحول در نظام آموزشی است. نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بند ۲ فصل ۶ این سند که مربوط به مدیریت اثربخش کارآمد، پاسخگو و مسوولیت‌پذیر است، متاسفانه تخلفاتی دیده می‌شود. به طور مثال در عزل و نصب‌هایی که صورت می‌گیرد معیارهای حقیقی در نظر گرفته نمی‌شود و نمونه بارز آن استخدام مربیان قرآن بود که شاهد اعمال نفوذ بسیاری در آن بودیم. وی در ادامه به ابهام سوم این سند که در ارتباط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان بود، اشاره کرد و گفت: اگر رتبه‌بندی معلمان مانند استادان دانشگاه بشود شاهد ارتقای منزلت اجتماعی آنها خواهیم بود. افضلی‌فرد در ادامه به هوشمندسازی مدارس اشاره کرد و گفت: در این ارتباط خلأ تامین اعتبار دیده می‌شود و همچنین برای اجرای درست آن عدم استفاده از کارشناسان آی‌تی و فناوری اطلاعات به‌خوبی مشاهده می‌شود.  
  • شرق - ۵   تیر ماه     ۹۱
  • رابطه فقر فرهنگی با قانون گریزی .....

    رابطه فقر فرهنگی با قانون گریزی .....

    بی سوادی و کم سوادی، ناآگاهی و جهل به قانون، تعدد و تنوع خرده فرهنگ ها و توزیع

    و استفاده نابرابر از امکانات و خدمات آموزشی و فرهنگی در سطوح محلی و ملی و

    گسترش روزافزون ارتباطات فراملی، به پیدایش و تشدید تفاوت ها و تعارضات عقیدتی،

    ارزشی و هنجاری در بین افراد و گروه های اجتماعی منجر می گردد. در چنین شرایطی

    افراد و گروه های اجتماعی اگر از نظر خانوادگی نیز دچار نابسامانی باشند، بر سر

    تشخیص اهداف و راه های نیل به اهداف دچار سرگردانی می شوند و از نظر اخلاق

    نظری و اخلاق عملی دچار تعارض می گردند و بر هنجارها و قواعد عمل نمی کنند

    و انگیزه مشارکت در امور عام المنفعه و خیر عمومی را از دست می دهند. این افراد

    در جهت نیل به اهداف فردی با صرف هزینه های عمومی به خودخواهی خود ادامه

    می دهند و از جامعه انتقام می گیرند.

    نظریه ساختاری فرصت و ارتباط بین فقر و قانون گریزی

    رابرت مرتن در نظریه ساختاری فرصت در مورد ارتباط فقر با قانون گریزی این گونه

    استدلال می کند که جامعه ای که تأکید زیادی بر موفقیت مادی دارد و میزان دارایی

    را معیار موفقیت افراد می شناسد، ثروت به عنوان یک هدف فرهنگی و اجتماعی

    شناخته می شود و غالب مردم عملاً می پذیرند که موفقیت، قاطعانه با معیار ثروت

    و مادیات سنجیده می شود. از آن جا که قشر کوچکی در جامعه دسترسی

    سترده ای به امکانات و اهداف مالی دارند، ولی قشر وسیع تری دسترسی ناچیزی

    به شیوه های درآمدزا، آن چنان که موافق و مطلوب معیارهای سنجش موفقیت باشند،

    می یابند. بنابراین برای گروه مردم (فقرا) ابزار و هدف اجتماعی بر هم منطبق نیستند.

    این گروه هدف را مطلوب می داند ولی امکان دسترسی به آن را ندارد. از نظر مرتن

    در این شرایط مردم فقیر به روشهای مختلف سعی بر انطباق اجتماعی می نمایند.

    سعی این افراد در گزینش شیوه های انطباق با هدف اجتماعی ممکن است به طیفی

    از رفتارهای مختلف، از قبیل فراهم آوردن امکانات جدید برای خود که مورد قبول جامعه

    نیست و یا روی آوری به رفتارهای غیرقانونی برای کسب درآمد و ثروت باشد. در مجموع

    از نظر مرتن وقتی فقر در جامعه گسترش می یابد که جامعه ابزار و امکانات تولید ثروت

    را یکسان توزیع نمی نماید و استعداد و توانایی اعضای جامعه برای تلاش مشروع نیز

    به طور یکسان پرورش نمی یابد. بنابراین در این شرایط باید انتظار داشت که فقرا برای

    تطبیق پذیری، رفتارهای غیرقانونی بیشتری برای پاسخگویی تقاضاها و رفع نیازهای

    ضروری خود انجام دهند.

    ادامه مطلب ...

    محمود باقری،برای اجرای حکم نه سال و نیم زندان،به اوین رفت

     

     

    محمود باقری،عضو هیآت مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران،دیروز شنبه سوم تیر،در پی احضار دادسرای اوین،برای گذراندن حکم نه و نیم سال زندان! به زندان اوین رفت و در کمال ناباوری خانواده و دوستان،بازداشت گردید. این احضار،در پی فراخوان دو ماه پیش ایشان انجام گرفت که در آن هنگام،با درخواست مدرسه و همکاری قاضی دادسرای اوین،اجرای حکم تا پایان امتحانات خرداد به تعویق افتاد،اما کمتر کسی باور می کرد که چنین حکم شگفت و سنگینی،برای یک فرهنگی تلاشگر،با پیشینه آموزشی 27 سال،اجرا شود.

    ادامه مطلب ...

    معلم: صنف سازی بی نتیجه است

    معلم: صنف سازی بی نتیجه است


    ایسنا| علی معلم، تهیه کننده سینما، درباره مسائل مطرح شده درباره تنظیم اساسنامه خانه سینما اظهار داشت: «حالاکه ساختار معاونت سینمایی و خانه سینما نفی شده است، تا وقتی این تنظیمات مشخص نشود هرگونه صحبت کردن درباره موضوع اساسنامه خانه سینما ما را به نتیجه نمی رساند.» او ادامه داد: «دوستان گفتند ساختار سینما را تغییر دادیم اما هنوز از این تغییرات در سازمان سینمایی بی خبریم و وزیر ارشاد هم اعلام کرده تا پایان سال مشخص می شود.» او با بیان اینکه تکلیف اصناف و هر تشکل دیگری تعریفش با سازمان مشخص می شود، خاطرنشان کرد: «اینکه چه ماهیتی دارد و تشکل ها در آن چه جایگاهی خواهند داشت: تا این مشخص نشود هرگونه صنف سازی بی نتیجه است، چرا که تکلیف این تشکیلات مردم نهاد با سازمانش مشخص نیست.» معلم تاکید کرد: «تا وقتی که تنظیمات مشخص نشود، هر گونه حرف زدن درباره تغییر اساسنامه یا تشکیل صنوف ما را به نتیجه نمی رساند. ضمن اینکه این تشکیلات برای دفاع از حقوق صنفی افراد تشکیل می شود و خود ساختار خانه سینما هم نقص داشته و باید اصلاح شود که از موارد نقص آن رابطه هیات مدیره با صنوف و وابستگی به بودجه بالادستی بوده است.» این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: «باید سناریویی وجود داشته باشد تا همه جایگاه خود را پیدا کنند، بنابراین پیشنهاد من این است ، قبل از تشکیل سازمان و خانه سینما شورایی متشکل از دست اندرکاران و نخبگان سینما به وجود آید تا موقعیت موجود را بررسی کرده و موقعیت مطلوبی را ترسیم کنند.» علی معلم در پایان سخنانش گفت: «این گونه نباشد که یک تنه کاری شود و بعد سینماگران به دنبال تصمیمات آن باشند.» 

    اعتماد - یکم  تیرماه      ۹۱
        

    پیام تسلیت

    درگذشت معلم آگاه و فعال صنفی ٬ مجید فروزانفر عضو هبات مدیره کانون معلمان   را به 

     خانواده ی محترم ایشان و کانون معلمان همدان تسلیت عرض  

    می کنم

    طول زندگی روزمره

    طول زندگی روزمره

  • حامد کیا

  • مساله این است که آیا به راستی می‌توان اندیشه را تهی کرد یا خیر؟ یا آیا می‌توان به کل ادراک را تهی کرد یا خیر؟ اندیشه‌های ما در رابطه با ذهن و دنیای پیرامون شکل خود را تولید و بازتولید می‌کند. من الان به موضوع «الف» فکر می‌کنم و در لحظه‌ای بعد به موضوع «ب». اما باید جای این الف‌ها و به ب‌ها چیزهای دیگری را قرار دهیم. به شکلی باید به سراغ دنیایی تجربی‌تر رفت و چیزهایی را پیدا کرد که در طول زندگی روزمره توسط انسان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. انسان‌ها بر اساس فضایی که در آن سیر می‌کنند با چیزهایی در برخورد هستند که هر کدام را یا مورد تفکر قرار می‌دهند یا از آن گذر می‌کنند. در این جریان انسان‌ها همواره در فرهنگ مورد و سوژه تبلیغ افکاری هستند که از طرف گروه‌های بالاتر اجتماعی در برابر آنها قرار می‌گیرند و در نتیجه این می‌تواند معیاری باشد که چیزها یا عملکردهای دیگر را در طول زندگی روزمره در رابطه با آن مورد تفکر قرار دهند. از این باور آنچه در تفکرات رخ می‌دهد در حقیقت تفکری است حاشیه‌ای که تفکر کانونی و مرکزی آن را در این وضعیت قرار داده است. در نتیجه تفکر حاشیه‌ای در طول زندگی روزمره در حقیقت نقطه اختلال و اضطراب است. اما این اختلال به وجود نمی‌آید مگر اینکه چیزی مورد تفکر و موضوع تفکر قرار بگیرد. این شرایطی است که یک انسان در طول زندگی روزمره خود به چیزی مثل یک اتومبیل، یک نوع لباس، یک تابلو یا رنگی قرار می‌گیرند که اینها فکر او را دچار اختلال یا آشنازدایی می‌کنند. در بیانی به طور مثال یک اتومبیل به ببینده می‌تواند یک ایده‌ای را منتقل ‌کند که این ایده خارج از عرف متعارف فرهنگی است. اینجا دقیقا جایی است که حس و فکر نوینی پیدا می‌شود که از همان شروع ایجاد شدنش حکمش مشخص است: «آن در حاشیه است.» و اگر قرار است نمایان شود این نمایان شدن یک اختلال جدی فرهنگی را برای خود به پیش می‌آورد. 
  •  
  • شرق - ۳۱    خزداد    ۹۱
  • ساعت 13 پایان مدارس در 4 روز هفته

    ساعت 13 پایان مدارس در 4 روز هفته  

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه کلاس‌های جبرانی در ساعت آموزشی مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست، گفت: چهار روز در هفته ساعت پایان مدارس 13 خواهد بود و یک روز 14 تا 14:15 می‌شود. ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش در گفت‌وگو با «توانا»، در پاسخ به این پرسش که «آیا تمام مدارس کشور یک نوبته خواهند شد تا پنج‌شنبه‌ها تعطیل شوند؟»، اظهار داشت: طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس در مدرسه‌های یک نوبته اجرا خواهد شد که بیش‌از 90 درصد مدارس راهنمایی و متوسطه کشور در سال‌تحصیلی جدید یک نوبته می‌شوند و به راحتی می‌توان این طرح را اجرا کرد. وی با بیان این که ساعت درسی دانش‌آموزان به گونه‌ای است که می‌توان طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را اجرا کرد، ادامه داد: ساعات درسی دانش‌آموزان این قابلیت را دارد که طی 5 روز برنامه‌ریزی شود و مشکلی پیش نیاید. سحرخیز با اشاره به این که در حال حاضر دانش‌آموزان در روز، 6 ساعت به مدرسه می‌روند، بیان کرد: با اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، آنها یک روز در هفته به جای 6 ساعت، 8 ساعت در مدرسه خواهند بود. معاون متوسطه وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه چهار روز در هفته ساعت پایان مدارس 13 خواهد بود و یک روز 14 تا 14:15 می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در مدارس دونوبته امکان مقارن شدن ساعات پایان درسی دانش‌آموزان با شب خواهد بود، اعلام کردیم که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مدارس یک‌‌نوبته اجرا شود. 

    مردم سالاری - ۳۱   خرداد    ۹۱

    یش 15 درصدی حقوق از ابتدای سال محاسبه می‌شود؛

    <>

     جزئیات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان 

     میزان افزایش حقوق کارمندان در سال جاری در 24 خرداد ماه در جلسه هیات وزیران به میزان 15 درصد تصویب و این مصوبه به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهور ابلاغ شد.  روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری  جزئیات مصوبه 17 بندی دولت برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی را ابلاغ کرد که براساس آن، حداقل و حداکثر حقوق در سال 91 مشخص شده‌است.بر این اساس افزایش 15 درصدی حقوق‌ها از ابتدای سال جاری اعمال و معوقات کارمندان در تیرماه پرداخت خواهد شد.
    معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اظهار کرد: ضریب حقوق برای همه گروه‌های حقوق‌بگیر چه آنهایی که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری می‌شوند و چه آنهایی که مشمول قانون مذکور نیستند، به میزان 15 درصد تعیین شد. رحیم ممبینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و قضات، شاغلین مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، حقوق کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگی کارکنان دولت مانند کارمندان پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه، حقوق بازنشستگان، حقوق کارکنان شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و بیمه‌ها به میزان 15 درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده‌است.وی با اعلام میزان حداقل حقوق کارمندان تصریح کرد: حداقل حقوق کارمندان در سال گذشته 341 هزار تومان بود که در سال جاری میزان آن به 392 هزار و 150 تومان افزایش داده شده که رشد 51 هزار و 150 تومانی داشته‌است.معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه میزان حداقل حقوق مذکور برای بازنشستگان نیز اعمال می‌شود، گفت: بر این اساس حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران، مشترکان صندوق‌ بازنشستگی کشور، نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی در سال جاری 392 هزار و 150 تومان است.ممبینی همچنین از حذف محدودیت‌های پرداخت کمک‌های رفاهی مستقیم وغیرمستقیم در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در گذشته در مورد مهدکودک نیز محدودیت‌هایی وجود داشت (از جمله قانون سه کودک) اما در سال جاری محدودیت‌ها برداشته شده و کارمندان خانم به ازای هر فرزند زیر شش سال (تاکنون شرط پنج سال بوده‌است) ماهانه 50 هزار تومان دریافت می‌کنند.وی از افزایش هزینه حمل و نقل کارمندان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد:‌ دستگاه‌هایی که نمی‌توانند سرویس حمل و نقل ارائه دهند نیز می‌توانند در تهران ماهانه به فرد تا 65 هزار تومان و در شهرهای بالای 500 هزار نفر، 43 هزار تومان پرداخت کنند.معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری همچنین از دوبرابر شدن میزان پرداخت فوق‌العاده ماموریت روزانه خبر داد و تصریح کرد: میزان پرداخت فوق‌العاده ماموریت روزانه کشور برای کارمندان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ضابطه آیین نامه فوق العاده ماموریت روزانه، در سال 91 نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌است. در گذشته پرداخت فوق‌العاده ماموریت روزانه یک بیستم حداقل حقوق و مزایا و مازاد آن به صورت یک صدم بوده که الان یک صدم به یک پنجاهم افزایش پیدا کرده و دستگاه‌ها برحسب اعتبارات مصوب می‌توانند فوق العاده ماموریت را پرداخت کنند.ممبینی در پایان خاطرنشان کرد: محدودیت‌هایی که برای سایر پرداخت‌ها وجود داشت نیز در سال جاری برداشته شده‌است.

    افزایش 15 درصدی حقوق از ابتدای سال محاسبه می‌شود؛

    ادامه مطلب ...

    کودک فعال، یادگیری فعال

    کودک فعال، یادگیری فعال


    ژان پیاژه، از برجسته‌ترین روان‌شناسان قرن بیستم، رشد شناختی را به 4 بخش تقسیم می‌کند:

    اول: مرحله حسی ـ حرکتی که از زمان تولد تا دو سالگی را شامل می‌شود. در این مرحله حواس و حرکت کودک بنیان رشد وی می‌شود و کودک رابطه میان اعمال خود و پیامدهای آن‌ها را کشف می‌کند و مفاهیمی چون شی‌ء فضا، زمان و علّیت را درمی‌یابد.

    دوم: مرحله پیش عملیاتی که از دو تا هفت سالگی کودک را شامل می‌شود. در این مرحله، زبان، تجسم، ارتباط‌گیری گسترده‌تر با دیگران و تفکر نمادین پدیدار می‌شود و کودک این توانایی را می‌یابد که میان اشیاء و حواس خود تمایز قائل شود.

    از نظر پیاژه، کودک در این دوره در حال ورود به سطحی از منطق و استدلال ابتدایی است و می‌تواند به حال، آینده و گذشته بیندیشد و برخی از مفاهیم و کمیت‌ها را نیز به خاطر بسپارد.

    سوم: مرحله عملیاتی است و کودک هفت تا یازده ساله می‌تواند به مفهومی از منطق دست یابد، قوانین را کشف کند و رابطه‌های مستدلی را به وجود آورد که پایدار باشند. همچنین کودک در این دوره می‌تواند هر شی‌ء یا رویدادی را از جنبه‌ها و سطوح مختلف مورد بررسی و طبقه‌بندی قرار دهد.

    چهارم: کودک از 12 سالگی به بعد وارد مرحله انتزاعی می‌شود و علاوه بر تلاش برای هماهنگ کردن خود با محیط پیرامون، کودک می‌کوشد محیط پیرامون را نیز با خود هماهنگ کند. در این دوره، تفکر فرد از قلمرو واقعیات عینی و محسوس فاصله می‌گیرد و به قلمرو انتزاعات وارد می‌شود.

    در مقاله‌ای که در مجله رشد(آموزش پیش‌دبستان) منتشر شده، آمده است:

    ادامه مطلب ...