تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

9سال پیش در چنین روزی ... 20 آذر 82

9سال پیش در چنین روزی ...

20 آذر  82


دهمین بیانیه- 20آذر 82

دانشکده فنی شریعتی خانی آباد

نمایندگان تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور ضمن پیگیری خواسته ها و تحقق نیافتن وعده های برخی مسئولان در تارخ20آذز 82 با حضور در دانشکذه فنی شزیعتی واقع در خانی آباد به بررسی وعده های داده شده توسط مسئولان پرداختنذ . تا برای آینده برنامه ریزیکنند . محمود بهشتی دبیر کل وقت و خانم ثریا دارابی نایب رییس کانون صنفی و تعدادی از اعضا با شماری از نمایندگان مجلس ششم در محل مجلس ملاقات نمودند و به طور رسمی ایشان را برای شرکت در همایش دعوت کردند. . اما متاسفانه فقط حاج بابایی نماینده اقلیت مجلس ششم در جلسه شرکت کرد. ولی در گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در روزهای 9 و 10 شهریور 85در همین دانشکده فنی شریعتی از ایشان دعوت شد که در جلسه حضور یابند پاسخ کتبی دتدند به علت مسافرت به شهرستان نمی توانند در جلسه شرکت کنند .نمی دانم قدرت چیست که انسان را نا شنوا می کند ..یادم می آید که در جلسه 20 اذر 82 تشکل های صنفی معلمان در همین دانشکده در پاسخ به یکی از اعضای هیات مدیره کانون تهران گفتند ک "  الان نمایندگان در روستا ها هستند و تبلیغ می کنند ومن این جا هستم ( نقل از قلم معلم 2دی ماه 82 ) پرسش و پاسخ تشکل های صنفی معلمان با حاج بابایی حاکی از عدم تحقق وعده های نمایندگان و مدیریت برنامه ریزی نسبت به معلمان بود و خواستار اقدام جدی معلمان و مسئولان در تحقق خواسته ها بودند .

از مهمترین مسائل عنوان شده طرح لایحه خدمات نظام پرداخت کشوری بود . معلمان از اولین کارکنان دولت بودند که با تلاش و فعالیت مستمر پیگیر لایحه مدیریت کشوری بوده اند . اکنون که در آذر 85 بسر می بریم و حدود سه سال از آن تاریخ می گذرد . هنوز به تصویب نهایی نرسیده است . و به تازگی تغییراتی در آن داده اند ! در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی نامه ای از آقای خاتمی رئیس جمهور وقت خواستار لایحه نظام آموزشی فرهنگیان بوده اند . نمایندگان تشکل های صنفی معلمان تا 2 بامداد بدون خستگی به بحث و گفت و گو پرداختند تا به نتیجه برسند این همه انرژی و تلاش جز با عشق ، ایثار، از خود گذشتگی و بدون چشم داشت ، نشان از هدف عالی فعالان صنفی در خصوص رشد وتعالی ساختار آموزش و پرورش و احقاق حقوق معلمان کشور دارد . ما شاهدیم که همایش های رسمی در ساعت مشخص شروع و پایان می یابد و علاوه بر حق الزحمه , ساعات شرکت در همایش نیز به عنوان ساعات ضمن خدمت محسوب می شود ! . در پایان جلسه فوق سرانجام ثمره اندیشه ناب نمایندگان تشکل ها بیانیه زیر بود . ( گزارش مشروح این همایش در شماره های 7 و 8 " قلم معلم " سال 82 آمده است 

9سال پیش در چنین روزی ...

20 آذر  82


دهمین بیانیه- 20آذر 82

دانشکده فنی شریعتی خانی آباد

نمایندگان تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور ضمن پیگیری خواسته ها و تحقق نیافتن وعده های برخی مسئولان در تارخ 20آذز 82 با حضور در دانشکذه فنی شزیعتی واقع در خانی آباد به بررسی وعده های داده شده توسط مسئولان پرداختنذ . تا برای آینده برنامه ریزیکنند . محمود بهشتی دبیر کل وقت و خانم ثریا دارابی نایب رییس کانون صنفی و تعدادی از اعضا با شماری از نمایندگان مجلس ششم در محل مجلس ملاقات نمودند و به طور رسمی ایشان را برای شرکت در همایش دعوت کردند. . اما متاسفانه فقط حاج بابایی نماینده اقلیت مجلس ششم در جلسه شرکت کرد. ولی در گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در روزهای 9 و 10 شهریور 85در همین دانشکده فنی شریعتی از ایشان دعوت شد که در جلسه حضور یابند پاسخ کتبی دتدند به علت مسافرت به شهرستان نمی توانند در جلسه شرکت کنند .نمی دانم قدرت چیست که انسان را نا شنوا می کند ..یادم می آید که در جلسه 20 اذر 82 تشکل های صنفی معلمان در همین دانشکده در پاسخ به یکی از اعضای هیات مدیره کانون تهران گفتند ک "  الان نمایندگان در روستا ها هستند و تبلیغ می کنند ومن این جا هستم ( نقل از قلم معلم 2دی ماه 82 ) پرسش و پاسخ تشکل های صنفی معلمان با حاج بابایی حاکی از عدم تحقق وعده های نمایندگان و مدیریت برنامه ریزی نسبت به معلمان بود و خواستار اقدام جدی معلمان و مسئولان در تحقق خواسته ها بودند .

از مهمترین مسائل عنوان شده طرح لایحه خدمات نظام پرداخت کشوری بود . معلمان از اولین کارکنان دولت بودند که با تلاش و فعالیت مستمر پیگیر لایحه مدیریت کشوری بوده اند . اکنون که در آذر 85 بسر می بریم و حدود سه سال از آن تاریخ می گذرد . هنوز به تصویب نهایی نرسیده است . و به تازگی تغییراتی در آن داده اند ! در صورتی که تشکل های صنفی معلمان طی نامه ای از آقای خاتمی رئیس جمهور وقت خواستار لایحه نظام آموزشی فرهنگیان بوده اند . نمایندگان تشکل های صنفی معلمان تا 2 بامداد بدون خستگی به بحث و گفت و گو پرداختند تا به نتیجه برسند این همه انرژی و تلاش جز با عشق ، ایثار، از خود گذشتگی و بدون چشم داشت ، نشان از هدف عالی فعالان صنفی در خصوص رشد وتعالی ساختار آموزش و پرورش و احقاق حقوق معلمان کشور دارد . ما شاهدیم که همایش های رسمی در ساعت مشخص شروع و پایان می یابد و علاوه بر حق الزحمه , ساعات شرکت در همایش نیز به عنوان ساعات ضمن خدمت محسوب می شود ! . در پایان جلسه فوق سرانجام ثمره اندیشه ناب نمایندگان تشکل ها بیانیه زیر بود . ( گزارش مشروح این همایش در شماره های 7 و 8 " قلم معلم " سال 82 آمده است .

    بیانیه گردهمایی تشکل های صنفی – 20 /9 / 82 – تهران

 به نام خداوند جان و خرد

( کسی به فکر گل ها نیست ، نیش فقر و جولان جهل دست باغبان مهربان همان معلم دلتنگ را بسته است . نمی خواهند باور کنند که باغچه دارد می میرد.)

    ملت بزرگ ایران ، فرهنگیان عزیز

    دیری است که عرصه طراوت و شادابی ، دانش ، هنر و معرفت خواهی نسل جوان و نونهالان عزیز این سرزمین به دلیل بی مسئولیتی ،بایر و کم حاصل شده ، ناکارآمدی وضعف گسترده ای نظام آموزشی و مدارس جوان ترین کشور دنیا را با 17 میلیون دانش آموزفراگرفته است . چه کسانی از معلم  می خواهند که افت شدید تحصیلی و فقر و فساد و بی هدفی دانش آموزان را ببینند و در عوض از امید و آینده ای روشن سخن بگوید ؟ محدودیت ها و کمبود ها را لمس کند اما لب به اعتراض نگشاید چه کسانی از معلم می خواهند که به جای پرسش گری و خرد ورزی به دانش آموزان سلطه پذیری ، ارادت ، اطاعت و کهنه پرستی بیاموزد ؟ چه کسانی در برابر هر نوع خلاقیت و نوآوری و اصلاح و تغییر مقاومت نشان می دهند و معدود معلمانی که مانند زرین دانه ها در گوشه و کنار کشور درفشانی می کنند در حصار بخشنامه ها به بند می کشند و در زیر بار مدیریت متمرکز و انحصار طلب زمینگیر می کنند؟

     هموطنان عزیز !

     سال هاست که خواسته های به حق معلمان را نادیده می گیرند و به او وعده های بسیار می دهند و در عوض نظام آموزشی را به شتاب و سراسیمه به سوی نظام طبقاتی و بی محتوا پیش می برند . آیا معلمان حق ندارند که براین همه مشکلات اعتراض کنند ؟ آیا حق ندارند که از فرصت سوزی ها گله کنند ؟ آیا حق ندارند به طرح علنی خواسته هایشان بپردازند ؟ آیا سزاوار است که در پاسخ به خواسته های معلمان آنان را در انظار عمومی مضروب و مجروح نمایند و عده ای را نیز به دادگاه و زندان بکشانند ؟ در حالی که همه اعتراف می کنند که توسعه ی همه جانبه جز با توجه ویژه به آموزش و پرورش و فرهنگیان امکان پذیر نیست . آیا شایسته است در شرایطی که در کشور ما بیش از 80 درصد معلمان زیر خط فقر زندگی می کنند ، با استفاده ازمطبوعات و رسانه ها بارها و بارها خبر از پرداخت میلیاردها تومان معوقه ی فرهنگیان را منتشر کنند و افکار عمومی را فریب دهند ؟

چرا معلمی که بر پائین بودنه حقوق او نسبت به دیگر کارمندان دولت اقرار دارند این همه مطالبات معوقه داشته باشند ؟ به معلمان می گویند بودجه نداریم اما میلیاردها ثروت کشور را به اشکال مختلف تلف می کنند و نظام اداری نا کارآمد و پر حجم و هزینه ای را به جامعه تحمیل می کنند . آیا معلمان حق ندارند که وقتی چهره ی زشت تبعیض را می بینند و حیف و میل بیت المال را مشاهده می کنند زبان به اعتراض بگشایند و حق خود و دیگر محرومان و فرزندان این سرزمین را مطالبه کنند ؟ بدیهی است درچنین شرایطی فرهنگیان راهی جز بیان دردهای خود به شما ملت بزرگ نمیبیند . بر این اساس نمایندگان تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور درهمایشی که 20 / آذر 82 در تهران برگزار نمودند ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف مسئولان در عمل به وعده هایی همچون تدوین نظام هماهنگ پرداخت و رفع تبعیض از فرهنگیان که بنا به دستور ریاست جمهوری قرار بوده تا در 15 آبان ماه تدوین و به هیئت دولت تقدیم شود تصمیمات زیر را اتخاذ و به اطلاع فرهنگیان و شما ملت شریف می رسانند .

 1 - تشکل های صنفی معلمان سراسر کشور تلاش خواهند نمود که در دهه ی اول دیماه راهپیمایی یا تجمع بزرگی را در شهر تهران بااخذ مجوز از مراجع ذیربط برگزار نمایند تا بدین وسیله فریاد مظلومیت خود را به گوش ملت و مسئولان برساند .

2 – در صورتی که وزارت کشور و یا استانداری تهران مجوز لازم را صادر نکند و یا پس از برگزاری مراسم مذکور خواسته ها محقق نشود فرهنگیان حق خود می دانند که به مدت 3 روز و در تاریخ های مشخصی که توسط تشکل های صنفی هر استان به اطلاع خواهد رسید ازحضور در کلاس های درس خود داری نمایند.

3 – با توجه به اینکه پذیرش یا عدم پذیرش کار اجرایی انتخابات حق شخصی افراد است ، از فرهنگیان خواسته می شود تا با عدم پذیرش این امر اعتراض خود را  نسبت به وضعیت موجود اعلام نمایند .

4 – درخاتمه ضمن توجه دادن مسئولان به حساسیت اوضاع اعلام می شود که چگونگی پاسخ به خواسته های فرهنگیان تاثیر بسزایی در میزان مشارکت معلمان در انتخابات آتی خواهد داشت .  

اسامی تشکل ها

جامعه اسلامی فرهنگیان آستانه اشرفیه – کانون صنفی معلمان استان مازندران – کانون صنفی فرهنگیان کرمان – کانون صنفی فرهنگیان کهکیلویه و بویر احمد – کانون صنفی فرهنگیان خراسان – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان – کانون صنفی معلمان کرمانشاه – کانون فرهنگیان استان اصفهان – کانون فرهنگیان شیراز – کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – کانون صنفی معلمان همدان – کانون فرهنگیان یزد – کانون صنفی معلمان ارومیه – هیئت موسس کانون معلمان اردبیل – هیئت موسس کانون صنفی معلمان کردستان – کانون صنفی معلمان لاهیجان – کانون صنفی معلمان ایران ( تهران )

برگرفته از هفته نامه " قلم معلم " شماره 28 سه شنبه 7 آذر 85 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد