تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

پرسش وپاسخ خبرنگاران - با دکتر قادری



پرسش وپاسخ خبرنگاران 

-  با دکتر قادری

 در زمینه وضعیت آموزش وپرورش، کیفیت آموزشی، ایجاد انگیزه در دانش آموزان، میزان رضایت مندی معلمان ونظام رتبه بندی در آموزش وپرورش


دکتر جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرنگاران در زمینه موارد مربوط به مسایل ومشکلات سازمان آموزش وپرورش شرکت کرد و به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دادند. آنچه در این نشست خبری بیان شده بشرح ذیل است.

س: وضعیت فعلی آموزش وپرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج:وضعیت را مناسب نمی بینم. توان علمی دانش آموزان نسبت به گذشته سیر نزولی داشته و انگیزه درس خواندن و جدیت بخرج دادن در بین دانش آموزان  افت کرده است. معلمان از سرشوق و اشتیاق در مدارس حضور نمی یابند.

س: به نظر شما انگیزه معلمان  جهت تلاش و فعالیت بیشتر نسبت به دو دهه قبل چگونه ارزیابی می شود؟

ج: وقتی معلمان دلخوری داشته باشند، وقتی می بینند دولت به معیشت پزشکان توجه می کند و برای نیروهای ستادی وزارتخانه ها افزایش حقوق دیده می شود ولی به معیشت معلمان توجه نمی شود، انگیزه ای برای توجه به شغل وکار خود ندارند. در این صورت معلمی به شغل دوم تبدیل می شود. برخی از آنها از سر ناچاری واضطرار درگیر مشاغلی می شوند که در شان فرهنگیان نیست.

س: اقدام آموزش وپرورش در خصوص متمرکز نمودن واحدهای آموزشی و ارتباط آن را با اقتصاد مقاومتی چگونه می بینید؟

س:اگر آموزش وپرورش برنامه متمرکز کردن مدارس را همزمان با پیش بینی سرویس های منظم و مورد اطمینان جهت انتقال دانش آموزان بخصوص در مناطق روستایی را در دستور کار قرار دهد، این طرح موفق خواهد شد. اگر این اقدامات باهم انجام شود با استقبال دانش آموران و والدین آنان مواجه میشود. این کار موجب کاهش هزینه های سازمان شده و باعث بهره مندی بیشتر از توان وتخصص معلمان می شود. در شرایط فعلی یک مدرسه راهنمایی یا دبیرستان با 35 یا 40 دانش آموز که حدود 12 معلم و دبیر متخصص در رشته های مختلف نیاز دارد، با سه یا چهار معلم در رشته های گوناگون اداره و تدریس میشود.   این امر موجب ضعف علمی دانش آموزان شده  و با اصل تخصصی شدن امور مغایرت دارد. ممکن است اداره چنین دبیرستان و یا مدرسه راهنمایی با ۳ یا ۴ معلم، کاهش هزینه های آموزش و پرورش را بدنبال داشته باشد ولی با محورهای مختلف اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

س: منابع در آمدی آموزش و پرورش به غیر از بودجه مصوب دولتی چه چیز هایی می تواند باشد؟

ج: آموزش وپرورش می تواند از موقعیت تجاری املاک خود و تبدیل به احسن کردن آنها استفاده کند. اگر روند تبدیل به احسن، تسریع شود خیلی از مشکلات آموزش وپرورش حل می شود. صندوق ذخیره فرهنگیان هم توانمندی خوبی برای کمک به معیشت فرهنگیان دارد که باید بدرستی از آن استفاده کرد. بیمه و بانک اختصاصی فرهنگیان اگر بدرستی مورد استفاده واقع شود خیلی از مشکلات فرهنگیان را حل می کند.

س: آیا طرح پیشنهادی نظام رتبه بندی معلمان در ساختار و سازمان آموزش و پرورش تحولی ایجاد خواهد کرد ؟

ج: در صورتیکه این طرح فقط جنبه آزمون وخطا نداشته باشد و به اندازه کافی بر روی آن کار کارشناسی انجام شود، میتواند موثر باشد. آنچه که مطرح شده دارای ایراداتی است که باید این ایرادات برطرف گردد. بهرحال پخته شدن و انجام کار کارشناسی نباید بهانه ای برای تعویق این طرح باشد.

س: اگر قرار است با طرح رتبه بندی معلمان وضعیت آنها مانند اساتید دانشگاه شود آیا پیش بینی سه یا چهار بار  آزمون ادواری ادواری از معلمان، یک نوع توهین به فرهنگیان نیست؟

ج: در نظام رتبه بندی معلمان در عین حالیکه باید شاخصهایی برای ارزیابی معلمان درنظر گرفته شود، باید به شان و جایگاه معلمان هم توجه شود. در آموزش عالی این موضوع برطرف شده  و در آموزش و پرورش هم قابل برطرف کردن است.

س: دلیل رای نیاوردن طرح رتبه بندی معلمان در دوره قبل مجلس چه بود؟

ج: پخته نبودن طرح و بارمالی و مغایرت آن با اصل 75 بود. طرح هایی که بار مالی دارد مجلس بدون موافقت دولت نمی تواند  تبدیل به قانون کند.در اینگونه موارد، دولت باید حتما موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارایه کند.  حتی اگر شورای نگهبان از بار مالی طرح و مغایرت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی ایراد نمیگرفت، این طرح از پختگی لازم هم برخوردار نبود. بهتر است اینگونه موارد در قالب لایحه ارایه شود تا هم دیدگاههای کارشناسی دولت و هم نظر تکمیلی مجلس در آن لحاظ شود.

س: آیا با اجرای طرح رتبه بندی، وضعیت معیشتی فرهنگیان تغییر خواهد کرد؟

ج: نظام رتبه بندی حتی اگر وضعیت معیشتی معلمان را بهتر نکند لااقل جایگاه و شان آنها را ارتقاء می بخشد. در این نظام تلاش های معلمان در امور آموزشی و  پژوهشی را ارج نهاده و کارهای آموزشی و پژوهشی و اجرایی معلمان را تشویق می کند.

علاوه براینها متناسب شدن پرداخت ها با گروه و پایه و رتبه معلمان می تواند به بهبود معیشت آنها هم کمک کند .من فکر می کنم اگر نظام رتبه بندی در مجلس مطرح شود، نمایندگان حتما از آن  استقبال می کنند.

س: عملکرد وزیر آموزش وپرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج: وزیر انسان متدین ومتشخصی است. اشکال وزیر این است که همه ویژگیهای یک وزیر آموزش وپرورش خوب را ندارد. اگر ایشان بعنوان امام جماعت باشد، بدون هیچ تردیدی به ایشان اقتدا می کنم. ایشان با همه متانت و وقاری که دارد، نتوانسته است انتظارات فرهنگیان و نمایندگان مجلس را برآورده کند. بنظر اکثریت نمایندگان، ویژگی های یک وزیر خوب و کارآمد، بیشتر از ویژگی های ایشان است. 

بیشتر مشکلات آموزش وپرورش به این بر می گردد که وزیر و وزارتخانه در دولت و مجلس تحرک لازم  را ندارند و بخوبی از ظرفیت های این دو قوه استفاده نمی کنند.

من طرح استیضاح وزیر را امضا نکرده ام ولی می دانم اگر در مجلس استیضاح ایشان مطرح شود باید بفکر جایگزین ایشان باشیم. پایان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد