تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

بررسی کارائی طرح انتخاب مدیران توسط معلمان مدرسه


چکیده

این تحقیق در شهرستان مرند انجام گرفته است در این پژوهش 388 نفر از معلمان نمونه آماری را تشکیل می دهند روش مطالعه در این پژوهش تحقیق توصیفی از نوع علی ومقایسه ای می باشد . ابراز اصلی پژوهش ، پرسشنامه بسته پاسخ است .  برای جمع آوری داده ها به مدارس مراجعه گردید ه پرسشنامه ها در اختیار معلمان قرار داده و نحوه تکمیل کردن پرسشنامه ها وعلت تحقیق به آنان توضیح داده شد . برای آزمون فرضیه ها وتوصیف ها داده ها از روشهای آماری آزمون x2,t (خی دو ) جداول فراوانی، میانگین ، انحراف معیار ، واریانس نمودارهای ستونی وهیستوگرام استفاده گردیده است.

مقدمه :

مدیرت یک از ابعاد زندگی اجتماعی است که از آغاز زندگی اجتماعی به اشکال متعددی وجود داشته است از زمانی که انسانها زندگی گروهی را آغاز نمودند برای گریز از بی نظمی وتامین نیازها افرادی به عنوان سرگروه پیدا شدند. می توان گفت سرگروه همان مدیر است که به اعضای گروه نظم می بخشد وکارهای افراد را در جهت رسیدن به اهداف گروه رهبری می کند که از دیر باز به صورت سنتی وجود  داشته است.

با پیشرفت زندگی اجتماعی روابط اجتماعی پیچیده گردید ومسائل و مشکلات جدیدی پدیدار شد که متناسب با آن مدیران کار آزموده وارد عمل شدند با آغاز انقلاب صنعتی علم مدیریت به تدریج جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه صنعتی رشد و توسعه می یافت و افراد برای بر عهده گرفتن مدیریت ، به علم مختص آن مجهز می شوند این روند همچنان ادامه پیدا کرده و روز به روز فنون خاص مدیریت جهت پیشبرد هر سازمانی ابداع می گردد تا آن سازمان هر چه بهتر و بیشتر بتواند  اهداف  خود را عملی سازد.

بدون شک مدیر هر سازمانی نقش کلیدی آن را برعهده دارد به شرطی که به فن مدیریت مجهز باشد . به نظر می رسد مجهز بودن به فن مدیریت هر چند که لازمه نقش مدیریت است اما کافی نیست . مدیر می تواند اعضای سازمان را در جهت نیل به اهداف سازمان رهبری کند، بین اعضای گروه همکاری ایجاد کند ، کارکنان را  درامور سازمان مشارکت دهد که در بین اعضای آن سازمان مقبولیت ومحبوبیت داشته باشد . برای رفع این مشکل از سال 1381 در مدارس   کشورطرح انتخاب مدیران توسط معلمین آغاز شده است. به نظر می رسد این اقدام بتواند مقبولیت و محبوبیت مدیران را بالا بوده و مدارس بتوانند هر چه بیشتر در جهت رسیدن به اهداف سازمان جامه عمل بپوشانند .

آزمودنیها یا شرکت کنندگان:

این پژوهش به شیوه توصیفی واز نوع علی – مقایسه ای صورت گرفته است .

برای تعیین حجم نمونه ابتدا مدارسی که دارای مدیران انتخابی بودند مشخص شده سپس مدارسی که از نظر اقتصادی واجتماعی مشابه با آنها بوده مشخص گردید. سپس از بین معلمان آنها 400 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه در بین آنان تکمیل گردید . تعداد نممونه از طریق فرمول زیر بدست آمده است.

بعد از تکیمل پرسشنامه ها 12 مورد به جهت خالی بودن و علامت زدن به بیش از یک خانه در جوابها حذف گردیده است . بنابر این حجم نمونه در این پژوهش 388 نفر بوده است .

جدول شماره (1) پراکندگی معلمان بر اساس دوره تحصیلی

دوره تحصیلی

فراوانی

درصد فراوانی

ابتدایی

راهنمایی

متوسطه

156

125

107

2/40

2/32

6/27

جمع

388

100

 

ابراز مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه بسته پاسخ می باشد سئوالات بر اساس طیف کیلرت وچند جوابی تنظیم گردیده است پرسشنامه حاوی 26 سوال بوده وبی نام می باشد  در ابتدای پرسشنامه توضیحاتی جهت جلب پاسخگویان واهداف تحقیق آورده شده است.

پرسشنامه محقق ساخته است . در ساخت پرسشنامه از الگوی پیشنهادی درجهت خود سنجی مدیران (سلطانی،1377) و مهارت انسان مدیران واندازه گیری میزان آن(سلطانی ،1377) وتمرین خود سنجی مدیران (پرداختچی،1377) نیز استفاده شده است برای تعیین روائی ابزار اندازه گیری آن را در اختیار دو تن از صاحب نظران قرار داده وبرای تعیین روائی سازه ه ای  نتایج پژوهش با نظریه های ارائه شده وسایر تحقیقات مرتبط مقایسه گردید ه است.

برای تعیین اعتبار وسیله اندازه گیری روشهای متعددی وجود دارند . چون ابزار از چند ین مجموعه سوال تشکیل شده  وسوال هم وزن نیستند وپرسشنامه ها بی نام هستند به همین علت از آلفای کرانباخ استفاده شده است.

ابزار اندازه گیری متناسب با سئولهای وفرضیه ها ی پژوهش و با توجه به معرفهای متغیرها در تغریف عملیات تنظیم گردیده است.

 

شیوه اجرا

بعد از مشخص شدن مسئله پژوهش اهداف مطالعه مطابق مسئله وبا توجه به تحقیقات انجام یافته تعیین گردید . بر اساس اهداف مطالعه وتحقیقات انجام شده  نظریه های روانشناسی فرضیه های ارائه شده است تعاریف عملیاتی متغیرهای فرضیه ها در زیر آمده است.

کارایی میزان : در این پژوهش کارایی مدیران از طریق معرفهای مشارکت معلمان در امور مدارس رضایت معلمان از مدیر مدرسه شایستگی مدیران از نظر معلمان وپیشرفت تحصیلی مدرسه سنجیده می شود .

معرفهای کارایی خود نیازمند معرفهای درجه دوم هسند که در زیر آوزده می شود .

مشارکت دادن معلمان در امور مدرسه :مشارکت  معلمان از طریق معرفهای پذیرش متقابل  نظرات ، فرصت اظهار نظر در امور مدرسه همکاری وهمفکری معلمان مفید بودن شورای معلمان درحل مشکلات استفاده از نظرات معلمان درانجام وظایف شغلی و روابط انسانی تقویت روحیه گروهی سنجیده می شود.

رضایت معلمان از مدیر مدرسه : رضایت معلمان از طریق معرفهای خودداری ازتحمیل نظرات به معلمان بدون تعصب قضاوت کردن در مقابل معلمان عدم استفاده از زور وتهدید توسط مدیر با احترام برخورد کردن ایجاد محیط صمیمی در مدرسه استفاده از تشویق وتحسین منطقی مهربان بودن با معلمان سنجید می شود.

 

شایستگی مدیران از نظر معلمان : شایستگی مدیران از طریق معرفهای منظم بودن وبموقع حضور یافتن در سرکار رسیدگی به نحوه تدریس معلمان آگاهی به اصول وفنون مدیریت اهمیت دادن به پیشرفت تحصیلی مدرسه وفراهم آوردن فرصت های یادیگری دوری از تحمیل نظرات عدم استفاده از تهدید برقراری روابط انسانی صحیح  استفاده از تشویق در انجام ظایف شغلی معلمان همکاری و همفکری با معلمان استفاده از عقاید ونظرات معلمان تقویت روحیه گروهی در معلمان تامین امکانات مورد نیاز معلمان در امر تدریس سنجیده می شود.

پیشرفت تحصیلی مدرسه : پیشرفت تحصیلی از طریق در صد قبولی مدرسه در خرداد 1383 سنجیده شده است .

لازم به توضیح است که مدارس ابتدایی با یکدیگر مدارس راهنمایی با هم و مدارس متوسطه نیز باهم بطور جداگانه از لحاظ پیشرفت تحصیلی مقایسه خواهند شد.

نتایج

فرضیه های تحقیق با روشهای آماری متناسب با متغیر ها مورد آزمون قرار گرفت ومیزان همبستگی متغیرها با یکدیگر تعیین گردید. در خلال آن متغیرهای تعدیل کنندعه در رابطه با طرح انتخاب مدیران مورد بررسی قرار گرفت .

فرضیه ها ی تحقیق عبارتنداز:

1-        مشارکت معلمان در امور مدارسی که دارای مدیران انتخابی هستند بیشتر از مدارسی است که دارای مدیران انتصابی هستند .

2-                    رضایت معلمان از مدیران انتخابی بیشتر از مدیران انتصابی است .

3-                    مدیران انتخابی توسط معلمین شایستگی بیشتری از مدیران انتصابی از نظر معلمان دارند .

4-        پیشرفت تحصیلی مدارس که دارای مدیران انتخاب هستند بیشتر از مدارس است که دارای مدیران انتصابی هستند .

5-                    کارایی مدیران انتخابی با مدیران انتصابی متفاوت است .

فرضیه اول ، سوم ، چهارم و پنجم رد شده وفرضیه دوم تائید شده است

بحث ونیتجه گیری:

با توجه به نتایج حاصله از پژوهش از نظر معلمان مدیران مدارس (انتخابی وانتصابی) از جهت مشارکت رضایت شایستگی کارائی در سطوح بالایی قرار دارند بیشتر معلمان معتقد هستند که مدیران بهتر است توسط خود معلمان انتخاب شوند . مردان نسبت به زنان تمایل بیشتری به انتخابی بودن مدیران دارند .

مشارکت ورضایت معلمان شایستگی وکارائی مدیران وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان متغیرهای هستند که در ارتباط با انتخابی یا انتصابی بودن مدیران مورد بررسی قرار گرفتند در بین این متغیرها رضایت معلمان با انتخابی یا انتصابی بودن مدیران رابطه معنی داری دارد . البته تفاوت میانگین رضایت معلمان از مدیران خیلی ناچیز می باشد .

یافته های این پژوهش باتحقیقات دیگری که در این زمینه صورت گرفته هماهنگی دارد.

باصر (1379) و ثروتی (1381) وعشقی (1382) به این نتیجه دست یافته اند که اکثریت معلمان معتقد هستند که مدیران مدرسه انتخاب شوند . پژوهش حاضر نیز این امر را تائید کرده است بر اساس یافته اهای باصر(1379) معلمان زن کمتر از معلمان مرد نسبت به مشارکت درانتخاب مدیر علاقه نشان می دهند. و براساس یافته های ثروتی (1381) بین نظر معلمان زن ومرد نسبت به طرح انتخاب مدیران تفاوت معنی داری مشاهده نشده و هردو گروه با اکثریت معتقد به شیوه گروهی بودند . نتایج یافته های این تحقیق نیز نشان میدهد که زنان نسبت به مردان تمایل  کمتری نسبت به انتخابی بودن مدیران از خود نشان می دهند با این حال اکثریت هر دو گروه با انتخابی بودن مدیران موافق هستند عشقی(13829 به این نتیجه دست یافته است که معلمین معتقدند که مدیران انتخابی در جلب رضایت معلمان و ابجاد تفاهم وهمکاری بین آنان موفق ترند . یافته های این پژوهش نیز نشان می دهد که معلمان رضایت بیشتری از مدیران انتخابی نسبت به مدیران انصابی دارند . عشقی (1382) معنی داری مشاهده نشده است . یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین کارائی مدیران انتخابی وانتصابی تفاوت  معنی داری وجود ندارد یافته های ثروتی(1381) نشان مید هد که علی رغم اجرای شیوه نامه جدید انتخاب مدیران در بیشتر موارد نظر اداره پررنگ وتعیین کنند ه بوده است مصاحباتی که درحین تکمیل پرسشنامه ها با معلمین صورت می گرفت در بیشتر مدارس که دارای مدیران انتخابی بودند معلمین از  نحوه برگزاری ناراضی بوده و اذعان می نمودند که اداره در انتخاب مدیر مدرسه نظر خود را تحمیل نموده یا برای مدیریت تنها یک نفر کاندیدا بوده است .

مطابق نظریه اقتضای فیدلر در رهبری کمک رهبر به اثر بخشی گروه هم به ویژگی های خ ود رهبر بستگی دارد وهم به مساعد بودن شرایط وموقعیتها باتوجه به اینکه شرایط و موقعیتهای مدارس تقریباً‌مشابه بوده وعوامل متعددی از قبیل اجتماعی اقتصادی سیاسی ضوابط اداری محدودیتهایی برای مدیران ایجاد می کند واین امر تاحد زیادی از بروز استعدادهای ذاتی مدیران ممانعت به عمل می آورد واز طرف دیگر به نظر می رسد در ساخت اداری انگیزه لازم برای مدیران در نظر گرفته نشده است ایراد گرفتن از مدیران کافی نیست بلکه باید پاداشهایی متناسب با میزان موفقیت مدیران مطابق ملاکهای عینی ومنطقی داده شود در این حالت است که مدیران تفاوتهای خود رانشان خواهند داد به همین علت نیز تفاوت معنی داری بین مشارکت شایستگی کارائی مدیران وجود ندارد .

مطابق نظریه تعاملی هلدنر (1985) معتقذ است رهبری یک خیابان دو طرف است .

فرآیندی است از نفوذ متقابل بین رهبران وپیروان در یک موقعیت معین این رویکرد رهبری تبادلی تاکید می کند که رهبران وپیروان با یکدیگر تعامل دارند واینکه رهبران اثر بخش باید به طرقی رفتار کنند که نیازهای پیروان آنان بر آورده شود اگر مردم احساس کنند که فرصتی برای بیان عقاید خود دارند بیشتر احتمال دارد که ازرهبران حمایت کنند(تایلر و همکاران 1985) .

بنابر نظریه تعاملی، مدیران انتخابی مورد علاقه معلمان بوده و بین مدیر معلمان نفوذ متقابلی وجود دارد . به همین علت نیز رضایت از مدیران انتخابی نسبت به مدیران انتصابی بیشتر است .

منابع

1-باصر . ناصر.(1379) بررسی نظرات کادر اداری ومدیران و.معلمین در مورد شرایط انتخاب مدیرپژوهشکده تعلیم وتربیت تبریز.ص112.

2-پرداختچی ، محمد حسن.(13779 تمرین خود سنجی مدیران فصلنامه مدیریت در اموزش وپرورش،17،صص45،50.

3-پی رابینز، استیفن (1374) مدیریت رفتار سازمانی (علی پارسائیان مترجم) تهران : وزارت امور خارجه (1911).

4-ثروتی گرگری، اسداله (1381) بررسی نظرات معلمان در مورد شیوه نامه جدید انتخاب مدیران آموزش وپرورش جلفا.

5-ریتزر، چورج (1374) نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر(محسن ثلاثی ، مترجم). تهران : انتشارت علمی .

6-عشقی ، قاسم .(1382). بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی پشت به انتخاب مدیران مدارس توسط کادر مدرسه پایان نامه کارشناسی ارشد. مدیریت شمال غرب کشور.

7-سرمد، زهره ، وبازرگان ، عباس ، وحجازی ، الهه .(1378) روشهای تحقیق در علوم رفتاری.تهران : نیل.

8-سلطانی ، ایرج (1377،زمستان ) الگویی پیشنهادی در جهت خود سنجی مدیران . فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، 20 صص37 ، 41.

9-سلطانی ، ایرج (1377،بهار) مهارت انسانی مدیران مدارس واندازه گیری میزان آن فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ،17،صص29،34.

10-سلیقه دار ، لیلا (1381) مدیریت و مشارکت رشد مدیریت مدرسه 3،صص4.5.

11-علاقه بند ، علی(1377 ، زمستان ) جو سازمانی مدرسه فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش..صص4و13.

12-کریمی ، یوسف (1379) روانشناسی اجتماعی تهران : ارسباران .

13-میرکمالی ، سید محمد (1379) روابط انسانی در آموزشگاه تهران : نشر یسطرون .

14-نیکنامی، مصطفی (1375،پاییز) مفاهیم کارایی اثر بخشی مدیران مدارس .فصلینامه مدیریت در اموزش و پرورش ، 15،صص14و1  9.

15-هومن ، حیدر علی (1371) .، پایه های پژوهش در علوم رفتاری .تهران : دیبا

  

به نقل از وبلاگ پژوهشگر مرند

http://1388marand.blogfa.com/

حکم ظالمانه محمد توکلی را نقض کنید

حکم ظالمانه محمد توکلی را نقض کنید

(محمد توکلی به دلیل مشکلات ناشی از تبعید سه روز در هفته در خانه معلم اقامت دارد.)

حقوق معلم - اسماعیل عبدی:
      محمد توکلی عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه با حکم ظالمانه -هیات تخلفات اداری استان کرمانشاه- به تغییر محل جغرافیایی از کرمانشاه به استان لرستان(تبعید) محکوم شده و پس از بیست و چهارسال خدمت صادقانه حالا به ناچار سه روز در هفته را در خانه معلم بروجرد اقامت دارد.زیرا ایشان به دلیل برخی مشکلات ،نتوانسته خانواده خود را به برجرد بیاورد و از اسفند ماه ، هرهفته مسیر کرمانشاه - بروجرد را طی کرده و دور از خانواده اش به تدریس می پردازد.
       این معلم ارزشمند عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ، خوش بینانه در ستاد آقای روحانی به عنوان قائم مقام ستاد در استان کرمانشاه فعالیت نمود تا شاید با استقرار دولت تدبیر و امید گره از مشکلات معلمان کشور باز شود.که بارها و بارها از زبان دولتمردان شنیده شد که تشکل های صنفی فرصت هستند نه تهدید.
      او پیشتر و در بین همکاران صنفی می گفت: پس از آمدن آقای روحانی ،همه زندانیان فرهنگی از جمله رسول بداقی ، سید محمود باقری و محمد داوری آزاد می شوند و احکام  تبعید معلمان از جمله نبی الله باستان فارسانی، علی صادقی و من(محمد توکلی) نقض خواهد شد. 

(لطفا به ادامه مطلب بروید)

     ایشان را هیات بدوی تخلفات اداری آموزش و پرورش کرمانشاه به  دلیل تحریک همکاران و دانش آموزان به همکاری نکردن با مدیریت آموزش و پرورش کرمانشاه و تحریک به تعطیلی مدارس وانتشار پیامک دعوت به تجمع در صورت پرداخت نشدن مطالبات فرهنگیان به یکسال تبعید محکوم کرد.این حکم در فروردین 92 به ایشان ابلاغ شده بود و با اعتراض وی به شعبه 1 تجدید نظر هیات تخلفات وزارتخانه جهت بررسی و صدور رای فرستاده شد.این هیات به ریاست حسن تهرانی حکم بدوی را تایید و محل جغرافیایی تبعید را استان لرستان و خارج از مرکز استان تعیین کرد.
    این حکم قطعی  طی نامه ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه آموزش و پرورش و با امضای مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارتخانه به سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه فرستاده شده است
.

      حقوق معلم ضمن ارج نهادن به زحمات این معلم ارزشمند و اعلام حمایت از ایشان امیدواراست مسئولان با رفع تبعید از محمد توکلی،نبی الله باستان فارسانی و علی صادقی به وعده های انتخاباتی خود عمل کنند.

http://bield.ir/

توسعه یاپیشرفت اجتماعی

توسعه یاپیشرفت اجتماعی
توسعه یعنی قدرتمندشدن،متحول گردیدن،به برتری رسیدن.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

توسعه یاپیشرفت اجتماعی
توسعه یعنی قدرتمندشدن،متحول گردیدن،به برتری رسیدن.
ابعادتوسعه میتوانداجتماعی،اقتصادی،سیاسی،فرهنگی،بین المللی وانسانی باشد.
اصول ثابت توسعه که درتمامی کشورها وسازمانها یکسان است عبارتند از:
1.بافت و توانایی‌های فکری سازماندهی هیأت حاکم؛ اگر جامعه‌ای بخواهد، توسعه پیدا کند، باید انتخاب کند و تصمیم بگیرد. این انتخاب و تصمیم از سوی هیأت حاکم صورت می‌گیرد و وقتی هیأت حاکمه تصمیم به توسعه گرفت، از امکانات و قدرت فکری و سازماندهی خود برای تشریح حرکت، بسیج نیروها و حمایت همه‌جانبه استفاده می‌کند. در این راستا، بافت‌ هیأت حاکمه و روحیه‌ی غالب بر آن، معرّف اجماع نظر و یا اختلاف نظر خواهد بود. جوامعی که از نظر مادّی توسعه یافته‌اند و یا به‌شدت در حال توسعه هستند، به‌نسبت موفقیّتشان از اجماع نظر در میان جناح‌های گوناگون هیأت حاکمه برخوردار بوده و هستند.
2.توجه به علم؛ نهادی‌شدن علم در یک جامعه، استدلال، مطالعه، تحقیق، بحث و گفتگو ، اندیشه و روحیه‌ی علمی را به‌دنبال می‌آورد. یک جامعه‌ی علمی منطق عینی را جایگزین روش‌های عوامگرایانه می‌کند و زمینه‌های اندیشه منظّم و عمل و عکس‌العمل استدلالی و روحیه تحقیق و پژوهش را فراهم می‌ نماید. در چنین جامعه‌ای، انسان از ذهن‌گرایی و تصحیح‌ناپذیری به‌سوی عینیّات، محاسبه بهبود و انتقادپذیری حرکت می‌کند و توسعه، با ابزار علم حاصل می‌شود.
البته مراد از علم این است که مشاهدات، قضاوت‌ها، اجرائیات، ارتباطات و تصمیم‌گیری‌ها، استدلالی، عینی و منطقی باشند و حتی‌المقدور از اعمال نظرهای غیرتخصصی و کار سلیقه‌ای دور بمانند.
3.نظم؛ اقدامات توسعه جامعه، شدیداً به‌نظم و ترتیب در تمامی شئون زندگی وابسته است.

4.آرامش اجتماعی و فردی؛ جامعه‌ای دارای آرامش اجتماعی است، که در تمامی سطوح آن روح تصحیح‌نگری و تصحیح‌پذیری نهادی شده باشد. مراد از آرامش اجتماعی، وجود و تداوم ارزش‌ها و ابزاری است، که حرکت تکاملی و تصحیحی یک جامعه به طرف وضع مطلوب را میسّر می‌کند. اما آرامش فردی اطمینانی است که افراد یک جامعه در قبال موقعیّت خود و موقعیّت جامعه در خود احساس می‌کنند.

5.نظام قانونی؛ به‌واسطه وجود یک سیستم قانونی محکم، به ثبات مستقل و عادلانه که حامی افراد در کسب امکانات، امتیازات و حقوق قانونی باشد، افراد، روحیه کار، فعالیت و مسئولیت‌پذیری، پیدا می‌کنند.

6.نظام آموزش؛ در اجتماعی که در آن مراکز آموزشی و پژوهشی، به‌تربیت کادر متخصص و علمی و ایجاد نوآوری می‌پردازند، توسعه جدیت یافته، نوآوری، ابداع، نظریه‌پردازی و حرکت از وضع موجود به مطلوب، چه در ذهن و چه در عمل اهمیّت پیدا می‌کند.

7.فرهنگ اقتصادی؛ برای حدوث توسعه، ایجاد فرهنگ اقتصادی در جامعه لازم است؛ که این فرهنگ عناصری همچون دقّت در کار، قانون‌پذیری، ‌عمل در حدود اختیارات، توجّه به نظم و سازماندهی و مقدّم شمردن اهداف مملکتی، بر اهداف گروهی و شخصی را شامل می‌شود. در جوامع توسعه‌یافته، کارکردن، تولید و نهایت بهره‌برداری از زمان و مکان، از جمله ویژگی‌‌های فرهنگی است، که به‌صورت نهادی در خدمت اقتصاد قرار گرفته‌اند.
توسعه و ارزش‌های اجتماعی
در مورد رابطه ارزش‌های موجود در یک جامعه با توسعه،‌ دو دیدگاه فکری وجود دارد:
در دیدگاه اول، برای حصول نوسازی درجامعه لازم است ارزش‌های نو به‌مقیاس وسیع‌تری وجود داشته باشد.این گروه، مدعی است که قیود خانوادگی مانع پیدایش خطرپذیری نو است؛ همان‌طور که تنبلی، قضا و قدری بودن به‌معنای غیرصحیح و عوامانه‌ی آن ، راحت طلبی، اسراف بر قناعت و ...، به‌نوبه‌ی خود، از موانع نوسازی هستند. این انسان‌ها هستند که با ارزش‌های مناسب، نهادهای توسعه‌ای را ایجاد کرده و در نتیجه جامعه به‌سمت توسعه رهنمون خواهد شد.
در دیدگاه دوم، وقتی فرصت‌ها و انگیزه‌ها در غالب نهادهای مناسب شکل گرفت، ارزش‌های مناسب و مهم‌تر، از آن کردار متناسب پدید آمده و آن‌گاه توسعه محقق می‌شود. بنابراین نهادهای مناسب توسعه‌ای با ایجاد فرصت‌ها و انگیزه‌ها، سبب تحقق ارزش‌های مناسب در جامعه شده و جامعه توسعه می‌یابد. پس آن‌چه اول از همه لازم به‌نظر می‌رسد، ایجاد نهادهای توسعه‌ای است. از جمله آن‌ها می‌توان به مقررات اداری پیچیده اشاره کرد؛ که موجب پایین آمدن نرخ سرمایه‌گذاری می‌شود.
برخی صاحب‌نظران معتقدند، که نظر صحیح این است که هم ارزش‌های متناسب با توسعه بر نهادهای اجتماعی اثر گذاشته و مسیر توسعه را هموارتر می‌کنند و هم نهادها بر ارزش‌های مناسب مؤثرند و نمی‌توان ضرورتاً یکی را مقدّم و دیگری را مؤخّر دانست؛ هرچند شواهد نشان می‌دهند، مادامی که هیچ تحوّلی در تفکر و اندیشه‌ی جامعه حاصل نشود، انتظار تحوّلات اساسی تا حدودی دور از واقع است.بنابراین بایدهم اندیشه هارانوسازی کردوهم نهادتوسعه ای ایجادنمود.
توسعه یاپیشرفت اجتماعی رابطه تنگاتنگی باتوسعه اقتصادی دارد.
توسعه اجتماعی منافع خصوصی شهروندان راتقویت می کند،کیفیت زندگی رابالامی برد،جامعه مدنی راسرزنده می کند،چگونگی گذراندن اوقات فراغت است وظرفیت شادابی رابالامی برد.

موسسه بین المللی پیشرفت اجتماعی درسال2013ازمجموع132کشورجهان ایران راازنظرشاخص های توسعه یاپیشرفت اجتماعی دررتبه94قرارداده است.
کشورهای نیوزلند،سوئیس،ایسلند وهلندبترتیب رتبه اول تاچهارم راکسب کرده اند.
شاخص های این موسسه عبارتندازدسترسی به آب سالم، حداقل سرانه مسکن15متر،حداقل 9کلاس سوادبرای همه شهروندان ،دسترسی به بهداشت ودرمان باحداکثر6%درآمدسرانه،برابری درقبال قانون،کارآمدی بیمه های اجتماعی،کنترل مهاجرت نخبگان،تولیدناخالص شادی،کنترل جمعیت و...

دکترعباس حاتمیwww.drhatamy.blogfa.com

مدرس دانشگاه

http://www.farhangiannews.ir/

بی‌خانمانی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش

بی‌خانمانی دبیر بازنشسته آموزش و پرورش
در حاشیه تهران‌گردی رئیس شورای شهر تهران، امروز معلم بازنشسته آموزش و پرورش مشاهده شد که به دلیل عدم پرداخت اجاره‌اش، اثاثیه‌اش در خیابان‌ ریخته شده بود.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، تهران‌گردی احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای شهر تهران امروز با حواشی روبه رو بود.

یکی از حواشی تهران‌گردی امروز رئیس شورای شهر تهران، مشاهده بی‌خانمانی یکی از دبیرهای بازنشسته آموزش و پرورش بود.

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش با مدرک لیسانس بیولوژی کسی بود که به دلیل عدم توان پرداخت اجاره‌اش توسط صاحبخانه‌اش بیرون انداخته شده بود.

وی با اشاره به اینکه در سال 42 مدرک لیسانس بیولوژی خود را گرفته بود، گفت: پس از کسب مدرک در سال 54 از دانشگاه به دلیل سوابق مبارزاتی اخراج شدم.

این دبیر بازنشسته آموزش و پرورش با بیان اینکه هم‌اکنون به دلیل پرداخت اجازه از خانه و کاشانه‌ام بیرون شده‌ام، گفت: حدود 10 ماه است که نتوانستم کرایه ماهیانه 600 تومانی را پرداخت کنم.

به گزارش فارس احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای شهر تهران پس از گپ و گفت‌وگو با دبیر بازنشسته آموزش و پرورش به شهردار منطقه 7 دستور داد اقدامات لازم را برای اسکان این دبیر بازنشسته به همراه همسرش انجام دهد.

http://www.farhangiannews.ir/

براساس ابلاغیه رئیس جمهور، در سال 1393 ایجاد هرگونه موسسه و شرکت دولتی، توسعه تشکیلات داخلی دستگاه‌های اجرایی و صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد ممنوع شد.


ه گزارش مهر، حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری در فروردین ماه جاری مصوبه شورای عالی اداری در خصوص برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری در سال 1393 را برای اجرا به تمامی وزارتخانه ها، موسسات، شرکت ها، نهادهای عمومی غیر دولتی و استانداری ها ابلاغ کرده است. 

      شورای عالی اداری در یکصد و شصت و دومین جلسه مورخ 1392/12/14 در راستای تحقق سیاست های کلی نظام اداری به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور «برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری در سال 1393» منبعث از نقشه راه اصلاح نظام اداری مصوب را به شرح متن و جدول پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری)، تصویب نمود. 

      ماده 1- دستگاه های اجرایی مکلفند؛ نسبت به برنامه ریزی و اجرای برنامه عملیاتی مذکور مطابق برنامه زمان بندی، اقدام نمایند. 

      ماده 2- در سال 1393 ایجاد هر گونه موسسه و شرکت دولتی، توسعه تشکیلات داخلی دستگاه های اجرایی و صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد ممنوع می باشد. 

      موارد استثناء با رعایت راهبردهای فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشوری، به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و تایید رئیس جمهور اتخاذ تصمیم می شود. 

      ماده 3- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور مکلف است؛ ضمن نظارت بر اجرای برنامه عملیاتی و اعمال نتایج پیشرفت در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه ها، گزارش عملکرد اجرای برنامه را هر چهار ماه یک بار به رئیس جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارایه نماید.

http://bf20.ir/

      ب

10 سال پیش در چنین روزی ... 27 فروردین 83

10   سال   پیش در چنین  روزی ...

27   فروردین         83


به نام خداوند جان و خرد


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

  

سیزدهمین بیانیه- تهران دانشکده فنی شریعتی خانی آبادنو

26 -27 فروردین 83

 

   پس از تحصن یک هفتهای معلمان که از روز 26/12/82 انجام گرفت تشکل‌های صنفی در دانشکده ی فنی شریعتی گرد هم آمدند. موضوع جلسه چگونگی اجرای مصوبات بیانیه یزد بود که مصوبات آن :

1-  تجمع در ادارات آموزش و پرورش در 13 اردیبهشت ماه روز معلم

2-  از تاریخ 15 الی 17 اردیبهشت ماه 83 از رفتن به کلاس خود داری کنند.

3-  در صورت تحقق نیافتن خواسته ها روبروی آموزش و پرورش... از فرصت امتحانات استفاده گردد.

 

   طبق معمول گردهمایی تشکل صنفی معلمان، ابتدا تشکل هر شهر گزارش خود را می خواند. از گزارشات این گونه احساس می شد که تشکل ها تحت فشار شدید و تهدید قرار گرفته اند زیرا اختلافات پدید آمده در جلسه این را نشان داد. از آموزش و پرورش خبرآوردند که :

 

نمایندگان 4 وزارت خانه 1- آموزش و پرورش 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3-  وزارت کشور  4- وزارت اطلاعات، آمادگی خود را برای گفت وگو و مذاکره اعلام نموده اند.

تشکل های صنفی پذیرفتند و از آنها خواستند که به جلسه ی گردهمایی بیایند ولی ایشان اعلام کردند: از هر تشکل یک نماینده به باشگاه فرهنگیان بیاید. تعدادی از تشکل ها مخالفت کردند و گفتند :

< آنها به ما بی احترامی می کنند، چرا در جمع ما حاضر نمیشوند> بالاخره پس از بحث و
گفت و گو ها رای گیری به عمل آمد و سرانجام نمایندگان تشکل ها به باشگاه فرهنگیان رفتند.

 

عده ای از مسئولان می دانستند که اگر در دانشکده ی فنی، محل گردهمایی حضور پیدا کنند مورد پرسش و پاسخ قرار خواهند کرفت. تاکید داشتند که جلسه در مکان دیگری برگزار شود. در جلسه ی باشگاه فرهنگیان نماینده ی وزارت آموزش و پرورش جدول شماره 11 که مقایسه ی حقوق و مزایای مقاطع مختلف در سال 83  نسبت به سال 82 بود را به نمایندگان تشکل ها نشان دادند که جدول آن بعداً به مدارس ارسال شد.

 

  حقوق و مزایای دیپلم- فوق دیپلم- لیسانس- فوق لیسانس و میزان افزایش 83 نسبت به 82 مشخص شده بود. از طرف دیگر وزارت کشور و نیروهای امنیتی فشار می آوردند که اگر بخواهید بیانیه ی یزد را اجرا کنید، مجوز تمام کانون ها را باطل خواهیم کرد. از آن جایی که همیشه معلمان به حرف مسئولان اعتماد داشتند و قول و قرار آنان را قبول می کردند بالاخره پذیرفتند که مصوبه ی یزد را به حالت تعلیق در آورند.

 

تشکل ها در بیانیه ی صادره خواستار رفع توقیف قلم معلم شدند. قرار شد تجمع یک روزه در ادارا ت آموزش و پرورش (روز معلم) انجام شود. سال 83 آغاز تهدیدها، دستگیری ها و احضار فعالان صنفی معلمان بود. آن سال بر تشکل ها بسیار سخت و ناگوار گذشت. دیگر هفته نامه ی قلم معلم وجود نداشت که گزارشات را اطلاع رسانی کند. از طرف دیگر جناح راست و چپ ما را محکوم
می کردند و تشکل ها را به صورت جدی حمایت نکردند. شاید امروز از تاریخ درس بگیرند.

 

<در حاشیه ی جلسه خاطره ای گفتنی است: در حالی که در چمن دانشکده ی فنی شریعتی نمایندگان تشکل ها جمع بودند تا بیانیه را مهر و امضا کنند. از ما خواسته شد اولین ماده ی بیانیه را که تجمع در ادارات آموزش و پرورش بود حذف گردد. این امر آن چنان مورد مخالفت تشکل ها قرار گرفت که اکثریت گفتند: بیانیه را پاره خواهیم کرد و به شهرهایمان باز می‌گردیم> بالاخره کوتاه آمدند. درحالی که عده ای نگران و عده ای امیدوار بودند، بیانیه ی زیر صادر شد :


بیانیــــــه


به نام خداوند جان و خرد

 

مرزبانان ملک و معرفت، معلمان عزیزدرود بر شما


همکاران و نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان کشور ضمن تقدیر از مشارکت جمعی و اتحاد حق مدارانه و زنده ی شما در حرکت های اعتراضی سال 82 بخصوص تحصن اسفند ماه که سبب گردید تا سال 83 را با عزت و افتخار آغاز نماییم و جایگاه معلمی را ارتقا بخشیدید.

پاسخ شما به بیانیه ی اسفند ماه و دست کشیدنتان از تدریس و نرفتن به کلاس را دست آورد
ذی قیمتی می دانیم که در تاریخ جاودانه خواهد ماند. لذا به درخواست نمایندگان دولت و برای فرصتی بیشتر به آنان برای رسیدگی به خواسته های فرهنگیان و همچنین تصویب دستورالعمل های جدید قطعی و لازم الاجرا در باره ی افزایش حقوق فرهنگیان و با توجه به حساسیتی که نسبت به سرنوشت آینده سازان کشور داشتیم و داریم موارد زیر را جهت تنویر افکار عموم و فرهنگیان کشور تصویب نموده اعلام می نمائیم
:

 

1.  به تعلیق افتادن تصمیمات متخذه در اطلاعیه ی همایش یزد تا زمان برگزاری نشست تشکل ها در گیلان مرداد ماه 1383 به منظور بررسی اقدامات مسئولان مربوطه در پاسخ به
خواسته های برحق فرهنگیان.

2.  حضور یک روزه‌ ی همکاران در ادارات آموزش و پرورش مناطق 19 گانه ی تهران و در مراکز استان ها حضور در سازمان های آموزش و پرورش و در شهرستان ها حضور در ادارات آموزش و پرورش از ساعت 8 تا 12 صبح روز 13 اردیبهشت ماه 1383 به منظور جذب آرای همکاران برای تصمیم گیری در نشست مرداد.

3.  رفع توقیف از نشریه قلم معلم < تنها تریبون فرهنگیان کشور> را به عنوان نشانه ی حسن نیت  مسئولان قلمداد کرده و خواهان آزادی انتشار هرچه سریع تر آن هستیم.

 

 

   امیدواریم مسئولان کشور این تصمیم تشکل های صنفی را به فال نیک گرفته و برای آخرین بار و به شکل قاطع پاسخگوی درخواست های به حق فرهنگیا ن باشند. در پایان تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور اعلام می دارند که تصمیم های فوق فقط در صورت استمرار فضای تفاهم قطعی و معتبر است و چنان چه هرگونه برخورد تهدید آمیز و غیر قابل قبول با تشکل ها یا همکاران فرهنگی صورت گیرد تمامی تشکل ها خود را موظف می دانند به صورت یک پارچه و متحد عکس العمل لازم را نشان دهند.


نام تشکل های حاضر در گردهمایی

 

1-         کانون صنفی معلمان ایران

2-         کانون صنفی معلمان اردبیل

3-         کانون فرهنگیان اصفهان

4-         کانون صنفی فرهنگیان ارومیه

5-         هیئت موسس کانون صنفی معلمان تبریز

6-         انجمن صنفی چهارمحال بختیاری

7-         انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

8-         کانون فرهنگیان شیراز

9-         کانون صنفی فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد

10-       کانون فرهنگیان کرمانشاه

11-       انجمن فرهنگیان کردستان

12-       کانون فرهنگیان کاشان

13-       کانون صنفی فرهنگیان زنجان

14-       کانون صنفی معلمان لاهیجان

15-       کانون صنفی معلمان استان مرکزی

16-       کانون صنفی معلمان مازندران

17-       هیئت موسس فرهنگیان فارسان

18-       کانون صنفی معلمان همدان

19-       کانون صنفی معلمان یزد

20-        هیئت موسس کانون صنفی معلمان شهرضا

 

سخنی بامدیران مدارس و معلمان

سخنی بامدیران مدارس و معلمان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

سخنی بامدیران مدارس ومعلمان
آ
موزش وپرورش کالای همگانی تولیدمی کندوهمه مردم تحت تاثیرمحصولات آن قرارمی گیرند،به همین دلیل درجوامع پیشرفته دراولویت تمام برنامه ریزیهای خردوکلان قرارمی گیرد.
درکشورهای پیشرفته مثل سنگاپور،ژاپن،کره جنوبی،تایوان و...حقوق یک معلم معادل حقوق یک مدیرکل وپزشک است ولی درایران نظام آموزش وپرورش یکی ازسیاست زده ترین ومحروم ترین وزارتخانه است که موردبی مهری سیاستگذاران وکم توجهی کادرآموزش وپرورش قرارگرفته است.
درست است که درگذشته نهادهای سیاستگذارمثل مجلس ودولت نسبت به نظام آموزشی حساسیت چندانی نداشته اندوبیشترشعارمی دهندتارای جمع کنندولی خودمدیران آموزش وپرورش ومعلمان نیزبه این کم توجهی هاعادت کرده اندوپیگیرمطالبات خودوحرکت به سمت سازمان پیشرونیستند.
اینک که دولت جدیدبارویکردجدیددرصدرنظام اجرایی قرارگرفته است امیدواریم شاهدفقر80درصدی معلمان وآتش گرفتن مدارس ناشی ازبخاری های غیراستاندارد نشویم.
بااینحال ازمدیران آموزش وپرورش،مدارس ومعلمان نیزانتظارداریم دردیدگاه ورویه های خودتجدیدنظرکنندوپیگیرمطالبات خودبشرح زیرباشند:
1-اغلب معلمان ومدیران مدارس اطلاعات وآگاهی اندکی ازنظام آموزش نوین دنیادارندزیراروزمرگی آفت آموزش وپرورش است وپرسنل محترم آموزش وپرورش به این شرایط قانع می شوند.
کشورهای سنگاپور،کره جنوبی،نیوزلند وفنلاندبهترین نظام آموزش وپرورش رادارند،کدام مدیریامعلم ازکشورهای فوق بازدیدکرده وازتجربیات آنهابهره مندشدند؟
گردش علمی درآموزش وپرورش ایران جایگاهی ندارددرحالیکه سال گذشته5میلیون نفردانش آموزازسراسردنیاازسنگاپوربازدیدکردندوبانظام آموزش وپرورش آن آشناشدند.
مدارس ایران بایدجذابیت بیشتری برای دانش آموزان داشته باشند.
کتابهای درسی درایران فاقدجذابیت برای دانش آموزان است ونظرات معلمان درتدوین کتابهاکمترلحاظ می شود،تدریس درمدارس کتاب محوراست.درجوامع پیشرفته دردوره ابتدایی فقط علوم ریاضی،فن آوری اطلاعات،علوم تجربی،ادبیات ملی وزبان انگلیسی تدریس می شودوموضوعات تحقیق وانشاءدانش آموزان نیزدراین زمینه هاست.
مهارتهای زندگی شامل موضوعاتی مثل فن ارتباطات،اصول مذاکره وگفتگو،آشنایی بافنون حل مسئله،مدیریت خشم،تفکرانتقادی،آشنایی باهوش هیجانی،تکنولوژی اطلاعات و اصول جهانی شدن و...بایدازاول ابتدایی درمدارس تدریس شود. این مباحث میتوانندموضوعات تحقیق یاانشاءبرای دانش آموزان باشند.
زبان انگلیسی آنقدرمهم است که بایدازدوره مهدکودک آموزش داده شودزیرا50%جمعیت جهان به زبان انگلیسی مکالمه میکنندوایرانیان دراین زمینه ضعیف هستند.
2-وقتی واردادارات آموزش وپرورش می شویدکارکنان رابویژه کارکنان خانم رابالباسهای تیره وپوشش مشکی می بینید،امیداست روانشناسی رنگهادرآموزش وپروش پیاده شود.
دریک محیط آموزشی رنگهای متنوع وکلاسهای آراسته وشاداب به فرآیندیادگیری کمک می کند.
3-اغلب معلمان ومدیران مدارس قادربه استفاده ازتکنولوژیهای نوین ارتباطی مثل اینترنت وشبکه های اجتماعی نیستندومعمولا دانش آموزان بااستفاده ازاینترنت اطلاعات جدیدی نسبت به معلمان دارندکه این روندقدرت نفوذکلام معلم راکم می کند.
4-ازمدیران نوآوروباشجاعت وشهامت بیشتردرراس آموزش وپرورش استفاده شودانسانهای محافظه کاروترسوقادربه ایجادتحول درخودومحیط کارنمی باشندوبه حداقلهاقانع می شوند.
شرط ارتقاءمعلمان ومدیران میزان دانش پذیری وتکنولوژی پذیری آنان باشد.
5-والدین وخانواده هانیزپیگیرنظام آموزشی نوین باشند،دراجرای برنامه های آموزش وپروش به توجیه علمی بیشترتوجه شودمثلا برگزاری جشن تکلیف برای دختران9ساله باعث بلوغ زودرس جنسی می شودودربچه هااسترس ایجادمی کند.
6-متون درسهانبایدبچه هارادنیاگریزکندبلکه به آنهاامیدونشاط توام باخلاقیت دهد،آنهاراپرسشگرببارآوردومحقق وکنجکاوکند.
تکراری وخسته کنندگی متون درسی باعث افزایش ترک تحصیل دانش آموزان می شود.
7-تمرکزتصمیم گیری ودولتی بودن سیاستگذاریها مانع جدی برای توسعه آموزش وپرورش است.
8-مدارس ایران ازنظرات تجهیزات آزمایشگاهی وسیستم کامپیوتری فقیرهستند،هرمدرسه به یک کارشناس امورپژوهش وکارشناس فن آوری اطلاعات برای راهنمایی دانش آموزان نیازدارد.
9-طرح هوشمندکردن مدارس موفق عمل نکرده است ونیازبه بازنگری دارد.
10-این دیدگاه که دانش آموزان باموعظه وسخنرانی یاباخواندن کتابهای حجیم مذهبی وایدئولوژیکی تربیت دینی می شوندوبه هنجارهای رسمی پایبندمی گردندنیازبه بازنگری جدی دارد.
بسیاری ازهمین دانش آموزان دارای عکس بدون روسری درصفحه فیس بوک هستندوپس ازخروج ازمدرسه نسبت به حجاب بی تفاوت اند.
برای دانش آموزان عملکردورفتاررهبران فکری جامعه معلمان،هنرمندان،رسانه ها،مفسران،سیاستمداران و... ووالدین ملاک قرارمی گیردنه موعظه ومتون حجیم کتابها.
بایددقت شود،تکرارحرفهاودرسهای بی عمل بچه هارانافرمان می کند.علیرغم این همه هزینه وفعالیت سازمانهای فرهنگی-مذهبی متنوع، نسل جوان راه خودشان رامی روند،تبلیغات غلط وتکراری انسانهاراتغییر نمی دهدبلکه آنهاراخسته ودلزده می کند.
تربیت محصول مناسبات اجتماعی،عملکردرهبران فکری جامعه،رسانه هاومنطق امروزی جهان است.
31/6/92دکترعباس حاتمی dr.hatami93@yahoo.com

http://www.farhangiannews.ir/

چرا دانش آموزان درس نمی خوانند

چرا دانش آموزان درس نمی خوانند؟


عبدالجلیل کریم پور / روزنامه اعتماد / شنبه 93/1/23



یکی از دغدغه های اصلی معلمان، خانواده ها و کل نهاد آموزش و پرورش این است که چرا دانش آموزان درس نمی خوانند و نسبت به این قضیه بی تفاوت هستند؟ برای رفع این معضل چه تدبیری اندیشیده شده است؟آنچه در ابتدا توجه به آن ضروری به نظر می رسد ذکر این نکته مهم است که دانش آموز به عنوان عامل اصلی این قضیه باید این نیاز را در خود احساس کند، باید بخواهد و در راه خواستن خویش تلاش کند. اما چرا او کمتر این نیاز را در خود احساس کرده و کمتر در این زمینه تلاش می کند؟مشکل را باید در کجا جست وجو کرد؟ متولیان امر برای رفع این معضل چه تدبیری اندیشیده اند؟یکی از اهداف اصلی درس خواندن این است که فرد بتواند نتیجه آن را در شغلی خوب ببیند، بتواند نیازهای مادی خویش را به وسیله آن برطرف کرده و از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار شود. آیا کسانی که چندین سال درس خوانده اند و مدارکی را دریافت کرده اند از این موقعیت ها برخوردار شده اند؟ آیا تدبیری جدی برای جذب فارغ التحصیلان اندیشیده شده است؟ چرا دانش آموز نمی خواهد درس بخواند؟ مشکل از معلم است یا دانش آموز؟ چه کسان دیگری در این قضیه مقصرند؟ در نگاهی کلی می توان گفت از دانش آموز و معلم گرفته تا خانواده و نظام آموزشی و... در این قضیه مقصرند. اما آیا با تقصیر به گردن همدیگر انداختن مشکلی رفع می شود؟ پس چه باید کرد؟گفتیم که دانش آموز خودش باید بخواهد و به دنبال آن برود. طبعا این کار با زور و اجبار امکان پذیر نیست: با بالای سر دانش آموز ایستادن و او را وادار کردن به اینکه درس بخواند کاری از پیش نمی بریم. باید ذوق تحصیل را در دانش آموز ایجاد کرد، باید مدرسه به گونه یی باشد تا برای دانش آموز هر مقطع جذاب شود. بایدروش های تدریس و خواستن از دانش آموز تغییر کند. باید فعالیت عواملی که در مدرسه مشغولند واضح و آشکار باشد و فقط انجام وظیفه در جواب دادن بخشنامه ها خلاصه نشود. از تدریس های جذاب فقط برای جشنواره ها و کلاس های ضمن خدمت استفاده نشود. معلم به علم جدید به گونه جدی و صحیح مسلح شود تا حرفی جدید برای دانش آموز داشته باشد. روش های کار به گونه یی جدی تغییر کند. یک بار هم که شده به گونه یی جدی برای رفع نقایص آموزشی و... با استفاده از کارشناسان خبره و اهل فن قدم برداشته شود. آنانی که در محیط اداری خدمت می کنند به کلاس های درس فرستاده شوند تا نقایص کار را بفهمند و از پشت میز تصمیم نگیرند! نمی شود گروهی فقط تدریس کنند و گروهی نیز فقط تصمیم بگیرند

باید رشته یی مخصوص مدیریت در نظر گرفته شود تا مجبور نباشیم افرادی را بنا به مصالحی به عنوان مدیر مدرسه یا مسوولی در اداره منصوب کنیم. تمام تلاش این باشد تا معلم از لحاظ مادی اقناع شود، چرا که با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. سعی کنیم دانش آموز را منطقی و متفکر بار آوریم تا بپذیرد که باید درس بخواند، نه اینکه فقط محیط مدرسه را محلی برای گذران وقت خویش در نظر بگیرد. خلاصه اینکه باید خودمان بخواهیم تا تغییر ایجاد شود وگرنه هیچگاه هیچ تغییری بدون تلاش و برنامه ریزی امکان پذیر نیست.

http://www.karimpoor53.blogfa.com/

8 سال پیش در چنین روزی ... 25 فروردین 85

8  سال پیش  در چنین روزی ...

25     فروردین          85


تا ریخچه تشکل های صنفی معلمان

بیانیه بیست و چهارم – 25و26 فروردین 85 شهرکرد

 

در جلسه 16 اسفند 84 تشکل های صنفی معلمان قرار شد گردهمایی بعدی در فروردین ماه 85 برگزار شود . کانون صنفی فرهمگیان چهارمحال بختیاری میزبانی ان را بر عهده گرفت . طبق روش معمول گردهمایی تشکل ها ، ابتدا هر تشکل گزارش و پیشتهاد خود را جهت تصمیم گیری به تشکل ها ارائه می کند . در روز اول گردهمایی (25 فروردین) ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش چهارمحال بختیاری به تشکل های صنفی خوش امد گفت و برای انان آرزوی موفقیت نمود . پس از آن آقای تمدن نماینده ی شهرکرد و عضو کمیسیون بودجه مجلس ، گزارشی از بودجه آموزش و پرورش و لایحه ی مدیریت خدمات کشوری و موانع و مشکلات پیش رو را به اطلاع نمایندگان معلمان کشور رساند و به سئوالات آنان پیرامون موضوع مذکور پاسخ گفت . نماینده ی شهر کرد در مجلس شورای اسلامی تاکید نموئ ، تلاش گردد که لایحه مدیریت خدمات کشوری تا آخر سال 85 تصویب گردد .

وگرنه سال 86 به علت این که سال آخر مجلس هفتم است ممکن است تصویب و اجرای ان با مشکلاتی مواجه گردد . ایشان گفتند : بنده طی ملاقاتی که در تعطیلات نوروز با آقای احمدی نژاد رئیس جمهور داشتم ایشان گفتند : بنده تصمیم دارم با سه (ر) مبارزه کنم . رانت خواری – رشوه خواری – رابطه بازی . که آقای تمدن در جواب ایشان گفتند این کار بسیار مشکلی است . پس از سخنرانی نماینده شهرکرد ، تشکل های صنفی در بعد از ظهر و شب به بحث و گفت و گو پیرامون محتوای بیانیه پرداختند و سرانجام بیانیه زیر صادر گردید .

        در حاشیه گردهمایی ، اقای مرتضوی نماینده فارسان به اتفاق همکاران به بازدید یکی از مراکز دیدنی شهر فارسان رفتند که ضمن آن از مسئولان خواستند پی گیر اجرای خواسته ها و مطالبات معلمان باشند . مجلس دولت و مسئولان همگی معتقدند به تعبض و تضییع حقوق معلمان هستند ولی متاسفانه میان گفته و عمل چندین هزار منزل است !!!

لایحه مدیریت خدمات کشوری سه سال و نیم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ی برخی مسئولان حدود 5000 ساعت کارشناسی شد ولی باز تصویب آن با اشکالاتی نظیر ار مالی برای دولت مواجه شد . آیا قبلا بار مالی آن در قانون پیش بینی نشده بود ؟ هر قانونی که تصویب می شود برای دولت بار مالی خواهد داشت . پیش بینی منابع مالی به عهده مسئولان ذیربط است . مثلا با منطبق نمودن ساعت کشور با ساعت جهانی بدون فروش نفت ، می شود بخشی از بودجه آن را تامین نمود . چرا گره ای را که با دست می توان باز کرد به دندان واگذار کنیم .

 

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه پایانی همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

شهر کرد – فروردین 85

        با اهداء سلام به محضر ملت بزرگ ایران به ویژه فرهنگیان آزاد اندیش و عدالت خواه و ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته ی وحدت ، هفته ی بزرگداشت مقام معلم و همچنین پیروزی بزرگ فرزندان ملت رشید اسلام در زمینه ی فناوری صلح آمیز هسته ای توسط دانشمندان ایرانی ، دانش آموزان دیروز و نخبگان امروز .

همکاران گرامی بی تردید همان گونه که مخالفت با هر گونه تبعیض در صحنه ی بین المللی را ناروا شمرده و وظیفه ی خود می دانیم که نسبت به آن اعتراض نمائیم ، در داخل از وجود تبعیض های آشکاری که همه مسئولان بر وجود آن معترف هستند در رنجیم و سکوت در این زمینه را جایز نمی شماریم . بر این اساس و مطابق وعده ای که در گزارش تجمع تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در مقابل مجلس در تاریخ 16 اسفند 84 داده بودیم ، یک بار دیگر در تاریخ 25 و 26 فروردین 85 در شهرکرد (چهار محال بختیاری) گرد هم آمدیم و پس از بحث و بررسی فراوان ، ضمن درک شرایط خاصی که از نظر بین المللی با آن مواجه هستیم و به منظور جلوگیری از سوء استفاده ی بدخواهان ، تصمیمات زیر اتخاذ گردید که امیدواریم همکاران فرهنگی با حمایت خود مارا برای پیگیری های بعدی یاری نموده و بار دیگر بر عزم خود برای دفاع از حقوق صنفی تاکید نمایند .

        از آنجایی که بسیاری از وعده های مسئولان در دولت و مجلس که می بایست در بودجه ی سال 85 عینیت مس یافت عملا به فراموشی شپرده شده است از جمله : وعده ی دو برابر نمودن قدرت خرید معلمان در طی 4 سال تنها به افزایش 3 درصدی در سال 85 آن هم با تبلیغات گسترده و تحقیر آمیز منتهی گردید و نظام هماهنگ حقوق و پرداخت که از ابتدا دغدغه ی فرهنگیان بوده است در هاله ای از ابهام قرار دارد و دو ماه پاداش که از حقوق مسلم فرهنگیان بوده به بهانه ی جمعیت زیاد فرهنگیان از آنها سلب شده است و انتقادهای مکرر فرهنگیان و تشکل های صنفی به طرح ارتقاء شغلی هنوز مورد توجه قرار نگرفته و علاوه بر آن فرم ناقص و کارشناسی نشده ی ارزشیابی 100 امتیازی نیز با اعتراضات گسترده ی همکاران مواجه و بر معضلات فوق افزوده است ، مقرر گردید تا به منظور پیگیری خواسته های فوق راه کارهای زیر اجرا گردد :

1- به مناسبت 12 اردیبهشت درخواست تجمع یا راهپیمائی در تهران و با حضور شما عزیزان ، همانند کارگران که هر ساله در روز 11 اردیبهشت مراسن روز جهانی کارگر را برگزار می کنند ، ارائه گردد که این درخواست قبلا توسط تشکل تهران انجام شده است و امیدواریم که مسئولان این بار با پاسخ مثبت خود و صدور مجوز برگزاری این مراسم به وظیفه ی قانونی خود عمل نمایند .

2- هم زمان در تاریخ 12 اردیبهشت از ساعت 10 ال 12 همکاران فرهنگی با عنایت به ماده ی 2 بخشنامه ی شماره ی 101214/43/4/1 مورخ 17/10/80 وزارت کشور با اطلاع مسئولین ذیربط در مراکز استان ها در سازمان ها و در شهرستان ها در ادارات آموزش و پرورش جمع خواهند شد .

2- اگر به هر دلیلی تا تاریخ 5/2/85 مسئولان از پاسخ به درخواست قانونی تهران جهت برگزاری تجمع یا راهپیمائی مخالفت نمایند ضمن اینکه همکاران تهرانی نیز بند 2 را اجرا خواهند کرد در روز 16 اردیبهشت در شیفت صبح و عصر در رنگ دوم به صورت نمادین در دفتر مدرسه جمع می شویم و به بحث پیرامون راه های پیگیری مسائل صنفی خواهیم پرداخت .

       بدیهی است همکاران محترم در روزهای بعد همچون گذشته این ساعت را جبران خواهند نمود . امبدوارم مسئولان کشور با عنایت به این اقدام حداقلی و نمادین همکاران فرهنگی به خواسته های به حق همکران پاسخی شایسته دهند :

همکاران فرهیخته

تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور ، برنامه ریزی های آینده ی خود را با توجه به پیامی که از پاسخ مثبت یا منفی شما به فراخوان فوق دریافت می نمایند تنظیم خواهند نمود .

اتحاد و هماهنگی ، رمز پیر.وز و موافقیت است

 

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) – کانون صنفی فرهنگیان یزد – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی فرهنگیان اصفهان – کانون صنفی فرهنگیان شیراز  - کانون صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی معلمان کرمنشاه – کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی – کانون صنفی معلمان ارورمیه – کانون صنفی معلمان مازندران – کانون صنفی معلمان نکا – کانون صنفی معلمان قائم شهر – کانون صنفی معلمان کرمان – کانون صنفی معلمان شهر ری – کانون فرهنگیان اسلامشهر – کانون معلمان آستانه ی اشرفیه – کانون صنفی فرهنگیان قم – کانون صنفی فرهنگیان ابهر – انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر – کانون صنفی معلمان لاهیجان – کانون صنفی معلمان دماوند .

دبیرخانه ی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

چهارمحال و بختیاری

 

 

طرح مدیر تراز انقلاب اسلامی

از سال گذشته ، آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه به مدارس متوسطه از مدیران می خواهد که اسامی دانش آموزان ممتاز را به اداره متبوع ارسال کنند. ملاک برتری ، برخورداری از هوش و ذکاوت، سطح آموزشی بالا، شرکت در فعالیت های جانبی پرورشی همچون حضور در نماز جماعت، بسیج دانش آموزی و ..... می باشد. آموزش و پرورش برای نام گذاری این طرح ، نام "طرح تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی" را برگزیده است و هدف آن را انتخاب، معرفی و گزینش مدیران آینده کشور اعلام کرده است. این بخشنامه از سوی بسیج دانش آموزی تهیه و ارسال شده است.

شناخت و پرورش استعدادها از وظایف اصلی نظام و آموزش و پرورش کشور می باشد و در این مهم هیچ ابهامی نیست. اما این اقدام تا چه حد کارشناسانه است و مبتنی برواقعیات می باشد؛ مسئولان باید پاسخ در شأن داشته باشند. سئوالات فراوانی در این رابطه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
1 – اگر بنای آموزش و پرورش بر یافتن استعدادها و پرورش آنها می باشد، آیا سیستم عریض و طویل آموزش و پرورش توانایی شناخت دانش آموزان ممتاز را ندارد و می بایست به کمک یک نهاد نظامی اجرا شود؟ آیا مطابق با بخشنامه لیست ارسالی می بایست بدون اطلاع دانش آموز تهیه و ارسال گردد؟
2 – این طرح به همگان می نماید که مدیران آینده کشور از هم اکنون گزینش می شوند و تلاش های آتی فرد در آینده وی هیچ تأثیری نخواهد داشت.
3 – آیا این طرح مصداق واقعی تبعیض نیست؟ موفقیت در فعالیت های آموزشی و پرورشی و حضور در بسیج دانش آموزی به معنای توانایی در امر مدیریت است؟ 
4 – آیا در کشوری با شرایط اقتصادی کشور ما ؛ هزینه برای این موارد مقرون به صرفه خواهد بود؟ این در شرایطی است که شهریه تا یک میلیون تومانی در مدارس دولتی ما امری عادی است.
5 – دهه ها کشورهای سوسیالیستی برای تربیت مدیران متعهد از این شیوه استفاده می کردند اما سرانجام از میان همین مدارس، پروستاریکا و گلاسنوست بیرون آمد. آیا آزموده را دوباره آزمودن خطا نیست؟ 
6 – سال هاست که دانش آموزان نخبه کشور در المپیاد ها شرکت می کنند و در سطح جهانی مقام های ارزشمندی را کسب می کنند. متولیان این امر می بایست توضیح دهند که برون داد این تلاش هر ساله آموزش و پرورش چه فوایدی برای کشور در پی داشته است؟ 

بسیاری از علماء و مراجع نسبت به این قبیل کارها و مسابقات که خروج مغزها را در پی داشته است هشدار داده اند. بسیاری از اساتید آگاه دانشگاه از استثماری بودن این طرح هشدار داده اند ولی متأسفانه گوش شنوائی پیدا نشده و این شائبه را بوجود آورده است که برگزاری المپیادها امری آگاهانه برای شناخت نخبگان کشور و معرفی آنها به کشورهای توسعه یافته است. اکنون طرح " تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی " در حال اجراست. آیا این طرح سرنوشت مسابقات المپیاد کشوری را خواهد داشت؟
7 - سال ها پیش دانشگاه امام صادق (ع) با اهدافی مشخص تأسیس شد. عموم فارغ التحصیلان این دانشگاه دارای تفکرات و دیدگاه هایی مشترک در مسائل خرد و کلان مملکتی هستند. آیا امروز بسیج دانش آموزی تلاش دارد که این سطح را از دانشگاه به دبیرستان تقلیل دهد؟
8 – هر اقدامی در آموزش و پرورش می بایست توسط کارشناسان و متخصصان امر تعلیم و تربیت صورت پذیرد. اگر این طرح کارشناسانه و به منظور پرورش استعدادها می باشد، چرا از انجمن اولیاء و مربیان و یا شورای معلمان مدرسه استفاده نمی شود؟ آیا فرمانده حوزه بسیج دانش آموزی - مدرسه - صلاحیت معرفی دانش آموزان نخبه را دارد؟
به هر روی؛ آموزش و پرورش متولی طرحی تبعیض آمیز و شکست خورده – کشورهای بلوک شرق – شده است که علاوه بر اینکه امری غیر کارشناسانه و سلیقه ای است؛ عواقب سوء نخبه پروری و پرورش و گزینش جناحی مدیران آینده کشور را در بر دارد. با فرض موفقیت این طرح، در آینده ما شاهد جدایی هر چه بیشتر نیروهای صف و ستاد از یکدیگر خواهیم بود.

امید است وزیر محترم با تدبیر خاص خود و به مدد بصیرت مقام معظم رهبری از دخالت نهادهای غیر فرهنگی در امر تعلیم و تربیت جلوگیری به عمل آورند.

http://www.nmadrseh.blogfa.com/

رتبه بندی معلمان،طرحی ناکارآمد

رتبه بندی معلمان،طرحی ناکارآمد  


 

مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،21 فروردین 93

طرح نظام رتبه بندی معلمان- آنگونه که درون مایه ی آن در سال گذشته در رسانه ها منتشر گردید- طرحی است که موافقان و مخالفان بسیار دارد. در میان فرهنگیان،بیشتر کسانی از این طرح پشتیبانی می کنند که از مدرک های تحصیلی کارشناسی ارشد و یا دکترا برخوردارند،چراکه بر اساس این طرح نوعی همترازی میان فرهنگیان و استادان دانشگاه برقرار می گردد. اما از این دید این نگارنده،طرح رتبه بندی معلمان،طرحی نیست که به بهبود آموزش در ایران بینجامد. در این طرح قرار است با توجه به پیشینه ی آموزشی،مدرک تحصیلی،کلاس های ضمن خدمت،آزمون های ادواری تخصصی(دو یا سه بار در سال) و شماری از شاخص های دیگر،آموزگاران آموزش و پرورش رتبه بندی گردند. دستمزد ماهانه و مزایای آموزگاران نیز با توجه به رتبه ی آنها مشخص خواهد شد که البته نباید کمتر از 80 درصد چیزی باشد که در آموزش عالی پرداخت می شود- البته برای کارکنان همتا در دو وزارت خانه. با انجام این طرح،پیش بینی شده که حقوق و مزایای فرهنگیان افزایش یابد. شاید بتوان گفت که هسته ی بنیادی این طرح " استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص،شایستگی ها،و عملکرد رقابتی" در آموزش و پرورش و به ویژه آموزگاران باشد. یعنی با اجرای این برنامه،میزان دستمزد آموزگاران،در فرآیندی رقابتی و بر پایه ی کارنامه ی کاری و شایستگی تخصصی شان پرداخت می گردد.

روشن است  که چنین برنامه ای همانند روندی است که در دانشگاه ها می گذرد و استادان دانشگاه بر اساس برخی شاخص ها،رتبه بندی می شوند و حقوق دریافت می کنند. اگر این طرح به دنبال افزایش انگیزه ی کاری فرهنگیان است - و البته به پیروی از این افزایش انگیزه،بهبود کیفیت آموزش را دنبال می کند- آیا در آموزش عالی به چنین پیامدی انجامیده است که هم اکنون بخواهد در آموزش و پرورش بینجامد؟ با نگاهی به وضعیت تولید علم در کشور و وضعیت علمی دانشگاه ها،چنین می نماید که نمی توان پاسخی امیدوارکننده به این پرسش داد. و از همین جا می توان به سراغ پرسش بنیادینی رفت که به باور من رویاروی این طرح نشسته است. پرسش بنیادین،پرسش از فلسفه ای است که بهبود آموزش را در پدید آوردن رقابت در میان آموزشگران و ارائه پاداش به آنها می داند. این برنامه را می توان از زاویه های گوناگون نظری و تجربی نقد نمود و درباره اش به گفت و گو نشست. اما به کوتاهی بگویم که این برنامه و برنامه هایی از این دست،بر بنیاد اندیشه ی رفتار گرایی استوارند. هنگامی که به روشنی از" استقرار نظام پرداخت ها بر اساس تخصص،شایستگی ها،و عملکرد رقابتی" سخن به میان می آید،نخستین نظریه - و یا به زبان شماری از منتقدان،ایدئولوژی- که به ذهن می رسد،رفتار گرایی است. در نقد رفتار گرایی اما،بسیار گفته و نوشته شده است. برای نمونه ادوارز دمینگ،نظریه پرداز آمریکایی سرشناس مدیریت بر پایه ی همکاری همه ی کارکنان،در خرده از بسیاری از سیستم های کنونی و نوع مدیریت آنها می گوید : "نیرومند ترین مانع برای کیفیت و بهره وری در دنیای غرب،سیستم ارزیابی شایستگی ها و پاداش دادن هاست. این شیوه،عملکرد کوتاه مدت را تقویت می کند،برنامه ریزی بلند مدت و کارگروهی را از بین می برد،ترس و رقابت را پرورش می دهد... باید دانست که حقوق و دستمزد ایجاد انگیزه نمی کند."

 باری،هدف من از این نوشته،به هیچ رو،مخالفت با افزایش حقوق فرهنگیان نیست. سخن بر سر این است که حقوق حقه ی فرهنگیان را به عنوان پاداش به آنها ندهیم و برای پرداخت آن،دست به روش های ناکارآمد،دست کم در گستره ی آموزش،نزینم. آموزش گستره ای است که اندیشه،انگیزه،دلبستگی و کوشش درهم تنیده اند و آموزگار هستنده ای اندیشه ور است. در این گستره ی پیچیده،بی گمان،رفتارگرایی و سیستم پاداش و تنبیه و رقابت،نمی تواند انگیزه و همکاری و دلبستگی پایدار و بلندمدت به ارمغان آورد و بر کیفیت آموزش بیفزاید

http://bohluli.blogsky.com/

وزیر آموزش و پرورش برخورد با تشکل‌های صنفی معلمان را متوقف کرد

یر آموزش و پرورش برخورد با تشکل‌های صنفی معلمان را متوقف کرد

چهارشنبه 20 فروردین‌ماه سال 1393
یک معلم و فعال صنفی معلمان به ایلنا خبرداد:
وزیر آموزش و پرورش برخورد با تشکل‌های صنفی معلمان را متوقف کرد
 

چکیده:«بهلولی یکی از نقاط ضعف وزیر آموزش و پرورش را تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان دانست و پیرامون محاسن وزیر جدید آموزش و پرورش گفت: نقطه قوت فانی جلوگیری از اقدامات شتاب زده است چرا که در زمان تصدی وزیر دولت دهم، هر روز یک اقدام شتاب زده انجام می‌گرفت و رسانه‌ای می‌شد اما فانی این مسئله را کنترل کرد.»

یک فعال حقوق صنفی معلمان از کاهش ۳۰ درصدی حق الزحمه مراقبت و حق الزحمه تصحیح برگه‌های امتحانی خبر داد.

مهدی بهلولی در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت: اضافه کاری معلمان برای ماههای آبان، آذر و دی در سال گذشته، چند روز مانده به عید نوروز واریز شد اما اضافه کاری اسفند ماه و بخشی از مطالبات بهمن‌ماه هنوز واریز نشده است.

این فعال صنفی معلمان تصریح کرد: حق الزحمه تصیح برگه‌های امتحانی دانش آموزان هم ۳۰ درصد با کاهش مواجه شده است.

وی بااشاره به اینکه سه سال است اضافه کاری مسئولان اجرایی مدارس؛ مدیران و معاونان پرداخت نشده است، افزود: به هر مدیری ماهانه ۱۰۰ هزار تومان اضافه کاری می‌دهند اما سه سال است که این مبلغ به آن‌ها پرداخت نشده است که این مسئله موجب نارضایتی معلمان شده است.

بهلولی با ابراز تاسف از اینکه حق بیمه طلایی فرهنگیان در سال ۹۱ هنوز پرداخت نشده است، گفت: هر معلم به طور میانگین ۳۰۰ هزار تومان بابت حق بیمه طلایی از آموزش و پرورش طلبکارند و با اینکه دو سال از موعد پرداخت می‌گذرد اما هنوز این بدهی پرداخت نشده است.

وی یکی از نقاط ضعف وزیر آموزش و پرورش را تاخیر در پرداخت مطالبات فرهنگیان دانست و پیرامون محاسن وزیر جدید آموزش و پرورش افزود: نقطه قوت فانی جلوگیری از اقدامات شتاب زده است چرا که در زمان تصدی وزیر دولت دهم، هر روز یک اقدام شتاب زده انجام می‌گرفت و رسانه‌ای می‌شد اما فانی این مسئله را کنترل کرد.

وی از نزدیک شدن فانی به فرهنگیان ابراز خرسندی کرد و افزود: تشکلهای صنفی فرهنگیان که در دوره حاجی بابایی به رسمیت شناخته نمی‌شدند و به گونه‌ای ارتباط با آن‌ها قطع شده بود در دوره فانی اوضاع بهتری پیدا کرده‌اند وفانی جلوی این گونه برخورد‌ها را گرفته است.

این معلم در پایان افزود: اگر مطالبات فرهنگیان به موقع پرداخت شود می‌توان نمره قابل قبولی به وزیر آموزش و پرورش داد.

http://niknezhadmr.blogsky.com/

مخالفت مجلس با کلیات رتبه‌بندی معلمان

مخالفت مجلس با کلیات رتبه‌بندی معلمان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح نظام رتبه بندی معلمان رای منفی دادند .
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر، در جلسه علنی امروز مجلس کلیات این طرح مطرح و با مخالفت وکلای ملت مواجه شد .

یکی از مهمترین دلایل مخالفان در رای منفی به این طرح، مغایرت آن با احکام قانون برنامه پنجم و همچنین ایجاد بار مالی برای دولت بود .

http://www.farhangiannews.ir/

. زنده اندیشان به زیبایی رسند "

.  زنده اندیشان به زیبایی رسند "


دستم را بگیر تا یک گذر

گر لایق شدیم مارا هم ببر

همفکر نازنین با ما هم نشین

گر درگفت وگو همراه هم شدیم ما را هم ببر

سال نو سخن تازه  

   

فرهنگیان فهیم ، زنان و مردان و همکاران عزیز، ای هم وطن ، تنها نمان به درد ، همراه شو عزیزکه دردها و مشکلات هرگز جدا جدا درمان نمی شو ند . نیک بهتر می دانید ، گر خانه ی خرابی را رها کنیم ویرانه تر می شود . امید همت است. پس همت بلند دار، ای عزیز، دانایان بهتر می دانند در زمینه ی مشکلات مردم وجامعه تایک مراحلی می توان با بزن وبگیر و ببند و درشت گویی ترس و وحشت از خواست مردم جلو گیری کرد.

تا ابد که نمی شود ،کارگر  معلم و روزنامه نگار حقوق بگیر و مردم یا حتی وکیل و وزیر و دانشجو و صاحبنظر را به زندان انداخت وبا دادو بیداد مردم را ترساند.  هنگامی که بیشتر مردم ناراحت باشند ، دیگر نمی توانند یک کارگر ساده مثل ستار بهشتی را به جرم بیان دیدگاه های اجتماعی واعتراضش به مشکلات زندگی عمومی ازمنطقه ی محروم رباط کریم اطراف تهران بازداشت کرده و آنقدر او را بی رحمانه کتک بزنند تابکشند که چرا دریاد داشت خانگی توی کامپیوترنظراتت را نوشته ای و خلاف هر قانونی حق زندگی را از او بگیرند! و به مادرش هم بگویند ، داغ ودرد سینه ات را نیزنباید به کسی بگویی ؟! دیگر چنین رفتارهایی برای آمر و معذور گران تمام می شود .تازه نه جان ما ونه خون ما عزیزتر ورنگین تراست. گفتنی را باید گفت ،گوهرگرانمایه ی آزادی هر ملتی تنها باتلاش و درک وبلوغ همه ی افراد آن دست یافتنی است تا موجب رشد و پیشرفت واقعی شود.آزادی ارزشمندترین دستاورد خرددر برابراستبداد و تمامیت خواهی آدمی است. چرا باید گروههای اجتماعی زیر وروی یکدیگر را واکاوی کنند . هرکس هرگروه با روش و منش خود تلاش می کند همه که نباید یک جور یک شکل فکر کنند وعمل داشته باشند .این همان بازیافت استبداد است . مهم نتیجه ی عمل اجتماعی است ، اتفاقا گروهها اغلب پس از مراحلی نیمه های پنهانشان بروز وظهور می کند ، هر لایه ایی از جامعه به فراخور وتوان و البته به سهم خود تلاش می کند . نظارت و قضاوت کلی حق مردم است که البته دینامیسم ویژ ه ی تاریخی خود را هم دارد. مشکل بزرگ وعمومی همت وسیع وتلاش همگانی می طلبد . نمی شود، که همه ی گرفتاری ها را برای دیگران بگذاریم. برای آرام تر شدن شرایط وکم شدن هزینه ها وجلو گیری ازفرصت سوزی وخسارت بیشتر و پیش آمدن اوضاع خیلی بدتر بنظر شما بهتر نیست با یکدیگر همراه و هم زبان و هم دست شویم وکفتگو کنیم و هم افزایی نماییم تامراحلی از تغییر شکل بگیرد؟  

هوشمندانه این است که از این افتخار وفرصت تاریخی و البته وظیفه ی انسانی رویگردان نیستیم ! زیرا فرصت و شرایط به سامان کردن وپیراستن واصلاح جامعه همیشه جفت و جور وتکرار نمی شود! نها ل ها ی سرو و سبز بسیار بریده شده یادر بندند تا این شرایط همدلی و هم زبانی برای ما مهیا شود وفرصتهای بسیار از دست رفته است. این اشک سرو نیست ، شبنم صبر اوست که از پاییز پاسوز روییدن است وانتهای "این قصه ی سرد هر چه باشد ،همیشه سبز می شود و تا رسیدن بهار تنها یک طلوع باقیست "بیا با سحر تا آرام روشنایی و سپیده همرا هی و هم داستانی کنیم

با هم و همراه

    زندگی بهانه ای برای انسانی زیستن و نوروز فرصتی است مناسب دوباره روییدن،َ سبزی وصفا بخشیدن به زمین وایجاد هوایی تازه با نشاط و طراوت در فضای زندگی است . تردیدی که همواره در زندگی انسانها ضرورت تحول ایجاد می کند ویژگی سخت زمستان بوده اگرچه انتهای دوره ی یکساله ای از زندگی است اما دراین فصل با همه ی مشکلاتش وبارش سردش لازم است تا شرایطی تازه وجدید بوجود آید ،برای حل مشکلات یا ایجاد سالی بهتر مهم این است که طبیعت آماده می شود اما این انسان است که شرایط را متناسب خودش تغییر می دهد. انسان برای ایجاد تغییر فراروند وگستره ی خود توان وفرصت محدودی داردلذا هنگامی که زمینه های تحول پیش می آید پیوند آدمیان وتفاهم وهم یاوری و هوشمندی همه را می طلبد! 

       مدتی است بویژه روزهای آخرسال از انتشار خبر رویدادهای بسیاری که از بوی خیانت وغارت وتاراج وبدی آنها دلتنگ تر و مایوس شده بودم . در آغازین لحظه های سال نو اتفاق هایی معانی شگرفی را در ذهنم تداعی کرد که شاید توجه دیگران را هم جلب کرده باشد.لذا با عزیزان مطرح می کنم شاید نوزایشی خوش نمایدوبه هم اندیشی را هگشایانه ای بیانجامد. سالهاست که صاحبنظران گوناگون ضمن گلایه روشنگری واعتراض، مشکلات عمومی گسترده ای را از راههای گوناگون به گوش مردم رسانده که چو آفتاب برهمگان روشن می نمود ویا حتی دور از گوش بعضی ،بوسیله ی رسانه های دیگران  اغلب مردم را خبر کرده اند. برخی نیز با حق دانستن البته به مجازات و گوشمالی هم رسیدند که بماند! شغل وحتی جان واموال نیز در این راه نیز در امان نبود وبرخی حنجره نثار کردند و به تحمل سختی وزندان و نگو ها ی بسیار تن داده شدند.تحت نظر بودند و به قول بعضی سیلی های ناروا بسیار نواخته شد که نیز بگذریم ، اما غرض بازخوانی های شگفتی است که  چندروزی است دور از انتظار شنیده می شود ، از جمله شجاعت گاندی و مردم هند ،لزوم شکستن فضای امنیتی و باز گذاشتن درخانه های بسته ، واینکه در سال نو  همه چیز باید نو شود. اگر لازم است که در جامعه تحول ایجاد شود افراد باید از خودشان آغاز کنند! ویا اینکه ما می خواستیم گشایشی در روابط با دنیا بشود و عده ای نمی گذارند وچنین وچنان شنیده می شود!

 از همه که بگذریم بر دانایان است که تعارف نکنند و به تماشا ننشینند که در آینده باز گفته گردد که مردم فکر می کردند  می دانند چه می خواهند اما نمی دانستند ،چی نمی خواهن. یا توجه نکردند! و گرفتار شدند.مساله این است به قول ظریفی، مردم دیگه توی دهکده جهانی از چیزی بی خبر نمی مانند، از رئیس جمهور ونخست وزیرتا شخصیتهای قابل توجه زیادی توی بند وحبس گرفتارند وکوچه ها همه به نام جونای رشید شون ثبت شده ، خیلی ها خسارت بدی دادند. بعضی ها هم دوسره خوب بار کردند! که اگه متهمان درشت به وضعشان رسیدگی شد بالاخره یه فکری هم برای اونا شاید بشه ...  اماگلی به جمال بعضی ها که بو هایی می شنوندو حرفایی به گوش می گیرند و حدس هایی میزنند! صدای کوبیدن وارونه ی نعل می آید! سخن از حقوق شهر وندی است و از سوی دیگر بعضی ها می گویند مابه حقوق بشر کاری نداریم واشتون را هم تهدید می کنند! برخی هم ازمشکلات اقتصادی و ضرورت مقاومت واین صحبت ها مطالبی گفته اند . آنچه مهم است تحول آرام است تا آسیب کمتری  به مردم و ساختارکشور برسد وهمه افراد در تغییرات از خودشان مایه بگذارند اگر همه به سهم خودشون همراه شوند ، هم هزینه کمتر هم نتیجه ی بهتر و آرامتری حاصل می شود. زیرا از قدیم گفتن اگه کسی بخواد جلوی چندتا گردوخاک کنه ، اگه جمعیت محل همه بیان جلو ، یا باید آب و جارو کنه یا فرار! در واقعیت در برابر مردم تنیده در هم و همدست کاری از چند نفر و عده ای برنمی آید. فکر نمی کنم عده ای بخواهند ایران مثل سوریه یا مصر بشه !

همکاران فرهیخته ، مقاومت در مقابل خواسته های چند هزار معلم و فرهنگی در اغلب شهرها و هزاران کارکر وحقوق بگیر زحمتکش و مردم گرفتاری که تحمل تورم و مشکلات برا شون سخت ونا ممکن ا ست وحقوق قانونی واساسی می خواهند کار سختی است. چون آرام وطبق قانون مطالبه ی حقوق بشردارند. و همه از یک جمله مشکلات رنج دیده اند . جامعه ی مدنی هرکس در مسیر صنف و مشکلات قشر وگروه خودشان وارد  عمل و دمکراسیزاسیون اجتماعی می شوند . مشارکت اجتماعی در جامعه ی مدنی مطلوب تر و موثر تر از مدل دمکراسی احزاب فرا روند است . زیرا ضمن همکاری جمعی نبوغ فردی نیز نشاط وطراوت سرعت و هوشیاری گسترده تری ایجاد می کند.

      لذا همکاران آموزشی وکنشگران دانش بهتر می دانند ، بخشی از منزلت فرهنگی در گرو درک درست از شرایط و مسایل جامعه و حرکت متناسب هر گروه اجتماعی  وعمل به وظیفه است . در پایان  آرزو می کنم بهار تان نو ونوروز تان پیروز برای شما و ملت رشید ایران عزیز وپرتحمل سال نو ! شاد وپرثمر باد. اگرتعاملی بدور از خشونت با یکدیگر آرام آرام شکل گیرد و همراه شویم وحلقه هایی صنفی و هم نظر ی در منطقه و شهر و حتی روستا ها در زمینه ی گفتگوی فرهنگی وعمومی درست کنیم  ، باحضور مسولیت پذیر همگانی سهم کمتر وآرامش بیشتر وخرد مندانه تر و متمدن جامعه را به پیش خواهد برد . بهارمان همان فردایی می شود که بخواهیم وبا احترام به نظر وسلیقه ودیدگاه هرگروه ، تا هر مرحله همراه می شویم زیرا درد مشترک هرگز جداجدا درمان نمی شود. و حق نهایی با مردم ا ست، گروه ها و نخبه ها فقط می توانند ملت را همراهی کنند . بیایید برای آزادی استقلال وعدالت وآبادی سرزمین مان وکمک به حفظ دستاوردها و آسایش نسل آینده با یکدیگر هم زبانی هم پوشانی کنیم تا به این همانی روشن وخردمندانه و آینده ساز برسیم . 

یاور کانون صنفی معلمان ایران

همراه نسل جوانان ودانش آموزان

بهار 93 علی اصغر ذاتی 

http://yavarzat.mihanblog.com/

اجرای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی

اجرای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 اجرای بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان بدون سنوات ارفاقی
اجتماع > نهادها- گروه اجتماعی:
قانون بازنشستگی پیش از موعد امسال در وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود، ولی آنطور که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است بدون سنوات ارفاقی و البته با لحاظ کردن شرایطی خاص.

براساس اعلام روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی در این‌باره گفته؛ بازنشستگی پیش از موعد نیروی انسانی به منطقه جغرافیایی، رشته و دوره تحصیلی بستگی دارد و اگر آموزش و پرورش به یک نیرو نیازداشته باشد به‌طور یقین با بازنشستگی پیش از موعد وی موافقت نخواهد شد. اگر در منطقه‌ای خاص آموزش و پرورش بتواند نیروی انسانی متناسب را جایگزین کند با بازنشستگی پیش از موعد متقاضی این نوع بازنشستگی موافقت می‌شود و این به نیاز مناطق بستگی دارد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه بازنشستگی پیش از موعد در لایحه بودجه آمده است، گفت: بر این اساس نیروهای مازاد با تشویق و امتیاز و البته با انتخاب و اختیارخود از سیستم آموزش و پرورش خارج خواهند شد و امیدواریم طی 2سال آینده نیروهای انسانی ساماندهی شوند. طرح بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان با سنوات ارفاقی در دولت هشتم که با شعار خروج نیروهای مازاد و سبکبال‌سازی‌ آموزش و پرورش اجرا شد نهایتا به خروج ده‌ها هزار فرهنگی متخصص و مجرب این وزارتخانه انجامید. سال 91نیز تنها با بازنشستگی 10هزار فرهنگی که دارای بیماری‌های صعب‌العلاج بودند موافقت شد. هم‌اکنون نیز آموزش و پرورش با ده‌ها هزار نیروی مازاد روبه‌روست و در عین حال به ده‌ها هزار نیرو نیاز دارد.

http://www.farhangiannews.ir/

حقوق معلمان افزایش می‌یابد

حقوق معلمان افزایش می‌یابد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

حقوق معلمان افزایش می‌یابد
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با تاکید بر ضرورت تصویب هر چه سریع تر طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس، گفت: با تصویب این طرح شاهد ساماندهی منابع انسانی، ارتقا کیفیت، ایجاد انگیزه برای کار و افزایش حقوق آنان خواهیم بود.
به گزارش جهان، عبدالوحید فیاضی در گفت وگو با خانه ملت، با یادآوری بررسی طرح نظام رتبه بندی معلمان فردا( ۱۷ فروردین) در صحن علنی مجلس، گفت: با تصویب این طرح شاهد ساماندهی منابع انسانی، ارتقا کیفیت، ایجاد انگیزه برای کار، پر کردن خلاء انگیزشی بین معلمان و افزایش حقوق آنان خواهیم بود.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی دستگاه تعلیم و تربیت که بزرگ‌ترین دستگاه کشور از نظر اجرایی به شمار می رود تامین نیروی انسانی‌ است، افزود: با وجود اینکه بیش از ۹۶ درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف منابع انسانی می‌شود اما نتوانسته تاکنون رضایت‌مندی همکاران فرهنگی را از نظر معیشتی فراهم کند.

وی با بیان اینکه نارضایتی فرهنگیان نشان می‌دهد که ما در این بخش نیازمند تجدید نظر اساسی هستیم، تصریح کرد: نحوه جذب، نگه داشت و بازنشستگی فرهنگیان از دغدغه‌های اساسی است که باید هر چه سریع تر از سوی مجلس با تصویب نهایی طرح نظام رتبه‌بندی معلمان مرتفع شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: طرح ارتقای نظام رتبه بندی معلمان از شهریور ۹۱ در جلسه مشترکی در مشهد به اتفاق وزیر وقت آموزش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی کلید خورد.

فیاضی تاکید کرد: مجلس در پی تصویب ماده واحده‌ای است که در پی آن یک سال به وزارت‌ آموزش فرصت داده می‌شود تا بتواند نظام رتبه بندی معلمان را به طور کامل، جامع و مانع تدوین و در نهایت اجرا کند.

وی افزود: طرح نظام رتبه بندی معلمان از سال ۹۴ قابلیت اجرایی خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم در تشریح ویژگی‌هایی طرح مذکور، گفت: با تصویب نهایی این طرح مسائل مربوط به حوزه نیروی انسانی از جمله نحوه جذب، نگهداشت، نحوه تامین نیازهای همکاران فرهنگی، ارتقاء جایگاه آنان از نظر علمی ومعیشتی ساماندهی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: معلمان معماران شخصیت انسانی هستند از این رو باید با نگاه متفاوتی از کارمندان دیده شوند و این نگاه متفاوت به طور حتم در این نظام رتبه‌بندی وجود دارد.

http://www.farhangiannews.ir/

استخدام در آموزش وپرورش ممنوع شد

استخدام در آموزش وپرورش ممنوع شد


     ایسنا: در سال جاری به کارگیری افراد جدید به هر شکلی توسط آموزش وپرورش استان ها ممنوع است. در ضوابط اجرایی قانون بودجه 1393 تاکید شده است که آموزش وپرورش در کل کشور مجوز استخدام و به کارگیری نیروی جدید به صورت حق التدریس آزاد و عناوین مشابه یا به هر شکل دیگری را نخواهد داشت. این در حالی است که در ماده (12) این ضوابط، استخدام های دولتی نیز به صراحت تعیین تکلیف شده است که بر این اساس هرگونه به کارگیری نیروی انسانی جدید به هر شکل و عنوان در مشاغل و فعالیت های دستگاه های اجرایی از محل اعتبارات هزینه ای همچنین در شرکت ها و موسسات دولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله قانون برنامه و قانون مدیریت خدمات کشوری خواهد بود. همچنین مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و تایید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور نیز از دیگر الزامات استخدامی در سال 1393 است.

شرق - 16  فروردین  93

نظام رتبه‌بندی معلمان و ساماندهی پذیرش دانشجویان اولویت کمیسیون آموزش در سال 93

نظام رتبه‌بندی معلمان و ساماندهی پذیرش دانشجویان اولویت کمیسیون آموزش در سال 93
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نظام رتبه‌بندی معلمان و ساماندهی پذیرش دانشجویان اولویت کمیسیون آموزش در سال 93

 بخش مجلس:

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ علیرضا منادی‌سپیدان در مورد عملکرد کمیسیون متبوعش در سال 92  گفت: ظرفیتی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وجود داشت برای تحقق اهداف و دستاوردها به کار گرفته شد و خوشبختانه از لحاظ توانمندی افراد قابل قبولی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم ادامه داد: کمیسیون در سال 92 عملکرد خوبی داشت به عنوان مثال می‌توان به مسئله تعیین تکلیف شدن آزمون کنکور و تعیین سطح دانشجویان اشاره کرد که در صحن علنی این مسئله به تصویب رسید که این مسئله باعث شد فضای روانی که در مورد غول کنکور به وجود آمده بود از بین برود.

 منادی‌سپیدان همچنین تصریح کرد: موضوعاتی در بحث جذب نیروی انسانی و آزمون استخدامی مطرح شده بود که مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد وزارت برای حل مشکل این دسته از معلمان اقدام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: همچنین مصوبه‌ای در مورد افرادی که دوره تربیت مدرس را در دانشگاه شهید رجایی گذرانده‌اند تصویب شد تا این افراد نیز تعیین تکلیف شوند.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود اینکه موضوعات بسیاری در سال 92 ساماندهی شده اما بسیاری از موارد وجود دارد که هنوز بی‌نتیجه مانده و ما امیدواریم بتوانیم در این مورد اقدام عمل مناسب را انجام دهیم.

 منادی‌سپیدان با اشاره به اولویت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات در سال 93 گفت: طرح نظام رتبه‌بندی معلمان که می‌تواند در تربیت معلمان با سوادتر راه‌گشا باشد و همچنین ساماندهی پذیرش دانشجو در دانشگا‌ه‌ها از جمله مواردی است که در سال 93 در اولویت کاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد.

http://www.farhangiannews.ir/

فراخوان اتحادیه معلمان لبنان برای اعتصاب سراسری

فراخوان اتحادیه معلمان لبنان برای اعتصاب سراسری
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 فراخوان اتحادیه معلمان لبنان برای اعتصاب سراسری
بیروت – ایرنا – کمیته هماهنگی اتحادیه معلمان لبنان برای برگزاری اعتصاب سراسری در این کشورهمزمان با تجمعی اعتراضی در روز چهارشنبه مقابل مجلس نمایندگان این کشور فراخوان داد.

به گزارش ایرنا،« نعمه محفوظ» رییس اتحادیه معلمان مدارس خصوصی لبنان عصردوشنبه در یک کنفرانس خبری، گفت که اعتصاب سراسری در مدارس عمومی و خصوصی ، آموزشگاه های فنی و حرفه ای و ادارت کل آموزش و پرورش لبنان همزمان با تجمع مقابل مجلس نمایندگان در بیروت در اعتراض به تصویب نشدن طرح « طبقه بندی رتبه های شغلی و ترمیم حقوق ها» روز چهارشنبه صبح از ساعت یازده به وقت محلی برگزار می شود.

وی همچنین بیانیه اتحادیه معلمان لبنان را قرائت کرد و گفت دولت گذشته یک سال قبل و یک روز قبل از استعفا درخواست کمیته هماهنگی اتحادیه ها برای ارائه طرح ترمیم حقوق ها به پارلمان را پذیرفت اما مجلس تاکنون این طرح را به بهانه های واهی بررسی و تصویب نکرده است.

نعمه محفوض گفت که ما خواستار تصویب حقوق ثابت و مستمر مانند قضات و اساتید دانشگاه ها و دیگر بخش ها براساس مساوات ، افزایش 21 درصدی حقوق و بیمه همه اساتید ، معلمان ، کارکنان اداری ، کارمزدها، بازنشستگان و از کارافتادگان هستیم.

وی با تاکید به اینکه از این حق قطعی کوتاه نخواهیم آمد از نمایندگان مجلس می خواهیم ضمن بررسی طرح ترمیم حقوق ها و طبقه بندی رتبه های شغلی ، آن را برمبنای مطالبات اتحادیه معلمان تصویب کند.

رییس اتحادیه معلمان مدارس خصوصی لبنان از انجمن های عمومی خواست تا با تشکیل جلساتی در وزارتخانه ها ، ادارات کل ، مدارس و دبیرستان های دولتی و خصوص و آموزشگاه های فنی و حرفه ای گزینه های ، اعتصاب وتظاهرات سراسری، اعتصاب عومی مفتوح و تحریم امتحانات رسمی را تا رسیدن به مطالبات خود بررسی کنند.

نعمه محفوض گفت که معلمان باید از تصمیم اتحادیه تبعیت و به فراخوان برای شرکت در اعتصاب پاسخ مثبت دهند حتی اگر تصمیم بگیرند درهای مدارس باز باشد.

وی از « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان خواست که طرح ترمیم حقوق ها را در دستور کار نشست عمومی مجلس برای تصویب آن قرار دهد.

رییس اتحادیه معلمان مدارس خصوصی لبنان هشدار داد که انفجار اجتماعی می تواند بسیار خطرناک تر از انفجارهای امنیتی باشد.

 http://www.farhangiannews.ir/

فرهنگیان نیوز - تدبیر: انعقاد تفاهم‌نامه برای تخفیف هتل‌ها به فرهنگیان بازنشسته

انعقاد تفاهم‌نامه برای تخفیف هتل‌ها به فرهنگیان بازنشسته
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


انعقاد تفاهم‌نامه برای تخفیف هتل‌ها به فرهنگیان بازنشسته

اجتماع > خدمات و رفاه- همشهری آنلاین:
وزیر آموزش و پرورش از عقد قرارداد میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی پس از پایان تعطیلات نوروزی در جهت استفاده از ظرفیت خالی هتل‌ها و مراکز اقامتی در سایر ایام سال برای فرهنگیانِ بازنشسته با تخفیف ویژه خبر داد.

به گزارش مهر، علی‌اصغر فانی، سیزدهم فروردین ماه در بازدید از ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، به هم‌افزاییِ ایجاد شده در میان دستگاه‌ها در پی تشکیل ستاد هماهنگی خدمات سفر اشاره کرد و گفت: گاهی یک به اضافه یک از دو قوی‌تر است. در سال‌های گذشته، هر دستگاهی جداگانه کار می‌کرد اما امسال، در مدیریت سفرهای نوروزی، هماهنگیِ خوبی رخ داده است.

فانی به کمک 6 برابریِ وزارت آموزش و پرورش به ستادهای استانی نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: همه تلاش ما این است که همکاران فرهنگی، برای اسکان و سفر، از رفاه نسبی بیشتری برخوردار باشند. در این راستا از 3 ماه قبل، برنامه‌ریزی‌ها انجام شد و همکاران از 28 اسفند ماه، در ستادهای اسکان و مدارس مستقر شدند.

وی از عقد قراردادی میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پس از پایان تعطیلات نوروزی در جهت استفاده از ظرفیت خالیِ هتل‌ها و مراکز اقامتی در سایر ایام سال برای فرهنگیانِ بازنشسته با تخفیف ویژه خبر داد و گفت: هدف قدرشناسی از فرهنگیانی است که سال‌ها به تربیت فرزندان این سرزمین پرداختند و حالا در ایام بازنشستگی می‌توانند به استراحت بپردازند.

http://www.farhangiannews.ir/