تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

جلسه ی مشورتی کانون های صنفی سراسر کشور در تهران

جلسه ی مشورتی کانون های صنفی سراسر کشور در تهران

جلسه ­ی مشورتی کانون ­های صنفی سراسر کشور با حضور تشکّل ­های: تهران، گیلان، لاهیجان، آذربایجان­ شرقی، همدان، یزد، مشهد، لنگرود، شهرضا، اسلام­شهر، پاکدشت، شهر قدس، رباط­ کریم، کاشان در تاریخ ­۲۰ تیرماه ۱۳۹۳ برگزار گردید.

     در ابتدا دلایل مشورتی بودن جلسه و عدم رسمیّت آن، برای شرکت­ کنندگان تبیین گردید.

     در این جلسه برخی از مسائلی که تشکّل ­های صنفی در شورای مرکزی به تصویب رسانده بودند، عنوان و پیرامون آن ها رایزنی گردید. موضوعِ اخذ مجوّز فعّالیّت کانون ­های صنفی ( با توجّه به رویکرد دولت تدبیر و امید و نگاه مثبت رئیس جمهور محترم در خصوص تشکّل ­های صنفی و مدنی ) از جمله مسائل مطروحه در این جلسه بود.

    سپس مطالبی پیرامون مسائل آموزشی، از جمله ایجاد انگیزه در بین همکاران فرهنگی و راهکارهایی جهت بالا بردن کیفیّت آموزشی  بیان گردید.

    در ادامه در خصوص نحوه ­ی فعّالیّت صندوق ذخیره ­ی فرهنگیان مطالبی عنوان شد و پیشنهاد مدیر عامل صندوق برای پذیرفتن دو نفر عضو ناظر( متخصّص در زمینه ­ی ذی­ربط ) بر صندوق ذخیره ­ی هر استان مطرح گردید.

    سپس عملکرد یک­ساله ­ی وزارت آموزش و پرورش مورد نقد قرار گرفت و نقاط ضعف و قوّت عملکرد این وزارت­خانه توسط حاضرین بیان گردید. از مباحث مطرح شده: عدم برگزاری جلسه ­ی شورای هماهنگی تشکّل ­ها و قول عملی ­نشده­ ی جناب آقای دکتر فانی در خصوص هماهنگی با برخی وزرای محترم دولت جهت دیدار شورای مرکزی با ایشان و نیز عدم پاسخ به نامه ­ی ۱۸ خردا ۱۳۹۳ کانون معلّمان ایران (تهران) جهت تشکیل جلسه ­ی شورای هماهنگی و برداشته ­نشدن ِ قدم­ های مثبت جهت رفع برخی از احکام ناعادلانه برای همکاران فرهنگی بود که مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

    درادامه بحث­ هایی پیرامون رویکرد تشکّل­ های صنفی با دولت محترم و وزارت آموزش و پرورش عنوان گردید:

 

متأسّفانه با گذشت بیش از یک ­سال از عمر دولت تدبیر و امید، هنوز وعده­ های رئیس جمهور محترم در خصوص بهبود کیفیّت نظام تعلیم و تربیت، به ­خصوص وعده­ های ایشان در خصوص کانون­ های صنفی محقّق نگردیده است. نمایندگان حاضر در جلسه از عدم جدیّت وزیر محترم در تغییر رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه­ های مختلف ( متناسب با شعارهای دولت ) به ­شدّت انتقاد کردند. به اعتقاد نمایندگان تشکّل­ های صنفی حاضر در جلسه، کسانی که در دولت قبل با رویکرد سیاسی- باندی و عدم شایستگی به پست ­های حوزه­ ی وزارتی منصوب شده بودند، هنوز در سمت­ های خود باقی مانده و همان رویکرد ناصواب گذشته را دنبال می ­کنند. در این ­خصوص یکی از همکاران عنوان نمود: وزیر محترم برای تحقّق وعده­ هایی که داده، تلاش می ­کند امّا  برای عملی ­نمودن این وعده­ ها به شدّت تحت فشار بوده و با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم  با درایت و تدبیر مشکلات را برطرف نماید و در خصوص برگرداندن آرای ناعادلانه ­ای که توسط مسؤولان وزارت­خانه در دولت قبل برای همکاران صادر گردیده است اقدامات عاجل به­ عمل آورد.

    نظر اکثر نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص رویکرد تشکّل ­ها با وزارت آموزش و پرورش نیز چنین بود: تشکّل ­های صنفی ضمن حفظ استقلال­ به وظایف ذاتی خود عمل نمایند و به­ عنوان یک نهاد نظارتی در سیستم آموزشی کشور، پیگیر خواسته­ های قانونی و برحقّ معلّمان و دانش­ آموزان کشور باشند و هم چنان مشی ِ نقد مشفقانه ­ی خود را دنبال نمایند. پر واضح است که رویکرد فعلی تشکّل­ ها نسبت به عملکرد وزیر محترم، رویکردی ثابت نخواهد بود.

    نهایتاً نظر اغلب نمایندگان حاضر در جلسه چنین بود که این طرز عمل وزیر، نگرش فرهنگیان کشور به دولت را تغییر خواهد داد  و موجبات ریزش نیروهای حامی دولت را فراهم خواهد نمود.

    در پایان جلسه از دو نفر از فعّالان صنفی، آقایان ابطحی و رحمتی، به ­پاس زحمات چندین ساله و مرارت­ هایی که در راستای احقاق حقوق  فرهنگیان کشور متحمّل شده­ اند قدردانی به ­عمل آمد.

http://bield.info/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد