تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

پیرمرد و دغدغه هایش!

 

پیرمرد و دغدغه هایش!

پنج‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1392

محمد رضا نیک نژاد،صفحه ی آخر روزنامه ی بهار

3۱ مرداد ۹۲

سال ها پیش جوانی بودم که به سفارش دوستی،برای کار به یک غیر انتفاعی معرفی شدم. "رسولیان" دبیر بازنشسته ای در غیر انتفاعی بود. در رژیم گذشته چندین سال ناپیوسته و از سال 50نیز تا 57 را با حکم ابد در زندان گذرانده بود. هر از چند گاهی خاطره هایی دهشتبار،از شکنجه های ساواک برایمان بازگو می کرد و موهای تنمان را به بازی می گرفت. روزی از من پرسید کجا تدریس می کنی؟ گفتم در فلان منطقه محروم،که بیشترِ دانش آموزانش روستایی اند. گفت "چند کتاب از صمد بهرنگی و جلال آل احمد و ... دارم،ببر برای بچه هایت،آنها بیش از دانش آموزان شهری،نیازمند و علاقه مند به این جور کتاب ها هستند. می گفت چند بار به سبب دادن کتاب به دانش آموزانم بازداشت شدم،اما ارزشش را داشت!".

ادامه مطلب ...

بیانیه پایانی همایش تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور 25 مرداد 83 گیلان




9 سال پیش در چنین روزی ....


25 مرداد   83


بنام خدای قلم و تعلیم

بیانیه پایانی همایش تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور

 25 مرداد 83 گیلان

همکاران گرامی،  فرهنگیان فرهیخته


حاصل فراموشی تعلیم و تربیت فقط تیرگی فضای فرهنگی و آموزشی نبود بلکه بیم آن می رفت که فرهنگ و فرهنگیان نسبت به تبعیض ها و بی عدالتی ها کرخت شده باشند و زنگ حق خواهی از زنگار سکوت ، دیگر به صدا در نیاید و حجب و ایثار در مرداب رکود و سکون تعفن بگیرد و فاسد شود و رندان گمان برند که به پایان رسید کار مغان .

اما هرگز چنین نبود ؛ در تنة سخت و خشکیده درختان ، حیات در جریان بود : جوانه ها زدند و شکوفه ها شکفتند و نرم نرمک  به حاصل نشستند بطوریکه « اعجب الکفار نباته » . گوشهایی که میل به شنیدن و چشمهایی که تمایل به دیدن نداشتند  به اذعان و اعتراف و اظهار شگفتی در آمدند ، اما افسوس که زبان و عمل همراه نبودند و در "هزار تو" ها داستانهایی دیگر بود.

اصرار بر اجرای طرح پر ایراد و اشتباه « ارتقاء شغلی » که خود موجب نارضایتی شغلی شده است : عدم وجود یک تعامل معقول و منطقی با تشکلهای صنفی و خواسته های بحق فرهنگیان « در رفع تبعیض و اجرای عدالت » عدم وجود برنامه ای کارآمد برای بهبود وضع تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم ، نگاه به آموزش و پرورش بعنوان بخش مصرفی و غیر مولد، عدم وجود اراده ای راسخ برای تغییرات مطلوب ، دستگیری دسته جمعی میزبانان نشست مرداد ماه همراه با ارعاب نمایندگان تشکلهای صنفی که در کلاسهای  یکی از مدارس رشت اسکان یافته و سپس در همان جا حبس شده بودند و... همه وهمه داستان هزارتوهای وزارت خانه ای است که عمق تاریک آن را با هیچ منبع نوری نمی توان دید.

نمایندگان شما علیرغم تمام تنگناها که خود شرح مفصلی دارد و در شرایطی نا هنجار در گیلان گرد هم آمدند و پس از بحث و تبادل نظر موارد ذیل را به تصویب رساندند :

 

ادامه مطلب ...

نقش تشکل‌های فرهنگیان در انتخاب مدیران


  • در کشور ما، با آمدن و رفتن رییس‌جمهوری و قبل از گرفتن رأی اعتماد کابینه از مجلس، هواداران رییس‌ جمهوری در استان‌ها و شهرستان‌ها دست به کار شده و با برگزاری جلسات متعدد سعی در انتخاب مدیران جدید دارند. انتخاب استاندار جدید و به تبع آن فرمانداران و بخشداران، مدیران کل استان‌ها بالاخص مدیر کل آموزش‌وپرورش از دستورات پرچالش این‌گونه جلسات است. بعضا افرادی که در این جلسات حضور داشته و سعی می‌کنند آینده استان را ورق بزنند، از عقبه قوی و پشتیبانی مردمی برخوردار نیستند و تنها به صرف شخصیت حقوقی‌شان در این جلسات شرکت می‌کنند. گرچه منطقی به‌نظر نمی‌رسد که کلیه آحاد جامعه در تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرند، ولی حضور شخصیت‌های حقیقی که در انتخاب دولت جدید نقش داشته‌اند؛ ضروری است. برای انتخاب مدیران آموزش‌وپرورش همواره بحث‌های جدی صورت می‌گیرد، ولی متاسفانه تشکل‌های صنفی فرهنگیان که در برنامه دولت فعلی به رسمیت شناخته شده‌اند، به‌عنوان یک شخصیت حقیقی پذیرفته نشده‌اند. باید پذیرفت که نهاد‌های مدنی و صنفی فرهنگیان به‌دور از دغدغه‌های سیاسی و جناحی تنها به صرف اصلاح امور آموزش‌وپرورش تشکیل شده‌اند و خاستگاه اصلی این نهادها بدنه اصلی آموزش‌وپرورش است. عدم حضور این تشکل‌ها به‌معنای نادیده گرفتن بند 5-2 و 6-2 برنامه پیشنهادی مبنی بر تقویت فرهنگ خودباوری و مسئولیت‌پذیری است.اعم از اخذ رأی یا عدم اخذ رأی وزیر پیشنهادی، برنامه پیشنهادی وزیر آموزش‌وپرورش که مورد قبول عامه نمایندگان مجلس قرار گرفته است، تشکل‌های صنفی فرهنگیان را به رسمیت شناخته است. تصمیم‌گیرندگان استان و شهرستان که خود را در تصمیم‌گیری‌ها ذی‌حق می‌دانند، باید برنامه‌های دولت مورد علاقه‌شان را چراغ راه قرار داده و مطابق با آن در عزل و نصب‌ها شرکت کرده و دولت را یاری دهند.
  • بهار= 24  مرداد 92

۸ سال فشار، تشکل‌های صنفی را زمینگیر کرده است

۸ سال فشار، تشکل‌های صنفی را زمینگیر کرده است

چهارشنبه 23 مرداد‌ماه سال 1392

خبر گزاری ایلنا، ۲۳ مرداد ۹۲

چکیده:‌ «‌نقش واسطه‌گری میان بدنه اجتماعی و دولت نباید تشکل‌ها را به بخشی از بدنه بوروکراتیک دولت تبدیل کند./ حتی اگر دولت آقای روحانی بخواهد تشکل‌های صنفی را از سر دلسوزی وارد دولت کند آن‌ها نباید به چنین شرایطی تن دهند.»

یک فعال صنفی معلمان گفت: فشارهایی که طی ۸ سال گذشته بر نهادهای مدنی به طور عام و تشکل‌های صنفی معلمان به طور خاص وارد شده نیرو‌هایشان را زمینگیر و ساختارشان را ناکارآمد کرده است.

«محمدرضا نیک‌نژاد» در این باره به ایلنا گفت: رابطه دولت با تشکل‌های صنفی نیازمند بازسازی کلی است. دولت آقای روحانی می‌تواند با ایجاد فضای لازم برای فعالیت کنشگران صنفی به گسترش کمی و کیفی نهادهای مدنی کمک کند.

وی عدم تمایل معلمان به مشارکت در فعالیت‌های صنفی را یکی از آسیب‌های تشکل‌های فعال در کشور دانست و افزود: شرایط ۸ سال گذشته به خودداری معلمان از ورود به ساختار تشکل‌های صنفی منجر شده است. در حالی که تعداد اعضای تشکل‌های صنفی در کشورهای دموکراتیک به ۴ الی ۵ میلیون نفر می‌رسد، این تعداد با بدنه اجتماعی تشکل‌های صنفی موجود در کشور قابل قیاس نیست.

این فعال صنفی معلمان ادامه داد: حتی در برخی از شهرهای کشور، تعداد اعضای تشکل‌های صنفی معلمان از تعداد انگشتان دست کمتر است. کاهش فشارهای نهاد‌های نظارتی باعث می‌شود معلمان با خاطری آسوده به فعالیت صنفی بپردازند.

به گفتهٔ آقای نیک‌نژاد، اگر تشکیلاتی به وجود بیاید ولی به دلیل محدودیت در عضو گیری، بدنهٔ اجتماعی کوچکی داشته باشد نقش صنفی‌اش اساسا زیر سوال می‌رود.

او در ادامه بیان کرد: تشکل‌های صنفی واسطه میان دولت و معلمان هستند. برخی نهادهای مدنی ماند احزاب، نقش سیاسی برای خود تعریف کرده‌اند بنابراین برای کسب جایگاه در دولت دورخیز می‌کنند اما نهادهای صنفی باید غیر سیاسی باشند.

نیک‌نژاد تصریح کرد: حتی اگر دولت آقای روحانی بخواهد تشکل‌های صنفی را از سر دلسوزی وارد دولت کند آن‌ها نباید به چنین شرایطی تن دهند زیرا ورود یک تشکل صنفی به دولت، زبانش را کند می‌کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اصلی نهادهای صنفی، دور نگه داشتن خودشان از نهاد دولت است. نقش واسطه‌گری میان بدنه اجتماعی و دولت نباید تشکل‌ها را به بخشی از بدنه بوروکراتیک دولت تبدیل کند.

این فعال صنفی معلمان در پایان اظهارداشت: نهادهای مدنی از جمله تشکل‌های صنفی معلمان در حال حاضر شرایط شکننده‌ای دارند اما دولت قدرت مسلط است بنابراین در صورتی که این نهاد‌ها با دولت، وارد تعاملاتی خاص شوند به دلیل قدرت بلامنازع دولت، در آن حل می‌شوند.

به نقل از وبلاک - اندیشه و آموزش

http://www.ilna.ir/news/news.cfm?id=96712

به نفل از وبلاگ= بیستوت بازگشت رسول بداقی به زندان رجایی شهر کرج

 

به نفل از وبلاگ= بیستوت

بازگشت رسول بداقی به زندان رجایی شهر کرج

بداقی عضو هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران(تهران) که در چهارمین سال دوره ی حبس خود برای درمان به بیمارستان انتقال داده شده بود ،پس از یازده روز بستری در بیمارستان سینا با نظر پزشک معالجش-دکتر قینی- از بیمارستان مرخص شد.خوشبختانه دکتر قینی پاسخ سی تی اسکن و  آزمایشات ویژه و تخصصی مغز و اعصاب را که روی بداقی انجام گرفته مثبت ارزیابی کرد و وجود نشانه هایی مبنی بر موارد خطرناک را رد کرد.
          رسول بداقی با تحمل فشارهای روانی ناشی از فوت مادرش و گذرانیدن حبس بدون حتی یکروز مرخصی در حدود چهارسال،مدتی در ناحیه ی سر و چشمش احساس دردهای شدید می کرد که در بهداری زندان دلیل دردش را سینوزیت یا موارد مشابه تشخیص داده می شد.با تشدید دردهای ناحیه ی سر و چشم بداقی،موجی از نگرانی در خانواده اش ،دوستانش و جامعه ی فرهنگیان ایجاد شد.سرانجام زندان رجایی شهر با مکاتبه ی مستقیم با دادستان اجازه ی ویزیت او را در 22 تیرماه 92 صادر کرد و دکتر جراح مغز و اعصاب - دکتر قینی- با مشاهده ی شرایط عمومی او دستور بستری فوری اش را صادر کرد.متاسفانه در ابتدا زندان رجایی شهر اعزام به بستری را منوط به مکاتبه با شهید مقدسی اوین و نظر نهایی دادستان می نمود و بر این اساس  او را تا 12 مرداد 92 برای مداوا به بیمارستان اعزام نکردند.
              پیش تر رسول بداقی در هشتم مرداد 92 نامه ای را به رییس زندان رجایی شهر نوشت و در آن به مسئولین هشدار داد  که در صورت اعزام نشدنش برای درمان روز شنبه 12 مرداد در زیر هشت-افسر نگهبانی - تحصن خواهد کرد و چنانچه در این وضعیت برایش مشکلی پیش آید مسئولین اهمال کننده ی مربوطه از جمله  دادستان و رییس زندان رجایی شهر را مسبب آن می داند.
       با رایزنی های پی در پی خانواده و دوستان صنفی اش و با مساعدت صمیمانه ی دکترشکوری راد ، با نظر مثبت دادستان از زندان رجایی شهر به بیمارستان سینا آورده شد و در مدت این یازده روز انواع و اقسام آزمایشات و سی تی اسکن از او گرفته شد و خوشبختانه نگرانی خانواده ،دوستان و افکار عمومی برطرف گردید.در مدت یازده روز بستری دوستان صنفی اش از سراسر کشور برای دیدنش به بیمارستان سینا آمدند و از نزدیک با او دیدار کردند.همچنین نمایندگان انجمن اسلامی و سازمان معلمان ایران نیز برای ملاقات به بیمارستان آمدند.رسول در آخرین دقایق حضورش در بیمارستان نسبت به تشکر از یکایک افرادی که برای دیدنش به بیمارستان آمده بودند تاکید می ورزی ذ
به نفل  از وبلاگ بیستون

http://bastanfars.mihanblog.com/post/333

نامه ی اجرای حکم نامعلوم، بدون ابلاغ پیشین!

نامه ی اجرای حکم نامعلوم، بدون ابلاغ پیشین!  


 

از تارنگار حقوق معلم

مهندس هاشم خواستار (عضو هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان خراسان) جهت اجرای حکم ابلاغ نشده به دادگاه انقلاب مشهد فراخوانده شد.

  امروز در اتفاقی بسیار عجیب خانواده ی مهندس هاشم خواستار  با نامه ی احضاریه ی دادگاه انقلاب مشهد جهت اجرای حکم ابلاغ نشده برای آقای خواستار مواجه شدند! طبق این نامه ایشان باید ظرف سه روز برای اجرای حکم به دادگاه انقلاب مشهد برود.
     غلامحسین دوستعلی مکی وکیل ایشان نیز از ابلاغ حکم اظهار بی اطلاعی کرده است...
  
  گفتنی است که مهندس هاشم خواستار در فعالیتهای صنفی خود رنجهای بسیاری را متحمل شده است.او در سال 83 پس از هشت روز بازداشت در دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال حبس محکوم شد که به 3 سال حبس تعلیقی تبدیل شد.ایشان در سال 86 در دادگاه تخلفات اداری به کسر یک هشتم حقوق برای یکسال محکوم شد.سپس در سال 88 در دادگاه انقلاب مشهد بار اول به اتهام اقدام علیه امنیت ملی  به 6 سال حبس و در دادگاه تجدید نظر با تقلیل حکم به 2 سال حبس تعزیری محکوم گردید.که بدون حتی یک روز مرخصی دوره دو ساله ی زندان را در وکیل آباد گذراند و به دلیل افشاگری -نامه - وضعیت زندان ،جریمه ی 45 روز حبس اضافه را نیز در زندان وکیل آباد گذراند.
      پس از آن انتظار می رفت که رنج های این معلم ارزشمند پایان یابد ولی با تاسف فراوان در سال 90 به دادگاه انقلاب مشهد احضار و به اتهام تشویش اذهان عمومی ،نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به 6 میلیون تومان جریمه نقدی ، 3 سال ممنوعیت مصاحبه با رسانه ها و 3 سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد که گمان می رود این حکم -بدون ابلاغ- مربوط به پرونده ی اخیر ایشان باشد. 

http://bield.mihanblog.com/

کیفیت آموزشی در نگاه اتحادیه های آموزگاران

 

کیفیت آموزشی در نگاه اتحادیه های آموزگاران  

ت

 

برگردان : مهدی بهلولی 

تارنمای فرهنگیان نیوز

 کیفیت آموزشی و شاخص های تعریف کننده ی آن،یکی از موضوع هایی است که در اتحادیه های آموزگاران همواره به آن پرداخته می شود. EI (سازمان آموزش و پرورش جهانی،که از اتحادیه های آموزگاران کشورهای جهان تشکیل شده) نیز در شماری از همایش های خود،این مفهوم را مورد بررسی قرار داده است.  در جمع بندی از این همایش ها،می توان درباره ی کیفیت آموزشی گفت :

• کیفیت در آموزش و پرورش مفهومی است که به شتاب و با گذشت زمان در حال دگرگونی است. همچنین  فراخور ملیت،فرهنگ،بخش های آموزش و پرورش و بازیگران گوناگون آن- دانش آموزان،آموزگاران،سیاست گذاران،جامعه ی تجاری،اتحادیه ها و ...- تآکیدهای گوناگونی می گیرد.




ادامه مطلب ...

نجفی: موافق بازگشت به آموزش و پرورش نبودم


آ موزش و پرورش در انتظار وزیری با تجربه

نجفی: موافق بازگشت به آموزش و پرورش نبودم




 مشکلات پیش روی آموزش و پرورش

آموزش و پرورش هم اکنون با چالش‌های گسترده ای به ویژه از زمان آغاز تحول بنیادین و ایجاد نظام آموزشی جدید 6،3،3 همچون کمبود نیروی انسانی متخصص، مشکلات معیشتی و حقوق فرهنگیان، کمبود مدارس برای دانش آموزان کلاس ششمی، ازدحام در کلاس‌های درس، نحوه بودجه‌بندی آموزش و پرورش، نحوه رتبه بندی معلمان، حذف پیش دبستانی ، ورود حجم گسترده‌ای از معلمان به این وزارتخانه پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان و ... مواجه است. علیرضا کمرئی کارشناس آموزشی درباره نبود نیروهای متخصص بدون نگرش علمی و مدیریتی می‌گوید:« با توجه به ایجاد نظام جدید آموزشی و همچنین تغییر محتوای کتاب‌های درسی در هر پایه تحصیلی ضروری است نیروهای متخصص و کاردان جذب این وزارتخانه شود.» کمرئی توضیح می‌دهد:« به نظر می‌رسد وزیر پیشنهادی دولت یازدهم که سابقه نسبتا  طولانی در مدیریت  کلان آموزش و پرورش دارد، گزینه مطلوبی برای حل مشکلات آموزشی به ویژه در مباحث علمی است. چه، آشنایی کافی  با ساحت‌های مختلف تعلیم وتربیت در گذشته داشته و به نظر می‌رسد که لازم است پراکندگی‌های در عمل، که به مثابه آفتی آموزش وپرورش را تهدید می‌کرده است، بر پایه یک انسجام ذهنی و فکری ، به تفکر یکپارچه در اجرا تبدیل شود .این امر در درجه نخست نیازمند ذهنی پویا ، مجموعه نگر و دارای نگرش سیستمی به آموزش وپرورش است. اقتصاد آموزش وپرورش، یکی از دغدغه‌های اساسی این عرصه اجتماعی است. بهبود آن مخصوصا در شرایط فعلی نیازمند تدابیرمشخص است. وزیر پیشنهادی در گذشته امتحان خود را در حوزه منزلت دهی به فرهنگیان و افزایش حقوق آنها پس داده است و امروز نیز در صورت کسب رای نمایندگان ملت باید  بهبود وضعیت معیشتی معلمان، نحوه نظام رتبه بندی و نحوه صحیح بودجه آموزش‌و‌پرورش را در دستور کار خود قرار دهد. حال باید منتظر رای اعتماد مجلس نشینان به وزیر پیشنهادی و آینده آموزش و پرورش ماند. ادامه مطلب ...

نامه یک معلم به روحانی

نامه یک معلم به روحانی

ملک محمد ابراهیمی


 

جناب آقای روحانی رئیس جمهور منتخب ملت ایران

باعرض سلام وآرزوی موفقیت روز افزون

بی شک تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی فقط با سرمایه گذاری درامرآموزش وپرورش وتربیت آینده سازان شجاع ومبتکرو خلاق میسراست .چرا که آموزش وپرورش تنها را تعالی انسان به سوی سعادت است ومسیر توسعه ی هر کشور از آموزش وپرورش پیشرفته ی آن کشور می گذرد.

متاسفانه در طول سالهای اخیرشاهد بوده ایم که برنامه خاص ومدونی در زمینه مسایل ومشکلات آموزش وپرورش وجود نداشته . این جاست که با انبوهی از مطالبات محقق نشده فرهنگیان در زمینه مسائل آموزشی ، فرهنگی واجتماعی وخصوصاً مشکلات اقتصادی ومعیشتی مواجه شده ایم.

پرسش اینجاست که آیا دولتیان درعمل باور داشته اند یا دارند که فرهنگیان قشری تاثیر گذارند؟

متاسفانه دردولتی که رئیس آن آموزش وپرورش را ازمهمترین اولویت های خود می دانست وآن را رکن اصلی پیشرفت علمی اقتصادی واجتماعی ایران معرفی می کرد ،مشکلات فرهنگیان تشدید شده است .مشکلاتی که به عینه دیده می شود و ملموس است: کاهش قدرت خرید ، افزایش هزینه های مسکن و بهداشت ، بی توجهی به نشاط وبهبود کارایی ومهمترازهمه حاکمیت روحیه ی یاَس وناامیدی و... که در این مجال کوتاه نمی گنجد.

چندپیشنهاد:

الف- انتخاب وزیری شایسته وآشنا به مشکلات آموزش وپرورش ، اهل مشارکت دادن معلمان در تصمیم گیری ها و توانمند در ایجاد تغییرات مورد نظر معلمان .

ب- فراهم نمودن تسهیلات لازم برای ارتقای سطح علمی فرهنگیان

ج- استفاده از نطرات همکاران در تهیّه محتوای کتب درسی وبرنامه های اجرایی .

د - توجه به کانونهای صنفی وپیگیری تشکیل مجدد آنها به عنوان پل ارتباطی فرهنگیان با دولت وجامعه: همه می دانیم که در جوامع پیشرفته وجود اتحادیه ها وکانون های صنفی برای پیگیری مشکلات وارتباط با بدنه ی هرسازمان وآسیب شناسی سازمان مربوطه ، امری پذیرفته شده وضروری است واین تصوراشتباه راازذهن پاک کنیم که کانون های صنفی برای اعتراض کردن ومقابل دولت قرار گرفتن تدارک دیده شده اند.

ه- محدود نکردن درخواست های معلمان به بدهی های معوقه ومطالبات پرداخت نشده ، این عمل در سالهای اخیر به کرّات تکرار شده که در جامعه بازخورد خوبی نداشته است.

امید است همانگونه که روز به روز انتظارات دولت وجامعه از فرهنگیان افزایش می یابد عملاً به خواسته های بحق این عزیزان احترام بگذاریم ،آنهاراازخود بدانیم و به آنها ارج بنهیم

 

ملک محمد ابراهیمی دبیرآموزش وپرورش اصفهان

به نقل از وبلاگ  کانون فرهنگیان   اصفهان

http://www.isfkafa.ir/n/id/418

جامعه مدنی، امکانی برای رهایی از وضع موجود

  • گزارشی از سخنرانی سعید معیدفر در موسسه رخداد تازه

  • ا هاله میرمیری


  • کشیدن درد و تحمل وضعیت آسیب‌زای موجود، به خودی خود فضیلت نیست. جایی باید چشم از آسمان برگرفت و به زمین خیره ماند؛ باید فهمید که رنج کشیدن بیشتر الزاما ما را رستگارتر نخواهد کرد و در پس و پشت هیچ دردکشیدنی، پاداشی نیک نهفته نیست. باید دانست که زیستن در شرایط صعب و تغییرندادن آن، نه تنها به رشد و صیرورت سوژه‌ها مددی نمی‌رساند، بلکه آن‌ها را وامی‌دارد تا تنها شرایط و سختی‌های موجود در آن را تاب بیاورند؛ بی‌هیچ تغییری. جایی اما باید از رمانتیزه کردن شرایط بد موجود دست کشید.آسیب‌ها و مسائل اجتماعی در ایران نیز سرنوشتی متفاوت از سایر دردها ندارند. آن‌ها را نیز باید آشنازدایی کرد و دانست که اساسا وجود دارند یا آن‌قدر در بطن زیست روزمره این جامعه تنیده شده‌اند که به چشم هیچ‌کسی نمی‌آید؟! کاری که سعید معیدفر، در بیست و چهارمین جلسه از سلسله جلسات پرسش از جامعه؛ تاملاتی در باب جامعه ایران در موسسه رخداد تازه انجام داده است که گزیده آن را در زیر می‌خوانید.




  ادامه مطلب ...