تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

پاسخگویی و مسئولیت پذیری در تشکل صنفی

پاسخگویی ومسئولیت پذیری در تشکل صنفی" پاسخگو بودن افراد در قبال مسوولیتهایی که بر دوششان گذاشته میشود اصلی است که در هر نهاد و سازمانی برای پبشرفت.آن تشکیلات و.سازمان لازم است. هیات مدیره.تشکل صنفی باید در برابر اعضا و بازرس پاسخگو باشد. تا عملکرد هیات مدیره تشکل مورد ارزیابی قرار گیرد. مسئولیت پذیری از عوامل پیشرفت کار گروهی و کار صنفی است. مسوولیت پذیری افراد هیات.مدیره برخاسته از تعهد و مسئولیتی است که اعضا.و.اساسنامه بر عهده هیات.مدیره گذاشته است. پاسخگویی.هیات مدیره باعث جلب اعتماد اعضای تشکل می گردد. اثربخشی و کارایی کارایی لازم در اعضا ایجاد می.کند.و از خود کامگی هیات مدیره جلوگیری می.کند. در فعالیت صنفی هیات مدیره با بدنه تشکل ارتباط مستمر داشته باشد یکی از روش های ارتباط با هیات مدیره پاسخگو بودن هیات.مدیره.در مقابل اعضا است.این ارتباط فعال صنفی را در انجام صحیح فعالیتهایش و وظایف ترغیب خواهد کرد. اما عصاره آفت تشکل عدم مسوولیت پذیری وگریز از پاسخ گو بودن هیات مدیره است و بی میلی و.بی توجهی به پاسخگویی است. مهمترین عامل بازدارنده مسوولیت پذیری و مسوولیت خواهی در گروه ابهام در عملکرد و ابهام در وظایف تشکل و هیات مدیره است .برای حلوگیری آفت عدم مسئولیت پذیری تعهد هیات.مدیره.مشارکت اعضا را درتصمیم.گیری های تشکل. سهیم سازند. امیدوارم با آموزش های لازم تشکل های صنفی و فعالان این امر مهم انجام شود محمد خاکساری مرداد 95 khaksari902@gmail.con

بخشی از بیانیه 10 فروردین 86 شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

بخشی از بیانیه 10 فروردین 86 جلسه شورای هماهنگی.تشکل های. صنفی فرهنگیان.ایران در تهران " (" پس از یک دهه حرکت صنفی و انجام همه ی اقدامات مدنی اعم از مکاتبات ، طومارها ، تحصن ها ، تجمعات اعتراض آمیز و برگزاری جلسات مکرر با مسئولان اجرائی کشور و نمایندگان مجلس ، برای فرهنگیان کشور روی کار امدن دولتی با شعار مهرورزی و عدالت محوری و مجلسی یا شعار معیشت مداری ، نوید روزهای خوش و رفع تبعیض و بی عدالتی بود ، ولی پس از گذشت سه سال از عمر مجلس و قریب دوسال از عمر دولت ، برهمگان توخالی بودن وعده ها محرز گردید ."

هم قدم با سانسور'همراه دیرینه إیرانی ها

بخشی از مقاله
هم قدم با سانسور ; همراه دیرینه ایرانی ها" از خانم نسرین دانایی  دکترای  جامعه شناسی
مجله گزارش تاریخ 15 اردیبهشت 94"
" ،کاهش اعتماد عمومی و سانسور"
وی بیان کرد: گاهی مساله سانسور جدای از دوران کودکی در شغل یا جریان جامعه ایجاد می‌شود. مثلا کسی که با خلاقیت خود در جامعه حمایت نمی‌شود، سعی می‌کند برخی از جنبه‌های کاری خود را به دلیل عدم دیده شدن سانسور کند.مدرس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز پدیده سانسور و خود‌سانسوری در رسانه‌ها     مشهود‌تر است به‌نحوی که بسیاری از این بخش‌ها به دلیل فشار برخی از سازمان‌ها به خودسانسوری روی می‌آورند و برخی از موارد را حذف می‌کنند در حالی‌که وظیفه رسانه‌ها اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مردم است لذا اگر این وظیفه به‌خوبی انجام نشود پیامدهای منفی به دنبال دارد.
دانایی ادامه داد: سانسور در رسانه‌ها باعث    می‌شود که مخاطبان به سمت دیگری روی بیاورند و دیگر اینکه اعتماد عمومی جامعه نسبت به رسانه کاهش پیدا می‌کند.
وی افزود: در جنبه‌های فردی و جمعی ترس از قانون و مجازات برای املر خودسانسوری بسیار مهم است. مسائلی نظیر عدم پخش رسانه یا پیگرد قانونی عمده انگیزه‌های سانسور در رسانه‌ها هستند.
این جامعه‌شناس با ابراز تاسف از رشد پدیده سانسور در کشور گفت: متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان سوم این مساله وجود دارد البته در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز این امر دیده می‌شود اما قطعا این پدیده در کشورهای جهان سوم بیشتر است.
سانسور عامل مخاطبان از دست رفته
دانایی توضیح داد: یکی از پیامدهای خودسانسوری امروز در ایران مشهود است چرا که مخاطبین بیشتر به سمت رسانه‌های خارجی حرکت کرده‌اند و خلاقیت و پویایی در رسانه‌های مختلفی نظیر تلویزیون، روزنامه، سینما و ... از دست رفته است.
وی بیان کرد: در حقیقت بسیاری از آثار    رسانه‌ای و هنری که با هزینه‌های گزاف انجام می‌شود به‌‌خاطر این امر از عرصه کشور حذف می‌شوند. به‌طور حتم چنین سانسورهایی بر دیدگاه عمومی جامعه تاثیری جز افزایش بد‌بینی ندارد.
دانایی اظهار کرد: داشتن تخصص کافی در فعالان عرصه رسانه و هنر می‌تواند کمی بر کاهش این مقوله تاثیر داشته باشد. یعنی یک فیلم‌ساز، هنرمند یا خبرنگار می‌تواند با استفاده از هوشمندی و تخصص خود علاوه بر رضایت مخاطبین خویش به کار خود ادامه دهد لذا مساله تخصص در این بخش بسیار مهم است.
وی با اشاره به چارچوب‌هایی که هر روز      تنگ‌تر می‌شود گفت‌: البته گاهی چارچوب‌های این عرصه کاملا سلیقه‌ای تعیین می‌شوندبه‌نحوی که حتی صحبت کردن درباره برخی موارد را ممنوع می‌کند به همین خاطر تخصص نمی‌تواند در این‌گونه موارد کمکی کند.
ادارات همرنگ جماعت شده این جامعه شناس گفت: متاسفانه خودسانسوری در سازمان‌ها با عنوان همرنگ جماعت شدن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و خلاقیت و پویایی را در سازمان‌ها و کلیت جامعه تحت تاثیر قرار می‌دهد یعنی کمتر کسی برای از بین بردن روزمرگی تلاش می‌کند.
دانایی بیان کرد: البته مساله سانسور در ایران ریشه تاریخی نیز دارد‌‌‌‌‌. به این نحو که ما از دوران قاجاریه و پهلوی با مشکل آزادی بیان رو به رو بودیم. بی‌سواد نگه داشتن مردم، در کنار نبود آگاهی و حضور جامعه در ترس به تداوم این عرصه انجامیده است.وی هشدار داد: در صورت تداوم و گسترش سانسور خلاقیت و ایده‌های نو در جامعه نابود می‌شود ضمن اینکه مردم به سمت رسانه‌های ماهواره و بین‌المللی حرکت می‌کنند. رشد رسانه‌های خارجی در کشور می‌تواند شایعه‌پراکنی را افزایش دهد. ضمن اینکه به تزریق فرهنگی دیگر به کشور منجر می‌شود.
این جامعه‌شناس پیشنهاد داد: راه‌حلی این مساله را می‌توان بر افزایش سواد رسانه‌ای در بین مردم دانست. در حقیقت با این روش می‌توانیم فاصله دانش و آگاهی جامعه را کاهش دهیم و به جای عدم پخش و سانسور سعی کنیم آگاهی مردم را افزایش دهیم.حذف تعصبات و سلیقه از چارچوب‌ها دانایی گفت: سواد رسانه‌ای یعنی اینکه ما   برنامه‌های رسانه‌ها، مجلات و ... را با دیدگاه انتقادی و به‌جا نگاه کنیم و با توجه به تعصبات بی‌مورد و سلیقه‌ای به سانسور روی نیاوریم در واقع سواد رسانه‌ای نیازمند ترویج نگاه علمی در این عرصه است.وی افزود: حضور آزادی بیان در جامعه به رشد افکار درست کمک می‌کند درحالی‌که روند بالعکس تنها به رشد فرهنگ خارجی و ضعف فرهنگی داخلی و بومی ما می انجامد.به طور  حتم عواملی که از آنها برای رشد پدیده سانسور سخن گفته شد امروز در حال رشد و گسترش است.

خلفیات اجتماعى ایرانیان

Touraj Joudi:

نتایج یک نظرسنجی در بارۀ خُلقیات اجتماعی ایرانیان :



"دکتر مقصود فراستخواه"(جامعه‌شناس) 

یک پیمایش آزمایشی در سطح ملی، که پرسش‌هایی دربارۀ خلقیات اجتماعی ایرانیان به شکل الکترونیکی از بین اعضای هئیت علمی دانشگاه های سراسر کشور انجام داده است و یکی از سؤالات آن پیمایش این بود که: 

اگر روحیات و خلقیات ایرانی بحث انگیز است، بیشتر به کدام مؤلفه‌ها از خلقیات ایرانی مربوط می‌شود؟

نتایج برحسب رتبه،به شرح زیر است:

- بالاترین جوابی که در بحث انگیز بودن خلقیات ایرانی داده بودند، «ضعف فرهنگ کار جمعی و فعالیت مشترک گروهی» بود.

۲- در رتبه بعد «انتقاد پذیری» را بحث‌انگیز دیدند. 

این که ایرانیان از انتقاد آزرده و ناراحت می‌شوند و وقتی کسی از آن ها انتقاد کند، به دل می‌گیرند.

۳- در رتبۀ سوّم به رودربایستی زیاد، تعریف و تمجید در حضور یکدیگر و قضاوت‌های منفی در غیاب یکدیگر اشاره کردند. گفتند، تعارف ایرانیان در حد واقعیت و رفتارشان نیست.

۴- در رتبۀ چهارم گفتند، ایرانیان معمولا ً پنهان‌کاری می‌کنند و غالباً شفاف نیستند.

۵- در رتبۀ پنجم گفتند، ایرانی‌ها خودمدارند؛ بیشتر خواسته‌های خود را مبنا قرار می‌دهند. 

بیش از این که به خواسته‌های جمعی و گروه و منافع عمومی فکر کنند، می‌خواهند خود را نجات دهند.

۶- در رتبۀ ششم معتقد بودند، احساسات در ایران بیشتر بر خردورزی چیره می‌شود.

۷- در رتبۀ هفتم گفتند، «دروغ» بین ایرانیان رواج دارد.

و

۸-سرانجام معتقد بودند ایرانی‌ها به سختی می‌توانند گفت‌و‌گو و توافق پایداری انجام دهند.


این هشت مؤلفه بالاترین فراوانی را در پاسخ‌های پاسخگویان داشت.


ازکتاب ما ایرانیان، صفحۀ ۲۰، نشر نی

(زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی)

علل قانون گریزی مردم ایران

بخشی از مقاله  

"بخشی از مقاله  

"علل قانون گریزی مردم ایران" 

١- آموزش قوانین به عامه مردم و آشنا نمودن آنان به حقوقی که در جامعه دارند به طرق مختلف و انحاء گوناگون بصورت مستمر بسیار ضروری است. 

 2- مسئولان نهادها و ارگانها و کلاً تشکیلات اعمال کننده قدرت حاکمیت بایستی رعایت قانون و احترام به آن را نصب العین قرار دهند.  

٣- مطبوعات و رسانه ها در این رابطه می توانند نقش اساسی داشته باشند، افسوس که در حال حاضر کمترین دخالت و تأثیر را دارند. 

 4- وضع قوانین بایستی منطبق با واقعیات زمانی و مکانی با مضامین روشن و شفاف و عاری از هر گونه ابهام و اجمال صورت گیرد. 

. 5- با قانون شکنان و قانون ستیزان در هر پست و مقام بایستی برخورد قاطع صورت گیرد، ضرب المثل معروف یک بام و دو هوا را شنیده ایم، اگر در خصوص جرم واحدی برخوردهای متفاوتی با قانون شکنان بعمل آید، روحیه قانون ستیزی در عامه مردم تشدید می شود. و در خاتمه این که فرهنگ قانون پذیری یک شبه در جامعه تولید نمی شود... 

در جهت رسدن به این مطلوب، یعنی داشتن یک جامعه قانونمند، علاوه بر لحاظ موارد فوق و نکته های ناگفته دیگر سالیان سال به تلاش مستمر نیازمندیم. 

به امید رسیدن به آن روز. 

عبد الصمد خَر مشاهى وکیل پایه یک داد گسترده 

یکم شهریور ٩٢سایت شخصى 

 

.

 

 

.

إشکالات حکومت دینى

دیهیم استاد توفیق اقتصاددان:

فائزه هاشمی:


دیهیم استاد توفیق اقتصاددان:

فائزه هاشمی: