به نام خداوند جان و خرد

      تدریس آخرین­ ات باشد شهادت امروز                این درس، جاودانه­ ست در یاد دانش­ آموز

 

     خبر ناباورانه­ ای به ­سرعت در سراسر کشور پیچید و محافل فرهنگی و آموزشی را غرق در حیرت و تأسّف نمود. محسن خشخاشی، دبیر فیزیک دبیرستان حافظیّه­ ی شهرستان بروجرد، شنبه یکم آذرماه 1393 هنگام تدریس در کلاس درس با ضربات چاقوی یکی از دانش ­آموزانش به شدّت مجروح شد و چند ساعت بعد در بیمارستان، دار فانی را وداع گفت. مرگ مظلومانه ­ی این معلّم، بی­ گمان، درد و اندوه جانکاهی برای فرهنگیان بوده، بیانگر گوشه­ ای از نابسامانی­ های مدیریّتی، تربیتی، آموزشی و ... نظام آموزش و پرورش کشور است. 

     فقدان امنیّت، روز به روز بر مدارس کشور، به­ ویژه مدارس دولتی، سایه می­ گستراند. امروزه وجود چنین فضایی در برخی مدارس دولتی، بیش از معلّم، امنیّت دانش­ آموزان را به مخاطره انداخته است. برای این­که مسؤولان امر به صدق این گفتار و به عمق فاجعه پی ببرند؛ از وزیر محترم آموزش و پرورش که در پیام تسلیت خویش خواستار بررسی ابعاد اجتماعی و تربیتی و علل وقوع این حادثه بوده و خود را به صیانت از هویّت و منزلت معلّمان سراسر کشور موظّف دانسته­ اند، دعوت می­ کنیم همراه با معاونانشان به­ صورت آزمایشی هم که شده، سری به کلاس­ های مدارس پسرانه ­ی متوسطه­ ی دولتی در حاشیه­ ی تهران بزنند...

     از چند سال پیش روند حاکم بر آموزش و پرورش به­ گونه­ ای پیش می­ رود که اختیارات معلّمان و مدیران مدارس برای برخورد با دانش ­آموزان خاطی، به­ طور کامل از ایشان سلب شده و هیچ­ گونه ابزار کنترلی برای ایشان باقی نمانده است.

     در گذشته نقش دو نهاد « خانواده » و « آموزش و پرورش » در تربیت آینده ­سازان بسیار عمیق، مؤثر و گسترده بود. ولی امروزه در سراسر جهان، به موازات حضور روز افزون رسانه ­ها در جای­ جای زندگی مردم، نقش تربیتی رسانه­ ها و فرهنگ­ سازی آنها پُررنگ­ تر گردیده و از نقش خانواده و مدرسه به تدریج کاسته شده است، سؤال اینجاست که رسانه ­ی ملّی با گستردگی مخاطبان خود و توانایی فرهنگ­ سازی در بین آحاد مردم، تا چه حد در ترویج فرهنگِ « قدر استاد نکو دانستن » و نیز نهادینه­ کردن ارزش­ های انسانی در سطح جامعه، علی ­الخصوص در بین جوانان و نوجوانان، برنامه تدوین کرده و تا چه میزان در بهبود شاخص­ های تربیت اسلامی موفّق عمل نموده است؟ صدا و سیما که جهت­ گیری غیر منصفانه­ ی آن در قبال معلّمان و مسائل و مشکلات این صنف بر همگان آشکار است و حتّی کم­ترین تخلّفی، از سوی یک معلّم در گوشه­ ای دور افتاده در ایران و جهان را پوشش می ­دهد، چرا در قبال چنین فاجعه­ ای سکوت معنادار اختیار نموده است!؟

     خونِ به­ ناحق ریخته­ شده ­ی « شهید محسن خشخاشی » از دید ما، یکی از نشانه­ های وجود بحران­ های عمیق در آموزش و پرورش کشور است. فرهنگیان کشور از مسؤولان می­ خواهند که بیش از این، بر نارسایی­ ها و کاستی­ ها، سرپوش نگذاشته، با پرهیز از شعارها و تعارف­ های بی­ بنیاد، حتّی برای یک ­بار هم که شده به­ صورت جدّی و واقعی، به مسائل و مشکلات کاری این قشر پرتلاش و نقش­ آفرین بنگرند و در صدد دگرگونی جدّی شرایط نابسامان شغلی آنان برآیند.

    معلّمان سراسر ایران برای ابراز همدردی با خانواده­ ی این معلّم مظلوم و در اعتراض به شرایط نامناسب و نااَمنیِ شغلی فرهنگیان، روز شنبه 8 آذر 1393 را در آموزش و پرورش کشور اعلام عزا نموده و با پیراهن سیاه در محلّ کار حاضر خواهند شد و قبل از حضور در کلاس، در دفتر مدارس با قرائت فاتحه، یاد همکار فقیدمان را گرامی خواهند داشت.             

                                                   ریاست شورای مرکزی تشکّل­ های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

http://kanoonhamedan.mihanblog.com/