تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

دیر زمانیست که عده ای به عمد یا به خاطر بى تدبیری کمر به تضعیف آموزش و پرورش بسته اند. برخی از مصادیق این تضعیف در مدارس؛


دیر زمانیست که عده ای به عمد

 یا به خاطر بى تدبیری کمر به تضعیف آموزش و پرورش بسته اند. برخی از مصادیق این تضعیف در مدارس؛


1. چندین سال است که پست مسوول آزمایشگاه و کارگاه و کتابدار از سازمان مدارس حذف شده است.

2. چندین سال است که در چارت سازمانی مدارس تا 600 نفر دانش آموز فقط یک معاون آموزشی در نظر گرفته شده که در مدارس پر جمعیت رسیدگی به حضور و غیاب روزانه دانش آموزان نیز برایش مقدور نیست چه برسد به صدها مساله انضباطی ریز و درشت! که از طرف این جامعه بحران زده به مدارس تحمیل میگردد. (چند سال پیش در اعتراض به حذف معاونتها در مدارس به به معاون پشتیبانی اداره گفتم این سوال را از وزارتخانه بپرسد که در تخصیص نیرو به مدارس، واحد شمارش دانش آموزان را "نفر" در نظر میگیرند یا "راس"!).

3. همه میدانیم که مدارس چه کم جمعیت و چه پر جمعیت فاقد نگهبان و آبدارچی بوده و این خود کاستی ساز کارِ مدرسه است با لحاظ این واقعیت که حتی کم جمعیت ترین مدرسه ها، پر جمعیت تر از ادارات متوسط است اما آنها دارای چنین نیروهایی هستند.

4. همه میدانیم که مدارس ابتدایی و راهنمایی (دوره اول متوسطه) مطلقا فاقد "مشاور" بوده و مشکلات آشکار و نهان دانش آموزان لاینحل میمانَد و در دوره دبیرستان به دردهای بى درمان بَدَل میشود! مضاف بر اینکه به دلیل عدم وجود مشاور استعداد فرزندان مان در اندرونشان مدفون می ماند و نابود میگردد و ... (قبل از اجرایی شدن طرح 6-3-3 نهصدوپنجاه نفر دانش آموز در دو نوبت صبح و ظهر داشتیم اما مشاور نداشتیم. درخواست هایمان بى نتیجه مانده بود. نامه ای نوشتم و طی آن یک نفر مشاور و یک نفر پزشک برای مدرسه درخواست کردم. کارشناس محترم از درخواستم تعجب کرد. گفتم میدانم درخواست من غیر معمول است اما لطف کنید به سازمان منعکس کنید تا بدانند که حقّ نهصدوپنجاه نفر دانش آموز حتی بیش از این هم هست!).

5. چندین سال است که تقریبا هیچ بودجه ای تحت عنوان سرانه به مدارس نمیدهند! که این ظلم بزرگ منشا صدها معضل و کاستی و نارضایتی در مدارس است؛ فقر مدرسه و ناتوانی آن در ترمیم خرابیها و تامین نیازها و جایگزین کردن اسقاطی ها و نوسازی امکانات و زدودن کهنگی ها و...، رو در رو شدن مدیران با اولیا جهت تامین هزینه های مدرسه و شکسته شدن حرمت مدرسه و تحقیر شدن جامعه فرهیخته فرهنگی، ایجاد نگاه و نگرش منفی در میان دانش آموزان و خانواده ها نسبت به مدرسه و معلم و ... 

6. سالهاست که هیچ امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی به مدارس نمیدهند و جنبه تجربی آموزش به کلی از بین رفته و فضاهای آموزشی به مکانِ تکرار طوطی وار مطالب درسی بدل شده است و از دست ورزی و مهارت آموزی خبری نیست.

7. آموزش ضمن خدمت را از معلمان گرفته اند.

8. چندین سال است که برای فرهنگیان ماموریت تحصیلی وجود ندارد.

9. حقوقی که به معلمان میدهند فقط اندکی بهتر از حقوق کارگران فصلی و پیمانی است که مجبورند سلطه و سیاستهای استعماری کارفرمایان فرصت طلب را بپذیرند.

10 . ...

از گروه فرهنگیان بروجرد در تلگرام

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد