تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

ضعف آموزش و پرورش و قوت اینترنت، علل اصلی کتاب گریزی اند

 

یک خبر و یک گفتگو 

عزت الله فولادوند در گفت وگو با «اعتماد»

:ضعف آموزش و پرورش و قوت اینترنت، علل اصلی کتاب گریزی اند



نویسنده: هومان دوراندیش

چرا اکثر ایرانیان علاقه چندانی به کتابخوانی ندارند، سوالی است که جامعه شناسان و نخبگان ایرانی جواب های متفاوتی به آن می دهند. عزت الله فولادوند، مترجم برجسته آثار فلسفی در دهه های اخیر، ضعف آموزش و پرورش در ایران و مواجهه ایرانیان با انقلاب اطلاعاتی در جهان مدرن را علل اصلی کاهش تیراژ کتاب ها در ایران امروز می داند. وی با این حال کاستی های ناشران و نویسندگان را نیز عاملی قابل توجه در اعراض ایرانیان از کتاب و اقبال آنها به اینترنت می داند. فولادوند البته با اشاره به فرهنگ شفاهی ایرانیان، صرف پایین بودن تیراژ کتاب را نشانه نافرهیختگی مردم ایران نمی داند. ادامه مطلب ...

برهای خوشی در زمینه فوق العاده شغل فرهنگیان

خبرهای خوشی در زمینه فوق العاده شغل فرهنگیان
 دوره ابتدایی به زودی اعلام می شود
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

خرم آباد - خبرگزاری مهر: وزیر آموزش و پرورش از اعلام خبرهای خوش در زمینه فوق العاده شغل فرهنگیان دوره ابتدایی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی در حاشیه سفر به استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه به پیشنهاد فوق العاده شغل فرهنگیان دوره ابتدایی گفت: این موضوع در دست بررسی است و کارهای مقدماتی آن انجام شده است.

وی عنوان کرد: کارهای مربوط به فوق العاده شغل فرهنگیان دوره ابتدایی در حال انجام است و به زودی خبرهای خوشی در این زمینه به فرهنگیان داده می شود.

وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم با اشاره به برنامه های خود در سفر به لرستان یادآور شد: به تبع برنامه ها ما تابع برنامه های رئیس جمهور است.

فانی با اشاره به حضور در شهرستان الیگودرز و دیدار با مردم عنوان کرد: همچنین عصر امروز چهارشنبه دیداری با فرهنگیان لرستانی خواهیم داشت.

بنابر این گزارش دکتر حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و برخی از اعضای کابینه طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 خردادماه مهمان مردم لرستان هستند. این استان به عنوان پنجمین استان میزبان سفرهای رئیس جمهوری است.

دیدار مردمی در محل ورزشگاه تختی خرم آباد، دیدار با عشایر و روستائیان، نشست با صاحبان سرمایه در قالب شورای توسعه و سرمایه گذاری لرستان، بازدید از برخی صنایع استان، دیدار با منتخبان، حضور در جلسه شورای اداری استان و نشست با اصحاب رسانه از برنامه های سفر رئیس جمهور به لرستان است.

http://www.farhangiannews.ir/

بزرگترین اتحادیه معلمان استرالیا (AEU)

بزرگترین اتحادیه معلمان استرالیا (AEU)

 ، صریحا از برنامه اخیرنخست وزیر، تونی ابوت، برای خصوصی سازی مدارس انتقاد کرده است.

در بیانیه ۱۲ ژوئن AEU آمده است:

” نخست وزیر، بخشی از بودجه های دولتی بخش آموزش را قطع کرده. او قصد دارد مدل آمریکایی اداره مدارس را در استرالیا پیاده نموده و کنترل و اداره مدارس را به شرکت تعاونی های خصوصی بسپارد، شرکت هایی که به سوددهی خودشان خیلی بیشتر از منافع دانش آموزان می اندیشند.

واگذاری نقش شکل دهی نظام آموزشی کشور به بخش خصوصی به معنای افول کیفیت آموزش است. سیستم آموزش خصوصی، سیستمی است بدون در نظر گرفتن نیازهای دانش آموزان.

همه دانش آموزان لایق بهترین سطح آموزش هستند. بهترین شیوه تعلیم و تربیت، فراهم کردن مدارس دولتی با منابع آموزشی غنی است. پس مدارس را به کمپانی ها نسپارید، دانش آموزان فروختنی نیستند….”

برگرفته از وبسایت رسمی EI

http://bield.info/

مشکل جدی معلمان مسکن و درمان است


مشکل جدی معلمان مسکن و درمان است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در هیچ شهرستانی اماکن تفریحی و رفاهی ویژه معلمان ایجاد نشده است، گفت: معلمان مشکل جدی مسکن و درمان دارند.
خبرگزاری فارس: مشکل جدی معلمان مسکن و درمان است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی قاسمی بعد از ظهر امروز در کارگروه توسعه مشارکت شورای استان با آموزش و پرورش که در محل اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت اقتصادی به معنای عام است.

وی افزود: علاوه بر مشارکت اقتصادی آموزش و پرورش نیازمند همکاری فکری، برنامه‌ریزی، نظارت و بهره‌گیری از توانمندی‌های اولیای دانش‌آموزان، معلمان و خیران هستیم.

قاسمی با بیان اینکه منابع آموزش و پرورش از طریق دولت تامین می‌شود، ادامه داد: لازم است حمایت‌های مردمی سبب افزایش منابع آموزش و پرورش شود.

وی اعتبار وزارت آموزش و پرورش را 20 هزار و 444 میلیارد تومان دانست و گفت: حدود 18 هزار و 500 میلیارد تومان این اعتبار سهم استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه 99 درصد اعتبار آموزش و پرورش جاری است و کمتر از یک درصد برای سایر امور هزینه می‌شود ادامه داد: برای کیفیت بخش آموزشی لازم است یکسری از منابع توسعه داده شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما ایجاد بستری مناسب برای رفاه حال معلمان است، گفت: برای حل مشکلات فرهنگیان نیازمند منابع مالی هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران محدودیت منابع مالی را عاملی برای لاینحل ماندن مشکلات معلمان دانست و ادامه داد: نیازمند منابع غیردولتی و غیررسمی با رعایت موازین قانونی هستیم.

این مسئول با بیان اینکه در هیچ شهرستانی اماکن تفریحی و رفاهی ویژه معلمان ایجاد نشده است، یادآور شد: معلمان مشکل جدی مسکن و درمان دارند.

قاسمی نشاط و شادابی معلمان را عاملی در کیفی‌سازی آموزشی دانست و گفت: ایجاد انگیزه برای معلمان سبب ارتقا کیفیت آموزشی در کلاس درس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان به عنوان عضو شورای شهر مورد اعتماد عمومی قرار دارند، خاطرنشان کرد: حضور معلمان در شورای شهر سرمایه جدی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر اینکه ارتباط بین اعضای شورای شهر و آموزش و پرورش باید معنادار شود، یادآور شد: برای رسیدن به اهداف عالیه در توسعه مشارکت، توسعه منابع و افزایش رفاه معلمان فرصت‌های تعاملی این دو نهاد مردمی و اجرایی باید شناسایی شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان عضو شورای استان باید بتوانند مدیریتی صحیح بر همه معلمان عضو شورای شهرها و مناطق داشته باشند، اظهار داشت: تعامل بین آموزش و پرورش و شورای اسلامی شهر و استان باید دو سویه باشد تا دو طرف متضرر نشود.

http://www.farhangiannews.ir/

آموزش و پرورش در یک سال گذشته :

آموزش و پرورش در یک سال گذشته :
از وعده بهبود معیشت معلمان تا کارت زرد و طرح استیضاح وزیر
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

آموزش و پرورش در یک سال گذشته فراز و نشیبهای فراوانی را طی کرد و با وجود اینکه به نظر می رسید فانی که از جنس خود معلمان است بتواند در هدایت این وزارتخانه موفق باشد اما هنوز نتوانسته وعده های خود را عملی کند.

 خبرآنلاین، آموزش و پرورش که به عقیده بسیاری کارشناسان مهمترین نهاد آموزشی برای خانواده هاست سالهاست که دچار چالشهایی است. در دولت روحانی، ابتدا قرار بود محمدعلی نجفی وزیر شود که با رای نیاوردن او، علی اصغر فانی ابتدا سرپرست و بعد به عنوان وزیر رای اعتماد آورد. اما او هم با چالشهایی مواجه شد چون درصدد تغییراتی برآمد که در دوره قبل انجام شده بود و برای همین تا مرز استیضاح هم پیش رفت.
فانی وزارتش را با تغییرات پی در پی مدیران انجام داد و قولهایی برای افزایش حقوق فرهنگیان و استخدام آنها داد اما به نظر نظام آموزش و پرورش کشور در یک باتلاقی فرو رفته که امکان حرکت ندارد.

 

وعده های وزیر
در جدول زیر وعدهایی که وزیر آموزش و پرورش در ابتدای حضورش در این وزارتخانه داد آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
تقویت دانشگاه فرهنگیانفانی در جلسه رای اعتماد خود گفت که تقویت مراکز تربیت معلم اهمیت ویژه‌ای دارد و با تاسیس دانشگاه فرهنگیان امید است که زمینه تحول آموزش و پرورش فراهم شود.اما پس از مدتی شایعه انحلال این دانشگاه شنیده شد که فانی آن را تکذیب کرد. او برای اعتبار بخشی به این دانشگاه اعلام کرد که استخدام در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود.
معیشت معلمانفانی در مجلس گفت که معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد و یک معلم باید بتواند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانش‌آموزان کند. قرار بود در این یکسال حقوق معلمان افزایش یابد و حتی او در بازدید از یک مدرسه ابتدایی گفت که پیگیری خواهم کرد که پرداختی به معلمان ابتدایی افزایش پیدا کند. اما وقتی فانی پس از یکسال در مجلس حضور یافت دوباره اعلام کرد که معلمان امروز منتظر اقدام مجلس و دولت برای ارتقای وضعیت معیشتی خود هستند.
ساماندهی و بهسازی نیروهای انسانی آموزش و پرورشهم اکنون 67 درصد از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند و در این میان قریب 9 درصد آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، در آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش‌آموز یک معلم به کار اشتغال دارد. در توزیع جغرافیایی نیروی انسانی هم مشکلات وجود دارد، چرا که در برخی شهرستان‌ها نیروی انسانی با کمبود مواجه است، اما در شهر دیگری در همان رشته و جنسیبت با مازاد نیرو مواجه است. اما هنوز هم این مشکل وجود دارد و فانی اعلام کرده است که حل این مشکل در درازمدت امکان دارد.

اقدامات یک سال گذشته

در جدول زیر اقدامات فانی در آموزش و پرورش آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
تغییر و تحولات مدیریتیبه محض آنکه علی اصغر فانی رای اعتماد خود را از مجلس گرفت، تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه آغاز شد. معاون آموزش ابتدایی، مدیر کل مدارس خارج از کشور،مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس مرکز سنجش، مدیر کل وزارتی ،معاون پرورشی، مدیر کل ارزیابی با حکم وزیر منصوب شدند. بر همین اساس فاطمه قربان جای خود را به محمد دیمه ور در معاونت آموزش ابتدایی، یزدی خواه جای خود را به اسفندیار چهاربند در شهر تهران،قاسم مستقیم جای خود را به سید رحیم میر شاهولد در اداره ارزیابی داد. همچنین خلیل بابالو مدیر مدارس خارج از کشور، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و تربیتی، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش شد.
اعتبار سیستم گرمایشی مدارسبا آغاز فصل سرما بخشی از قول های مربوط به واریز اعتبار سیستم گرمایشی مدارس به حساب آموزش و پرورش صادر شد و 100 میلیارد تومان از اعتبار 200 میلیاردتومانی مصوب مجلس، از حساب خزانه به حساب آموزش و پرورش رسید.
ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامهاجازه ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامه داده شد. یعنی بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، به مدیران مدارس اجازه داده می‌شود که دانش‌آموزان را بدون شناسنامه ثبت‌نام کنند اما باید در مهلتی معین، شناسنامه خود را ارائه دهند.
احیای پیش دبستانیپیش دبستانی که در دولت گذشته تقریباً در مرحله فراموشی بود، دوباره در دولت یازدهم مورد توجه مسوولان قرار گرفت و حالا این بار قرار است که پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه راه اندازی شود. حتی سازمان پژوهش نیز مکلف به تدوین کتاب هایی برای مناطق دو زبانه در مقطع پیش دبستانی شده است.
شیر مدارسنخستین خبر خوشی که در حوزه آموزش و پرورش دولت یازدهم به گوش رسید، بازگشت دوباره شیر در مدارس است. شیر که در سال 91 به دلیل کمبود اعتبار به صورت ناقص در مدارس توزیع شد و حتی در برخی از مدارس نیز شیر توزیع نشد. این خبر را ابتدا دوستداران آموزش و پرورش در صفحه فیس بوک خود گذاشته و پس از آن رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی برای ارائه گزارش 100 روزه دولت این خبر را اعلام کرد و سپس معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش توزیع شیر را تایید کرد.
طرح رتبه بندی مدارساکنون طرح رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و این طرح در آینده به صورت لایحه تقدیم مجلس شود که در آن موارد مهمی مانند انگیزش ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای معلمان و معیشت آنان مورد توجه قرار دارد.

برنامه هایی که منجر به کارت زرد شد
وزیر آموزش و پرورش برای اجرای برنامه های خود اقداماتی را هم در آموزش و پرورش انجام داد که مشکلاتی را هم برای او به وجود آورد و باعث کارت زرد گرفتن او از مجلس شد. در جدول زیر این برنامه ها آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
انتصابات آموزش و پرورشمهمترین اقدامی که وزیر آموزش و پرورش را در اولین ماههای وزارتش به مجلس کشاند،انتصاباتش در آموزش و پرورش بود که توضیحات او نمانیدگان را قانع نکرد و چهارمین کارت زرد به کابینه یازدهم صادر شد. به نظر نمایندگان این انتصابات سیاسی بود و بدون منطق کارشناسی و شایسته سالاری انجام شده بود. اما فانی معتقد بود از زمانی که نمایندگان اعتراضاتشان را به انتصابات مطرح کردند انتصابات کاهش یافته و همچنین مدیران بازنشسته ای که بکار گرفته شده اند به علت جو سیاسی دولت قبل استعفا داده اند و در واقع زمان استعفای آنها فرا نرسیده بود.سرانجام نمایندگان با 71 رای موافق 115 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در مجلس به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد دادند. بر اساس آئین نامه داخلی مجلس بعد از 3 کارت زرد به یک وزیر استیضاح وی به جریان می افتد.
ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورشاین خبر به سرعت در میان معلمان و رسانه ها پیچید، چرا که همه ساله آموزش و پرورش بخشی از نیروهای قراردادی خود را به استخدام دولت در می آورد.علی اصغر فانی در این زمینه گفت: ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی کنیم حتی اگر کسی بخواهد رایگان کار کند به خدمت او نیازی نیست چرا که حدود 100 هزار نیروی ناکارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است.
بابک زنجانی و کودکان شین آبادی- شرکت بابک زنجانی در اطلاعیه ای اعلام کرد حاضر است هزینه های درمان کودکان شین آبادی را برای عمل های جراحی زیبایی پرداخت کند که بلافاصله روابط عمومی آموزش و پرورش در برابر آن واکنش نشان داد و توضیح داد: این وزارت خانه از پذیرش هر گونه مشارکت ، که با انگیزه ای سیاسی یا در جهت تطهیر افرادی که در مظان اتهامات و گمانه زنی های رسانه ای هستند ، معذور است.
روز بدون کیف و کتاب- تعطیلی پنج شنبه مدارس که از زمان دولت دهم آغاز شده بود مخالفانی داشت و در دین دوره هم وزیر آموزش و پرورش ابتدا اعلام کرد که این تعطیلی لغو می شود اما پس از مخالفتهایی که شد، اعلام شد که این روز از سال 93 به نام روز بدون کیف و کتاب است و منظور وزیر آموزش و پرورش این است که در این روز مدارس تعطیل نیستند اما برنامه های فوق برنامه اجرا می شود.

موضوع استیضاح وزیر


اما اسفند سال 92 طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش به امضای 90 نماینده رسید. بی‌توجهی به فرهنگیان و ایثارگران و خانواده شهدا، عدم پرداخت حقوق مربوط به مناطق جنگی معلمان ایثارگر، کاهش یک رتبه شغلی از احکام کارگزینی بازنشستگان، عدم پرداخت حق تدریس معلمان و قطع ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی از مهم‌ترین دلایل این طرح استیضاح است.

اما نمایندگانی هم بودند که مخالف این استیضاح بودند و معتقد بودند که هنوز زمان کمی از وزارت او گذشته و برای تصمیم گیری زود است.همان زمان وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تلاش برخی نمایندگان برای ارائه طرح استیضاحش گفت:‌ مجلس یک حقی دارد و ما به حق مجلس احترام می‌گذاریم . با تعطیلات نوروز این موضوع منتفی شد.

 

 

حوادث آموزش و پرورشی
اما آموزش و پرورش در یک سال گذشته بدون حادثه سپری نشد . در این جدول حوادث آورده شده است:

موضوعشرح موضوع
خودکشی دانش آموزدانش آموزی که به جرم داشتن موبایل از مدرسه اخراج می شود و وقتی با پدر به مدرسه مراجعه می کندمدیر مدرسه از ورود دانش اموز امتناع می کند و در نهایت دانش اموز دست به خودکشی می زند. موضوعی که نمایندگان مجلس را برای بررسی دلایل این اخراج و خودکشی حساس کرد.
تجاوز به دو دانش آموزپدر و مادر ۲ دانش‌آموز یک دبستان پسرانه در شهرک دانشگاه تهران به دادگاه کیفری رفتند و از ناظم مدرسه پسرشان شکایت کردند. آنها در شکایتشان گفتند متوجه شده‌اند که ناظم مدرسه، پسرشان را آزار و اذیت جنسی داده است. بعد از آن معاون این مدرسه بازداشت شد و حالا پرونده در شعبه ۷۹ دادگاه کیفری تهران در جریان است.حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌ و پرورش است این اتفاق را تأیید کرد و گفت در ایران نمی‌توان مسائل مربوط به امور جنسی را در کتاب‌ها آورد یا مستقیم به دانش‌آموزان آموزش داد، بلکه باید فکری به حال آموزش خانواده‌های دانش‌آموزان کرد.

 http://www.farhangiannews.ir/

آموزش و پرورش در لهستان


آموزش و پرورش در لهستان



  یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد.

یک سیستم آموزشی باید تمامی مسیرهای آموزشی ممکن از مهدکودک تا دوره دکترا را دربر گیرد. چرخه های آموزشی باید به گونه ای تنظیم شوند که تمامی جوانان و کودکانی را که از نظر رشد فیزیکی و مغزی در یک حد هستند، پوشش دهند .با بررسی ساختار آموزش مدارس و دانشگاه ها در کشورهای توسعه یافته می توان سه شکل سازماندهی شدة غالب در آموزش مدرسه ای و سه مرحله آموزش دانشگاهی را تشخیص داد .

انواع مدارس در لهستان به شکل زیر پایه ریزی شدند :
دبستان شش ساله، راهنمایی سه ساله، دبیرستان تخصصی سه ساله، مدرسه حرفه ای دو ساله، دورةآموزش اجباری برای تمامی کودکان هفت ساله آغاز و تا هیجده سالگی ادامه می یابد .
مدرسه اجباری تمام وقت نه سال به طول انجامیده و دبستان و راهنمایی را دربر می گیرد .
در پایان دوره دانش آموزان از طریق آزمون های استاندارد شدة خارجی و امتحانات داخلی بخش می شوند .
در پایان سه سال دبیرستان تخصصی، یک امتحان گزینش در دانشگاه (matura) برگزار می شود .
فارغ التحصیلان دورة دو سالة دبیرستان های حرفه ای نیز می توانند در این آزمون شرکت کنند به شرط آنکه دورة سه سالة دبیرستان جبرانی را با موفقیت پشت سربگذارند .

ادامه مطلب ...

پرداخت های متفاوت با رتبه بندی معلمان

وزیرآموزش و پرورش:
  پرداخت های متفاوت با رتبه بندی معلمان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزیر آموزش و پرورش از پرداخت های متفاوت با اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان خبر داد.
علی اصغر فانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر؛ یکی از برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش را طرح مهر عنوان کرد و گفت: در این طرح برنامه ریزی می کنیم که سال تحصیلی آینده را با کیفیت راه اندازی کنیم.
وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش چند برنامه مهم را پی گیری می کند که یکی رتبه بندی معلمان است افزود: معتقدیم که اگر همکاران فرهنگی با روشی تعیین صلاحیت و متناسب با آن رتبه بندی و مطابق این رتبه بندی از پرداخت های متفاوتی بهره مند شوند هم انگیزه لازم در فرهنگیان ایجاد می شود هم صلاحیت ها و شایستگی های حرفه ای آنان افزایش می یابد.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که رتبه بندی معلمان چه وقت آغاز می شود؟ گفت: لایحه رتبه بندی در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح است و وقتی به تصویب برسد به هیئت دولت می آید و در دولت هم تصویب و تقدیم مجلس خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از این مصاحبه از اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش خبر داد و گفت: هفته گذشته همایش دو روزه مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار و برنامه های سال تحصیلی آینده قطعی شد.
فانی افزود: پس از این همایش عملا وارد اجرای نظام سند تحول آموزش کشور شدیم و حدود40راهکار از راهکارهای این سند را امسال اجرایی خواهیم کرد.
وی گفت: همچنین برنامه های این وزارتخانه حول راهبرد کیفیت بخشی قطعی و به مرور اطلاع رسانی خواهد شد

http://www.farhangiannews.ir/

فراد سودجو توسط نهادهای نظارتی شناسایی شوند

فراد سودجو توسط نهادهای نظارتی شناسایی شوند
/حقوق فرهنگیان باید افزایش یابد
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

نماینده اردبیل در مجلس با انتقاد از افزایش بی‌رویه و منفعت‌طلبانه قیمت برخی کالاها گفت: افراد سودجو که همه چیز را فدای منافع ننگین حزبی و شخصی می‌کنند اگر توسط نهادهای نظارتی مهار نشوند، حقوق ملت را ضایع خواهند کرد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس مصطفی افضلی‌فرد نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نطق میان دستور خود در صحن مجلس اظهار داشت: از وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم تا به مصوبه مجلس در خصوص عقد قرارداد مستقیم با بازرسان احترام بگذارد و از لغو قرارداد مستقیم خودداری کند.

وی با اشاره به وجود برخی تبعیض‌ها در پرداخت حقوق کارمندان اضافه کرد: وجود تبعیض‌های فاحش در دریافتی کارکنان دولت با کدامیک از مبانی اسلامی، قانونی و انقلابی انطباق دارد؟

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: اگر در قوه قضائیه به دلیل حفظ سلامت قضات شاهد افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا هستیم که در جای خود به شرط آنکه عملا موجب ارتقای سطح امنیت و عدالت قضایی برای مردم باشد، قابل قبول است، این موضوع درباره سایر کارکنان کشور و به ویژه قشر تأثیرگذار فرهنگیان هم باید جاری شود.

افضلی‌فرد با اشاره به بند ۱۴ اصل ۳ قانون اساسی بر تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون تأکید کرد.

وی ادامه داد: اصل ۱۷۱ قانون اساسی می‌گوید که هر گاه به دلیل تقصیر یا اشتباه قاضی در موضوع یا در حکم ضرر مادی یا معنوی متوجه کسی شود در صورت تقصیر، مقصر طبق قوانین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت باید به وسیله دولت جبران شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه مواردی از نقض ماده ۳۷ و آئین دادرسی کیفری به دادسرای قضات اعلام شده است، تصریح کرد: چرا در این خصوص اقدامی انجام نمی‌شود؟ اگر اقدامی صورت گرفته چرا اعلام نمی‌شود تا مردم امیدوار به عدالت قضایی نظام جمهوری اسلامی باشند.

بخشی از سخنان نماینده اردبیل در مجلس

http://www.farhangiannews.ir/

اسکان فرهنگیان


 اسکان فرهنگیان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

هر سال در ایام تعطیلات نوروز و تابستان در همه ی شهرها و مراکز استان ها در ورودی شهرها و خیابان ها بنرها ی تبلیغاتی اسکان مهمانان به وفور در معرض دید مسافران قرار داده می شود که اکثرا مدارس و شبانه روزی ها می باشندکه به ازای در اختیار قراردادن هر اتاق با توجه به درجه بندی که می شود قیمت ها متفاوت می باشد .معمولا پولی که از مسافران گرفته می شود در مراکز ستاد اسکان هر شهر گرفته می شود و مسافران به مدرسه یا محلی که قرار است در آن جا به مدت دلخواه بمانند راهنمایی می شوند و این پول ها به حساب استان ها واریز می شود .
این اسکان دادن ها در مدارس هزینه های تحمیلی برای آنان دارد که بعداز روزها و هفته ها نمایان می شونداز جمله گرفتگی لوله فاضلاب ها , نوشتن یادگاری و نقاشی کشیدن روی در و دیوار و خراب شدن شیرها و هزینه ی برق , گاز , آب و ... که باید مدرسه از محل سرانه و پولی که از اولیا می گیرند به بازسازی و تعمیر آن ها بپردازند .
تنها چیزی که به عوامل خدماتی بعد از این همه مزاحمت برای خانواده محترم ایشان و جلوگیر ی از استراحت در ایام تعطیلات تعلق می گیرد مبلغ نا چیزی است که در صورت تامین اعتبارو گذشت ماه ها به آنان پرداخت می شود.
پول های گرفته شده از مهمانان به حساب همان مدارس واریز شود؟
چون با واریز این پول ها به حساب همان مدارس , این مدارس زیر نظر انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه سعی در ارایه ی خدماتی بهتر به مهمانان در دور دیگر تعطیلات را خواهد داشت و همچنین این پول هارا صرف هزینه های جاری مدرسه در طول سال تحصیلی و هزینه ی آب و برق و گاز و شکستگی و گرفتگی لوله ها و رنگ کاری ساختمان خواهد کرد . و رقابت برای ارائه ی خدمات بیشتر در بین مدارس خواهد شد اگر مدارس بصورت ادواری در سطح شهر انتخاب شوند
.

www.farhangiannews.i

راز طراوت و پیشرفت در مدارس فنلاند

راز طراوت و پیشرفت در مدارس فنلاند


حالا تصور اینکه در جایی از این دنیا، کودکان در سن هفت سالگی و دیرتر از بسیاری از هم سن و سالان خود وارد مدرسه شوند، ساعات کمتری را در مدرسه بگذرانند، خبری از کلاس خصوصی و مدرسه غیرانتفاعی نباشد، بچه ها به ندرت تکلیف و امتحان داشته باشند، بهترین تجهیزات برای مدارس فراهم شود و هیچ کس به خاطر هوش پایین تر خود ترک تحصیل نکند احتمالاً خیلی عجیب به نظر می رسد! 

  هیچ کس بی سواد نیست

سال‌هاست که بی‌سوادی در کشور فنلاند ریشه‌کن شده است. موهبتی که دلیل آن را باید در سیستم آموزشی منحصر به‌ فرد این کشور جُست. این سیستم آموزشی با ویژگی‌های خاص خود سبب شده فنلاند با جمعیت اندک خود به یکی از کشورهای پیشرو در علم و فناوری بدل شود. اصلی‌ترین شاخصه این سیستم را باید دوری  گزینی آن از استانداردسازی دانست. 

در فنلاند محتوای درسی واحدی به مدارس اعلام نمی‌شود و تنها یک چهارچوب کلی به مدارس برای تدریس داده می شود. معلمان هر مدرسه می‌توانند محتوایی که خودشان مناسب می‌دانند را بر مبنای این چهارچوب طراحی و آموزش دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز نظام آموزشی فنلاند، توجه به تک تک دانش آموزان و تلاش برای جلوگیری از ترک تحصیل است. در بیشتر کشورهای دنیا، دشواری دروس برای برخی از دانش‌آموزان که توانایی ذهنی کمتری برخوردارند موجب سرخوردگی و در نهایت ترک تحصیل آن‌ها می‌شود. 

در فنلاند سیستم آموزشی به گونه ای طراحی شده که امکان ترک تحصیل در آن تقریباً به صفر می رسد. اگر دانش آموزی در درس خاصی ضعف داشته باشد، معلم در کلاس توجه ویژه ای به نیازهای او کرده و حتی ساعات زیادتری را برای تدریس به او اختصاص می دهد. آمار نشان می دهد ۳۰ درصد از دانش‌آموزان در مدارس فنلاند در طول ۹ سال نخست تحصیل مورد حمایت ویژه معلم خود قرار می‌گیرند. همچنین روانشناس و مشاور مدرسه به دانش آموزانی که در مدرسه با مشکلات آموزشی روبرو هستند کمک می کنند.

مدارس در فنلاند دولتی و کاملاً رایگان هستند. شمار دانش‌آموزان در کلاس‌های درس در فنلاند بسیار کمتر از متوسط جهانی است. به این ترتیب امکان ارتباط مؤثر بین معلم و دانش‌آموزان و امکان توجه بیشتر معلم به تک تک دانش آموزان فراهم می‌شود. همچنین در درس‌های عملی، حداکثر ۱۶ دانش‌آموز در کلاس حضور دارد و به این ترتیب امکان بهره‌گیری بهتر از تجهیزات و آموزش بیشتر فراهم می‌گردد.

دوره ابتدایی در فنلاند شش سال است. معمولاً کودکان هر ۶ سال را با یک معلم می‌گذرانند. بچه‌ها معلم خود را با نام کوچک صدا می‌کند، در سر کلاس‌ها می‌توانند دمپایی به پا کنند و خلاصه اینکه کار و هوایی بسیار دوستانه در کلاس‌ها جریان دارد. در دورة ابتدایی خبری از تکلیف خانه و امتحان نیست. تنها در دوره دبیرستان، آن‌هم به شکل محدود و نه چندان رسمی، تکلیف خانه و امتحان وجود دارد. بچه ها در وقت آزاد خود به تفریح، ورزش یا فعالیت های هنری می پردازند.

منزلت والای معلمان در فنلاند


معلمان در جامعه فنلاند شان و منزلتی هم رده با پزشکان و وکلا  دارند. تمامی معلمان در این کشور دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و معمولاً از میان ۱۰ درصد ممتاز فارغ‌التحصیلان دانشگاه انتخاب می‌شوند. همچنین معلمان حقوق و مزایای بسیار بالایی دارند. آنها هر روز تنها چهار ساعت تدریس می‌کنند و البته هر هفته باید دو ساعت در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت شرکت کنند. شغل معلمی از شغل های پرطرفدار در فنلاند است و کثیری از شهروندان متقاضی خدمت درآن هستند. 

نظام آموزشی، رمز پیشرفت فنلاند


فنلاند منابع طبیعی چندانی ندارد و به همین دلیل فنلاندی ها، نیروی انسانی را اصلی‌ترین منبع اقتصادی کشور خود می دانند. از نظر فنلاندی ها آموزش و پرورش هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است. به همین دلیل شاید هیچ شگفت‌آور نباشد که درآمد ناخالص ملی فنلاند با جمعیت ۴/۵ میلیونی نفری برابر با ۲۵۰ میلیارد دلار باشد. کافی است این رقم را با درآمد ناخالص ملی ۵۱۴ میلیارد دلاری ایران هفتاد و چند میلیونی قیاس کنید تا بهتر متوجه این تفاوت شوید!

 

منبع:

سایت تحلیلی خبری عصر ایران

http://bield.info/

 

نقش معلم در مکتب ایده آلیسم


بازدید : مرتبه
تاریخ : پنجشنبه بیست و دوم خرداد 1393
 

 
نقش معلم در مکتب ایده آلیسم 
 
محمدتقی سبزواری*          روزنامه آرمان - 93/3/22
 

ایده ‏آلیسم یکی از قدیمی‌ترین مکاتب فلسفی است و تاریخ آن به سقراط و شاگرد وی افلاطون، در یونان باستان برمی‏گردد. ایده به معنای ذهن، تصور و پندار است. ایده‏آلیسم معتقد است که ارزش‌های معنوی بر ارزش‌های مادی مقدم است. ایده آلیست‌ها اعتقاد دارند که راه نجات بشر، پرهیز و دوری از واقعیت‌های مادی و نزدیکی به ارزش‌های اصیل واقعی است. اخلاقیات و معنویات اصیل تنها در عالم ذهن وجود دارد و انسان باید سعی کند تا بدان دست یابد. از ایده آلیسم با نام آرمان گرایی نیز یاد می‌شود. هدف تعلیم و تربیت در این مکتب، تحقق ذات و اخلاق حسنه بشری است. آموزش و پرورش از نظر ایده‏آلیست‌ها دارای ارزش خاصی است. آموزش و پرورش مکانی است برای تربیت انسان‌هایی که به حقیقت دست می‌یابند. سقراط بر این باور بود که پرورش انسان‌هایی با اخلاق متعالی و رفتاری عقلانی از اهداف آموزش و پرورش است. ایده‏آلیسم معتقد است که آموزش و پرورش وسیله‌ای برای ترغیب دانش آموزان به حقیقت یابی است. در مکتب ایده‏آلیسم، آموزش و پرورش فرآیند شکوفایی و رشد حقایق بالقوه در نهاد آدمی است. دانش آموز باید تشویق شود تا به این حقایق دست یابد از این مکتب معتقد است که فرآیند تعلیم و تربیت، یادگیری نیست بلکه، به یاد آوردن واقعیت‌های اصیلی است که در ذهن و نهاد آدمی وجود دارد. در این مکتب انسان خوب و فرهیخته بر انسان با معلومات و دانش فراوان ارجحیت دارد. آموزش و پرورش ایده‏آلیستی، دانش آموز محوری است. شیوه تربیتی این مکتب بدین صورت است که انسان‌ها شخصاً به حقایق هستی دست یابند و انسان به صورت خود محصلی، مراتب رشد و تکامل ذهن را طی کند. گرچه دانش آموزان باید با میل و رغبت، به حقایق ذهنی دست یابند ولی معتقدند که دست یابی به این حقایق، به سادگی امکان پذیر نیست. ظواهر مادی و ناتوانی‌های فردی ممکن است مانع بروز رغبت در دانش آموز شده و سد راه موفقیت وی شوند. در چنین مواقعی برای ایجاد شوق و انگیزه؛ از معلم به‌عنوان الگویی بالغ و دارای ارزش‌های فرهنگی و معنوی باید استفاده کرد. الگو سازی یکی از شیوه‌هایی است که ایده‏آلیست‌ها در تعلیم و تربیت از آن استفاده می‌کنند. معلم نقش الگویی را در این فرآیند طی می‌کند. معلم الگوی کامل از والاترین ارزش‌های معنوی است. معلم باید اسوه اخلاقی و فرهنگی و از نظر عقلی و اخلاقی برتر و سرمشق دانش آموزان باشد. وظیفه معلم هدایت دانش آموز به سوی حقایق است. در این مکتب، دانش آموز و معلم در یک تشکیلات منظم به نام مدرسه، امور پرورشی را پی می‌گیرند. مدرسه بزرگترین نگهبان میراث فرهنگی و عقلی اجتماع محسوب می‌شود. با این وجود، مدرسه تنها مسئول ارزش‌ها نیست بلکه، همه مردم یعنی اجتماع بشری نیز این مسئولیت را برعهده دارد. مدرسه باید با برنامه‌ریزی و با تعمد، دانش آموزان را برای آینده تربیت کند و موجبات ترقی روحانی آنها را در پایه‌های تحصیلی بعدی، فراهم کند. دانش آموزان پایه‌های بالاتر باید شناخت شان نسبت به حقایق هستی بیشتر شده و بتوانند در مراحل بعدی، پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های خاص دروس را بهتر درک کنند. ایده‏آلیست‌ها ویژگی‌های متعددی را برای معلم بر می‌شمارند. معلم باید دیدگاهی فرهنگی و روحانی داشته باشد و در رشته خود متخصص باشد. معلم باید از روح و ذهن متعالی برخوردار بوده و در همین راستا، شاگردان را یاری کند. ترغیب به یادگیری و اهمیت دادن به شخصیت شاگردان از دیگر ویژگی‌های معلم است.

عضو کانون صنفی معلمان شیراز

http://www.nmadrseh.blogfa.com/

مدیریت یا ریاست



مدیریت یا ریاست

انگیزه در هر کار اجتماعی پیوند مخصوصی است که بین کارمند و کارفرما و مراجعه کننده برقرار می شود و تمام جهات، تابع همان پیوند خواهد بود. اگر ارتباط سالم باشد، کارمند سالم، کار هم سالم و اگر ارتباط ناسالم باشد، کار هم ناسالم بوده و سلامت کار تابع این محدوده است و این ارتباط آنچنان مهم است که علی بن ابی طالب در نامه ای به ابن عباس می گوید: با مردم به هنگام دیدار درمجالس رسمی و اداری گشاده رو باش و از خشم بپرهیز که سبک مغزی به تحریک شیطان است و بدان آنچه تو را به خداوند نزدیک می کند وآنچه از خدا و مردم دور می کند

لذا یکی از این کارگزاران یک حکومت مدیران هستند که در راس تمام این مدیریت ها  مدیریت انسانی می باشد. چنانچه حضرت علی علیه السلام در نامه ای به اشعث ابن قیس فرماندار آذربایجان می گوید: این پست (مدیریت) برای تو وسیله ی آب ونان تو نبوده بلکه امانتی است که در گردن توست.(نامه ی ۵ نهج البلاغه) و در حکمت ۴۷۶ می فرماید: عدالت را بگستران و از ستمکاری پرهیز کن که ستم رعیت را به آوارگی می کشاند و بیدادگری به مبارزه وشمشیر می انجامد.

بنابراین، مدیریت کردن بر انسان ها غیر از ریاست کردن بر گروهی از انسان ها می باشد و لازمه ی این کار یک سری صفات و ویژگی هایی است که اگر درمدیران مشاهده نشود نه تنها نمی توانند مدیریت لازم را داشته باشند بلکه آن نهادی که برآن مدیریت می کنند را به ورطه ی نابودی وانحراف می کشانند.

بنابر تعریفی که گذشتگان از ریاست نموده اند: بیان داشته اند که ریاست یک جزء علم ، یک جزء عدالت و نود وهشت جزء دیگر آن مدیریت است. که متأسفانه گاهی شنیده می شود که بعضی نسبت به بحث مدیریت توجه چندانی ندارند مخصوصاً در آموزش و پرورش؛ و فقط ریاست را مطرح می کنند و آن هم از نوع رئیس بومی خودی، بدون توجه به تمام ویژگی های مدیریتی. و به همین خاطر در حوزه ی مدیریتی خود دچار مشکلات و مصائبی شده اند و گاهی خسارت هایی وارد نموده اند که جبران آن به آسانی ممکن نیست. مدیری که برای فلان نماینده و فلان فرماندار یا … مدیر است، نمی تواند در حوزه ی آموزش و پرورش مدیری خوب باشد و زیان این چنین مدیران برای آموزش و پرورش خسران  است.

کسی که می خواهد وارد یک پست مدیریتی شود در حیطه ی کار خود باید عادت به صبر در ناملایمات داشته باشد. سکوت، کم حرفی، پرکاری، حرف اول را می زند. یک مدیر خوب باید از خرده گیری و انتقاد از کسانی که با او همکاری می کنند بپرهیزد و در مورد گفتار های بیهوده سکوت اختیار کند و در راه مدیریت راه های ورود و خروج در هر کار را در حوزه خود بشناسد که بهترین راه کدام و بهترین وسیله برا ی رسیدن به هدف کدام است. آن گاه، آسان ترین روش رابرگزیند. که برای رسیدن به این هدف باید زندگی و حالات شخصیت های بزرگ را مورد مطالعه قرار دهد و کار های روزانه و ماهانه ی خود را سبک و سنگین کند و به عبارتی ترجیح اهم و مهم را در نظر بگیرد. همچنین در پاره ای از موارد باید گذشت را سرلوحه ی کار خود قرار دهد (البته درمورد خیانت ها و… نباید چشم پوشی کند.)

مدیران امروزی چون واژه ی ریاست را جایگزین مدیریت نموده اند، به جای مدیریت سعی نموده اند تمام کار ها را  خود شخصاً انجام دهند و حتی از واگذارکردن امور جزئی به زیردستان خود داری می نمایند. این امر، باعث  خستگی، خمودگی وعقب افتادن تمام امور می شود. مدیری که در کارش تفویض اختیار نداشته باشد ناچار، نمی تواند تنظیم برنامه داشته باشد و امور را تقسیم کند.

مدیری می تواند موفق باشد که دائم در حال تفکر باشد و از این تفکر برای طرح ریزی و نقشه کشی برای برنامه های مناسب همان حوزه ی مدیریت بهره ببرد. بدا به حال مدیری که اصلاً تفکر نکند یا اگر تفکری دارد در حوزه ای خارج از حوزه ی اصلی به کار می برد که امروزه این رفتار، آفت کار مدیران شده است .

اخلاق مدیریت باید اخلاق نیک باشد. زیرا کسی که نتواند سرکه را با شیرین زبانی بفروشد قطعاً نمی تواند در مدیریت موفق شود. مدیری که از تمام عیوب خود وعیوبی که در کارهای خود دارد ناآگاه است واگر آگاه است نمی تواند آن ها را رفع نماید، چگونه می تواند روابط نیکی با زیردستان خود داشته باشد؟ یک مدیر موفق باید عیب ها و نواقصی را که مربوط به او نیست مورد توجه قرار ندهد تا نه مغرور گردد و نه خودباخته شود. زیرا مدیری که احساس غرور کند دیگر خدمت نمی کند و لاجرم حسادت را در دیگران برمی انگیزاند و آنان را برای دشمنی با خودش آماده می کند. به گفته علی علیه السلام:«عاجز ترین افراد کسی است که از فراهم ساختن دوستانی برای خویش عاجز است وعاجز تر کسی است که نتواند آن دوستی را حفظ کند.»  پس یک مدیر باید به نیکی، دوستان خود را حفظ کرده و از دشمنان جدا کند و متوجه باشد که هزار دوست کم ویک دشمن زیاد است واین جدا نمودن دوستان از دشمنان طوری باشد که در بین کارمندان اوموجب مخالفت و بدگویی نباشد.

از ویژگی های دیگر یک مدیر داشتن وقار و هیبت است و در کنار آن نباید تکبر و کبر داشته باشد و این وقار و هیبت باید بتواند او را از انحطاط به سطح پایین تر به خاطر عدم رشد وعدم اطلاع وعدم پیشرفت و بی اطلاعی از اوضاع باعث می شود یک مدیر از راه صحیح منحرف شود و قطعاً دچار شکست خواهد شد و ثمره ای جز عقب افتادگی ندارد. اگر مدیری در فکر توسعه ی فعالیت خود نباشد و افراد برتر وزیر دست خود را پرورش ندهد یا در کنار کار خود ماهنامه ای، مجله ای، نشریه ای را منتشر نسازد نمی تواند شاگردان خود را خوب تربیت کند. ودر این راستا نیز باید خطاها و اشتباهات خود را اصلاح کند و بداند که اگر مدیری به خطای خود اقرار کند نشانه ی شکست نیست و اعتراف به خطا نوعی فضیلت است و اگر مدیری بر خطای خود اصرار ورزد نوعی خطا انجام داده است و در این راه باید اوقات خود را تنظم نماید و چه بسا در این زمینه نباید فراموش کند که زیردستان خود را تشویق و ترغیب کند و میزان تشویق و مدح هرکس را نیز بداند.

اگرمدیری سرعت در کارها را مدنظرنداشته باشد ناگاه مشاهده می کند که تپه ای از کارها را روبروی خود دارد. البته نباید فراموش کند که ضمن محکم کاری سرعت کارها را درحد معقول نگه دارد زیرا عمر آدمی هرچه قدر هم طولانی باشد باز در مقابل کارهایی که می تواند انجام دهد وقت تنگ است. چنانچه خداوند در سوره ی بقره آیه ی ۲۱ می فرماید: کارهای نیک را که موجب آمرزش است به سرعت انجام دهید.

لازمه ی مدیر بودن میانه روی است. مدیری که میانه روی نداشته باشد با بی حالی و تنبلی و شک و تردید که باعث جمود و درجا زدن است دچارمی شود که نهایتاً این گونه کارها به شکست می انجامد.

البته نباید فراموش کرد که مدیر اگر کاری انجام داد نباید به خود ببالد که مثلاً من فلان کار را انجام دادم زیرا این خودستایی موجب تنفر و پراکنده شدن مردم و اطرافیان او می گردد و کسی دیگر حاضر به همکاری با او نیست و جز شکست راهی ندارد و بنابراین کسی که به خود ستایی بپردازد مردم از او بدگویی  می کنند. اگر یک مدیر دوراندیشی نداشته باشد وبه فکر عاقبت کارنباشد و همه ی جوانب کارها را درنظر نگیرد و تمامی احتمالاتی را که ممکن است رخ دهد درنظر نگیرد  همه ی این ها مبدأ شکست هایی می شوند که جبران ناپذیراست .

آن چه امروزه موجب شده مدیران محبوبیتی نداشته باشند اعتراض های بیهوده ی آنان به زیردستان است. زیرا همیشه زیردستان سخنانی بیهوده می گویند که بیشتر آن ها جز مشتی پرگویی هیچ ارزش دیگری ندارد. این جاست که یک مدیر نباید بیهوده اعتراض کند بلکه به قول قرآن کریم : باید گوش شنوای خوبی داشته باشد.(توبه آیه ۶۱ )

از جمله موارد دیگر ی که یک مدیر باید به آن توجه کند این است که اطرافیان خود را کنترل نماید و آنان را محدود سازد تا در او نفوذ نکنند و با نظرات ناپخته ای که ارائه می دهند طبق هوا و هوس خود امور را نچرخانند. اگرمدیری فاقد اخلاق نیک باشد نمی تواند با دشمنان خود مدارا کند و کم کم مورد حسادت و تنفر قرار می گیرد. فراموش نشود که ( دوستان خطرشان بیشتر است) دشمنان که معلوم است و اسرار آنان را یک مدیر می داند. دشمنان نمی توانند از داخل او را بکوبند ولی دوستان به خاطر اعتمادی که به آنان است یک مدیر را زمینگیر می کنند. بنابراین باید از دشمن یک بار ترسید و از دوست هزار بار و به گفته ی حضرت علی علیه السلام : با رفتار نیک و گفتار پسندیده دشمن شکست خواهد خورد.

دیگر وِیژگی که مدیران باید داشته باشند این است که سد رخنه های کوچک شوند. هر فسادی تا کوچک است قابل اصلاح است اما اگر یک مدیر سهل انگاری کند به حدی بزرگ می شود که دیگر نمی توان آن را اصلاح کرد. آن چه امروز مدیران را در کارشان ناموفق نشان می دهد تنفری است که اطرافیان و مردم از آنان دارند و این تنفر مردم زیان های بزرگی را در بر دارد. پس یک مدیر باید بداند چه چیزی موجب تنفر می شود.

از جمله مواردی که موجب تنفر مردم از مدیران می شود طبق بررسی های انجام شده عبارتند از: پیمان شکنی، استبداد، فروتنی بیش از حد که منجر به چاپلوسی می شود، گوشه گیری از اجتماع و دوری از مردم، شرکت نکردن در جشن و سوگواری های زیردستان، به کارخود بالیدن، در کوچه و خیابان آب دهان انداختن، غذا خوردن در کوچه و خیابان، خنده ی بسیار و با صدای بلند، شوخی کردن بیش از حد، نشستن در مجلس در محلی که بالاتراز حد و مقام اوست، ترجیح برخی به برخی دیگر در دوستی و معاشرت، نقض کردن حقوق دیگران، ستیزه جویی با زیر دستان، نقل مطالب باور نکردنی گرچه حق باشد، دروغ گفتن، انجام کارهایی که از نظر عقل و شرع منع شده است.

حال با توجه به این نکات اگر رفتار مدیران را بسنجیم و ارزیابی کنیم خواهیم دید که چرا یک مدیر این قدر مورد تنفر مردم است. مدیری که نتواند اعتماد زیردستان خود را به دست آورد نمی تواند در کارش موفق باشد. زیرا راه پیشرفت، اعتماد مردم است. و یک مدیر تا زمانی می تواند به کارخود ادامه دهد که مردم به او اعتماد داشته باشند.

ویژگی دیگری که یک مدیر باید بدان توجه کند رسیدگی مدام و بیدار بودن است. آن هم البته با احتیاط ؛ و هر کاری را با مشورت قبلی انجام دهد چه کارهای کوچک و چه کارهای بزرگَ؛ زیرا در مشورت ممکن است راه های تازه ای دیده شود. مشورت دو فایده مهم  دارد یکی این که اگر نظر بهتری نبود نسبت به نظر خود اعتماد بیشتری پیدا می کند دوم این که اگر نظر بهتری بود آن را عمل کند. و باز اگر معلوم شود که اشتباه است بار خطا بر دوش همه است و اگر اشتباهی رخ ندهد کسی با او مخالفت نمی کند.

یک مدیر خوب و موفق مدیری است که در اعمال نظر خود خشونت به کار نمی برد زیرا تندی و سختی و تحمیل نظر خود به دیگران موجب عداوت و کدورت و از هم پاشیدگی خواهد شد باید ملاحظه ی احترام دیگران را چه درباره ی خواسته ها ی خود و چه درباره ی خواسته های آنان کرد.

صفت ناپسند و زشت دیگری که موجب سقوط یک مدیر در جامعه می شود خود خواهی است. زیرا خودخواهی به تمام معنی با مدیریت مخالفت دارد. حال اگر مدیر دقت و مراقبت شدیدی هم نداشته باشد تا عوامل پیشرفت را بشناسد، مراقب امور نباشد و نیز عاقبت کار را نیاندیشد و از هر فرصتی برا ی پیشرفت استفاده نکند و نیروی تبلیغاتی خود را برای متوجه کردن افکارعمومی به سوی هدف و کارهای سودمند خود به کار نگیرد (البته بدون خدعه و نیرنگ و به دور از هرگونه عیب جویی ازدیگران) ازجاده ی مدیریت خارج شده و مدیریت او به صورت نامعقول در خواهد آمد. زیرا دراین صورت دیگر ترجیح رضایت الهی در میان نخواهد بود.

از جمله مواردی که مدیران کمتر به آن توجه می کنند پاکیزگی اطرافیان است. یک مدیر باید بداند اگر افراد آلوده شوند کم کم در مدیران اثر می گذارد، و مردم آلودگی را از چشم مدیرمی بینند. یک مدیر اگر از فساد اطرافیان خبر نداشته باشد، صلاحیت مدیریت را ندارد و اگر خبر دارد و اصلاح نمی کند باز در این صورت صلاحیت مدیریت را ندارد. و اگر نداند ندانستن مصیبتی است و اگر بداند که مصیبتی بزرگ تر است.

نکته ی آخر این که یک مدیر باید مد نظر داشته باشد نباید بیش ازحد توان توقع داشته باشد. اگرمدیری از کارمندان خود انتظار صد در صد داشته باشد اولاً خود را خسته می کند. دوم این که به هدف نمی رسد و سومین نتیجه ی آن جمع کردن دشمن است. لذا باید اختلاف طبیعی افراد را در نظر بگیرد و به ضعف و توانایی و زرنگی افراد توجه داشته باشد و در هر چیزی چه خوشی و ناراحتی حد وسط را در نظر بگیرد و به هر کسی و هر چیزی خوش بین نباشد.

حال با این اوصاف چراهر کسی نمی تواند مدیرموفقی باشد؟

آیا فکر می کنید هر کسی  مدیر است؟

آیا مدیران ما واقعاً مدیریت انسانی دارند؟

آیا مدیران فعلی مدیرند یا رئیس هستند؟

وآیا

http://bield.info/-نوراله برخوردار –  آموزگارکلاس اول


تبعیض های فاحش در پرداخت حقوق کارمندان مغایر دین و قانون است


تبعیض های فاحش در پرداخت حقوق کارمندان
 مغایر دین و قانون است
  

فرهنگیان نیوز - تدبیر:

مواردی از تبعیض و ناعدالتی در سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده و پرونده ای هم در این خصوص با شکایت تعدادی از اعضای کمیسیون اصل نود تشکیل شده است از این رو از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم به این موضوع مهم رسیدگی کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین اظهار  داشت: وجود تبعیض های فاحش در پرداخت حقوق کارمندان در وزارتخانه های مختلف با اصول و مبانی دینی و انقلابی و قانونی سازگار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی افضلی فرد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با اشاره به اصل 19 قانون اساسی گفت: مردم ایران از هر قبیله‌ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان سبب امتیاز نخواهد بود و بند 9 اصل سوم بر رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی تاکید دارد و بر همین اساس از وزارت صنعت انتظار داریم که مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره عقد قرارداد مستقیم با بازرسان احترام گذارد و از لغو قرارداد مستقیم خوداری کند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین همچنین ادامه داد: وجود تبعیض های فاحش در پرداخت حقوق کارمندان در وزارتخانه های مختلف با کدامین اصول و مبانی دینی و انقلابی و قانونی سازگار است.

وی گفت: اگر در قوه قضائیه به دلیل حفظ سلامت قضات شاهد افزایش 50 درصدی حقوق و مزایا هستیم، این امر به شرطی که عملا موجب ارتقای سطح امنیت و عدالت قضایی برای مردم باشد قابل قبول است و این موضوع درباره سایر کارکنان نظام جمهوری اسلامی به ویژه قشر تاثیرگذار فرهنگیان باید جاری و ساری شود.

افضلی فرد در ادمه ا از رئیس و نمایندگان مجلس خواست اقدام اساسی برای رفع این تبعیض فاحش به عمل آورد، چرا که بند 14 اصل سوم بر تامین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد در ایجاد امنیت غذایی عادلانه برای همه  و تساوی همه در برابر قانون تاکید دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با استناد به اصل 171 قانون اساسی گفت: هرگاه در اثر تقصیر و یا اشتباه قاضی در موضوع یا حکم یا در تطبیق حکم در مورد خاص ضرر مادی و معنوی متوجه کسی گردد مقصر طبق موازین اسلامی ضامن است و در غیر این صورت خسارت به وسیله دولت جبران می شود و در هر حال از متهم اعاده حیثیت می‌گردد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین وسرعنی با اشاره به اینکه مواردی از نقض ماده 37 و 39 آیین نامه دادرسی کیفری به دادسرای قضات اعلام شده است، گفت: چرا اقدامی در این راستا نمی شود و اگر اقدامی صورت گرفته است چرا اعلام نمی‌شود تا مردم امیدوار به عدالت و قضایی نظام جمهوری اسلامی باشند.

وی ادامه داد: مواردی از تبعیض و ناعدالتی در سازمان ثبت اسناد و املاک انجام شده و پرونده ای هم در این خصوص با شکایت تعدادی از اعضای کمیسیون اصل نود تشکیل شده است از این رو از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم به این موضوع مهم رسیدگی کند.

افضلی یادآور شد: این روزها باب دعوت از هنرمندان خارجی به کشور باز شده است آنچه که برای 23 و 24 خرداد ماه تدارک دیده شده است، این در حالی است که ما هنرمندان متبحر و متعهد ایرانی فراوانی را داریم که می‌توانند به لحاظ فنی و با حفظ فرهنگ ایرانی و اسلامی بهترین برنامه ها را اجرا کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین با اشاره به بند 12 اصل سوم قانون اساسی که در پی ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف کردن هر نوع محرومیت در حوزه بهداشت، تغذیه، مسکن، کار و تامین بیمه تاکید دارد گفت: یکی از راهها و روش‌های مهم و تاثیرگذار در اجرای این بند مهم نظارت بر فرایند اصلاح قیمت هاست چرا که افزایش بی رویه و منفعت طلبانه قیمت برخی کالاها به ویژه آنچه که به کالاهای مصرفی روزانه مردم مرتبط است مردم را در تنگنای مطلق قرار داده است.

http://www.farhangiannews.ir/

سخنرانی نایب رئیس EI در مجمع عمومی سازمان جهانی کار




سخنرانی نایب رئیس EI در مجمع عمومی سازمان جهانی کار

پنجم ژوئن، نایب رئیس دبیر کل سازمان جهانی آموزش (EI)، در مجمع عمومی سازمان جهانی کار (ILO) از شرکت کنندگان اجلاس خواست که به کمپین تلاش برای آموزش با کیفیت بپیوندند. ایشان همچنین بر اهمیت لزوم همبستگی و تعامل دوجانبه بین اتحادیه های معلمان و بقیه زیربخش های سازمان جهانی کار تاکید ورزیدند.

خانم هلدیس هولست در سخنرانی خود به دولت ها یادآور شد که سرمایه گذاری در بخش آموزش، پلکان ضروری در نهادینه سازی و ارتقاء  مولفه های حقوق بشر  در کشورهاست:

“آموزش، حربه ای موثر برای جنگ با فقر، بیکاری و تبعیض طبقاتی است. آموزش، یک استراتژی راهبردی جهت تامین شغل شایسته (Decent Job) برای همه شهروندان است.”

او همچنین در ادامه این سخنرانی اولویت های اصلی سرمایه گذاری در بخش آموزش را به صورت زیر تعیین نمود:

-          افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی

-          آموزش های غیررسمی شغلی و تخصصی

-          آموزش پیش دبستانی

-          تحصیلات عالی و پژوهشکده ها

-          و البته برنامه های مفید آموزشی برای معلمان

نایب رئیس دبیر کل EI در همین سخنرانی از همه شرکت کنندگان خواست بکوشند پل ارتباطی مستحکمی بین تعلیم و تربیت شهروندان و تامین مشاغل شایسته برای آنها برقرار نمایند.

او همچنین تاکید کرد حضور موثر اتحادیه ها در مکانیسم گفتمان اجتماعی و چانه زنی های مدبرانه آنهامی تواند به افزایش کیفیت سطح آموزش و وضع سیاست های مناسب از طریق هماهنگی و تعامل، بیانجامد. و این همان ضرورتی است که در سند راهبردی ILO از آن به عنوان شرط لازم برای توسعه و پیشرفت یک  اجتماع قانونمند و دموکراتیک یاد شده است.

چرا که بدون اتحادیه های صنفی، سیاست های دولتی، پوشالی، ناکارآمد و بدون بازده هستند.

برگرفته از وبسایت سازمان جهانی آموزش (EI)

http://www.ei-ie.org

http://bield.info/

معیشت دغدغه معلمان


 
معیشت دغدغه معلمان 
 
عبدالجلیل کریم پور * 
 

شاید بی انصافی باشد اگر معلم را همچون کارمندی در نظر بگیریم و او را با مادیات بسنجیم و هراز گاهی بخواهیم با درصدی افزایش حقوق، دلش را به دست آوریم. انگار فراموش کرده‌ایم که او باید انسان بسازد، معلم باشد و در راه اعتلای فرهنگی جامعه گام بردارد.اگر نگاهی گذرا به وضعیت حقوقی معلمان در کشورهای مختلف داشته باشیم متاسفانه نمی‌توانیم جایگاه خوبی از لحاظ دریافت حقوق برای معلمان خودمان پیدا کنیم. در اغلب کشورها معلمان جزو برخوردارترین قشر از لحاظ مادی محسوب می‌شوند و بر همین مبنا زمان بیشتری را صرف کنکاش در مسائل آموزشی می‌کنند. همه واقف بر این نکته هستیم که معلم علاوه بر تدریس، باید یک محقق آموزشی نیز باشد یعنی، زمانی را صرف ابتکار عمل در این زمینه بکند تا دانش آموزشش مطابق با وضعیت علمی جهانی پیش رود؛ نکته‌ای که مستلزم این مساله جدی است که دیگر دغدغه‌ای غیر از این مسائل نداشته باشد. حال اگر منطقی به این مساله نظر افکنیم درمی یابیم که بسیاری از اوقات این قشر را چون کارمندی سطح پایین در نظر گرفته ایم. به طور مثال همین امسال در برابر افزایش حقوق 20درصدی کارمندان دولت که مشمول فرهنگیان نیز می‌شود، شاهد افزایش غیر رسمی حقوق نهادها و ادارات دیگر حتی تا مرز 80 درصد نیز هستیم که تبعیضی را به وجود می‌آورد. نمی‌شود هر روز فرزند یک فرهنگی شاهد اضافه کاری غیر آموزشی پدرش باشد که هیچ سنخیتی با پایگاه اجتماعی وی ندارد یا شاهد حضورش در کلاس‌های کنکور، کلاس‌های خصوصی یا آموزشگاه‌هایی باشد که او را بر مبنای آنها قیمت گذاری می‌کنند. معلمی تعریف می‌کرد که به پسرم گفتم درست را بخوان تا انشاء ‌ا... معلم شوی و به فرزندان این مرز و بوم خدمت کنی. در جوابم گفت: شما چه قدر از لحاظ مادی پیشرفت کرده اید که من وقتم را صرف این کار کنم! مگر نمی‌بینی فلانی با دیپلم بانکی چقدر از ما جلو هست و فلانی که حتی دیپلم ندارد در بازار چه غوغایی به پا کرده است! حال بیاییم قدری جدی‌تر از لحاظ مادی، به معلممان برسیم وآن گاه از او بخواهیم تا فقط معلم باشد و فقط معلمی کند و ما نیز هر روز شاهد ارتقای آموزشی بالایی در این سیستم باشیم.

آرمان  - 17 خرداد  93


دبیر آموزش و پرورش

تفکر انتقادی، آموزش انتقادی

 
نگاهی به نظریه تعلیم وتربیت انتقادی و دلالت‌های تربیتی آن
تفکر انتقادی، آموزش انتقادی
زهره عابدینی ـ کارشناس آموزش و پرورش
 

مقدمه

تعلیم وتربیت انتقادی نظریه نسبتا جدیدی است که بر اساس دیدگاه نظریه‌پردازان، فلاسفه و جامعه شناسان عضو مکتب فرانکفورت، به ویژه هربرت مارکوزه توسعه یافت. این مکتب فکری با تجدید نظر در اصول و آموزه‌های مارکسیسم سنتی که بیشتر بر اقتصاد و طبقه تاکید داشت، بیشترین تلاش خود را از تحلیل سلطه اقتصادی بر بررسی و نقد سلطه فرهنگی متمرکز کرد و بر نقش خرد و آگاهی تاکید زیادی دارد.

در این نوشته سعی شده است با نگاهی گذارا بر روند توسعه تاریخی نظریه انتقادی و تعلیم وتربیت انتقادی، دیدگاه‌های دو متفکر مهم این رویکرد، فریره و ژیرو و دلالت‌های تربیتی آن بررسی شود. ‏

تاریخچه تفکر و آموزش انتقادی

ریشه‌های فکری تفکر انتقادی را می‌توان به دوران سقراط، یعنی ۲۵۰۰ سال قبل مربوط دانست. سقراط نشان داد که انسان نمی‌تواند به کسانی که دارای اقتدار هستند، به عنوان تنها منبع شناخت متقن اتکا کند. وی به اهمیت پرسیدن سوالات عمیق پیش از پذیرفتن افکار و نیز به اهمیت جستجوی شواهد و بررسی استدلال‌ها و تجزیه و تحلیل مفاهیم اساسی و رد یابی پیامدهای یک قول یا عمل اشاره کرد.

کار سقراط توسط افلاطون، ارسطو و شکاکان یونانی دنبال شد. در قرون وسطا، سنت تفکر انتقادی سیتماتیک در آثار و تعالیم متفکرانی همچون توماس آکویناس متبلور شد. در دوره رنسانس نیز خیل عظیمی از دانشمندان در اروپا با رویکرد انتقادی به مذهب، هنر، جامعه، ماهیت انسان، حقوق و آزادی پرداختند. ‏

فرانسیس بیکن‎‎‏ در انگلستان پایه‌های علم مدرن را از طریق تاکید بر فرایند جمع آوری اطلاعات پی ریزی کرد. ۵۰ سال بعد در فرانسه، دکارت‎‎‏ اظهار داشت که هر بخش از تفکر باید مورد سوال، تردید و آزمون واقع شود. تفکر انتقادی این دانشمندان عصر رنسانس و دوره بعد از آن، راه را برای پیدایش علم و شکل گیری دموکراسی، حقوق بشر و آزادی اندیشه هموار کرد.

ادامه مطلب ...

آموزش و پرورش در نیوزیلند

 

آموزش و پرورش در نیوزیلند
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

    سیستم آموزش و پرورش نیوزیلند توسط بخش دولتی اداره می شود ونود و پنج درصد از جمعیت کشور را آموزش می دهد.

سیستم آموزش و پرورش نیوزیلند توسط بخش دولتی اداره می شود ونود و پنج درصد از جمعیت کشور را آموزش می دهد. وزارت آموزش و پرورش سالانه چهار ممیز هشت بیلیون دلار را صرف آموزش می کند که تقریباً شانزده درصد در آمد ملی است. رفتن به مدرسه برای افراد پنج تا پانزده سال اجباری است و سال تحصیلی مدارس از سه ترم تشکیل می شود؛ سال تحصیلی در ماه فوریه شروع می شود وتا ماه دسامبر ادامه دارد و تعطیلات مدارس در ماه می و اوت است. بعضی از مدارس ایالتی دارای چهار ترم تحصیلی درسال هستند. تحصیل درمدارس رایگان است.برنامه های سنتی درمدارس آکادمیک و غیرآکادمیک وجود ندارد، در حالیکه میانگین استانداردآموزش در دبیرستان های نیوزیلند درمقایسه با مدارس کشور انگلستان بالاتر است.عموماً دانش آموزان نیوزیلندی امتحانات بین المللی را بخصوص در خواندن و درک مفاهیم موفق هستن

ادامه مطلب ...

قانون فعالیت ا حزاب , جمعیتها , انجمن های سیاسی و صنفی

قانون فعالیت ا حزاب , جمعیتها , انجمن های سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیت های دینی (مصوب 7/6/1360 ) و آئین نامه اجرایی مربوطه

 

 

 

 به نام خدا

 

وزارت کشور

قانون فعالیت احزاب , جمعیتها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده که در جلسه مورخ 7/6/1360 مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده و طی نماه شماره 612 مورخ 11/7/1360 شورای موقت ریاست جمهوری اسلامی ایران به نخست وزیری واصل گردیده است برای اجرا به پیوست ابلاغ می گردد.

 

نخست وزیر – محمد رضا مهدوی کنی

 

قانون فعالیت احزاب , جمعیتها ی سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده

 

فصل اول – تعاریف

 

ماده 1: حزب , جمعیت , انجمن , سازمان سیاسی و امثال آنها تشکیلاتی است که دارای مرامنامه و اساسنامه بوده و توسط یک گروه اشخاص حقیقی معتقد به آرمانها و مشی سیاسی معین تاسیس شده و اهداف , برنامه ها و رقتار آن به صورتی باصول اداره کشور و خط مشی کلی نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط می باشد.
ماده 2 :انجمن , جمعیت , اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که بوسیله دارندگان کسب یا پیشه یا حرفه و تجارت معین تشکیل شده ,اهداف , برنامه ها و رفتار آن بگونه ای در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف باشد.
ماده 3 : انجمن اسلامی هر واحد اداری , آموزشی صنفی , صنعتی و یا کشاورزی تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان واحد که هدف آن شناختن و شناساندن اسلام , امر به معرف و نهی از منکر و تبلیغ و گسترش انقلاب اسلامی باشد.
ماده4: انجمن اقلیت های دینی موضوع اصل 13 قانون اساسی تشکیلاتی است مرکب از اعضای داوطلب همان اقلیت دینی که هدف آن حل مشکلات و بررسی مسائل دینی , فرهنگی , اجتماعی و رفاهی ویژه آن اقلیت باشد.
ماده 5- منظور از کلیه گروههای مذکور در مواد بعدی این قانون , احزاب , جمعیتها , انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده موضوع اصل 26 قانون اساسی می باشد.

 

فصل دوم – حقوق گروهها

 

ماده 6- فعالیت گروهها آزاد است مشروط بر اینکه مرتکب تخلفات مندرج در بندهای ماده 16 این قانون نگردند.
تبصره 1- کلیه گروهها موظفند مرامنامه , اساسنامه , هویت رهبری خود و تغییرات بعدی آنها را باطلاع وزارت کشور برسانند.
تبصره 2-  برگزاری راهپیمایی ها با اطلاع وزارت کشور بدون حمل سلاح در صورتیکه به تشخیص کمیسیون ماده 10 مخل بمبانی اسلام نباشد و نیز تشکیل اجتماعات در میادین و پارکهای عمومی با کسب مجوز از وزارت کشور آزاد است.
ماده 7- کلیه اعضای ساواک منحله فراماسونها , کسانیکه در فاصله 28 مرداد 1332 تا 22 بهمن 1357 به وزارت رسیده و یا به عضویت مجلس سنا یا شورای ملی در آمده اند گردانندگان رژیم سابق و حزب رستاخیز و کسانیکه بموجب احکام دادگاهها طیق موازین اسلامی از حقوق اجتماعی محروم شده و یا می شوند از حق تاسیس جمعیت و حزی سیاسی و یا شرکت در هیئت رهبری آن محرومند.
ماده 8- به وزارت کشور اختیار داده می شود با رعایت این قانون نسبت به ثبت گروهها و صدور پروانه برای آنها اقدام نماید.
ماده 9- پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آئین نامه اجرایی این قانون تنظیم می شود حداکثر ظرف یکماه وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 این قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه گروهها با امضا وزیر کشور صادر خواهد شد.
ماده 10- بمنظور صدور پروانه جهت متقاضیان و نظارت بر فعالیت گروهها و انجام وظایف مطرحه در این قانون کمیسیونی بشرح زیر در وزارت کشور تشکیل می گردد:

1.        نماینده دادستان کل کشور

2.        نماینده شورای عالی قضایی

3.        نماینده وزارت کشور

4.        دو نماینده بانتخاب مجلس شورای اسلامی از بین داوطلبانی که از داخل مجلس و یا خارج آن به معرفی یکی از نمایندگان حداکثر تا یک هفته قبل از انتخابات کتبا به کمیسیون داخلی معرفی شده باشند , تاریخ انتخابات حداقل15 روز قبل توسط رئیس مجلس در جلسه علنی اعلام خواهد شد.

تبصره 1 – نمایندگان مذکور باید ظرف یکماه از تاریخ تصویب این قانون انتخاب و به وزارت کشور معرفی شوند و وزیر کسور حداکثر تا ده روز پس از آن موظف به  تشکیل اولین کمیسیون می باشد . 
تبصره 2 – نمایندگان فوق الذکر برای مدت دو سال انتخاب می شوند .
تبصره 3 – کمیسیون مینواند از نمایندگان سایر سازمانها و افراد صاحبنظر جهت مشاوره دعوت به عمل آورد . جلسات کمیسیون با حضور دو سوم  اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت مطلق مجموع اعضای کمیسیون معتبر خواهد بود .
تبصره 4 – هزینه کمیسیون از محل اعتبارات وزارت کشور ( برنامه امور سیاسی و اجتماعی ) تامین میگردد .

ماده 11 –اساسنامه و مرامنامه گروهها پس از صدور پروانه باید به هزینه موسسین در روزنامه رسمی چاپ و منتشر گردد .
ماده 12 – کمیسیون مذکور  در ماده ده موظف است به پرونده های رسیده به نوبت رسیدگی نماید و در صورتی که پس از رسیدن نوبت ظرف سه ماه بدون ارائه دلیل اعلام نظر ننماید وزارت کشور موظف است پروانه در خواست شده را  صادر کند .
ماده 13 – مرجع رسیدگی به شکایات گروهها از کمیسیون موضوع ماده 10 محاکم دادگستری با رعایت اصل 168 قانون اساسی میباشد و رای صادره قطعی است .
ماده 14 – گروههای متقاضی پروانه باید در اساسنامه و مرامنامه خود صراحتا التزام خود را نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان کنند . 
ماده 15- هر گونه تغییری در هیئت رهبری , مرامنامه و اساسنامه گروهها باید به کمیسیون موضوع ماده 10 اعلام و توسط آن مورد رسیدگی قرار گیرد.
تبصره 1- چنانچه تغییرات اعلام شده موضوع ماده 15 موجب مغایرت اساسنامه و یا مرامنامه گروه با ماده 14 بشود یا بعضی از اعضای هیئت رهبری مشمول ماده 7 گردد کمیسیون ماده 10 پروانه گروه را توقیف خواهد نمود 
تبصره 2- ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ توقیف و یا اعلان آن در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار , گروهی که پروانه او توقیف شده است می تواند بدادگاه شکایت کند.
دادگاه ظرف سه ماه رسیدگی نموده رای قطعی صادر خواهد نمود.
ماده 16- گروههای موضوع این قانون باید در نشریات , اجتماعات و فعالیتهای دیگر خود از ارتکاب موارد زیر خودداری کنند:
الف) ارتکاب افعالی که به نقض استقلال کشور منجر شود.
ب) هر نوع اطلاعات , مبادله اطلاعات , تبانی و مواضعه با سفارتخانه ها ، نمایندگیها , ارگانهای دولتی و احزاب کشور های خارجی در هر سطح و به هر صورت که به آزادی استقلال , وحدت ملی و مصالح جمهوری اسلامی ایران مضر باشد.
ج) دریافت هر گونه کمک مالی و تدارکاتی از بیگانگان
د) نقض آزادیهای مشروع دیگران
ه) ایراد تهمت , افترا و شایعه پراکنی
و) نقض وحدت ملی و ارتکاب اعمالی چون طرح ریزی برای تجزیه کشور 
ز) تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت با استفاده از زمینه های متنوع فرهنگی و مذهبی و نژادی موجود در جامعه ایران.
ح) نقض موازین اسلامی جمهوری اسلامی.
ط) تبلیغات ضد اسلامی و پخش کتب و نشریات مضله.
ی) اختفا و نگهداری و حمل اسلحه و مهمات غیر مجاز.
ماده 17 – در صورتیکه فعالیت تشکیلاتی یک گروه منشا تخلفات مذکور در ماده 16 باشد کمیسیون می تواند بر حسب مورد بتفضیل زیر عمل نماید.

1.        تذکر کتبی

2.        اخطار

3.        توقیف پروانه

4.        تقاضای انحلال از دادگاه

ماده18- بودجه گروهها باید از طریق مشروع و قانونی تامین و به شکل مشروع و قانونی صرف گردد.
تبصره : در آمد و هزینه گردههای پروانه دار باید در دفاتر قانونی ثبت گردد.و در پایان سال مالی برای بررسی در اختیار کمیسیون ماده 10 قرار گیرد.
ماده 19- شورای عالی قضایی موظف است ظرف یکماه از تاریخ تصویب این قانون لایحه تشکیل هیئت منصفه محاکم دادگستری موضوع اصل 68 قانون اساسی را تهیه و با رعایت اصل 74 قانون اساسی تقدیم مجلس نماید.
قانون فوق مشتمل بر نوزده ماده و نه تبصره در جلسه روز شنبه هفتم شهریور ماه یکهزارو سیصدو شصت بتصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی – اکبر هاشمی

 

تصویب نامه هیت وزیران

 

  • هیئت وزیران در جلسه 30/3/1361 بنابه پیشنهاد شماره 43/4/2006 مورخ 31/1/1361 وزات کشور آئین نامه اجرایی فعالیت احزاب ، جمعیتها ، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی و اقلیتهای دینی مربوط به قانون مصوب 7/6/1360 مجلس شورای اسلامی را بشرح ذیل تصویب نمود .

 

فصل اول – تشکیل گروهها

 

ماده 1- در این آئین نامه بجای احزاب سازمانها و جمعیتا و انجمنها سیاسی کلمه گروهها یا گروه بکار برده می شود 
ماده 2- تاسیس کنندگان گروه (هیئت موسس ) اشخاص حقیقی هستند که دارای شرایط زیر می باشند :
الف : نداشتن سوابق سوء مندرج در ماده 7 قانون احزاب 
ب : داشتن حداقل 25 سال تمام 
ج:التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 
د: تابعیت ایران 
ه: نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
تبصره 1 – حداقل تعداد اعضای هیئت موسس ویا رهبری 3 نفر می باشد 
ماده 3- متقاضیان تشکیل گروه باید این مدارک را در تهران و شهرستانها به فرمانداری محل تسلیم نمایند و رسید دریافت دارند :
الف ) برگ در خواست طبق فرم وزارت کشور در 5 نسخه 
ب) برگ مشخصات هیئت رهبری و اجرایی کشور در 5 نسخه 
ج) مرامنامه اساسنامه و ائین نامه انضباطی – مالی گروه در 2 نسخه 
د) فتوکپی مصدق شناسنامه اعضای هیئت موسس ،رهبری و اجرایی هر یک در 4 برگ 
ه) گواهی عدم سوءپیشینه برای هریک از اعضای هیئتهای موسس ، رهبری و اجرایی 
و) عکس جدید تمام رخ 4×6 شش قطعه 
تبصره 1- هیئت رهبری به مجموعه افرادی اطلاق می شود که اجرای تصمیمات متخذه  در هیئت رهبری و سایر کارهای اجرای گروه را به عهده دارند .
تبصره 2- مرامنامه گروه باید مبین این نکات باشد :
الف) آرمانها ، نوع بینش نسبت به ادیان رسمی، مسائل فرهنگی ، اقتصادی ،سیاسی ، اجتماعی ، نظامی ،اداری ،قضایی و نظام قانون گذاری .
ب) هدف از تشکیل گروه 
ج) خط مشی که برای رسیدن به هدف انتخاب می شود .
تبصره 3- اساسنامه باید حاوی این نکات باشد 
الف – نوع تشکیلات 
ب-ارکان تشکیلات و تعریف وشرح وظایف و نحوی فعالیت و حدود اختیارات و مسئولیت هر رکن
ج- نحوی تصویب مرامنامه و اساسنامه و تغییر ویا تجدید نظردر انها 
د- نحوی تصویب آئین نامه های اجرایی و دستور العمل ها 
ه- نحوی تعیین  هیئت رهبری و مسئولین اجرایی 
و- منابع مالی 
ز- شرایط عضویت 
ح- نحوی انحلال

تبصره 4- تشخیص صلاحیت مسئولین ارکان به عهده کمیسیون ماده 10 می باشد 
ماده 4 – تقاضای تشکیل دفاتر فرعی در هر شهرستان باید به فرمانداری محل تسلیم شود 
فرمانداری با در نظر گرفتن مسائل امنیتی ، سیاسی و اجتماعی محل نسبت به در خواست واصله اظهار نظر می نماید و نتیجه را به استانداری ارسال و استاندار ضمن اظهار نظر صریح مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به وزارت کشور اعلام میکنید
تبصره 1- محل انبار ، چاپخانه ، تشکیل کلاس و نمایشگاهها و کتابخانه ها و نظایر آن مشمول ماده فوق میگردد .
تبصره 2- گروهها به جزء محلهای مذکور در ماده 4 و تبصره 1 ماده 4 دفاتر خود در جای دیگر بدون اطلاع و اجازه وزارت کشور حق فعالیت ندارند در صورت مشاهده تحت تعقیب قانونی قرار میگیرند

ماده 5 – هر گونه تغییر در اساسنامه و مرامنامه باید لااقل 1 هفته قبل از این که به موقع اجرا گذاشته شود از طریق فرمانداری مربوط به اطلاع وزارت کشور برسد 
تبصره 1- اساسنامه و مرامنامه وتغییرات آن پس از تایید کمیسیون ماده 10 با هزینه گروه باید در روز نامه رسمی کشور جمهوری اسلامی چاپ شود 
تبصره 2- اساسنامه و مرامنامه تغییر یافته پس از چاپ در روزنامه رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافته و قابل اجرا می باشد .
ماده 6- هر گونه تغییر هیئت رهبری و کادر اجرای باید کتبان طی نامه رسمی و ممهور به مهر گروه ظرف 1 هفته به فرمانداری محل اطلاع داده شود.
تبصره – اعضای هیئت رهبری یا اجرای جدید با ید در دست داشتن معرفی نامه رسمی از گروه مربوطه شخصا در فرمانداری محل حضور یافته و برگ مشخصات مربوط به خود را تکمیل نماید 
ماده 7- کلیه کارهای مقدماتی لازم برای تصمیم گیری کمیسیون ماده 10 ( در یافت تقاضا تکمیل فرمهای مربوطه ، تحقیقات لازم ونظایر آن ) به عهده وزارت کشور می باشد.
ماده 8- پس از تسلیم کلیه مدارک مذکور در قانون توسط متقاضی ،وزارت کشور ظرف مدت یکماه تحقیقات لازم پیرامون هیئت موسس و سایر مسئولین را انجام داده و پرونده تسلیم شده را به کمیسیون ماده 10 احاله و شماره ردیف مربوطه را به متقاضی خواهد داد
فصل دوم – کمیسیون ماده 10 قانون احزاب 
ماده 9 – محل تشکیل جلسات کمیسیون در وزارت کشور می باشد 
ماده 10 – کمیسیون حداقل با حضور 4 نفر از اعضای خود رسمیت پیدا میکند 
ماده 11- اعضای کمیسیون در اولین جلسه رسمی از بین خود ویا خارج از خود 1 نفر را به عنوان دبیر انتخاب می نمایند .
تبصره – اگر دبیر کمیسیون از بین اعضاء کمیسیون نباشد حق رای ندارد .
ماده 12 – افراد مورد نیاز برای دبیرخانه کمیسیون ازطرف وزارت کشور در اختیار کمیسیون قرار داده می شود .
تبصره – اعتبارلازم برای تامین هزینه های کمیسیون در برنامه سیاسی واجتماعی بودجه وزارت کشور منظور می گردد.
ماده 13 – اداره جلسات کمیسیون بعهده نماینده وزارت کشور می باشد .
ماده 14 – کلیه مکاتبات و یا دعوتنامه ها با امضاء دبیر انجام می گیرد .
ماده 15- مسئولیت برنامه ریزی وتنظیم جلسات و دعوت از سایر اعضای کمیسیون بعهده دبیر کمیسیون میباشد .
ماده 16- کمیسیون بمنظور مشورت می تواند از نمایندگان سایر دستگاهها و افراد صاحب نظر دعوت بعمل آورد .
تبصره 1- کسانی که بمنظور مشاوره دعوت می شوند حق رای ندارند .
ماده 17 – دعوت از سازمانها ویا افراد صاحب نظر می تواند به پیشنهاد هریک از اعضا ی کمیسیون و موافقت دو نفر دیگر از اعضاء صورت گیرد .
ماده 18 – مصوبات کمیسیون با حداقل 3 رای معتبر وقابل اجرا ء خواهد بود .
ماده 19- اتخاذ تصمیم در مورد صدور و یا عدم صدور پروانه متقاضیان تشکیل گروه بعهده کمیسیون می باشد که پس از ارائه پرونده کامل که حاوی نضریه وزارت کشور با شد انجام خواهد شد .
ماده 20 –
 کمیسیون موظف است تاریخ شروع رسیدگی به هر پرونده را به وزارت کشور و متقاضی اعلام دارد .
ماده 21- کمیسیون ماده 10 رسیدگی به تخلفات گروهها را خارج از نوبت قرار می دهد.
ماده 22- توقیف پروانه گروه کتبا به گروه ابلاغ و در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می شود .
ماده 23- کمیسیون مکلف است قبل از طرح هر پرونده نتیجه رسیدگی به پرونده نوبت قبل را اعلام دارد .
ماده 24- تدوین هر نوع روش کار یا نظامنامه داخلی و هر گونه تغییر در آنها با توافق اکثریت مطلق اعضاء کمیسیون مورد تصویب قرار میگیرد .ماده 25- هریک از اعضاء کمیسیون در صورتیکه استعفاء دهند مکلف است تا تعیین جانشین در جلسات کمیسیون کما فی السابق شرکت کند .
ماده 26- حدااکثر یک ماه قبل از خاتمه دوره نمایندگی اعضای کمیسیون وزارت کشور  مراتب را جهت تعیین نمایندگان جدید بمراجع مربوطه اعلام میکند.

ماده 27- پس از تصویب آئین نامه اجرایی کمیسیون در اولین جلسه رسمی خود روش کار و نظامنامه داخلی خود را تنظیم می نماید .

 

  • هیات وزیرا ن در جلسه مورخه7/5/1368بنابه به پیشنهاد شماره 16422/م مورخه 10/7/1368 وزارت کشور آئین نامه اجرایی انجمنهای اسلامی واحدهای اداری را بشرح زیر تصویب نمودند .

 

آیین نامه اجرایی انجمنهای اسلامی واحدهای اداری

 

ماده 1 – تعریف

 

انجمن اسلامی نهادی است خودجوش، متشکل از نیروهای داوطلب و معتقد به اسلام،ولایت فقیه، قانون اساسی،عامل به احکام اسلام و متقاضی انجام فعالیتهای ایثارگرانه و مبشر تفاهم و وحدت به منظور تعمیق دستاوردهای انقلاب اسلامی در محیط کار و نیز همکاری و معاونت با مسئولین جهت تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب اسلامی در هر واحد اداری تشکیل و دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشد .
تبصره 1 – واحد اداری عبارتست از وزارتخانه ،سازمان دولتی یا موسسات عمومی و ادارات کل استانی که بموجب قانون وظایف خاصی را بعهده دارد .
تبصره 2 –در واحدهای نظامی ، انتظامی و اطلاعاتی و سازمانهای وابسته که دارای دوایر عقیدتی سیاسی یا واحدهای مشابه هستند انجمن اسلامی تشکیل نمی گردد .
تبصره 3 – تشکیل انجمن اسلامی در واحد های اداری خصوصی در صورت وجود داوطلب و شرایط مندرج در آئین نامه بلامانع است .

 

ماده 2 –اهداف

 

الف ) اهتمام در شناختن و شناساندن اسلام ناب محمدی و رشد و ترویج ارزشهای متعالی آن از طریق :

1.        تشکیل کلاسهای عقیدتی ، فرهنگی و سیاسی برای اعضاء و علاقمندان

2.        تشکیل کتابخانه ، توزیع کتاب ، نوار و نشریات اسلامی

3.        برگزاری مراسم مذهبی و بر پایی نمازهای جماعت

4.        تشکیل جلسات وعظ و خطابه بمناسبتهای گوناگون

5.        تشکیل نمایشگاهها ، اردوها و گردهمایی های مذهبی ، فرهنگی، تحقیقاتی و هنری 

تبصره –تعیین ائمه جماعات ادارات وسازمان با تایید مدیریت مربوطه انجام خواهد شد

ب) اهتمام در تحقق بخشیدن امر بمعروف و  نهی از منکر برای پاسداری از ارزشهای اسلامی از طریق :

1.        برخورد اصولی و منطقی و ارشادی با کلیه مظاهر فساد و تباهی در جهت ایجاد محیط سالم و مساعد برای رشد و شکوفایی فضایل اخلاقی

2.        تلاش در جهت کسب بینش و اخلاق اسلامی و شناخت شرایط و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و اهتمام در تحقق آن با توجه به مراتب زیر

3.        تماس و مذاکره خصوصی با توجه به مراتب امر به معروف و نهی از منکر در چارچوب احکام شرعی

4.        گزارش کتبی مستدل و محرمانه به مقام مسئول

5.        گزارش موضوع به مقامات ذیصلاح نظیر حراست , هیئت رسیدگی به تخلفات اداری, کمیته های انضباطی و مقامات دستگاه مربوطه و در صورت عدم اخذ نتیجه به مسئولان کشور

ج) حفظ و حراست از دستاورد های انقلاب اسلامی از طریق حضور در صحنه های عبادی و سیاسی و حرکتهای مردمی و مقابله با عوامل استکباری شرق و غرب مطابق با مقررات جاری کشور

 

ماده 3 – ارکان

 

ارکان انجمن اسلامی عبارتند از مجمع عمومی و شورای مرکزی.
مجمع عمومی بالاترین مرجع تصمیم گیری انجمن اسلامی است که وظایف و اختیارات آن عبارتند از :

1.        استماع گزارش شورای مرکزی

2.        تایین خط مشی کل انجمن

3.        تغییرات در اساسنامه

4.        انتخابات شورای مرکزی جدید

5.        انحلال انجمن اسلامی

تبصره 1- اولین مجمع عمومی جهت تصویب اساسنامه و انتخاب شورای مرکزی به دعوت هیئت موسس که حداقل تعداد آن 5 نفر خواهد بود تشکیل می شود.
تبصره 2- هیئت موسس ضمن مراجعه به فرمانداری یا بخشداری محل نسبت به تکمیل و تحویل مدارک و فرمهای مربوط اقدام می نماید.
تبصره3- هیئت موسس بعد از احراز شخصیت حقوقی انجمن کلیه امور را به اولین شورای مرکزی انتقال خواهد داد.
تبصره4- درمورد  انجمن های اسلامی موجود شورای مرکزی فعلی بجای هیئت موسس عمل  خواهد کرد.
تبصره 5- رسمیت جلسات با دعوت از کلیه اعضا و در موارد فوق با حضور 4/3 اعضا معتبر بوده که در کلیه رای گیریها ملاک اکثریت مطلق اعضا حاضر خواهد بود و در صورت عدم حصول حد نصاب جلسه دوم یکماه بعد با حضور اعضا حاضر رسمیت خواهد یافت.

 

ماده 4 – شورای مرکزی

 

هر انجمن اسلامی دارای یک شورای مرکزی می باشدکه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مربوط بوده و در مقابل مجمع عمومی و کمیسیون ماده 10 قانون احزاب پاسخگو خواهد بود. حداقل تعداد اعضا آن 5 نفر و حداکثر 9 نفر می باشد.
تبصره – شورای مرکزی نمی تواند بدون دلیل موجه از عضویت متقاضیان واجد شرایط در انجمن اسلامی جلوگیری به عمل آورد.
ماده 5 – در هر واحد فقط یک انجمن اسلامی تشکیل می گردد.
تبصره 1- برگزاری انتخابات شورای مرکزی با تایید نماینده وزارت کشور و نماینده وزیر یا بالا ترین مقام مسئول سازمانهای مستقل رسمیت خواهد داشت.
تبصره2- در واحد هایی که بیش از یک انجمن اسلامی تشکیل شده باشد با رعایت موارد مقرر در تبصره 1 ماده 5 و همکاری تمامی انجمن های اسلامی آن واحد انتخابات شورای مرکزی جهت تشکیل یک انجمن اسلامی برگزار خواهد شد.
ماده 6- انجمن های اسلامی میتوانند  به منظور دستیابی بهتر به اهداف مندرج در این آیین نامه و همکاری نزدیک با دیگر انجمن های اسلامی جلسات مشترک داشته باشند .
ماده 7- انجمن های اسلامی در واحد هایی تشکیل می گردند که حداقل تعداد کارکنان آن 100 نفر و متقاضیان عضویت حداقل 5 نفر باشند .
تبصره- اجتماع دو یا چند هم سنخ در یک محدوده جغرافیایی برای احراز حد نصاب مقررجهت تشکیل انجمن های اسلامی با تایید فرمانداری محل بلا مانع است.
ماده 8-  منابع مالی و امکانات  
هزینه های انجمن های اسلامی ازطریق پرداخت حق عضویت اعضا , اعانات مردمی , وقف , هبه  غیر از اعمال تجاری تامین می شود .
تبصره – مسئول واحد موظف است امکانات مورد نیاز را در حد متعارف جهت فعالیت انجمن اسلامی در اختیار قرار دهد.
ماده 9- فعالیت انجمن اسلامی نباید در فعالین جاری  واحد ذیربط اختلال به وجود آورد و برگزاری برنامه در وقت اداری باید با اجازه مقام مسئول دستگاه باشد .
ماده 10 – کارمندان بخش دولتی نمی توانند به صورت تمام وقت به انجمن اسلامی مامور گردند 
ماده 11- اعضای انجمن اسلامی باید جزء کارکنان واحد ذیربط بوده و در همان محل شاغل باشند .
ماده 12- نماینده رئیس جمهور در صورت ضرورت می تواند در مجامع عمومی انجمن های اسلامی شرکت نماید 
ماده 13- به منظور تقویت و رسیدگی به مشکلات انجمن ها و تحقق تفاهم و همکاری انجمن ها و مدیریت های اداری دفتری در نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.
تبصره – رویه های ابلاغی از سوی این دفتر که برای اصلاح و هماهنگی کار انجمن ها صادر می شود مجری خواهد بود .
ماده 14- انتخابات شورای مرکزی انجمن ها هر دو سال یکبار انجام می شود .

 

  • هیات وزیران در جلسه مورخ 13/2/1368 با توجه به نامه شماره 5374/64 مورخ 31/1/66 ریاست جمهوری تصویب نمودند آیین نامه اجرایی وتحد های صنفی موضوع تصویب نامه 11054 مورخ 1/10/65 به شرح زیر اصلاح گردد.

 

آیین نامه اجرایی واحد های صنفی موضوع قانون فعالیت احزاب مصوب 7/6/60
مجلس شورای اسلامی

 

ماده 1- در این آیین نامه منظور از انجمن , جمعیت , اتحادیه صنفی و امثال آن تشکیلاتی است که به وسیله دارندگان کسب , پیشه , حرفه و تجارت معین تشکیل می گردد و اهداف , برنامه و رفتار آن به گونه ایی در جهت منافع خاص مربوط به آن صنف می باشند . اعم از اینکه دارای قانون و مقررات خاص باشند یا نباشند مانند پزشکان , وکلای دادگستری , روزنامه نگاران , صنعتگران , صاحبان دفاتر اسناد رسمی , جامعه داروسازان و کانون صنفی فرهنگیان , کانون بازنشستگان و امثال آن که در یک محدوده جغرافیایی شهری فعالیت دارند.
تبصره – صنوف مشمول این ماده مکلفند در اساسنامه خود نکات زیر را رعایت کرده و یک نسخه از آن را به وزارت کشور تسلیم نماید.

1.        ارکان تشکیلات ( تعریف , وظایف و اختیارات هیئت مدیره و نحوه انتخابات )

2.        منابع مالی و آیین نامه مربوطه

3.        شرایط عضویت

4.        نحوه انحلال

5.        حوزه فعالیت

ماده 2- کلیه صنوف مشمول ماده 1 جهت اخذ پروانه فعالیت موظفند مدارک ذیل را در تهران و شهرستانها جهت اخذ پروانه فعالیت به فرمانداری محل تسلیم نمایند .
الف) فرم تکمیل شده تقاضای ثبت طبق نمونه وزارت کشور 
ب ) فرم مشخصات هر یک از اعضای هیئت مدیره طبق برگه مشخصات وزارت کشور 
ج) تصویر تمام صفحات شناسنامه هر یک از اعضای هیات مدیره
ه) عکس جدید هر یک از اعضای هیئت مدیره 4 قطعه
ماده 3- اتحادیه و انجمن های فوق الذکر موظفند یک نسخه از نشریات خود را مرتبا به وزارت کشور ارسال نمایند 
ماده4- مسئولین انجمن ها و اتحادیه های صنفی موظفند که برای برگزاری سمینار و اجتماعات عمومی در میادین و پارکها برنامه اجرایی خود را که خارج از شرح وظایف مندرج در قانون نظام صنفی می باشد حداقل 10 روز قبل به اطلاع وزارت کشور رسانیده و مجوز لازم را کسب نماید.
ماده 5- انجمن ها و اتحادی های صنفی حق فعالیت سیاسی و یا وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی به نام انجمن و اتحادیه را ندارند .
ماده 6- پرونده مربوط به تقاضای صدور پروانه که طبق آیین نامه اجرای این قانون تنظیم می شود حداکثر ظرف یکماه به وسیله وزارت کشور به کمیسیون ماده 10 قانون احاله و پس از تصویب کمیسیون ظرف 10 روز پروانه با امضا وزیر کشور صادر خواهد شد.

خانواده ایرانی به کدام سوی می رود؟

خانواده ایرانی به کدام سوی می رود؟



  تغییرات اجتماعی در تارو پود زندگی مدرن تنیده شده است ... تغییرات اجتماعی نمایانگر فعال بودن جامعه مدرن است. ما باید ذهنیت خویش را تغییر دهیم تا با جهان جدید تناسب پیدا کند و بدین ترتیب از همه خواسته می شد که دست به شروع این تغییرات بزنند » 

بدون تردید شروع این تغییرات در هر جامعه ای همراه با چالش ها و مقاومت ها و دل نگرانی‌هایی بو ده است که مسائل و مشکلاتی را ببار خواهد آورد و مهم ترین دلیل این دل نگرانی، تحولات و دگرگونی‌های فراوانی است که به مرور در همه نهادهای اجتماعی از جمله سیاست، دین وخانواده و ... ببار آورده است . در این بیان به نظر می رسد گستره این تحولات در تمامی ابعاد و زوایای ساختی – کارکردی خانواده به ویژه در کشورهای صنعتی به وجود آمده است . به نحوی که به نظر می رسد که نشانه های جدی از هم پاشیدگی این کانون دیرپای اجتماعات انسانی در بسیاری از جامعه های جدید ظاهر شده برمبنای آن جامعه شناسان و دانش پژوهان نظریاتی ارائه کرده اند که پیوستاری گسترده از نظرگاههای « تداوم و پایداری خانواده» تا « مرگ خانواده » را در بر می گیرد ادامه مطلب ...

بزرگترین ترس،ترس از تغییر است!

بزرگترین ترس،ترس از تغییر است!  


                         

                                                     محمد روزبهانی

 "اگر تغییر نکنیم،رشد نمی کنیم. اگر رشد نکنیم، در واقع زندگی نمی کنیم. برای رشد لازم است موقتا از امنیت خود صرف نظر کنیم. این کار ممکن است به معنای ترک الگوهای آشنا اما دست و پاگیر باشد که ایمن ولی بی حاصل است و ترک ارزشهایی باشد که دیگر قبولشان نداریم و کنار گذاشتن روابطی که معنای خود را از دست داده اند. به قول داسایوفسکی" مردم از برداشتن گامی جدید یا گفتن کلامی نو بیشتر از هر چیز دیگری می هراسند" در حالی که ترس حقیقی باید از چیزی درست بر عکس این ها باشد( کتاب خودسازی- جان سی. مکسول صفحه12)

 آموزش و پرورش نوین یعنی آموزش و پرورش پر از تغییر ، تحول و خلاقیت! در این نوع از آموزش و پرورش به دانش آموز متفاوت  و خلاقانه فکر کردن آموزش داده می شود و نه  مثل هم فکر کردن! در نظام آموزش و پرورش پیشرو ترسی از تغییر وجود ندارد. دانش آموزان را به سمت اندیشه های نو و جدید راهنمایی می کنند. آنها را به دلیل متفاوت اندیشیدن با دیگران و ساختارهای حاکم سرزنش نمی کنند.  حال سوال این است که نظام  آموزش و پرورش ما در این میانه چگونه عمل می کند؟ معلمان ما چطور؟ دانش آموزان چگونه ؟ و حتی خانواده ها به چه صورت؟ به راحتی می توان به این سوالات پاسخ داد! آموزش و پرورش ما  با تغییر میانه ی خوبی ندارد. از دگرگونی و تحول بیم ناک است. خانواده ها نیز به  روشها  تکراری خو گرفته اند و  در پی دگرگونی و متحول شدن نیستند و نمی خواهند که تغییری در روشهای موجود صورت گیرد! معلمان نیز همین طور! اکثر معلمان طرفدار روشهای موجود و حتی گذشته هستند. با روشهایی که خود به همان روشها آموزش دیده اند راحت ترند. خیلی نمی خواهند در وضعیت موجود تغییری صورت گیرد.  بطور کلی جامعه،خانواده ها، معلمان و مسئولین از تغییر می ترسند! چونکه نمی دانند چه اتفاقی ممکن است  پس از تغییرات روی دهد. اما از چیزی که می شناسند و به آن عادت کرده اند ترسی ندارند. این برای آموزش و پرورش آسیبی بزرگ است ! آموزش و پرورش اولین نهاد و سازمانی است که می بایست به دنبال تغییر و تحول در روشهای زندگی و یادگیری و یاد دهی باشد. آموزش و پرورش ،باید بانی تغییرات تاثیر گذار باشد نه سدی در مقابل تغییرات و تحولات مفید! همه ی تحولات بزرگ از مسیر آموزش و پرورش می گذرد. کشوری را نمی توان دید که بدون  آموزش و پرورش به روز ،پویا و خلاق توانسته است به توسعه برسد. بهتر است همه ، از اولیا تا معلمان و مسئولین  به این موضعات بیندیشند. اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید تغییر نماییم!

http://roozbahany.blogsky.com/