تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ارتقای فرهنگ مطالعه در جوامع، مقدمه تحقق اهداف توسعه پایدار

ایازی در مراسم تجلیل از کتابیاران مطرح کرد:

 ارتقای فرهنگ مطالعه در جوامع، مقدمه تحقق اهداف توسعه پایدار 

 معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در چهارمین همایش تجلیل از کتابیاران گفت: ارتقا فرهنگ مطالعه و ورود کتاب به سبد مصرفی خانوار مقدمه تحقق اهداف توسعه پایدار به شمار می‌رود.

دکتر سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در چهارمین همایش تجلیل از کتابیاران که عصر چهارشنبه 24 آبان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: فعالیت‌های بسیار خوبی در زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در دوره اخیر مدیریت شهری انجام شده است که توسعه فضاهای فرهنگی و تاسیس خانه کتاب در محلات شهر تهران یکی از مهمترین آنها محسوب می‌شود. وی عنوان کرد: ارتقا فرهنگ مطالعه و ورود کتاب به سبد مصرفی خانوار مقدمه تحقق اهداف توسعه پایدار به شمار می‌رودو در این راستا شهرداری تهران ترویج فرهنگ کتابخوانی را به عنوان یکی از مهمترین رسالت‌های خود دنبال می‌کند.

لزوم بهبود کیفی کتابخانه‌های پایتخت

عبادالله رمضانی در این مراسم با اشاره به لزوم بهبود کیفی کتابخانه‌های پایتخت گفت: در حال حاضر 200 کتابخانه در سطح شهر فعال است که در سال جاری اقدامات مطلوبی جهت ارتقا کیفی و کمی آنها صورت گرفته ولی این اقدامات از دیدگاه مدیریت فرهنگی شهر کافی نیست و تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله زیادی باید طی شود.

مردم سالاری - 28  آبان   91

25 آبان سا لروز در گذشت ستار خان


25 آبان  سا لروز در گذشت  ستار  خان

 در روز 25 آبان 1293 هجری شمسی ستارخان مشهور به سردار ملی از مبارزان مشروطه‌خواه درگذشت.ستارخان سردار ملی (1284-1332ق) فرزند حاج حسن قراجه داغی در منطقه قراجه داغ (ارسباران) در 32 کیلومتری مهاباد به دنیا آمد. سوابق زندگی او در دوران کودکی و نوجوانی تا درگیریهای جنبش مشروطه‌ چندان معلوم نیست. از اطلاعات جسته و گریخته‌ای که از وی به دست آمده، درمی‌یابیم که او با پدر خود در روستاهای اطراف ارسباران به شغل پارچه‌فروشی مشغول بوده است.

ستارخان پس از قتل برادرش اسماعیل به دست نیروهای دولتی به همراه خانواده خود به تبریز مهاجرت کرد و در محله امیرخیز اقامت گزید و از داش‌ها و لوطیهای آن محله شد.وی مدتی جزو سواران حاکم خراسان بود، از آنجا به عتبات عالیات سفر کرد، پس از چندی به تبریز بازگشت و به مباشری املاک محمدتقی صراف در سلمان مشغول گردید. سپس به توصیه رضاقلی خان سرتیپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمری) شد و حفاظت راه مرند و خوی به او محول گردید. چندی بعد مورد توجه مظفرالدین میرزا (ولیعهد) قرار گرفت، ضمن دریافت لقب خانی، از تفنگداران ولیعهد در تبریز محسوب گردید. ستارخان بنابر عادت لوطی‌گری در یکی از درگیری‌های خود با مأمورین محمدعلی میرزا (ولیعهد) در تبریز، مورد تعقیب قرار گرفت، از شهر گریخت و مدتی به راهزنی پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدین محل به شهر بازگشت و دلالی اسب را پیشه خود کرد. در سال 1325ق انجمن ایالتی آذربایجان به واسطه رشادت‌های ستارخان و باقرخان به آنان لقب سردار ملی و سالار ملی اعطاء نمود

ادامه مطلب ...

چند کلمه درباره کتاب نخوانی و کتابخوانی


بچه‌ها بیایید باشگاه راه اندازی کنیم

چند کلمه درباره کتاب نخوانی و کتابخوانی



روز بیست و چهارم آبانماه روز «کتاب و کتاب خوانی » بود و به همین مناسبت چند کلمه درباره کتاب … 


حتما دلخور هستید که باز هم یادداشت درباره کتاب و کتابخوانی ست .

برای اینکه بیــن این نوشته و نوشته های دیـگر کمی تفاوت باشد ، ما درباره «کتاب نخوانی» می نویسیم و بعد درباره کتابخوانی.

***

حتما شنیده اید که روزگار ما را عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات گفته اند . 

عصر ارتباطات یعنی اینکه شما در خانه نشسته ای و با یک کامپیوتر و یک خط تلفن می توانی با همه جهان ارتباط برقرار کنی . و انفجار اطلاعات به این معنی ست که با جستجو کردن یک یا چند کلمه و یا یک موضوع خاص، آنقدر مصاحبه و مقاله و خبر ، پیشِ رویِ شما قرار می گیرد که گویی کامپیوتر در حال منفجر شدن است . 

در این روزگار هرکس که اطلاعات بیشتری دارد ، بهتر و بیشتر با دیــگران ارتباط برقرار می کند ، و هر کس اطلاعات کمتری دارد ، کمتر می تواند ارتباط برقرار کند.

بنابراین اطلاعات بیشتر برابر توانایی بیشتر است .

یکی از راههای کسب اطلاعات کامپیوتر است، راههای دیگر مانند رادیـو ، تلویزیون ، مطبوعات ، کتاب رسانه های دیجیتال و... است . 

نوجوانان معمولا کمتر از برنامه های رادیویی استفاده می کنند ، اما تلویزیون و رسانه های دیجیتال جایگاه بهتری دارند . 

شاید این تصور پیش آید که با آمدن کامــپیوتر ، تنوع شبکه های تلویزیونی و رسانه های دیجیتال ، مطالعه و کتابخوانی اهمیت خود را از دست داده است . این دقیقا همان نقطه شروع میان نویسنده و شماس

ادامه مطلب ...

حل مشکل بیمه طلایی فرهنگیان بازنشست

حل مشکل بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته
جام جم آنلاین: وزیر آموزش و پرورش از برطرف شدن مشکل بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته خبر داد.

حمیدرضا حاجی بابایی صبح امروز دوشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: با دستور روز گذشته رییس جمهور در جمع بازنشستگان مشکلی که بین وزارت رفاه و تعاون، سازمان تامین اجتماعی و آموزش و پرورش در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان بود، برطرف شد.

وی با بیان اینکه از یک میلیون و 150 هزار بازنشسته 750 هزار نفر آنها بازنشستگان فرهنگی هستند، افزود: امیدواریم که این بار بیمه گذار بیمه طلایی فرهنگیان توانایی انجام این کار را داشته باشد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، فرهنگیان بازنشسته از بیمه طلایی ایران ابراز رضایت کرده اند اما اینکه این بار کدام شرکت بیمه ای این مسوولیت را برعهده خواهد گرفت بر عهده وزارت کار و تعاون است.

ادامه مطلب ...

هفت ساله شدن ابتدایی روی میز آقای وزیر

هفت ساله شدن ابتدایی روی میز آقای وزیر  


وزیر آموزش و پرورش درباره هفت ساله شدن دوره ابتدایی گفت: پیشنهاد اولیه ما به شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفت ساله شدن دوره ابتدایی بود و این موضوع نیز در سند تحول آموزش و پرورش آمده است.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی روز دوشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای هفت ساله شدن دوره ابتدایی تلاش می‌کنیم، افزود: البته این اتفاق مستلزم تامین اعتبار، فضا و نیروی انسانی است.وی خاطرنشان کرد هفت ساله شدن دوره ابتدایی بصورت مصوب غیررسمی در سند تحول آموزش و پرورش آمده است اما باید زیرساخت‌ها فراهم شده و اعتبار مورد نیاز نیز به دو هزار میلیارد تومان ارتقا یابد و از سوی دیگر سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در راستای تحقق این هدف شروع به مدرسه سازی کند.حاجی بابایی یادآور شد امسال ثبت نام در پیش دبستانی (فقط پنج ساله ها) از مرز 340 هزار نفر گذشت که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

ابتکار - 23   آبان   91

نظام بیمه درمانی باید دگرگون شود


دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران در گفتگو با اطلاعات:

نظام بیمه درمانی باید دگرگون شود
متأسفانه بیمه‌ها به ارگان‌های پولساز تبدیل شده‌اند و به فکر مشکلات بیماران و مردم نیستند



دکتر ایرج فاضل متولد 1318 در اردستان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول هاشمی رفسنجانی بوده است . وی همچنین تا خردادماه 1390 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بود.


دکتر فاضل متخصص جراحی است و فوق تخصص جراحی عروق را از امریکا دارد و اکنون استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس جامعه جراحان ایران است. با دکترفاضل به عنوان صاحبنظرخبره درزمینه مسائل درمانی کشور وچالش‌هایی که این بخش با آن مواجه است به گفتگو نشسته ایم که ماحصل ان چنین است:

به نظر شما در شرایط فعلی مهمترین چالش نظام سلامت چیست و این چالش ها چه اثری برای عموم دارد؟ 

قبل از هر چیز باید یادآور شوم، سلامت یکی از اصلی ترین مولفه‌های توسعه پایدار است. به همین دلیل هر چه کشورها پیشرفته تر باشند، میزان سرمایه گذاری آنها در بخش سلامت بیشتر است و بر عکس، کشورهای کمتر پیشرفته، به این بخش توجه کمتری دارند.

در سالهای اخیر به بخش سلامت در اداره کشور بهای کافی داده نشده و همیشه کمتر از آنچه باید، به آن پرداخته شد. باید درصد بیشتری از درآمد ناخالص ملی به آن اختصاص داده شود، اما می بینیم که آن مقداری هم که اختصاص یافته به انحای مختلف مورد بی مهری قرار می‌گیرد و بسیاری از بودجه ها تحقق پیدا نکرده و نمی کند و در نتیجه پیوسته و به مرور این بخش که مهمترین بخش جامعه است، نحیف‌تر و مشکل دار تر شده است.

دو دهه قبل درمان دربیمارستان های دانشگاهی ما کاملا رایگان انجام می شد و مردم اگر مشکلی داشتند می دانستند جاهای مطمئنی وجود دارد که در آن درمان و عمل جراحی مورد نیازشان انجام پذیر است. این بیمارستان ها رونق داشت، بودجه کافی داشت و به دلیل این که توسط استادان دانشگاه و هیات علمی اداره می شد، مردم با اطمینان کامل به آن مراجعه می کردند و درمان می شدند. بودجه کافی برای اداره این موسسات که جزئی از بودجه آموزش عالی بود از طرف دولت پرداخت می شد (که جمع آن در مقیاس بودجه مملکتی مانند قطره ای در دریا بود) و این امر هم مساله درمان رضایت طبقات کم بضاعت را تامین می کرد و هم به رونق بخش آموزش پزشکی می‌افزود.

مشکل زمانی آغاز شد که برای صرفه جویی پول در این بخش مهم از جامعه، طرح خودگرانی بیمارستان ها را مطرح کردند و قرار شد به بیمارستان ها بودجه کافی اختصاص ندهند و آنها مجبور شدند از طریق پول گرفتن از بیماران بیمارستان را بگردانند. از همان اول مشکلات اداره بیمارستان ها شروع شد. به گونه‌ای که الان بسیاری از این موسسات بخش های خود را به بخش خصوصی اجاره داده اند. شما تصور کنید این گونه بیمارستان ها که وظیفه آموزشی دارد، باید داروخانه و آزمایشگاه ،بخش رادیولوژی یا فیزیوتراپی را به بخش خصوصی اجاره دهد تا در آمد کسب کند. این کارچه نتیجه ای می تواند در آموزش بگذارد؟ 

ادامه مطلب ...

گزارشی کوتاه درباره ی مختار اسدی

امسال نیز چون سال گذشته مدیر کل اداره ی آموزش و پرورش استان کردستان خسرو ساکیاز بازگشت مختار اسدی به دیار خویش ممانعت نمود.مختار اسدی عضو انجمن صنفی معلمان کردستان بزای احقاق حقوق معلمان متحمل رنج های بسیاری گشته است. از زندان گرفته تا تبعید و انفصال از خدمت و اکنون هم علیرغم اینکه نهاد ریاست جمهوری  و وزارت آموزش و پرورش بارها طی نامه های مختلف خواهان به کار گیری این معلم سخت کوش در زادگاه او یعنی سنندج شده ٬ خسرو ساکی به شکل غیر قانونی از انتقال ایشان خود داری می کند.مختار اسدی چهار روز هفته در کرج بوده و آخر هفته به سنندج بار می گردد تا روزهای باقیمانده را پیش خانواده باشد. این زندگی سخت را مختار و خانواده اش تحمل می کنند. جالب اینکه هیچ گاه خنده از لبان مختار محو نمی شود و دبگر فعالین صنفی را به آرامش دعوت می کند. اگرچه این روزها مدیر کل محترم تمام وقت خود را به جای بهبود آموزش صرف بیکار سازی  ٬  تبعید ٬اعمال سیاست های امنیتی و تحدید حقوق معلمان کردستان می کند ٬ اما معلمان کردستانی با چشمان باز اعمال ایشان را زیر نظر دارند .روزی نزدیک ایشان را به پاسخگویی وادار خواهندنمود.

به نقل از وبلاگ زانیاری - کردستان

http://www.zanyari90.blogfa.com/

9 سال پیش در چنین روزی ... 17 آبان 82

هو العلیم


 

9 سال پیش در چنین روزی ...


17  آبان   82

 


تهران /  هشتمین بیانیه /  17 آبان 82

 

پیرو بیانیه تشکل های صنفی در تاریخ 27 و 28 شهریور ماه 82 در شهر همدان مصوب شد که در تاریخ 17 آبان 82 تحصن مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام گیرد. موضوع تجمع، اعتراض نسبت به عدم اجرای دستور ریاست جمهوری وقت (آقای خاتمی) به طرح لایحه حقوق هماهنگ پرداخت تا تاریخ 15 آبان به هیئت دولت بود. نمایندگان تشکل های صنفی معلمان کشور با به دست گرفتن پلاکارد خواستار رفع تبعیض شدند، و همچنین این اولین باری بود که تشکل های صنفی «هفته نامه قلم معلم» را بالای سر بردند تا در معرض دید همگان قرار گیرد.

این تجمع تا ساعت 10:30 صبح ادامه داشت تا این که از طرف مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکل های صنفی دعوت به گفت و گو شدند. در این جلسه معاون فرهنگی مدیریت و برنامه ریزی وقت و دیگر مسئولان سازمان و تعدادی از نمایندگان مجلس ششم حضور داشتند.

نمایندگان تشکل های صنفی چنان با آمار و ارقام و مستندات از تبعیض با مسئولان سازمان سخن گفتند که آنان از اطلاعات به روز نمایندگان تشکل های صنفی ابراز تعجب و شگفتی نمودند!

طبق معمول ما در جلسات تشکل های صنفی معلمان با مسئولان، ابتدا آنان خود را به نوعی معلم قلمداد می کردند و اظهار همدردی و همراهی می نمودند. ولی باز همان مسئله دیرینه خود را که کمبود منابع مالی است بیان می کردند. 17 آبان 82 نفت هر بشکه ای 20 دلار بود امروز هم که نفت 60 دلار است باز می گویند که کمبود منابع داریم. چه وقت نوبت فرهنگیان می رسد؟ خدا می داند.

 

در این جلسه معاون فرهنگی سازمان سخن بعضی از مسئولان دولت هشتم و دولت کنونی را تکرار کرد. (من نمی گویم تبعیض نیست! اما می گویم خیلی ساده نمی شود این عدد ها را با هم مقایسه کرد. چون ممکن است حق مدرک این تفاوت را ایجاد کرده باشد و در نتیجه مدارک تحصیلی یک چنین تفاوت هایی را باعث می شود . اسم این را نمی توان تبعیض گذاشت. این تفاوت است).

این جمله را بارها تشکل های صنفی فرهنگیان از زبان مسئولان شنیده اند که در بین حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت و سازمان ها تبعیض وجود ندارد! بلکه تفاوت وجود دارد!

که این مسئله مورد اعتراض شدید نمایندگان تشکل های صنفی قرار گرفت و در نهایت معاون فرهنگی به گونه ای سخن خود را تغییر داد که بین فرهنگیان و سایر کارکنان تبعیض وجود دارد. در نهایت بیانیه زیر صادر شد:

 

ادامه مطلب ...

احضار به دادگاه

بنابر گزارش های رسیده  تعدادی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان به شعبه ی اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند.اسامی احضار شدگان عبارتند از رامین زندنیا ٬ بها الدین ملکی ٬ مصطفی سربازان ٬ علی قریشی ٬ پیمان نودینیان ٬ محمد صدیق صادقی ٬ کمال فکوریان ٬ پرویز ناصحی و عزت نصرتی .در احضاریه ی آنان مقرر شده است  روز سه شنبه ۳۰/۸/۹۱   ساعت هشت صبح خود را به دادگاه معرفی کنند.اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام ذکر شده است.

به نقل از وبلاگ زانیاری  -http://www.zanyari90.blogfa.com/

در راه خوشبختی قدم می زنید



در راه خوشبختی قدم می زنید


به قول دکتر علی شریعتی، لحظه ها را گذراندیم که به خوشبختی برسیم، غافل از آنکه لحظه ها همان خوشبختی بودند

 


همه ما خودمان را چنین متقاعد می کنیم که زندگی بهتری خواهیم داشت اگر:

شغلمان را تغییر دهیم
مهاجرت کنیم
با افراد تازه ای آشنا شویم
ازدواج کنیم

 

فکر میکنیم،‌ زندگی بهتر خواهد شد اگر:

ترفیع بگیریم
اقامت بگیریم
با افراد بیشتری آشنا شویم
بچه دار شویم

 

و خسته می شویم وقتی که 
می بینیم رییس مان نمی فهمد

زبان مشترک نداریم
همدیگر را نمی فهمیم
می‌بینیم کودکانمان به توجه مداوم نیازمندند
بهتر است صبر کنیم ...

 

با خود می گوییم زندگی وقتی بهتر خواهد شد که :

رییس مان تغییر کند، شغلمان را تغییر دهیم
به جای دیگری سفر کنیم
به دنبال دوستان تازه ای بگردیم
همسرمان رفتارش را عوض کند
یک ماشین شیک تر داشته باشیم
بچه هایمان ازدواج کنند
به مرخصی برویم

و در نهایت بازنشسته شویم....

 
ادامه مطلب ...

ثروتمندان برتر جهان چه کسانی هستند


 ثروتمندان برتر جهان چه کسانی هستند



ثروتمندان برتر جهان چه کسانی هستند،مجموع ثروت خالص آنها 7/2 هزار میلیارد دلار یعنی تقریبا معادل تولید ناخالص داخلی فرانسه، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است.


به گزارش بلومبرگ، این افراد آی.سی یا غذای حیوانات خانگی و موتوسیکلت تولید می‌کنند.آنها سنگ آهن استخراج می‌کنند یا در کار توزیع لیموناد هستند.

فهرست ثروتمندترین انسانهای جهان که در مجله بلومبرگ مارکتز در دسامبر 2012 (اواسط آذرماه) منتشر می‌شود، نشان می‌دهد بر اساس شاخص بلومبرگ بیلیونرز که برای تعیین ابر ثروتمندان و تعیین مقدار ثروت آنها به کار می‌رود، چه کسانی بیشترین درآمدها را در اقتصاد جهانی تا پنجم اکتبر سال جاری (14 مهر) به دست آورده اند.درجه بندی ثروتمندان جهان بر اساس شاخص یاد شده نشان می‌دهد چه کسی مانند کارلوس اسلیم (رئیس بازنشسته شرکت آمریکایی موریل اس.ای.بی با خالص دارایی 77 میلیارد و 500 میلیون دلار)، ثروتمندترین فرد جهان است، چه کسی همانند مارک زاکربرگ (مسئول ارشد اجرایی شرکت فیس بوک با 8/6 میلیارد دلار کاهش دارایی خالص) موقعیتش تنزل پیدا کرده است و چه کسانی مانند جان شل، کسی که در تاسیس شرکت اس.ای.اس اینستیتیوت همکاری کرده است، فقط آنقدر ثروتمند هستند که در فهرست 200 ثروتمند برتر جهان جای بگیرند.
بیل گیتزو وارن بافتهنوز هم جزو پنج نفربرتر هستند، اما جای وارن بافت را که پیش تر پس از بیل گیتز نفر سوم بود، اکنون کس دیگری گرفته است.
آمانکو اورتگااز اسپانیا، موسس 76 ساله شرکت ایدیتکس اس.ای بزرگترین شرکت خرده فروشی پوشاک در جهان که با فروشگاههای زنجیره ای خود که تعداد آنها بیش از یک هزار و 600 فروشگاه زنجیره ای است، مشهور شده است، سومین ثروتمند برتر جهان است.وی از ابتدای سال 2012 تا پنجم اکتبر، روزانه 66 میلیون دلار درآمد کسب کرده، به طوری که بیشترین سرعت کسب درآمد متعلق به او است.این ثروت بادآورده بیشتر از چیزی است که برای پشت سر گذاردن ابر سرمایه دار اسپانیایی، بافتلازم است، کسی که اکنون با دارایی خالص 48 میلیارد و 400 میلیون دلار تا پنجم اکتبر، چهارمین ثروتمند برتر جهان است.9 نفر از 25 ثروتمند برتر جهان از خرده فروشان مغول هستند که اینگوار کامپرادموسس شرکت آیکیا، چهار عضو خانواده والتون که وال- مارت را اداره می‌کنند و استفان پرسون بزرگترین سهامدار شرکت بزرگ هنس اند موریتز ای.بی از جمله آنها هستند.
بلومبرگ در سال جاری بیش از 30 میلیاردر ناشناخته را پیدا کرده است، دیرس ناوارو دی کامارگواز برزیل شرکت کامارگو کوریا را از آخرین همسر خود به ارث برد.
الین تتمر مارشال مالک 15 درصد شرکت صنایع کوچ، شرکت بزرگ آمریکایی، است.
خانم دیرسگ و خانم الین هر یک با دارایی خالص 12 میلیارد دلار، جایگاه ثروتمندترین زن جهان را از جینا رینه هارت از آسیای جنوب شرق آسیا ربودند.
زونگ کوینگهو نیز با دارایی خالص 1/20 میلیارد دلار تا پنجم اکتبر، ثروتمند ترین فرد سرزمین اصلی چین است، کسی که روزی تنها یک فروشنده لیموناد و بسیار فقیر بود اینک مدیر شرکت هانگ زوهو واهاهادر تولید نوشابه‌های سبک است.

ابتکار - 14  آبان  91

10 درصد مردم به اختلالات شخصیتی مبتلا هستند


10 درصد مردم به اختلالات شخصیتی مبتلا هستند



دبیر اجرایی بیست‌و‌‌نهمین کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به اینکه اختلالات شخصیت هم شایع و هم مزمن هستند، گفت: 10 درصد مردم به اختلالات شخصیتی مبتلا هستند.به گزارش مهر، دکتر پرویز مظاهری در بیست و نهمین همایش سالانه انجمن روانپزشکان ایران افزود: این افراد بیش از حد اعصاب خردکن و پر توقع هسند. احتمال اینکه مبتلایان به اختلالات شخصیت تن به کمک‌های روانپزشکی ندهند و داشتن هرگونه مشکل را انکار کنند، بالاست چرا که اساسا خود را بیمار نمی‌دانند. این اختلال بر اساس تجارب درون ذهنی فرد که با ملاک‌های فرهنگی مطابق نیستند به وجود می‌آید و در طول زمان تغییر می‌کند.این روانپزشک با بیان اینکه افراد مبتلا به اختلال شخصیت به سه گروه تقسیم می‌شوند، افزود: گروه اول شامل اختلال شخصیت پارانوئید، اسکیزوئید و اسکیزوتایپی است. اغلب افراد این گروه نامتعارف به نظر می‌رسند و مطالبی که اظهار می‌کنند با منطق و دیدگاه عمومی‌جامعه منطبق نیست. به عنوان مثال بیماران مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، شکاک‌اند، بی‌اعتمادی بی‌جا به همه افراد دارند، اغلب متخاصم، تحریک پذیر و خشمگین‌اند و مدام مدرک جمع می‌کنند.مظاهری ادامه داد: گروه دوم شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، مرزی، نمایشگر و خودشیفته است. افراد این گروه اغلب نمایشی، نامتعادل و هیجانی‌اند. به خصوص مبتلایان به اختلال شخصیت ضداجتماعی که منطبق با هیچ یک از قوانین اجتماعی نیستند و صدمات جبران ناپذیری به خود، خانواده و اجتماع وارد می‌کنند ادامه مطلب ...

منشور حقوق دانش‌آموز؛ چه دور، چه نزدیک

منشور حقوق دانش‌آموز؛ چه دور، چه نزدیک
جام جم آنلاین: پای 5‌/‌12 میلیون کودک و نوجوان در میان است که غرق در دنیای دانش‌آموزی از منشور و حقوق فقط واژه‌هایی را می‌شناسند که در کتاب فارسی و تاریخ، دیکته‌شان را آموخته‌اند.

نزدیک به ده سال پیش قرار بود دانش‌آموزان صاحب منشوری شوند که در آن حقوقشان تک‌تک شمرده شود و یادشان دهد که دانش‌آموز بودن هم مثل انسان بودن (منشور حقوق بشر) و مشتری بانک و بیمار بودن (منشور حقوق مشتری و حقوق بیمار) باعث ایجاد حقوقی می‌شود که رعایت آنها به عهده اولیای مدرسه است.

در این منشور، حقوق دانش‌آموزان در هفت فصل طبقه‌بندی شد و این حق‌نامه چنان دلچسب از کار درآمد که به دانش‌آموز جایگاه فراموش شده‌اش را یادآوری کرد، ولی این منشور پنجاه و چهار ماده‌ای با این‌که لقب «ملی» را همراه داشت به سرانجام نرسید.

اکنون از دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی که این منشور در اولین دوره برگزاری آن و در قالب سند میان‌دوره‌ای‌اش تدوین شده بود، خبر می‌رسد این منشور که مقدمه‌ای برای تدوین منشور اصلی بوده به این علت مسکوت مانده که باشگاه‌های یونسکویی حاضر نشده‌اند روی آن کار کنند که این موضوع درست برخلاف نیت طراحان منشور بوده که می‌خواستند حقوق طبقه‌بندی‌شده دانش‌آموز را در راستای حقوق کودک به موضوعی جهانی تبدیل کنند.

با این حال مجلس دانش‌آموزی امسال که ششمین دوره خود را آغاز کرده همچنان نیم‌نگاهی به منشور مسکوت مانده‌اش دارد چون قرار است به عنوان سند اصلی روی «جایگاه دانش‌آموز طراز جمهوری اسلامی» کار کند و توضیح دهد دانش‌آموز ایده‌آل از نظر نظام چه دانش‌آموزی است.

ادامه مطلب ...

9 میلیون و 700 هزار نفر بیسواد در کشور داریم

9 میلیون و 700 هزار نفر بیسواد در کشور داریم




آموزش > عمومی- همشهری آنلاین:
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به آخرین آمار بیسوادی در کشور اشاره کرد و گفت: براساس آنچه از سرشماری سال 90 اعلام شده است 9 میلیون و 719 هزار نفر (15 درصد) در کشور خود را در گروه سنی بالای 6 سال، بیسواد مطلق اعلام کردند.

 

فارس نوشت: علی باقرزاده با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند، افزود: از آن جهت سن 10 تا 49 سال با اهمیت است زیرا این افراد جمعیت مولد جامعه هستند.

باقرزاده ادامه داد: مقرر شده است در طول 5 سال آینده افراد باید مهارت‌های پایه سواد شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه شاید آمار افراد بیسواد به نسبت به جمیعت کشور عدد زیادی نباشد، گفت: این عدد حدود 6.8 درصد جمعیت کشور است؛ ولی به لحاظ جمعیت نسبت به کشورهای منطقه باید سطح سواد را افزایش دهیم.

ادامه مطلب ...

روزنامه‌نگار، قاضی و پلیس نیست

آغاز و فرجام اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری

در گفت وگوی آرمان با پروفسور کاظم معتمدنژاد

 
روزنامه‌نگار، قاضی و پلیس نیست
 
اصغر زارع کهنمویی / عکس‌:آرمان- حجت‌سپهوند
 

اشاره: اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری یکی از مهم‌ترین چالش‌های مطبوعات ماست. این بحث، بارها و بارها توسط اساتید و صاحب‌نظران ارتباطات طرح شده اما آنچه ناگفته مانده، سنت روزنامه‌نگاری در این کشور و میانه‌اش با تاریخ اخلاق حرفه‌ای است. اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری یعنی چه؟ اساسا چرا و چگونه روزنامه‌نگاران به ضرورت نگارش متون ارزشمند اخلاق حرفه‌ای رسیده‌اند؟ برای اولین بار، چه کسانی پیش‌نویس‌ این متون را نوشتند؟ در ایران و جهان، این متون ارزشمند چه فرجامی داشته‌اند؟ پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران که افزون بر تخصص دانشگاهی در روزنامه‌نگاری، حقوقدان و فارغ‌التحصیل حقوق از دانشگاه سوربن است، همان فردی که یک‌تنه بسیاری از قوانین مدرن حقوق و اخلاق حرفه‌ای مطبوعات را پیش‌نویسی کرده و برای تصویب و اجرای آنها تلاش بسیار به خرج داده است. نکته مهم این گفت‌وگو، ضرورت جایگزینی شورای عالی رسانه بر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و لغو هرگونه قانون صدور مجوز است. شاید باور نکنید که این استاد معتبر حقوق و ارتباطات درگفت وگو با آرمان صراحتا بگوید: «در جهان حاضر، آزادسازی انتشار مطبوعات یک اصل مهم است. باید قانون کسب امتیاز و مجوز از بین برود و همچنین، باید ضرورت ثبت در دفتر هم از بین برود و درج نشانی و اسم ناشر کافی است.»

برای ورود به بازخوانی چنین تاریخی، بهتر است ابتدا به این سوال بپردازیم که اساسا، روزنامه‌نگاری چیست و ژورنالیسم با سپری کردن چه فرآیندی به مقوله اخلاق حرفه‌ای مطبوعات می‌رسد؟

روزنامه‌نگاری یک خدمت عمومی است. هدف رسانه‌ها بیش از هر چیز آگاهی مردم و راهنمایی جامعه و راهنمایی مسئولان است و این مسئولیت مستلزم این است که اصول اخلاقی باید رعایت بشود تا آن کار درست انجام شود. از طرف دیگر هر حرفه‌ای و فعالیتی یک مبانی حقوقی هم دارد. درباره مطبوعات و رسانه‌ها، آزادی اساس کار است. روزنامه‌نگار برای این خدمت می‌کند که آگاهی عمومی به جامعه بدهد و برای این کار، باید از آزادی برخوردار باشد. بنابراین دولت‌ها باید امکاناتی را فراهم کنند که آزادی روزنامه‌نگار را تامین کند تا روزنامه‌نگار بتواند کار خود را انجام دهد. کار روزنامه‌نگاری علاوه بر اینکه یک آزادی است یک حق همگانی است. همگان برای دسترسی به اطلاعات حق دارند و روزنامه‌نگار برای در اختیار قرار دادن اطلاعات باید آزادی داشته باشد. اما روزنامه‌نگار در برابر این آزادی، مسئولیت هم دارد. هیچ وقت آزادی بدون مسئولیت تعریف نمی‌شود. این از دو جنبه مطرح است؛ یکی از لحاظ حقوقی و دیگری از لحاظ اخلاقی. مسئولیت‌های حقوقی معمولا در قانون پیش‌بینی می‌شوند. روزنامه‌نگار مثل هر کسی که خدمات اجتماعی انجام می‌دهد قاعدتا به قوانین آشناست و سعی می‌کند وظایف خود را صحیح انجام دهد اما در کنار مسئولیت حقوقی یک سری وظایف اخلاقی هم دارد. اینجاست که اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری مطرح می‌شود.

ادامه مطلب ...

گاهی به سوء مدیریت‌ها


 نگاهی به سوء مدیریت‌ها

نویسنده : هوشنگ پورخزائی

 مدیریت همواره یکی از پرچالش ترین مشاغلی است که بشر تاکنون به آن پرداخته است. شاید به جرأت بتوان گفت که در میان فعالیت‌های اجتماعی هیچ فعالیتی به اهمیت مدیریت نمی‌باشد. به این دلیل که وظیفه اصلی و اساسی تمام مدیران در تمام سطوح و در کلیه موسسات و سازمانها عبارتست از طراحی، حفظ و نگهداری محیطی که در آن افراد بتوانند بصورت گروه‌های کاری به هدفها و مأموریتهای از پیش تعیین شده با حداقل هزینه و حداکثر کارائی دست یابند. اگر بخواهیم تعریفی مختصر و گذرا از مدیریت ارائه نمائیم باید گفت که مدیریت یعنی، فرایند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزشیابی عملیات زیر مجموعه به منظور دستیابی به یک هماهنگی مطلوب میان منابع انسانی و منابع مادی که در نیل به هدف‌ها به طور کارا و اثربخش مورد نیاز می‌باشد.

ادامه مطلب ...

انگیزه اندیشه و ...


     تربیت یکی از مباحث مهم روانشناسی و علوم تربیتی نیز هست و روانشناسان و مربیان ، توصیه های زیادی به والدین و معلمان ارائه می کنند . با وجود این همه توجه و توصیه ، چه اتفاقی می افتد ؟
    صرف نظر از مباحث کلی درباره تربیت ، با نگرش کاربردی و معطوف به فرهنگ ایرانی ، وضعیت ما در این خصوص چگونه است ؟ جهت گیری های عمده نظام اجتماعی ما در تربیت چیست ؟ خانواده ها و مدارس ایرانی ، در تربیت کودکان و نوجوانان چقدر جدیت دارند و اهداف و ایده آل های آنان چیست ؟ 

   بازار ارائه توصیه های تربیتی در ایران بسیار گرم است . و بخصوص در دهه اخیر ، این بازار رونق خاصی پیدا کرده است . در صدا و سیما و بویژه تلویزیون ، روانشناسان و مشاوران و به تعبیری کارشناسان مختلفی به ارائه رهنمودها و توصیه های گوناگونی می پردازند . 
    در انواع مجله های خانوادگی و تربیتی هم بخش های زیادی برای مباحث فرزند پروری و مشاوره ای در نظر گرفته می شود . در مورد کتاب ها وضعیت بسیار آشفته و پیچیده تر است و همه به دنبال ارائه کلیدهایی برای تربیت هستند . از کتاب های کوچک و نکته ای گرفته تا کتاب های مفصل و تخصصی ، همه می خواهند راه خوشبختی و سعادت در زندگی را نشان دهند . جالب و عجیب است که بخش عمده ای از کتاب های تربیتی ، زناشویی و روانشناسی سلامت ، ترجمه ای هستند و عملابه ماهیت فرهنگی تربیت ، توجه چندانی نمی شود . آیا والدین ومعلمان به این همه توصیه نیازدارند؟ آیا این رهنمودها وتوصیه ها، واقع خوشبختی و سعادت را به ارمغان می آورند ؟ آیا با چنین گفته هایی می توان به زندگی دلخواه رسید ؟
    (( تربیت )) موضوعی دشوار و پیچیده است اما نباید با گفته ها و توصیه های پراکنده و بدون ماهیت فرهنگی ، این دشواری و پیچیدگی را بیشتر کرد .شاید نکته ها و گفته ها د رتلویزیون ، مجله ها و کتاب ها ، والدینی را تحت تاثیر قرار دهد . اما به نظر نمی رسد این تاثیر چندان ماندگار و عمومی باشد .
    به مثابه جنبه های دیگرزندگی، درتربیت هم اعم از والدینی ومدرسه ای، موضوعاتی دربورس مورد توجه قرار گرفته وبعد ازطی طول عمرمشخصی، از دور خارج می شوند . به عنوان نمونه در دو دهه اخیر در آموزش و پرورش مباحثی به صورت دوره ای وارد مدارس شده اند ، از جمله : فراشناخت ، خلاقیت ، پژوهش، هوش هیجانی مهارت های زندگی ، روش های مشارکتی و غیره . در زمینه تربیت در مدرسه جامعه اگر چه تنوع موضوعات به گستردگی تربیت نبوده ولی مباحثی چون : افزایش آزادی عمل فرزندان ، خطرات تهدیدکننده سلامت ، خانواده متعادل ، تفاهم وگفتگو در خانواده و غیره مطرح بوده اند ، اما از این همه آمد و رفت سوژه های بورسی چه بهره ای برده ایم ؟ کدام دانش آموز پژوهشگر یا خلاق را تربیت کرده ایم ؟ تا چه حد در تغییر نگرش والدین نسبت به مسائل تحصیلی فرزندان موفق بوده ایم ؟ 
ادامه مطلب ...

در گذرگاه زندگی

در گذرگاه زندگی

1. نوشتن: نوشتن خاطرات روزانه، اندیشه‌ها، رویاها، برنامه‌هایی برای‌ آینده، تجربیات گذشته، همه به شادی می‌افزاید و اندوه را می‌کاهد.

2ـ مهربانی: تعریف از شایستگی‌های دیگران، صداقت، تمرکز بر نکات مثبت اطرافیان، بیان محبت‌آمیز احساسات واقعی به دیگران.


3ـ باز هم توجه به معنویات: بخشش و همیاری موجب احساس رضایت درونی و کسب احترام و محبت دیگران و افزایش عزت نفس می‌شود.


4ـ باغبانی: یک باغچه کوچک داشته باشید، گل و گیاه پرورش دهید، دیدن رشد گیاهان باعث شادمانی و رضایت می‌شود.


5ـ خرید برای خود: وسایلی را که دوست دارید اما همیشه به خاطر اموری که مهم‌تر داشته‌اید به تعویق انداخته‌اید به عنوان هدیه برای خود بخرید، شاید یک کتاب ارزشمند، یک خودنویس یا یک پوشاک، هدیه مناسبی از سوی شما برای خودتان باشد که این همه خوبید و همه را دوست دارید و به هر چه از آفریدگار است عشق می‌ورزید.

دکتر فربد فدائی ـ روانپزشک

اطلاغات - 9 آبان  91


افزایش فقر، آسیب‌زاست

افزایش فقر، آسیب‌زاست
 

 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش آسیب‌های اجتماعی معضلات و شرایط سخت اقتصادی است. سیدحسن موسوی‌چلک با بیان این مطلب که شرایط سخت اقتصادی زمینه را برای ارتکاب جرم فراهم می‌کند به ایلنا گفت: وقتی در جامعه شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم باید تک تک عواملی که بر این مسئله تاثیر می‌گذارند مطالعه شود. وی تاکید کرد: ما در آموزه‌های دینی داریم که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج می‌شود و تاکید بر این موضوع نشانه اهمیت آن است. ما اگر به گذشته هم نگاه کنیم در تمام جوامع چنین رابطه‌ای بین فقر اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی وجود دارد و اگر در جامعه‌ای شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی هستیم این موضوع به دلیل شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی است. رئیس انجمن مددکاران اظهار داشت: امام علی فرموده است که اگر فقر به‌صورت مردی دربیاید قطعا آن را خواهم کشت و این نگاه امام علی به موضوع فقر به دلیل عوارض اجتماعی ناشی از آن است.وی ادامه داد: برخی از عوارضی که فقر ایجاد می‌کند آسیب‌هایی است که جامعه را با مشکل مواجه می‌کند و قطعا آسیب‌های اجتماعی که در شرایط نامساعد مالی رخ می‌دهد جرائمی مانند سرقت و برخی از بزه‌های اجتماعی ناشی از شرایط سخت اقتصادی است.وی ادامه داد: البته این موضوع به این معنی نیست که همه افراد فقیر مرتکب جرم می‌شوند و یا با آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهند شد و بسیاری از همین افراد اصطلاحا با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند اما از آنجایی که آسیب‌های اجتماعی تک عاملی نیستند نمی‌شود یک عامل مثل فقر را عامل اصلی دانست اما افرادی که با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر در معرض این آسیب‌ها هستند و فقر یکی از مجموعه عواملی است که باعث انحرافات می‌شود.

آرمان - 8   آبان   91