تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

طرح مدیر تراز انقلاب اسلامی

از سال گذشته ، آموزش و پرورش با ارسال بخشنامه به مدارس متوسطه از مدیران می خواهد که اسامی دانش آموزان ممتاز را به اداره متبوع ارسال کنند. ملاک برتری ، برخورداری از هوش و ذکاوت، سطح آموزشی بالا، شرکت در فعالیت های جانبی پرورشی همچون حضور در نماز جماعت، بسیج دانش آموزی و ..... می باشد. آموزش و پرورش برای نام گذاری این طرح ، نام "طرح تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی" را برگزیده است و هدف آن را انتخاب، معرفی و گزینش مدیران آینده کشور اعلام کرده است. این بخشنامه از سوی بسیج دانش آموزی تهیه و ارسال شده است.

شناخت و پرورش استعدادها از وظایف اصلی نظام و آموزش و پرورش کشور می باشد و در این مهم هیچ ابهامی نیست. اما این اقدام تا چه حد کارشناسانه است و مبتنی برواقعیات می باشد؛ مسئولان باید پاسخ در شأن داشته باشند. سئوالات فراوانی در این رابطه وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.
1 – اگر بنای آموزش و پرورش بر یافتن استعدادها و پرورش آنها می باشد، آیا سیستم عریض و طویل آموزش و پرورش توانایی شناخت دانش آموزان ممتاز را ندارد و می بایست به کمک یک نهاد نظامی اجرا شود؟ آیا مطابق با بخشنامه لیست ارسالی می بایست بدون اطلاع دانش آموز تهیه و ارسال گردد؟
2 – این طرح به همگان می نماید که مدیران آینده کشور از هم اکنون گزینش می شوند و تلاش های آتی فرد در آینده وی هیچ تأثیری نخواهد داشت.
3 – آیا این طرح مصداق واقعی تبعیض نیست؟ موفقیت در فعالیت های آموزشی و پرورشی و حضور در بسیج دانش آموزی به معنای توانایی در امر مدیریت است؟ 
4 – آیا در کشوری با شرایط اقتصادی کشور ما ؛ هزینه برای این موارد مقرون به صرفه خواهد بود؟ این در شرایطی است که شهریه تا یک میلیون تومانی در مدارس دولتی ما امری عادی است.
5 – دهه ها کشورهای سوسیالیستی برای تربیت مدیران متعهد از این شیوه استفاده می کردند اما سرانجام از میان همین مدارس، پروستاریکا و گلاسنوست بیرون آمد. آیا آزموده را دوباره آزمودن خطا نیست؟ 
6 – سال هاست که دانش آموزان نخبه کشور در المپیاد ها شرکت می کنند و در سطح جهانی مقام های ارزشمندی را کسب می کنند. متولیان این امر می بایست توضیح دهند که برون داد این تلاش هر ساله آموزش و پرورش چه فوایدی برای کشور در پی داشته است؟ 

بسیاری از علماء و مراجع نسبت به این قبیل کارها و مسابقات که خروج مغزها را در پی داشته است هشدار داده اند. بسیاری از اساتید آگاه دانشگاه از استثماری بودن این طرح هشدار داده اند ولی متأسفانه گوش شنوائی پیدا نشده و این شائبه را بوجود آورده است که برگزاری المپیادها امری آگاهانه برای شناخت نخبگان کشور و معرفی آنها به کشورهای توسعه یافته است. اکنون طرح " تربیت مدیر تراز انقلاب اسلامی " در حال اجراست. آیا این طرح سرنوشت مسابقات المپیاد کشوری را خواهد داشت؟
7 - سال ها پیش دانشگاه امام صادق (ع) با اهدافی مشخص تأسیس شد. عموم فارغ التحصیلان این دانشگاه دارای تفکرات و دیدگاه هایی مشترک در مسائل خرد و کلان مملکتی هستند. آیا امروز بسیج دانش آموزی تلاش دارد که این سطح را از دانشگاه به دبیرستان تقلیل دهد؟
8 – هر اقدامی در آموزش و پرورش می بایست توسط کارشناسان و متخصصان امر تعلیم و تربیت صورت پذیرد. اگر این طرح کارشناسانه و به منظور پرورش استعدادها می باشد، چرا از انجمن اولیاء و مربیان و یا شورای معلمان مدرسه استفاده نمی شود؟ آیا فرمانده حوزه بسیج دانش آموزی - مدرسه - صلاحیت معرفی دانش آموزان نخبه را دارد؟
به هر روی؛ آموزش و پرورش متولی طرحی تبعیض آمیز و شکست خورده – کشورهای بلوک شرق – شده است که علاوه بر اینکه امری غیر کارشناسانه و سلیقه ای است؛ عواقب سوء نخبه پروری و پرورش و گزینش جناحی مدیران آینده کشور را در بر دارد. با فرض موفقیت این طرح، در آینده ما شاهد جدایی هر چه بیشتر نیروهای صف و ستاد از یکدیگر خواهیم بود.

امید است وزیر محترم با تدبیر خاص خود و به مدد بصیرت مقام معظم رهبری از دخالت نهادهای غیر فرهنگی در امر تعلیم و تربیت جلوگیری به عمل آورند.

http://www.nmadrseh.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد