تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

توسعه واقعی یا توسعه خام


 اکنون در چه وضعیتی از نظر توسعه متوازن فرهنگ، اجتماعی و اقتصادی قرار داریم؟ این اشتباه است که فکر کنیم ثروت اصلی‌مان نفت و گاز است. در دنیای کنونی منابع ایجاد ثروت و اقتدار قبل از این‌که منابع طبیعی و زیرزمینی مثل نفت و گاز، الماس یا اورانیوم باشد، استعدادهای انسانی هستند. بیشترین ارزش‌افزوده و ثمربخش‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه توسعه و مدیریت منابع انسانی است. ما طی 100 سال گذشته فقط به تاراج ثروت‌های خدادادی مثل نفت و گاز و صادرات نفت خام اتکا کردیم و منتظر توسعه ماندیم. منتها توسعه‌ای که به دنبال صادرات نفت خام حاصل می‌شود «توسعه خام» خواهد بود، الگویی از توسعه که اکنون شاهد آن هستیم. توسعه‌ای نامتوازن و ناپایدار که بعد از صدها‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت، به دلیل کیفیت نازل محصولات، علاوه بر تخریب محیط‌زیست و آلودگی هوای شهرها، به محض این‌که یارانه‌اش قطع می‌شود غیر از تورم و چند برابر شدن قیمت محصولات، دوباره از هر حیث نیازمند و وابسته به خارج شده و متوقف خواهد شد. منزلت انسان و توسعه منابع انسانی را نه در مقام حرف و شعار و موعظه و خطابه، بلکه در مقام عمل باید مورد توجه قرار دهیم که تاکیدی بر سرمایه‌گذاری اساسی و دیرپا در آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و حوزه فرهنگی است. قطعا در آینده و با رفع تحریم‌ها نیز، نفت و گاز منجی ما نخواهد بود. 

ادامه مطلب ...

پیام تسلیت

بدینوسیله در گذشت پدر گرامی جناب آقای عادلی عضو شورای 



مرکزی تشکل گیلان را خدمت ایشان و خانواده ی محترمشان 


تسلیت عرض می کنیم .

  

 محمد خاکساری                                                          

استخدام‌های آموزش‌وپرورش بی‌ضابطه است

  • نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس
  • استخدام‌های آموزش‌وپرورش بی‌ضابطه است

  • نماینده تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی از استخدام‌های بی‌ضابطه و بدون کار‌شناسی در آموزش‌وپرورش انتقاد کرد. خسروی در نطق میان دستور خود گفت: مسئولان آموزش‌وپرورش باید به این مسئله بیندیشند که جایگاه آن‌ها به تربیت انسان متقی منجر شود و‌‌ همان‌طور که امام خمینی(ره) گفته‌اند، باید آموزش ابتدایی را دریابیم دانشگاه دیر است. متاسفانه تربیت معلم‌ها که یادگار شهید رجایی و شهید باهنر است در اثر گرایش‌های سیاسی تعطیل شد و امروز به آن توجهی نمی‌شود، چرا چندین جوان تحصیلکرده با مدرک کار‌شناسی ارشد بیکار هستند، ولی استخدام‌های بدون کار‌شناسی و بی‌ضابطه انجام می‌شود. وی ادامه داد: آیا این سوال برای نمایندگان ایجاد نشده است که چرا ۷۳‌درصد معلمان تهران خانم‌ها هستند و چرا بعد از گذشت ۳۴‌سال از انقلاب اردوگاه‌های فرهنگی و آموزش‌وپرورش ردیف اعتباری در بودجه ندارند. نماینده تربت حیدریه ادامه داد: متاسفانه دانشگاه فرهنگیان ردیف اعتباری در بودجه ندارد و در حساس‌ترین زمان تصمیم‌گیری مجلس در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان یادآور شدم که دانشگاه فرهنگیان در بودجه ۹۲ مظلوم و مورد غفلت قرار گرفته است.
  • بهار- 24    اسفند    91

امکان افزایش حقوق کارمندان از فروردین ماه وجود ندارد

امکان افزایش حقوق کارمندان از فروردین ماه وجود ندارد


ایران > دولت- همشهری آنلاین:
م
شاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی گفت: با توجه به مخالفت مجلس با افزایش 20 درصدی اعتبارات هزینه‌ای، امکان افزایش حقوق کارمندان از فروردین ماه وجود ندارد.

ایسنا نوشت: محمد کردبچه با اشاره به این که مجلس رقمی معادل 4 هزار میلیارد تومان پایین‌تر از بودجه پیشنهادی دولت برای بهار سال آینده را به تصویب رساند، اظهار کرد: در واقع مجلس رقمی معادل سه دوازدهم بودجه عمومی سال جاری را تصویب و مقرر کرد که در سه ماه اول سال آینده احکام بودجه سال 1391 اجرا شود.

وی گفت: دولت پیشنهاد داده بود که به منظور افزایش حقوق کارمندان اعتبارات هزینه‌ای 20 درصد افزایش یابد که مجلس با آن موافقت نکرد و در نتیجه امکان افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان از ابتدای سال آینده وجود ندارد.

مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تصریح کرد: اگرچه بنا شده پس از تصویب لایحه بودجه سال 92 مابه التفاوت حقوق کارمندان به آنها داده شود اما مابه التفاوت اضافه کاری و هزینه های رفاهی به آنها داده نمی‌شود.

کردبچه با اشاره به این که در لایحه سه دوازدهم اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دیده نشده بود اظهار کرد: همچنین نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده شناور مدیریت شده است و کارگروهی متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی با توجه به میزان صادرات نفت قیمت ارز را مشخص می‌کند.

همشهری- 15    اسفند   91

5 روز مانده تا پایان سال؛ فرهنگیان بازنشسته هنوز حقوق و عیدی نگر


هروی در گفتگو با همشهری آنلاین: پیامک‌های اعتراضی فرهنگیان بازنشسته به نمایندگان

5 روز مانده تا پایان سال؛ فرهنگیان بازنشسته هنوز حقوق و عیدی نگرفته‌اند


نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از حضور احتمالی وزیر آموزش و پرورش در جلسه شنبه یا یکشنبه این کمیسیون در هفته پایانی سال 1391 خبر داد و گفت: اعضای کمیته آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به طور جدی پیگیر موضوع هستند. 

وی افزود: متأسفانه عملکردی که در حال حاضر در قبال فرهنگیان بازنشسته شاهد هستیم، در قلوب آنها این تصور را بوجود آورده که دستگاه‌های دولتی آنها را فراموش کرده‌اند. ما نمی‌خواهیم چنین شائبه‌ای بوجود آید لذا از دولتی‌ها انتظار داریم تا جایی که مقدور است حقوق و عیدی فرهنگیان بازنشسته با سرعت پرداخت شود.

ادامه مطلب ...

حضار وین گارتن

راندی وین گارتن رییس فدراسیون معلمان آمریکا   در روز ۷ مارس ۲۰۱۳ به همراه ۱۸ فعال دیگر احضار شد. این دستگیری بدلیل اعتراض به بسته شدن ۲۹ مدرسه در فیلادلفیا بوده است.وین گارتن در سخنرانی اش با بیان اینکه " استراتژی تعطیلی مدارس٬ نه باعث کمک به کودکان و نه باعث صرفه جویی در هزینه مدارس خواهد شد." اظهار داشت: این تعطیلی باعث بی ثباتی مدارس و شهر خواهد شد.

او همچنین در مورد بسته شدن مدارس گفت: هزینه بسته بودن مدارس قریب به ۲۵ میلیون دلار می باشد ٬ در حالیکه هزینه نگهداری و استفاده از مدارس ۲۴ میلیون دلار خواهد بود.

معلمان محلی٬ والدین و مردم بطور یکپارچه خواستار توقف روند تعطیلی مدارس شده اند.

منبع : آموزش بین الملل

به نقل از وبلاگ نانودهای مدرسه

http://www.nmadrseh.blogfa.com/

به دنبال سقفی برای مدرسه

             به دنبال سقفی برای مدرسه  

مدرسه شبیه باقی مدرسه‌هاست، یعنی اگر شلوغی و در هم ریختگی‌اش را نبینیم انگار نه انگار که مدرسه بچه‌های کار است و کودکان افغان در آن مشغول به تحصیلند. به کلاس‌های درس سر می‌زنم. شش تا کلاس طبقه پایین است و سه تا هم طبقه بالا؛ دبستان است و 6 پایه در آن مشغول به تحصیل. کهنگی از در و دیوار می‌بارد و این‌ها همه جور است با مشکلاتی که مدیر از سختی‌های پیدا کردن جا برای اجاره می‌گوید. « ما از اداره اتباع برای فعالیت مان مجوز داریم و کارمان کاملا قانونی است با این حال همیشه مشکل جا داریم. با این که روسای آموزش و پرورش به ما قول همکاری می‌دهند اما نمی‌دانیم چه سری است که همیشه با مشکل ساختمان مدرسه مواجهیم.» انجمن حامی باید خودش برای مدرسه جا پیدا کند، بعد هم کارشناس می‌فرستند برای قیمت گذاری و مدرسه را برای نوبت عصر از آموزش و پرورش اجاره می‌کنند. اما کارشکنی‌هایی که خانم مدیر می‌گوید انگار تمام شدنی نیستند. موعد اجاره که سر می‌آید می‌روند به دنبال اجاره یک مدرسه دیگر اما سر ماندن توی همان مدرسه یا رفتن به مدرسه جدید بلاتکلیفند.» یک روز به ما زنگ می‌زنند که مدرسه آماده است و بروید مدرسه جدید. بعد که تماس می‌گیریم طرفمان می‌گوید که آماده نیست

ادامه مطلب ...

- فشار خون بالا و چیزهای دیگر!


- فشار خون بالا و چیزهای دیگر! 



 اگر مردم از فشار خون بالا خبر ندارند، در عوض مسوولان خیلی محترم اجرایی هم از فشار بالای گرانی خبر ندارند و به این ترتیب می‌توان نوعی همدلی و همراهی بین مردم و این مسئولین خیلی محترم کشف کرد و بار دیگر بدخواهان را ناامید کرد ! این مسئولان خیلی محترم الان یک ماه تمام است گیر داده اند به فصل بهار و ول کن هم نیستند ؛ البته این میان هوگو چاوز هم سهمی از توجه مسئولان اجرایی دارد و این میان دیگر اصلا جایی برای گرانی و مشکلات بی اهمیت مردم نمی‌ماند . خدا خیرشان بدهد مسوولان اجرایی را که اولویت بندی دارند و بر اساس آن گریه می‌کنند و آه می‌کشند یا بی خیالی طی می‌کنند!

ادامه مطلب ...

بودجه آموزشی در ایران، کوبا و ژاپن


 بودجه آموزشی در ایران، کوبا و ژاپن



نویسنده: شیرزاد عبداللهی


بودجه اندک آموزش و پرورش ایران، فقط کفاف این را می دهد که اتاقی را تبدیل به کلاس کنیم و 30 -40 دانش آموز را روی نیمکت های چوبی بنشانیم و معلمی آموزش ندیده، بی انگیزه و فقیر را سرکلاس بفرستیم. در چنین شرایطی بیش از 92 درصد بودجه جاری آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنل و به زبان بودجه یی، اعتبارات فصل اول می شود و پول چندانی برای هزینه کردن در بخش سایر فصول و کیفیت بخشی باقی نمی ماند. این یک تنگنای واقعی است. مدیر مدرسه برای تامین پول یک روز دیوار مدرسه را برای تبلیغات اجاره می دهد، روز دیگر پول آب و برق مدرسه را از دانش آموزان می گیرد و گاهی هم از سر استیصال چک بی محل دست لوله کش و نقاش و تعمیرکار می دهد. از دوست عزیزم امیرهادی انواری، روزنامه نگار حوزه اقتصادی که در تهیه آمارها به من کمک کرد 

ادامه مطلب ...

سرنوشت نامعلوم وعده ها


سرنوشت نامعلوم وعده ها


نویسنده: مهدی بهلولی*


در سه سال گذشته، میزان افزایش حقوق سالانه فرهنگیان، دست کم نصف تورم رسمی، انجام پذیرفته است – درست برخلاف بند 125 قانون خدمات کشوری که افزایش حقوق سالانه را دست کم برابر تورم دانسته است- و با گرانی و نابسامانی های اقتصادی این چند ساله، می توان گفت که قدرت خرید فرهنگیان، کاهش چشمگیری یافته است. هم اکنون بحث و سخن بسیاری از فرهنگیان در دفتر مدرسه ها، رشد سریع قیمت ها و ثابت ماندن حقوق آنهاست و ناتوانی اقتصادی که بیش از پیش، دامنگیرشان شده و می شود. درباره برخی از نهادهای اقتصادی درون خود آموزش و پرورش مانند صندوق ذخیره فرهنگیان یا شرکت های تعاونی مصرف فرهنگیان هم که در این سه – چهار سال گذشته، هیچ گونه دگرگونی چشمگیری انجام نگرفته که بگوییم برای فرهنگیان، گامی برداشته شده است

ادامه مطلب ...

موافقت کمیسیون بودجه با افزایش 20درصدی حقوق کارمندان


موافقت کمیسیون بودجه با افزایش 20درصدی حقوق کارمندان 


سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تاکید کمیسیون این است که همه احکام بودجه سه دوازدهم براساس قانون بودجه سال 91 باشد و تنها افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان دولت در ابتدای سال 92 اعمال شود.

غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه این کمیسیون از بررسی لایحه بودجه سه‌دوازدهم سال 92 کل کشور در این جلسه خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به اعضای کمیسیون برنامه و بودجه گزارش ارائه کرد و پیشنهاد بودجه 45 هزار میلیارد تومانی برای سه ماهه نخست سال 92 مورد بررسی قرار گرفت.وی ادامه داد: برای تعیین بودجه سه دوازدهم سال 92 کل کشور 4 سناریو وجود دارد؛ سناریوی نخست تعیین بودجه برمبنای قانون بودجه سال 91 است. همچنین سناریوی دوم تعیین بودجه برمبنای پیش‌بینی عملکرد قانون بودجه سال جاری و سناریوی سوم نیز تعیین بودجه برمبنای لایحه بودجه سال 92 است.سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه سناریوی چهارم را تعیین بودجه سه دوازدهم بر مبنای قانون اجازه دریافت‌ها و پرداخت‌های دوماهه اول سال 91 دانست و گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس میزان بودجه سه دوازدهم باید برمبنای قانون بودجه باشد. لذا بر این اساس بودجه پیشنهادی دولت که 45 هزار میلیارد تومان است، بیشتر از قانون بودجه سال جاری است.کاتب ادامه داد: تاکید کمیسیون برنامه و بودجه براین است که رقم بودجه سه دوازدهم باید کمتر از این میزان باشد. همچنین تاکید دیگر کمیسیون این است که همه احکام بودجه سه دوازدهم براساس قانون بودجه سال 91 باشد و تنها افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان و کارمندان دولت در ابتدای سال 92 اعمال شود.وی افزود: کمیسیون برنامه و بودجه با کلیات لایحه سه دوازدهم موافق است و تنها رقم پیشنهادی را زیاد می‌داند. لذا در جلسه علنی صبح فردای مجلس که به بررسی کلیات بودجه سه دوازدهم اختصاص دارد، کمیسیون پیشنهاد 36 تا 40 هزار میلیارد تومانی را مطرح خواهد کرد.

ابتکار-  20     اسفند    91

خشونت و مدرسه‌

خشونت و مدرسه‌


برای‌ درمان‌ پرخاشگری‌ در فرزندان‌ اولین‌ گام‌ این‌ است‌ که‌ نوع‌ پرخاشگری‌ آنها و علت‌ آن‌ را براساس‌ توضیحاتی‌ که‌ ارائه‌ شد شناسایی‌ کنیم؛ و پرخاشگری‌ را به‌ صورت‌ موردی‌ برطرف‌ نماییم.


در مورد فرزند‌ پرخاشگری‌ که‌ الگو پذیری‌ عامل‌ اینگونه‌ رفتار او بوده، باید روی‌ الگوی‌ او‌ کار کرد و راه‌های‌ دیگری‌ جز پرخاشگری‌ را آموخت.

اگر پرخاشگری‌ در اثر ناکامی‌ به‌ وجود آمده‌ باشد، بایستی‌ فرزندان‌ ناکام‌ را در رسیدن‌ به‌ اهداف‌ مطلوب‌ و دوست‌ داشتنی‌ کمک‌ کنیم.

در مواردی‌ که‌ علت‌ پرخاشگری‌ اضطراب‌ است، باید از نگرانی‌ درونی‌ و اضطراب‌ فرزند‌ان مطلع‌ شویم، ورزش ‌کردن‌ برای‌ این‌ فرزندان‌ بسیار مؤثر است‌ و باعث‌ تخلیه‌ هیجانی‌ می‌ شود.

در کشمکش‌های‌ درونی‌ بایستی‌ فرزندان‌ را از حالت‌ دوگانگی‌ خارج‌ ساخت. کمک‌ به‌ آنها در تصمیم ‌گیری، باعث‌ می ‌شود که‌ بیاموزند به‌ حالت‌های‌ دوگانه‌ درونی‌ خود پایان‌ بخشند.

در پاره‌ای‌ از موارد، فرزندان‌ افسرده‌ پرخاشگری‌ شدیدی‌ از خود نشان‌ می‌ دهد. در این‌ میان‌ لازم‌ است‌ به‌ این‌ نکته‌ پی‌ ببریم‌ که‌ او چه‌ چیز دوست‌ داشتنی‌ را از دست‌ داده‌ و چگونه‌ می ‌شود مورد از دست‌ رفته‌ را برای‌ او جبران‌ کنیم.

ادامه مطلب ...

11 سال پیش در چنین روزی .

11   سال پیش   در چنین روزی  ...

 17        اسفند              80

شیراز نخستین بیانیه

 

 

تاریخچه ی اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

 

 شروع فعالیت تعدادی از تشکل های صنفی در روز جمعه 17 / 12 / 1380 در شهر شیراز بود که بدون وابستگی دولتی و حزبی حرکت جدیدی را در عرصه ی فعالیت صنفی آغاز کردند.    در گذشته فعالیت های صنفی معلمان ، زیر شاخه های احزاب سیاسی بودند و فعالیت مستقل نداشتند. اگر فعالیتی هم بود، فراگیر نبود و خود را وامدار احزاب سیاسی و مسئولان دولتی می دانستند. در شروع فعالیت جدید تشکل های صنفی بدون داشتن کم ترین امکانات مالی و دولتی ، فکر نمی کردند روزی برسد که در بیست و ششمین همایش آن ها بیش از30 تشکل عضویت داشته باشند. تشکل های صنفی با توجه به تجربه های گذشته که همواره معلمان ، پلکان ترقی احزاب و شخصیت ها بوده اند، اصولی را برای خود معین کردند که به موجب آن  :

 

1 -    وابستگی به احزاب سیاسی و دولت نداشته باشند و به عبارت دیگر مستقل باشند.

2 -    اعضای هیئت مدیره و دبیرخانه مرکزی تشکل های صنفی حق گرفتن هیچ گونه بست و مقام دولتی را نداشته باشند و هر زمان مشخص گردد یکی از اعضای هیئت مدیره ی تشکل ها دارای سمت دولتی است از هیئت مدیره اخراج می‌گردد. این تصمیم به این جهت گرفته شد که قدرت نقد و نظارت تشکل ها ضعیف نگردد.  از حضور افراد سود جویی که قصد گرفتن مقامات بالا در آموزش و  پرورش را دارند ، نتوانند تشکل های صنفی را پلکان ترقی نمایند .

 

    در حدود پنج سال فعالیت ، تشکل های صنفی با شعار “ نه چپیم  نه راستیم - معلمیم ، معلم “ استقلال خود را اعلام نموده اند و هزینه های سنگینی از احزاب چپ و راست متحمل شده‌اند.

    مرز بندی بین فعالیت حزبی و صنفی در بین نهادهای مدنی سایر کشورها ، جایگاه و نقش خاص خود را دارد .احزاب برای رسیدن به قدرت سیاسی فعالیت می کنند ولی تشکل ها و نهادهای مدنی برای اهداف و خط مشی صنفی خود تلاش می نمایند .   قصد آن داریم در هر شماره بیانیه‌ی گردهمایی تشکل های صنفی معلمان را در هفته نامه ” قلم معلم “ چاپ نماییم . از همکاران ، مسئولان و دست اندرکاران نهادهای مدنی تقاضا داریم بیانیه ها را با توجه به زمان و مکان خودش مورد نقد و بررسی قرار دهند تا چراغ راهی باشد برای ادامه‌ی فعالیت تشکل‌های صنفی معلمان.

 

 

ادامه مطلب ...

نقد پذیری موجب شکوفایی است

نقد پذیری موجب شکوفایی است



مساله یی به نام نقد پذیری شاید از اول در فرهنگ ما درست مطرح نشده است. می دانید یعنی چه؟ خیلی از ما جوان ها فکر می کنیم که نقد کردن همیشه منفی است و قرار است که فردی در آن نابود شود. اما این گونه نیست، بلکه می تواند نقد مثبت صورت بگیرد و از شخص یا کاری که او کرده است تعریف و تمجید شود. معنی انتقاد عبارت است از اعمال قضاوتی منفی که به ویژه درباره شیوه های سلوک، ادبیات یا محصولات فرهنگی به طور عام صورت می گیرد

ادامه مطلب ...

چاپلوسی و عواقب آن


چاپلوسی و عواقب آن 


 تملق و نان به روز خوردن و بوقلمون صفتی‌ای که در میان درباریان و دولت مردان رواج دارد. چاپلوسان آدم‌های خود باخته و پستی هستند که تنها گرفتار یک رذیلت اخلاقی نیستند، بلکه همین صفت پست، صفات دیگری را نیز به دنبال دارد. ازجمله دروغ‌گویی، ریاکاری، غلو و گزافه‌گویی و... چاپلوسی یا به عبارتی، حمدوثنای بیش‌از حد و غیرعادی، باعث می‌شود تا ممدوح دچار نوعی غرور و تکبر کذایی شود و امر به او مشتبه گردد، در نتیجه حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد. چاپلوسی و تملق یک بیماری است


ادامه مطلب ...

7 سال پیش در چنین روزی ... 16 اسفند 91

   7 سال پیش در چنین روزی ...

        16   اسفند         84                            

بسم الله الرحمن الرحیم

                                

   تاریخچه تشکل های صنفی ایران


تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان بیانیه بیست و سوم ، شانزدهم اسفند ماه هشتاد وچهار تهران هر سال مصادف با تصویب بودجه کشور گرد همایی تشکل های صنفی در روبه روی مجلس برگزار می شود تا درجهت احقاق حقوق صنفی فرهنگیان و مطالبات گذشته آنان اصلاحاتی در بودجه صورت گیرد (یکی از اهداف گردهمایی دوازده اسفند ماه85 اعتراض نسبت به قرار ندادن لاحیه مدیریت خدمات کشوری در بودجه 86 بوده است) در شانزده اسفند ماه 84 تشکل های صنفی از راه های دور و نزدیک به تهران آمدند تا اعتراضات خود را نسبت به بودجه و وعده هایی که مسئولان داده بودنداعلام نمایند .معلمان طبق معمول شعار هایی در جهت احقاق حقوق خود و بهبودحقوق منزلتی- معیشتی یشان اظهار داشتند . پس از مدتی یکی از نیرو های محافظت مجلس از طرف مجلس از فرهنگیان دعوت کرد که یکی از نمایندگان خود را به درون مجلس بفرستند در این حال دو نفر از فرهنگیان جهت بیان موضوع به درون مجلس رفتند و با خانم آجر لو و آقای عباس پور تهرانی عضو کمیسیون آموزش ئ تحقیقات مجلس گفتگو نمودند فرهنگیان گفتند که بر اساس روال گذشته تشکل ها برای مذاکره با مسئولان از هر تشکل یک نماینده جهت مذاکره تعیین می شود ، در غیر این صورت مذاکره ای انجام نخواهد شد در حین گفت و گوی آقای عباس پور و خانم آجر لو با نماینده معلمان ، مامور مجلس گفت : با بیش از پنج نفر مذاکره نکنید! چون در مجلس ششم مذاکره تمامی نمایندگان تشکل ها با آقای کروبی ، ایشان و همراهانشان را کاملا در تنگنا قرار داده بود .آن گاه دو نفری که از طرف فرهنگیان به داخل مجلس رفته بودند بیرون آمدند و منتظر پاسخ آنان شدند . پس از مدتی خانم آجر لو وآقای عباس پور وآقای حاجی بابایی به میان فرهنگیان آمدند . فرهنگیانخواستار ملاقات حضوری در مجلس بودند اما متاسفانه آنان نپذیرفتند و بیان داشتند : رئیس جمهوری انتخاب کنید که در خط مجلس باشد . تشکل ها تا ساعت 12 همچنان در انتظار ملاقات حضوری ایستادند . در نهایت تصمیم گرفتند جلسه ای در پارک نزدیک مجلس انجام دهند و گزارشی از آنچه اتفاق افتاده است را تنظیم نموده و به اطلاع فرهنگیان سراسر کشور برسانند . که این امر توسط دبیر خانه وقت انجام گرفت و به تمام تشکل ها ارسال گردید .

                          

           

ادامه مطلب ...

10 سال پیش در چنین روزی ... 16 اسفند 81


10   سال   پیش  در چنین روزی  ...

16      اسفند        81


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان ایران


چهارمین همایش تشکل‌های صنفی معلمان ایران

 در تاریخ 16/12/81 در منظریه تهران برگزار شد.

طبق معمول روال گذشته همایش تشکل‌های صنفی فرهنگیان ابتدا با مخالفت آموزش و پرورش مواجه شد. ولی با اصرار و پیگیری کانون صنفی معلمان ایران جلسه برگزار شد.

از نکات برجسته این همایش یکی طرح تشکیل اتحادیه صنفی سراسری فرهنگیان بود که اکثریت تشکل‌ها تاکید بر واژه‌ی <شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان>داشتند و پذیرفته شد.

در این جلسه آقای حاجی و تعدادی از معاونین وزارت‌خانه و یکی از مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان شرکت کردند که متاسفانه پاسخ‌های مسئولان آموزش و پرورش رضایت تشکل‌های صنفی را جلب نکرد.

از نکات دیگر این همایش در همان روز حضور آقای خاتمی ریاست جمهوری وقت برای مراسم بزرگداشت روز درختکاری یا فضای سبز در خارج از سالن اجتماعات منظریه در کنار ما، بود، که با عجله تعدادی از نمایندگان تشکل‌های صنفی خودشان را به آقای خاتمی رساندند و نامه‌ای به ایشان دادند که تا به جلسه‌ی همایش تشکل‌های صنفی تشریف بیاورند که ایشان بالای نامه نوشتند <در فرصت مناسب با تشکل‌های صنفی معلمان ملاقات انجام خواهد شد> که این فرصت طی هشت سال خدمت آقای خاتمی به وجود نیامد. کما اینکه با آقای احمدی‌نژاد ریاست جمهوری کنونی پس از نامه تعدادی از تشکل‌ها هنوز فرصت ملاقات با ایشان نیز به وجود نیامده است.

پس حق دارند معلمان بگویند <نه چپیم، نه راستیم، معلمیم، معلم> درنتیجه پس از بحث و گفت و گو در کمیته‌های مختلف همایش تشکل‌های صنفی معلمان، ازجمله در کمیته اساسنامه چند مصوب داشت 1- اساسنامه تشکل‌ها مورد تصویب قرار گرفت که در ماده‌ای از آن آمده بود - عضویت در تشکل‌های صنفی معلمان فقط با مجوز صنفی قابل پذیرش است 2- از تاریخ 16/12/1381 سه تشکل فرهنگیان که مجوز سیاسی داشتند عذر آنها از تشکل‌های صنفی خواسته شد 11- خانه معلمان - سازمان معلمان - کانون همبستگی فرهنگیان و مدرسان) درنهایت منجر به قطعنامه زیر گردید.

ادامه مطلب ...

جایگاه رسانه نقاد در توسعه‌یافتگی/

سریع‌القلم در شهر کتاب ـ2/
جایگاه رسانه نقاد در توسعه‌یافتگی/
 سیاستمدار باید اول از خدا و بعد از خبرنگار بترسد!

سریع‌القلم اظهار داشت: نکته پنجم، گسترش روابط بین‌المللی است. کشوری که با جهان ارتباط نداشته باشد، نمی‌تواند پیشرفت کند. کما این‌که شخصی که رقابت نکند، نمی‌تواند پیشرفت کند. تا رقابت نباشد، رشد هم نخواهد بود. چرا هواپیمایی، دانشگاه و صنعت ما ضعیف هستند؟ چون وارد صحنه بین‌المللی نمی‌شویم. دانشکده خوب، دانشکده‌ای است که وقتی در راهروهایش راه می‌رودی، یک استاد کانادایی، هندی، کویتی و ... ببینی که با دانشجوها تعامل دارند و دانشجوها مجبورند با آن‌ها انگلیسی صحبت کنند. تا تعامل نباشد، دوچرخه هم ساخته نمی‌شود. اگر من در ایران زندگی کنم و هر روز مسیر خانه تا دانشگاه را بروم و بیایم و دایره رقابتم چند دانشگاه در ایران باشد، متوجه ضعف‌هایم نخواهم شد. من چه زمانی متوجه عیب‌ها و کمبودهایم خواهم شد؟ زمانی که کنار دوست خارجی‌ام بنشینم. مدیرانی که در یک لوپ و حلقه بسته داخلی بنشینند و فکر کنند، پیشرفت نخواهند کرد. من در ابتدای صحبتم فرض کردم که ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم. پیشرفت اصولی دارد

ادامه مطلب ...

داشتن شغل مهمتر از «تحصیل»!


داشتن شغل مهمتر از «تحصیل»!

جانا که سخن از زبان ما می گویی! بیکاری هزاران فارغ التحصیل دانشگاهی و نبود فرصت‌های شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان سبب شده تا وزیر آموزش و پرورش نیز "شاغل بودن را مهم‌تر از داشتن صندلی در دانشگاه بداند.حاجی بابایی بیان اینکه تا اول مهر ماه آینده ظرفیت پذیرش هنرستان‌ها به 50 درصد می رسد، گفت: ایده آل آموزش و پرورش آن است که 70 درصد دانش‌آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای رفته و چرخ اقتصاد و اشتغال کشور را بچرخانند. در سند تحول بنیادین اشاره شده است که آموزش و پرورش باید به سمت کارآفرینی ، تفکر و خلاقیت جلو برود. تفکری که خروجی‌اش تولید محصول باشد. وی ادامه داد: اگر چه در سال‌های گذشته کار و فناوری در هنرستان‌ها به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده است اما کافی نیست و باید این موضوع در جامعه فراگیر شود. بزرگ‌ترین ایراد وارده بر هنرستان های فنی و حرفه‌ای این بود که آنها با کمک عوامل بیرونی در صدد رشد یا تولید بودند و هیچ گاه بر اساس نیاز جامعه و آینده نگری به هنرجویان نگاه نمی‌کردند.در دورانی تلاش شد برای رشته‌های هنرستان تحصیلات کاردانی ایجاد شود که دیپلم این هنرجوها با مشکل مواجه شد یا با ایجاد آموزشکده‌ها ، هنرستان‌ها تضعیف شدند؛ امروز معتقدیم که باید گفتمان آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه‌ای تغییر کند. انگیزه‌ها را شناسایی کنیم تا دانش آموزان تشویق به ورود به هنرستان‌ها شوند.

روزنامه قانون- 15 اسفند    91

همه بازنشستگان به‌زودی عیدی می‌گیرند


همه بازنشستگان به‌زودی عیدی می‌گیرند 


وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت نشدن حق‌التدریس معلمان شهر تهران نیز گفت: حق التدریس این معلمان را پرداخت کرده‌ایم، البته ممکن است مراحل آن طولانی باشد، چرا که آموزش و پرورش تا پایان دی ماه حق‌التدریس معلمان را پرداخت کرده است. حاجی بابایی در پاسخ به ایسنا درباره گله‌مندی برخی از بازنشستگان فرهنگی از عدم پرداخت عیدی نیز گفت: تاکنون عیدی‌ها در 15 استان به طور کامل پرداخت شده و اعتبارات مرحله به مرحله از خزانه اخذ و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد

ادامه مطلب ...