تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی


روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی


مسئولیت اجتماعی را می‌توان به 5‌دسته طبقه بندی کرد: مسئولیت اجتماعی در محیط جامعه و کشور،مسئولیت اجتماعی در محیط زیست، مسئولیت اجتماعی در محیط بازار و صنعت،مسئولیت اجتماعی در محیط کار، مسئولیت اجتماعی در رهبری و فرآیندهای درون سازمان

ادامه مطلب ...

خلاقیت دانش‌آموزان ومعلمان دوره ابتدایی

خلاقیت دانش‌آموزان ومعلمان دوره ابتدایی 
 


 احساس فقر، احساس نیاز و احساس متفاوت بودن. در واقع انکار احساسات مساله است و نباید آنها را انکار کرد. راه‌حلی نوین و درست برای پاسخ به احساسات نیاز به خلاقیت دارد که این ویژگی به طور قطع باید در وجود یک معلم باشد که راه‌حلی درست و متناسب جهت پاسخ دادن به نیازها در پیش بگیرد. لازم است که با توجه به باورها و اعتقادات خود محرک‌ها را تفسیر کنیم. اگر تفسیری مثبت باشد پاسخ مثبت خواهد بود و در ذهن ما به عنوان یک پاسخ خوب ثبت می‌شود وبه دنبال آن معلم خلاق براساس تفکر وتعقل عمل می‌کند. مدیریت احساسات یعنی به طور منطقی به احساسات پاسخ دهیم و به نوعی احساسات را تحت هدایت عقل قرار دهیم. به عبارت دیگر خلاقیت مساوی است با عقل به اضافه احساسات، معلم خلاق در دوره ابتدایی احساسات را به راه درست هدایت می‌کند و می‌دانیم که احساسات منفی مانند خشم، عصبانیت، کینه، نفرت و... باعث کاهش انرژی ومانع خلاقیت می‌شود اما احساسات مثبت مساوی با افزایش انرژی است و افزایش انرژی خلاقیت بیشتری به دنبال دارد و تفسیر غلط باورها احساسات منفی را در پی دارد

ادامه مطلب ...

11 سال پیش در چنین روزی ..

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان


11 سال پیش در چنین روزی ...


27  اردیبهشت         81



دومین نشست تشکل‌های صنفی معلمان ایران در تاریخ 27/2/81


 در خانه‌ی معلم شهر فرهنگی ایران،


در اصفهان برگزار شد.


حدود 10 تشکل در این همایش حضور داشتند که از نکات برجسته آن حضور سه تشکل از سه تهران بود. بحث و گفت و گوی اعضای شرکت کننده حول محور، حرکت قانونی و قانونی عمل کردن مسئولان جهت فعالیت تشکل‌های صنفی فرهنگیان بود.

اجرای صحیح طرح انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در این نشست مورد تاکید قرار گرفت و گفت و گوی بسیار با تبادل نظر اعضای شرکت‌کننده در جلسه بیانیه زیر تایید شد و مورد تصویب حاضرین قرار گرفت.


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان(بخش دوم:)


 بیانیه اصفهان-27/2/81


معلم با نفوذ ترین کلام،گسترده ترین ارتباط،موثرترین اراده

الف)مصوبات


1-فرهنگیان به هیچ بهانه ای کمبود بودجه را در سرزمینی که حقوق میلیونی پرداخت می گردد نمی پذیرند و قاطعانه خواستارند که مسئولان در تصمیمات خود و تقسیم بیت المال،علی گونه رفتار نمایند.


2-صدور پروانه فعالیت توسط وزارت کشور برای تشکل های صنفی فرهنگیان که تا کنون موفق به دریافت آن نگردیده اند در مهلت قانونی مندرج در ماده 10 قانون احزاب و جمعیت ها


3- ما خواهان همکاری و تعامل نهادهای دولتی به ویژه وزارت آموزش و پرورش با تشکل های قانونی فرهنگیان بوده و نسبت به هر گونه فشار و محدودیتی علیه فعالیت های قانونی آنها معترضیم

4-اجرای طرح انتخاب مدیران مدارس که اخیرا از سوی وزارت اموزش و پرورش اعلام شده از اول مهر ماه 1381


5- دو ساعت تدریس اضافه دبیران دوره متوسطه را که منحصرا در دوران دفاع مقدس به صورت داوطلبانه پذیرفته بودند از اول مهر 1381 حذف گردد،درغیر این صورت دبیران دوره مزبور عکس العمل لازم را نشان خواهند داد.


6- از آن‌جاکه تبعیض قائل شدن بین فرهنگیان به صلاح جامعه فرهنگی نیست لذا خوستار پرداخت فوق العاده جذب 15 درصد به شاغلینی که با بخشنامه 230/1 در ادارات اشتغال دارند همانند نیروی آموزشی می باشیم(بند1 بخشنامه شماره 700/8580-15/11/1380 افزایش سقف فوق العاده جذب کارکنان وزارت آموزش و پرورش به میزان %15 حقوق و فوق العاده شغل در سال 1380 را تصریح نموده است)


7- در صورتی که برای هر یک از اعضای تشکل های فرهنگیان سراسر کشور به خصوص اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان مشکلی خارج از چهار چوب قانون پیش آید تمامی تشکل ها به صورت متحد و یک‌پارچه واکنش لازم را نشان خواهند داد

ب)محور های جلسه آینده


1- حضور یک نفر از هیئت رئیسه تشکل های صنفی فرهنگیان در شورای اموزش و پرورش استان


2- بررسی 13 مهر به عنوان روز معلم


3- ارائه راه کارهای عملی برای رسیدن به مطالبات


4-تنظیم اساسنامه داخلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

5- بررسی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و چگونگی انتخاب هیئت مدیره آن


6-تغییر ساختار پرداخت حقوق فرهنگیان


سر به هم اورده دیدم برگ های غنچه را 

   اجتماع دوستان یکدلم آمد به یاد

والسلام

دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران- اصفهان

27/2/1381

اعضای تشکل های حاضر در همایش

1-انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

2- کانون صنفی فرهنگیان اصفهان

3- کانون صنفی فرهنگیان شیراز

4- اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز

5- کانون صنفی معلمان همدان

6- سازمان معلمان تهران

7- خانه معلمان تهران

8-کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان

9- شورای صنفی فرهنگیان استان کرمانشاه

10- کانون صنفی معلمان تهران

 

مطالب جدید کتاب‌ها،آموزش یا بدآموزی؟


مطالب جدید کتاب‌ها،آموزش یا بدآموزی؟ 
 
مطالب جدید کتاب‌ها،آموزش یا بدآموزی؟ 
 

آرمان- روناک حسینی: آموزش مسائل مدنی و حقوق شهروندی، پیشگیری از اعتیاد، آموزش­ روش‌های پیشگیری از ایدز و... همواره بر سر گنجاندن این مطالب در کتب درسی و آموزشی به بچه مدرسه‌ای‌ها بحث بوده و موافقان و مخالفان هر کدام بر سر موضع خود ایستادگی می­کردند. حاصل هم این می­شده که بچه‌ها می­ماندند با ناآگاهی­ یا آگاهی­های ناقصشان. چندی پیش بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفته بود که قرار است حدود 11 صفحه در کتاب درسی بهداشت و سلامت ششم ابتدایی به ذکر مضرات مواد مخدر اختصاص داده 

ادامه مطلب ...

10 سال پیش در چنین روزی...


10   سال   پیش   در چنین   روزی... 


22    اردیبهشت          82



تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان ایران

تهران - ششمین بیانیه تشکل‌های صنفی

ششمین نشست تشکل‌های صنفی در تهران با حضور ریاست مجلس ششم آقای کروبی و تعدادی از اعضای کمیته آموزش و تحقیقات و نمایندگان شهرستان‌ها در یکی از اطاق‌های کمیسیون مجلس قبل (خ امام خمینی) تشکیل شد. موضوع جلسه عدم حضور نماینده تشکل‌های صنفی و معلمان در کمیته پیگیری مطالبات معلمان که به پیشنهاد ریاست جمهوری وقت، پس از اعتراضات صنفی معلمان تشکیل شده بود. جلسه جدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول کشید. نمایندگان تشکل‌ها، بحث‌هایی پیرامون رفع تبعیض، ارائه فیش‌های حقوقی سایر سازمان و نهادها که چه مبالغی با معلمان تفاوت دارد را به ریاست مجلس نشان دادند، و درباره‌ی مطالبات گذشته و مسکن فرهنگیان گفت و گو کردند.

درآن جلسه یکی از اعضای تشکل‌های صنفی که در کارشناسی ارشد در تهران تحصیل می‌کرد گفت <یک ماه است من و فرزندانم گوشت نخورده‌ایم.>

با اینکه من دو برادر شهید به کشورم تقدیم کرده‌ام نباید اینگونه تبعیض برای فرهنگیان وجود داشته باشد. ما فداکاری کردیم که بی‌عدالتی و تبعیض نباشد.

پس از بحث و گفت و گوها، ریاست مجلس وقت قول دادند که پیگیری کنند دو نفر از نمایندگان تشکل‌های صنفی در کمیته مطالبات حضور پیدا کنند. پس از چند روزی پیگیری دبیرخانه تشکل‌ها با حضور دو نفر در کمیته مطالبات موافقت کردند ولی متاسفانه حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی پیش از یک جلسه ادامه پیدا نکرد. پس از پیگیری دبیرخانه دلیل قانع‌کننده‌ای به تشکل‌های صنفی ارائه نشد.

بالاخره در پایان جلسه نمایندگان تشکل‌های صنفی حاضر در جلسه بیانیه زیر را صادر کردند.

ادامه مطلب ...

آغاز طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموزان


آغاز طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموزان



با همکاری یونسکو در مشهد آغاز شد



شرق: طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش‎آموزان کشور، با آموزش 27 هزار نفر در استان خراسان رضوی آغاز شد. این طرح با حضور نماینده سازمان یونسکو در ایران و جمعی از فعالان محیط زیست آغاز به کار کرد. قرار است این برنامه در تمام استان های کشور با همکاری سازمان محیط زیست، آموزش و پرورش و بانک ملت اجرایی شود. این اولین بار است که یک طرح آموزش مسایل زیست محیطی در ایران برای آموزش مسایلی از این دست به دانش آموزان آغاز به کار می کند، برگزار کنندگان و حامیان مالی این طرح ابراز امیدواری می کنند که با این آموزش ها که از دوران کودکی پیرامون مسایل مربوط به محیط زیست ارایه می شود، وضعیت زیست محیطی ایران بهبود پیدا کند. در مراسم افتتاح این طرح، تارجا ویرتانن، رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: انسان ها حس تعهدی برای حفاظت از محیط زیست دارند که می خواهند آن را نشان دهند. 35سال پیش سازمان ملل تصمیم گرفت برای حفاظت از محیط زیست برنامه ریزی کند

ادامه مطلب ...

تقدیم به همه معلم ها


دو -  سه روز قبل با همکاران مدرسه به روستای  حسنارود رفتیم.حدود ده سالی می شود که در شهر ما رسم است که مدیر مدرسه در هفته ی معلم آنها را به یک گردش همراه با نهار می برد. وقتی چند معلم مشغول آماده کردن نهار بودند از خانه ای که بودیم بیرون آمدم و در کوچه های روستا مشغول چرخ زدن شدم. ار همان نزدیکی صدای اذان می آمد . پیرمرد بعد از اذان برای پدران و مادران و معلمان و اساتید و صاحبان حق طلب آمرزش کرد. برای من حس خوشایندی بود که در همه ی سال، بسیاری بعد از اذان به فکر ما باشند.( بگذار زر داران بر ارزش ثروتشان اضافه شود .)

ادامه مطلب ...

زندگی نوین و آموزش و پرورش چاپ

زندگی نوین و آموزش و پرورش  چاپ




تاریخ : پنجشنبه 19 اردیبهشت ماه سال 1392 در ساعت 10:08 AM

 

مهدی بهلولی،روزنامه اعتماد،19/2/92

 شاید بتوان دو کارویژه ی بنیادی آموزش وپرورش نوین را،جامعه پذیری و فردی سازی همزمان دانست؛ ساز و کاری که بی گمان با برداشت سنتی از این نهاد،همخوانی چندانی ندارد. آنچه که در جامعه ی ما،از معنا و درون مایه ی تربیت، بر جان و اندیشه ها، به یادگارنشسته و گویی سپهر و کالبد پندارها را ساخته، همان پرورش به معنای پذیرش فرهنگ و ارزش های فرمانفرمای جامعه است. در تربیت سنتی،کارکرد دستگاه آموزشی،تنها در جامعه پذیری یادگیرنده و همراه کردن او با جامعه خلاصه می شود . در نگرشی اینچنین،به ناگزیر،آموزه ی پیشینیان و حرف و سخن آنها، ستون آموزش می گردد و یادگیری بی چون و چرای آن،نشانه ی دانایی وفرهیختگی. اگرگاهی هم نقد و خرده ای به میان می آید، برای درک بهتر آموزه هاست؛ نه ابطال و گذر از آنها. آنچه که در برخی خاطرات چند نسل پیش ایرانیان،از "مکتب خانه "به جا مانده،بیانگرچنین حال و هوایی است. روشن است که هدف و خواسته ی اصلی در آموزش مکتب خانه ای، هضم و گوارش یادگیرنده است در جامعه،و سرسپاری به آنچه که به او گفته می شود.

ادامه مطلب ...

<6*3* 3> طرح شکست خورده دولت در نظام آموزشی

ر گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد:
<6*3* 3> طرح شکست خورده دولت در نظام آموزشی

گروه جامعه، نرگس محمدی- سال تحصیلی 92-91 با رنگ و بوی متفاوتی آغاز به کار کرد. دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان ششم دبستانی با دلهره و نگرانی بسیاری وارد مدارسی شدند که بوی تغییر و تحول می‌داد. تحولی که هم در ساختار و هم در محتوا با استناد به سند تحول بنیادین آغاز شد. اما این تحولات به ویژه ایجاد پایه جدید التاسیس ششم ابتدایی و اجرای نظام آموزشی 6.3.3 که به زعم بسیای از کارشناسان طرحی عجولانه بود، از همان روزهای ابتدایی مهرماه همراه با چالش‌هایی بود. کمبود کلاس‌های درس، تبدیل شدن انباری‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس، استفاده از معلمان بی‌تجربه در بحث تدریس به دانش آموزان، تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس تنها بخشی کوچک از مشکلات ایجاد نظام 6.3.3 بود که باید به آنها سختی کتاب‌های ششم ابتدایی، نبود تجهیزاتی همچون رایانه برای تدریس درس کار و فناوری و ... اضافه کرد.

اجرای نظام 6.3.3 تنها شبیه بازی کودکانه بود

ادامه مطلب ...

بیمه طلایی فرهنگیان


بیمه طلایی فرهنگیان


نویسنده: عبدالجلیل کریم پور



    بیمه طلایی فرهنگیان که وزیر آموزش و پرورش آن را نقطه مثبت دوره خویش می داند حدود ده ماه است که پرداخت آن به تعویق افتاده و ظاهرا امیدی به پرداخت آن نیست. شاید روزی که آقای وزیر تصمیم به اجرای این طرح گرفت آن هم براین اساس که نیمی از آن را فقط فرهنگیان بپردازند این انتظار را نداشت که هنوز دوران صدارت به پایان نرسیده عدم تحقق این امر جلوه گر شود. حال حداقل از جانب ایشان خواهان پاسخگویی به این مورد هستیم،

ادامه مطلب ...

تقدیم به معلمان

"تقدیم به معلمان

در دفتر خاطرات شاگردان ،نقش های زیبایی از این معلمان تصویر شده است.ذکر نمونه هایی ،خالی از لطف نیست."وقتی به سر درس می آمددیگر دلش نمی خواست از اتاق ما بیرون برود.همیشه ساعت های آخر بعد از ظهر درس او بود و تا مدتی پس از آن زنگ را زده و همه رفته بودندما را سرگرم می کرد تا می آمدندو یاد آوری می کردندکه همه رفته اند .گاهی مطلب را رها می کرد و مدتی به ما درس اخلاق می داد." ویا در جای دیگرمی خوانیم:" با چشمان شکافندۀ تیز بین خود که هم هوش سرشار و هم حوصلۀفرشته آسا و هم پشتکار و دقت تزلزل نا پذیر در آن نمایان بود،از پشت عینک شیشه ای درشت خود همیشه به زیر می نگریست.در زمین چه می جست؟

ادامه مطلب ...

همکاران ارجمند و خانواده های محترم ابو طالبی و تفضل

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

همکاران ارجمند و خانواده های محترم ابو طالبی و تفضلی

هم اکنون در سوگ ناباورانه همکارانی نشسته ایم که صادقانه عمر با برکت خود را صرف آگاهی بخشی و ارشاد آینده سازان قطعه ای از این سرزمین پدری نمودند و با شهامت و شجاعت در دفاع از حقوق معلمان و دانش آموزان کوشا بودند و اینک با عروج روح ملکوتی خود، در جوار حق آرمیده اند و میراث گرانسنگی را به یادگار گذاشتند که باید پاسدار آن باشیم.

این مصیبت وارده را به خانواده اهای این بزرگواران و همه ی فرهنگیان آزاداندیش خصوصا همکاران معزز ناحیه سه اصفهان تسلیت عرض می نماییم و از خداوند قادر مطلق برای آنان غفران و رحمت و برای بازماندگان ، صبر، سرافرازی و پایداری در همه مصائب را مسألت می داریم.

کانون فرهنگیان استان اصفهان

تورم 164 و حقوق معلمان 108 درصد افزایش یافته است

تورم 164 و حقوق معلمان 108 درصد افزایش یافته است



سبقت تورم از افزایش حقوق معلمان طی 8 سال اخیر


نویسنده: محمدحسین نجاتی

تورم جاری در کشور طی هشت سال اخیر، با سرعت بالاتری نسبت به میانگین حقوق معلمان پیشروی کرده است. بررسی «شرق» نشان می دهد تورم طی هشت سال اخیر در مجموع 164 درصد، حقوق کارگران 150 درصد و حقوق معلمان 108 درصد افزایش داشته است. 12 اردیبهشت مصادف است با روز معلم. در این روز اکثر مسوولان سعی دارند در همایش ها و جشن ها از کرامت جایگاه معلمان سخن بگویند. اظهاراتی که در نوع خود درست است اما نان و آبی برای معلمان نمی شود. بررسی «شرق» نشان می دهد، میزان افزایش حقوق فرهنگیان طی هشت سال اخیر در زمان فعالیت دولت نهم و دهم بارها از سرعت افزایش تورم در جامعه جا مانده است. بد تر آنکه حقوق فرهنگیان در مقایسه با سایر کارمندان دولت، میانگین درآمد شغل های آزاد در جامعه و کارگران به مراتب پایین تر است.
    

ادامه مطلب ...

بیانیّه ی کانون صنفی معلّمان همدان


بیانیّه ی کانون صنفی معلّمان همدان


 به مناسبت روز معلّم- 12  اردیبهشت   92


به نام خداوند جان و خرد 


 معــــــــــــــلّم چو کانونی از آتش است       همه کار او سوزش وسازش است 

 همی سوزد از مهــــــــر و گرمی دهد          به ســــــنگیندالن درس نرمی دهد 

 نیاز کس امیــد و نیاز کس هراس                نخواهد به جز یک دل حقشـــناس 

نظام وفا 


 هفته ی بزرگداشت مقام معلّم را بر همه ی فرهنگیان عزیز، به ویژه معلّمانی که علیرغم تمامی بی مهری های مسؤلان آموزش و پرورش از امر خطیر تعلیم و تربیت دریغ نورزیده و تمامی مساعی خویش را صادقانه در راه آموزش و پرورش آینده سازان این مرز و بوم به کـار گرفته اند، تبریک میگوییم. 


فرهنگیان عزیز! 


پُر واضح است که بی توجّهی مسؤلان به آموزش و پرورش و

 علی الخصوص محور اصلیِ آن؛ یعنـی معلّم، چـه زیـا ن هـا و لطمـاتی را متوجّـه اساس فرهنگ جامعه نموده است. در حقیقت، کیفیّت

 هر نظام آموزشی به کیفیّت معلّمان آن وابسته است و هیچ کشوری نمیتواند از سطح معلّمانش فراتر رود. 

در مملکتی که دغدغه ی اصلی معلّمانِ آن تأمین معیشت باشد و ایشان برای رهایی از این دغدغه به شغل هـا ی دوّم و سـوّم روی بیاورنـد، 

مسؤوالان، چگونه انتظار دارند که برنامه ریزی های آنان به خصوص در حوزه ی فرهنگ و تعلیم و تربیت به ثمر بنشیند. 

هرچند پاسخگو نبودن در قبال مسایل و مصایبی که برای مردم ایجاد میشود در کشور به رویّه ای معمول تبدیل شده است و در این میان نوع پاسخگویی وزیر محترم آموزش و پرورش شهره ی خاص و عام است و نمایندگان مجلس نیز نیک با این ادبیّات آشنایی کامـل دارنـد 

ولی این امر، هیچگاه سؤال هایی که اشاره به دردهای اساسی حوزه ی تعلیم و تربیت دارد را به باد فراموشی نخواهد سپرد؛ 

فرهنگیان میپرسند: 


1- با کدام مجوّز قانونی، فعّالیّت تشکّل های صنفی معلّمان سراسر کشور ممنوع گردیده و با چه دلیل عقالانی، این حقّ قانونی از آنها سلب شده است؟ آیا بهتر نیست فضای نقد که موجب رفع نواقص و معایب و بهبود وضعیّت موجود در آموزش و پرورش میشود برای معلّمان 

فراهم گردد؟ 


2- معلّمانِ در بند، چه جرمی مرتکب شدهاند که چندین سال است در حبس به سر میبرند؟ آیـا قطـع حقـو ق و باطـل نمـودن

 دفترچـه هـا ی درمانی اعضای خانواده ی ایشان، اقدامی بشر دوستانه است؟ همچنین، بازداشتهای اخیر معلّمان منتقد که برای دیدار یکی از شخصیّتهای مملکتی عازم بودند، با استناد به کدام قانون انجام شده است؟ اینگونه بازداشتها و برخوردهای امنیّتی با بازداشتشدگان، موجب نگرانی و آزردگی خاطر فرهنگیان در سراسر کشور گردیده است.

 

3- آیا افزایش حقوق معلّمان، متناسب با نرخ تورّم صورت گرفته است؟ 

طبق قانون؛ دولت موظّف است حقو کارکنان خود را مطابق با نرخ تورّم تنظیم نماید

با توجّه به اعلام مراجع دولتی مبنی بر تورّم 31/5 درصدی در سال 1331 ) تورّم واقعی خیلی بیشتر از این رقم میباشد ( و اذعان یکی از مسؤولان کشوری مبنی بر اُفت شدید ارزش پول ایران و بیان این که 1111 تومان امـروز بـه انـداز هی 311 تومـان سـال گتشـته اسـت ، چـرا 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسالمی، به وظیفه ی نظارتی خود مبنی بر جلوگیری از تخلّف آشکار دولت از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ) نظام هماهنگ پرداخت حقو ق کارکنان  ( عمل نمیکنند؟ 


از طرف دیگر وجود تبعیضهای فاحش بین حقو دریافتی فرهنگیان و کارکنان سایر دستگاههای اداری، بهدور از عدالت است. آیا به نظر مسؤولان، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری به طرز فعلی، توانسته است تبعیض موجود در وضعیّت معیشـتی بـین کارکنـان دولـت را برطرف نماید؟ آیا پرداخت مبالغ خارج از فیش حقوقی، همچنان در بین کارکنان برخی سازمانهای دولتی، ساری و جاری نیست؟ همچنین 

پرداخت حقّ جتب هیأت اُمنا، حق مسکن و ... به سایر کارکنان و عدم پرداخت آن به فرهنگیان بر طبق کدام قانون است؟ اگر هدف مسؤولان کشور تجلیل از مقام معلّم اسـت ؛ بـی شـک تمکـین بـه حقـو ق انسـانی معلّـم، بـالاترین تجلیـل از ایشـان بـوده و برگـزاری 

مناسبت های دولتی به سبک رایج، به منظور تجلیل از مقام معلّم، بیشتر به یک طنز شباهت دارد. 


4- با توجّه به استخدام تعدادی از افراد خانواده و منتسبین بـه مسـؤلان وزارتـی و اسـتانی آمـوزش و پـرورش، شـا به ی وجـود رابطـه در استخدام این افراد را در سطح جامعه فراهم کرده است. آیا مسؤولان امر، حاضر به پاسخگویی در این خصوص هستند؟ 


5- استناد به آمارها و درصد قبولی ها که همه میدانند با چه تمهیداتی فراهم میشود، آیا بیانگر واقعیّت موجودِ آموزش و پرورش است؟ 


6- تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه و متعاقب آن افزایش ساعات درسی سایر روزها، بر اساس کدام کـار کارشناسـی صـورت گرفتـه است؟ 


7- آیا آموزش یکماهه ی معلّمان ابتدایی توانسته است مهارتهای لارم جهت تدریس در پایه  ی ششم را فراهم کند؟ 


8- آیا میدانید هزینهی حقّ بیمه ی ماهانه و ساالانه ی بیمه ی طلایی چه مبلغی است و شرکت بیم گر در ازای دریافت این مبالغِ قابل توجّه، چه خدماتی را ارایه داده یا میدهد؟ آیا با این شرایط مبهم، خود مسؤولان، حاضر به عضویّت در اینگونه بیمه ها هستند؟ 


وزیر محترم آموزش و پرورش به طور مکرّر اجرای بیمه ی طلایی را از افتخارات دوره ی وزارت خود اعلام نمـود ه انـد . بهتـر اسـت ایشـان بدانند؛ این بیمه شدگان در مراجعه به مراکز درمانی، پزشکان متخصّص، آزمایشگاهها، داروخانه ها و ... یا جواب رد میشنوند یا در صورت پذیرش، خدماتی در سطح پایین به ایشان ارایه میشود! 

51 درصدِ مبلغ بیمه را که وزارتخانه متعهّد شده است به عنوان سهم دولت به بیمهشدگان بپردازد در سال اوّل و دوّم اجرای بیمهی طالیی، 

پرداخت شد ولی در سال 1331 بدون اعلام قبلی قطع گردید! 

حقّ بیمه در سال 1383 دوازده هزار تومـان، در سـال 1331 هفـده هـزار و پانصـد تومـان و در سـال 1332 بـدون اعـالم مبلـغ حـقّ بیمـه از 

فرهنگیان خواسته شده در صورت تمایل مجدّداً فرم مرتبط را تکمیل نمایند! 

برخی از مسؤولان، مبلغ احتمالی را حدّاقل 25111 تومان اعلام

 کرده اند که در صورت عدم پرداخت سهم دولت به هـیچ وجـه چنـین بیمـه ای برای فرهنگیان مقرون به صرفه نخواهد بود. 


با توجّه به جمعیّت فرهنگیان عزیز و با یک حساب سرانگشتی مشخّص میشود که شرکت بیمه گر، سالیانه چند صد میلیارد تومان حقّ بیمه از فرهنگیان دریافت میکند. به نظر شما، آیا تناسبی بین مبلغ دریافتی و خدمات ارایه شده وجود دارد؟ 

با این اوصاف، فرهنگیان میگویند: از طلا بودن پشیمان گشته ایم ... 

جناب آقای وزیر! 

روزگاری در خانه ی ملّت، خود را مدافع حقو فرهنگیان دانسـته و بـا ذکـر سـوگند بـه اسـماه جلاله ) و ا... بـاا... و تـاا... (اعلام کردیـد: 

» ما نمایندگان مجلس اگر بخواهیم میتوانیم وضعیّت معیشت معلّمان را اصلاح کنیم. « یا در جمع فرهنگیان با کنار هم قرار دادن فـیش 

حقوقی کارمندان شرکت گاز و فیش حقوقی معلّمان، به طور مستند تبعیض را نشان دادید. و یا در جلسه ای در مجلس شورای اسالامی، به نمایندگان فرهنگیان معترض گفتید: » چندبار، جلوی مجلس آمدید؛ یکبار هم برای نشان دادن اعتراضِ خود، مقابل وزارتخانه ی آموزش و پرورش بروید. « 

حال که چند سالیست بر مسند وزارت نشسته اید، چه قدم مؤثّری برای رفع تبعیض و احقاق حقو ق پایمال شدهی فرهنگیان 

برداشته اید؟ 

اتّفاقاتی چون سوختن دانش آموزان دختر در آذربایجان، کشته شدن دانش آموزان در اردوی راهیان نور و ... از جمله حوادثی است که ممکن است در دوره ی وزارت هر وزیری اتّفا ق بیفتد ولی پاسخهای غیرمنطقی شما، بیانگر نگاهتان به این قبیل مسایل است. 


جناب آقای حاجی بابایی! 


جوابهای شما در پاسخ به بسیاری از مسایل در حوزه ی آموزش و پرورش به هیچ وجه مورد پذیرش جامعه ی فرهنگیان نمیباشد. البته برخی از جواب های شما در مجلس شورای اسالمی، مصاحبه با خبرنگاران، مصاحبه در برنامه ی نگاه 1 صدا و سـیما و ... نشـان داد کـه شـما در برخورد با مسایل آموزش و پرورش مسؤولانه برخورد نمیکنید. بدیهی ست نقد عملکرد جنابعالی در این مختصر نمیگنجد و ما حقّ خود میدانیم در فرصت مقتضی در این خصوص به تنویر افکار عمومی فرهنگیان بپردازیم.


 کانون معلّمان همدان – 12 اُردیبهشت  1392

معلم چگونه روز معلم شد


روز معلم چگونه روز معلم شد


 ابوالحسن خانعلی، اهل روستای کن تهران، مجرد و دبیر فلسفه و عربی دبیرستان جامی در خیابان اسکندری بود. ابوالحسن با مدرک لیسانس معقول ومنقول درسال 1335 به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. هنگام شهادت علاوه بر شغل معلمی دانشجوی دوره دکترای فلسفه دانشگاه تهران بود. خانعلی فاقد گرایش حزبی بود و در تظاهرات میدان بهارستان هم نقش رهبر، سخنران یا سخنگو نداشت. بعد از تیراندازی اوضاع متشنج شد. معلمان فریاد می زدند وشعار می دادند (علیه دولت و نخست وزیر). ماموران تیر هوایی شلیک می کردند وعده یی از آنها با باتوم معلم ها را می زدند. صدای تیراندازی پلیس و سر و صدای معلمان در صحن مجلس شنیده می شد. یکی از نمایندگان بلند شد و گفت: «بیرون معلمان را می کشند ما اینجا لایحه حقوق معلمان رابررسی می کنیم!»

ادامه مطلب ...

روز معلم

 
تاریخ : 92/02/07

1. به نظر شما مشکل معیشتی و منزلتی معلمان در کجاست ؟

گزینه ی اول : پشت کوه قاف

گزینه ی دوم : زیر پایش علف سبز شده

گزینه ی سوم : مشکلات کدام مشکلات؟

گزینه ی چهارم : پشت گوش مسئولان

 

2. با توجه به این که در روز بزرگداشت معلم مسئولان (بر ضرورت حل مشکل معیشتی و منزلتی معلمان تاکید خواهند کرد) کدام گزینه درست می باشد ؟

گزینه ی اول : جمله فوق از دهان خارج می شود و هزینه ای ندارد

گزینه ی دوم : جمله فوق یک جمله ی ادبی و شعر است

گزینه ی سوم : جمله ی فوق شتری است که در خانه هر معلم می خوابد

گزینه ی چهارم : چون برای معلمان همه چیز کرده اند و چیزی نمانده، پس باید تاکید بکنند

 

3. به نظر شما پیشنهاد مسئولان برای افزایش قدرت معلمان چیست ؟

گزینه ی اول : اسفناج

گزینه ی دوم : ورزش صبحگاهی

گزینه ی سوم : پودر دینه و انواع کراتین

گزینه ی چهارم : شنا و بارفیکس

 

4. به نظر شما با نزدیک شدن به هفته ی معلم وظیفه ی رسانه ی ملی در این روزها چیست ؟

گزینه ی اول : اصولا رویکرد رسانه یک رویکرد ملی است و معلم جزو رویکرد ملی محسوب نمی شود

گزینه ی دوم : پرداختن به آثار استاد شهید مطهری و پخش سرود ((ای مجاهد شهید مطهر...))

گزینه ی سوم : آموزش بچه ها برای احترام به معلم در برنامه های کودک مثل عمو پورنگ و پنگول و فیتیله  

گزینه ی چهارم : پخش خنده بازار

ادامه مطلب ...

10 سال پیش در چنین روزی

10 سال پیش در چنین روزی

3    اردیبهشت       82


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان ایران

تهران - پنجمین همایش

پنجمین همایش تشکل‌های صنفی تهران در تاریخ 3/2/82 در یکی از مدارس غیرانتفاعی که با تلاش یکی از فعالان صنفی هماهنگ شده بود برگزار گردید.

این نشست روز جمعه از صبح تا ظهر در تهران برگزار شد. در پی بیانیه اسفند ماه 81 در تهران تشکل‌ها از مسئولان تقاضا کردند تا پایان فروردین پاسخ به خواسته‌ها و مطالبات معلمان را بدهند

در این جلسه حاج‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس ششم و عضو هیات رئیسه، مجلس هفتم حضور داشتند.

وی طبق معمول پشتیبانی خود را از مطالبات و خواسته‌های معلمان اعلام نمود.

حاج بابایی حتی در روزنامه‌ی کیهان - دوشنبه 25 آذر 1381 خواستار <ادغام آموزش و پرورش با وزارت نفت> شد.

او سیاسی- حزبی شدن آموزش و پرورش را سم مهلکی برای نظام می‌دانست و خواستار استیضاح وزیر وقت، آقای حاجی بود و گلایه داشتند که چرا گردهمایی محترمانه‌ی معلمان را لغو می‌کنند؟>

اما نمی‌دانم چرا انسان فراموش‌کار است و نگاهی‌ به سخنان گذشته‌ی خود نمی‌کند؟!

هم‌اکنون دو یا سه نفر از هیئت رئیسه‌ی مجلس هفتم و بسیاری از نمایندگان  معلم هستند و با وجودی که اولین مصوبه‌ی مجلس <لایحه مدیریت خدمات کشوری> بود با گذشت دو سال، هنوز از آن خبری نیست!!

این تجربه‌ای است که معلمان هرگاه خواستند در جریان انتخابات از نامزدی دفاع کنند از او اقرارنامه‌ی کتبی بگیرند که متعهد اجرای آن باشد.

درنهایت چون دستور جلسه چگونگی برگزاری 13 اردیبهشت (روز معلم بود) با بحث و گفت و گوی تشکل‌های صنفی. بیانیه‌ای کوتاه به قرار زیر صادر گردید:

ادامه مطلب ...

افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و دوری از اهداف


افزایش تعداد مدارس نمونه دولتی و دوری از اهداف





    وقتی به یک موضوع یا عنوان واژه «نمونه» را اطلاق می کنیم، منظور در نظر داشتن امتیازاتی است که این موضوع از آنها برخوردار است. مدارس «نمونه» دولتی از چندین دهه پیش برای ایجاد زمینه رشد فزون تر علمی و پژوهشی دانش آموزان مستعدی که کمتر به امکانات آموزشی و پرورشی دسترسی دارند، تاسیس شده اند. این مدارس باید با گزینش دانش آموزان مستعد و بهره گیری از معلمان کارآمد و مجرب و تامین امکانات مناسب زمینه ارتقای آموزشی و پرورشی دانش آموزان را با اولویت مناطق کمتر برخوردار فراهم آورند. (مصوبه جلسه 847 شورای عالی آموزش و پرورش)
    ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه از افزایش 4 الی 5 برابری مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه و راهنمایی خبر داده است. وی با ارائه آمارهایی دقیق به مقایسه مدارس و دانش آموزان نمونه دولتی در سال های قبل از دولت دهم و قبل از اجرای سند تحول و همچنین سال آینده پرداخته

ادامه مطلب ...

شعار یونسکو در هفته جهانی آموزش هر کودک نیازمند یک معلم

شعار یونسکو در هفته جهانی آموزش

هر کودک نیازمند یک معلم

یونسکو همزمان با اعلام هفته اول اردیبهشت ماه به عنوان هفته جهانی آموزش، شعار هر کودک نیازمند یک معلم را برای این هفته انتخاب کرده اند.

هدف از بزرگداشت این هفته، جلب توجه بیشتر افکار عمومی و بسیج حمایت های مالی و سیاسی برای دستیابی به اهداف برنامه آموزش برای همه تا سال 2015 است.

یونسکو هر سال از طریق بسیج شبکه‌ها و شرکای آموزش مانند دولت ها، سازمان های غیر دولتی، نهادهای سازمان ملل، بخش خصوصی و غیره) و ترتیب‌ دادن فعالیت‌های خاص در کشورهای مختلف و دفاتر مرکزی خود، از این هفته حمایت می‌کند.

موضوع هفته جهانی آموزش برای همه که امسال با عنوان هر کودک نیازمند یک معلم، اعلام شده است، مطابق با ششمین هدف برنامه یعنی «بهبود همه جنبه‌های آموزش کیفی» می باشد.

دلیل انتخاب این موضوع، اهمیت برخورداری هر کودک از حق آموزش با تاکید بر معلمان و نقش اساسی آنان در آموزش کیفی اس

ادامه مطلب ...