تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

هفت نکته و یک هدف برای خیر معلمان


 هفت نکته و یک هدف برای خیر معلمان 



نویسنده : مهدی بهلولی

اول: پیش از انتخابات نهم مجلس و در دی ماه سال 90، در عرض یک ماه، سه بار حکم کارگزینی جدید برای فرهنگیان شهرستان‌ها زده شد- هر ده روز یک بار!- و با عنوان بدی آب و هوا، سرجمع، مبلغی در حدود 120 هزار تومان به بالا، به حقوق آنها افزوده شد. اما پس از انتخابات مجلس و در سال 91، که انتخابات برگزار شد کل این پول حذف و به عنوان اضافه حقوق سالانه در نظر گرفته شد. این کار بازی با اعتبار و شآن فرهنگیان کشور تلقی می‌شد اما حتی یک مورد پرسش از سوی نمایندگان مجلس مطرح در این باره مطرح نشد که این افزایش و کاهش ابزاری، چرا انجام گرفت؟ 

دوم: به یک باره و تنها چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی و بر خلاف سند بنیادین آموزش و پرورش، همه مدرسه‌های کشور، در پنج شنبه‌ها تعطیل شدند و با افزودن زنگ چهارم به دیگر روزهای آموزشی، بی گمان، از کیفیت آموزش کاسته شد. 

سوم: بی شک، آموزش و پرورش در دولت دهم، یکی از پرمساله ترین وزارتخانه‌ها بود که لطمات زیادی به بدنه آموزش و پرورش وارد کرد. دوره ای که شتاب زده ترین و ناکارشناسانه ترین تصمیم‌های آموزشی گرفته شد؛ اما در آن هنگام خبری از انتقادات و پائین کشیدن وزیر نبود و منتقدان و همرهان دولت قبل هیچ واکنشی از خود نشان ندادند. 

چهارم: با این همه، نمی‌توان گفت که در آموزش و پرورش کنونی و در یک سال گذشته، کم و کاستی‌های آموزشی و اقتصادی وجود ندارد و فرهنگیان به شرایط موجود، هیچ انتقاد و اعتراضی ندارند. یکی از مهم ترین انتقادهای کنونی فرهنگیان، به بحث بیمه طلایی و قرارداد تازه آن با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ برمی گردد. این بیمه نسبت به بیمه سال‌های گذشته که با بیمه ایران قرارداد داشت، از توانمندی کمتری برخوردار است و بیمه ای ضعیف تر از پیش به حساب می‌آید. شایسته و بجاست که آموزش و پرورش و در کل دولت با همراهی مجلس، به بهبود این قرارداد بیندیشند. یا برخوردی که آموزش و پرورش با مسآله ی استخدام نیروهای پیش دبستانی دارد از دید این نگارنده محل انتقاد است. آموزش و پرورش درصدد است که پیش دبستانی را اجباری و پولی کند و از این رو نیرویی را هم استخدام نمی‌کند. در حالی که در کشورهای پیشرو آموزش و پرورش‌های جهان، دوره پیش دبستانی رایگان و کیفی ارائه می‌شود. آموزش و پرورش به نظر بایستی از این سیاست خود دست بردارد. 

پنجم: از روی کار آمدن دولت یازدهم چند ماهی بیشتر نگذشته بود که خبر استیضاح علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، از برخی نمایندگان مجلس به گوش شنیده شد. مهم ترین دلیلی که نمایندگان، برای استیضاح مطرح می‌کردند این بود که برخی از کسانی که در پست‌های بالای مدیریتی در آموزش و پرورش به کار گرفته شده اند نیروهای سیاسی هستند که بیشتر از جناح مخالف اکثریت مجلس اند. گرچه بحث‌های دیگری هم به میان می‌آمد. برای نمونه این که چرا پرداخت اضافه کار فرهنگیان به تآخیر افتاده، یا چرا به موضوع‌های پرورشی در مدرسه‌ها کمتر توجه می‌شود و یا چرا مربیان پیش دبستانی استخدام نمی‌شوند. اما بحث اصلی بر سر گماردن نیروهایی بود که از دید نمایندگان مجلس،”سیاسی" و جناحی بودند و می‌خواهند گستره ی آموزش و پرورش را فضای برای نفوذ هر چه بیشتر خود کنند. اما زودهنگام بودن بحث استیضاح - در آن زمان هنوز بیش از سه چهار ماه از مدیریت فانی بر آموزش و پرورش نگذشته بود- و همراهی نکردن شخصیت‌های مطرح و شناخته شده تر نمایندگان اصول گرا، باعث شد که نمایندگان درخواست کننده استیضاح، از درخواست خود چشم پوشی کنند و بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش، به طور موقت، کنار گذاشته شد.

ششم: اما از چند روز پیش، باز برخی از نمایندگان، خبر از جمع آوری امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش را می‌دهند. انتقاد اصلی به درخواست این نمایندگان این است که این استیضاح، استیضاح بدنه ی فرهنگیان نیست و استیضاحی سیاسی است. بحث اصلی، باز بر سر همان انتصاباتی است که به هر دلیل، مورد پسند این دسته از نمایندگان مجلس نیست و این چیزی نیست که در اولویت نظر و دیدگاه فرهنگیان باشد. از نظر فرهنگیان، کار باید در دستان نیروهای آگاه به مسائل و موضوع‌های آموزش و پرورش و دل نگران و دلسوز آموزش فرزندان این مرز و بوم باشد.

هفتم: به وضعیت اقتصادی فرهنگیان توجه کنید و با دیدی نو و فراخور زمانه کنونی به آموزش و پرورش بنگرید. برای فرهنگیان چندان مهم نیست که کسانی که بر سر کار می‌آیند از جناح مخالف اکثریت مجلس باشند یا موافق آنها، بیشتر به کارآیی، کارآمدی، دلسوزی، و نگرش نو آنها نگاه می‌کنند. درخور درنگ این که فرهنگیان از طبقه متوسط جامعه هستند و خواسته‌های عمومی آنها با خواسته ی این طبقه هماهنگی دارد و خوب است که هر دو طیف سیاسی اهمیت فرهنگیان را به شایستگی درک کند و دنبال استفاده ابزاری نباشند!

* کنشگر صنفی فرهنگیان و عضو انجمن کارشناسان آموزش و پرورش

http://ebtekarnews.com/Ebteka

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد