تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

هرکس سر جای خودش بنشیند




هرکس سر جای خودش بنشیند.



این جمله ای بود که چندین بار تکرار کردم تا در آن شلوغی و ازدحام کلاس ، صدایم شنیده شود. دانش آموزان یکی یکی و با دلخوری سرجایشان نشستند اما برخی  اصرار داشتند جایی غیر از جای خود بنشینند با دیدن چهره عبوس برخی با خود اندیشیدم مگر جای هرکس کجاست؟ به راستی هرکدام از ما در جای خود نشسته ایم؟

 جایگاه واقعی هرکس راچه کسی تعیین می کند و چرا هیچ کس در این دوره زمانه از بودن درجایگاه خود خرسند نیست؟

اهرمی که منجر به جابجایی برخی مهره ها در سطوح مختلف آموزشی و تربیتی می شود ،چقدر مورد وثوق اهالی علم و ادب است؟

رتبه بندی معلمان در یک نظام نابه سامان ،شایدراهی است برای برون رفت از نزاع های درون سازمانی ،بخصوص در واحد تأمین و سازمانی دهی نیروی انسانی.

حال که  این طرح درمراحل ابتدایی  است  و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است ،آیا باید  فرهنگیان مانند طرح های سابق بر این، چشم به آینده بدوزند و با ممکنات خود را سرگرم کنند؟

به خاطر دارم سالها پیش طرحی تصویب شده بود در خصوص پاداش مناطق محروم این طرح نه چندان بلند مدت، در زمان اجرا همواره با نبود اعتبار مواجه بود و گاه این پاداش پایان سال را با یکسال تعویق دریافت می کردیم چند وقتی از طرح بی خبر بودیم و به  ناگاه مطلع شدیم منطقه مربوطه از لیست مناطق محروم خارج شده است و بالطبع پاداش منطقه محروم دیگر به ما تعلق نمی گرفت حال برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان، و تا رسیدن معلمان به جایگاه واقعی خود چقدر باید انتظارکشید؟ یکسال ،دوسال و....  در این فاصله تکلیف مطالبات این قشر از جامعه چه می شود؟ آیا این طرح شامل همه می شود ؟درصورتی که شامل برخی از فرهنگیان نشود بحث معیشت و جایگاه واقعی این گروه از فرهنگیان چه می شود؟

به نظر می رسد طرح رتبه بندی معلمان که بطور ناگهانی دستور کار مجلسیان قرار گرفته است چونان سوپاپ اطمینانی عمل خواهد کرد تا به قول برخی از سونامی تحصن بکاهد. این دست طرح های کارشناسی نشده و گاه شتاب زده شاید در کوتاه مدت جواب دهد اما درنهایت آیا می توان انتظار داشت که فرهنگیانی که خواستار رفع تبعیض با دیگر کارمندان دولتی هستند از آنان بخواهیم برای ارتقا به جایگاهی چون استاد معلم باید سابقه  چنان، مدرک  فلان و دست کم دو مقاله علمی داشته باشند؟

داشتن حق بیمه کارآمد و امکاناتی چون تسهیلات وام با بهره پایین ودیگر امکانات رفاهی  چه دخلی به مدرک و سابقه کار دارد ؟

بسیاری از کارکنان دولتی پایه حقوق چندان بالایی ندارند اما  تسهیلاتی که از آن بهره مندند، با آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست.

به دیگر سخن ،برای تعیین جایگاه واقعی هرکس باید امکانات موجود را سنجید و با توجه به فرصت های موجود جایگاه افراد ونیروها را تعیین کرد.

بنابراین ، افراد با توان وقابلیت های حرفه ای باید درکنار هم سنجیده شوند و افراد با توان علمی و صاحب نظران درحوزه های نویسندگی نیز با یکدیگر 

سنجیده شوند

از این نظر فرهنگیان با سوابق بالای تجربی و یا دارندگان مدرک تحصیلی در کنار هم قرار  گیرند. ودر عین حال همکاران با سنوات و مدرک پایین ،ودرعین حال توان حرفه ای و خلاقیت  ،درکنار یکدیگر سنجیده شوند. 

هرچند از نظر این نگارنده همچنان تعیین جایگاه واقعی افراد کار ساده ای نیست.

به نقل از گروه فرهنگیان بروجرد

در تلگدتم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد