تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

سمن ها راه اداره مدرن جامعه


سمن ها راه اداره مدرن جامعه


نویسنده: محمد مراد بیات*

. جامعه مدنی به طور عام جامعه متکثر است که مجال رشد موسسه های خیریه، NGO ها، انجمن ها، گروه ها، سازمان های عقیده محور، انجمن های متخصصان، اتحادیه های کارگری و غیره را فراهم می سازد و زمینه را برای بسط مشارکت اجتماعی و حتی سیاسی ایجاد می کند، به منطقی شدن و عقلانی شدن مطالعات اجتماعی می انجامد و امکان پاسخگویی دولت و حاکمیت را درباره حق تعریف شده و مسلم شهروند فراهم می کند.

    مانند حق آزادی بیان و آزادی اجتماعی و دسترسی به اطلاعات و ابزارهای اطلاع رسانی و غیره. از سوی دیگر وجودNGO ها موجب فرهیخته تر شدن اقشار و لایه های اجتماعی شده و امکان رفع بسیاری آسیب های اجتماعی را توسط مردم فراهم می سازد.

ادامه مطلب ...

حاجی‌بابایی: لیز نخورید، یقه ما را می‌گیرند


حاجی‌بابایی: لیز نخورید، یقه ما را می‌گیرند


 بسیاری از اتفاقات این روزهای کشور درباره معلمان و دانش‌آموزان نمی‌داند باز هم مسئله آتش‌سوزی شین آباد در پیرانشهر را به ذهن می‌آورد. حادثه‌ای که هیچکس در آن مقصر اعلام نشد. اما در این میان گروهی از نمایندگان مجلس با شخص وزیر هم عقیده نیستند که آموزش‌وپرورش مسئول بسیاری از اتفاقات و کاستی‌های مجموعه نظام تعلیم و تربیت نیست. به همین دلیل در پی استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی هستند. طرحی که ظاهرا هنوز به دست هیات‌رییسه مجلس نرسیده است اما بحث‌های حول و حوش آن بسیار است. چراکه نمایندگان امضا‌کننده نامه استیضاح تاکید می‌کنند نامه استیضاح را به هیات‌رییسه مجلس فرستاده‌اند ولی هیات‌رییسه می‌گوید چیزی به دست ما نرسیده است. ولی قرار است بحث استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش دوباره به دست نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود. چندی پیش نمایندگان گفتند، این طرح را 30 نفر امضا کرده‌اند. با این‌که به هیات‌رییسه تحویل داده شده، ولی ابوترابی عضو هیات‌رییسه، استیضاح را قبول نکرده و از استیضاح‌کنندگان خواسته بود به هیات‌رییسه فرصتی دهند تا مذاکراتی با وزیر آموزش‌وپرورش درباره مفاد این طرح انجام دهند

ادامه مطلب ...

حکم آقای باغانی

 

 

 

به نام خداوند جان وخرد

 

از:کانون فرهنگیان استان اصفهان                                                            تاریخ : ۲۰/۱۰/۱۳۹۱

به:کانون صنفی معلمان تهران                                                                  شماره : ۲۵۱

  با درود و سپاس

 

    از عواملی که در این برهه از زمان باعث به محاق رفتن جنبش معلمان شد،نداشتن تحلیل های صحیح و منطقی و ذوق زدگی و گرایش های خود محورانه ی بعضی از اعضای کانون های صنفی بود! عبرت از گذشته ی جنبش معلمان می باید سرلوحه ی حرکت امروز ما باشد تا با آگاهی و شناخت طرف مقابل بتوانیم بیداری و هوشیاری را در فضای آموزش و پرورش به نمایش درآوریم.

در لابلای برگ های زنده ی تاریخ کم نیستند مردان بزرگی که به خاطر حق خواهی، حق طلبی و       حق گویی وجودشان می درخشد وآقای علی اکبر باغانی از این جمله اند. وجدان انسان باید منجمد شده باشد که بتواند بر این ظلمی که بر او داشته اند سکوت کند. ما صدور حکم سیاسی صادره در مورد برادر و همکار خوبمان آقای علی اکبر باغانی دبیر کل کانون صنفی معلمان را محکوم نموده و اعلام می کنیم در این فضای مسموم « ماشقایق های باران خورده ایم » وبا بیداری کامل در کنار همه ی کانون های صنفی سراسر کشور و فرهنگیان قدرشناس، مراتب حمایت خود را از این برادر و همکار گرانقدر ابراز        می نماییم.

لازم به ذکر است این کانون درجهت حمایت و پشتیبانی همه جانبه از همه ی عزیزانی که به خاطر  فعالیت های صنفی دچار مشکل گردیده اند، تمام مقدورات خود را در طبق اخلاص خواهد گذاشت.

 

ومن ا...التوفیق        

کانون فرهنگیان استان اصفهان

 

 

هیات رئیسه مجلس، استیضاح «حاجی‌بابایی» را پذیرفت

هیات رئیسه مجلس، استیضاح «حاجی‌بابایی» را پذیرفت 

قرار است هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر را در 10 محور بررسی کند تا درصورت تائید، پای حاجی‌بابایی به استیضاح کشیده شود؛ در این میان موسی الرضا ثروتی از طراحان پرسش از وزیر دولت دهم، که پیش از این بارها بر استیضاح حاجی‌بابایی اصرار داشته، از پذیرفتن این طرح از سوی هیات رئیسه مجلس اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. او به آرمان می‌گوید:«‌تا روز سه‌شنبه که با آقای ابوترابی صحبت کردم، او با استیضاح وزیر مخالف بود، توضیحش هم این بود که خود احمدی نژاد، یکی یکی وزرا را برکنار می‌کند، دیگر نیازی به استیضاح نیست، با این حال ما به‌شدت پیگیر سوال از حاجی‌بابایی هستیم.» نماینده مردم بجنورد در مجلس تاکید می‌کند: «درصورتی‌که هیات رئیسه این طرح را پذیرفته باشد، باید زمانی در نظر گرفته شود و وزیر برای پاسخ دهی به سوالات به صحن علنی مجلس فراخوانده شود.» بدین ترتیب درصورت اعلام وصول این طرح، براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر آموزش و پرورش تنها 10 روز مهلت دارد تا در صحن حاضر شده و به پرسش نمایندگان پاسخ دهد.

ادامه مطلب ...

مصادیق دوشغله بودن مشخص شد

مصادیق دوشغله بودن مشخص شد


نمایندگان در جریان بررسی طرح ممنوعیت اشتغال به بیشتر از یک شغل مصوب کردند، چه کسانی نمی توانند دو شغل داشته باشند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۰ دی) مجلس شورای اسلامی ماده یک طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل را با ۱۶۲ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع به تصویب رساندند.

در ماده یک این طرح آمده است: مدیران، رؤسا و کارکنان دستگاه ها و نهادهای ذیل و مؤسسات و شرکتهای وابسته به آنها نمی‌توانند در دستگاه ها و نهادها، بیش از یک شغل داشته باشند:

۱- دستگاههای اجرایی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶

۲- دستگاههایی که تمام یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به دولت است.

۳- نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی

۴- شوراهای اسلامی شهر 

۵- نهادها وسازمانهایی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند.

همچنین درمورد نمایندگی مجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، تصدی و اشتغال در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق، مسؤولیتهای اجرایی و ستادی در دانشگاههای دولتی و غیردولتی، مشاوره حقوقی و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکتها اعم از خصوصی و دولتی حکم فوق مجری است.

تبصره- شرکتهای تعاونی مسکن و مصرف ادارات و مؤسسات و سرپرستی موضوع ماده(۹۴) قانون مدیریت خدمات کشوری از شمول حکم این ماده مستثنی هستند

خانه ملت  - 20    دی    91

ابتدایی به 2 دوره «3 ساله» تقسیم می‌شود

ابتدایی به 2 دوره «3 ساله» تقسیم می‌شود
جام جم آنلاین: معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تهران از اجرای «۳ـ۳» در ۷۱ دبستان تهران خبر داد و گفت: اجرای دوره ابتدایی به دو «سه سال» با شیب ملایم و بدون اینکه برای اولیا و دانش‌آموزان مشکلی ایجاد کند، انجام می‌شود.

فرناز بیگی، به اجرای نظام جدید آموزشی در تمام دبستان‌های تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری «3ـ3ـ6» اجرا شد که به معنی ایجاد پایه ششم ابتدایی است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از «3ـ3ـ3ـ3» نام برده شده است، افزود: بر این اساس در آینده باید مدارس ابتدایی به دو «سه سال» تقسیم شوند.

بیگی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری، «3ـ3» یعنی تقسیم مدارس ابتدایی به دو «سه سال» در 71 دبستان از نوزده منطقه آموزش و پرورش تهران اجرا شد.(فارس)

جام جم - 18 دی   91

آموزگاران کانادایی در تورنتو تظاهرات کردند

آموزگاران کانادایی در تورنتو تظاهرات کردند


جهان > آمریکای‌شمالی- همشهری‌آنلاین:
شماری از آموزگاران کانادایی در شهر تورنتو تظاهرات کردند. این خبر را شبکه پنج تلویزیون فرانسه(TV5monde) مخابره کرد

به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه آموزگاران در برابر محل برگزاری مناظره نامزدهای حزب لیبرال در ایالت اونتاریو تجمع کردند تا خواسته خود را به گوش مسئولان این حزب برسانند.

همچنین قرار است هفتاد و شش هزار معلم بخش دولتی کانادا تظاهرات کنند.

آنان به قانون جدید دولتی اعتراض دارند که جلوی افزایش حقوق آنان را طی چند سال می‌گیرد و حق اعتصاب را از آنان سلب می‌کند.


دولت اعلام کرده است اعتصاب روز جمعه معلمان غیرقانونی خواهد بود.

همشهری - 21   دی    91

وقوع حوادث در مدارس ربطی به وزیر آموزش‌و‌پرورش ندارد


وقوع حوادث در مدارس ربطی به وزیر آموزش‌و‌پرورش ندارد 



یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وقوع حوادث آتش سوزی درمدارس را بی‌ارتباط با وزیرآموزش و پرورش دانست و پرداختن به آن را بزرگنمایی از سوی رسانه‌ها عنوان کرد. عطاء الله سلطانی صبور در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آتش‌سوزی مدرسه‌ای در مشکین و همچنین گازگرفتگی 23 دانش آموز در شهر اندیشه گفت: وزیر آموزش و پرورش نسبت به وقوع آتش سوزی در مدارس و همچنین گاز گرفتگی دانش آموزان هیچ تقصیری ندارد، بنده خدا که نمی‌تواند برود آنجا بخاری روشن کند. وی خاطرنشان کرد: تبدیل بخاری به پکیج در مدرسه هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد و مجلس و دولت باید دست به دست هم بدهند و این اعتبار را در اختیار وزیر آموزش و پرورش بگذارند در غیر این صورت این حوادث اول و آخر نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه وقوع حوادث این چنینی در مدارس ربطی به وزیر آموزش و پرورش و سوءمدیریت ایشان ندارد، افزود: آموزش و پرورش مجموعه بسیار وسیع است که آموزش‌های لازم را دیده‌اند اما با وجود این همه کلاس‌هایی که از بخاری برای گرم کردن استفاده می‌کنند چنین حوادثی ممکن است دوباره رخ دهد همانند تصادفات خیایانی که البته یک مورد آن هم برای ما ناگوار است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است سوخته شدن دانش آموزان پیرانشهری بی‌ارتباط با نحوه مدیریت وزیر آموزش و پرورش باشد، افزود: من هم می‌دانم که حال آن‌ها وخیم است اما خوب این ربطی به سوء مدیریت حاجی بابایی ندارد و آن تنها یک حادثه‌ای بود. وی افزود: برای جلوگیری از این حوادث باید آن هزار میلیارد تومان تخصیص یابد تا دیگر شاهد وقوع این حوادث نباشیم و تا زمانی که از این بخاری در مدارس استفاده می‌شود امکان چنین خطراتی وجود دارد

مردم سالاری - 21  دی    91

26 ویژگی آموزش و پرورش فتلاند


26 ویژگی آموزش و پرورش فتلاند




علمولوژی: از زمان ایجاد اصلاحات در حدود ۴۰ سال پیش، سیستم آموزشی فنلاند همیشه در رتبه بندی های بین المللی برای نظام های آموزشی در جهان رده های اول را به خود اختصاص داده است.

ادامه مطلب ...

معادله نابرابر تجمل‌گرایی و تشدید فقر

 

 وقتی گروهی از مردم به گروهی دیگر فخر می‌فروشند
 معادله نابرابر تجمل‌گرایی و تشدید فقر

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بر اساس محاسبات، میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است،‌ می‌گوید: بر اساس این آمار، طی سه سال گذشته در دولت احمدی‌نژاد، هر سال دو درصد به جمعیت فقیر کشور (32 درصد) افزوده شده است. در این بررسی، وضعیت بازار کار بر اساس شغل رییس خانوار تعیین می‌شود. به گفته حسین راغفر در هفت سال گذشته شدت فقر افزایش پیدا کرده است ضمن اینکه، نابرابری نیز افزایش داشته است.

او با اشاره به اینکه فقر از سال 63 با روند ملایمی کمتر می‌شد اما، از سال 84 با آغاز به‌ کار دولت فعلی تاکنون، میزان فقر و نابرابری افزایش یافته است، تصریح می‌کند: هر چند که از سوی دولت آمار شفافی در مورد خط فقر و ضریب جینی تا کنون اعلام نشده است اما، فضای موجود نشان از رشد نابرابری و گسترش فقر دارد و بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی محافل غیر دولتی، میزان فقر مطلق در ایران بین 25 تا 32 درصد است. این استاد دانشگاه، شرایط فعلی یعنی فقیرتر شدن قشر متوسط جامعه را نتیجه شکست سیاست‌های دولت می‌داند و می‌گوید: اگر به دید یک خارجی نگاه کنیم وجود این جوان‌های بیکار در مملکتی که روی اقیانوس‌های گاز و نفت نشسته تنها محصول سیاست‌های غلط دولت‌ها است.

ادامه مطلب ...

هوشمند سازی مدارس ،گامی برای بهبود نظام آموزشی


هوشمند سازی مدارس ،گامی برای بهبود نظام آموزشی

*حسین حسن زاده- عضو کارگروه تخصصی هوشمند سازی و مسئول فناوری اطلاعات شورای عالی آموزش و پرورش / بخش 



مقدمه


مقوله تحول در نظام آموزشی مبحث دیرپایی است و به کشور ما نیز ختم نمی‌شود. در تعریف تغییر گفته شده است: تغییر، دگرگونی هر چیزی است که با گذشته‌اش تفاوت داشته باشد و نوآوری، اتخاذ ایده‌هایی برای سازمان جدید است .

بنابراین تمام نوآوری‌ها می‌تواند منعکس‌کننده یک تغییر باشند؛ اگرچه تمامی تغییرها نوآوری نیستند. (آقایی فیشانی، 1377) تحول یعنی فرایند ذوب شدن اندیشه‌ها، باورها و رفتارهای سنتی و تثبیت ارزش‌های نوین و استقرار نظام‌های جدید. یعنی منطبق کردن سازمان‌ها با آخرین پدیده‌های روز.(انصاف،1388)

از سال 1900که وسایل سمعی و بصری در مدارس آمریکا با هدف نمایش عینی وملموس موضوعات آموزشی و یادگیری بهتر، مورد استفاده قرار گرفت تا سال 1960 تحولات محتوایی آنچنان سریع انجام گرفت که فناوری آموزشی به عنوان یک نیاز، راه به دنیای آموزش و پرورش بازکرد‎.

در قرن گذشته از اواخر دهه و پنجاه میلادی تحولی در جهان آغاز شد که بعدها آن را موج سوم نام نهادند. 

موجی که در پی آن برخی ازکشورها به دنبال ایجاد ساختارهایی در جهت همراهی نظام آموزشی با جامعه شتابنده و تحولات فزاینده آن بوده‌اند و به فکر بازکاوی، بازسازی، تغییرات و تحول اساسی در نظام‌های آموزشی خویش افتادند.‏

از آن زمان تاکنون فناوری اطلاعات به عنوان راهبرد هدایت گر این موج پیشگام پیوسته ابداعات نوینی را برای بشر به ارمغان آورده است.

ادامه مطلب ...

۴سال پیش در چنین روزی

 ۴سال پیش در چنین روزی...

                 

 13 دی ماه   78

 بیانیه - 30 سیزده دی ماه ۷۸

 بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان


 به نام خداوند جان و خرد بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور 13/10/87 حسین (ع) آموخت که مرگ سیاه سرنوشت شوم مردم زبونی است که به هر ننگی تن می دهند تا زنده بمانند. "دکتر علی شریعتی" محرم ، ماه بیداری وجدان های خفته ی انسان هایی است که در حصار تنگ خواسته های شخصی و نفسانی خویش گرفتار گشته اند و اطرافیان خویش را از یاد برده اند و عاشورا یاد آور این حقیقت است که پیروزی ، چیرگی و غلبه نیست بلکه پیروز کسی است که ، گذر زمان نام نیک او را از یادها نبرد و در روزگار سخت حرکت های اجتماعی نیز ، با فریاد های رساتر از فریاد صاحبان زر و زور و تزویر ، پیام خویش را به گوش تاریخ برساند آن گونه که در همیشه ی تاریخ طنین انداز گردد. فرهنگیان عزیز کانون های صنفی معلمان سراسر کشور ضمن ابراز همدردی با مردم ستمدیده غزه ، تاسف شدید خود را از جنایات اسراییل در این منطقه که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیر نظامیان به ویژه دانش آموزان گردیده است ابراز می نماید و از مجامع بین المللی در خواست می نماید تا نسبت به توقف هر چه سریعتر این گونه جنایات از تمام توان خود استفاده نمایند. همکاران گرامی آن چه امروز در کشور شاهد آن هستیم شیوه ی استبداد گونه ی دولتی قانون گریز است که سال ها تلاش جامعه فرهنگیان سراسر کشور را نادیده می گیرد و قانونی را که برای تصویب آن معلمان بسیاری بارها کتک خورده اند ، زندان رفته اند ، رنج تبعید را تحمل کرده اند ، اخراج گشته اند و احکامی همچون انفصال از خدمت ، بازنشستگی ناخواسته ، تنزل گروه و قطع حقوق دریافت نموده اند بدون هیچ دلیل قانونی و موجه حتی بدون این که خود را موظف به توضیح در این رابطه بداند معطل گذاشته است و اگر تفرقه ، فردیت و بی تفاوتی بر ما حاکم نبود و همچون اسفند 85 در صحنه حضور داشتیم قطعا هیچ دولتی به خود اجازه ی این گونه بی حرمتی و بی توجهی به جامعه گسترده و تاثیر گذار فرهنگیان را نمی داد.

ادامه مطلب ...

مقاومت هیات رئیسه مجلس نسبت به استیضاح حاجی بابایی


مقاومت هیات رئیسه مجلس نسبت به استیضاح حاجی بابایی

 

 

یکی از طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: هیات رئیسه مجلس نسبت به استیضاح وزیر آموزش‌و‌پرورش و هرگونه استیضاح دیگری مقاومت می‌کند و انجام آن را قبول نمی‌کند. موسی‌الرضا ثروتی گفت: هیات رئیسه مجلس بر این عقیده است که چون آخر کار دولت دهم است نباید استیضاحی انجام شود.وی درمورد۳۵‌امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش افزود: ۱۵ نفرازاین امضا‌ها متعلق به نمایندگان آذربایجان بود که آنهابا وزیر آموزش‌و‌پرورش مذاکراتی داشتند و ظاهرا مشکلاتشان با وزیر حل شده است و احتمال دارد که امضایشان را پس بگیرند.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: ۲۰ امضا باقی مانده است که امروز این امضاها با۱۵ امضای دیگردرصورت پس گرفته نشدن تحویل هیات رئیسه مجلس می‌شود. ثروتی درمورد نتیجه ندادن پیگیری‌هایش برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: نماینده‌ها همراهی نمی‌کنند و امضاهای خودرا پس می‌گیرند و استیضاح حاجی بابایی تنها درصورت همکاری نمایندگان نتیجه می‌دهد.

آرمان - 7 دی ماه   91

9میلیون و 719 هزار ایرانی بیسوادند

9میلیون و 719 هزار ایرانی بیسوادند

ریشه‌کنی بیسوادی 1750میلیارد می‌خواهد



اما بدترین آمار باقرزاده مربوط به بیسوادی در کودکان، نوجوانان و جوانان است. نتایج سرشماری سال 90 که از امروز تا سرشماری سال 95 به آن استناد خواهد شد، نشان می‌دهد که 5 درصد افرادی که شش تا 19 سال دارند، جزو بیسوادان شمرده شده‌اند و 2 درصد از کودکان شش تا 9 سال که هنوز به مدرسه نرفته‌اند بخشی از آمار سه میلیون و 456 هزار نفری بیسوادان ایران را تشکیل می‌دهند.

اگر این درصد‌ها به رقم حساب شود، مشخص می‌شود که 172 هزار و 800 نفر در کشور در گروه سنی شش تا 19 سال قرار دارند؛ اما همچنان بیسواد مانده اند در حالی که این رقم در گروه سنی شش تا 9 سال نیز 69 هزار و 120 نفر است.

وقتی صحبت از کودکان، نوجوانان و جوانان در میان است این رقم‌ها بسیار بزرگ است؛ اما علی باقرزاده می‌گوید در علم آمار این عددها به چشم نمی‌آید.

ادامه مطلب ...

بکارگیری مجدد بازنشستگان در ادارات ممکن شد


 بکارگیری مجدد بازنشستگان در ادارات ممکن شد

مهر: هیات وزیران اشتغال مجدد بازنشستگان مندرج در بندهای مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د) و (هـ) ماده 171 قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب کرد. هیئت وزیران در جلسه مورخ 8/9/1391 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: بازنشستگانی که به عنوان افراد مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د) و (هـ) ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری بکارگیری شده یا می‌شوند، در صورت تمایل، از مصادیق ماده (91) قانون استخدام کشوری تلقی و از زمان اشتغال مجدد اعاده به خدمت محسوب می‌شوند و چنانچه به این افراد قبلاً پاداش پایان خدمت و خرید مرخصی پرداخت شده باشد، در صـورت بازنشستگـی جدید ناشی از اعاده به خدمت به ازای مدت اشتغال مجدد نیز مشمول پاداش پایان خدمت و خرید مرخصی بوده و حقـوق بازنشستگی آنان براساس وضع اخیر تعیین، برقرار و پرداخت می‌شود.


مردم سالاری - 7 دی  91

روش‌های پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان


روش‌های پرورش خلاقیت در دانش‌آموزان


پرورش خلاقیت یکی از برنامه‌هایی است که آموزگاران در کلاس‌های درسشان می‌توانند آن‌ را انجام دهند. ابتدا عقیده بر این بود که خلاقیت جنبه ارثی ژنتیکی دارد و خلاقیت آموختنی نیست. در مطالعاتی که در مورد خلاقیت در دانش‌آموزان انجام شد، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان خلاقیت دانش‌آموزان را از طریق تمرین دقیق در کلاس درس افزایش داد.


تعریف خلاقیت:

خلاقیت با آفرینشگری برگردانی از واژه «Creativity» و به معنای خلق کردن است.

از دیدگاه روان‌شناختی، خلاقیت به معنای پدید آوردن چیزی از چیز دیگر به گونه‌ای منحصر به فرد است. به عبارت دیگر، خلاقیت به معنی کم یا زیاد کردن یک پدیده و تغییر شکل دادن یا ترکیب کردن آن با سایر پدیده‌ها، اشیاء یا چیزها است. (پیر خایفی، 1377)

ادامه مطلب ...

80 درصد دانش‌آموزان ایرانی بدخط هستند

به گفته دبیر انجمن خوشنویسی سازمان بسیج هنرمندان فارس 80 درصد از دانش‌آموزان ایران بدخط هستند و این امر ضرورت آموزش هنر خوشنویسی در کشور را چند برابر می‌کند.
مریم همایونی می‌گوید به دلیل اشکال در آموزش رسم‌الخط و الفبای فارسی در مدارس و آشنا نکردن دانش‌آموزان با شیوه صحیح نوشتن حروف و کلمات که همان زیبا‌نویسی است، بسیاری بدخطی آموخته شده را تا پایان عمر به همراه دارند.به اعتقاد این استاد خوشنویسی برای رفع مشکل بد‌خطی دانش‌آموزان باید برای معلمان کلاس اول یک دوره کلاس خوشنویسی حرفه‌ای گذاشته شود تا بتوانند همراه با آموزش حروف الفبا، زیبا‌نویسی را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهند.

ابتکار -  7  دی ماه   91

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای حذف کنکور هنرستانی ها

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای حذف کنکور هنرستانی ها


رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد این وزارتخانه آمادگی کامل دارد تا کنکور هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار دانش را حذف کند.
عبدالامیر عرفی در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون سوابق تحصیلی هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه ای در آموزش و پرورش موجود است بر این اساس به محض آن که سازمان سنجش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه حذف کنکور هنرستان‌ها اعلام آمادگی کند، وزارت آموزش و پرورش اقدام به ارسال سوابق تحصیلی هنرجویان خواهد کرد.وی با اشاره به اینکه هم اکنون قانون حذف کنکور شامل هنرجویان هنرستان‌ها نمی‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که هم اکنون دانشگاه آزاد و دانشگاه جامع علمی وکاربردی، داوطلبین رشته‌های فنی و حرفه ای خود را براساس سوابق تحصیلی و معدل گزینش می‌کند.عرفی تاکید کرد:چنانچه حذف کنکورهنرستان‌ها درکارگروه ماده چهار حذف کنکور مصوب شود، آموزش و پرورش سوابق تحصیلی این هنرجویان را در اختیار سازمان سنجس قرار خواهد داد تا تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی هنرستانی‌ها در کنکور آن‌ها نیز لحاظ شود.رئیس مرکز سجش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون سوابق تحصیلی بیش از 423 هزار دانش آموزفارغ التحصیل (دارنده دیپلم) به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال شده است، گفت: نمرات نهایی این دسته از دانش آموزان از سطح مدارس و مناطق، جمع آوری و بعد از بررسی در سامانه ساهت ( ثبت سوابقی تحصیلی دانش آموزان برای شرکت در کنکور دانشگاه) در اختیار سازمان سنجش و آموزش کشور قرار گرفت.وی خاطرنشان کرد مرحله دوم ارسال سوابق تحصیلی دانش آموزان نیز تا پیش از اسفندماه امسال یعنی قبل از آغاز ثبت نام کنکور در سایت سازمان سنجش ارسال می‌شود.عرفی پیش بینی کرد سوابق تحصیلی 420 تا 430 هزار نفر نیز در مرحله دوم به سازمان سنجش ارسال شود

ابتکار - 2 دی   91

چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟


چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟


راهکارها:


مهم ترین عامل در ایجاد جلب مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش آگاه کردن مردم از تمامی جوانب مشارکت است. برای این منظور می توان به اقدامات زیر دست زد :

1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان. 

2. ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده .

3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه.

4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم.

5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود.

6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان.

7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم.

8. دعوت از اولیاء برای بازدید از مدرسه های موفق.

9. تشویق مردم به مطالعه مجلات علمی و تربیتی.

روش های پیشنهادی برای جلب مشارکت :

1. آگاه ساختن معلمان در مورد توانایی و ظرفیت عظیم اولیاء در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان. 

2. آموزش معلمان در جهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان با اولیاء برای شناخت بهتر انتظارات و نیازهای طبقات مختلف اجتماعی.

3. ایجاد تغییر و تحول در نحوه تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه.

4. تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء.

5. ایجاد تحول در جامعه محلی اطراف مدرسه، بازدید معلمان از خانه دانش آموزان پر مسئله، حضور داوطلبان در مدرسه و...

ادامه مطلب ...