تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

چه کسی پاسخگوی چرایی این حوادث است ؟!


چه کسی پاسخگوی چرایی این حوادث است ؟!


مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش مهرماه 91 در خصوص اجباری بودن یا نبودن این اردوها برای دانش‌آموزان به خبرآنلاین گفته بود:اردوی راهیان نور بخشی از درس آمادگی دفاعی دانش‌آموزان است. عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات بعد از حادثه کشته شدن 26 دانش‌آموز دختر بروجنی می‌گوید: «این اردو جزو آموزش دفاعی دانش‌آموزان محسوب می‌شود و اجباری است اما وقتی اطمینان از امنیت دانش‌آموزان، وجود ندارد نباید اجباری باشد.» 

 حواد ادامه مطلب ...

صحنه آموزش و پرورش آزمایشگاه نیست


علی‌ عباسپور، رییس کمیسیون آموزش مجلس هشتم در نقد سیاست های آموزش و پرورش:
صحنه آموزش و پرورش آزمایشگاه نیست






مریم بابائی


تمام این مسائل نشان می‌دهد آموزش و پرورش متاسفانه به سمت یک سطحی‌نگری و شعارگونه و نمادین حرکت کردن سوق پیدا کرده است. بعد هم کل مدیریت آموزش و پرورش و به خصوص مدیران را تحت فشار قرار می‌دهیم که این وضعیتی که در اصل متاسفانه آشفته است را با شعارهای عامه‌پسند و رنگ‌ و لعاب دار به خورد دانش‌آموزان و اولیا ‌دهیم

حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در طول دوران وزارتش ثابت کرده انتقادها برایش اهمیتی ندارد حتی اگر به قیمت استیضاحش در مجلس تمام شود. او اساسا انتقادات را سیاسی و بی‌اساس می‌داند. تمایل دارد کارهای بزرگ در آموزش و پرورش به اسم او و دوران وزارتش تمام شود از جمله تغییر ساختار نظام آموزشی که هر چه از شروع سال تحصیلی می‌گذرد، بیشتر اشکالات و کاستی‌های تصمیم شتابزده حاجی‌بابایی را نشان می‌دهد. درجلسه امروز کمیسیون آموزش نیز قرار است تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش با حضور وزیر بررسی شود.علی عباسپور رییس کمیسیون آموزش مجلس هشتم و از منتقدان سیاست‌های آموزش و پرورش در این گفت‌وگو به بررسی مسائل این روزهای آموزش و پرورش می‌پردازد.

اگر اجازه دهید، مروری داشته باشیم بر تحولات آموزش و پرورش در چند وقت اخیر. همان‌طور که خودتان هم اطلاع دارید تغییر و تحولاتی که امسال در آموزش و پرورش رخ داد، باعث مشکلاتی در مدارس خصوصا مدارس دولتی شد که بودجه و اعتبار لازم را نداشتند و نمی‌توانستند به صورت قانونی از والدین هم پولی دریافت کنند و حتی قادر نبودند امکانات فیزیکی مدرسه از قبیل کلاس درس برای پایه‌های جدید آموزشی را فراهم کنند. این شرایط باعث فشار بر مدیران مدارس شد که در بسیاری از موارد خود را در رفتار با دانش‌آموزان نشان می‌دهد. شما علت به وجود آمدن این شرایط را در چه می‌بینید؟

آموزش و پرورش ما از همه ابعاد احتیاج به بازنگری و تحول دارد. هم در بعد نیروی انسانی، هم در بعد استفاده از منابع مالی، هم از بعد سیستم آموزشی و هم از بعد فضای آموزشی. تمام این موارد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان شده است؛ اینکه ما چگونه آموزش و پرورشی را باید داشته باشیم. اجرای این سند در وهله اول احتیاج داشت در همه زمینه‌ها مقدماتی فراهم شود. بعضی از این مقدمات باید در کوتاه‌مدت اجرا شود مثلا مدیریت در منابع یا وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش یا رسیدگی به وضع مدیریت در سطوح مختلف وزارت آموزش و پرورش تا برسد به اقدامات میان‌مدت که باید با یک ژرف‌اندیشی و تامل، تعمق ، تعقل و به‌کارگیری حداکثر امکاناتی که در آموزش و پرورش وجود دارد، به تدریج دنبال شود. یکی از ملزومات این تحول هم داشتن اعتبارات لازم است یعنی بتوانیم با ابزار مالی امکانات لازم را برای ایجاد تحول آماده کنیم.به عنوان مثال برای به‌کارگیری تکنولوژی روز، هم احتیاج به سخت‌افزار دارید هم احتیاج است معلمان آموزش‌های لازم را ببینند و در حقیقت شرایط برای آموزش کودکان و نوجوانان با استفاده از تکنولوژی‌های روز فراهم شود. اینکه ما می‌خواهیم در کتاب‌های درسی جدید، تفکرمحوری را جایگزین حافظه‌محوری کنیم، این تفکرمحوری احتیاج به برنامه‌های خاص دارد که دانش‌آموزان را عملا به اندیشیدن و تجربه‌اندوزی سوق دهد یا در کتابی که تاکید می‌شود دانش‌آموزان باید به مهارت‌های آموزشی مجهز شوند، باید ابتدا امکاناتش فراهم شود.پس به این ترتیب ما احتیاج داریم امکانات لازم برای این تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش فراهم شود.طبیعی است وقتی شعار ‌دهیم و هر کاری که از گذشته قصد انجام آن را داشتیم، پای سند تحول بگذاریم و بدون مطالعه و بلافاصله به اجرا دربیاوریم،‌ متاسفانه این معضلات ایجاد می‌شود.

در مورد وضعیت مدارس بعد از اجرای عجولانه تغییرات آموزشی گزارشی به شما رسیده است؟
ادامه مطلب ...

ممنوعیت ماهواره، قانونی برای اجرا نشدن


ماهواره‌ها جمع می‌شود، مردم دوباره نصب می‌کنند

  ممنوعیت ماهواره، قانونی برای اجرا نشدن



برخی اعتقاد دارند روزی ماهواره هم سرنوشت ویدئو را پیدا می‌کند. همه ما روزهایی راه به یاد داریم که مردم با ترس و لرز، ویدئو را به خانه‌های خود می‌بردند و دسترسی به فیلم‌های ویدئویی امکان‌پذیر نبود. آن روزها کمتر کسی تصور می‌کرد که روزی صدا و سیما ویدئو را تبلیغ کند و کلوپ‌هایی برای کرایه یا فروش فیلم‌های ویدئویی ایجاد شود. هرچند که ویدئو به خاطره‌ها پیوسته است و برخی پیش‌بینی می‌کنند ماهواره هم زمانی حالتی عمومی پیدا می‌کند و ممنوعیت آن از بین می‌رود. با این وجود در شرایط کنونی لزوم اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره بیش از گذشته احساس می‌شود؛ چرا که عمل نکردن به قانون بدتر از بی‌قانونی است

ادامه مطلب ...

24 ساعت مرگبار در جاده‌های کشور؛


 24 ساعت مرگبار در جاده‌های کشور؛ 

چهارمحال و بختیاری در سوگ دختران


گروه حوادث- در حالی که جامعه در شوک مرگ 26 دانش آموز بروجنی در بازگشت از سفر راهیان نور بود، تصادف دو اتوبوس در محور‌های دیگری نیز 4 کشته و 42 زخمی برجای گذاشت تا رکورد تازه ای در کشور ثبت شود. در ساعت 20:30 شب‌ جمعه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور ایذه به شهرکرد در پنج کیلومتری دهدز به طرف بروجن منجر به کشته شدن 26 تن از سرنشینان این اتوبوس شد. دختران دانش آموز بروجنی در قالب کاروان راهیان نور مسافران این اتوبوس بودند. همچنین در حادثه ای مشابه در کرمانشاه واژگونی اتوبوسی دیگر منجر به زخمی شدن 25 دانشجوی دختر شد.و در نهایت پیش از ظهر دیروز واژگونی یک اتوبوس دیگر در محور اصفهان- نایین 21 کشته و مجروح دیگر برجای گذاشت.




مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه با توجه به نوع گزارش دریافتی، بلافاصله سه تیم از امدادگران جمعیت به همراه دستگاه‌های زنده‌یاب و ست‌های هیدرولیک نجات به محل حادثه اعزام شدند گفت: اتوبوس که در مسیر دچار سانحه‌شده و واژگون شده بود. حسین درخشان با بیان اینکه در این حادثه 44 سرنشین این اتوبوس دچار سانحه شدند گفت: این حادثه 23 مجروح در پی داشت که هشت تن از آنان به علت نیاز به درمان به بیمارستان منتقل شده و 15 تن آنان نیز به صورت سرپایی درمان شدند.درخشان با بیان اینکه عملیات امداد و نجات این حادثه واژگونی اتوبوس که برای کاروان راهیان نور بود، 6 ساعت به طول انجامید گفت: این عملیات در ساعت 2 بامداد پایان یافت.سرهنگ صمد اسفندیاری معاون عملیات پلیس‌راه کشور نیز با بیان اینکه حادثه واژگونی اتوبوس اسکانیا حامل دانش‌آموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان بروجن در ساعت 20:10 جمعه شب‌ گزارش شد به ایسنا گفت: این حادثه در کیلومتر 185 محور ایذه به لردگان رخ داد.وی با اعلام این خبر که در حال حاضر تیم ویژه‌ای از کارشناسان تصادفات پلیس‌راه رسیدگی به این تصادفات را بر عهده گرفته‌اند گفت: تخطی از سرعت مطمئنه در جاده لغزنده علت این حادثه گزارش شد.اسفندیاری افزود: این حادثه 26 کشته و 18 زخمی به همراه داشت و با توجه به لغزنده‌بودن جاده و واژگونی اتوبوس در گل در حال حاضر کارشناسان به دنبال یافتن دستگاه GPS‌ این اتوبوس هستند و اطلاعات تکمیلی در خصوص این حادثه موکول به تکمیل تحقیقات است.وی در پاسخ به این سوال که آیا این راننده در طول مسیر از قانون تخطی داشته است یا خیر؟ گفت: از آنجایی که عملیات امداد و نجات در ساعت 2 بامداد پایان یافت هنوز تلاش کارشناسان تصادفات ادامه دارد ادامه مطلب ...

5 درصد ایرانیان از گرسنگی رنج می‌برند


 5 درصد ایرانیان از گرسنگی رنج می‌برند



همایش روز جهانی غذا به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پژوهشکده‌ علوم و صنایع غذایی و کمیسیون ملی یونسکو در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، رئیس پژوهشکده‌ی علوم و صنایع غذایی در سخنرانی افتتاحیه‌ی این همایش گفت: غذا یک پدیده‌ی استراتژیک و کاراست که غالبا هم در اختیار استعمارگران بوده است. وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای رویارویی با تروریسم غذایی خاطرنشان کرد: اهمیت بحث غذا تا اندازه‌ای است که امروزه برنامه‌ریزی و دقت نظری که بر روی صادرات غلات آمریکا اعمال می‌شود از سوی کشورهای عضو اوپک بر روی صادرات نفت اعمال نمی‌شود.دکتر رسول کدخدایی، اظهار کرد: به تازگی شورای عالی پدافند غیر عامل در کشور شکل گرفته که باید بحث ایمنی و امنیت غذایی را با دقت بیشتری پیگیری کند.به گفته دکتر کدخدایی هم اکنون 15 درصد مردم کشورهای در حال توسعه از گرسنگی رنج می‌برند که این عدد در ایران طبق آمار سال 2012 فائو 5 درصد است.وی با اشاره به فاصله‌ی زیاد آمار گرسنگی در ایران و آمار یک و نیم درصدی کشورهای پیشرفته گفت: انتظار می‌رود که با کمک محققان، مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه غذا، این فاصله آماری با کشورهای توسعه یافته هر روز کمتر وکمتر شود.

ابتکار- 25  مهر ماه   90

آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود؟

 آیا وزیر آموزش و پرورش استیضاح می‌شود؟



هنوز مهر به پایان نرسیده است که بحث استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش بر سر زبان‌ها افتاده است؛ استیضاحی که هنوز به صورت رسمی به صحن علنی مجلس نیامده ولی هشداری برای آقای وزیر است. زمزمه‌های گلایه برخی نمایندگان مجلس از وزیر آموزش و پرورش در همان روزهای ابتدایی مهر ماه شنیده شد و هنوز این وزارتخانه در تکاپوی اجرای نظام جدید آموزشی بود که خبر استیضاح وزیر آموزش و پرورش در رسانه‌ها پیچید. دلایلی مختلفی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده بود که استخدام بدون ضابطه مربیان قرآنی، وضعیت مربیان پیش‌دبستانی و بلاتکلیفی فارغ‌التحصیلان تربیت معلم از نمونه این موارد بود.

سه روز پیش نیز جبار کوچکی‌نژاد، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با اشاره به جمع‌آوری بیش از 20 امضا از سوی تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش، گفت: عجله در اجرای ساختار جدید آموزش و پرورش و آماده نبودن زیرنظام‌های لازم برای آن، عدم آمادگی واحدهای آموزشی برای استقرار این ساختار و استفاده از امکان غیراستاندارد مانند انباری برای کلاس درس و عدم رسیدگی به امور مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور از مهمترین محورهای مدنظر طراحان استیضاح است. وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد اراده‌ای در وزارتخانه برای پاسخ درست به نمایندگان وجود ندارد؛ به همین دلیل، باید ابهامات به نوعی رفع شود. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به فارس گفت: بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس مطرح نبوده است. وی با بیان اینکه موضوع استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مطرح نشده است، درباره اظهار نظر رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس درباره استیضاح حاجی‌بابایی افزود: وی به عنوان یک نماینده مجلس در این خصوص صحبت کرده است و بحث استیضاح، نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیست

مردم سالاری - 20 مهر 91

به نفع معلمان موضع بگیریم


به نفع معلمان موضع بگیریم



رسول پاپایی / روزنامه آرمان /شنبه 15 مهر 91



دیروز روز جهانی معلم بود. سال 1994سازمان یونسکو در اجلاس چهل وچهارم خود 5 اکتبر را در تقویم جهانی روز معلم نامید. تاریخچه شکل‌گیری، ساختار و عملــــــــــــکردهای یونسکو نشان می‌دهد، دفاع از صلح و مبارزه با جنگ و جهل مبنای شکل‌گیری آن بوده است.

 در تصمیم‌های یونسکو، اغلب تفکرات و اندیشه‌های کشور‌های غیرمتعهد و متفکران جهان سوم حاکم بوده است تا جایی که، آمریکا در سال 1984 و انگلیس در سال 1985 مـــــــــجبور به ترک یونسکو شده‌اند. 

روزی که «محمدعلی نجفی» وزیر وقت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی‌ ایران و 70 وزیر و 27 معاون وزیر و 30 ناظر به نمایندگی از 130 کشور، جهانی شدن روز معلم در 5 اکــــتبر را تصویب کردند این دو کــــشور (آمریکا و انگلیس) در یونــــسکو حضور نداشتنند. یونسکو امسال با شعار «به نفع معلمان موضع بگیریم» خواستار توجه جدی به نیازهای معلمان برای بالا بردن کیفیت معلمی‌ و بهبود شرایط این حرفه، در سرتاسر جهان شده است.

 یونسکو از همه دولت‌ها می‌خواهد در تصمیم‌گیری‌های کلان خود بیشتر از هر زمان دیگری به مسائل آموزش و پرورش و معلمان نگاه کنند و تصمیماتی همسو با منافع حرفه‌ای معلمان اتخاذ کنند. از دیدگاه یونسکو به رغم همه پیشرفت‌ها و گسترش رسانه‌های مختلف آموزشی، جهان همچنان، نیازمند کار و خدمت معلمان است و براساس پیش‌بینی‌ها جهان تا سال 2015 به تربیت و آموزش 6میلیون و800هزار معلم جدید نیاز دارد. روز جهانی معلم، در کشور ما با نیمه مهر ماه مصادف می‌شود. 

هر چند از طرف ایران وزیر وقت آموزش و پرورش بر این مناسبت جهانی مهر تایید زده است، اما این روز، از طرف نهاد‌های رسمی‌ و وزیران آموزش و پرورش به معلمان تـــبریک گفته نمی‌شود و سال‌هاست با مهری و بی‌تفاوتی و فراموشی عمدی همراه بوده است. گروهی، دلیل فراموشی «روز جهانی معلم» را، به مناسبت مــــــلی و بومی‌ روز معلم، یعنی 12اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری که در تقویم ما به نام روز معــلم نامیده شده گره می‌زنند و می‌گویند: با وجود این روز، دیگر نیازی به گرامیداشت 5اکتبر روز جهانــــــــــی معلم نمی‌باشد.

 این در حالی است که روز12 اردیبهشت روز ملی و بومی‌ معلم، تبدیل به یک مراسم کلیشه‌ای شده که شاخص‌ترین وجهش، تعریف و تمجید‌های زبانی مسئولان از حرفه معلمی‌ بوده و کمتر معلمان فرصــــــــت داشته‌اند تا همانند کارگران یا اصناف دیگر، به بیان خواسته‌ها ومشکلات صنفی خود بپردازند و ذهن جامعه و مسئولان را متوجه چالش‌های موجود در برابر شغل معلمی‌ نمایند!.

 از نظر یونسکو، روز جهانی معلم می‌خواهد، به رهـــــــــــــبران جهان و ملت‌ها بگوید، رسیدن به آرمان‌های بزرگی مانند، عدالت، صلح، عدم خشونت، توسعه، پیشرفت و امنیت، تنها از دریچه کار و خدمات معلمان و از کلاس‌های درس و مدرسه‌ها محقق می‌شود و بر رهبران جهان فرض است که موانع و گره‌ها و محدودیت‌ها را ازمسیر معلمان بردارند وبا حذف موانع سیاسی و عقیدتی از مسیر حرفه معلمی، اجازه دهند معلمان بتوانند در مدارس تفکر انتقـــــادی، پردازش اطلاعات از منابع مختلف و انتخاب آگاهانه را به بچه‌ها آموزش بدهند. 

روز جهانی معلم، رسانه‌ها را دعوت می‌کند تا از دشواری‌های و چالش‌های حرفه معلمی‌ بگویند و بنویسند و متخصصان و دولتی‌ها راتشویق می‌کند که برای بهبود شرایط معلـــــــــــــــــــــــمان کشورشان چاره‌اندیشی کنند و از سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش نهراسند. 

ضمن تبریک این روز به همه معلمان باید گفت: به‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، فارغ از ملی یا جهانی بودن روز معلم، روز‌های مــــــــعلم چه 5اکتبر جهانی و12اردیبهشت ملی، نتوانسته‌اند تــــــــوجه دولت‌ها و جامعه را به مشکلات حرفه و شغل معلمی‌ در ایران آن‌گونه که باید و شاید معطوف بدارند.

 کماکان معلــــــمان در تصمیم‌گیری‌ها و تغییرات پی درپی که در نظام آموزشی ایجاد می‌شود مشارکت داده نمی‌شوند، نگاه از بالا به حرفه معلمی‌تغییر نکرده است، دشــواری‌ها و تنگنا‌های معیشتی موجب شده تا معلمان به جای این‌که در انــــدیشه تدوین طرح درس‌های خلاقانه و فراگیری روش‌های نوین تدریس و به‌روزرسانی دانش و افزایش مهارت‌های معلمی‌خود باشند، به فکر تامین هزینه‌های زندگی و گشودن گرهی از گره‌های زندگی روزمره هســــتند و شاید قبل از کم‌توجهی وزیران آموزش و پرورش به روز جهانی معلم، این دشواری‌های زندگی معلمان است که روز جهانی معلم را برای معلم ایرانی خاموش و سرد و ساکت کرده است.

به نقل از وبلاگ - آقا احازه

http://rasoolpapaei2.blogfa.com/

کلاس‌های شلوغ، آفت یادگیری

جرای شتاب زده نظام 3-3-6 از اول مهر امسال
باعث بروز مشکلات جدی در مدارس شده است 


کلاس‌های شلوغ، آفت یادگیری




هنوز ماه اول سال تحصیلی جدید به آخر نرسیده است که تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور، تأثیراتش را به شکل تشکیل کلاس‌های شلوغ، کمبود فضا برای دانش‌آموزان، کمبود معلم آموزش دیده و توجیه شده، عوض شدن مدارس دانش آموزان و اجبار آنها برای رفتن به مدارسی که گاه فاصله ای طولانی با محل سکونت شان دارد نشان داده است.

حتی‌ پیش از آنکه وزیر آموزش و پرورش رسما اعلام کند مهر امسال متفاوت با سال‌های قبل است، شهروندان از تغییر و تحول در نظام آموزشی به ویژه استقرار نظام آموزشی 3-3-6 اطلاع یافته بودند و کمابیش نگران این ماجرا بودند. حمیدرضا حاجی بابایی از همان روزی که به عنوان وزیر از مجلس هشتم رأی اعتماد گرفت خبر از اعمال تغییر در نظام آموزشی کشور داد. او در تمام مدت وزارتش که البته هنوز به پایان نرسیده و اگر وعده استیضاحش توسط مجلس باز هم تو خالی از کار در آید به نظر می‌رسد تا پایان عمر دولت نهم ادامه خواهد داشت، در مورد تحول بنیادین در نظام آموزشی کشور حرف زده است. او آبان سال گذشته عنوان کرده است:«آموزش و پرورش را در دو سال طوری متحول خواهم کرد،که مردم لذت ببرند.» و این حرف او قبل و بعد از این تاریخ بارها تکرار شده است. آنچه در عمل در این زمینه انجام شده البته چیزی کمتر و مهم تر از آن متفاوت با حرف‌های اوست.

ادامه مطلب ...

استفاده از اینترنت و نقش های مثبت و منفی آن



استفاده از اینترنت و نقش های مثبت و منفی آن







مروزه شبکه‌های رایانه‌ای، وسیله‌ای مهم برای پیشرفت و گسترش در جهان هستند. شبکه‌ها و ابزارهای ارتباطی درونی و برونی آنها به عنوان زیربنای فن‌آوری اطلاعات شناخته می‌‌شوند.


مهم‌ترین هدف در فناوری (اطلاعات IT) جمع‌آوری، سازماندهی و پردازش داده‌ها است و انجام این وظایف به کمک شبکه‌های رایانه‌ای امکان‌پذیر است.


امروزه اینترنت به یک وسیله عمومی برای ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات تبدیل شده است و میزان کاربران آن پیوسته افزایش می‌یابد.


تا چندی دیگر افراد عادی هم برای ادامه کار و فعالیت روزانه خود مجبور به دانستن چگونگی کار با اینترنت خواهند بود. زیرا دامنه آن هر روز گسترش می‌یابد و شامل امور عادی زندگی نیز شده است.


شبکه اینترنت امکان مبادله سریع اطلاعات صوتی، تصویری و نوشتاری را برای همه کاربران در سرتاسر جهان فراهم آورده و نقش بسیار مهمی در تبدیل این جهان پهناور به یک دهکده جهانی ایفا کرده است.


در این دهکده، نظام تعلیم و تربیت بیشتر از سایر نظام‌ها، متأثر از این
شبکه جهانی است. اینترنت هسته ارتباط از طریق رایانه است.
ادامه مطلب ...

پنجم اکتبر روز جهانی معلم

پنجم اکتبر روز جهانی معلم

 

پنجم اکتبر برابر با 14 مهرماه روز جهانی معلم است. در سال های اخیر بزرگداشت این روز مورد توجه تشکل های صنفی معلمان و بخش هایی از جامعه معلمان ایران قرار گرفته است

 

به این ترتیب با 2 روز معلم رو به رو هستیم.  نخست روز ملّی معلم،  12 اردیبهشت و دوم  5 اکتبر برابر با 14 مهر ماه که روز جهانی معلم است. امسال روز جهانی معلّم روز جمعه است و جمعه تعطیل! آیا دولت و مسوولان وزارت آموزش و پرورش از وجود چنین روزی خبر ندارند؟ آیا دولت ایران با نامگذاری چنین روزی به نام معلم مخالف است؟ در صورتی که وزیر آموزش و پرورش ایران در چهل و چهارمین اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان در سال 1994 در شهر ژنو شرکت داشت و مصوبه ی روز جهانی معلم را امضا و تایید نمود

 

بنابراین بر عهده  دولت است که این روز را گرامی بدارد و طبق همین مصوبه، برای بالا بردن کیفیت آموزشی، باید کیفیت کار و زندگی معلمان ارتقا یابد و معلم از جایگاه اجتماعی مناسبی بر خوردار شود

 

متاسفانه «جای» و «جایگاه» این روز در تقویم کشور عزیز ما ایران خالی است! اما فعالان صنفی با تعجب می پرسند چرا وزرای آموزش و پرورش به این مصوبه جهانی عمل نمی کنند و بزرگداشت روز جهانی معلم را از معلمان  ایران دریغ می دارند

 

آیا وقت آن نرسیده که مسوولان به آموزش و پرورش نگاهی کارشناسانه داشته باشند و به جای تکرار شعار های سیاسی و هموار نمودن وظایف غیر آموزشی بر دوش نحیف آموزش و پرورش و معلمان رنج دیده اش، توقعات خود را از این وزارتخانه واقعی نمایند

 

جهان امروز به سرعت رو به پیشرفت و تغییر است و نیازمند معلمانی است که با جدّیت واستفاده از اندوخته های علمی، آموزش های پیشرفته، تجربه، تدبیر و کاردانی خود، دانش آموزان را با دست آوردهای علمی، راهکارهای زندگی و الگوهای انسانی آشنا و سازگار سازند

 

کشور های پیشرفته جهان به نقش محوری معلمان جامعه، در پیشرفت «آموزش عمومی» به عنوان «تنها عامل توسعه اجتماعی» می نگرند و سرمایه گذاری های عظیم ودراز مدتی بر روی این مقوله بسیار مهم به انجام می رساندند

 

با این نگاه که تشکل های صنفی معلمان، یک فرصت برای «پیشرفت آموزش» شمرده می شوند و می توانند علاوه بر ارتقای کمی و کیفی جامعه و دفاع از «حریم» و «حرفه»ی معلمی، نقش معلمان را در توسعه ی همه جانبه ی کشورتضمین کنند، همکاری شما همکاران عزیز در پیوستن به نهادهای صنفی و حمایت از بیانیه ها، «قدرت نظارت»ی تشکل ها را بر کار مسئولان و مدیران آموزش و پرورش افزایش می دهد

 

دست یابی به اهداف صنفی تنها در سایه ی اتحاد و هم دلی و پیوستن به تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور میسر می گردد

 

با تبریک مجدد روز جهانی معلم، از شما همکاران گرامی در سراسر کشور انتظار می رود،  ضمن پافشاری بر خواسته های  صنفی خود، روز جهانی معلّم را به دیگر همکاران تبریک گفته و با بردن گل و شیرینی به مدرسه، این روز را گرامی بداریم و در جلسه شورای معلمان در مورد «اهمیت» و «جایگاه» این روز بحث و گفتگو کنیم

محمد خاکساری

مدیر مسئول و صاحب امتیاز قلم معلم

مهلت یک هفته‌ای استیضاح‌کنندگان به وزیر آموزش‌و‌پرورش


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

  مهلت یک هفته‌ای استیضاح‌کنندگان به وزیر آموزش‌و‌پرورش


یکی از طراحان اصلی طرح استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش از مهلت یک هفته ای استیضاح کنندگان به حاجی بابایی برای قول مساعد وی در جهت حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش خبر داد. موسی الرضا ثروتی در گفتگو با مهر، با اشاره به جمع‌آوری 30 امضا برای طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش اظهارداشت: هدف ما از استیضاح حل مشکلات حوزه آموزش‌و‌پرورش است و در صورتی که مشکلات حل شود یا قول مساعدی برای حل آنها داده شود احتمال اینکه این طرح پیگیری نشود وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکلاتی از قبیل چگونگی اجرای نظام جدید آموزشی، کمبود معلم، وضعیت استخدام معلمان شرکتی و پیش دبستانی‌ها و همچنین استخدام غیرقانونی معلمان قرآنی از جمله مسائلی است که در طرح استیضاحی که با 10 محور تهیه شده، آمده است.

ادامه مطلب ...

772 هزار بازنشسته در نوبت دریافت مطالبات

772 هزار بازنشسته در نوبت دریافت مطالبات



اجتماع > نهادها- 772 هزار بازنشسته در نوبت دریافت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند.

ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این‌باره گفت: در حال حاضر 772هزار بازنشسته مشمول دریافت مطالبات ناشی از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هستند که با هر پرداخت، مطالبات تعداد زیادی از این افراد تسویه می‌شود.
به گزارش اداره‌کل‌ روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری او افزود:

در حال حاضر مهم‌ترین مأموریت صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت مطالبات بازنشستگان است و در این زمینه ظرف سه ماه‌ اخیر مکاتبات و پیگیری‌های لازم از سوی مدیران این صندوق انجام شده است اما تغییر مدیریت در سازمان خصوصی‌سازی باعث شد تا برای مدت کوتاهی پیگیری مطالبات بازنشستگان از سازمان خصوصی‌سازی‌ به تعویق بیفتد ولی خوشبختانه با برگزاری چندین جلسه کاری، تصمیمات و اقدامات مدیریت جدید نشان از آن دارد که ایشان با جدیت کامل در تلاشند تا هر چه سریع‌تر بخشی از وجوه فروخته شده از سهام را به‌حساب صندوق بازنشستگی کشوری واریز کنند که امیدواریم این کار هر چه زودتر انجام گیرد.

ادامه مطلب ...

80 درصد مشکلات اقتصادی کشور مدیریتی است


انتقادات صریح رییس مجلس از وضعیت بازار ارز:

  80 درصد مشکلات اقتصادی کشور مدیریتی است


علی لاریجانی گفت روش‌های رابین‌هودی در اقتصاد هیچ‌وقت جواب نمی‌دهد.رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نوسانات بازار ارز، اظهار داشت: حل هر مسئله‌ای وقتی امکان‌پذیر است که فرد علت‌های آن را به خوبی بشناسد و سپس این علت‌ها را از بین ببرد، اگر این کار انجام نشود، ممکن است کاری موقتی صورت گیرد که گاهی هم نتیجه عکس بدهد.

وی افزود: بخشی از مسائلی که درباره وضعیت فعلی تورم، گرانی و نرخ ارز مطرح است، به تحریم‌ها مربوط می‌شود و بخش زیادی هم به رفتار دولت در گذشته برمی‌گردد. رییس مجلس شورای اسلامی گفت:هم‌اکنون نقدینگی در کشور افزایش یافته است. نقدینگی در کشور ما از حدود 65 هزار میلیارد تومان طی 7 سال گذشته به 395 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. وقتی این نقدینگی جمع شد، اگر راه‌های سرمایه‌گذاری در تولید مقابل آن باز باشد، به سمت تولید می‌رود، ارزش افزوده ایجاد می‌شود و تورم به دنبال نخواهد داشت اما اگر تولید، رکود داشته باشد این نقدینگی به سمت تولید نمی‌رود، بلکه به سمت کارهای کاذب سوق پیدا می‌کند، مثل دلالی یا کارهای دیگر و این امر عملاً باعث رشد ما نخواهد شد. وی ادامه داد:بخشی از مشکلات از برخی رفتارهای بانکی خلاف قاعده نشأت می‌گیرد. فرض کنید که بدهی بانک‌های کشور به بانک مرکزی در طول چند سال اخیر حدود سه برابر شده است، این بدهی به طور طبیعی باید سر موقع پرداخت شود اما وقتی این کار انجام نشود، به معنی پول پرقدرت است، پول پرقدرت اثرات تورمی مضاعفی دارد؛ پس یک بی‌انضباطی مالی- پولی، کشور را به اینجا رسانده است.او با بیان اینکه اقتصاد ما دارای مشکلات درونی است گفت: گاهی غربی‌ها در موضوع تحریم‌ها خیلی رجز می‌خوانند که دیدید ایران را تحریم کردیم و چه شرایط اقتصادی در داخل ایران پیش آمد؟ ولی واقعیت این است که بخش کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌هاست و مشکلات اقتصادی ما از ساز و کارهای درونی نشأت می‌گیرد.

ادامه مطلب ...

مسئولیت اجتماعی چیست؟


تاریخ : شنبه 8 مهر ماه سال 1391
از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.

مسئولیت اجتماعی فردی برای دستیابی به مسئولیت اجتماعی گروهی

مسئولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید است اما قدمتی برابر با قانون طلایی "با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود،" دارد. مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود بسط می‌یابد. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد  تشکیل شده است و درنتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند. این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی و مسئولیت اجتماعی فردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شده و در واکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) عنوان می‌کند: «در پی افزایش جهانی شدن، ما نه تنها نسبت به آنچه می‌خریم هوشیارتر شده‌ایم، بلکه نسبت به نحوه تولید محصولات و خدماتی که دریافت می‌کنیم نیز آگاهی بیشتری پیدا کرده‌ایم. محصولاتی که از نظر محیطی مضر هستند، کار کودکان، محیط‌های خطرناک کاری و سایر شرایط غیرانسانی نمونه‌هایی از مسائل و مشکلاتی هستند که مطرح می‌شوند. همه سازمان‌ها و شرکت‌ها که به دنبال سود و اعتبار طولانی‌مدت هستند کم‌کم متوجه می‌شوند که باید مطابق با هنجارهای درست عمل کنند
ادامه مطلب ...

«رتبه‌بندی» و «حقوق» معلمان تغییر می‌کند


«رتبه‌بندی» و «حقوق» معلمان تغییر می‌کند



اجتماع > خدمات و رفاه- همشهری آنلاین:
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مقرر شده کمیته سه جانبه‌ای برای تهیه و تصویب نظام رتبه‌بندی معلمان تشکیل شود، گفت: با تصویب این نظام نامه تحول اساسی در نوع «رتبه‌بندی» و «حقوق» معلمان آنها ایجاد خواهد شد.

مهدی نویدادهم در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: یکی از احکام سند تحول، استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان است و بر این اساس معلمان پس از تایید شایستگی‌های خود به چندین گروه تقسیم خواهند شد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی چنین رتبه‌بندی وجود ندارد و این موضوع از لحاظ منزلت اجتماعی و دریافت حقوق معلمان علیرغم اینکه سنوات خدمت آنها متفاوت و کارایی و اثربخشی آنها بالاست وجود ندارد و به صورت یکسان درنظر گرفته شده است.

نوید ادهم تصریح کرد:‌ در حال حاضر معلمی که دارای یک سال سابقه تدریس است با معلمی که دارای 30 سال سابقه است با عنوان «معلم» نامیده می‌شوند، این در حالیست که در سایر اقشار از جمله نیروهای نظامی و اساتید دانشگاه این نظام رتبه‌بندی وجود دارد، لذا مقرر شد بر اساس این تجارب نظام رتبه‌بندی برای معلمان نیز لحاظ شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بر اساس این بخش از سند تحول بنیادین و در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آنها نیز تاکید داشتند که این نظام رتبه‌بندی باید اجرا شود و یک طرح ضروری برای آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس مقرر شد، کمیته سه جانبه‌ای با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و نظام رتبه‌بندی معلمان تهیه شود.

نوید ادهم با بیان اینکه این نظام نامه تا پایان دولت دهم تهیه و تصویب خواهد شد تاکید کرد: پس از تصویب و ابلاغ آن تمامی معلمان بر اساس این نظام‌نامه رتبه‌بندی شده و حقوق و مزایای دریافتی آنها نیز متاثر از این رتبه‌بندی خواهد بود. ضمن آنکه برای معلمان در پایه‌ها و سوابق مختلف عناوین جدیدی درنظر گرفته خواهد شد

همشهری-4 مهر ماه   91

نرخ جدید اشتغال 23 رشته دانشگاهی اعلام شد؛ بیکارترین و پرکارت

 نرخ جدید اشتغال 23 رشته دانشگاهی اعلام شد؛

  بیکارترین و پرکارترین رشته‌ها در ایران



دود 1میلیون نفراز کل بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. از بین مجموعه رشته‌های دانشگاهی فارغ التحصیلان برخی رشته‌ها با دردسر کمتری جذب بازار کار می‌شوند اما فارغ التحصیلان تعدادی از رشته‌های دانشگاهی نیز هستند که به سختی قادرند برای خود شغلی متناسب با تخصص و تحصیلات خود دست و پا کنند. براساس تازه ترین آمارهای بدست آمده، بالاترین تعداد بیکاران در رشته‌های صنعت و فرآوری( رشته‌های فنی غیر مهندسی)، کامپیوتر، هنر و روزنامه‌نگاری قرار دارند. در مقابل تعداد بیکاران تحصیل کرده در رشته‌هایی مانند خدمات امنیتی، بهداشت، تربیت معلم و خدمات حمل و نقل کمتر از 8 درصد بوده و اکثر آنان توانسته اند در سال‌های پس از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.

یکی از مهم ترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری جوانان، عدم موفقیت افرادی است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی امکان راهیابی به بازار کار را ندارند و در این بخش با مخاطرات و مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. به عبارتی، درصدی از جمعیت فعال جامعه که به دلیل افزودن بر دانش و تخصص خود راهی دانشگاه‌ها می‌شوند و این مسئله باعث تاخیر چندساله آنها در ورود به بازار کار می‌شود، به جای اینکه بتوانند پس از فارغ التحصیلی ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، به درب‌های بسته بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی کشور بر می‌خورند

ادامه مطلب ...

چگونه فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟


چگونه فرزندی مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟

همه پدرها و مادر‌ها امیدوارند که فرزندانشان افرادی خوب و مسئولیت‌پذیر برای جامعه باشند.

این حق طبیعی فرزندان ما است که درس‌ها و عادت‌های مهم را از ما بیاموزند.


ما می‌خواهیم کودکانی مسئولیت‌پذیر تربیت کنیم تا تبدیل به بزرگسالانی متعهد و مسئول شوند. ما می‌خواهیم فرزندانمان به احساسات، افکار و رفتارهای دیگران احترام بگذارند و مورد احترام دیگران باشند.


ما می‌خواهیم آنها زندگی سالمی داشته باشند و در حالی که به نیازهای خودشان توجه می‌کنند به احساسات دیگران هم توجه داشته باشند.


به گزارش سایت تبیان، واژه مسئولیت به معنی توانایی پاسخ دادن، و در عرف عام به مفهوم تصمیم?گیری مناسب و مؤثر است.


منظور از تصمیم گیری مناسب این است که کودک در چارچوب هنجارهای اجتماعی و انتطاراتی که معمولا از او می‌رود، دست به انتخابی بزند که سبب ایجاد روابط انسانی مثبت، افزایش ایمنی، موفقیت و آسایش خاطر وی شود.

ادامه مطلب ...

ارنامه 3 ساله وزیر آموزش و پرورش

کارنامه 3 ساله وزیر آموزش و پرورش
 
شیرزاد عبداللهی*
 

با آغاز آخرین سال وزارت حمید رضا حاجی‌بابایی، امکان بررسی کارنامه وزیر آموزش و پرورش دولت دهم بیش از گذشته فراهم است. وزیر آموزش و پرورش از همان آغاز وزارت هدف خود را ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش اعلام کرد. وی در سخنرانی‌های امسال خود بارها از 290 اقدام برای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش از زمان روی کار آمدن دولت دهم تا فروردین 91سخن گفته است. فهرست این 290 اقدام در یک کتاب گردآوری و منتشر شده است. در مقدمه کتاب آمده است: «برای تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش 290 اقدام انجام شده و برخی دیگر در شرف انجام می‌باشد که در این کتاب به اجمال به آن‌ها اشاره می‌گردد. البته برخی از اقدام‌های صورت گرفته خود یک کتاب مستقل را می‌طلبد که به ضرورت رعایت ایجاز در اینجا فهرست وار آورده شده است‌.» در فاصله زمانی ذکر شده وزارت آموزش و پرورش ماهیانه ده اقدام و هر سه روز یک اقدام انجام داده است. اقدامات انجام شده از نظر اهمیت و نوع، یکدست نیستند. بعضی از این اقدامات درحد بخشنامه‌های وزارتی و حتی استانی است

ادامه مطلب ...

3هزار و 950 مدرسه پایتخت آماده میزبانی دانش آموزان است

3هزار و 950 مدرسه پایتخت آماده میزبانی دانش آموزان است


مهر: مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از آمادگی سه هزار و 950 مدرسه برای آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: اقدام ویژه آموزش و پرورش شهر تهران تک نوبته کردن دبیرستان‌های پایتخت است.

سیدعلی یزدی خواه با بیان این مطلب گفت: در طول تابستان اقدامات لازم برای بازسازی و بهینه‌سازی مدارس شهر تهران انجام شده است و همزمان با اول مهر ماه سه هزار و 950 مدرسه شهر تهران آماده برای میزبانی دانش آموزان است