تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

درآمدحاصل از هدف مندی یارانه ها باید به بهبود وضعیت معیشت معلمان اختصاص یابد.

سخن همکار:
 درآمدحاصل از هدف مندی یارانه ها باید به بهبود وضعیت معیشت معلمان اختصاص یابد.
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

باسمه تعالی

درآمدحاصل از هدف مندی یارانه ها باید به بهبود وضعیت معیشت معلمان اختصاص یابد.

انتظار این بود که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی, درآمد حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه های نقدی به وضعیت معیشت معلمان وزارت آموزش و پرورش هم توجهمی شد. مشکل اصلی وضعیت معیشت معلمان نه مسئله اقتصادی بلکه یک معضل فرهنگی است. برای حل این مشکل امروز باید عزم ملی و مدیریت جهادی داشته باشیم که فردا خیلی دیر است.
اگر فرهنگیان محترم امروز مانند هر روز دیگر صبوری می کنند و مطالبه ای از نظام ندارند, نه از روی جهل یا بی توجهی و یا عدم نیاز است؛ بلکه داشتن فهم و بصیرت والای ایشان و درک وضعیت حساس کشور از یک سو و حفظ کرامت و عزت نفس ایشان از سوی دیگر مانع بیان مسائل و مشکلات است. لطفاً مسئولان محترم این بزرگواری معلمان را پای چیز دیگری نگذارند؛.
مناسب آن بود کهپس از گذشت 35 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حداقل دولت یازدهم دِین خود را به معلمان محترم آموزش و پرورش بپردازد. زیرا فرهنگیان حق بزرگی بر نظام دارند. همواره در طول انقلاب و میادین جبهه و جنگ, راهپیمایی ها, دوران سازندگی, برگزاری انتخابات متعدد و ... حرف اول و آخر را فرهنگیان زده اند و می زنند؛از این رو اگر امروزبه بهبود وضعیت معیشت معلمان توجه شود, قطعاً برکات آن در آینده بسیار نزدیک نصیب کل نظام و تداوم انقلاب خواهد شد.
روزی خواهد آمد که متولیان نظام این نکته را با تمام وجود باور کنند که اگر معلم دغدغه معیشت داشته باشد, وضعیت مملکت بهتر از این نخواهد شد. معلم نباید جز تعلیم و تربیت دانش آموزان دغدغه دیگری داشته باشد. این سخن شاید باعث تعجب, خنده و یا ناراحتی برخی خوانندگان ! را فراهم آورد, ولی در جوامع توسعه یافته این موضوع کاملاً حل شده, مرسوم و معمول است.
به عنوان مثال در کشور هندوستان بیش از 40 میلیون معلم مشغول تدریس هستند. یعنی حدود 40 برابر معلمان ایران؛ آیا می دانید وضعیت معیشت معلمان آن چگونه است؟ چند ساعت کار می کند؟ چند ساعت مطالعه دارد؟ و ... در این کشور یک معلم ابتدایی حدود 36 ساعت کار می کند. 20 ساعت تدرسی و بقیه مطالعه و پژوهش. از نظر معیشت نیز سه برابر یک کارمندعادی حقوق دریافت می کند و تمام وقت در خدمت آموزش و پرورش است و به جز کار معلمی اجازه شغل دیگری ندارد. اما به راستی چرا در کشور ما, معلمان و دبیران، راننده سرویس دانش آموزان همان مدرسه ای هستند که در آن مشغول تدریس هستند ؟! آیا زیبنده نظام اسلامی است که معلمانش در ساعات خارج از مدرسه به رانندگی در آژانس ها می پردازند ؟!یا در کار ساخت و ساز و کاسبی هستند؟ چرا برخی معلمان بنا به ضرورت باید شب ها به عنوان دربان و اطلاعات درمانگاه های شبانه روزی تا صبح بیدار باشند و صبح هم به کلاس بروند ؟! آیا در طول یک سال,یک آموزگار و یا دبیر با این میزان دریافتی قدرت مسافرت خانوادگی به یک کشور خارجی را دارد ؟ آموزگاران و دبیران ما چقدر به روز هستند ؟ چقدر به دنبال کسب و کشف علوم و روش های آموزش آن به دانش آموزان هستند ؟ آیا با وضعیت فعلی معیشت معلمان می توان در عمل و نه روی کاغذ به تحقق اسناد تحولی امیدوار بود ؟تا کی ... ؟!
در نظامی که داعیه دار فرامین قرآن کریم و سنت نبوی و سیره علوی است و تعلیم و تربیت در آن بزرگ ترین رسالت به شمار می رود, چرا باید وضعیت معیشت آن به گونه ای باشد که حقوقیک سال یکآموزگار آن برابر با حقوق یک ماه آموزگاری در یکی از کشورهای به اصطلاح توسعه یافته باشد ؟کافی است از باب مقایسه نگاهی گذرا به میزان درآمد معلمان در کشورهای دیگر بیندازیم.
وضعیت معیشت معلمان در سایر کشورها چگونه است ؟
معلمی در کشورهای دیگر اگر یکی از پولسازترینشغلها نباشد اما دست کم، درآمد قابل توجهی را نصیب فعالان حوزه آموزش می کند. در حال حاضر در کشور ایران بر اساسآمار رسمی میانگین حقوق معلمان کمتر از 35 دلار است یعنی حدود یک میلیون تومان در ماه برآورد میشود.علاوه بر این سهم ناچیز آموزشو پرورش از تولید ناخالص داخلی کم تر از۳درصد است. در حالی که قاعدتاً طبق شاخص های معمول جهانی باید 5/5 درصد از تولید ناخالص ملی را شامل شود.
وضعیت معیشت و میزان حقوق معلمان ایرانی با همتایان خود درکشورهای دیگر نیز اختلاف فاحشی دارد؛ به طور مثالکشورهایی از جمله آمریکا، آلمان ، انگلیس، استرالیا, ژاپن, کره و حتی قطر در آسیا به معلم های خود, حقوق های چشمگیریمی پردازند. به طور کلی آمارهای جهانی نشان می دهد کشورهای امریکا, ژاپن، آلمان، کره جنوبی و سوئیس جزو کشورهاییهستند که بیشترین حقوق را به معلمان خود میدهند.
برای نمونه میانگین درآمد یک معلم در سوئیس طی یک سالمعادل ۵۸ هزارو۵۲۰ دلار است، یعنی معادل 175 میلیون و 560 هزار تومان برای یک سال؛ یعنی هر ماه 14 میلیون و 630 هزار تومان. و این یعنی 14 برابر یک معلم ایرانی !
درآمد سالانه معلمان درآلمان نیز ۴۸ هزار و ۸۰۰ دلار و در ژاپن۴۵۵ هزار و ۱۵ دلار اعلام می شود. درآمد یک معلم در کره جنوبی نیز ۲۴۲درصد سرانه تولید ناخالص ملی، در آلمان ۱۸۰ درصد و در ژاپن ۱۶۰ درصد سرانه تولید ناخالص ملی است. با ایناوصاف معلم ها در کشورهایبه نسبت پیشرفته از جایگاه و درآمد مناسبی نیزبه نسبت مشاغل دیگربهره مند هستند.
به طور مثال درآمد یک معلم در انگلستان۱۱۴ درصد درآمد یک فعال صنعتی است. همین مقایسه در هلند رقمیمعادل ۱۷۷ درصد، در کانادا۱۶۳ درصد و در ژاپن۱۸۵ درصد است. آن طور که گزارش های مختلف اشاره دارند،
نظامآموزشی این کشورها با پرداخت حقوقهای بالا به معلمان سعی در حفظ کیفیت آموزش خود دارد. در آمریکا حقوقمعلمان ابتدایی یعنی مقطع پایه از سایر معلم ها در مقاطع دیگربیشتر است.
یک رده بندی جهانی که بر مبنای اعلام نهادهای رسمی هر کشور و بر مبنای دلار آمریکا انجام شده، آمریکا رادر رتبه نخست قرار داده است. معلمان آمریکایی با درآمد ماهانه پنج هزار دلار و ۲۶۶ سنت در رتبه پردرآمدترینمعلمان جهان قرار گرفته اند. این افراد که در هفته ۶ روز و 36 ساعت کار میکنند وبه طور تخمینی ۲۳ درصد از درآمد خود را مالیات پرداخت میکنند. بدون احتساب مالیاتها و سایر کسورات در نهایت چهار هزار و ۵۵ دلار درآمد دارند. یعنی 12 میلیون و 165 هزار تومان در ماه پس از کسر مالیات.
بریتانیا در رتبه دوم این جدول قرار دارد. معلمان بریتانیاییماهانه در ازای ۳۲ ساعت و نیم تدریس، دو هزار و ۷۵۹ پوند درآمد کسب می کنند که پس از کسر مالیات به سه هزارو ۷۵ دلار میرسد. مالیات بر درآمد در انگلیس ۲۹ درصد است. یعنی برابر با نه میلیون و 225 هزار تومان پس از کسر مالیات
درآمد معلمان آلمانی نیز که در رتبه سوم جهان قرار گرفتهاند به سه هزار و ۶۵ دلار میرسد. مالیات بر درآمددر کشور آلمان ۳۵ درصد برآورد شده است. یعنی برابر با نه میلیون و 195 هزار تومان پس از کسر مالیات
استرالیا نیز از جمله کشورهایی است که بیشترین درآمد را به معلمانپرداخت میکند. این کشور در رتبه چهارم جهان جا گرفته است و در ازای ۳۹ ساعت تدریس به معلمان به طورمیانگین دو هزار و ۷۹۳ دلار پرداخت میکند. درآمد معلمان استرالیایی بدون احتساب کسورات چهار هزار و۶۳۲دلار گزارش شده است. یعنی برابر با هشت میلیون و 379 هزار تومان در ماه پس از کسر مالیات.
اما در میان کشورهای آسیایی کره،ژاپن و کویت نیز در زمره بالاترین درآمد معلمان قرارگرفتهاند.
در لوکزامبرگمعلمان بی تجربه کار خود را از مدرسه ابتدایی این کشور آغاز می‌کنند، ۶۴۰۴۲ دلار در سال حقوق می گیرند, یعنی حدود 193 میلیون تومان در سال. با ده سال تجربه کار در این زمینه، می‌توانند انتظار بیشتر از ۸۰۰۰۰ دلار در سال را نیز داشته باشند. یعنی حدود 240 میلیون تومان در سال. متوسط سال‌های درس‌خواندن دانش‌آموزان در این کشور 14 سال می‌باشد.
معلمان کشور سوئیس می‌توانند انتظار ۴۷۳۲۹ دلار را برای شروع کار داشته و با افزایش سابقه کار خود تا ده سال انتظار ۵۲۴۴۴ دلار را نیز داشته‌باشند.یعنی بیش از 152 میلیون تومان در سال ؛ کشور سوئیس 4/5 درصد از تولیدناخالص داخلی خود را برای تحصیلات شهروندان دانش‌آموز خود هزینه می‌کند. متوسط سال‌های درس‌خواندن دانش‌آموزان این کشور ۱۶ سال می‌باشد.
نروژ از نظر بین‌المللی برای آموزش و پرورش خود تحسین شده‌است. اما این تشویق به راحتی و با هزینه کم نیز حاصل نشده‌است. این کشور ۷.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحصیلات هزینه می‌کند.معلمان تازه‌کار می‌توانند انتظار درآمد ۳۳۳۴۹ دلار در سال را برای شروع کار خود داشته‌باشند، که این رقم یکی از بالاترین حقوق و دستمزد‌ها در جهان است و جزو ۱۵ بالاترین دستمزد شروع کار در منطقه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه نیز محسوب می‌شود.
در فنلاند، میزان حقوق معلمان از 29 هزار دلار در معلمان تازه کار پایه ابتدایی آغاز می‌شود و تا 45 هزار دلار در معلمان پرسابقه می‌رسد. در کره جنوبی، کف حقوق 26 هزار دلار است و نهایت آن 74 هزار دلار. به طور میانگین 50 هزار دلار.
اما در قطر و ترکیه، قیمت‌ها کمی کمتر است. در قطر میانگین حقوق معلم بین 28 هزار تا 44 هزار دلار است و در ترکیه، از 23 هزار دلار آغاز می‌شود و به 27 هزار دلار خاتمه پیدا می‌کند.
سایت تخصصیWorldsalariesکه به بررسی درآمد مشاغل مختلف در جهان می‌پردازد، 10 کشور را به عنوان بالاترین دستمزد معلمان رده‌بندی کرد. معلمان ایرانی نه تنها در این رده‌بندی جایگاهی ندارند, بلکه حقوق آنها از اعداد اعلام شده بسیار کمتر به نظر می‌رسد. این رده‌بندی بر اساس اعلام نهادهای رسمی هر کشور و بر مبنای دلار آمریکا انجام شده است.
10کشور اول جهان از نظر میزان حقوق معلمان برحسب دلار آمریکا – 2005 نام کشور درآمد دریافتی ماهانه ساعت کار در هفته
آمریکا :4055 دلار در ماه - 6 روز و 36 ساعت در هفته
انگلیس : 3075دلار در ماه - 5 روز و 32ساعت در هفته
آلمان : 3065دلار در ماه - 40ساعت در هفته
استرالیا : 2793دلار در ماه - 39ساعت در هفته
کره : 2644 دلار در ماه - 7 روز 39ساعت در هفته
نروژ : 2518دلار در ماه
ژاپن : 2513دلار در ماه
فرانسه : 2483دلار در ماه
کانادا : 2238 دلار در ماه - 31ساعت در هفته
فنلاند : 1936 دلار در ماه - 36ساعت 4 روز در هفته

متولیان نظام در کشور خوب می دانند بهبود وضعیت معیشت معلمان یک مسئله مهم در جامعه است. دلیل آن هم گستردگی جامعه فرهنگیان حدود 900 هزار نفر و جامعه مرتبط با فرهنگیان حدود 12 میلیون دانش‌آموز است. در حال حاضر میزان متوسط حقوق و مزایای یک معلم، کمتر از یک میلیون تومان است. از این میزان حدود 600 تا 700 هزار تومان حقوق و باقی رقم مزایا است. «بدی آب‌وهوا» و «فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته» از زمره مهم‌ترین مزایا هستند. در عین حال به صورت متوسط حدود 200 تا 300 هزار تومان از حقوق کسر می‌شود که «بیمه» و «بازنشستگی» در کنار وام‌هایی که تقریباً همه معلمان یکی دوتا از آن را دارند, از زمره این کسورات است. باید توجه داشت که داشتن سمتی غیر از دبیری در مدرسه مثل معاونت و مدیریت ، سابقه و نیز رتبه و امتیاز می‌تواند تأثیر مثبت در حقوق داشته باشد؛ اما حداکثر مبلغ حقوق یک فرهنگی در این شرایط نیز به سختی به مرز یک و نیم میلیون تومان می‌ رسد.
این حال و روز معلمان مدارس دولتی است که در استخدام رسمی آموزش و پرورش هستند. معلمان مدارس غیردولتی بر اساس میزان کیفیت و سابقه خود و نیز کیفیت مدرسه حقوق دریافت می‌کنند. گفته می‌شود که میزان حقوق در بهترین شرایط، به ازای هر ساعت 20 تا 25 هزار تومان است. با این وضع و با احتساب 44 ساعت کار هفتگی، حقوق یک معلم برتر در یک مدرسه ممتاز به رقم 3 میلیون و نیم می‌رسد. در شرایط متوسط هم به ازای هر ساعت، 10 تا 15 هزار تومان پرداخت می‌شود، یعنی در صورت کار تمام وقت؛ یک میلیون و نیم.
به غیر از این شرایط، در محیط خارج از مدرسه هم امکان تدریس وجود دارد. شنیده‌ها حاکی از این است که برای تدریس خصوصی از ساعتی 30 هزار تومان تا قریب به 200 هزار تومان پرداخت می‌شود. نوع درس و کیفیت معلم، دو معیار مهم برای تعیین میزان پرداختی در این شرایط است.
اگر بخواهیم همه این ارقام را جمع بزنیم شاید بتوان گفت که در حالتی معمول، یک معلم متوسط در یک مدرسه معمولی، اگر شرایط قرارداد رسمی داشته باشد، ماهیانه حدود هشت تا نه صد هزار تومان و سالیانه حدود 10 میلیون تومان حقوق و مزایا دارد. چند سال قبل هم وزیر آموزش و پرورش میانگین حقوق معلمان را 645 هزار تومان اعلام کرد. در برخی از مدارس غیرانتفاعی، این رقم به حدود بیست میلیون تومان حقوق سالیانه نیز می‌رسد.
برای مقایسه معلمان کشور با وضعیت سایر معلمان جهان لازم است که وضعیت تولید سرانه ملی مورد بررسی قرار گیرد. میزان درآمد سرانه در ایالات متحده، 49 هزار دلار، در بریتانیا، 37 هزار دلار، در فنلاند، 36 هزار دلار، در کره جنوبی، 32 هزار دلار، در قطر، 102 هزار دلار و در ترکیه، 15 هزار دلار است. در عین حال، شاخص قیمت مصرف هم نکته مهمی است چرا که وضعیت مخارج یک کشور را نشان می‌دهد. طبق اطلاعات سایت «نامبئو»، فنلاند با شاخص 106 گرانترین قیمت میان این کشورهاست. بریتانیا با شاخص 102، قطر با شاخص 82، امریکا و کره با شاخص 80 و ترکیه با شاخص 64 در جایگاه دوم تا ششم قرار دارند.
با توجه به این که وضع معلمان در ایالات متحده از سایر کشورها مناسب‌تر است؛ زیرا اولاً حقوق معلمان در حد سرانه ملی است و ثانیاً شاخص مصرف‌کننده، بسیار بالا نیست. کشور کره جنوبی را می‌توان در جایگاه دوم بهترین کشورها از نظر حقوق معلمان قرار داد. وضع در قطر، بریتانیا و فنلاند هم مناسب است با این تفصیل که قیمت‌ها در فنلاند و بریتانیا بالا است و سهم معلمان قطری از ثروت کشورشان، اندک ارزیابی می‌شود. در مورد ایران هم همین سخن را می‌توان گفت. ضمن اینکه می‌توان به کم بودن حقوق معلمان نسبت به سایر کشورها هم اشاره کرد اما باید به این موضوع هم توجه کرد که شاخص مصرف‌کننده در ایران به نسبت سایر کشورها پایین‌تر است. مشابه این وضعیت در کشورها ترکیه هم وجود دارد.
در کنار همه مسائل مربوط به حقوق و دستمزدها، باید به یک نکته ظریف هم توجه کرد. معلمان در اکثر کشورها، نسبت به سایر کارمندان، کار کمتری دارند. این مسئله به خاطر این است که معلمان تعطیلات تابستانی یا به طور کلی سالیانه دارند که سایر کارمندان از آن محروم هستند. این تعطیلات نزدیک به 100 روز است. در عین حال، در ایران میزان تعطیلات نوروزی معلمان هم از کارمندان بیشتر است. البته باید در نظر داشت که معلمان ایرانی، در عوض، دیگر از مرخصی استحقاقی سالیانه برخوردار نیستند. موضوع بیشتر بودن تعطیلات معلمان، البته مختص ایران نیست و وزارت آموزش و پرورش بریتانیا هم چنین مزیتی را در ستون مزایای شغل معلمی قرار داده است.
نتیجه آن که :
وضعیت موجود نظام تعلیم و تربیت کشور,نتیجه سوء مدیریت هاست. اگر امروز شاهد وضعیت نه چندان مناسب در مسئله وضعیت معیشت معلمان هستیم نه از روی نداری و یا تحریم است, بلکه از این روست که هیچ گاه موضوع آموزش و پرورش برای اغلب مدیران نظام در اولویت نبوده و نیست. جای تأسف است که در پس از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تاکیدات فراوان دین مبین اسلام به علم آموزی و مقام شامخ معلم, جایگاه معیشت معلمان کم تر از بسیاری دیگر از مشاغل است. مهم آن است که بدانیم خاستگاه این مشکل را نه فقط در اقتصاد کشور بلکه باید در مسائل و معضلات فرهنگی کشور جست وجو کرد.
وضعیت حقوق و مزایا و معیشت معلمان، نه فقط در کشور ما، که در بسیاری کشورهای دنیا یکی از مسائل مورد مناقشه به حساب می‌آید. اما در کشور ما به دلیل این‌که غالب سهم آموزش را دولت پذیرفته است، نیاز به سازمان‌دهی خیل عظیمی از معلمان وجود دارد که بخش قابل توجهی از بودجه را به سمت خود جذب می‌کنند. به این ترتیب همیشه دولت به معلمان بدهکار می‌ماند و این بدهی هم وقتی در کنار حقوق و مزایای حداقلی این قشر حقیقتاً زحمتکش قرار می‌گیرد، دوچندان دردناک می‌نماید.
اما در کشورهای توسعه یافته دغدغه اصلی دولت‌های این کشورها تأمین نیروی کار شایسته است. تا نیاز آموزش به مدرس را بر طرف کند. از نظر این کشورها باید وضعیت معیشتی آموزگاران به نحوی باشد که جذابیت کافی برای جلب نیروهای تازه نفس داشته باشد. با این وجود در میان همین کشورها نیز وضعیت یکدستی به چشم نمی‌خورد و گاهی اختلاف‌های چشمگیری دیده می‌شود. بنابراین شاید مقایسه حقوق معلمان در کشورهای مختلف به بررسی جایگاه کشورمان از نظر وضعیت معلمان کمک کند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دستمزد معلمان از طریق چانه‌زنی میان دولت‌ها و اتحادیه‌ها تعیین می‌شود. در عین حال در برخی کشورها دستمزد‌ها بسیار غیر‌متمرکزتر است و حتی بین ایالت‌های مختلف اختلاف وجود دارد.
در صورت توجه به وضعیت معیشت معلمان و اختصاص بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی و غیر نفتیاز قبیل منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه های نقدی به حقوق و دستمزد معلمان می توان آینده اقتصادی فرهنگیان و فرهنگ جامعهرا امیدوارانه تر دید.
امید آن که در تدوین آیین نامه اجرایی درآمدهای حاصل از انصراف یارانه ها و نیز سایر درآمدهای دولت, شأنیت و جایگاه حقیقی معلمان آموزش و پرورش و مخصوصاً آموزگاران در دریافت حقوق و دستمزد به نحو شایسته دیده شود.ان شاءالله

رضا نباتی
کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی
0912 271 2760
کارشناس آموزش قرآن دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی
و از مولفین کتاب های درسی قرآن دوره ابتدایی

www.farhangiannews.i

 

سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور زیر 10 درصد است

سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور زیر 10 درصد است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور سهم مناسبی نیست، گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور زیر 10 درصد است که این بودجه مناسبی نیست اما امیدواریم با تاکید رهبری و رئیس جمهور در وضعیت اقتصادی این وزارتخانه گشایشی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی در شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که عصر امروز شنبه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان این مطلب گفت: اگر خیرین مدرسه ساز نبودند قطعا آموزش و پرورش با چالش های جدی تری در حوزه تعلیم و تربیت مواجه می شد. پس از آنکه خیرین مدرسه ساز بوجود آمد خیرین در حوزه های دیگری همچون خیرین سلامت، خیرین دانشگاه ساز، خیرین ازدواج نیز ایجاد شد که پیشتاز همه آنها خیرین مدرسه ساز بوده که این همه نشان از یک تجربه مفید است.

وی با بیان اینکه باید تجربه خیرین مدرسه ساز تدوین شود، گفت: این بزرگواران تجربه موفقی در زمینه ساخت و ساز و حتی اداره مدرسه با تکیه بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و کمک مردم داشتند که از آن باید در آموزش و پرورش استفاده کرد.

فانی خطاب به رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: از این سازمان می خواهم این تجربه خیرین مدرسه ساز را مستند سازی کرده و حتی به زبانهای دیگر نیز ترجمه کند.

وی با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام گفت: در حال حاضر 1200 پروژه آموزشی با 5 هزار و 700 کلاس درس و 900 هزار متر مربع زیربنا توسط خیرین در حال ساخت و ساز است. این آمار حاکی از آن است که پس از انقلاب روزانه 7.5 کلاس درس توسط مردم در پهنه آموزش و پرورش کشور ایجاد شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه با محدودیت هایی مواجه است چرا که از نظر حجمی بزرگترین دستگاه کشور به حساب می آید و یک میلیون معلم و کارمند در 105 هزار مدرسه مشغول به تعلیم و تربیت به دانش آموزان هستند؛ دانش آموزانی که تک تکشان از موهبت و لطف خیرین بهره مند شده و اینها هستند که در 20 سال آینده کشور را اداره می کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهم اندک بودجه آموزش و پرورش از سهم بودجه عمومی کشور که زیر 10 درصد است گفت: 98 درصد اعتباری که در اختیار داریم صرف پرداخت حقوق می شود به عنوان مثال از 21 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش در سال 93 حدود 98 درصد برای حقوق معلمان اختصاص داده می شود و در حدود 200 میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار می گیرد که این رقم در مقایسه با حجم کار بسیار اندک است.

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: یکی از سیاست های اصلی ما در آموزش و پرورش توسعه مشارکت در بخش مردمی و در سال تحصیلی 93-94 لایه هایی از آن را انجام می دهیم.

وی همچنین درباره پروژه های نیمه تمام نیز گفت: امسال با مجوز شورای اسلامی این اجازه را پیدا کردیم تا این پروژه های نیمه تمام که در حدود 6 هزار پروژه است در اختیار خیرین قرار بگیرد که اگر میانگین این شش هزار پروژه را 5 کلاس درس برای هر کدام در نظر بگیریم 30 هزار کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه می شود که امیدواریم این بار نیز خیرین کمک و مشارکت لازم را برای تکمیل این پروژه ها به ما بکنند.

http://www.farhangiannews.ir/

12 سال پیش در چنین روزی ... 27 اردیبهشت 81

12 سال پیش در چنین روزی  ...

27      اردیبهشت     81

دومین نشست تشکل‌های صنفی معلمان ایران در تاریخ 27/2/81 در خانه‌ی معلم شهر فرهنگی ایران،

در اصفهان برگزار شد.

حدود 10 تشکل در این همایش حضور داشتند که از نکات برجسته آن حضور سه تشکل از شه تهران بود. بحث و گفت و گوی اعضای شرکت کننده حول محور، حرکت قانونی و قانونی عمل کردن مسئولان جهت فعالیت تشکل‌های صنفی فرهنگیان بود.

اجرای صحیح طرح انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان در این نشست مورد تاکید قرار گرفت و گفت و گوی بسیار با تبادل نظر اعضای شرکت‌کننده در جلسه بیانیه زیر تایید شد و مورد تصویب حاضرین قرار گرفت.

تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان(بخش دوم:)

 

بیانیه اصفهان-27/2/81


معلم با نفوذ ترین کلام،گسترده ترین ارتباط،موثرترین اراده

الف)مصوبات

1-فرهنگیان به هیچ بهانه ای کمبود بودجه را در سرزمینی که حقوق میلیونی پرداخت می گردد نمی پذیرند و قاطعانه خواستارند که مسئولان در تصمیمات خود و تقسیم بیت المال،علی گونه رفتار نمایند.

2-صدور پروانه فعالیت توسط وزارت کشور برای تشکل های صنفی فرهنگیان که تا کنون موفق به دریافت آن نگردیده اند در مهلت قانونی مندرج در ماده 10 قانون احزاب و جمعیت ها

3- ما خواهان همکاری و تعامل نهادهای دولتی به ویژه وزارت آموزش و پرورش با تشکل های قانونی فرهنگیان بوده و نسبت به هر گونه فشار و محدودیتی علیه فعالیت های قانونی آنها معترضیم

4-اجرای طرح انتخاب مدیران مدارس که اخیرا از سوی وزارت اموزش و پرورش اعلام شده از اول مهر ماه 1381

5- دو ساعت تدریس اضافه دبیران دوره متوسطه را که منحصرا در دوران دفاع مقدس به صورت داوطلبانه پذیرفته بودند از اول مهر 1381 حذف گردد،درغیر این صورت دبیران دوره مزبور عکس العمل لازم را نشان خواهند داد.

6- از آن‌جاکه تبعیض قائل شدن بین فرهنگیان به صلاح جامعه فرهنگی نیست لذا خوستار پرداخت فوق العاده جذب 15 درصد به شاغلینی که با بخشنامه 230/1 در ادارات اشتغال دارند همانند نیروی آموزشی می باشیم(بند1 بخشنامه شماره 700/8580-15/11/1380 افزایش سقف فوق العاده جذب کارکنان وزارت آموزش و پرورش به میزان %15 حقوق و فوق العاده شغل در سال 1380 را تصریح نموده است)

7- در صورتی که برای هر یک از اعضای تشکل های فرهنگیان سراسر کشور به خصوص اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان مشکلی خارج از چهار چوب قانون پیش آید تمامی تشکل ها به صورت متحد و یک‌پارچه واکنش لازم را نشان خواهند داد

ب)محور های جلسه آینده


1- حضور یک نفر از هیئت رئیسه تشکل های صنفی فرهنگیان در شورای اموزش و پرورش استان

2- بررسی 13 مهر به عنوان روز معلم

3- ارائه راه کارهای عملی برای رسیدن به مطالبات

4-تنظیم اساسنامه داخلی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

5- بررسی وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان و چگونگی انتخاب هیئت مدیره آن

6-تغییر ساختار پرداخت حقوق فرهنگیان

سر به هم اورده دیدم برگ های غنچه را    اجتماع دوستان یکدلم آمد به یاد

والسلام

دبیرخانه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران- اصفهان

27/2/1381

اعضای تشکل های حاضر در همایش


1-انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

2- کانون صنفی فرهنگیان اصفهان

3- کانون صنفی فرهنگیان شیراز

4- اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز

5- کانون صنفی معلمان همدان

6- سازمان معلمان تهران

7- خانه معلمان تهران

8-کانون صنفی فرهنگیان استان گیلان

9- شورای صنفی فرهنگیان استان کرمانشاه

10- کانون صنفی معلمان تهران

 

زمان ثبت‌نام وام‌ ضروری بازنشستگان کشوری


زمان ثبت‌نام وام‌ ضروری بازنشستگان کشوری

اجتماع > خدمات و رفاه- همشهری‌آنلاین:
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از ثبت نام «وام ضروری» بازنشستگان کشوری از نیمه دوم سال خبر داد و گفت: کسانی که تا کنون از صندوق وام دریافت نکرده‌اند در اولویت دریافت وام قرار دارند.

ایسنا نوشت: ایراندخت عطاریان درباره شرایط و نحوه ثبت‌نام وام‌های ضروری سازمان بازنشستگی کشوری توضیح داد: بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی کشوری برای ثبت‌نام وام ضروری اقدام کنند که از زمان اعلام، معمولا یک ماه برای ثبت نام فرصت دارند.

وی ادامه داد: شرایط خاصی برای ثبت نام وجود ندارد، تنها کافی است بازنشسته و وظیفه بگیر، مشترک صندوق باشند؛ البته کسانی که تا کنون از صندوق وام دریافت نکرده‌اند نسبت به کسانی که قبلا وام دریافت کرده‌اند، در اولویت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه اعلام کرد: هرساله زمان ثبت‌نام وام ضروری صندوق، نیمه دوم سال انجام می‌شود.

عطاریان با بیان اینکه تعداد افراد مشمول دریافت وام هر ساله، بسته به میزان اعتبار مصوبی که از طریق بانک فراهم می‌شود متفاوت است گفت: صندوق بسته به مقدار اعتبار دریافتی، می‌تواند تعداد افراد دریافت کننده وام را تعیین کند.

وی افزود: سال گذشته میزان بودجه اختصاص یافته جهت پرداخت وام به بازنشستگان بیش از 100 میلیارد تومان بود که با این اعتبار وام ضروری دو میلیون تومانی به حدود 80 هزار بازنشسته و وظیفه بگیر مشترک صندوق پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون به چه تعداد از بازنشستگان وام ضروری پرداخت کرده است؟ گفت: صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون به 600 هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران مشترک صندوق بازنشستگی وام ضروری پرداخت کرده است.

همشهری - 27      اردیبهشت    93

سرمایه‌های فراموش شده

سرمایه‌های فراموش شده
آموزش و پرورش در هر جامعه‌ای زیربنای توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن جامعه است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت‌ و ترقی جوامع پیشرفته نشان می‌دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند وکارا و همه جانبه‌نگری برخوردار بوده‌ا ند و پیشرفت خود را مدیون نظام پویای آموزش و پرورش هستند.

در حقیقت وظیفه وزارت آموزش و پرورش شکل دادن به کشور است. متولیان آموزش و پرورش در حقیقت نقشه آینده کشور را طراحی می‌کنند.

در سال‌های اخیر از همت و سعی متولیان این وزارتخانه‌ ما پیشرفت‌های علمی شگرفی داشتیم اما به نظر می‌رسد نتوانسته‌ایم در زمینه کشاورزی و صنعت رشدی همپای رشد علمی داشته باشیم.

زمانی که در اقتصاد مقاومتی حرف از توانمندسازی نیروی کار و افزایش بهره‌وری می‌شود، مسلماً پاشنه آشیل و زیر ساخت آن نمی‌تواند جز محصلین و دانش آموزان کشور باشد.

زیرا هنگامی که جوان وارد دانشگاه‌ می‌شود، احساس می‌کند دیگر تمایز یافته شده است و کمتر حاضر می‌شود جز با قلم و انگشتانش با چیز دیگری کار کند و از نگاه او اگر مشغول به کار دیگری بشود احساس می‌کند جامعه حقش را ضایع کرده است.

ما برای رسیدن به اقتصاد اول منطقه‌ایی به همان اندازه که به نیروهای متخصص و اندیشمند در زمینه علوم و فنون روز نیاز داریم به همان اندازه به کشاورز و دامدار و صنعتگر ماهر نیاز داریم.

و به نظر می‌رسد در این حیطه نقش آموزش و پرورش از بقیه وزارتخانه‌ها پررنگتر باشد.

نگاه به این وزارتخانه باید از دید صرفاً آموزشی خارج شود این وزارتخانه قرار نیست فقط دانش آموزان را به دانشگاه‌ها هدایت کند. ظرفیت‌های این وزارتخانه بسیار عظیم‌تر از آن است که تصور شود اگر نگاه به این وزارتخانه کمی اقتصادی شود، حل بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور آسان می‌شود.

اگر دلسوزان و برنامه‌ریزان این وزارتخانه صنعتگران و صادر کنندگان را به سمت این نیروهای کار بومی و پر انرژی هدایت کنند، دیری نمی‌یابد که هزینه تولید در کشور پائین می‌آید. این وزارتخانه می‌تواند مستعدترین و خلاقترین و در عین حال کم‌توقع‌ترین نیروهای کار را در اختیار تولیدکنندگان تمامی بخش‌ها اعم از صنعتی و کشاورزی قرار دهند.

اگر چنین شود دیگر متولیان فرهنگی ما دغدغه پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان را ندارند. نوجوانی که به شوق کسب درآمد۹ ماه آموزش بیند و در فصل تابستان از صبح تا عصر مشغول کار است.

تنها یک فیلم می‌تواند نیازهای فرهنگی او را مرتفع کند. و این علاوه بر هدف اصلی ما در اقتصاد مقاومتی است که تربیت نیروهای توانمند و افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی است. هنوز یادمان نرفته است که در زمان جنگ چه حماسه‌ها که همین نوجوانان مدرسه‌ایی خلق نکرده‌اند از حسین فهمیده گرفته تا…

و حالا که نوبت به خلق حماسه در اقتصاد داریم هم نباید از ظرفیت این بزرگترین وزارتخانه کشور غافل باشیم.

و به این نکته توجه کنیم که ایران تنها در صورتی می‌تواند به کشوری پیشرفته و قدرتمند تبدیل شود که در تمامی زمینه‌ها پیشرفتی یکسان و هماهنگ داشته باشد.

مریم مهران‌راد

اطلاعات -       27      اردیبهشت    93


یک گفت وگو و چند پرسش


نویسنده: مهدی بهلولی*

چندی پیش و در هفته معلم، روزنامه «اعتماد» با سید کاظم اکرمی، یکی از وزیران گذشته آموزش و پرورش و یکی از مشاوران وزیر کنونی آموزش و پرورش، گفت وگویی درخور درنگ با عنوان «مجلس معلمان تشکیل شود» انجام داد که ارزش بازخوانی و پرداختن بیشتر دارد. بخش زیادی از سخنان اکرمی در این گفت وگو، همسویی بسیاری داشت با سخن و دیدگاه درصد چشمگیری از فرهنگیان و کنشگران صنفی آنها در چند سال گذشته. ایشان، به درستی، کوشیده بود از موضع گیری های شعاری و صوری درباره فرهنگیان و جایگاه و ارزش پیشه آنان، دوری گزیند و همدل و همراه با آموزگاران، به پاره یی دشواری های دیرینه و واقعی آنان و در کل گستره آموزش و پرورش بپردازد: «معلمان می گویند چرا کسی که با مدرک کارشناسی در وزارتخانه صنعتی یا بانک کار می کند، حقوقی بیش از یک معلم می گیرد پس احساس بی عدالتی نسبت به دیگر کارمندها می کنند... در کشورهای توسعه یافته معلمان مشارکت زیادی در امر آموزش و پرورش دارند. انجمن معلمان در امریکا انجمنی است بسیار قوی و معلمان هم در نگارش کتاب ها و هم در سیاستگذاری در آموزش و پرورش حضور دارند اما هنوز ما به این مرحله نرسیده ایم... به نظر بنده و برخی دوستان بجاست آقای وزیر آموزش و پرورش برای بررسی و حل مشکلات معلمان در کنار مجلس دانش آموزی، مجلس معلمان را هم تشکیل دهد... سیاست آموزشی بلندمدتی که کشورهای توسعه یافته دارند با آمدن و رفتن وزرا تغییر نمی کند. هنوز در کشور ما این طور نیست. در کشورهای توسعه یافته سیاست های آموزشی را دانشمندان به ویژه استادان علوم تربیتی تدوین می کنند ولی در کشور ما خصوصا در گذشته به این مساله بسیار بی توجهی شده است.اگرچه باز تاکید می کنم وضع نسبت به دولت قبل خیلی بهتر شده است... مدارس غیردولتی و نمونه مردمی پول های گزافی می گیرند و به همین جهت خدمات خوبی به دانش آموزان ارائه می دهند. دانش آموزان مدارس دولتی در مقایسه با مدارس غیردولتی مسلما در کنکور عقب می مانند. این ناعدالتی است که در آموزش و پرورش ما وجود دارد. به هر جهت ما باید از لحاظ عدالت آموزشی تلاش بیشتری بکنیم که هرچه بیشتر به عدالت برسیم.»
    این سخنان، می تواند نشانه یی امیدبخش از واقع بینی بیش از پیش فرادستان آموزشی دولت یازدهم به شمار آید: رویکردی که اگر گسترش و ژرفای بیشتری گیرد، می تواند از شکاف میان بدنه آموزش و فرادستان آن بکاهد. ناگفته پیداست که تا این نگرش، جنبه عملی به خود نگیرد چندان اثرگذار و کارگر نخواهد افتاد اما نفس نزدیک شدن به خرده ها و انتقادهای آموزگاران و پذیرش آنها هم خود کاری ارزشمند به شمار می رود ولی یک نکته مهم این است که این دیدگاه، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، در میان فرهنگیان، و به ویژه مدیران مدرسه ها، تاکنون چندان بازتابی نیافته و جدی گرفته نشده است. این نگارنده در پیوند با این سخنان، با تنی چند از فرهنگیان و مدیران مدرسه ها گفت وگو کردم. نخست اینکه کمتر کسی از آن آگاهی داشت- گویا در خود رسانه های آموزش و پرورش هم بازتابی نیافت. چند تنی هم که خوانده بودند آن را جدی ارزیابی نمی کردند و سپهر چیره بر آموزش و پرورش کشور را، بسی دورتر از پذیرش این سخنان می دانستند. چنین می نماید که بخش بزرگی از فرهنگیان تا شاهد کنشی چشمگیر از سوی دولت یازدهم درراستای بهبود آموزش و اجرای عدالت در شرایط حقوقی خود نباشند چندان دل به سخنان فرادستان آموزشی نخواهند بست. پرسش این است که اگر در حق فرهنگیان، عدالت اجرا نشده و فرادستان کنونی آموزش و پرورش هم آن را می پذیرند پس چرا در همین دولت یازدهم، اضافه کاری خردادماه آموزگاران، تنها به هشت روز کاهش یافت؟ چرا با وجود تورم 30، 40درصدی، افزایش حقوق سالانه فرهنگیان تنها 20درصد انجام پذیرفت؟ چرا دستمزد برگزاری آزمون های هماهنگ کشوری، چه در حوزه های اجرایی و چه در حوزه های تصحیح، 30 درصد کاهش یافت؟ و البته پرسش های بسیار دیگری که شایسته است کارگزاران آموزشی دولت یازدهم به آن بیندیشند و پاسخی درخور بدهند.
    

     معلم*

روزنامه اعتماد  -   27      اردیبهشت   93

250 میلیارد تومان اعتبار برای تحول بنیادین آموزش و پرورش


250 میلیارد تومان اعتبار برای تحول بنیادین آموزش و پرورش



دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حدود 250 میلیارد تومان اعتبار برای تحول بنیادین و کیفیت بخشی آموزش و پرورش در سال 93 تخصیص یافته است. مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت وگو با فارس اظهار داشت: بر اساس مفاد سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش موظف است هر ساله عملکرد خود را به شورای عالی آموزش و پرورش گزارش و شورای عالی آموزش و پرورش گزارش عملکرد سالانه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش کند. وی افزود: ما این گزارش را پیش از آغاز سال جدید به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم و در کمیسیون های مختلف مطرح و گزارش جدید را نیز در دست تهیه داریم. وی با بیان اینکه این سند، سند راهبردی وزارتخانه است و نباید انتظار داشت که یک ساله و دوساله اجرا شود، خاطرنشان کرد: خود ما در زمان تنظیم، ذیل سند چشم انداز 20 ساله یعنی در سال 1404 دیده ایم و این سند اقداماتی لازم و الزاماتی نیاز دارد. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به موضوعات مالی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصریح کرد: ما در سال 1392 هیچ اعتباری برای اجرای سند تحول بنیادین وزارتخانه در اختیار نداشتیم و در سال 1393 خوشبختانه اقدام خوبی را دولت تدبیر و امید انجام داد و مجلس هم همراهی کرد و اعتباراتی گذاشت. وی گفت: مبلغ اعتبار برای سال 1393 حدود 250 میلیارد تومان است که برای تحول بنیادین و کیفیت بخشی آموزش و پرورش تخصیص یافته است.

روزنامه اعتماد - 27     اردیبهشت 93

چرا ما ایرانی ها این گونه ایم؟!

 چرا ما ایرانی ها این گونه ایم؟!


از دکتر محمود سریع القلم ؛ استاد علوم سیاسی در دانشگاه شهید بهشتی

میانگین مردم ایرانی‌ تقریبا در مورد همه چیز و همه کس اظهار نظر می‌کنند؛ که بعضاً با قاطعیت است؛
عبارات من نمی‌دانم، من اطلاع ندارم، من به اندازه کافی اطلاع ندارم، من مطمئن نیستم، من باید سوال کنم، من باید فکر کنم، من شک دارم، من در این باره مطالعه نکرده‌ام، من این شخص را فقط یک بار دیده‌ام و نمی‌توانم در مورد او قضاوت کنم، من در 
مورد این فرد اطلاعات کافی ندارم، اجازه دهید من در این رابطه سکوت کنم، فردا پس از مطمئن شدن به شما خبر می‌دهم، هنوز این مساله برای من پخته و سنجیده نیست و مشابه این عبارات در ادبیات عمومی ما، بسیار ضعیف است. 

تصور کنید اگر بسیاری از ما این گونه با هم تعامل کنیم، چقدر کار قوه قضائیه کم می‌شود. چقدر زندگی ما اخلاقی‌تر می‌شود و از منظر توسعه یافتگی چقدر جامعه تخصصی‌تر می‌شود.
در چنین شرایطی، خبرنگار تلویزیون در مورد برنامه هسته‌ای، نظر راننده تاکسی را نخواهد پرسید. اقتصاد‌دانی که یک مقاله پزشکی را خوانده، خود‌درمانی نخواهد کرد و شیمی‌دانی که هر روز روزنامه‌ها را می‌خواند در مورد آینده اقتصاد ایران و وضعیت سیاسی چین اظهار نظر نخواهد کرد؛ چه سکوتی برقرار می‌شود! و همه به خود و مثبت و منفی برنامه‌های خود می‌پردازند و کمتر سراغ سر در‌آوردن از کارهای دیگران می‌روند؛ غیبت کم می‌شود و تهمت و توهین به حداقل می‌رسد.. 

یک دلیل ‌این که تولید ناخالص داخلی‌ آلمان بیش از دو برابر جمع تولید ناخالص داخلی ۵۵ کشور مسلمان است، این به خاطر تمرکز مردم به کار و فعالیت و کوشش‌های فردی است.
اتفاقا چون بسیاری از ما برای خود کم وقت می‌گذاریم و خود را کشف نمی‌کنیم، به بیرون از خودمان و توجه دیگران نیازمند می‌شویم. به همین دلیل، نمایش دادن در میان ما بسیار جاری و قدرتمند است، چون در مورد خود نمی‌توانیم پنجاه صفحه بنویسیم، از انتقاد حتی انتقادی ملایم، خشمگین می‌شویم، چون احساسی بار می‌آییم و بنابر‌این ضعیف هستیم، اعتماد به نفسمان کم است.
عموما ظاهر خود را می‌آراییم و در مخزن باطن ما، سه قفله باقی می‌ماند. افراد ضعیف جامعه ضعیف را به ارمغان می‌آورد.
در برابر کم حرف زدن و کم قضاوت کردن، فکر و دقت قرار می‌گیرد. ارزش هر انسان مساوی با مقدار زمانی است که برای فکر، کشف خود و خلاقیت اختصاص می‌دهد. سکوت فراوان بهترین فرآورده کم قضاوت کردن است. در این مسیر، محتاج کتاب خواندن، گفت‌و‌گو و مناظره هستیم. با آگاهی و دانش می‌توان انسان بهتری بود و به همین دلیل، نیازمند آموزش هستیم. به امید روزی که تلویزیون کشور برای ارائه دیدگاه در ۲۵ موضوع مختلف از یک نفر استفاده نکند
.

http://www.aemi.blogfa.com/

شرح یک ییام

شرح یک ییام 

                                                                     

هفته معلم امسال داشت شروع می شدسر سر درگم بودم که چه پیامی مانند هر سال برای این روز بدهم .هرچه فکرکردم نتیجه ای نگرفتم ٰ چون از شعارهای تکرار و مکررات توخالی این هفته در سالهای گذشته خسته و رنجیده خاطر بودم . بعضی از دوستان به مناسبت روز معلم پیامهایی دادن که ذر همینجا از ایشان تشکر می کنم که منت بر من گذاشتند و مرا مورد لطف قرار دادن . بعد از مدتی این پیام به ذهنم خطور کرد که تصمیم گرفتم و همان پیام را در وبلاگ بگذارم و گذاشتم . بعد همکاران از من پرسش می کردند این پیام چه معنی دارد . گفتم هرطور شما تصور و تفسیر می کنید آزادید .

روز معلم هر ساله به صورت صوری و توخالی بر گذار می شود و در مکانهای رسمی و کنترل شده و با مهمانان خاصی که از ماه ها پیش هماهنگ و دعوت شده اند که این مهمانها بیشترشان ساعتی د ر پای تخته درس عمرشان را سپری نکرده اند .ولی  صاحبان اصلی و ثابت این نوع جلسات یعنی معلمان شاغل و بازنشسته غایب هستند روز معلم باید معلمان حضور فعال و توسط تشکلهای صنفی مستقل باجلسات متنوع ومتعدد در سراسر کشور بطور گسترده بر گزار شود فرهنگیان فعال در امور فرهنگیان شاغل و بازنشسته و نه دولتی ساخته یا به دولت وابسته بر گزار شود و در این روز بتوانند مشکلات و نابسامانی فرهنگیان و آموزش و پرورش و نقاط  قوت و ضعف سیستم آموزشی کشور را نیز بیان کنکاش وبررسی شود .ولی وقتی چنینن اجازای به فرهنگیان    نمی دهند فقط بسنده میکنند جلسات دولتی ساخته واز پیش طراحی شده که نکند معلمی غیر خودی به جلسه بیایید ومشکلی را بیان کند که به تریپشان برخورد . روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی در هفته معلم هر ساله وعده های تکراری و سرخرمنی می دهند و هیچ ارزش مادی و معنوی نصیب معلم نمی شود ٰولی برای بر گزار کننده گان این جلسات از نظر مادی خیلی می رسد روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد.

وقتی زمان اجرای قانون خدمات کشوری  به پایان رسیده ٰ ولی این قانون هنوز به طور کامل برای فرهنگیان بخصوص بازنشستگان فرهنگی اجرا نشده  مانند تبصره 3 ماده 65 و ماده 125 و مواد زیاد دیگر این قانون و مطالبات آن قسمت اجرا شده قانون خدمات کشوری مدت شش سال است که هم از طرف آموزش و پرورش و هم از طرف سازمان بازنشستگی پرداخت نشده است روز معلم می تواند چه پیام دیگر داشته باشد .

وقتی ماده 125 قانون خدمات کشوری از سال 86 سال اجرای این قانون برای کارمندان وبازنشستگان فرودست دولت رعایت و توجه و اجرا نمی شود و همچنان در بایگانی خاک می خورد و با همه شکایتها و اعتراضها به وزارتخانه ها و ادارات مربوطه و مجلس و شکایات زیادی به دیوان عدالت اداری ٰ نتیجه ای حاصل نشده است و هر سه قوه یعنی مقننه ٰ مجریه و قضائیه نظاره گر این قانون گریزیها هستند و همگی دست رو دستشان گذاشته و ظلم مضاعفی که به این قشر جامعه  می شود توجه نمی کنند و پیامها و سخنهای بی محتوا و سرگرم کننده و وعده های سرخرمنی می دهند روز معلم می تواند چه پیامی داشته باشد .

وقتی فرهنگیان بخصوص بازنشستگان فرهنگی یعنی معلمین همین مسئولین و بچه هایشلن سالهای متمادی در لایه های زیرین خط فقر زندگی می کنند و با این که قانون نظام هماهنگ پرداخت و قانون خدمات کشوری گه می خواست تبعیضهای موجود بین کارمندان را از بین ببرد و نه اینکه این کار را انجام نداد بلکه چنان تبعیض آمیز اجرا شد که تفاوت حقوقهای پایین و بالا شاغلین وبازنشستگاان چنان است که سر انسان صوت می کشد ٰ که بعضی مواقع اختلاف حقوق پایین و بالا به چندین برابر و حتی به دو رقمی می رسد . !!! روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی تعداد زیادی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته مانند رسول بداقی  محمد داوری  محمود باقری وغیره در زندان بسر می برند  و بعضی نیز تبعید و ممنوع تدریس شده اند که تنها جرمشان دفاع از حقوق تبعیض آمیز و پایمال شده فرهنگیان و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه می باشد روز معلم   می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی فرهنگیان همگی چه شاغل و چه بازنشسته برای تغییر مادی و معنوی در زندگی خود و دیگر اقشار جامعه و بر داشتن تبعیض و ظلم و ستم سالهای گذشته از سرهمه ی ملت با جان و دل و همگام با اقشار دیگر به روحانی رای دادند و دولت "تدبیر و امید " را سر کار آوردند که امید زیادی داشتند و دارند  . درست است که دولت دراین مدت ده ماهه با توجه به مشکلات اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور پیش از دولت یازدهم نمی توانست تغییر اساسی در جامعه بوجود آورد تا بر همه مشکلات فائق آید وهمه مصادیق تبعیض و ظلم و ستم و اجحاف را از سر جامعه بردارد ولی می توانست در این راه قدم بردارد و برنامه ای برای این کارها داشته باشد . دولت بخصوص در مسایل داخلی با همان برنامه هاو مسئولین و افراد دولتهای پیش از خود در بیشتر وزاتخانه ها و استانها و شهرستانها می خواهد کارهای دولت را پیش ببرد که غیر محال است .  در بعضی از شهرستانها یک مسئول حتی تغییر نکرده است و در برابر مردم پاسخگو نیستند که در شان دولت "تدبیر و امید" باشد .!!! روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد .

وقتی فرهنگیان شاغل و بازنشسته در سال 93 و در زمان دولت "تدبیر وامید " مانند دولتهای نهم و دهم فقیرتر می شوند یعنی در سال جدید 20 درصد فقیرتر می شوند و به لایه های زیرتر خط فقر  سقوط می کنند روز معلم می تواند چه پیامی دیگر داشته باشد. وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو می تواند چه پیام دیگری راشته باشد .

                                                                                               علی اکبری پروشی  

http/://www.paroosh.blogfa.com

معلمی فراتر از نقش یک معلم

معلم فداکار شهرستان آبدانان,آوید طالبیان‌ ,داوود نوریان,آموزگار مدرسه عشایری منطقه محروم و دورافتاده دهبنه در دینارکوه

معلمی فراتر از نقش یک معلم


درس دادن به دانش‌آموز وظیفه معلم است، تا اینجای کار طبیعی است، ولی این‌که معلمی همه دانش‌آموزان کلاسش را صبح به صبح به مدرسه برساند و کیلومترها راه صعب‌العبور را طی کند تا شاگردانش بتوانند هر روز به مدرسه بروند، این کار در زمره وظایف معلمی نیست و بدون اغراق، مثال چنین رفتارهایی فقط از سوی یک انسان والا مقام معنوی سر می‌زند.

معلم فداکار شهرستان آبدانان در استان ایلام در زمره همین معلمان قرار دارد و او هر روز با طی مسافت 50 کیلومتری، دانش آموزان عشایری خود را با موتورسیکلت شخصی به مدرسه می رساند.

آن گونه که ایرنا گزارش داده است، داوود نوریان آموزگار مدرسه عشایری منطقه محروم و دورافتاده دهبنه در دینارکوه شهرستان آبدانان، هر روز 13 دانش آموز عشایری را از مناطق اطراف منطقه سخت گذر و جنگلی دینارکوه با استفاده از موتورسیکلت شخصی خود جمع می کند و آنها را به محل تحصیل در روستای دهبنه می رساند.

او هر روز به سیاه چادرهای عشایر منطقه می رود و در شش نوبت، 13 دانش آموز و از فرزندان عشایر را به چادر محل تدریس آنها منتقل می کند و به آنها درس می دهد.

این معلم فداکار درباره انگیزه های این کارش می گوید: محرومیت، معصومیت، اخلاص و نیاز این دانش آموزان را با جان و دل خود لمس و درک کرده ام و همانند فرزند خود تک تک آنها را دوست دارم.

نوریان ادامه می دهد: عشق به این بچه ها باعث شده است که بیشتر روزهای تعطیل هم برای انجام امور فوق برنامه آنان با موتورسیکلت به منطقه دورافتاده دهبنه مراجعه کنم و در کنار این دانش آموزان باشم.

نوریان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد است و به گفته رئیس آموزش و پرورش این شهرستان داوطلبانه خدمت در این منطقه محروم را انتخاب کرده است.

آوید طالبیان - گروه جامعه

جام جم - 24      اردیبهشت  93

دانش‌آموزان و فراغت مساله‌ساز

دانش‌آموزان و فراغت مساله‌ساز  


 

میمنت گلشنی،روزنامه آرمان،25 اردیبهشت 93

 تابستان که نزدیک می‌شود مباحث زیادی در حوزه‌های مختلف مطرح می‌شود و درموارد متعدد مسئولان به یاد این می‌افتند که باید طرح‌های تازه‌ای اجرا کنند. هرچند طرح‌های تابستانه پیر و جوان نمی‌شناسد اما، از آنجا که دانش‌آموزان قشری از جامعه هستند که تابستان آنها با سایر فصل‌هایشان کاملا متفاوت است، طرح‌های تابستان برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. در گذشته شاید بسیاری از پدر و مادرها انتظار تابستان را می‌کشیدند تا فرزندانشان فرصت بیشتری برای کمک به آنها داشته باشند. در خاطرات بسیاری از تحصیلکردگانی که به نسل‌های گذشته تعلق دارند، کار در تابستان از جمله رفتن به مغازه پدر یا حتی شاگردی کردن برای دوستان و آشنایان به چشم می‌آید. این روند اکنون تا حد زیادی تغییر کرده است و والدین دانش‌آموزان باید به فکر پرکردن زمان‌هایی باشند که دیگر فرزندانشان به مدرسه نمی‌روند. در این میان، باید بسترها و برنامه‌هایی وجود داشته باشد. در سال‌های اخیر در اردیبهشت و خرداد اخبار زیادی مبنی بر اجرای طرح‌ها و شیوه‌نامه‌هایی درباره اوقات فراغت دانش‌آموزان روی خروجی‌های خبرگزاری‌ها قرار گرفته است. امسال نیز چنین اتفاقی افتاده است. وزارت آموزش و پرورش با صدور شیوه‌نامه‌‌ای محور اصلی طرح مدیریت اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان سال 93 را مهارت‌‌آموزی با هدف زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال اعلام کرده است. در این شیوه‌نامه بر استفاده بهینه از اوقات فراغت و نقش خانواده‌ها در هدایت فرزندان به مراکز تابستانی و معرفی مشاغل محلی و منطقه‌‌ای تاکید شده است. همچنین، در این شیوه‌نامه رشد همه‌‌جانبه شخصیت دانش‌آموزان، استمرار فعالیت‌‌های پرورشی در ایام تابستان و ارتقای سطح دانش و بینش اعتقادی، علمی، اجتماعی و مهارت‌‌های فنی و حرفه‌ای و فرهنگی و هنری دانش‌آموزان از اهداف غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان معرفی شده است. علاوه بر این، در این شیوه‌نامه تحقق برنامه‌ها مطابق با نامگذاری سال جدید، اهتمام به تربیت اقتصادی دانش‌آموزان،آموزش مدیریت اقتصاد مقاومتی به دانش‌آموزان، احیای ظرفیت‌‌های پنهانی بومی و محلی و عملی کردن شعار هر دانش‌‌آموز یک مهارت از سیاست‌های اصلی طرح بیان شده است.

اوقات فراغت در سال‌هایی که گذشت

طرح غنی‌سازی اوقات فراغت هر سال با تعطیلی مدارس و آغاز فصل تابستان از سوی مسئولان آموزش و پرورش مطرح می‌شود و برنامه‌هایی برای گذران اوقات فراغت نوجوانان تدوین و در قالب کلاس‌های آموزشی و اردوهای سیاحتی- زیارتی اجرا می‌شود. مسئولیت برگزاری برنامه‌هایی از این دست البته تنها برعهده وزارت آموزش و پرورش نیست. سازمان‌های بسیج، تبلیغات اسلامی، ادارات ارشاد شهرها و گاه مساجد هم در کنار وزارت آموزش و پرورش و وزارت جوانان برنامه‌هایی را در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان تدوین می‌کنند. در سال‌های اخیر بسیاری از طرح‌های مربوط به غنی‌سازی اوقات فراغت که در استان‌ها اجرا شد با هدف پرورش جنبه‌های فرهنگی و دینی در قالب طرح‌هایی چون طرح هجرت سعی بر آشنایی نوجوانان با امور فرهنگی و دینی داشت که به گفته مسئولان گاه از سوی خانواده‌ها مورد غفلت قرار می‌گرفت. حضور روحانیون در این طرح‌ها و آشنایی نوجوانان با اماکن متبرکه به‌منظور افزایش شادی معنوی نوجوانان و حضور مستمر در مساجد ازجمله اقداماتی است که در راستای این هدف در بسیاری از طرح‌های اوقات فراغت گنجانده و اجرا شد. بر این اساس، توجه به بحث‌های فرهنگی، آموزشی و پرورشی از اولویت‌های طرح غنی‌سازی اوقات فراغت در این سال‌ها از سوی متولیان طرح بود. آمارهای رسمی حاکی از 12 میلیون و 242 هزار دانش‌آموز در مدارس کشور است. کارشناسان معتقدند برنامه‌هایی که برای فراغت این دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود چندان کارگشا نبوده است.

طرح غنی‌سازی اوقات فراغت از حرف تا عمل

اجرای طرح‌های اوقات فراغت در تابستان از سوی بسیاری از نهادها این سوال را مطرح می‌کند که چنین طرح‌هایی تا چه اندازه در عمل موفق بوده و توانسته‌اند نوجوانان را جذب کنند. در واقع، این طرح‌ها تا چه اندازه با انتظارات بچه‌ها و خانواده‌ها همخوانی داشته‌اند و مورد استقبال قرار گرفتند؟ یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با آرمان درباره شرایط طرح‌ها و بسترهای لازم برای شکل گیری آنها می‌گوید: به‌نظرم از گذشته تا به حال از این دسته طرح‌ها زیاد بوده است. چندان به اجرای درست آن امیدی ندارم و فکر می‌کنم خانواده‌ها بهتر است خود به فکر اوقات فراغت فرزندان و استفاده بهینه از آن باشند. مهدی بهلولی در ادامه اشاره می‌کند: بسترهای مادی و فرهنگی لازم برای اجرای این طرح‌ها را در آموزش و پرورش نمی‌بینم. بسیاری از مدارس ما هنوز از داشتن یک کتابخانه مجهز و کتابدار محروم هستند. با آنکه مسئولان وعده مدارس هوشمند را دادند، هنوز در برخی مدارس کامپیوتر به تعداد لازم وجود ندارد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان از غنی‌سازی اوقات فراغت حرف زد. او در ادامه به فضای فرهنگی حاکم بر مدارس اشاره و تصریح می‌کند: برای اجرای این طرح قبل از هر چیز باید به بسترهای فرهنگی توجه کرد. امروز فضای حاکم میان مسئولان مدرسه با فضای دانش‌آموزان هماهنگ نیست به این معنی که مدیران و مشاوران مدرسه با واقعیت‌های اجتماعی که نوجوانان در عمل تجربه می‌کنند آشنایی ندارند. تحت چنین شرایطی نمی توان امیدوار بود این طرح‌ها برای نوجوانان جذاب باشد. بهلولی همچنین شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم فرهنگی، ایدئولوژیکی و مادی را پیش شرط موفقیت این طرح‌ها می‌داند و معتقد است توجه به سلایق نوجوانان به دور از محدودیت‌های دست و پاگیر می‌تواند به موفقیت این طرح در آینده کمک کند. همچنین یک روانشناس در پاسخ به سوال آرمان درباره ضرورت اجرای چنین طرح‌هایی می‌گوید: به‌نظرم اجرای چنین طرح‌هایی بد نیست به شرط آنکه تعریف درستی از فراغت از سوی مسئولان وجود داشته باشد و این تعریف با تصور خانواده‌ها از اوقات فراغت همخوانی داشته باشد. امیر هوشنگ مهریار در ادامه بیان می‌کند: توجه به فرهنگ عمومی خانواده‌ها در هنگام تدوین این طرح بسیار مهم است. در نظر گرفتن ارزش‌ها و انتظارات خانواده در تدوین و اجرای طرح می‌تواند منجر به این شود که خانواده‌ها از چنین طرح‌هایی استقبال کنند و طرح‌ها درنهایت به نتیجه‌ای که مطلوب به نظر می‌رسند، دست یابند. او به نقش خانواده در کنار آموزش و پرورش تاکید و عنوان می‌کند: به‌نظرم بخشی از گذران اوقات فراغت به عهده نهادهای دولتی است اما بخش عظیم آن باید از سوی خانواده‌ها صورت گیرد. به عقیده این روانشناس، تابستان فرصت مناسبی است برای نوجوانان و خانواده‌ها تا وقت بیشتری را با هم بگذرانند.

http://bohluli.blogsky.com/

پیامد اقتصادی مهاجرت نخبگان

 

پیامد اقتصادی مهاجرت نخبگان



 تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی با عنوان “مهاجرت بین‌المللی و فرار مغزها” تعداد افرادی که در طی سال‌های اخیر از ایران خارج شده‌اند بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در سال عنوان شده است.

بد نیست بدانیم که بر‌اساس آمار منتشر شده از سوی اداره آمار آلمان، از مجموع صد هزار ایرانی مهاجر در آلمان در سال‌های گذشته، ۲۰۰۰ جلد کتاب منتشر شده در حالی که از میان ۲میلیون مهاجرترک تنها۱۰۰جلد کتاب منتشر شده است. این امر حاکی از پتانسیل‌های ارزنده فکری است که در ردیف گران‌بهاترین سرمایه‌های ملی محسوب می‌شود ولی متاسفانه به دلیل عدم تدبیر و چاره‌اندیشی مسوولان و تصمیم‌گیران کشور به راحتی از دست می‌روند، بدون این که حتی هزینه‌هایی که از این طریق بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود، محاسبه شود. بی‌تردید، خروج متخصصان که می‌توانند پشتوانه فکری، اجرایی، کارآمدی و بقای نظام اقتصادی- سیاسی کشور باشند، در بلندمدت منجر به ایجاد بحران سیاسی و اجتماعی فراگیر در کشورمان خواهد شد که در آن هنگام حتی مجال اندیشیدن برای حل این مسائل وجود ندارد

ادامه مطلب ...

در قرن ۲۱، آموزش با کیفیت و موثر، قلب تپنده توسعه همه جانبه کشورهاست.

در قرن ۲۱، آموزش با کیفیت و موثر، قلب تپنده توسعه همه جانبه کشورهاست.

یونسکو از آغاز کار یعنی از سال ۱۹۴۵، برای برقراری صلح در جهان، کاهش فقر و تعامل سازنده فرهنگها تلاش کرده در حالیکه همواره آموزش  یک رکن ضروری و یک شرط لازم  در رسیدن به این اهداف بوده است.  نگاه همه جانبه و انسان مدار به مقوله آموزش غنی، قبول و پذیرش حق آموزش برای همه و اعتقاد راسخ به لزوم آموزش، نقشی اساسی در توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

اگر بخواهیم اهداف آموزشی یونسکو را جمع بندی کنیم، به موارد زیر می رسیم:

-          حقوق برابر، فرصت های برابر: آموزش برای همه بدون هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و نژادی در دسترسی به آموزش همگانی

-          تداوم آموزش شهروندان در خلال سالهای عمر. آموزش نباید تنها محدود به سالهای طفولیت باشد، در سنین بزرگسالی، علاوه بر امکان تحصیلات عالیه، آموزش های تکنیکی، شغلی و غیررسمی نیز حق شهروندان است.

-          پاسخ به چالشهای جهانی از طریق آموزش

-          افزودن بر غنای کیفی سیستم های آموزشی

-          آموزش گسترده شهروندان به نحوی که  شامل اکتساب معلومات و تواناییهایی در زمینه هایی مانند توسعه پایدار، HIV و ایدز، حقوق بشر و برابری جنسیتی نیز باشد.

منبع:

http://en.unesco.org

http://bield.info/

رویای معلم ایرانی و بیمه طلایی ،
کم شدن تعهدات بیمه طلایی و افزایش نرخ جدید آن
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

برگ زرینی دیگر از سویی دولت به مناسبت هفته معلم به معلمان عزیز... نمیدانم چرا دولت و وزیر آموزش و پرورش به معیشت و زندگی ما معلمان خیلی اهمیت می دهند انگار فقط ما کارمندیم. خواهش می کنیم به دیگر امور . . .
برگ زرینی دیگر از سویی دولت به مناسبت هفته معلم به معلمان عزیز...
نمیدانم چرا دولت و وزیر محترم آموزش و پرورش به معیشت و زندگی ما معلمان اهمیت می دهد انگار فقط ما کارمندیم. خواهش می کنیم به دیگر امور کشور هم برسید.
همه ما معلمان خونه دار شدیم و ماشین شخصی داریم و حقوق ما چند برابر تورم افزایش داشته است.
ما از بس زیاد حقوق می گیریم نمیدانیم پول هایمان را چکار کنیم و بانک ها هم جای پول های ما رو ندارند.
ما معلمان هر روز برا خانواده پوشاک می خریم و ویلا های انچنانی داریم و اصلا هم مشکل نان شب خاواده و هیچ مشکلی نداریم.
با افتخار و اطمینان می گویم: ما معلمان بیمه طلایی داریم . نگرانی هزینه های پزشکی نداریم و همه جا با بیمه طلایی درمان رایگان می شویم.
حقوق ما از همه کسانی که ما آنها را آموزش داده ایم نظیر:دکتر ها ، مهندس ها ، فوتبالیست ها و ... خیلی بیشتر است و این وجدان مرا رنج می دهد.
حقوق یک سال من اندازه حقوق تمام فوتبالیست های باشگاه استقلال یا پیروزی است.
این ها رویای هر روز و هرشب منه
ما معلمان هر وقت دور هم جمع می شویم به نظر شما از چی سخن می گویم؟ چرا؟

و باید به عرض همکارانم برسانم که :

با اعلام بخشنامه وزارت آموزش و پرورش نرخ جدیدبیمه طلایی سال 93 به ازای هر نفر 260000ریال بوده که پرداخت تمامی وجه آن به عهده همکاران می باشد.


شروع قرار داد از تاریخ 93/3/31 می باشد لازم به ذکر است در این دستورالعمل تعهدات عینک و دندان پزشکی بصورت کامل حذف گردیده است . همکارانی که قصد حذف کلی و یا کاهش عائله را دارند و یا متقاضی ثبت نام جدید می باشند فقط و فقط تا تاریخ 93/2/31 پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند با مراجعه حضوری به کارشناسی تعاون اقدام نمایند .توسط: وحید عبدی نژادپست الکترونیکی: vabdinezhad@yahoo.com

http://www.farhangiannews.ir/

ستخدام فرهنگیان بازنشسته و فرزندان آنها در فروشگاه های طرح فرهنگ


استخدام فرهنگیان بازنشسته و فرزندان آنها در فروشگاه های طرح فرهنگ
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

ifarcard150 استخدام فرهنگیان بازنشسته و فرزندان آنها در فروشگاه های طرح فرهنگ

طرح فرهنگ به منظور تکریم و خدمت رسانی به فرهنگیان در مراجعه به فروشگاه های عرضه کالاهای اساسی، از فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان در اداره بخش های مختلف این فروشگاه ها استفاده می کند.
به گزارش روز شنبه صندوق ذخیره فرهنگیان، فرهنگیان بازنشسته و فرزندان فرهنگیان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.farazfar.ir و تکمیل فرم استخدام در اولویت استخدام قرار گیرند.
طرح فرهنگ اکنون به صورت آزمایشی در مناطق ۱۹ گانه شهر تهران و چهار شهر از شهرهای استان مازندران در حال خدمت رسانی به فرهنگیان است.
بر اساس این گزارش، فرهنگیان شاغل و بازنشسته با ثبت نام در این طرح می توانند کالاهای اساسی را با تخفیف میانگین ۵/۲۶ درصد از فروشگاه های طرح فوق خریداری کنند.
ثبت نام در این طرح هیچ هزینه ای برای فرهنگیان ندارد و تمامی معلمان شاغل و بازنشسته سراسر کشور می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی www.farazfar و ارایه مشخصات از خدمات این طرح بهره مند شوند.
فروشگاه های طرح فرهنگ از خردادماه سال جاری در شهرستان های استان تهران شامل شهرهای پاکدشت، قرچک، شهر ری و رباط کریم اجرا شده و در آینده در سایر استان های کشور نیز اجرایی خواهد شد.

http://www.farhangiannews.ir/

احتمال ابطال مصوبه دستمزد 92

احتمال ابطال مصوبه دستمزد 92
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

طبق اعلام قبلی، امروز دیوان عدالت اداری نظر قطعی و رای نهایی درباره شکایت کارگران از تخلف وزارت تعاون، کار و رفاه دولت سابق در تعیین حداقل دستمزد 92 را اعلام می کند.
خبرگزاری مهر: طبق اعلام قبلی، امروز دیوان عدالت اداری نظر قطعی و رای نهایی درباره شکایت کارگران از تخلف وزارت تعاون، کار و رفاه دولت سابق در تعیین حداقل دستمزد 92 را اعلام می کند.

پس از بیش از یکسال از زمان شکایت جمعی از نمایندگان کارگران از تخلف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سابق در تعیین حداقل دستمزد سال گذشته کارگران؛ قرار است امروز دیوان عدالت اداری نظر نهایی خود را پیرامون این پرونده اعلام کند.

در صورت تایید شکایت کارگران، مصوبه افزایش 25 درصدی حداقل دستمزد سال گذشته کارگران لغو خواهد شد و دولت موظف است زمینه پرداخت معوقه بیش از 6 درصدی دستمزد سال گذشته را فراهم کند.

همچنین در صورت صدور رای به تخلف دولت سابق، وزارت کار دولت تدبیر و امید باید در افزایش های جدید حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار نیز تجدیدنظر کند.

در سال گذشته نرخ تورمی که شورای عالی کار برای افزایش حداقل دستمزد مورد استفاده قرار داده بود به میزان 31.6 درصد (نرخ تورم بهمن ماه 91) بوده است؛ اما در نهایت افزایش دستمزد سالیانه به میزان 25 درصد تصویب شد.

کارگران می گویند طبق ماده 41 قانون کار، وزارت کار در دولت سابق مرتکب تخلف شده و قانون در اینباره اجرا نشده است؛ بنابراین آنها از دیوان عدالت اداری درخواست کرده بودند در سال گذشته مصوبه افزایش مزد دولت سابق ابطال شود که این اتفاق نیافتاد.

حال قرار است رای نهایی صادر و نظر دیوان عدالت اداری در این باره اعلام شود.

www.farhangiannews.i

11 سال پیش در چنین روزی ...

11 سال پیش  در چنین  روزی ...

22 اردیبهشت 82


تاریخچه اعلام موجودیت تشکل‌های صنفی معلمان ایران

تهران - ششمین بیانیه تشکل‌های صنفی

ششمین نشست تشکل‌های صنفی در تهران با حضور ریاست مجلس ششم آقای کروبی و تعدادی از اعضای کمیته آموزش و تحقیقات و نمایندگان شهرستان‌ها در یکی از اطاق‌های کمیسیون مجلس قبل (خ امام خمینی) تشکیل شد. موضوع جلسه عدم حضور نماینده تشکل‌های صنفی و معلمان در کمیته پیگیری مطالبات معلمان که به پیشنهاد ریاست جمهوری وقت، پس از اعتراضات صنفی معلمان تشکیل شده بود. جلسه جدود یک ساعت و نیم تا دو ساعت طول کشید. نمایندگان تشکل‌ها، بحث‌هایی پیرامون رفع تبعیض، ارائه فیش‌های حقوقی سایر سازمان و نهادها که چه مبالغی با معلمان تفاوت دارد را به ریاست مجلس نشان دادند، و درباره‌ی مطالبات گذشته و مسکن فرهنگیان گفت و گو کردند.

درآن جلسه یکی از اعضای تشکل‌های صنفی که در کارشناسی ارشد در تهران تحصیل می‌کرد گفت <یک ماه است من و فرزندانم گوشت نخورده‌ایم.>

با اینکه من دو برادر شهید به کشورم تقدیم کرده‌ام نباید اینگونه تبعیض برای فرهنگیان وجود داشته باشد. ما فداکاری کردیم که بی‌عدالتی و تبعیض نباشد.

پس از بحث و گفت و گوها، ریاست مجلس وقت قول دادند که پیگیری کنند دو نفر از نمایندگان تشکل‌های صنفی در کمیته مطالبات حضور پیدا کنند. پس از چند روزی پیگیری دبیرخانه تشکل‌ها با حضور دو نفر در کمیته مطالبات موافقت کردند ولی متاسفانه حضور نمایندگان تشکل‌های صنفی پیش از یک جلسه ادامه پیدا نکرد. پس از پیگیری دبیرخانه دلیل قانع‌کننده‌ای به تشکل‌های صنفی ارائه نشد.

بالاخره در پایان جلسه نمایندگان تشکل‌های صنفی حاضر در جلسه بیانیه زیر را صادر کردند.

قطعنامه همایش تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور

با ما مگو سکوت نشان رضایت است

این خامشی حکایت صدها شکایت است

همکاران گرامی، فرهنگیان عزیز شاغل بازنشسته

بیش از یک سال از اعتراضات صنفی معلمان می‌گذرد. در طول این یک سال ما و شما فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه نموده‌ایم. اما آنچه تحسین همگان را برانگیخت حضور گسترده و امیدبخش، سکوت پرصلابت و خشم نجیبانه شما در 12 اردیبهشت بود که هر منصفی را به تایید و تصدیق واداشت.

درود بر عزم و اراده و شخصیت والای شما و آفرین بر رفتار و منش مدنی و قانونمندتان که توانستید پیام خود را در حرکتی گسترده و خاموش به گوش آنان که بسیاری از فریادها را نیز نمی‌شنیدند برسانید. و تاسف به حال آنانی که بجای تحسین و تشویق به تحقیر و توهین این جنبش فرهنگی پرداخته و می‌پردازند.

همراهان گرامی

تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور در پاسخ به پرسش‌های مکرر شما که از چگونگی ادامه راه و پی‌گیری مطالبات می‌پرسیدید یک بار دیگر در تاریخ 22/2/82 در تهران گردهم جمع شدند و ضمن تحلیل و بررسی حرکت همکاران در استان‌های مختلف و پس از گفت و گو با مسئولان مربوطه ازجمله ریاست مجلس شورای اسلامی و برخی نمایندگان محترم مجلس تصمیمات زیر را اتخاذ و به اطلاع شما می‌رساند.

الف: با عنایت به تشکیل هیئت ده نفره پی‌گیری مطالبات فرهنگیان که با حمایت و دستور ریاست جمهوری و ریاست مجلس و در پاسخ به بند اول قطعنامه 16 اسفند شورای هماهنگی شکل گرفته است و باتوجه به اینکه ریاست مجلس در دیدار با نمایندگان تشکل‌های صنفی ضمن اعلام حمایت جدی از حقوق معلمان با حضور دو تن از نمایندگان تشکل‌های صنفی در جلسات هیئت مذکور موافقت نموده‌اند امید بسیار داریم که وعده‌های اخیر مسئولان مربوطه که تحولی عمیق و تاریخی را نوید می‌دهد تا پایان شهریور ماه 82 محقق گردد. بدیهی است در صورت عدم توفیق هیئت مذکور تشکل‌های صنفی وظیفه خود می‌دانند که برنامه گسترده و ویژه‌ای را برای 13 مهر روز جهانی معلم تدارک دیده و به اطلاع همکاران برسانند.

ب: از تمامی همکاران فرهنگی تقاضا می‌کنیم کهُ در تاریخ 5 خرداد در حرکتی نمادین نامه‌های خود را که در آن خواسته‌ها و مطالبات اصلی خود را به ترتیب اولویت خواهند نوشت با حضور در دفاتر پستی به مقصد (تهران، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، هیئت پی‌گیری مطالبات فرهنگیان) ارسال نمایند.

ما یقین داریم که پاسخ مثبت همکاران سراسر کشور به این درخواست شورای هماهنگی پشتوانه محکمی برای این شورا و خزانه ارزشمندی برای درک خواسته‌های فرهنگیان و هشدار مجددی برای پی‌گیری مطالبات و پاسخگویی به موقع مسئولان خواهد بود.

در خاتمه بار دیگر از حضور پرشور، آگاهانه، شکوهمند و غرورآفرین شما سپاسگزاریم.

اندیشه‌هایتان پایدار، گام‌هایتان استوار و توفیق رفیق راهتان باد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران.

 

حق برخورداری انسان از آموزش و پرورش در برنامه توسعه پس از 2015(بخش سوم)

حق برخورداری انسان از آموزش و پرورش در برنامه توسعه پس از 2015(بخش سوم)


دو ماهنامه ی چشم انداز ایران، شماره ی84،اسفند 92 و فروردین 93

برگردان: محمدرضا نیک نژاد
توضیح : متن پیش روی شما،بخش سوم از سفارش نامه ی شانزده نهاد مدنی - آموزشی جهان به سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل در مهر 92 است که در آن،سران کشورها به توجه بیشتر به آموزش و حق برخورداری از آن فراخوانده شده اند. این سفارش نامه ده بند است که بند نخست و دوم و سوم آن با مقدمه ای از مترجم در بخش های پیشین منتشر شد. بخش سوم - بندهای - چهارم و پنجم- آن را با هم می خوانیم.

 4 -   آموزش بزرگسالان و سوادآموزی،در چارچوب یادگیری مادالعمر؛بخش جداناشدنی از حق برخورداری از آموزش است.

سندهای حقوق بشر جهانی،حق برخورداری از آموزش برای هر سنی را با تاکید بر این محفوظ می دارند که حق آموزش مقدماتی با سن،نژاد،طبقه یا جنسیت محدود نمی شود و هر آنچه که برای کودکان،جوانان و بزرگسالان اعمال می گردد،شاملِ سالخوردگان نیز می شود. با این حال آموزش بزرگسالان و سوادآموزی در یک زمینه ی یادگیری مادام العمر،آنچنان که سزاوار آنهاست مورد توجه قرار نگرفته و باید به گونه ای شفاف در ساختارهای جهانی و منطقه ای،همچنین سیاست های دولت های ملی و محلی در اولویت قرار داده شود.  

 از این روست که در برنامه های توسعه ی آموزشی پس از 2015 بازتاب یافته است. آموزش عمومی از راه عمل و نگرشِ شهروندی اش،چشم انداز میان- فرهنگی اش و پیوند دادن یادگیری با محیط زیست،به آموزش بزرگسالان و سوادآموزی هستی داده است. این مهم است که سیاست ها و برنامه ها روی آموزش بزرگسالان،به رسمیت شناختن میراث فرهنگی آنها،دانش،خواسته ها،چشم داشت ها،مهارت ها و نیز نیازهای آنها متمرکز شود. در این رهگذر تاکید بر آموزش زنان،نشان دادن یک تعهد بنیادین به برابری و یکسان نگری جنسیتی و پیگیری سرسختانه برای دستیابی به بزرگی،احترام و عدالت از بالاترین اهمیت برخوردار است.

5 -      رویکردی فراگیر به کیفیت آموزشی مورد نیاز است.

کیفیت آموزشی،بخش جدایی ناپذیری از حق برخورداری از آموزش است و باید به گونه ای چند بُعدی نگریسته شود. از جمله تمرکز بر ورودی های آموزشی و فرایندهای آن، و دست آوردهای کوتاه،میان و بلند مدت آن. کیفیت آموزشی با دانش سنجشگرانه،توانایی ها و مهارت های مورد نیاز برای پرسش،درک و حل مسائل جاری در سطح منطقه ای و جهانی،افراد را آماده می سازد. کنوانسیون حقوق کودک تاکید دارد که نباید تنها بر درونمایه ی برنامه ی درسی توجه شود،بلکه باید فرایندهای آموزشی،روش ها و محیط هایی که آموزش در آن رخ می دهد،نیز مورد توجه قرار گیرد و هم ردیف با مبانی،آشکارا مورد اشاره قرارمی گیرد. به این معنا،مهم است که آموزش و پرورش تحول آفرین،هماهنگ ساز با عدالت اجتماعی و محیطی، دموکراتیک کننده ی ساختارهای قدرت،افزاینده ی برابری،احترام به حقوق بشر،بزرگداشت آزادی های بنیادین و عدم تبعیض باشد. یادگیری در یک رویکرد کوته بینانه،اندازه گیری نتایج آموزش در حساب و سوادآموزی دانسته می شود،که می تواند به کنارگذاشتن ابعاد اصلیِ(اشاره شده ی) کیفیت و دست کم گرفتن موضوعات دیگر و مهارت های ضروری،ارزش ها و روابطی همچون خلاقیت،کنجکاوی،اندیشه ی سنجشگرانه،جامعه اندیشی،همبستگی،همکاری،خود- چیرگی،اعتماد به نفس،مسئولیت گروهی، گفتگو،محبت،همدلی و دلسوزی،شجاعت،خودآگاهی،نرمش پذیری،خود- رهبری،فروتنی،صلح،هماهنگی با طبیعت بینجامد. از این رو این رویکرد کوته بینانه از دستیابی به هدف های کلی آموزش و پرورش خواهد کاست. هماهنگ با این دیدگاه،ارزیابی های آموزش باید کل نگرانه و سازنده،استوار بر پارامترهای ملی و احترام به گوناگونی زبانی و فرهنگی باشد. در همان حال ارزیابی ها باید بر ساختارها- به عنوان یک کلِ توسعه یابنده- بر به بازی گرفتن کنشگرانه ی معلمان،دانش آموزان و خانواده ها متمرکز باشد.

بخش های پیشین برگردان را می توانید در این دو پست ببینید:

http://niknezhadmr.blogsky.com/1393/01/30/post-529/

http://niknezhadmr.blogsky.com/1393/01/27/post-526/

کندوکاو نظام آموزشی به بهانه هفته معلم


کندوکاو نظام آموزشی به بهانه هفته معلم


نویسنده: محمدعلی رجبی*

به نظر می رسد اساس فلسفه ذاتی آموزش و پرورش مبتنی بر این امر باشد که همگام با گسترش علم و تکنولوژی و تحولات فکری جهان حرکت کند. لازمه تبلور این مهم در جامعه، رشد و توسعه همه‏جانبه فرهنگی و آموزشی است. برای تحقق تحول آموزش و توسعه آن به مکانیزم‏هایی نیاز داریم تا بتوانیم با ایجاد علاقه و اشتیاق درونی دانش‏آموزان به فراگیری علم و کاربرد آن به مصلحت عامه دست یابیم. یکی از مهم ترین پارامترهایی که می‏تواند آموزش و پرورش را به اهداف اصلی که همان توسعه فکر و تامین نیروی انسانی نزدیک کند این است که فضای آموزش و پرورش از حالت مدیریت متمرکز دولتی خارج شود زیرا اگر آموزش و پرورش به طور انحصاری در اختیار سیستم مدیریتی دولت باشد آنگاه تکثر و تنوع و همزیستی که از مهم ترین شاخص‏های دموکراسی و دگرپذیری است و باعث پیشرفت جامعه می‏شود در کجای ارزیابی در رسیدن به اهداف نظام آموزشی قرار می گیرد؟ تجربه دیرزمان تاکنون، اثبات کرده است که آموزش و پرورش صرفا دولتی که بر همه ابعاد کاری آن سیطره داشته باشد در رسیدن به ابتدای اهداف خود کامیاب نبوده بلکه مردمی‏شدن آموزش و پرورش به معنای مشارکت آنها در برنامه‏ریزی و استفاده از همه صاحبنظران و باز کردن فضای نقادی باعث متکثر و پویا شدن جوامع خواهد بود و این امر خود پایان‏دادن مهم ترین معضل آموزش و پرورش که همان نفوذ حوزه های سیاسی و ایدئولوژیک و حوزه های دولتی در آن دستگاه است را نوید می دهد و آنگاه می‏توانیم امیدوار باشیم که فضای مطلوبی ایجاد شود که نظام آموزشی بتواند به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در رسالت خطیر خود یعنی ارتقای فرهنگی و علمی جامعه، برنامه‏ریزی و تصمیم‏گیری کند. صد البته مردمی‏شدن آموزش و پرورش هیچ منافاتی با مسوولیت دست اندرکاران و دولت در فراهم ساختن امکانات و لوازم تحصیل همه دانش‏آموزان ایرانی (تحصیل رایگان) ندارد.
    از سویی توجه به این مهم لازم است که غیر از شاخص مهم مشارکت مردم و صاحبان ‏اندیشه در امور آموزش و پرورش پارامتر مهم دیگری که به بالندگی هرچه بیشتر نظام آموزشی کمک خواهد کرد و اما تاکنون غفلت و بی‏توجهی فراوانی در این عامل مهم صورت گرفته است، نقش ماهیت وجودی معلم بر تمامی ابعاد اجتماعی و اقتصادی و مهم تر از همه تربیتی و شخصیتی جامعه است. نظام‏های آموزشی پیشرو و موفق دنیا دریافته‏اند که پرداختن به پیشرفت همه‏جانبه آموزش و پرورش بدون درنظرگرفتن سایر سیستم عوامل درونی آن به ویژه عامل مهم معلم راه به جایی نمی‏برد. لازم است بدانیم که همه صاحبنظران در حوزه تعلیم و تربیت با وجود همه وجه‏ممیزهای فکری و اختلاف‏نظر در امور سیاسی و اجتماعی، اما بر یک امر اتفاق نظر دارند که هر جامعه‏یی در ابعاد مهم سیاسی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی بیشترین تاثیرپذیری را از آموزش و پرورش دریافت می کند. اما متاسفانه ساختار آموزشی و پرورشی ما در این مورد قابل دفاع نیست. یکی از راهکارهای مهم خارج‏شدن از این مشکل می‏تواند ایجاد سندیکاها و اتحادیه ها و کانون‏های صنفی باشد. با وجود این سازمان های دموکراتیک غیردولتی، سیستم مدیریتی کشور به بالندگی و کارآمدی نظام آموزشی و بهره‏وری هرچه بیشتر نایل می شود.
    درضمن یادآوری این نکته منزلت و جایگاه واقعی معلم را بیش از پیش مبرهن می کند که تا وقتی کرامت و منزلت و نیازهای طبیعی آنها در جامعه جدی گرفته نشود و فقط به این امر اکتفا شود که در هر سال برای رفع مسوولیت از طرف دست اندرکاران به عنوان تجلیل از معلم درباره او صحبت شود و همچنین تا هنگامی که این قشر اثرگذار فرهنگی و تربیتی جامعه ما فرصت پیدا نکند تشکل‏های صنفی و حرفه‏یی خود را به وجود آورد و در تصمیم‏گیری‏های آموزش و پرورش مشارکت فعال و مستمر داشته باشند یاددادن، یادگیری و گسترش علم و فرهنگ و ادب تغییر نخواهد کرد و کیفیت کنونی همچنان نامطلوب خواهد ماند و پاسخگوی نیازها و انتظارات جامعه نیست اما همچنان امیدواریم که با سپردن وظایف خطیر نظام آموزش و پرورش به افراد شایسته‏تر و با آیتم‏های علمی بالاتر و مدیرانی با تخصص‏های کافی گامی مهم و نو در اداره نسل حاضر برداریم. 
    

     دبیرریاضی*

اعتماد  -  21     اردیبهشت 92

مداخله دولت در فعالیت‌ تشکل‌های صنفی ممنوع شده است


مداخله دولت در فعالیت‌ تشکل‌های صنفی ممنوع شده است

ربیعی در دیدار نماینده سازمان بین‌المللی کار:
مداخله دولت در فعالیت‌ تشکل‌های صنفی ممنوع شده است
سرویس کارگری. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با کلوپاترا دامبیا هنری، مدیر دپارتمان استانداردهای بین‌المللی سازمان جهانی کار گفت: فلسفه وجودی این وزارتخانه، عدالت اجتماعی است.
به گزارش کار و کارگر، علی ربیعی گفت: جهانی شدن اقتصاد نیازمند تدوین اصول و حقوق کار جدید است. وی در تشریح فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود گفت: ما به فعالیت‌های سازمان بین‌المللی کار اعتقاد داریم و برای فعالیت‌های انسان‌دوستانه آن احترام قائلیم. ربیعی افزود: هر فعالیتی که زندگی انسان‌ها را در هر کجای دنیا بهبود ببخشد و حقوق افرادی را که اصطلاحا پایین نگه داشته شده اجتماعی می‌نامند، ارتقا ببخشد برای ما قابل احترام است. وی خاطر نشان کرد: کارگران کشورهای در حال توسعه که بخش اعظمی از کارگران جهان را تشکیل می‌دهند دو رنج مضاعف داشته‌اند. استبداد داخلی و چیزی که در ترمینولوژی شناخته شده به آن استعمار می‌گوییم؛ یعنی به یغما بردن ثروت کشورها توسط قدرت‌های استعماری. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه جهانی شدن اقتصاد، جهانی شدن فرهنگ و ارزش‌ها، مطالعاتی داشته‌ام. فکر می‌کنم در بخش جهانی شدن اقتصاد در سال‌های آتی نیازمند یک نوع حقوق کار جدید خواهد بود.
نام این وزارتخانه، عدالت اجتماعی است
ربیعی تاکید کرد: فعالیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم کارگران را دربر می‌گیرد و هم مسئله تامین اجتماعی در این وزارتخانه متمرکز است. این وزارتخانه هم بازنشستگان تامین اجتماعی و هم کارمندان بازنشسته را و هم معلولان و افرادی که ما از آنان اصطلاحا به صداهای خاموش یاد می‌کنیم پوشش می‌دهد. وی افزود: بحث مبارزه با فقر مطلق نیز به این وزارتخانه سپرده شده و خوشحالم بگویم موضوع امنیت غذایی را در دولت جدید دنبال می‌کنم. وی خاطر نشان کرد: بحث بیمه همگانی را نیز دنبال می‌کنیم. همچنین مبارزه با فاصله طبقاتی در قالب تعاونی‌ها و... نیز جزو برنامه‌های این وزارتخانه است. فکر می‌کنم اسم وزارتخانه‌ام عدالت اجتماعی است. ربیعی تصریح کرد: به چند نکته دیگر نیز اشاره خواهم کرد. ایران در رسانه و واقعیت ایران متفاوت است، درسی داریم که می‌گوید قدرت‌ها به وسیله رسانه آنچه را که می‌خواهند بازنمایی می‌کنند. وزیر کار افزود: ما هنوز راه طولانی برای احقاق حقوق انسانی در پیش داریم. راه طولانی است و باید زیاد کار کنیم. همین که مسئله را قبول داریم نشان می‌دهد که تلاش می‌کنیم و در این جهت حرکت می‌کنیم.
حجم کار کودک در ایران قابل قیاس با کشورهای منطقه نیست
وی خاطر نشان کرد: همه جای دنیا حتی در آمریکا کودکان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند اما حجم کودکان کار در ایران قابل مقایسه حتی با کشورهای منطقه و توسعه یافته نیست و بسیار کم است. با این همه من به شدت به این مسئله حساسیت دارم و چندین سمینار در این رابطه برگزار کرده‌ایم و در این رابطه تلاش زیادی می‌کنیم. واقعا قصد پاک کردن هیچ صورت مسئله‌ای را نداریم. ربیعی افزود: در سنت‌های دیرینه ایرانی، سنت‌های خوبی در برابری وجود دارد و یکی از کارهایی که در این وزارتخانه نیز انجام می‌شود موضوع فرهنگ و فرهنگ تبعیض زنان است. وی گفت: خوشبختانه ما در حق انتخاب کار در قوانین مشکلی نداریم و زنان می‌توانند هر کاری را بخواهند انتخاب کنند. آنچه که مشکل است مسائل اقتصادی ماست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در واقع تقاضای کار با عرضه تناسب ندارد وگرنه در قوانین هیچگونه تبعیضی در انتخاب حق کار وجود ندارد.
در قوانین هیچگونه تبعیضی در انتخاب حق کار وجود ندارد
ربیعی گفت: حتی برای حل این مسئله فرهنگی تمام وزارتخانه‌ها ملزم شده‌اند که در آن دستگاه مشاور زن انتخاب کنند. وی ادامه داد: در جاهایی که ساختار بزرگ دارند این موارد نزدیک به صفر است، ولی در برخی از شرکت‌های کوچک که ما اصطلاحا به آنها شرکت‌های زیرپله‌ای می‌گوییم یا یک‌سری از شرکت‌هایی که خارج از چشم نظارت وجود دارند این قبیل موارد را شاهد هستیم. البته به بازرسی کار دستور داده‌ام که این نوع شرکت‌ها را کنترل کنند. ربیعی درباره وضعیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز گفت: من یک شعار دارم، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه تسهیل‌گر، حمایت‌گر و باغبان است. در این وزارتخانه به شدت مداخله را ممنوع کرده‌ام. وزیر کار افزود: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در ایران تنوع دارند. امسال همه تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دور یک میز نشستند و در مورد دستمزد کاری انجام شد که در تاریخ این وزارتخانه بی‌نظیر بود. تمام کارگران و کارفرمایان به اتفاق دستمزد امسال را تصویب کردند. وی گفت: علاوه براین آمادگی داریم تا در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی هم با سازمان بین‌المللی کار همکاری داشته باشیم.
سازمان بین‌المللی کار باید با ایران همکاری بیشتری داشته باشد
کلئوپاترا دومبیا هنری، مدیر گروه استانداردهای بین‌المللی کار از دفتر بین‌المللی کار در ژنو سوئیس نیز با ابراز خرسندی از این دیدار گفت: با پذیرش این مسئولیت در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چالش‌های بسیاری را پذیرفته‌اید و با چالش‌های بزرگی هم روبرو هستید. وی افزود: در جریان این سفر ملاقات‌های بسیار فشرده‌ای با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های صنفی (کارگری و کارفرمایی) انجام شده که این برنامه‌ها بسیار غنی و پُربار بود. خوشبختانه همکاری‌های خوبی با طرف‌های ایرانی داشتیم. در خلال این جلسات هم اطلاعات خوبی از بازار کار کشور دریافت کردیم. همچنین اطلاعات خوبی هم از نحوه اجرای مقاوله‌نامه 111 در خصوص فعالیت زنان در بازار کار گردآوری شد. دامبیا هنری ادامه داد: فرصت دیدار با شما را تحت عنوان فرصت طلایی یاد می‌کنم و فکر می‌کنم فرصت مغتنمی هم برای سازمان بین‌المللی کار است که بتواند با شما همکاری کند. ضمن اینکه اجرای مقاوله‌نامه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم و از این طریق می‌توان مسیر را پیش برد. وی تصریح کرد: با شما هم عقیده‌ام که سازمان بین‌المللی کار باید با شما همکاری داشته باشد تا این پیام را بتوان به جامعه جهانی منتقل کرد که اقدامات مثبتی در جمهوری اسلامی صورت گرفته است.
کار کارگر - 21    اردیبهشت  93