تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

میز گردی با خودم در خصوص تجمع



میزگردی با خودم در خصوص تجمع                
         


س: تجمع خود جوش یعنی چه؟
پ: یعنی متولی رسمی نداشته باشد.
س:این یعنی کسی آن را برنامه ریزی نکرده؟
پ:چرا برنامه ریزی داره ولی این برنامه ریز یک شخص حقوقی که متولی نهاد خاصی باشد نیست.
س: خوب چرا خود جوش؟
پ:سوال جالبی مطرح کرده اید. ببینید در این سالهای اخیر کانون که متولی اصلی حرکت های صنفی بوده ، به انواع مختلف تحت فشار گذاشته شده تا آن کارآیی سندیکایی را که مد نظر بدنه است نداشته باشد . مجمع های عمومی که پشتوانه هر نهاد مدنی هستند اجازه برگزاری جلسات را نگرفته اند و هنوز هم چنین اجازه ای ندارند.بدیهی است که بدون حضور مجمع ارتباط راس هرم با بدنه قطع می شود و کل مجموعه قدرتش را در حرکات جمعی از دست می دهد. اعضای کانون عموما با انواع محکومیت ها روبرو هستند.که برنامه ریزی حرکات بعدی را برایشان مشکل و ناممکن کرده است. 
س:خوب این خودجوشی چه کمکی به این مساله می کند.
پ:این خودجوشی در درجه اول بار مسوولیت را از دوش اعضای کانون برمی دارد و اجازه می دهد ایشان همچنان در راس هرم بمانند و محور اتحاد و همسویی بدنه باشند .و در درجه دوم پشتوانه ای می شود برای کانون تا در مذاکرات صنفی با تکیه بر این حرکت عظیم دست قوی تری داشته باشد و هم تضمینی باشد که در آینده فشار از روی کانون برداشته شده و هزینه حرکات را برای آنها کاهش دهد با این فرض که چه کانون باشد و چه نباشد بدنه به حرکت خود ادامه می دهد پس فشار بر کانون بیهوده است.   
س: یعنی این حرکت برای قدرت بخشیدن به کانون انجام گرفته؟
پ: خیر . این حرکت در اعتراض به  مشکلات فراوانی بوده که سال های سال است آموزش و پرورش با آنها دست به گریبان بوده و هر بار هم که صدایی برخواسته با امنیتی کردن فضا و انتساب فعالان صنفی به براندازان و غیره زمینه برخورد با آنها را بوجود آورده و صدای اعتراضات را از بین برده اند.
س:چه کسی این برخوردها را انجام داده؟
پ: این برخوردها را آن بخشی از حاکمیت انجام داده که آموزش و پرورش را نهادی مصرفی دیده که باری بر روی دولتهاست که مجبورند به زور به دنبال خود بکشند پس هر اعتراضی می تواند این با را سنگین تر کرده و به کل نظام ضربه بزند. پس باید در جهت دفاع از نظام با این خواسته ها مقابله کرد. 
س: خوب آموزش و پرورش مصرف کننده هست، نیست؟
پ: در ظاهر بله، آموزش و پرورش مانند ارگانهایی مثل وزارت نفت و یا بهداشت در ظاهر پولسازی ندارد.ولی این ظاهر ماجراست در واقع در باطن آموزش و پرورش کلیدی ترین بخش تمام بنگاه های اقتصادی است. و در تمام بخش های اقتصادی حضور دارد .
س: به چه شکل حضور دارد ؟
پ: آموزش و پرورش با آموختن پایه های دانش به تربیت نیروی انسانی ماهری می پردازد که حضورش در تمام بنگاه اقتصادی اجتناب ناپذیر است و از ناحیه حضور این نیروی کار ماهر تمام این بنگاه های اقتصادی سود می برند که بدون این افراد پیش برد امور اقتصادی به هیچ وجه میسر نخواهد بود. به طور مثال اگر شرکت ایران خودرو که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاور میانه است، مهندس طراح ،مهندس  ساخت و تولید، بازاریاب ، حسابدار .... نداشته باشد چگونه می تواند آن مجموعه عظیم را اداره کرده و به سوددهی برساند ؟ حال مگر نه این است که هر چقدر این نیروها قویتر باشند آن شرکت بهره بیشتری از ناحیه کار اینها خواهد برد، خوب اصلی ترین پایه علم آموزی این افراد در آموزش و پرورش بوده است و خواهد بود به عبارت دیگر هر یک ریالی که در آموزش و پرورش هزینه شود دهها برابر به این بنگاه های اقتصادی از طریق در اختیار قرار دادن نیروی کار ماهرتر سود خواهد رساند.
س: پس این طور که شما می فرمایید آموزش و پرورش در سود تمام بنگاه های اقتصادی سهم دارد؟
پ: دقیقا همینطور است. شما به مقدار بودجه ای که کشورهای توسعه یافته به آموزش و پرورش اختصاص می دهند  و نسبت آن با کل بودجه آن کشوره ها توجه کنید. در آمریکا برای مثال بودجه  تحقیقات به طور متوسط 10 درصد از کل بودجه آمریکاست و با توجه به بودجه هنگفتی که آمریکا دارد می توان به راحتی فهمید که این چه رقم سرسام آوری است . و علت آن هم کاملا مشخصه، هزینه کردن  بر روی دانش جامعه سرمایه گذاری به سود تمام بخشهای جامعه است. 
س: پس بجز بنگاه های اقتصادی بخش های دیگر جامعه هم از آموزش و پرورش سود می برند؟
پ: بله همینطور است. یک پزشک ماهر برای بیمار مفیدتر است یا یک پزشک کم سواد؟ 
س: پزشک که در دانشگاه پزشک می شود؟
پ:یعنی یک فرد تا  18 سالگی بیسواد  پیش می رود بعد ناگهان وارد دانشگاه شده و پزشک می شود؟
س: خوب نه 
پ: بخش عمده دانش هر پزشک و متخصصی در آموزش و پرورش آموخته می شود .
پس هر جامعه ای برای گذار به توسعه یافتگی نیازمند سرمایه گذاری عظیم در آموزش و پرورش است زیرا که پایه تمام تولیدی ها مثل تولید علم و صنعت و یا  انواع خدمات اجتماعی مدرن در آموزش پر رورش

از گروه 48 فرهنگیان در تلگرام


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد