تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

14 سال پیش در چنین روزی...

    14  سال پیش در چنین روزی ... ۹ شهریور ۸۵

14 سال پیش در چنین روزی ...

۹ شهریور    82


هو العلیم

 

استیضاح حاجی وزیر آموزش و پرورش


استیضاح حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش با کوشش جناح اقلیت مجلس ششم و به پیگیری حاجی بابایی نماینده همدان انجام گرفت. تشکل های صنفی معلمان ایران در روز استیضاح به تاریخ 9 شهریور 82 در صحن علنی مجلس و در جایگاه تماشاچی ها حضور یافتند و شاهد مذاکرات موافق و مخالفان استیضاح وزیر بودند.

طبق معمول هرگاه که قدرت در دست جناح خاصی باشد از وزیر وقت خود دفاع می کند. بنابر این نمایندگان موافق دولت وقت تلاش می کردند که استیضاح انجام نگیرد و به روش های گوناگون از برخی نمایندگان درخواست می کردند که امضاهای خود را پس بگیرند.

از رفت و آمد هایی که در مجلس جاری و ساری بود این گونه به نظر می رسید که استیضاح رای نمی آورد. متاسفانه بیانیه یکی از تشکل های سیاسی تهران (سازمان معلمان) بین نمایندگان مبنی بر مخالفت با استیضاح توضیح شد.

وضعیت نامناسب معیشتی معلمان ومسائل ساختاری آموزش و پرورش وعدم توجه به نیروهای کیفی در آموزش و پرورش موجب شد استیضاح حاجی وزیر سابق رای نیاورد.

 

مسئله بسیار جالب اینکه، در بعضی موارد استیضاح حاجی شباهت زیادی به طرح استیضاح فرشیدی وزیر قبلی آموزش و پرورش در دولت نهم داشت.

 

 

برخی از وعده هایی که وزیر آموزش و پرورش در وقت رای اعتماد به مجلس شورا و معلمان و فرهنگیان داده بود، عبارت بودند از : بهبود مدیریت، اصلاح ساختار آموزش و پرورش و ...

 

بعد از سخنان موافقان و مخالفان استیضاح، از تعداد 236 رای ماخوذه 68 رای سفید (موافق استیضاح) و 159 رای کبود (مخالف استیضاح) و 10 رای زرد (ممتنع) به وزیر آموزش و پرورش رای دادند. در پایان جلسه استیضاح، تشکل های صنفی معلمان بدون جهت گیری موافقت یا مخالفت از استیضاح، همچنان بر رفع مسائل بنیادی آموزش و پرورش تاکید کردند!

اما متاسفانه نه وزیر سابق و وزیر کنونی توجه ای به پیشنهادات و نقطه نظرهای تشکل های صنفی ندارند و با آن ها وارد تعامل و گفت و گوی به صورت جدی و اساسی نمی شوند. شاید ایشان فکر می کنند که تشکل ها در حاشیه هستند! و یا به وسوسه های کسانی گوش می دهند که ثنا گویند و می کوشند که تشکل های صنفی معلمان را وابسته به جناح های قدرت معرفی نمایند!

در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی 26 بیانیه، و چندین سال فعالیت مستقل نشان دادند که وابسته به قدرت نیستند. زیرا روند کار اکثر تشکل های صنفی معلمان چنین است که  اعضای هیئت مدیره حق گرفتن هیچ پست و مقامی بالاتر از مدیریت مدرسه را ندارند تا حق نظارت و نقد آموزش و پرورش را بدون وابستگی به قدرت و به صورت مستقل و آزادانه به انجام رسانند.

تشکل های صنفی معلمان طی این مدت هزینه های مالی و اجتماعی بسیاری در راه احقاق حقوق معلمان پرداخته اند و از معلمان توقعی جز حمایت ندارند. کسانی که به چنین استقلال داشتنی باور ندارند می توانند به روش های گوناگون تحقیق و بررسی کنند.

 

گزارش کامل استیضاح در شماره 1 هفته نامه قلم معلم آمده است و در پایان بیانیه زیر صادر شد:

 

 

بیانیه شماره 9  شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران:

 

 

 

 

به نام خداوند بخشنده و مهربان

 

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد ...

 

با سلام حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 سال هاست که انباشتگی خواسته ها و مطالبات معلمان به مرز بحران و انفجار رسیده است و اعتراضات آشکار فرهنگیان توجه همگان را به خود معطوف کرده است. ساختار بیمار آموزش و پرورش از یک سو و سوء مدیریت ها و استفاده مکرر از روش منسوخ آزمایش و خطا که بیش از دو دهه بر نظام تعلیم و تربیت کشور حاکم بوده است از دیگر سو شرایط دشواری را برای فرهنگ و فرهنگیان فراهم نموده است.

 همچنین فاصله عمیق طبقاتی و اختلاف فرهنگی ناشی از آن، محیط مدارس کشور را که عرصه تعلیم و تربیت است را به صحنه برخورد فرهنگ ها و میدان گسترش فساد و اعتیاد کشانده و 
می کشاند و زمینه گسترش اعتیاد و فحشا و دیگر ناهنجاری های اجتماعی را فراهم نموده و 
می نماید. اما انباشتگی مطالبات و افت تحصیلی و رواج فساد و اعتیاد پدیده ای نیست که محصول دو سال اخیر باشد. آنچه امروز در عرصه اجتماعی مشاهده می شود نتیجه عملکرد ناصواب مسئولانی است که علی رغم نقشی که در ایجاد این فضای آلوده داشته اند هرگز به پرسش و استیضاح کشیده نشده اند.

    با این وجود ضمن استقبال از اصل استیضاح به عنوان حقی که شایسته است به دور از جناح بندی های سیاسی از آن استفاده شود از نمایندگان محترم مجلس می خواهیم که با غنیمت شمردن فرصت به وجود آمده به بررسی مسائل آموزش و پرورش پرداخته و به جای دفاع و یا حمله غیر منصفانه به نقد عملکرد کسانی که در ایجاد این کاستی ها و کم کاری ها سهیم بوده اند بپردازند. پس شایسته است که وزیر و نمایندگان محترم مجلس با تمام توان در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش واصلاح بنیاد آن که بارها وعده داده اند همت گمارند و مجموعه ی نظام و مردم را برای حل این نابسامانی ها یاری بطلبند.

آری استیضاح حق نمایندگان است و شایسته است که از آقای حاجی پرسیده شود که تا چه حد در اجرای رئوس برنامه های اجرایی آموزش و پرورش که در زمان گرفتن رای اعتماد به مجلس ارائه نموده اند موفق بوده اند؟

آیا به وعده هایی چون برخورداری ازآموزش و پرورش مناسب، افزایش سهم آموزش و پرورش در اقتصاد برای بهبود سطح معیشتی و قدرت خرید فرهنگیان، نهادینه کردن و گسترش مشارکت معلمان، مدیران، متفکران، کارشناسان، دانش آموزان و خانواده ها در فرایند تصمیم سازی ها حمایت از ایجاد و توسعه سازمان ها و اتحادیه های صنفی و تخصصی فرهنگیان و تهیه ساز و کار مناسب برای برخورداری و نهادمند از تشکل های علمی، تخصصی، صنفی، صاحب نظران و موسسات پژوهشی خصوصا تشکل های معلمان و دانش آموزان و ... عمل نموده اند؟

 

  آیا در ایجاد یک محیط با نشاط برای معلمان و دانش آموزان و تدوین و اجرای صحیح آیین نامه هایی همچونانتخاب مدیران مدارس توسط معلمان، حفظ استقلال و ثبات رای در عزل و نصب مدیران ناشایسته و شایسته، جلب اعتماد عمومی و دفاع از حقوق و حیثیت معلمانی که به ناحق مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته اند موفق بوده اند؟

 

با این که با ایجاد جو پلیسی و ناتوانی در جلب مشارکت فرهنگیان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و عدم پیگری خواسته های بر حق فرهنگیان در مجلس و دولت عملا نتوانسته اند کارنامه قابل قبولی ارائه نمایند تردیدی نیست که صدها هزار فرهنگی به قضاوت و رای عادلانه نمایندگان محترم چشم دوخته اند. لذا به این وسیله ضمن تاکید بر این نکته که خواسته های اصلی فرهنگیان و اصلاح بنیادی آموزش و پرورش به حذف یا ابقای آقای حاجی وابسته نیست از تمامی نمایندگان ملت در خواست می نماییم به دور از جناح بندی ها و توافقات سیاسی پشت پرده به دفاع از حقوق از دست رفته فرهنگیان پرداخته و به رفع بنیادی مشکلات جامعه فرهنگی همت گمارند. چراکه وقت تنگ است و علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد...  



9 شهریور 1382

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد