تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

10سال پیش در جنین روزی ...



10 سال پیش در چنین روزی...

بیست سوم شهریور 1384


تاریخچه ی تشکل‌های صنفی معلمان ایران - بیانیه بیستم

اردبیل 23 و24 شهریور 84


کانون صنفی معلمان اردبیل از فعال‌ترین و شجاع‌ترین تشکل‌ها می‌باشد که در اجرای بیانیه‌ها وشرکت در جلسات تشکل‌ها ی صنفی حضوری فعال داشته است. شهریور 85در همایش تشکل‌های صنفی سراسر کشور که در دانشکده شریعتی تهران تشکیل شد کانون صنفی معلمان اردبیل به عنوان تشکل برتر کشور انتخاب وجایزه‌ای به کانون اردبیل اهدا شد.


تشکل صنفی اردبیل با سازمان آموزش و پرورش و سایر ارگان‌ها تعامل دارد این تعامل از موضع قدرت و به نفع تشکل اردبیل می‌باشد . این اعتبار ناشی از عملکرد کانون می‌باشد چون منافع صنفی را به منافع سیاسی ترجیح می‌دهد. فرشیدی وزیر آموزش و پرورش تمام روِسای سازمان آموزش و پرورش استان‌ها را تغییر داد ولی تنها استانی که رئیس سازمان آن از دولت قبلی ابقا شد رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل بود.


متاسفانه برخی از تشکل‌ها با سازمان‌ها و ادارات آموزش و پرورش تعامل دارند وهدف از این تعامل منافع شخصی است. در چنین تعاملی مسئولا‌ن آموزش و پرورش در تشکل‌ها نفوذ می‌کنند و می‌خواهند استقلا‌ل صنفی آنها را تضعیف نمایند تشکل‌ها باید هوشیار باشند که دردامن مسائل حزبی نیفتند.


جلسه ادواری تشکل‌های صنفی معلمان 23 و 24 شهریور ماه 84 در سرعین اردبیل برگزار شد. طبق اساس نامه ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، میزبان، مسئولیت دبیر خانه را بر عهده می‌گیرد. لذا کانون صنفی معلمان اردبیل، به عنوان دبیر خانه تعیین شد. در این جلسه، ابتدا هر یک از تشکل‌های صنفی گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دادند سپس کمیته‌های زیر تشکیل گردید


1- کمیته بیانیه

2- کمیته پیگیری حقوقی امور متهمین و بازداشت شدگان فعالا‌ن صنفی

3- کمیته مبارزه با طبقاتی شدن مدارس و دانش آموزان بحث و بررسی در کمیته‌ها تا نیمه‌های شب ادامه دارد . شرکت در گرد همایی تشکل‌های صنفی داوطلبانه و بدون دستمزد می‌باشد. یکی از ابتکارات این همایش تشکیل کمیته ی طبقاتی شدن مدارس بود که انگیزه و فعالیت دانش آموزان و معلمان را در یادگیری و آموزش کاهش داده است.



بخش هایی از گزارش کمیته ی

مبارزه با طبقاتی شدن مدارس در همایش اردبیل  


با توجه به محدودیت‌های ناشی از کمبود یا نبود تجهیزات کافی و جمعیت فزاینده دانش آموزان در سراسر کشور، موجودیت طبقه بندی شدن مدارس مانند: تیز هوشان، فرزانگان، مدارس غیر دولتی و شاهد در کنار مدارس دولتی تعریف و تبیین گردد. البته در صورتی که یک سری شرایط واقتضائاتی از دولت فراهم شود، در غیر این صورت به دلا‌یلی چون نا برابری آموزشی ناشی از طبقاتی شدن مدارس نه تنها موجودیت مدارس غیر دولتی را همچون گذشته و حاضر در ابهام فرو می‌برد، بلکه تبعات آن به مدارس دولتی نیز سرایت کرده، علا‌وه بر هرز رفتن نیرو‌های انسانی و سرمایه‌های مادی و معنوی، به مرگ اصل سی ام قانون اساسی می‌انجامد.


کمیته طبقاتی شدن مدارس، پس از بحث و گفتگو پیشنهادهای زیر را ارئه داد.

1- جلو گیری از ورود نهاد‌های غیر آموزشی در مدارس

2- تجدید نظر در قوانین مدارس غیر دولتی

3- نظارت، بازرسی و ارزشیابی مستمر و اداری مدارس

4- اولویت دادن به عمومی‌کردن علم و پرهیز از نخبه گرایی تبلیغاتی

5- استاندارد کردن مدارس غیر انتفاعی

6- مرتفع کردن مشکلا‌ت معیشتی معلمان تا انگیزه آن‌ها در مدارس دولتی از بین نرود.

 

همچنین کمیته پیگیری حقوقی از متهمان صنفی، پیشنهاد کرد، دبیرخانه، با همکاری تشکل‌های صنفی با نهاد‌های مربوطه به گفتگو پردازدو در صورت عدم حصول نتیجه، از تشکل‌های صنفی دعوت شود که اقدامات لا‌زم را انجام دهند.

در پایان بیانیه زیر صادر گردید:



بیانیه ی پایانی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

23 و 24 شهریور ماه 84 در نشست اردبیل


به نام خداوند جان وخرد


حسرت نبرم به از خواب آن مرداب کارام درون شب خفته است

دریایم و نیست باکم از طوفان دریا همه عمر، خوابش آشفته است



فرهنگیان آگاه و اندیشمند

همانگونه که می‌دانید حرکت صنفی ما یک حرکت عدالت طلبانه و مستمر است و دست یابی به حقوق صنفی ایجاب می‌کند که با عزمی‌جزم به آینده‌ای روشن بنگریم و از ناهمواری راه وسختی و مرارت‌های حرکت و بی مهری برخی مسئولا‌ن خسته نشویم، اگر چه در بخش موثر حاکمیت اراده‌ای راسخ برای رفع تبعیض و تحقق عدالت نسبی مبرهن نیست اما حق گرفتنی است و نمایندگان شما در تشکل‌ها با جدیت وافر پیگیر خواسته‌ها هستند.


یاران همراه،

اگر چنانچه تشکل‌ها در برهه ای از حیات خود سکوت کرده‌اند، این امر ناشی از رعب ایجاد شده نبوده است بلکه حاصل درک درست و معقول آنها از شرایط ویژه ی مملکتی، جهانی و حفظ منافع ملی بوده است که البته این درک باید متقابل باشد. بی تردید تنها راه رسیدن به خواسته‌های بر حق خویش، وحدت، همدلی، هم اندیشی و حضور گسترده در فراخوان‌های صنفی - فرهنگی است.


فرهنگیان ارجمند،

نمایندگان شما در تشکل‌های صنفی در تاریخ 23 و 24 شهریور ماه 1384 در اردبیل گرد هم آمدند و اهم خواسته‌های شما را پس از بحث و تبادل نظر به شرح زیر اعلا‌م می‌دارند:


1 - رفع تبعیض فاحش موجود بین فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته با سایر کارکنان دولت در مجموع دریافت‌ها و تسهیلا‌ت و تحقق عدالت و بر قراری برابری و مساوات .


2 - تغییر نگرش منفی مسئولا‌ن به آموزش و پرورش و احیای شخصیت معلمان و انتخاب وزیری شایسته و توانمند برای این وزاتخانه .


3- صدور پروانه فعالیت برای تشکل‌های بلا‌تکلیف در اسرع وقت، بر اساس ماده 12 از فصل دوم قانون احزاب و تشکل‌ها توسط وزارت کشور و کمیسیون ماده 10


4- مختومه کردن پرونده و تبرئه فعالا‌ن صنفی به وسیله دستگاههای قضایی و امنیتی و پرهیز از پرونده سازی و امنیتی کردن مراکز آموزشی


5- حمایت قضایی دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش از فعالا‌ن صنفی، فرهنگی، بر اساس مصوبه قضایی کارکنان دولت در سال 1376


6- تقلیل روزهای تدریس آموزگاران و توجه ویژه به مقطع ابتدایی، حل مشکلا‌ت ویژه مشاوران، دفترداران و نیروهای خدماتی .


7 - فراهم آوردن امکانات لا‌زم و در حد استاندارد، در مدارس دولتی به منظور جلوگیری از تنزل جایگاه و افت تحصیلی در مدارس دولتی .



لذا برای نیل به اهداف و تحقق خواسته‌ها در روز چهارشنبه 13 مهر ماه 84، مصادف با روز جهانی معلم، از ساعت 5/8 تا 5/11 صبح در مراکز استانها در سازمان آموزش و پرورش و در شهرستانها در نواحی و مناطق گرد هم می‌آییم تا ضمن بزرگداشت مقام معلم و تکرار چندین باره خواسته‌های بر حق و پافشاری بر تحقق آن‌ها ، بتوانیم توجه دولت جدید را که پیوسته شعار عدالت محوری و مهر ورزی، سرداده است جلب نماییم .


در پایان امیدواریم که دولت جدید در اسرع وقت به خواسته‌های بر حق فرهنگیان، پاسخ مثبت داده به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشاند در غیر این صورت تشکل‌های صنفی در نشست فوق العاده خود، تصمیمات جدی تری را اتخاذ خواهند کرد .


خدایا عدالت خواهان را غیرت و استواری عطا فرما




باسپاس - تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران - ) کانون صنفی معلمان لا‌هیجان - کانون صنفی معلمان کرمانشاه - کانون صنفی معلمان همدان - انجمن صنفی فرهنگیان خراسان - کانون صنفی فرهنگیان اصفهان - کانون فرهنگیان یزد - کانون فرهنگیان شیراز - کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین - مجمع صنفی فرهنگیان ایلا‌م - کانون صنفی معلمان نکا - کانون معلمان شهر ری - کانون صنفی فرهنگیان کاشان - کانون صنفی فرهنگیان کوچصفهان - کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان - کانون صنفی فرهنگیان گیلا‌ن ( رشت - ) کانون صنفی معلمان مازندران - کانون صنفی معلمان ارومیه - اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز - کانون صنفی معلمان استان مرکزی - کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی - کانون صنفی معلمان اردبیل - جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه - انجمن صنفی معلمان استان کردستان - هیات موسس انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر - کانون صنفی معلمان قایم شهر - سازمان صنفی معلمان آذربایجان شرقی - کانون صنفی فرهنگیان شهرستان شوشتر - کانون صنفی معلمان کرمان - کانون صنفی معلمان چهار محال بختیاری

9 سال پیش در چنین روزی ...

9سال پیش در چنین روزی ...


10 شهریور 1385



تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان

بیست و پنجم بیانیه– دانشکده شریعتی تهران – خانی آباد

 

9 و 10  شهریور سال 1385

 

 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران طبق آیین نامه اجرایی خود سالی دو بار تشکیل گردهمایی 
می دهد. یکی در اواخر زمستان و دیگری در اواخر تابستان . در همین راستا در 9 و 10 شهریور 85 
گردهمایی تشکیل شد. از سه نهاد دعوت به عمل آمد:

 

1.  وزیر آموزش و پرورش

2.  رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس هفتم

3.  نماینده وزارت کشور

 

متاسفانه فقط مسئول تشکل های غیر دولتی وزارت کشور  حضور یافتند و آقای حاجی بابایی رئیس 
فراکسیون فرهنگیان مجلس نمابری فرستادند که به شهرستان می روند . وزیر آموزش و پرورش  هیچ 
پاسخی ندادند. تشکل های صنفی به وزیر آموزش و پرورش  وقت (فرشیدی) پنج نامه کتبی تا آن زمان 
تحویل داده بودند. دو نامه توسط دبیرخانه اردبیل و یک نامه از طرف دبیرخانه تهران و دو نامه هم توسط همکاران در سفر استانی رئیس جمهور (احمدی نژاد) یکی در شهرکرد و دیگری در سراوان.

روز قبل از اخذ رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش ، کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) ملاقاتی با آقای فرشیدی داشتند و مسائل ساختاری آموزش و پرورش  مطرح شد ولی پاسخ های ایشان عمیق و قابل تامل نبود. اما جالب است که همان مسائلی را که فعالان صنفی با ایشان مطرح کردند در سخنانشان برای اخذ رای،‌ 
در مجلس بیان کردند !!


متاسفانه این اولین باری نیست که شخصی پس از رسیدن به مقام وعده هایش را فراموش می کند. چون از ابتدا 
بر مبنای خط مشی سیاسی ای که بر او حاکم بوده است ،‌ عمل کرده است. کما اینکه وزیر وقت اصلاحات فقط زمانی با کانون صنفی معلمان ایران ملاقات کرد، ‌که روز قبل از آن معلمان در مقابل مجلس اجتماع کردند و 
تا دانشگاه تهران به صورت تظاهرات راهپیمایی نمودند.


فرشیدی هم به ملاقات با تشکل ها پاسخ نداد،‌ تا سرانجام در آذر ماه 1386 مجبور به استعفاء شد. عملکرد 
وزرای سابق آموزش و پرورش  برای وزیران آینده آن درسی است تا از روش های سازنده و معلم پسند 
استفاده کنند. به هر حال تشکل های صنفی سراسر کشور طی حدود 8 سال فعالیت،‌ با مسئولان کشور و 
نمایندگان مجلس ملاقات های بسیار داشته اند و درباره ی مسائل معیشتی – منزلتی معلمان و ساختار 
بیمار آموزش و پرورش و حقوق دانش آموزان ، بحث و مذاکره نموده اند. تشکل های صنفی طی این مدت 
در عمل نشان داده اند که مستقل و صنفی عمل می کنند و از قدرت و گرایش های حزبی به دور هستند.


 تشکل های صنفی اعتقاد دارند که باید آنقدر قوی باشند که هر دولتی سر کار باشد ،‌ در جهت رفع مسائل معلمان و آموزش و پرورش ایشان را مورد مذاکره و گفت و گو قرار دهد. تشکل ها تا کنون هزینه های مادی و معنوی بسیاری در جهت احقاق حقوق صنفی معلمان متحمل شده اند. فعالیت تشکل ها متکی به فرد نیست ، بلکه در نهایت خرد جمعی تشکل،‌ جامه عمل می پوشد. در جلسه گردهمایی شهریور 1385 تصمیماتی گرفته شد که مهمترین آن انجام انتخابات شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور بود. 


در این جلسه تصمیم گرفته شد شورای مرکزی،‌ ضمن پای بندی به اساسنامه و آیین نامه اجرایی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور،‌ در تمام کارهای اجرایی و تصمیم گیری تشکل ها می تواند وارد شود به جز تعلیق و باطل کردن بیانیه های تشکل های صنفی معلمان.


تعلیق و باطل کردن بیانیه های تشکل های صنفی فقط در اختیار گردهمایی تشکل های صنفی سراسر کشور با 40 تشکل است. در انتخابات گردهمایی شهریور 1385 شورای مرکزی به ترتیب زیر انتخاب شدند:

 

1.  اصفهان

2.  اردبیل

3.  تهران

4.  کرمانشاه

5.  رشت

6.  شیراز

7.  مشهد

8.  یزد

9.  همدان

 

تصمیم دیگر آنها : تجمع 13 مهر ماه (5 اکتبر) روز جهانی معلم ،‌ تشکل ها طبق سنوات قبل در ادارات و سازمان آموزش و پرورش تجمع داشته باشند. مسئله دیگری که مورد بحث و گفت و گوی معلمان قرار گرفت عدم دخالت تشکل های صنفی فرهنگیان در رفتار سیاسی و قدرت سیاسی از جمله نامزدی برای انتخابات شورای شهر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری بود. طبق معمول کشور های پیشرفته معلمانی که تصمیم دارند در قدرت سیاسی شرکت کنند به احزاب سیاسی مورد علاقه خود بروند. تشکل های صنفی در ساختار ، نهادی مدنی و مردمی هستند و بر مسئله غیر حزبی و غیر سیاسی بودن تاکید دارند. 


در پایان بیانیه تشکل های صنفی اعلام نمودند که در راستای دادخواهی و ایستادگی برای احقاق حقوق فرهنگیان و در جهت رفع تبعیض تلاش خواهند کرد. بیانیه صادر شده به شرح زیر است :

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

بیانیه پایانی همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور نهم و دهم شهریور 85 – تهران

 

بی تردید در هزاره سوم کشورهایی می توانند به حیات علمی و فرهنگی خود ادامه دهند که با سرمایه گذاری گسترده و اصولی در آموزش و پرورش به متولیان اصلی تعلیم و تربیت یعنی معلمان توجه ویژه داشته باشند. فرصت ها در گذرند و کشورهای جهان در عرصه رقابت علمی و تکنولوژیکی گوی سبقت را از هم می ربایند ولی هنوز نیازهای اولیه ی ناخدایان کشتی علم و دانش که چشم مردم برای ورود به رقابت علمی و فنی با سایر ملل 
به تلاش و اهتمام آنها دوخته شده ،فراهم نگردیده است.


بی عدالتی بی حد و حصر بر معلمان که نقش استراتژیک در آینده ی کشور دارند در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و جای شگفتی است که این مسائل و مصایب کمترین تحرکی در نزد تصمیم گیران بلند پایه کشور برای رفع ظلم ایجاد نکرده و نمی کند.


نمایندگان محترم شورای اسلامی

معلمان ایران در سال های اخیر برای آگاه نمودن مسئولان کشورنسبت به بی عدالتی های آشکار، کلیه ی اقدامات لازم، اعم از دیدارهای حضوری ، انجام مکاتبات ، تهیه ی طومارها ، گردهمایی و .... را انجام دادند و برای این اقدامات بعضا مورد مؤاخذه قرار گرفته اند و حتی دستگیر و زندانی شده اند ولی از جانب مراجع ذی ربط اقدام موثری در جهت رفع تبعیض های ناروا و برقراری عدالت به عمل نیامده است. گویی گوش شنوایی برای شنیدن دردها و اراده ای برای حل مشکلات معلمان در نزد مسئولان وجود ندارد .


نمایندگان محترم

آنچه در عرصه ی تعلیم و تربیت اتفاق می افتد فاجعه ای است که گویی کسی به عمق آ ن نیندیشیده است. متاسفانه در ساختار ما با تغییر یک وزیر همه سیاست گذاری ها و مناسبات اداری و سازمانی دستخوش تغییر و تحول می گردد. چه کسانی پاسخگوی اتلاف هزینه هایی هستند که اینگونه با تغییر یک وزیر بر پیکره این سیستم تحمیل می گردد.


فرزندان این ملت که به آموزش و پرورش سپرده می شوند چه گناهی مرتکب شده اند که می بایست به آزمایشگاه روش منسوخ آزمون و خطای مسئولان سیاسی و خطی آموزش و پرورش تبدیل گردند. یک روز معاونت پرورشی حذف و یا ادغام می شود و روزی دیگر دوباره احیاء می شود. یک روز انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان تبلیغ و اجرا می شود و روز دیگر منسوخ می گردد و صدها نکته دیگر که همگان بر آن واقفند. این در حالی است که همه می دانند کار فرهنگی یک کار دراز مدت است و آلوده نمودن آن به سلایق سیاسی و جناحی نتیجه ای جز نابودی فرهنگ و آ.پ کشور نخواهد داشت. 


بدیهی است که در این میان دانش آموزان و فرهنگیان بیشترین آسیب را دیده و می بینند. سوال اساسی این است که چرا نمایندگان محترم مجلس در این رابطه سکوت اختیار کرده اند و به وظیفه ی نظارتی خود عمل نمی کنند. بعد از روی کار آمدن دولت نهم، معلمان سراسر کشور چشم انتظار تحقق وعده های داده شده توسط وزیر آ.پ شدند. وزیر محترم در هنگام ارائه برنامه خود به مجلس شورای اسلامی اعلام کردند که تا پایان سال 84 حداقل پنج کار بزرگ برای فرهنگیان انجام خواهند داد و به لحاظ همین وعده ها بود که موفق به اخذ رای اعتماد آن هم در اندازه حداقلی شد.


امروز عدم تحقق کلیه ی وعده های ایشان بر نمایندگان پوشیده نیست . شخص وزیر از فردای روز رای اعتماد ، هر آنچه را که وعده داده بودند انکار نمودند. ایشان رسما نمایندگان معلمان در کانون های صنفی را به هیچ می انگارند و آنها را در حاشیه می دانند، دعوت های مکرر آنها را برای طرح مسائل و مشکلات فرهنگیان بی پاسخ می گذارند. ایشان فاقد دکترین کار آمد برای اداره وزارت خانه عظیم آموزش و پرورش هستند. شرایط جهانی را در عرصه ی تحولات عمیق نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه تعلیم و تربیت در نظر نمی گیرند، با تغییرات نا بجا، بی مهابا و بدون تدبیر و تسویه سازی در عرصه نیروی انسانی بر تنش ها دامن می زدند و خود را به هیچ یک از طرح ها و برنامه هایی که شعار آن را از تریبون مجلس سر دادند، پای بند نمی دانند.


شرح عملکرد ضعیف و ناتوانایی های وزیر محترم که مثنوی هفتاد من است در این مختصر نمی گنجد. لذا نمایندگان فرهنگیان در کانون های معلمان سراسر کشور در نشست سالانه ی خود در شهریور ماه در تهران که از نمایندگان عزیز بخواهند عملکرد یک ساله وزیر محترم را مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن در خصوص کفایت یا عدم کفایت ایشان تصمیم لازم را اتخاذ نمایند.


سخنی با فرهنگیان عدالت خواه

همکاران همراه، چنین به نظر می رسید که تشکل های صنفی فرهنگیان مانند بسیاری از فعالان صنفی جامعه، به رکود و خمودگی گرفتار آمده اند و یا دچار یاس و سرخوردگی  گردیده اند اما با اصرار و پا فشاری شما در خواست های بر حقتان در گردهمایی ها و نشست های اعتراض آمیز بر این واقعیت صحه گذارد که فرهنگیان فرهیخته، آگاهانه و به دور از جنجال های سیاسی و خطی بر حقوق پایمال شده خویش پای می فشارند. 


لذا تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در راستای دادخواهی و ایستادگی بر حقوق حقه ی عموم فرهنگیان ضمن اینکه همه ی اقدامات مدنی و قانونمند را در جهت رفع تبعیض و نا برابری حق خود می دانند، از فرهنگیان سراسر کشور دعوت می نمایند در روز 13 مهر ماه 85 برای گرامی داشت روز جهانی معلم از ساعت 10 الی 12 در محوطه سازمان آموزش و پرورش استان ها و ادارات شهرستان ها گرد هم آیند (لازم به ذکر است ساعت گردهمایی متناسب با شرایط استان ها قابل تغییر است) از مسئولان اجرائی کشور نیز قاطعانه تحقق وعده های داده شده در خصوص تصویب و اجرای نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت، تعمیم طرح ارتقای شغلی برای همه فرهنگیان و رفع تبعیض های ناروای درون و برون سازمانی در خصوص دارندگان مدارک فوق لیسانس و دکتری و بازنشستگان و نیز رسیدگی به مشکلات ویژه ی عوامل اجرائی ادارات و مدارس را داریم.


امید است مسئولان با اقدامات عملی خود مانع از فرو ریختن پایه های علمی ، فرهنگ و اندیشه در سرزمینی شوند که روزگاری جهانیان جیره خوار سفره دانش ، فرهنگ و تمدن آن بوده اند.


و اما سخنی با اولیاء محترم دانش آموزان ،

سیل بنیان کنی که امروز فرهنگ و فرهنگی را تهدید می کند ، بی عدالتی و ظلمی است که دور نمای علم اندوزی و دانش پژوهی را تیره و آینده فرزندان این مرز و بوم را مبهم و تاریک گردانیده است. شما یقینا واقفید که از معلم ناامید و ناراضی نمی توان انتظار تربیت نسلی امیدوار، با نشاط و پر توان را داشت. ریشه همه این نابسامانی ها در پایمال شدن ارزش های مدنی و حقوق معلمان است و این خود آشکارا تیشه زدن به ریشه علم است و سخن آخر اینکه رنج معلم، رنج بی عدالتی، رنج وطن، رنج آینده و رنج آینده سازان مملکت اسلامی است.

 

کانون صنفی معلمان ایران ( تهران ) – کانون صنفی معلمان اردبیل – کانون صنفی فرهنگیان یزد – 
کانون صنفی فرهنگیان اصفهان – کانون صنفی فرهنگیان گیلان (رشت) – کانون فرهنگیان شیراز – 
کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی معلمان کرمانشاه – کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین – 
کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – مجمع صنفی فرهنگیان ایلام – اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز – 
کانون صنفی معلمان ارومیه – کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی – کانون صنفی فرهنگیان شوشتر – 
انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شهر – کانون صنفی فرهنگیان شهر رضا – کانون صنفی معلمان استان مرکزی – کانون معلمان شهرری (در حال تاسیس ) – کانون فرهنگیان اسلام شهر – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – 
کانون صنفی معلمان ملایر – کانون صنفی فرهنگیان استان قم – کانون صنفی معلمان نکاء – 
جامعه فرهنگیان آستانه اشرفیه – کانون صنفی معلمان چهار محال بختیاری (هیئت موءسس ) – 
کانون صنفی معلمان ازنا (در حال تاسیس ) – کانون صنفی معلمان دزفول – کانون صنفی معلمان خراسان – 
کانون صنفی معلمان ابهر ( هیئت موسس )

14 سال پیش در چنین روزی...

    14  سال پیش در چنین روزی ... ۹ شهریور ۸۵

14 سال پیش در چنین روزی ...

۹ شهریور    82


هو العلیم

 

استیضاح حاجی وزیر آموزش و پرورش


استیضاح حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش با کوشش جناح اقلیت مجلس ششم و به پیگیری حاجی بابایی نماینده همدان انجام گرفت. تشکل های صنفی معلمان ایران در روز استیضاح به تاریخ 9 شهریور 82 در صحن علنی مجلس و در جایگاه تماشاچی ها حضور یافتند و شاهد مذاکرات موافق و مخالفان استیضاح وزیر بودند.

طبق معمول هرگاه که قدرت در دست جناح خاصی باشد از وزیر وقت خود دفاع می کند. بنابر این نمایندگان موافق دولت وقت تلاش می کردند که استیضاح انجام نگیرد و به روش های گوناگون از برخی نمایندگان درخواست می کردند که امضاهای خود را پس بگیرند.

از رفت و آمد هایی که در مجلس جاری و ساری بود این گونه به نظر می رسید که استیضاح رای نمی آورد. متاسفانه بیانیه یکی از تشکل های سیاسی تهران (سازمان معلمان) بین نمایندگان مبنی بر مخالفت با استیضاح توضیح شد.

وضعیت نامناسب معیشتی معلمان ومسائل ساختاری آموزش و پرورش وعدم توجه به نیروهای کیفی در آموزش و پرورش موجب شد استیضاح حاجی وزیر سابق رای نیاورد.

 

مسئله بسیار جالب اینکه، در بعضی موارد استیضاح حاجی شباهت زیادی به طرح استیضاح فرشیدی وزیر قبلی آموزش و پرورش در دولت نهم داشت.

 

 

برخی از وعده هایی که وزیر آموزش و پرورش در وقت رای اعتماد به مجلس شورا و معلمان و فرهنگیان داده بود، عبارت بودند از : بهبود مدیریت، اصلاح ساختار آموزش و پرورش و ...

 

بعد از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، از تعداد 236 رای ماخوذه 68 رای سفید (موافق استیضاح) و 159 رای کبود (مخالف استیضاح) و 10 رای زرد (ممتنع) به وزیر آموزش و پرورش رای دادند. در پایان جلسه استیضاح، تشکل های صنفی معلمان بدون جهت گیری موافقت یا مخالفت از استیضاح، همچنان بر رفع مسائل بنیادی آموزش و پرورش تاکید کردند!

اما متاسفانه نه وزیر سابق و وزیر کنونی توجه ای به پیشنهادات و نقطه نظرهای تشکل های صنفی ندارند و با آن ها وارد تعامل و گفت و گوی به صورت جدی و اساسی نمی شوند. شاید ایشان فکر می کنند که تشکل ها در حاشیه هستند! و یا به وسوسه های کسانی گوش می دهند که ثنا گویند و می کوشند که تشکل های صنفی معلمان را وابسته به جناح های قدرت معرفی نمایند!

در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی 26 بیانیه، و چندین سال فعالیت مستقل نشان دادند که وابسته به قدرت نیستند. زیرا روند کار اکثر تشکل های صنفی معلمان چنین است که  اعضای هیئت مدیره حق گرفتن هیچ پست و مقامی بالاتر از مدیریت مدرسه را ندارند تا حق نظارت و نقد آموزش و پرورش را بدون وابستگی به قدرت و به صورت مستقل و آزادانه به انجام رسانند.

تشکل های صنفی معلمان طی این مدت هزینه های مالی و اجتماعی بسیاری در راه احقاق حقوق معلمان پرداخته اند و از معلمان توقعی جز حمایت ندارند. کسانی که به چنین استقلال داشتنی باور ندارند می توانند به روش های گوناگون تحقیق و بررسی کنند.

 

گزارش کامل استیضاح در شماره 1 هفته نامه قلم معلم آمده است و در پایان بیانیه زیر صادر شد:

 

 

بیانیه شماره 9  شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

 

 

 

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان

 

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد ...

 

با سلام حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 سال هاست که انباشتگی خواسته ها و مطالبات معلمان به مرز بحران و انفجار رسیده است و اعتراضات آشکار فرهنگیان توجه همگان را به خود معطوف کرده است. ساختار بیمار آموزش و پرورش از یک سو و سوء مدیریت ها و استفاده مکرر از روش منسوخ آزمایش و خطا که بیش از دو دهه بر نظام تعلیم و تربیت کشور حاکم بوده است از دیگر سو شرایط دشواری را برای فرهنگ و فرهنگیان فراهم نموده است.

 همچنین فاصله عمیق طبقاتی و اختلاف فرهنگی ناشی از آن، محیط مدارس کشور را که عرصه تعلیم و تربیت است را به صحنه برخورد فرهنگ ها و میدان گسترش فساد و اعتیاد کشانده و 
می کشاند و زمینه گسترش اعتیاد و فحشا و دیگر ناهنجاری های اجتماعی را فراهم نموده و 
می نماید. اما انباشتگی مطالبات و افت تحصیلی و رواج فساد و اعتیاد پدیده ای نیست که محصول دو سال اخیر باشد. آنچه امروز در عرصه اجتماعی مشاهده می شود نتیجه عملکرد ناصواب مسئولانی است که علی رغم نقشی که در ایجاد این فضای آلوده داشته اند هرگز به پرسش و استیضاح کشیده نشده اند.

    با این وجود ضمن استقبال از اصل استیضاح به عنوان حقی که شایسته است به دور از جناح بندی های سیاسی از آن استفاده شود از نمایندگان محترم مجلس می خواهیم که با غنیمت شمردن فرصت به وجود آمده به بررسی مسائل آموزش و پرورش پرداخته و به جای دفاع و یا حمله غیر منصفانه به نقد عملکرد کسانی که در ایجاد این کاستی ها و کم کاری ها سهیم بوده اند بپردازند. پس شایسته است که وزیر و نمایندگان محترم مجلس با تمام توان در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش واصلاح بنیاد آن که بارها وعده داده اند همت گمارند و مجموعه ی نظام و مردم را برای حل این نابسامانی ها یاری بطلبند.

آری استیضاح حق نمایندگان است و شایسته است که از آقای حاجی پرسیده شود که تا چه حد در اجرای رئوس برنامه های اجرایی آموزش و پرورش که در زمان گرفتن رای اعتماد به مجلس ارائه نموده اند موفق بوده اند؟

آیا به وعده هایی چون برخورداری ازآموزش و پرورش مناسب، افزایش سهم آموزش و پرورش در اقتصاد برای بهبود سطح معیشتی و قدرت خرید فرهنگیان، نهادینه کردن و گسترش مشارکت معلمان، مدیران، متفکران، کارشناسان، دانش آموزان و خانواده ها در فرایند تصمیم سازی ها حمایت از ایجاد و توسعه سازمان ها و اتحادیه های صنفی و تخصصی فرهنگیان و تهیه ساز و کار مناسب برای برخورداری و نهادمند از تشکل های علمی، تخصصی، صنفی، صاحب نظران و موسسات پژوهشی خصوصا تشکل های معلمان و دانش آموزان و ... عمل نموده اند؟

 

  آیا در ایجاد یک محیط با نشاط برای معلمان و دانش آموزان و تدوین و اجرای صحیح آیین نامه هایی همچونانتخاب مدیران مدارس توسط معلمان، حفظ استقلال و ثبات رای در عزل و نصب مدیران ناشایسته و شایسته، جلب اعتماد عمومی و دفاع از حقوق و حیثیت معلمانی که به ناحق مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته اند موفق بوده اند؟

 

با این که با ایجاد جو پلیسی و ناتوانی در جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و عدم پیگری خواسته های بر حق فرهنگیان در مجلس و دولت عملا نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی ارائه نمایند تردیدی نیست که صدها هزار فرهنگی به قضاوت و رای عادلانه نمایندگان محترم چشم دوخته اند. لذا به این وسیله ضمن تاکید بر این نکته که خواسته های اصلی فرهنگیان و اصلاح بنیادی آموزش و پرورش به حذف یا ابقای آقای حاجی وابسته نیست از تمامی نمایندگان ملت در خواست می نماییم به دور از جناح بندی ها و توافقات سیاسی پشت پرده به دفاع از حقوق از دست رفته فرهنگیان پرداخته و به رفع بنیادی مشکلات جامعه فرهنگی همت گمارند. چراکه وقت تنگ است و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد...  



9 شهریور 1382

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران