تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

11. سال پیش در چنین روزی 23. بهمن. 82





11.   سال پیش در چنین روزی


23. بهمن.   82


به نام خداوند جان و خرد

 


اعلام موجودیت تاریخچه تشکل های صنفی معلمان ایران


یازدهمین بیانیه / بیانیه یزد


 


گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در 23 بهمن 82 در مکان کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. کانون یزد تلاش و گفت و گوی بسیاری را با مسئولان شهر انجام داد تا مکان مناسبی برای برگزاری گردهمایی تهیه کنند اما متاسفانه موفق نشدند. از آن جایی که مردم یزد به مهمان نوازی مشهور هستند، تمام اعضای کانون با وجود فشارهای بسیار از حقوق اندک خود هزینه کردند و همکاران تشکل ها را در منازل شخصی پذیرایی نمودند. 


   جلسه در محل دفتر کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. آموزش و پرورش هزینه های بسیاری برای گردهمایی ها و سمینارها و ... صرف می کند و با وجود خانه معلم و امکانات دیگر به جلسات گردهمایی تشکل های صنفی بها نمی دهد و گاهی در اثر اصرار یا شرایطی که خودشان می دانند با اکراه می پذیرند. گردهمایی یزد با موجی از فشار و تهدید روحی و روانی فعالان صنفی انجام گرفت. حتی منزل یکی از فعالان صنفی اصفهان در دی ماه همان سال مورد بازرسی قرار گرفت. تجربه 26 بیانیه ی تشکل های صنفی معلمان نشان داده است که هرگاه از طرف برخی از مسئولان مورد فشار و تهدید قرار گرفته اند قطعنامه پایانی بسیار تند و با اقتدار صادر شده است. جلسه گردهمایی در فضای کوچک کانون با نظم و انضباط خاصی که حاصل روحیه ی تشکل فرهنگیان یزد است.


 


   از ساعت 8 صبح 23 بهمن با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد. ابتدا تشکل های صنفی گزارشی از تحصن سه روزه معلمان از تاریخ 27 تا 29 دی ماه سال 82 و مشکلات و موانع پیش آمده را ارائه کردند و تصمیم گرفتند عقب ماندگی درسی دانش آموزان را جبران کنند. برگزاری گردهمایی یزد هم زمان با تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی بود. در بودجه سنواتی به روش های گوناگون خواسته ها و مطالبات فرهنگیان به زعم اقایان به علت مصرفی بودن !! و تعداد زیاد آنها !! با کم مهری مواجه می شود. 


پس از بحث و گفت و گو و تشکیل کمیته های کارشناسی تشکل ها خواسته های صنفی معلمان را مورد بررسی قرار دادند. این کمیته ها معمولا تا نیمه های شب به کار خود ادامه می دادند. از مجموع کار کمیته های کارشناسی، بیانیه ای جهت قرائت در جلسه تنظیم شد که پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رای گیری به عمل آمد و بیانیه 23 بهمن 82 صادر گردید. در حاشیه ی گردهمایی کانون فرهنگیان یزد با اخلاق جوانمردانه و مهمان نوازانه اعضای تشکل ها را به بازدید آثار باستانی، مساجد تاریخی و آتشکده ی زرتشتیان بردند. تشکل ها پذیرفتند که اگر آموزش و پرورش هزینه ی برگزاری جلسات گردهمایی را قبول نکرد طبق آیین نامه ی اجرایی تشکل های صنفی، تشکل برگزار کننده ی گردهمایی، هزینه رامی پذیرد. محل برگزاری گردهمایی به عنوان دبیرخانه ی تشکل های صنفی تعیین گردد و تا جلسه آینده ی گردهمایی پیگیری خواسته های فرهنگیان را به عهده گیرد. 


تشکل های صنفی معلمان از سال 82 به صورت گردشی در شهرهای مختلف انجام گرفته است تا از تمرکز گرایی با برتری جویی یک تشکل جلوگیری گردد. (خلاصه گزارش این گردهمایی در شماره 17 هفته نامه قلم معلم چاپ گردید)


 


 


 


 


به نام خداوند جان و خرد


 


بیانیه پایانی


همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور


بهمن 82


 


   معلمان آگاه و فرهنگیان گرامی 


روزگار غریبی است، سحر پیامبر اندوه است و شب مفسر نومیدی، آگاهی در فکر راهنمایی نیست و چه راحت نجیبان را به دروغ وعده می دهند. 


   سال ها نجابت نشان دادیم اما در مقابل صداقتی ندیدیم و باور کردیم اما باورمان نکردند، اعتراض ها و نگرانی های عمیق و گسترده ده ها هزار معلم در روستاها و شهرها و مناطق آموزشی سراسر کشور را با تحقیر و بی اعتنایی توهین آمیز و تهدید و نیرنگ پاسخ دادند و از سوی مجموعه حاکمیت دولت، مجلس و مسئولان که همه از مشکلات معلمان و شرایط تاسف بار موجود باخبرند، اقدامی صورت نگرفت. تکرار اعتراض گسترده و فراگیر شما فرهنگیان نشان می دهد که همبستگی معلمان در روزهای 27 و 28 و 29 دی ماه حداقل در رساندن پیام اعتراض مدنی و اجتماعی موفق بوده است. 


   سال ها گفت و گوی آرام و درخواست های قانونی و منطقی مان در رسیدن به حقوق اساسی و صنفی حاصل قابل توجهی نداشته است. گویی ساز و کار قانونی در روند پیگیری خواسته های صنفی فرهنگیان بی نتیجه مانده است و هنوز انتشار وعده ها و وعیدها و اخبار خلاف واقع در مورد پرداخت میلیاردها تومان به معلمان ادامه دارد و این از مصداق های روشن توهین به معلم و تجاوز به جایگاه اجتماعی اوست. 


 


معلم را در حرف به جایگاه های مقدس و فراتر از منزلت انسان معمولی می رسانند اما 

در عمل همچنان معلمان را در زمره ی محروم ترین و محدود ترین افراد جامعه دانسته و محکوم به زندگی در سکوت و تحمل شرایط سخت نموده اند. هنوز هم برخی از مسئولان، آموزش و پرورش را مصرفی و فرهنگیان کشور را زیاده خواه و تعدادشان را زیاد می دانند. این رویکرد نشانه بی اطلاعی و واپسگرایی و عقب ماندگی است. کشور ما امکانات بسیاری دارد و اختصاص دادن بودجه آموزشی نوعی سرمایه گذاری ملی و اجتماعی است که باید به منظور توسعه و بهسازی آینده این سرزمین صورت گیرد.  22 ساعت تدریس هفتگی حد اکثر کار پذیرفته شده برای معلم در محافل بین المللی و یونسکو است که در کشور ما 2 ساعت نیز به آن افزوده شده است اگر به شرایط معلمان در کشور های دیگر بنگریم و به زندگی دیگر گروه های اجتماعی در جوامع پیشرفته که امکانات مادی کمتری نسبت به سرزمین ما دارند نیز توجه نمایی. علت تفاوت ها غیر از مدیریت ناکارآمد چه می تواند باشد؟


 


    با این حال چه وقت به آن ها خواهیم رسید؟ میزان حقوق معلمان و پاداش کارکنان هم تراز آن ها در دیگر نهادها و سازمان ها مقایسه کنید. به چه علت شریف ترین خدمت گزاران به فرهنگ، آگاهی، بهداشت و تولید در ردیف محدودترین گروه های جامعه ما قرار دارند. وظیفه نظارت و رسیدگی به این وضع و رفع تبعیض ها با کیست؟ و چه کسی پاسخگو است؟ 


 


اجرای طرح خبره (ارتقای شغلی) را به عنوان طرحی جدید و ویژه برای افزایش حقوق سال آینده معلمان وعده می دهند. در حالی که بیش از یک سال است که این طرح در بسیاری از نهادها و سازمان ها با شرایط ساده و امکانات دیگر اجرا شده است که البته این طرح با توجه به معیارهای آن برای بسیاری از معلمان و فرهنگیان فعال نیز قابل اجرا نیست. 


بی عدالتی موجود در «نظام ناهماهنگ پرداخت!» توزیع نامناسب امکانات و شرایط سخت معیشتی فرهنگیان و مشکلات ساختاری موجود در نظام آموزشی به زیان میلیون ها دانش آموز و نسل آینده کشور و همچنین بی اعتنایی و کم توجهی به اعتراضات اخیر معلمان سراسر کشور ما را وادار به واکنش تازه ای در آستانه تنظیم نهایی بودجه سال 83 می نمایند. طی دو دهه گذشته به رغم تحمیل برخی شرایط تلخ و بسته، همواره شرایط کشور برای ما حساس بر شمرده شده است و معلمان همواره به تحمل دردناک شرایط طاقت فرسا و سکوت و ترویج برنامه های ناکارآمد فرا خوانده شده اند. گزینش غیر پویا به نظام آموزشی تحمیل شد و از تحدید فرهنگی، تجسس، احضار، تهدید و حتی بازداشت موقت فعالان صنفی در شهرهای اصفهان، کرمانشاه، شیراز، یزد، تهران، همدان و ... نیز خودداری نمی کنند. در شرایطی که پیگیری خواسته های صنفی حق اجتماعی است هر چه گفته ایم و خواسته ایم نیز شنیده اند. از این رو بر اساس بی توجهی به خواسته ها و اعتراض ها، تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در این نشست به اتفاق آرا تصمیم های ذیل را تصویب نموده و به اطلاع همکاران فرهنگی می رسانند:


   


1. همزمان با بررسی تنظم نهایی و تصویب بودجه سال 83 در مجلس ما نمایندگان تشکل های صفنی فرهنگیان سراسر کشور تجمع اعتراض آمیزی در مقابل مجلس نسبت به 

بی توجهی به خواسته های معلمان و رعایت نشدن قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق و طرح ویژه رفاه فرهنگیان برگزار خواهیم کرد. 


 


2. در صورت تحقق نیافتن خواسته های فرهنگیان از 13 لغایت 17 اردیبهشت 83 تجمع و تحصنی را به شکل زیر انجام خواهیم داد: 


 


الف: در مرکز استان ها در محل سازمان آموزش و پرورش و در شهرستان ها در محل ادارات از ساعت 8 صبح تا 12 به مدت 2 روز تجمع خواهند کرد. 


ب: از تاریخ 15 لغایت 17 اردیبهشت 83 با حضور در مدرسه از رفتن به کلاس خودداری خواهند کرد. 


 


3. در صورتی که اقدامات فوق به نتیجه نرسد برنامه های اعتراضی ذیل به مرحله اجرا در می آید:


 

الف: تحصن نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در محل وازرت آموزش و پرورش 


ب: از فرصت هایی مانند امتحانات و ... استفاده خواهیم کرد. 


 


 


 


در پایان خاطر نشان می سازیم با پایداری و مقاومت اعتراض خود را تا رسیدن به نتیجه قابل قبول ادامه خواهیم داد و در صورت ایجاد مشکلاتی برای فعالان صنفی و اعضای تشکل ها، فرهنگیان سراسر کشور به صورت یکپارچه اقدامات اعتراضی لازم را به عمل خواهند آورد.


 


 


 


و السلام


کانون صنفی معلمان ایران


کانون صنفی معلمان اردبیل


کانون فرهنگیان نجف آباد


کانون فرهنگیان استان زنجان


کانون صنفی معلمان شیراز


کانون صنفی معلمان آستانه اشرفیه


کانون صنفی معلمان همدان


کانون صنفی معلمان یزد


کانون صنفی فرهنگیان اصفهان


کانون صنفی معلمان کرمانشاه


کانون صنفی فرهنگیان استان مرکزی


انجمن صنفی استان کردستان


کانون مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی


کانون صنفی فرهنگیان رشت


کانون صنفی معلمان فلاورجان 


کانون صنفی فرهنگیان خوزستان و شوشتر


کانون صنفی فرهنگیان شهرضا


کانون صنفی معلمان مازندان


کانون صنفی فرهنگیان لرستان

پ

اندر باب نامه های سرگشاده



اندر باب نامه های سرگشاده

 

تاریخچه نامه های سرگشاده از این قرار است که در طول تاریخ افرادی وجود داشتند که حال خواندن نامه های خصوصی و دوستانه و اداری را نداشتند. بنابراین مولفان این نوع نامه ها سعی کردند نامه هایی به شکل سرگشاد مختص این افراد بنویسند که شاید دیگران به طور اتفاقی این نامه ها را برای مخاطبان خاصشان بخوانند.

حال اندر باب نامه های سرگشاده فرهنگیان در ماههای اخیر به برخی اشخاص چند نکته قابل توجه می باشد که لازم به ذکر است.

نکته اول درباره آن دسته ازفرهنگیانی است که به رییس محترم جمهور نامه سرگشاده نوشتند. این دسته خیالشان راحت که ایشان(رییس جمهور) بعد از خواندن نامه فرمودند معلمان بزرگترین پل هستند البته بین ملت و دولت . نکته مهم اینکه از ملت شریف می خواهیم برا رسیدن به دولت علی الحساب از مسیرهای جایگزین استفاده کنند. مسیر فعلی ملت و دولت مسدود می باشد.

نکته دوم درباره آن دسته از فرهنگیانی که به ریاست محترم مجلس نامه نوشتند و آن طومار سیزده متری را امضا کردند .لازم به ذکر است بدانیم که ایشان(رییس مجلس) وقت سرخواراندن ندارند حتی برخی می گویند به دلیل مشغله زیاد، این کار را هم بعضا دیگران برای ایشان انجام می دهند حال فرهنگیان محترم چگونه انتظار مطالعه نامه سر گشاد سیزده متری را دارند؟ در همین رابطه مسئول دفتر ایشان پس از امتناع از دریافت و ثبت نامه، علت این امر را بیش از حد سرگشاد بودن نامه و متراژ بالای آن دانسته اند.

نکته آخر این که برخی مسولان که حال خواندن نامه های سرگشاد را ندارند از فرهنگیان محترم خواهش کرده اند برای حل مشکلات معیشتی و منزلتی به جای نوشتن نامه سرگشاده اس(sms)  بدهند یا میزکال بندازند(miss call) و یا آنقدر نامه سرگشاده و سر بسته و باز بنویسید تا نامه دانشان پاره شود. نامه دان هم منطقه خاصی از بدن فرهنگیان است که بر اثر دستکاری زیاد پاره می شود.

                                                                                                     علی بهشتی نیا

                                                                                              http://ashu.blogfa.com/

 


به بیست وواهمه مدیران از تشکل های صنفی

بازدید : 17 مرتبه
تاریخ : پنجشنبه بیست و سوم بهمن 1393

واهمه مدیران از تشکل های صنفی


روزنامه آفتاب یزد - شنبه 93/11/11


*محمدتقی سبزواری

مدیران غالباً به گروه های غیر رسمی نیرومند بدگمان هستند. چه عاملی باعث این بدگمانی شده است؟.  آیا گروه ها قدرتمند هستند؟. آنها این قدرت را از کجا آورده اند؟. واقعیت این است که گروه ها از قدرت بالقوه ای برخوردارند و می توانند رفتار و عملکرد اعضای خود را کنترل و هدایت کنند.

در یک گروه، تشکل و یا نظام اجتماعی، سه مؤلفه وجود دارد که بر یکدیگر اثر متقابل دارند و باعث قوام و دوام تشکیلات می شوند. نگرش یا دید ، عکس العمل افراد نسبت به یکدیگر و انجام فعالیت ها. هر تغییری در یکی از این مؤلفه ها در دو مؤلفه دیگر باعث تغییر می شود. انجام فعالیت های شغلی سبب ایجاد رفتار متقابل در افراد گروه می شود.

فعالیت افراد عضو ، بازخورد و رفتار متقابل و نهایتاً نگرش مثبت افراد را به همراه خواهد داشت. نگرش مثبت یا احساس همدلی منجر به رفتار متقابل و در نتیجه اصلاح فعالیت افراد می شود. ارتباط دو به دو این مؤلفه ها به مرور زمان آنچنان محکم و استوار می شود که گسستن آن امکان پذیر نخواهد بود.

در این شرایط، تشکیلات قوی می شود و نظرات به یکدیگر نزدیک می شود و ارزش ها و هنجارها در تضاد نخواهد بود. اعضاء تشکیلات براحتی نظرات یکدیگر را می پذیرند و افراد غیر همراه به سادگی طرد خواهند شد. اثرات متقابل این مؤلفه ها در گروه، هماهنگی و همنوایی و ادراک و رفتار افراد را در پی خواهد داشت.

تشکیل گروه های اینچنینی سبب توانمندی اعضاء گروه خواهد شد. آنها می توانند اراده کنند و خواسته های خود را به مدیران شان بقبولانند. این همان قدرتی است که مدیران از آن وحشت دارند. گروه ها می توانند بلافاصله با هر تصمیم هیئت مدیره که با خواسته های آنها همخوانی نداشته باشد مقابله کنند.

با این وجود حضور نیرومند گروه های غیر رسمی الزاماً به معنای وجود یک نیروی مخرب برای مدیران نیست. در صورتی که مدیران یک هماهنگی میان اهداف خود و اهداف کارکنان و گروه های تشکل برقرار کنند، این گروه ها نه تنها مضّر نخواهند بود بلکه می توانند نیروههای سوق دهنده قدرتمندی در نیل به اهداف سازمانی و خواسته های مدیران باشند.

*عضوکانون فرهنگیان شیراز

 به نقل از وبلاگ نانمود های مدرسه

حذ ف امتیازات اموزش و پرورش از فرهنگبان دز 15. سال اخیر



حذ ف امتیازات 

اموزش و پرورش از فرهنگبان

دز 15. سال اخیر


1_حذف تحصیل ضمن خدمت فرهنگیان

2_حذف استفاده از حق مرخصی تمام وقت و نیمه وقت در هنگام تحصیل

3_حذف 5درصد افزایش سنواتی سالانه

4_حذف رتبه تشویقی در ارزشیابی سالانه

5_ حذف رتبه تشویقی فرهنگیان بسیجی

6_حذف ده درصد تشویقی در ارزشیابی سالانه (برجستگی)

7_حذف 20درصد تشویقی ارزشیابی سالانه .(برجستگی)

8_ حذف پاداش و کمک هزینه ازدواج 

9_حذف تعجیل در گروه ضمن خدمت فرهنگیان

10_ حذف پاداش 176 ساعت در ضمن خدمت فرهنگیان

11_ حذف اضافه کار ساعتی مدیر و معاونان

12_ حذف پرداخت اضافه کاری نوبت دوم عوامل اداری مدرسه در سه ماهه تابستان 

13_ حذف سرانه های آموزشی

14_ حذف یارانه و بن کالا

15_ حذف سرویسهای حمل و نقل معلمان

16_ حذف پرداخت اضافه کار تقلیل ساعت معلمان بالای 20 سال

17_حذف اضافه کارهای ساعتی

18_حذف اضافه کار نوبت دوم سرایداران

19_ حذف پرداخت حق الزحمه اردوها

20_حذف شخصیت و احترام معلمان

21_ حذف نمره های کمی و اعداد

22_ حذف کلاسهای ضمن خدمت حضوری

23_ حذف کلاسهای ضمن خدمت غیر حضوری

24_ حذف بازنشستگی زودتر از موعد

25_ حذف پ

به نقل از گروه وایبر فرهنگیان فارس

حذ ف امتیار های اموزش و پرورش در سال های اخیر

حذ ف  امتیار های اموزش و پرورش در سال های اخیر


1_حذف تحصیل ضمن خدمت فرهنگیان

2_حذف استفاده از حق مرخصی تمام وقت و نیمه وقت در هنگام تحصیل

3_حذف 5درصد افزایش سنواتی سالانه

4_حذف رتبه تشویقی در ارزشیابی سالانه

5_ حذف رتبه تشویقی فرهنگیان بسیجی

6_حذف ده درصد تشویقی در ارزشیابی سالانه (برجستگی)

7_حذف 20درصد تشویقی ارزشیابی سالانه .(برجستگی)

8_ حذف پاداش و کمک هزینه ازدواج 

9_حذف تعجیل در گروه ضمن خدمت فرهنگیان

10_ حذف پاداش 176 ساعت در ضمن خدمت فرهنگیان

11_ حذف اضافه کار ساعتی مدیر و معاونان

12_ حذف پرداخت اضافه کاری نوبت دوم عوامل اداری مدرسه در سه ماهه تابستان 

13_ حذف سرانه های آموزشی

14_ حذف یارانه و بن کالا

15_ حذف سرویسهای حمل و نقل معلمان

16_ حذف پرداخت اضافه کار تقلیل ساعت معلمان بالای 20 سال

17_حذف اضافه کارهای ساعتی

18_حذف اضافه کار نوبت دوم سرایداران

19_ حذف پرداخت حق الزحمه اردوها

20_حذف شخصیت و احترام معلمان

21_ حذف نمره های کمی و اعداد

22_ حذف کلاسهای ضمن خدمت حضوری

23_ حذف کلاسهای ضمن خدمت غیر حضوری

24_ حذف بازنشستگی زودتر از موعد

25_ حذف پ

نیمه خالی ترِ مهاجرت نخبگان!


نیمه خالی ترِ مهاجرت نخبگان!

شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1393

محمدرضا نیک نژاد،ص آخر روزنامه شهروند،18 بهمن 93

1-دکتر مرتضی از سرشناس ترین پژوهشگران ژنتیک آمریکا است. سال ها در آنجا درس خوانده بود و درس داده بود. میانه جنگ به ایران آمد و گفت دیگر می خواهم به کشورم خدمت کنم. به وزارتخانه جهاد سازندگی – جهاد کشاورزی کنونی – رفتتا بتواند با دانش و توانایی های خویش،ایران جنگ زده را یاری نماید. به گفته خودش بسیار تحویلش گرفته بودند و پس از یک ماه به ریاست بخش ژنتیک جهاد سازندگی برگزیده شد،با اتاقی بزرگ،شیک،مبله و درخور. می پرسد پس کجا کار کنم!؟ پاسخ می شنود همین جا! می گوید من می خواهم پژوهش هایم را ادامه دهم و دست آوردهایم را به نام ایران منتشر کنم. از این رو نیاز به آزمایشگاه درخوری دارم. می گویند امکانات چنین کاری فراهم نیست! می گوید آزمایشگاهش در آنجا بیست هزار متر است با کلی تکنیسین و همه جور امکانات برای ماه ها زندگی و ... ولی اینجا باید ماشین امضا شود! پس از چند ماه پیگیری و سرگردانی بازگشت و دیگر بازنیامد.

2-پروفسور ناصر یکی از نام آوران سرطان شناسی در آمریکا است. از سال های جوانی و پس از پایان دوره پزشکی به آمریکا می رود و در سرطان پوست تخصص می گیرد. زادگاهش یکی از فقیر ترین روستاهای لرستان است. از همان آغاز آرزویش این بود که در شهرستان کوچکشان بیمارستانی برای مردم فقیر بسازد. اعتبار خویش را بکار می اندازد و رایزنی با فرادستان را می آغازد. تامین بخشی از هزینه ها و امکانات را می پذیرد،اما بی گمان بیمارستان چیزی نیست که یک تنه از پسش برآید. گرهِ کار از تهران گشوده می شود،می ماند مرکز استان! با بهانه های گوناگون و شگفت روبرو می شود و گاه از سختی کار آنچنان ناامید،که می خواهد قید همه چیز را بزند و به آمریکا برگردد اما باز انگیزه خدمت رسانی به مردم او را برمی انگیزد و پس از سال ها با پیگیری و سخت کوشی پروفسور،ساخت بیمارستان آغاز می شود. می گوید زن و بچه من سال هاست در آمریکا زندگی می کنند و پدر و مادر پیری دارم که گمان نکنم این بیمارستان دردی از دردشان دوا کند. می خواهم مردم ندار شهر و روستایم از بیمارستان بهرمند شوند. خیلی خشنود است اما خسته!می گوید انرژی فراوانی صرف کردم. سنگ اندازی ها جانم را آزرد و تنم را فسرد. سال ها دوندگی کردم و سخت جانی نشان دادم تا توانستم. امیدوارم که گره گشای دشواری های مردم منطقه باشد. مدتی است به ایران نیامده و تلفنی کارها را پی می گیرد!           

هر سال 150 هزار نخبه کشور را ترک می کنند. این یعنی روزی 410 تن از نخبگان کشور سفری بی بازگشت را می آغازند. سفرِ بدون بازگشتی که «سالانه 150 میلیارد دلار» به جیب کشورهای دیگر می ریزد یعنی برای هر یک دانش آموخته مهاجرت کرده،یک میلیون دلار. ضرری که باعث شده که بر پایه پژوهش صندوق بین المللی پول،ایران در زمینه فرار مغزها در میان کشورهای جهان در رتبه دوم و در کشورهای توسعه یابنده در جایگاه نخست قرار گیرد. به گونه ای که اکنون تنها 250 هزار مهندس و فیزیکدان ایرانی و بیش از 170 هزار ایرانی با مدارک بالا در آمریکای شمالی زندگی می کنند.مهاجرت بی رویه نخبه،در سال های آینده کشور را دچار بحران میانگینِ ضریب هوشی می کند! 308 المپیادی و درصد بالایی از رتبه های خوب کنکور به کشورهای دیگر رفته اند. و این داستان ادامه دارد و باز هم زمینه حتی برای خدمتِ انسان دوستانه آنها فراهم نیست. روزی فرادستی گفت در مهاجرت نخبگان باید نیمه پر لیوان نگریسته شود! اما گویا در این بحران،نیمه پری باقی نمانده باشد.

http://shahrvand-newspaper.ir/?News_Id=22683

8 سال پیش در چنین روزی... 15. بهمن. 85

8 سال پیش در چنین روزی...

15.  بهمن. 85


تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران – بیانیه 26


روز یکشنبه 15 بهمن 85 در یک هوای بارانی و سرد زمستانی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران   طی اطلاعیه ای که در هفته نامه قلم معلم چاپ شده بوداز معلمان دعوت کرده بود که برای تصویب و اجرای لایحه خدمات کشوری از ساعت 30/12دقیقه   الی 17 بعد از ظهر مقابل مجلس شورای اسلامی نجمع کنند . 


حضور با شکوه فرهنگیان در این روز رییس دولت و مجلس شورای اسلامی را متوجه 


اراده عضیم فرهنگیان برای اجرا و تصویب این قانون کرد ونسیت به استراد این لایحه خدمات کشوری به دولت واکنش نشان دادند .اکبر علمی نماینده تبریز در مجلس هفتم  تنها نماینده ای بود که به شکل رسمی در جمع فرهنگیان حاضر شد . در این تجمع حدود 37 تشکل صنفی سراسر کشور حضور فعال داشتند و تعدادی از نمایندگان آنها سخنرانی کردند 


قلم معلم 24 بهمن 85 شماره 38


 


بیانیه زیر صادر شد:


 


    به نام خداوند جان و خرد 


 


     بیانیه پایانی تجمع معلمان و اعضای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران 


                               تهران – 15 / بهمن / 85 


     


        ای مالک پرهیز کن که نیکی به رعیت کنی و بر آنان منت نهی یا کرده ی خود را بزرگ نشان دهی یا وعده شان نمایی و خلف وعده کنی که منت گذاشتن نیکی را ضایع کند وبزرگ کردن کارها ، فروغ و نور حق را می زداید. خلف وعده خدا را به خشم می آورد و مردم را برانگیخته می سازد . خداوند تعالی فرمود :" دشمنی بزرگی است پیش خدا ، این که بگویید و انجام ندهید." ( عهد نامه مالک اشتر ) 


      زمزمه های سال های گذشته بالاخره در سال 80 تبدیل به فریاد شد و اعتراضات زنجیره ای فرهنگیان به گوش مسئولان رسید .ابتدا با ناباوری آن را به جناح های سیاسی منسوب کردند وخواستند تخطئه اش نمایند اما زود دریافتند که این جنبش ریشه دار تر از آن است که با تحریک فرد یا افرادی آغاز و با تشری خاموش شود . 


     وعده وعیدها آغاز شد . ریاست جمهوری وقت با ایجاد یک کمیته ی بلند پایه به پیگیری موضوع پرداخت .تشکیل این کمیته موجب ایجاد اختلاف در صفوف فرهنگیان شد و در نتیجه حادثه ی تلخ 6 بهمن اتفاق افتاد و معلمان در مقابل نهاد ریاست جمهوری به شدت ضرب و شتم شدند و کسی به موی سپید مردان و چادر سیاه زنانی که برای گرفتن حق شان آمده بودند اعتنایی نکرد . 


     بعد از مدتی حاصل کار کمیته پرداخت بخشی از مطالبات و دیون فرهنگیان بود که از 16 سال پیش ، پرداخت نشده بود . اما آن چه معلمان را به دور هم جمع نموده بود رفع تبعیض بود ، نه دریافت دیون معوقه شان آن هم بعد از این همه سال و در حالی که ارزش پولی آن بسیار پائین آمده بود . اعتراضات دوباره شکل گرفت . کانون های صنفی با قدرت تمام وارد صحنه شدند . کمیته ی دوم توسط مجلس تشکیل شد و آقای کروبی قول دادند دونفر از نمایندگان تشکل های صنفی حاضر در جلسه ، در جلسات کمیته ی مذبور شرکت نمایند اما در روز پنجشنبه 


 اول / خرداد آقای حاجی بابایی در مصاحبه با روزنامه ی جام جم اعلام کرد : " نیازی به حضور نمایندگان تشکل ها نیست و معلمان برای رسیدن به مطالبات خود فقط دو ماه دیگر صبر کنند . " 


     یکشنبه 4 / خرداد 82 کانون های صنفی معلمان از فرهنگیان خواستند تا مطالبات خود را برای مسئولان پست کنند . هزاران نامه برای نمایندگان مجلس فرستاده شد اما هیچ پاسخی به هیچ نامه ای داده نشد و طومارهایی هم که بارها در تجمع های معلمان جمع آوری و امضا شده بود نادیده گرفته شد . به سراغ نمایندگان مجلس ششم رفتیم . بارها با آنان ملاقات داشتیم . در آخرین ملاقات آقای کروبی صادقانه به ما گفتند : " به من گفته اند که دو نوع تبعیض داریم . تبعیض روا و تبعیض ناروا ، تبعیضی که در حق معلمان اجرا می شود رواست ." و نیز گفتند : " چون شما آدم های نجیبی هستید می توانید بعضی کمبود ها را تحمل کنید اما اگر شرکت نفتی ها را رها کنیم شیر های نفت را می بندند وکشور دچار مشکل می شود .!" بارها درخواست ملاقات به آقای خاتمی دادیم و میسر نشد .! سراغ مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی رفتیم . آنان به کلی وجود تبعیض را منکر شدند و مدعی شدند طبق آمارها معلمان از دیگر کارکنان دولت بیشتر حقوق می گیرند و این در حالی بود که در همان زمان حقوق کارکنان سازمان مدیریت بیش از سه برابر حقوق معلمان بود .!با آقای غندالی ( معاون وزیر وقت ) به صحبت نشستیم و با دکتر صدیقی (معاون سازمان مدیریت ) ملاقات کردیم . اولی طرح ارتقا شغلی را نجات دهنده ی معلمان معرفی کرد و دومی وعده ی تدوین نظام هماهنگ پرداخت را داد و مدعی شد با اجرای آن مشکلات فرهنگیان به طور کامل برطرف می شود . مدتی صبوری کردیم . دوباره به سراغ شان رفتیم . گفتند کشف کرده ایم که نظام هماهنگ پرداخت به ضرر شماست ! و لذا به جای آن لایحه خدمات کشوری را تدوین می کنیم که اگر اجرا شود ، مشکلات شما حل خواهد شد . اما روزها و ماه ها گذشت و از این لایحه خبری نشد .


     بعد از مدتی مجلس هفتم با شعار عدالت محوری و اصول گرایی و تکیه بر معیشت مردم 


شکل گرفت . به سراغ آنان رفتیم . حداد عادل ( رئیس مجلس وقت ) در نطقی آتشین که سی دی آن موجود است اعلام کرد که مفتخراست 13 سال معلم بوده و معتقد به اصلاح اقتصاد آمورش و پرورش است و افزود که مجلس هفتم با مجلس ششم فرق دارد . آن ها سیاسی بودند اما این مجلس ، مجلس کار است و نشانه آن این است که در اولین مصوبه خود ، دولت را موظف نموده است تا ظرف دو ماه لایحه خدمات کشوری را به مجلس ارائه دهد . در غیر این صورت با دولت به شدت برخورد خواهیم کرد . به ایشان تذکر داده شد که قضاوت درباره مجلس هفتم زود است و اصولا تشکل های صنفی نمی خواهند وارد بازی های سیاسی شوند ، و بگذارید ما صنفی بماینم  اما گویا خوشایند آنان نبود که چرا هنوز دو ماه از این ملاقات نگذشته بود که موج دستگیری ها و بازجویی ها و احضار ها در سراسر کشور شدت گرفت . با این تصور که می توان جنبش مدنی وعدالت جو را با برخوردهای امنیتی آرام کرد . اما نتیجه معکوس شد و تشکل های صنفی منسجم تر شده واطلاعیه ها و بیانیه هایی که در اوج فشار ها صادر می شد بسیار پرشور تر از گذشته بود . اگر چه دلسردی برخی از همکاران فرهنگی دست تشکل ها را بسته بود اما در همین دوره تشکل ها از نظر کیفی به بازسازی خود پرداختند و از نظر کمی تعدادشان از 20 تشکل به 40 تشکل افزایش یافت و این باور در مسئولان و نیروهای امنیتی تقویت شد که این شعله خاموش شدنی نیست و کسانی که برای رهایی و نجات آموزش و پرورش پیمان بسته اند دست از پیمان خود برنخواهند داشت .


     ماه ها گذشت و انتخابات ریاست جمهوری نهم با پیروزی آقای احمدی نژاد و شعار آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم به پایان رسید . با ایشان ملاقات کردیم و به دلیل تجربیات گذشته با ناباوری به حرف های ایشان گوش دادیم . اما قاطعیت ایشان در گفتار و صمیمیتی که از خود نشان می دادند باعث شد باورمان شود وعده هایی که می دهند واقعی است و بزودی وضع آموزش و پرورش و معلمان دگرگون خواهد شد . اما نه تنها هیچ یک از آن ها محقق نشد بلکه با باقی مانده ی آبروی معلمان نیز با وعده ی توزیع سهام عدالت بین معلمان برباد رفت و روزنامه ها با تیتر درشت نوشتند :"´بعد از مستمندان ، معلمان در اولویت دریافت سهام عدالت قرار دارند ."این جا بود که دریافتیم دولت جدید بنا دارد مشکل معلمان را با دادن صدقه به شیوه ی کمیته امدادی برطرف نماید .! و این در حالی است که آقای احمدی نژاد در دوره ی ریاست شهرداری تهران گفته بودند که من دست و پای معلمان را می بوسم و اگر چند شرکت دولتی را در اختیار من قرار دهند حقوق معلمان را چند برابر خواهم کرد .! 


     اما امروز به بهانه ی بار مالی لایحه ی مدیریت ، تقاضای استرداد این لایحه را دارند . لایحه ای که به تاکید کارشناسان بیش از 5 هزار نفر ساعت وقت صرف آن شده است و چندین سال معلمان و فعالان صنفی به اجرای آن دل خوش کرده و سکوت اختیار نموده اند تا این لایحه به تصویب رسیده و اجرا شود . به راستی آیا مسئولان امنیتی که چشم و گوش مسئولان هستند به آن ها هشدار نداه اند که میلیون ها معلم و کارمند منتظر تصمیم و اجرای این لایحه هستند و عدم اجرای آن چه بحرانی ایجاد خواهد کرد .؟


     البته ما نیز ایراداتی نسبت به بندهایی از این لایحه داریم و معتقدیم که این اشکالات باید به مرور زمان برطرف شود . ما می دانیم که لایحه ی مدیریت امنیت شغلی بسیاری از کارمندان را خدشه دار می کند . ما می دانیم که تفاوت حداقل و حداکثر حقوق در این لایحه که به نام نظام هماهنگ طراحی شده است بین 7 تا 35 برابر است . ما می دانیم که سنوات خدمت کارمندان و سن بازنشستگان در این لایحه افزایش پیدا کرده است . ما می دانیم که قضا ت و هیئت علمی دانشگاه ها و وزارت اطلاعات و بخشی از وزارت امور خارجه و حتی نیروهای نظامی و انتظامی از مشمول این لایحه خارج خواهند شد . ما می دانیم که وزیر نفت اجازه نخواهد داد که از حقوق چند میلیونی کارکنان این شرکت کاسته شود و ما نکات بسیار دیگری از این لایحه می دانیم که در جای خود مطرح و پیگیری خواهد شد .


     اما این را می دانیم که در صورت اجرای صحیح این لایحه هیچ کارمندی بیش از یک فیش حقوقی نخواهد داشت و حقوق معلمان و پرستاران هر سال 10 درصد بیش از سایر کارمندان افزایش خواهد یافت که اگر این اتفاق بیفتد دیگر بار تورمی ناشی از افزایش حقوق سایر کارمندان فقط متوجه معلمان نخواهد بود و اگر فریادی بلند شود این بار فقط معلمان فریاد گر نخواهند بود و دولت موظف خواهد شد که پاسخ گوی تمامی کارمندان خود باشد و این امر باعث اتحاد همه ی کارمندان برای بهبود وضعیت معیشتی آنان خواهد شد . 


     متاسفانه تا کنون سایر اقشار جامعه با معلمان همراه نشده اند و مشکل معلمان را مشکل کل جامعه ندیده اند . لذا وقتی که هر سال بودجه ی آموزش و پرورش با کسری مواجه می شود ، هیچ کس نگران نمی شود و واکنشی نشان نمی دهد . لذا ما متاسفیم از این که می شنویم بودجه ی امسال آموزش و پرورش به نسبت عملکرد سال گذشته بیش از 3300 میلیارد تومان کسری دارد و این در حالی است که کل بودجه افزایشی چشم گیر داشته است . ما متاسفیم از این که می بینیم هیچ کس در برابر مردودی بیش از 4 میلیون دانش آموز در سال گذشته پاسخ گو نیست و بحث استیضاح وزیر به دلیل بده بستان هایی که درون مجلس رخ می دهد هر روز به تعویق می افتد . ما متاسفیم وقتی می شنویم


 6 هزار مدرسه فاقد سرویس بهداشتی است و یا هر ساله به دلیل نداشتن وسایل گرمایی مناسب فرزندان و کودکان معصوم این دیار در آتش می سوزند و هیچ کس وادار به استعفا و یا حتی عذرخواهی نمی شود .! ما متاسفیم وقت می شنویم بیش از 9 میلیون از دانش آموزان در مدارس دو نوبته درس می خوانند .آیا در این شرایط نباید به آن چه که بر آموزش و پرورش کشور می گذرد اعتراض کرد .؟! 


     آقای رئیس جمهور آیا شما نفرمودید که هرکجا بی عدالتی دیدی فریاد بزنید ؟ آیا پاسخ این فریاد ها را کسی خواهد داد ؟ و یا این که با امنیتی کردن فضا و بگیر و ببند ها به پاک کردن صورت مسئله خواهید پرداخت .؟


     جناب رئیس جمهور " لکل امه اجل و فاذا جاء اجلهم لا یستاخرون ساعه و لا یستقدمون " هر گروه و دسته ای یک دوره ای دارد که هر زمان آن دوره به پایان برسد نه لحظه ای در آن تاخیر می افتد و نه جلو خواهد افتاد . 


     پس شایسته است که در دوره ای که قدرت اجرایی کشور را در دست گرفته اید یادگاری شایسته ازخود به جا گذارید وگرنه به همان سرنوشتی دچار خواهید شد که گذشتگان را به آن سرزنش می کنید .


     فرهنگیان عزیز، معلمان فرهیحته و آگاه همکاران شما در شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان کشور علیرغم ناملایمات ، خلف وعده ها و بی توجهی های مسئولان ( آن گونه که شرح آن در سطور فوق آمد ) ، می دانند حرکت های مدنی و صنفی پروسه ای است که لازمه ی تکامل آن صبر ، استقامت ، حضور ، دادن هزینه و حفظ امیدواری است . همین که حرکت های شما در سال های اخیر منجر به این شد که حقوق به عمد فراموش شده ی شما در سطح ملی انعکاس یابد و مسئولان کشور اعم از رئیس جمهور و هیئت دولت ، رئیس و نمایندگان مجلس ، مدیران ارشد به تضییع حقوق شما اعتراف کنند خود قدمی هر چند کوچک بوده است به جلو . همه ی ما انتظار داشتیم این اعترافات تلخ مسئولان به اقدامات عملی آن ها در رفع تبعیض های آشکار موجود منتهی شود ، لیکن وقایع حدود یک ماه گذشته مشخص می نماید نه تنها اراده ای برای انجام اقدامات حداقلی نظیر تصویب و اجرای لایحه ی خدمات کشوری وجود ندارد ، که قرائن آشکار ونهان حکایت از تلاش گروه های فشار برای حذف و فراموشی این لایحه دارد . سابقه ی ذهنی از عملکرد مسئولان کشور بیانگر این امر است که آن ها براساس میزان آگاهی توام با حرکت شما و اعتراض آشکار به تضییع حقوق مادی و معنوی خود ، اوضاع را ارزیابی نموده و به اختصاص بودجه و یا اقداماتی برای احقاق حقوق تضییع شده می پردازند و تصمیم گیری می نمایند . لذا پس از دو مرحله حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی ما نمایندگان کانون های صنفی معلمان کشور (شورای هماهنگی ) تصمیمات زیر را اعلام می داریم و امیدواریم گوش شنوا و اراده ای برای عمل به آن وجود داشته باشد : 


    1 – به مجلس ودولت تا 25 / 11 / 85 مهلت داده می شود تا برای تصویب نهایی لایحه ی مدیریت خدمات کشوری و ایجاد ردیف بودجه و اجرایی کردن آن از


 1 / 1 / 86 اقدام نمایند .


    2 – ما معلمان سراسر کشور در صورت عدم تصویب آن تا زمان معین شده و برای اعتراض خود نسبت به این بی توجهی و رساندن صدای خود به مسئولان روزهای دوشنبه و سه شنبه ( 30 / 11 / 85 و 1 / 12 / 85 ) ضمن حضور در مدارس علیرغم میل خود در حضور در کلاس ها خود داری می نمائیم . 


    3 – ما خواستار لغو تبعید پیمان نودینیان و برطرف شدن مشکلات حقوقی و آموزشی و بازگشت ایشان به سنندج هستیم . 


    4 – چنان چه اقدامات فوق نیز جواب نگرفت ، جلسه ی فوق العاده ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در هفته ی دوم اسفند ماه برای بررسی نتایج و تصمیم گیری درباره ی اقدامات بعدی در تهران تشکیل خواهد شد .


   5 – لازم به ذکر است در صورت دستگیری یا ایجاد هرگونه مشکلی برای معلمان و اعضای تشکل های سراسری کشور تجمع عمومی فرهنگیان در مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد .


کانون صنفی معلمان ایران – کانون صنفی معلمان کرمانشاه – کانون صنفی فرهنگیان یزد – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی فرهنگیان استان اصفهان – کانون فرهنگیان شیراز – کانون صنفی فرهنگیان خراسان – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی معلمان گیلان ( رشت ) – جامعه ی فرهنگیان آستانه ی اشرفیه – انجمن صنفی فرهنگیان کردستان – کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین – کانون صنفی معلمان لاهیجان – کانون صنفی فرهنگیان چهار محال و بختیاری – کانون صنفی فرهنگیان شهرضا – کانون صنفی فرهنگیان استان مرکزی – کانون معلمان همدان – کانون صنفی معلمان ملایر – کانون صنفی معلمان نکا – انجمن صنفی معلمان خمینی شهر – کانون صنفی فرهنگیان دزفول – کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – اتحادیه ی صنفی فرهیگیان اهواز – کانون صنفی معلمان ارومیه – کانون صنفی معلمان شوشتر – کانون صنفی معلمان ابهر – کانون فرهنگیان اسلامشهر – مجمع صنفی فرهنگیان ایلام – کانون صنفی معلمان ازنا ( هیئت موسس ) – کانون صنفی فرهنگیان استان آذربایجان شرقی  - کانون صنفی معلمان شهر ری – کانون صنفی فرهنگیان کاشان – کانون صنفی فرهنگیان مازندران – کانون صنفی معلمان قا ئم-  کانون صنفی معلمان دماوند – کانون صنفی معلمان پاک دشت 


           دبیرخانه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران 


                                         تهران    15/11/85


نامه جمعی از فرهنگیان خراسان رضوی به رییس جمهور


نامه زیر توسط جمعی از معلمان خراسان رضوی

 خطاب به رئیس جمهور 

نوشته شده است که رو نوشتی از آن به همراه امضاهای فرهنگیان برای حقوق معلم و کارگر ارسال گردیده:

حضور ریاست محترم جمهور جناب آقای روحانی

سلام علیکم

ضمن عرض خسته نباشید خدمت حضرت‌عالی و همکارانتان ما به نمایندگی از طرف جمع کثیری از همکاران فرهنگی، بخشی از مشکلات حاکم بر نظام آموزشی را به استحضار می‌رسانیم. لیکن با توجه به مشغله فراوان شما و همکارانتان و جایگاه آموزش و پرورش و کارمندان شاغل در آن، حتی‌المقدور سعی می‌کنیم جانب اختصار را رعایت کرده و با بیان درد دل‌ها و دغدغه‌های خویش خیلی وقت شما را نگیریم.

امام «ره» فرمودند: «معلمی شغل انبیاست» سالها با عشق و شوق فراوان به امر تعلیم و تعلم در نظام آموزشی خدمت کردیم و هر بار که این فرمایش امام مطرح شد به خود بالیدیم که در بهترین جایگاه به خدمت مشغولیم، ولی به نظر می‌رسد با گذشت زمان این جمله کم‌کم بار معنوی خود را از دست داد و مفهوم مادی آن قوّت گرفت، چرا که عموماً انبیا از نظر مالی به شدّت در تنگنا بودند و در همه­ی موارد از طرف اکثریت مردم مورد کم لطفی و یا حتّی توهین و افترا قرار می‌گرفتند و اینک این واقعیّت در مورد ما فرهنگیان به وضوح صدق می‌کند. اگر درگذشته جایگاه و منزلت تعلیم و تعلّم و به تبع آن معلمان مثال زدنی بود امروزه، به دلیل بعضی سیاست‌گزاری‌های غلط وسیستم معیوب آموزش و پرورش بشدّت، دچار تنزّل وچالش شده است.

سالهاست بحث منزلت و معیشت فرهنگیان نقل بسیاری از جلسات است البته همیشه وقتی مناسبتی و یا انتخاباتی در راه باشد برای جلب رضایت موقت تصمیماتی اتّخاذ می‌گردد امّا بعد از آن، رویه همان است که بوده است؛ به گونه‌ای که این شیوه حتی در بین عامه مردم نیز به یک طنز فکاهی و یا موضوع کاریکاتور تبدیل شده است.

امروز وقتی یک فرهنگی از درد نداری می‌گوید یا مورد عتاب قرار می‌گیرد، که شغل انبیا و حرف پول زدن! یا توهین و بد و بیراه که مگر فرهنگی چه می‎کند که در پی افزایش حقوق است. متأسّفانه صدا و سیما نیز همسو با بسیاری از افراد ناآگاه به جوسازی علیه فرهنگیان می‌پردازد. مانند طرح مسئله­ی تناسب حقوق فرهنگیان با میزان کار در هفته (24 ساعت کار موظّف)، که خود نوعی عوام‌فریبی و سفسطه است، چرا که اولاً مقایسه شغل معلّمان با سایر مشاغل قیاس مع‌الفارق است، چون 24 ساعت کار حضوری درآموزشگاه همراه با ساعت‌ها کار در منزل مثل  تحقیق و مطالعه، طرح سوال، تصحیح اوراق امتحانی و… است. ثانیاً اگر مبنای پرداخت حقوق فقط ساعت حضور درمحل کار باشد، بالطّبع حقوق استادان دانشگاه باید به مراتب کمتر از فرهنگیان باشد. و یا در بوق وکرنا کردن پرداختهای معوّق به عنوان “خبر خوش برای فرهنگیان ” درحالی که برخی افزایش حقوق‌ها در بعضی ارگانها محرمانه تلقّی می‌شود و در هیچ رسانه‌ای منعکس نمی‌شود.گویا دست‌هایی درکارند که دانسته یا نادانسته می‌خواهند فرهنگیان را قشری پرتوقّع و زیاده‌خواه جلوه دهند و آنان را در مقابل جامعه قرار دهند.

جناب رئیس‌جمهور! در نگاه بسیاری از سیاسیّون آموزش و پرورش یک نهاد مصرف کننده محسوب می‌شود که بازده مالی ندارد لذا نمی‌بایست خیلی مورد توجّه قرار گیرد الاّ در مناسبت روز معلّم آن هم برای ژست سیاسی، انتخاباتی یا تبلیغاتی، غافل از اینکه هزینه کردن در آموزش و پرورش نوعی سرمایه‌گذاری درازمدت است و تفاوت فاحشی با سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارد. اگر درگذشته سرمایه‌گذاری مناسبی درآموزش و پرورش صورت گرفته بود، امروز شاهد این همه معضل و مشکل لاینحل نبودیم. رشد سرسام‌آور طلاق، اعتیاد، جرم و جنایت، بیماری‌های صعب‌العلاج، مصرف گرایی و بالا رفتن سنّ ازدواج،کمرنگ شدن اخلاق و معنویات و دین‌گریزی و… ماحصل غفلت از آموزش و پرورش است. که کسری سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش درگذشته، اکنون باید صرف تقویت نیروی انتظامی و قوّه قضاییّه برای مهار موقّت و مسکّن‌وار این همه معضل شود.

راستی آیا تاکنون اندیشیده‌اید که نسل دارای مشکلات عدیده­ی امروز، چگونه خواهد توانست، تربیت‌کننده نسل بعدی باشد. آیا به تبعات فراموش شدن آموزش و پرورش اندیشیده‌اید؟

ما می‌خواهیم که سیاست‌گزاران اجرایی کشورمان، به آموزش و پرورش، به دید یک وزارتخانه­ی تولیدی بنگرند نه یک ارگان مصرفی که درآمدزا نیست! اصولا درآمد مگر چیست؟ آیا فقط پول درآمد است؟ آیا تولید نیروی انسانی توانمند که آینده مملکت را در دست می‌گیرد درآمد و سرمایه ملی نیست؟

مگر نه این است که پایه و اساس انتقال فرهنگ از آموزش و پرورش شروع می‌شود و همه متخصّصان و دولت‌مردان شاغل در کشور از همین مجموعه رشد کرده و به مقاماتی رسیده‌اند، بگذریم که بسیاری از آنان به گذشته خود پشت کرده اند و ما ماندیم و ….

جناب رئیس‌جمهور! برخی می‌گویند: چون معلمان زیاد هستند، امکانات دولت و وزارت آموزش و پرورش اجازه نمی‌دهد که بتوان بیش از این به وضعیت معلمان رسیدگی کرد، بله معلمان زیاد هستند ولی روزانه تعداد زیادی از جمعیت جوان و آینده‌ساز کشور را پوشش می‌دهند، آنهم پوشش از نوع فرهنگی؛ حال سوال اینجاست که آیا معلمان به نسبت پوشش فراگیری که در کشور دارند از بودجه کشور سهم می‌برند؟

سوال دیگر این است که چرا در شرایطی که خط فقر را حدود 5/2 میلیون تومان اعلام می‌کنند باید حقوق بیش از 95 درصد فرهنگیان زیر خط فقر باشد؟؟؟ جناب رئیس‌جمهور اگر می‌خواهید در آینده­ی نزدیک شاهد یک فاجعه فرهنگی نباشیم، باید به تقویت انگیزش شغلی و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان رسیدگی عاجل گردد تا معلم بتواند بدون دغدغه فقط به هنر معلمی خود فکر کند نه به شغل دوم و سوم.

امروز بی‌انگیزگی فرهنگیان عرصه فرهنگ و علم را به شدت تهدید می‌کند. شیوه پرداخت‌ها، مبلغ پرداختی، جو امنیتی حاکم بر آموزش و پرورش، وضعیت بیمه به اصطلاح طلایی، تبعیض فاحش بین این ارگان و ارگان‌های دیگر و مواردی از این دست بسیاری از همکاران را بی‌انگیزه کرده است. امروز دانش‌آموز در پاسخ به دعوت معلم برای علم‌آموزی، وضعیت خود معلم را جهت بی‌ثمر بودن فراگیری علم، مثال گواه می‌آورد.

نظام آموزشی چهل‌تکه که حاصل سفرهای سیاحتی و یا تجارتی برخی مسؤلان به کشورهای مختلف است که چند صباحی مورد توجه قرار می‌گیرد و بدون توجه به شرایط فرهنگی و امکانات موجود ضمیمه می‌گردد. قوانین خلق‌السّاعه، مقررات من‌درآوردی، آیین نامه‌های سلیقه‌ای، کار نظام آموزشی را به جایی رسانده است که به مزایده گذاشتن مدارس با همه دانش‌آموزان یک طرح موفق به نظر می‌رسد (حاصل هر چه که می‌خواهد باشد از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است) و متاسفانه اکنون باید فکری برای امنیت روحی و جسمی فرهنگیان در برابر دانش‌آموزان و اولیاء نمود. نظامی که در آن به قول یکی از دانش‌آموزان مردود شدن بسیار سخت‌تر از قبول شدن است.

دانش‌آموزی تنبیه می‌شود (که البته غلط است) دوربین مخفی و عکس و فیلم و بازرسی سرزده و کلی ژست رسانه‌ای و خلاصه به گونه‌ای رفتار می‌شود که کل فرهنگیان زیر سوال می‌روند. ولی معلمی در کلاس درس شهید می‌شود و آب از آب تکان نمی‌خورد، حتی در حد ابراز همدردی با خانواده او هیچ انعکاسی در رسانه ملی ندارد. (اشاره به قتل معلم فیزیک بروجردی درکلاس درس در تاریخ یکم آذر 1393)

درد ما فقط مالی نیست.گله‌مندیم از این همه بی‌توجّهی که نسبت به بزرگترین و به زعم نگارندگان حساس‌ترین وزارتخانه کشور می‌گردد، که اگر عمدی باشد خیانتی است نابخشودنی و توقّعی نیست و اگر سهوی باشد خطای بزرگی است که زخم حاصل از آن زمانی سر باز می‌کند که دیر شده و راه چاره نخواهد بود. نظام آموزشی کشور رو به قهقرا می‌رود و محصول آن سال به سال ضعیف‌تر می‌شود و این نتیجه­ی همین سیاست‌گذاری‌هاست.

چندین سال است که مشکلاتمان را می‌گوییم و آنچه البته به جایی نرسد فریاد است، هر بار که گفتیم متّهم به زیاده‌خواهی،  نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و … شدیم. غافل از آن که این شرایط سالهاست که بر زندگی ما حاکم است. ولی گاهی فشار روانی، توهین و افتراها و تنگنای زندگی به گونه‌ای می‌شود که انسان ناامیدانه می‌خواهد یکبار دیگر بختش را بیازماید. امروز حاصل سالها خدمت ما پوشه‌ای است پر از تشویقی و تقدیرنامه و هکذا و در مقابل آتیه‌ای نه چندان امیدبخش برای خانواده‌هایمان.

جناب رئیس‌جمهور! لطفاً فکری عاجل برای منزلت و معیشت فرهنگیان بکنید.

برای شروع و صرفه جویی در وقت، لطفا به صورت تصادفی سری به فیش‌های حقوقی همکاران ما بزنید. سنوات خدمت و مدرک تحصیلی، مبلغ حکم و خالص دریافتی، بازگو کننده بسیاری از حقایق تلخ حاکم بر زندگی آنهاست. لطفاً فیش‌های حقوقی همکاران شاغل در وزارت آموزش و پرورش را بررسی فرمایید.

پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان حداقل انتظار است، چگونه است که در تمام ادارات، نهادها، سازمانها و شرکتها کارمند در پایان ماه اضافه کار احتمالی خود را که از قضا در فیش حقوقی هم درج شده دریافت می‌کند اما معلمان که با دستمزد بسیار پایین بعضا شش ماه و حتی بیشتر برای دریافت اضافه کار حق‌التدریس خود انتظار می‌کشند. ضمن اینکه پرداخت اضافه کار معلمان در خارج از فیش حقوقی و در هر زمان نامعلوم ظلمی است مضاعف! چرا که اولاً، وقتی مبلغ اضافه کار در فیش درج نمی‌شود یعنی جزو دریافتی کارمند نیست، بیمه آن پرداخت نشده و تأثیری در حقوق بازنشستگی ندارد.

یکبار برای همیشه مدیریت نظارت و برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، وزیر و تشکیلات سازمانی وزارتخانه، محبّت نمایند و بفرمایند استاندارد زندگی یک معلم چیست؟

آیا فرزندان یک معلم حق برخورداری از مدارس درجه یک و کلاسهای مورد نیاز و یک فرآیند کامل و استاندارد آموزش ندارد؟

آیا یک معلم با مدرک کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترا بعد از چند سال حق ندارد یک مسکن متداول و یک خودروی مناسب داشته باشد؟

آیا یک معلم حق ندارد سالی یکبار فقط به مدّت یک هفته به همراه خانواده اش به مسافرت داخلی برود؟ و زن و فرزندانش به جای استقرار در کلاسهای مدارس از یک هتل معمولی استفاده نمایند؟

آیا برخورداری از حداقل استاندارد زندگی برای معلّمان و خانواده‌هایشان در ضروریات زندگی اعم از پوشاک، خوراک،  مسکن، وسیله نقلیه،آموزش و بهداشت و درمان، امنیت روانی و… البته اگر تعبیر به زیاده‌خواهی نشود گاهی، فقط گاهی برخورداری از تفریح و سرگرمی سالم مجاز است یا خیر؟

جامعه فرهنگی ایران در حال حاضر انتظار ندارند که خودشان را با معلمان کشورهای توسعه یافته قیاس کنند، که به عنوان مثال یک معلم بریتانیایی در مقطع ابتدایی حداقل سالی 50 تا 60 هزار پوند(حدود 300 میلیون تومان) دریافتی دارد، اما اگر خود را با معلم ترک، اماراتی، قطری، و جدیداً افغان قیاس کنیم آیا مرتکب گناه نابخشودنی شده‌ایم؟

اگر این هم گناه است خود بزرگوران بفرمایید معلم ایرانی با مدرک کارشناسی،کارشناسی ارشد  و دکترا، خود را با چه کسانی یا چه دوره‌ای قیاس کند؟

در پایان از اقدام عاجل حضرتعالی کمال تشکر و امتنان را داریم و برای حضرت‌عالی و همه­ی همکاران پرتلاش‌تان در هیئت دولت توفیق روزافزون را آرزومندیم.

با تشکر

جمعی از فرهنگیان استان خراسان رضوی

رونوشت:

دفتر مقام معظم رهبری

مجلس محترم شورای اسلامی

وزارت محترم آموزش و پرورش

 

name2name1

 

name4name3

 

name6nameh5

 

name7

 

فقر واقعی از دیدگاه امیر کبیر

فقر واقعی از دیدگاه امیر کبیر


روزی امیر کبیر با شنیدن خبر شیوع بیماری حصبه در ایران وموثر واقع نشدن تلاش های وی در جهت واکسیناسیون کودکان در مناطق روستایی کشور شروع به گریه کرد . میرزا آقاخان نوری به وی گفتند قربان شما چرا گریه می کنید ؟ شما که تمام تلاش خود را کردید و به وسیله مامورین آموزش دیده ژاندارمری آمپول واکسن بیماری حصبه را تا دم در خونه روستاییان بردید ولی این مردم تحت تاثیر عقاید خرافی وبا این شایعه که مامورین دولت میخواهند بچه های شما را جن زده کنند بچه ها را در خونه ها وزیر علف ها مخفی کرده ومانع تزریق واکسن به کودکان شده وبه علت جهالت ونادانی خودشون باعث مرگ کودکانشان شدند !!

. امیر کبیر در قبال این دلداری میرزا گفت : 

 ''من نه تنها مسئول جان این ملت هستم بلکه مسئول جهل آنها نیز هستم . ''

فقــــــــــــر ، گرسنگی نیست ، عریانی هم نیست . فقر، چیزی را ” نداشتن” است.

فقـــــــــــــــر ، همان گرد و خاکی است که بر کتاب های فروش نرفته ی یک کتاب فروشی می نشیند.

فقــــــــــــــر ، شب را بی غذا سر کردن نیست،فقر ((روز را بی اندیشه سر کردن )) است.

از گروه وایبر فرهنگیان

تفاوت آدم ها و انسان ها

تفاوت آدم ها و انسان ها


جان سنفورد، کتاب "یار پنهان"


تفاوت آدمها و انسانها :

آدم‌ها زندگی می‌کنند… 

انسان‌ها زیبا زندگی می‌کنند!

آدم‌ها می‌شنوند… 

انسان‌ها گوش می‌دهند!

آدم‌ها می‌بینند… 

انسان‌ها عاشقانه نگاه می‌کنند!

آدم‌ها در فکر خودشان هستند… 

انسان‌ها به دیگران هم فکر می‌کنند!

آدم‌ها می‌خواهند شاد باشند…

انسان‌ها می‌خواهند شاد کنند!

آدم‌ها،اسم اشرف مخلوقات را دارند… 

انسان‌ها اعمال اشرف مخلوقات را انجام می‌دهند!

آدم‌ها انتخاب کرده‌اند که آدم بمانند… 

انسان‌ها تغییر کردن را پذیرفته‌اند، تا انسان شدند!

آدم‌ها می‌توانند انسان شوند… 

انسان‌ها در ابتدا آدم بودند!

“آدم‌ها آدم‌اند… 

انسان‌ها انسان!

اما…

آدم‌ها و انسان‌ها هر دو انتخاب دارند…

اینکه آدم باشند یا انسان، انتخاب با خودشان است ”.

نیازنیست انسان بزرگی باشیم،انسان بودن خود نهایتِ بزرگی ست...!

درس ظلم ستیزی از دکتر حسابی

درس ظلم ستیزی از دکتر حسابی


روز چهارشنبه دکتر حسابی سر کلاس به شاگردانش گفت:

بچه ها پنجشنبه امتحان  میگیرم بصورت شفاهی...

همان روز دکتر گفت

اصلا همین امروز امتحان میگیرم و اون هم کتبی

بچه ها همه اعتراض کردند، و دکتر گفت:

همین که هست...

هر کس نمیخواد بیاد جلو در کلاس بایسته...

از 50 نفر، 3 نفر رفتن جلوی در

و دکتر از بقیه امتحان گرفت

و بعدش به بچه هایی که امتحان داده بودند رو کرد و گفت:

از همه ی شما 10 نمره کم میکنم

همه اعتراض کردند،

 دکتر ادامه داد و گفت: نمره امتحان این 3  نفر  هم  20 رد میکنم

دانشجوها با شدت بیشتر اعتراض کردند...

دکتر گفت: بخاطر اینکه شما امروز زیر بار ظلم رفتید...

"امروز درس ظلم ستیزی داشتیم..."

                                                                              *درود بر روانش*

به تقل از گروه انجمن در وایبر

درد دل یک معلم

درد  دل یک معلم


سلام معلم

خوبی? 

احوالت خوب است? 

با روزگار چه میکنی? 

زندگی سخت است? 

به تو اهمیت نمی دهند? 

به دانش آموزت  می گویی درس بخوان تا به جایی برسی و او میگوید چرا تو نخواندی که معلم شدی?

مجلس به تو بی احترامی کرد?  

دیگر انگیزه نداری? 

معیشتت خوب نیست? 

دو شغله شده ای? ساعت ها پشت درب کلاس می ایستی تا با گوشی معامله ات را انجام دهی? 

حق داری! !!!!!!!!

کسی تو را نمی بیند! !!!!!!!

برای دولت بار مالی داری? 

دیگران بار مالی ندارند! !!!

بچه های مردم به امان خدا هستند? 

مهم نیست که درس بخوانند یا نه? 

حتی اسم دانش آموزت را هم نمی دانی?

حق داری برای چه بدانی

روز معلم تحقیر میشوی? 

موقع گرفتن هدیه یاد سبد کالا می افتی? 

به اندازه یک مهندس ساختمان ، یک دکتر که چند سالی بیشتر به تو زندگی میبخشد ، یک استاد دانشگاه که نان زحمت های تو را میخورد ، یک آرایشگر که مرتبت میکند، ارزش و احترام نداری

انسان میسازی ولی کسی تو را نمی بیند!!!!!!


ولی زندگیت برکت دارد 

خدا تو را میبیند 

در دستگاه خدا هر کار خیری بی جواب نیست 

این دنیا یا آن دنیا با تو حساب خواهد کرد 

ولی این را هم گفته است:  

اگر گروهی در وضعیت خود تغییر ایجاد نکنند خدا هم در آنها تغییر ایجاد نخواهد کرد.

برای گرفتن حقمان یک قدم برداریم.

ما اضافه نمی‌خواهیم. ما خواستار حقیم. 

کپی کردن نیم قدم است .

حداقل نیم قدم برداریم.☺

مر کل صد اعظم آلمان در مورد حقوق فرهنگیان

مر کل صد اعظم آلمان

در مورد حقوق فرهنگیان


 پزشکان و مهندسان به نزد مرکل می روند و شکایت می کنند که چرا در آلمان حقوق آن ها با معلمان یکسان نیست و جواب جالب مرکل که به آن ها می گوید :چطور می شود که شما می خواهید مزایا و حقوقتان از افرادی که شما را تربیت کرده اند بیشتر باشد 

استفاده از امکانات رفاهی آموزش وپرورش


استفاده از امکانات رفاهی آموزش وپرورش


به همه همکاران تاکید میکنم همه اعضای یک خانواده هستیم و هدف از این نظرات ، در بدترین حالتی که منابع مالی فراهم نیست حداقل این است که ا.پ را آگاه کنیم  با تصمیمی عاقلانه از فضا و امکانات رفاهی که در اختیار دارد به بهترین نحو به همکاران خدمات دهد تا حداقل در مقابل خانواده خود شرمسار نباشند ، ایا یک معلم حق ندارد از رستوران ، سالن های ورزشی و ... که مربوط به سازمان که در ان مشغول خدمت است استفاده نماید !!!

بله این امکانات وجود دارد و خدمات دهی میشود اما متاسفانه استفاده کنندگان فرهنگی یهم ناچیزی دارند .

نگران این هستم که در اینده با دیدی که مسولین به این امکانات جهت تامین نیازهای مالی چشم دوخته اند ، دچار سرنوشتی چون فروشگاه فرهنگیان شویم که ابتدا به همت فرهنگیان و اعضای ان بود و ذره ذره به سمت مشاغل ازاد و درامد زایی رفت و نابود شد !!!


‬: ایا صندوق ذخیره فرهنگیان با ان پشتوانه مالی نمی تواند فروشگاه ویژه فرهنگیان را همانند فروشگاه نگین ، برای کارمندان خود ایجاد نماید ؟

هزینه ها همیشه هزینه نیستند بلکه اگر روشنفکر باشیم این ها همه درامدند !!!!!!!


ایا درامد از این بالاتر که یک را با یک خدمات ساده خوشحال کرد !!!!

گروه وایبر فرهنگیان فارس

داستانی از کلیله و دمنه بی تفاوتی مردم

داستانی از کلیله و دمنه

بی تفاوتی مردم


موشی در خانه ی صاحب مزرعه تله موش دید؛

به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد؛

همه گفتند : تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد؛

ماری در تله افتاد و زن مزرعه دار را گزید؛

از مرغ برایش سوپ درست کردند؛

گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند؛

گاو را برای مراسم ترحیم کشتند؛

و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می کرد؛

و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می کرد

"کلیله و دمنه"

ه بودجه آموزش و پرورش با سایر کشورها

مقایسه بودجه آموزش و پرورش با سایر کشورها

 

یران باجمعیت ۷۷ میلیون نفرگی ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش دارد و

ترکیه با جمعیت ۷۵ میلیون نفری معادل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش

ایتالیا با جمعیت ۶۱ میلیون نفری معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش

فرانسه با جمعیت ۶۰ میلیون نفری معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش

دانمارک با جمعیت ۵/۵ میلیون نفری معادل ۵۵ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش وپرورش

نروژ با جمعیت ۴/۵ میلیون نفری معادل ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش دارند.) حقوق معلمین در ایران به طور متوسط در هر ماه ۱/۵ میلیون تومان است و در

ترکیه ، کره جنوبی ، عربستان ، لبنان ، مالزی، اردن در هرماه معادل ۸ تا ۱۳ میلیون تومان

فنلاند ، انگلستان، دانمارک ، فرانسه و امریکا در هر ماه معادل ۱۵ تا ۲۸ میلیون تومان است


 سرانه و هزینه دولت برای هر دانش آموز در ایران سالانه ۱میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که رسما” ۷۰۰ هزار تومان بیشتر هزینه نمی شود و در کشور های اتحادیه اروپا که تعدادی از آنان در بالا آمد معادل ۳۵ تا ۵۷ میلیون تومان به ازاء هر دانش آموز در سال متغییر می باشد.

7

به نقل از انجمن فرهنگیان در وایبر