تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی

 

ط دو مفهوم اجتماعی که به راحتی خرج می‌شوند؛
 نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی 

گروه اندیشه -عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام‌های اجتماعی، طی دوره‌های مختلف حیات فکری واجتماعی بشر مطرح بوده است.عدالت واژه ایست که ارزیابی‌های متعددی از سوی دیدگاه‌های مختلف در مورد آن صورت گرفته است. اما در دنیای متکثّر کنونی، عدالت بدون توجه به تفاوت‌ها و مشارکت‌های مردمی امکان پذیر نیست از این رو آن دسته از تئوریهای عدالت که وحدت جامعه را مفروض اصلی خود قرار داده اند نمی‌توانند راهی برای ایجاد جامعه عادلانه در اختیار ما قرار دهند.
عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام‌های اجتماعی، طی دوره‌های مختلف حیات فکری و اجتماعی بشر مطرح بوده است. به همین دلیل الگوهای فکری گوناگونی تلاش کرده اند با تمرکز به مقوله عدالت در ابعاد مختلف آن، جامع ترین الگو را برای تبیین این مسأله ارائه دهند.مفهوم عدالت وجایگاه آن، در برنامه‌های توسعه همواره مورد اختلاف صاحب نظران بوده است. برخی رشد اقتصادی را بر برقراری عدالت برتری داده اند..اما گذشت زمان و پرداخت هزینه‌های انسانی و مادی، نادرست بودن این تقابل را آشکار کرده است. در واقع نمی‌توان بدون رشد اقتصادی به تحقق عدالت امیدوار بود و بدون توجه به تحقق عدالت در جامعه، رشد اقتصادی قابل تصور نخواهد بود.

 

گی بر ارتباط دو مفهوم اجتماعی که به راحتی خرج می‌شوند؛
 نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی 

گروه اندیشه -عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام‌های اجتماعی، طی دوره‌های مختلف حیات فکری واجتماعی بشر مطرح بوده است.عدالت واژه ایست که ارزیابی‌های متعددی از سوی دیدگاه‌های مختلف در مورد آن صورت گرفته است. اما در دنیای متکثّر کنونی، عدالت بدون توجه به تفاوت‌ها و مشارکت‌های مردمی امکان پذیر نیست از این رو آن دسته از تئوریهای عدالت که وحدت جامعه را مفروض اصلی خود قرار داده اند نمی‌توانند راهی برای ایجاد جامعه عادلانه در اختیار ما قرار دهند.
عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام‌های اجتماعی، طی دوره‌های مختلف حیات فکری و اجتماعی بشر مطرح بوده است. به همین دلیل الگوهای فکری گوناگونی تلاش کرده اند با تمرکز به مقوله عدالت در ابعاد مختلف آن، جامع ترین الگو را برای تبیین این مسأله ارائه دهند.مفهوم عدالت وجایگاه آن، در برنامه‌های توسعه همواره مورد اختلاف صاحب نظران بوده است. برخی رشد اقتصادی را بر برقراری عدالت برتری داده اند..اما گذشت زمان و پرداخت هزینه‌های انسانی و مادی، نادرست بودن این تقابل را آشکار کرده است. در واقع نمی‌توان بدون رشد اقتصادی به تحقق عدالت امیدوار بود و بدون توجه به تحقق عدالت در جامعه، رشد اقتصادی قابل تصور نخواهد بود.
در تعریف عدالت در میان اندیشمندان اجماعی وجود ندارد و در طول تاریخ نظریه‌های مختلف از سوی اندیشمندان مطرح شده است.با توجه به پیچیده بودن مفهوم عدالت، دیوید میلرعدالت را اینگونه تعریف می‌کند: چگونگی تقسیم چیزهای خوب و بد درمیان اعضای یک جامعه بشری زمانیکه برخی سیاست‌ها را ناعادلانه می‌دانیم، مدعی هستیم که شخص یا گروهی از افراد کمتراز فرد یا گروهی از افراد از منافع بهره مند شده اندعدالت و تئوری‌های آن را می‌توان براساس ویژگی‌های آنها توصیف کرد.
اول اینکه عدالت، ویژگی است که در مورد نهادها و انسان به کار می‌رود. به عنوان مثال، جان رالز عدالت را فضیلت افراد در روابطشان با دیگران و همچنین فضیلت نهادهای اجتماعی می‌داند. تئوریهای عدالت، اغلب عدالت را به عنوان یک ویژگی نهادهای اجتماعی مطرح کرده اند وعدالت به عنوان یک فضیلت فردی به بحث اخلاق واگذار شده است.دوم اینکه اصطلاح «عدالت اجتماعی» و «عدالت توزیعی» اغلب به جای یکدیگر به کار می‌روند. واژه عدالت برای تحت پوشش قرار دادن هر دو به کار می‌رود اما می‌تواند گمراه کننده باشد، چون برخی از مباحث مربوط به عدالت مثل عدالت کیفری خارج از حوزه عدالت اجتماعی قرار می‌گیرند سوم اینکه تفاوت‌های بسیاری میان تئوریهای عدالت اجتماعی وجود دارد. باری و ماتراورز، تئوری‌های عدالت را به چهار دسته سنّت گرا، غایت گرایانه، عدالت به عنوان منافع متقابل و عدالت برابری طلب تقسیم می‌کنند.
دیدگاه سنت گرا، دیدگاهی است که درآن عدالت با بررسی آداب و رسوم، نهادها، سنّت‌ها و سیستم‌های قانونی مشخص می‌شود. در چنین مفهومی ممکن است برخی امور ناعادلانه، تنها به این خاطر که توسط جامعه پذیرفته شده وسنّت آن را تأیید می‌کند پذیرفته شود در تئوریهای غایت گرایانه، عادلانه بودن مناسبات اجتماعی با ارجاع به برخی امور مطلوب، سنجیده می‌شود. دیدگاه سودمند گرایی، تئوری حقوق طبیعی یا فلسفه آکوئیناس از جمله تئوریهای غایت گرایانه هستند. در این تئوری‌ها امور عادلانه به دنبال توجیه یک امر مطلوب ایجاد می‌شوند. بنابر این توجیه عدالت به مسائل غیر اجتماعی بستگی دارد..
منتقدان معتقدند: در جوامع کثرت گرا، نتیجه گرفتن عدالت ازتصور خیری که مورد پذیرش همگان نیست، کار سختی است نوع سوم و چهارم تئوریهای عدالت در پذیرش این ایده لیبرالیسم سهیم هستند که تصورات موجود از زندگی خوب در یک جامعه عادلانه متنوع است. این مکاتب پس از انتشار کتاب «تئوری عدالت» رالزدر سال 1971 احیاء شدند. رالز به سنت قراردارد اجتماعی بازگشت که در آن عدالت نتیجه منافع متقابل است. بر اساس این تئوری، زمانی که فرد منافع خود را پیگیری می‌کند، در نهایت به سود همه جامعه است. بر اساس عدالت برابری طلب، باید با مردم بطور برابر برخورد کرد. تئوری عدالت رالز می‌تواند به عنوان یک تئوری برابری طلب مطرح باشد اما دارای نتایج متفاوتی با تئوری استحقاقی رابرت نوزیک است. اگر چه مکاتب عدالت اجتماعی هنوز هم طرفدارانی دارند، اما تنها تئوری‌های لیبرال برابری طلب با رهیافت عدالت رابطه مستقیمی دارند، البته در میان این تئوری‌ها نیز تفاوتهایی وجود دارد و تنها ویژگی مشترک آنها تمرکز قابل توجه (و نه ضرورتاً مطلق) آ نها بر خواست افراد برای تعیین طرح زندگیشان است.البته تئوری‌های عدالت با انتقاداتی نیز روبرو هستند، ازجمله اینکه به میزان زیادی انتزاعی هستند. تئوری‌های عدالت اجتماعی، اغلب براساس فرضیات حوزه فلسفه سیاسی بنا شده اند. برخی معتقدند: چنین تئوری‌هایی به ویژه تئوری جان رالز، به تئوری‌های ایده آل نزدیک هستند. انتقاد دیگر به تئوری‌های عدالت اجتماعی بنا شدن آنها براساس «فرضیاتی» است که احتمالاً در عمل موفق نمی‌شوند و در نتیجه آن، برخی گروه‌ها نادیده گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، گفته می‌شود تئوری رالز قادر نیست در مورد وظایف ما در قبال معلولیت‌های شدید چیزی بگوید یا تئوری برابری طلب دورکیم قادر نیست اثرات غیر عادلانه ساختارهای اجتماعی – فرهنگی را نشان دهد. بر این اساس تئوری‌های مذکور در ارائه راهنمایی جهت حرکت به سوی یک جامعه عادلانه شکست خورده اند و نمی‌توانیم با تکیه بر آنها از اقدامات و سیاست‌های عادلانه سخن بگوییم.
واقعیت آن است که برای منطبق ساختن تئوری‌های عدالت با دنیای کثرت گرای معاصر، باید پیچیدگی‌های بسیاری از جمله ارتباط بین ارزش‌های مختلف یا آن دسته از منافع افراد و گروه‌ها که با دغدغه‌های سنتی عدالت نا سازگار هستند. در آنها لحاظ شود. عدالت اجتماعی تنها با تامین حداقل زندگی از جهت مسکن، آموزش، تغذیه، بهداشت ودرمان فراهم نمی‌شود. در چارچوب تئوری‌های توسعه اجتماع محور، نمیتوان بدون مشارکت همه افراد جامعه، به تحقق عدالت امیدوار بود. براساس نظریات اخیر، فرآیند توسعه وقتی با ثبات و موفقیت همراه است که با افزایش مشارکت همراه باشد.اکنون عدالت اجتماعی تنها به بر قراری برابری اقتصادی و طبقاتی اشاره ندارد، بلکه تفاوت‌های نژادی، قومی و جنسیتی نیز بخشی از مسائل مربوط به آن را ثشکیل می‌دهند. در گفتمان اخیر، عدالت اجتماعی با چند فرهنگ گرایی وسازگاری حقوق فردی و گروهی وپاسخگویی همراه است.
طرفداران نظریات اخیر معتقدند: در اغلب مفاهیم عدالت اجتماعی نقش آنهایی که مورد بی عدالتی قرار گرفته اند، نادیده گرفته می‌شود. سازمان ملل متحد از طرق مختلف از جمله روشهای سازمانی، توسعه ای، حقوقی، سیاسی و اقتصادی نشان داده که مشارکت محرومین ممکن است باعث تشویق عدالت اجتماعی شود. اکنون بسیاری از دولتها از اهمیت فرآیند توانمند سازی محرومین آگاه هستند. از این رو توسعه اجتماع محورمی تواند محرومین را در جهت تحقق عدالت اجتماعی مجهز سازد. از این طریق آنها می‌توانند در تمام سطوح فرآیند سیاسی مشارکت داشته و نیاز‌های خود را بیان کنند در واقع عدالت اجتماعی تنها دستیابی به اشکالی از رفاه انسانی و روش‌های دستیابی به آن نیست. به همین خاطر توسعه اجتماع محور و فعالیت جنبش‌های اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن حقوق مربوط به نژاد، قوم، ناتوانی، جنسیت وغیره در جهت تحقق عدالت اجتماعی اهمیت یافته است.

ابتکار - ۲۵ مرداد ۹۳


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد