تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

8 سال. پیش در چنین روزی ...


8  سال. پیش در چنین  روزی ...

 

11.  اسفند.   85

تاربخچه تشکل های صنفی فرهنگیان – بیانیه 27


قرار بود روز جمعه 11 اسفند ماه 85 جلسه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان با حضور بیش از 30 تشکل معلمان از سراسر کشور در خانه معلم درکه منطقه یک آموزش و پرورش تهران تشکیل شود . با اینکه هزینه اسکان و پذیرائی را تشکل های صنفی پرداخته بودند متأسفانه با در بسته خانه معلم روبرو شدند . علت را جویا شدند ادعا می کردند که لوله های خانه معلم ترکیده است ! 


تشکل ها حاضر بودند با همین شرایط جلسه را در خانه معلم تشکیل دهند ولی مسئولان قبول نکرند در حالی که تشکل های صنفی راه طولانی را از شهرهای خود پیموده بودند تا خود را به جلسه برسانند . از دورترین نقطه شمال و جنوب و غرب کشور مانند ( ارومیه ، تبریز ، مشهد ، یزد ، شیراز ، همدان و کرمانشاه ) حدود 4 ساعت زیر برف تشکل های صنفی در جلوی خانه معلم منتظر ماندند در نهایت مأموران انتظامی تقاضا کردند که تشکل ها متفرق شوند .


با هماهنگی تشکل تهران قرار شد محلی برای صرف نهار تشکل ها تهیه گردد . رستورانی در حوالی میدان رسالت – بزرگراه رسالت هماهنگی شد که تشکل ها به آنجا بروند و نهار بخورند ولی متأسفانه باز با در بسته رستوران روبرو شدند در نهایت با مشورت همکاران فرار شد تشکل های صنفی در زیر زمین یکی از همکاران منطقه8 جلسه تشکیل شود .


. پس از صرف نهار و استراحت کوتاهی ، مذاکرات تشکل ها شروع شد و از آقای اعلمی نماینده تبریز در مجلس ششم دعوت شد تا به سئوالات معلمان پاسخ دهند . 


پس از آن نمایندگان تشکل های صنفی جهت بررسی مشکلات و تصمیمات تشکیل جلسه دادند . که تا پاسی از شب ادامه داشت . در این جلسه دو مرتبه رای گیری شد که سازمان معملمان تهران در جلسات شورای هماهنگی شرکت کند . که با مخالفت اکثریت اعضای حاضر در جلسه تصویب نشد.


پس از مذاکره و گفتگو تشکل های صنفی برای تحقق اجرا و تصویب لایحه مدیریت خدمات کشوری بیانیه زیر صادر شد .


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


به نام خداوند بخشنده مهربان


بیانیه ی پایانی جلسه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران


تهران 12 اسفند 1385


شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل                          کجا دانند حال ما سبک باران ساحل ها


فرهنگیان ارجمند :


سپاس و درود بی کران نمایندگان شما در تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور پیشکش استواری ایمانتان و شور دوباره ای که آگاهی فرهنگی شما فرهیختگان را می نمایاند . اسقبال گسترده ی شما در بسیاری از نقاط کشور از تحصن سراسری معلمان در 30 بهمن و 1 اسفند به همگان نشان داد که فشارهای وارد شده  بر تشکلهای صنفی فرهنگیان و جامعه معلمی کشورتنها برای یک سال کارائی داشته و معلمان دوباره به پا خاسته اند . در حقیقت نیز نمی توان خواسته ها و مطالبات مشروع و قانونی جامعه میلیونی معلمان کشور راکه بیش از هفتصد هزار نفر آنها در زیر خط فقر زندگی می کنند با سرکوب فعالان آنان پاسخ داد .


همکاران عزیز نمایندگان شما در تشکلهای صنفی فرهنگیان از همان آغاز کوشیده اند روشهایی را برای احقاق حقوق خود اتخاد کنند که قانونی و مدنی بوده وکمترین هزینه و آسیب را متوجه طرفین نماید . گزارش اجمالی ارائه شده در بیانیه ی پایانی گردهمایی تشکلهای صنفی فرهنگیان در روز یکشنبه 15/11/85 مقابل مجلس به خوبی مسیر حرکت معنوی و قانونمند معلمان را نشان می دهد . صدور ده ها  بیانیه تحلیلی برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ونوشتن صدها نامه ی بی پاسخ شاهدی بر این مدعاست . تشکیل کمیته های بلندپایه توسط ریاست جمهوری و ریاست مجلس وقت شعارهای زیبا اما بی نتیجه مسئولان و این اواخر نیز تصمیم به توزیع سهام عدالت به شیوه ی کمیته امدادی بین فرهنگیان از جمله اقدامات مسئولان در این سالها بوده است . کوتاهی آشکار دولتمردان و مجلسیان در پی گیری خواست فرهنگیان و بی اعتنائی تحقیرآمیز آنان در برخورد با معلمان برای مثال اعلام علنی نظریه ی غیر قانونی و غیر اصولی تبعیض روا در حق معلمان موجب شد معلمان به شیوه ی مدنی تجمع در محیط های اداری آموزش و پرورش و عدم حضور در کلاسهای درس متوسل شوند .


دولتمردان ادعا می کنند حرکتهای حق طلبانه ی فرهنگیان سیاسی و غیر قانونی است آنان از تریبونهای بسیاری که در اختیار دارند مارا به سیاسی کاری و جناح بازی متهم می کنند . صداوسیمای به ظاهر ملی و مطبوعات وابسته به دولت مرتبا اخبار غیرواقعی افزایش حقوق معلمان و پرداخت مطالبات آنان را بزرگنمایی کرده و تصویری دروغین از حقوق و مزایای معلمان به مخاطبان ارائه می دهد . صداوسیما با نادیده گرفتن اعتراضات و تجمعات صنفی فرهنگیان و عدم انعکاس واقعی مطالبات ایشان جایگاه ملی خود را خدشه دار کرده و اصول اولیه ی اطلاع رسانی صادقانه و بی طرفانه را زیر پا گذاشته است . فرهنگیان اعتماد خود را به رسانه ی به ظاهر ملی صدا و سیما از دست داده لذا انعکاس اخبار فرهنگیان را از طریق ابزارهای مشروع اطلاع رسانی از جمله رسانه های خارجی موجه و متصور می دانند .


مطالعه و مرور بیانیه ها و مکاتبات تشکلهای صنفی فرهنگیان در 5 سال اخیر ، تنوع وجهت گیری مطالبات فرهنگیان را برخلاف آنچه مسئولان ادعا می کنند به خوبی نشان می دهد . معلمان بیش از هرچیز خواستار حفظ و ارتقاء شأن معلمی در جامعه هستند . آنها خواستار این بوده و می باشند که معلمان به عنوان قشر فرهنگی دارای منزلت اجتماعی در معرض سیاست هایی قرار نگیرند که عامدانه و یا جاهلانه حرمت انسانی و مرجعیت اجتماعی آنان را خدشه دار می کند . پرداختن به مشاغل غیر تخصصی توسط معلمان به دلیل تنگناهای اقتصادی از جمله عواملی است که جایگاه معلم را در حد یک انسان گرفتار و درمانده تنزل می دهد . لذا اگر اولین و رساترین صدای اعتراضی فرهنگیان مربوط به مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی آنان می باشد ، ناشی از این واقعیت است که قدم اول برای حفظ و ارتقای شأن معلم در جامعه پرداختن فارغ از دغدغه ونگرانی معیشتی ایشان به آموزش و تدریس است .


تأکید می گردد برخلاف آنچه که تریبون های رسمی شایع می کنند فرهنگیان هیچگاه مدعی نشده اند که کارکنان سایر دستگاههای دولتی حقوق و مزایای اضافه بر نیاز دریافت می کنند . فرهنگیان به این واقعیت اذعان دارند که حقوق و مزایای سایر دستگاههای دولتی (به استثناء مدیران و کارشناسان برخی شرکتهای دولتی) حداقل دریافتی لازم برای داشتن بک زندگی متوسط و معمولی است . آنچه همیشه مورد اعتراض تشکلهای صنفی فرهنگیان بوده این واقعیت است که حقوق و دریافتی فرهنگیان با هم رده ی آنان 0ازنظر سوابق اجرایی ، مدرک تحصیلی و گروه شغلی) در سایر دستگاههای دولتی اختلاف فاحش دارد . لذا حقوق و مزایای فرهنگیان به منظور برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه باید افزایش یابد .


حفظ شأن انسانی معلم و ارتقاء جایگاه اجتماعی او اقتضائات ضروری دیگری نیز دارد که معلمان در بیانیه ها ، تجمعات و مذاکرات خود با مسئولان بسیار بدان ها پرداخته اند : ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی ، افزایش سرانه آموزشی ، تجهیز مدارس به تکنولوژی آموزشی روز ، رفع بحران مدارس چند شیفته ، استیجاری و یا در معرض تخریب نهادینه کردن نظام مدیریت انتخابی در مدارس و تسری آن به مدیران منطق و استانی ، تمرکز زدایی از آموزش و پرورش و ضرورت عنایت به آمایش سرزمینی در طراحی رسانه ها و محتوای آموزشی ، حذف نگاه امنیتی و حراست سالار از اموزش و پرورش وجایگزینی آن با نگاه انسان محور توسعه آزادی بیان در آموزش و پرورش و در نهایت اصلاح نظام گزینش عقیدتی معلمان که آنان را به محافظه کاری ، انفعال و بی انگیزگی سوق می دهد از جمله ی این مطالبات و 

خواسته ها است .


همکاران ارجمند : نمایندگان شما در شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور بنابر اعلام قبلی و با دعوت از دبیرخانه در روز جمعه 11/12/85 برای بررسی شرایط و اخذ تصمیم در تهران گرد هم آمدند . متأسفانه علی رغم قرارداد با خانه ی معلم شمیرانات و پرداخت هزینه های آ ن با دخالت نیروهای نامشخص درهای خانه ی معلم مذکور صبح روز جمعه زنجیر شد و نمایندگان شما بیش از چهار ساعت زیر برف و پشت درهای بسته ی خانه معلم ماندند .


با پی گیری دبیرخانه قراردادی با مکان دیگری در تهران منعقد شد و فرهنگیان عازم آنجا شدند . اما در کمال ناباوری درهای این مکان نیز بادخالت مأموران انتظامی بر روی معلمان بسته شد و درنهایت فعالان صنفی حاضر جلسه خود را در منزل یکی از همکاران درتهران برگزار کردند . تشکل های صنفی فرهنگیان بیش از هر کس دیگری وزیر آموزش و پرورش را مسئول این بی حرمتی آشکار به نمایندگان جامعه بزرگ فرهنگیان کشور دانسته و این اتفاق را نشانه ی دیگری از بی کفایتی ایشان می دانند . زیر پا گذاشتن قرارداد رسمی توسط مسئولین خانه ی معلم و بستن درهای آن به روی معلمان لکه ی ننگی است که از دامان عاملان این موضوع هیچگاه پاک نخواهد شد . تجربه نشان می دهد اتخاذ چنین روشهای ناکارآمدی برای برخورد با تشکلهای صنفی در میان مدت به شدت یافتن و دوره ای شدت اعتراضات می انجامد و در بلند مدت هزینه های مدیریت جامعه را بالا می برد .


همکاران بزرگوار نمایندگان شما در تشکلهای صنفی فرهنگیان ضمن اعلام حمایت و حضور در تجمع بزرگ معلمان مقابل مجلس در روز شنبه 12/12/85 و با ابزار تأسف عمیق خود از توزیع گسترده و سازمان دهی شده ی اطلاعیه ی جعلی با امضای کانون صنفی معلمان ایران مبنی بر لغو تجمع مذکور خواستار پی گیری قضایی موضوع توسط دبیرخانه ی شورای هماهنگی می باشند .


با تأکید مجدد بر اینکه تشکل های صنفی فرهنگیان با درک این واقعیت که پیشبرد اهداف صنفی مستلزم صرف زمان طولانی ، استمرار فعالیت و صبر بسیار است خود را کماکان متعهد به حرکت مدنی در چهارچوب قانون دانسته و از این لحاظ الگوی مناسبی از حق طلبی توأم با قانونمندی را متناسب با شأن خود در جامعه ارائه کرده اند و به آن پایبند خواهند ماند . اما در صورت برخورد امنیتی و قضایی با اعضای تشکل های صنفی فرهنگیان برخود لازم می دانیم تصمیمات قاطعانه ای را در این خصوص اتخاذ کرده و آن را با جدیت عملی نماییم .


در خاتمه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشور اولویت مطالبات فرهنگیان و برنامه های آتی خود را در زمان حاضر به شرح زیر اعلام می نمایند و امیدوارند اراده ای راستین برای تحقق آنها وجود داشته باشد .


1- ما فرهنگیان کشور خواهان تصویب بی قید و شرط لایحه ی خدمات مدیریت کشوری با تأکید بر اجرای کامل فصول 10 و 13 (مزایا و بازنشستگی و اختصاص ردیف بودجه برای اجرای کامل آن از 1/1/86 می باشیم .


2- ما طرح سؤالات موهن در آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در سال پیامبر اعظم را محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را از رواج تحجر در رأس وزارت آموزش و پرورش اعلام می نمائیم .


3- ما انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش به دلیل عمل نکردن به وعده های خود و سوء مدیریت آشکارشان توسط نمایندگان محترم مجلس استیضاح شود .


4- ما عدم برخورد امنیتی و قضایی با فعالان صنفی و رفع تبعبد از فعالان صنفی تبعید شده را حق مسلم خود می دانیم .


ما  فرهنگیان سراسر کشور در صورت عدم تحقق خواسته های فوق در روز یکشنبه 9/2/86 ضمن حضور در مدارس علیرغم میل خود از حضور در کلاسها خودداری می نمائیم . و همچنین روز چهارشنبه 12/2/86 به نشانه ی اعتراض در ادارات شهرستانها و سازمانها در مراکز استانها از ساعت 9 صبح تا 12 تجمع خواهیم نمود .


کانون صنفی معلمان ایران – کانون صنفی معلمان کرمانشاه – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی فرهنگیان یزد – کانون صنفی فرهنگیان استان اصفهان – کانون صنفی فرهنگیان خراسان – انجمن صنفی معلمان استان کردستان – کانون صنفی فرهنگیان شیراز – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی معلمان گیلام(رشت) – کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین – کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی فرهنگیان شهر رضا – کانون صنفی فرهنگیان استان مرکزی – کانون صنفی معلمان ایران (نکا) – انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر – کانون صنفی فرهنگیان دزفول – کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – اتحادیه ی صنفی فرهنگیان اهواز – کانون صنفی معلمان ارورمیه – کانون صنفی فرهنگیان شوشتر – کانون فرهنگیان اسلامشهر – مجمع صنفی فرهنگیان ایلام – کانون صنفی معلمان شهر ری – کانون صنفی فرهنگیان استان آذربایجان شرقی – کانون صنفی فرهنگیان کاشان – کانون صنفی فرهنگیان مازندران – کانون صنفی فرهنگیان کرمان – کانون صنفی فرهنگیان دماوند – کانون صنفی فرهنگیان کوچاصفهان – کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز – کانون صنفی فرهنگیان کرج  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد