تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

9 سا ل پیش در چنین روزی ... 23 بهمن 82

9  سا ل  پیش  در چنین روزی ...

23   بهمن   82



به نام خداوند جان و خرد

 

 

 

اعلام موجودیت تاریخچه تشکل های صنفی معلمان ایران

یازدهمین بیانیه / بیانیه یزد

 

گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در 23 بهمن 82 در مکان کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. کانون یزد تلاش و گفت و گوی بسیاری را با مسئولان شهر انجام داد تا مکان مناسبی برای برگزاری گردهمایی تهیه کنند اما متاسفانه موفق نشدند. از آن جایی که مردم یزد به مهمان نوازی مشهور هستند، تمام اعضای کانون با وجود فشارهای بسیار از حقوق اندک خود هزینه کردند و همکاران تشکل ها را در منازل شخصی پذیرایی نمودند.

   جلسه در محل دفتر کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. آموزش و پرورش هزینه های بسیاری برای گردهمایی ها و سمینارها و ... صرف می کند و با وجود خانه معلم و امکانات دیگر به جلسات گردهمایی تشکل های صنفی بها نمی دهد و گاهی در اثر اصرار یا شرایطی که خودشان می دانند با اکراه می پذیرند. گردهمایی یزد با موجی از فشار و تهدید روحی و روانی فعالان صنفی انجام گرفت. حتی منزل یکی از فعالان صنفی اصفهان در دی ماه همان سال مورد بازرسی قرار گرفت. تجربه 26 بیانیه ی تشکل های صنفی معلمان نشان داده است که هرگاه از طرف برخی از مسئولان مورد فشار و تهدید قرار گرفته اند قطعنامه پایانی بسیار تند و با اقتدار صادر شده است. جلسه گردهمایی در فضای کوچک کانون با نظم و انضباط خاصی که حاصل روحیه ی تشکل فرهنگیان یزد است.

 

   از ساعت 8 صبح 23 بهمن با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد. ابتدا تشکل های صنفی گزارشی از تحصن سه روزه معلمان از تاریخ 27 تا 29 دی ماه سال 82 و مشکلات و موانع پیش آمده را ارائه کردند و تصمیم گرفتند عقب ماندگی درسی دانش آموزان را جبران کنند. برگزاری گردهمایی یزد هم زمان با تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی بود. در بودجه سنواتی به روش های گوناگون خواسته ها و مطالبات فرهنگیان به زعم اقایان به علت مصرفی بودن !! و تعداد زیاد آنها !! با کم مهری مواجه می شود.

پس از بحث و گفت و گو و تشکیل کمیته های کارشناسی تشکل ها خواسته های صنفی معلمان را مورد بررسی قرار دادند. این کمیته ها معمولا تا نیمه های شب به کار خود ادامه می دادند. از مجموع کار کمیته های کارشناسی، بیانیه ای جهت قرائت در جلسه تنظیم شد که پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رای گیری به عمل آمد و بیانیه 23 بهمن 82 صادر گردید. در حاشیه ی گردهمایی کانون فرهنگیان یزد با اخلاق جوانمردانه و مهمان نوازانه اعضای تشکل ها را به بازدید آثار باستانی، مساجد تاریخی و آتشکده ی زرتشتیان بردند. تشکل ها پذیرفتند که اگر آموزش و پرورش هزینه ی برگزاری جلسات گردهمایی را قبول نکرد طبق آیین نامه ی اجرایی تشکل های صنفی، تشکل برگزار کننده ی گردهمایی، هزینه رامی پذیرد. محل برگزاری گردهمایی به عنوان دبیرخانه ی تشکل های صنفی تعیین گردد و تا جلسه آینده ی گردهمایی پیگیری خواسته های فرهنگیان را به عهده گیرد.

تشکل های صنفی معلمان از سال 82 به صورت گردشی در شهرهای مختلف انجام گرفته است تا از تمرکز گرایی با برتری جویی یک تشکل جلوگیری گردد. (خلاصه گزارش این گردهمایی در شماره 17 هفته نامه قلم معلم چاپ گردید)

9  سا ل  پیش  در چنین روزی ...

23   بهمن   82



به نام خداوند جان و خرد

 

 

 

اعلام موجودیت تاریخچه تشکل های صنفی معلمان ایران

یازدهمین بیانیه / بیانیه یزد

 

گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در 23 بهمن 82 در مکان کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. کانون یزد تلاش و گفت و گوی بسیاری را با مسئولان شهر انجام داد تا مکان مناسبی برای برگزاری گردهمایی تهیه کنند اما متاسفانه موفق نشدند. از آن جایی که مردم یزد به مهمان نوازی مشهور هستند، تمام اعضای کانون با وجود فشارهای بسیار از حقوق اندک خود هزینه کردند و همکاران تشکل ها را در منازل شخصی پذیرایی نمودند.

   جلسه در محل دفتر کانون فرهنگیان یزد برگزار شد. آموزش و پرورش هزینه های بسیاری برای گردهمایی ها و سمینارها و ... صرف می کند و با وجود خانه معلم و امکانات دیگر به جلسات گردهمایی تشکل های صنفی بها نمی دهد و گاهی در اثر اصرار یا شرایطی که خودشان می دانند با اکراه می پذیرند. گردهمایی یزد با موجی از فشار و تهدید روحی و روانی فعالان صنفی انجام گرفت. حتی منزل یکی از فعالان صنفی اصفهان در دی ماه همان سال مورد بازرسی قرار گرفت. تجربه 26 بیانیه ی تشکل های صنفی معلمان نشان داده است که هرگاه از طرف برخی از مسئولان مورد فشار و تهدید قرار گرفته اند قطعنامه پایانی بسیار تند و با اقتدار صادر شده است. جلسه گردهمایی در فضای کوچک کانون با نظم و انضباط خاصی که حاصل روحیه ی تشکل فرهنگیان یزد است.

 

   از ساعت 8 صبح 23 بهمن با تلاوت کلام الله مجید آغاز شد. ابتدا تشکل های صنفی گزارشی از تحصن سه روزه معلمان از تاریخ 27 تا 29 دی ماه سال 82 و مشکلات و موانع پیش آمده را ارائه کردند و تصمیم گرفتند عقب ماندگی درسی دانش آموزان را جبران کنند. برگزاری گردهمایی یزد هم زمان با تصویب بودجه در مجلس شورای اسلامی بود. در بودجه سنواتی به روش های گوناگون خواسته ها و مطالبات فرهنگیان به زعم اقایان به علت مصرفی بودن !! و تعداد زیاد آنها !! با کم مهری مواجه می شود.

پس از بحث و گفت و گو و تشکیل کمیته های کارشناسی تشکل ها خواسته های صنفی معلمان را مورد بررسی قرار دادند. این کمیته ها معمولا تا نیمه های شب به کار خود ادامه می دادند. از مجموع کار کمیته های کارشناسی، بیانیه ای جهت قرائت در جلسه تنظیم شد که پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف رای گیری به عمل آمد و بیانیه 23 بهمن 82 صادر گردید. در حاشیه ی گردهمایی کانون فرهنگیان یزد با اخلاق جوانمردانه و مهمان نوازانه اعضای تشکل ها را به بازدید آثار باستانی، مساجد تاریخی و آتشکده ی زرتشتیان بردند. تشکل ها پذیرفتند که اگر آموزش و پرورش هزینه ی برگزاری جلسات گردهمایی را قبول نکرد طبق آیین نامه ی اجرایی تشکل های صنفی، تشکل برگزار کننده ی گردهمایی، هزینه رامی پذیرد. محل برگزاری گردهمایی به عنوان دبیرخانه ی تشکل های صنفی تعیین گردد و تا جلسه آینده ی گردهمایی پیگیری خواسته های فرهنگیان را به عهده گیرد.

تشکل های صنفی معلمان از سال 82 به صورت گردشی در شهرهای مختلف انجام گرفته است تا از تمرکز گرایی با برتری جویی یک تشکل جلوگیری گردد. (خلاصه گزارش این گردهمایی در شماره 17 هفته نامه قلم معلم چاپ گردید)

 

 

 

 

به نام خداوند جان و خرد

 

بیانیه پایانی

همایش تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

بهمن 82

 

   معلمان آگاه و فرهنگیان گرامی

روزگار غریبی است، سحر پیامبر اندوه است و شب مفسر نومیدی، آگاهی در فکر راهنمایی نیست و چه راحت نجیبان را به دروغ وعده می دهند.

   سال ها نجابت نشان دادیم اما در مقابل صداقتی ندیدیم و باور کردیم اما باورمان نکردند، اعتراض ها و نگرانی های عمیق و گسترده ده ها هزار معلم در روستاها و شهرها و مناطق آموزشی سراسر کشور را با تحقیر و بی اعتنایی توهین آمیز و تهدید و نیرنگ پاسخ دادند و از سوی مجموعه حاکمیت دولت، مجلس و مسئولان که همه از مشکلات معلمان و شرایط تاسف بار موجود باخبرند، اقدامی صورت نگرفت. تکرار اعتراض گسترده و فراگیر شما فرهنگیان نشان می دهد که همبستگی معلمان در روزهای 27 و 28 و 29 دی ماه حداقل در رساندن پیام اعتراض مدنی و اجتماعی موفق بوده است.

   سال ها گفت و گوی آرام و درخواست های قانونی و منطقی مان در رسیدن به حقوق اساسی و صنفی حاصل قابل توجهی نداشته است. گویی ساز و کار قانونی در روند پیگیری خواسته های صنفی فرهنگیان بی نتیجه مانده است و هنوز انتشار وعده ها و وعیدها و اخبار خلاف واقع در مورد پرداخت میلیاردها تومان به معلمان ادامه دارد و این از مصداق های روشن توهین به معلم و تجاوز به جایگاه اجتماعی اوست.

 

معلم را در حرف به جایگاه های مقدس و فراتر از منزلت انسان معمولی می رسانند اما در عمل همچنان معلمان را در زمره ی محروم ترین و محدود ترین افراد جامعه دانسته و محکوم به زندگی در سکوت و تحمل شرایط سخت نموده اند. هنوز هم برخی از مسئولان، آموزش و پرورش را مصرفی و فرهنگیان کشور را زیاده خواه و تعدادشان را زیاد می دانند. این رویکرد نشانه بی اطلاعی و واپسگرایی و عقب ماندگی است. کشور ما امکانات بسیاری دارد و اختصاص دادن بودجه آموزشی نوعی سرمایه گذاری ملی و اجتماعی است که باید به منظور توسعه و بهسازی آینده این سرزمین صورت گیرد.  22 ساعت تدریس هفتگی حد اکثر کار پذیرفته شده برای معلم در محافل بین المللی و یونسکو است که در کشور ما 2 ساعت نیز به آن افزوده شده است اگر به شرایط معلمان در کشور های دیگر بنگریم و به زندگی دیگر گروه های اجتماعی در جوامع پیشرفته که امکانات مادی کمتری نسبت به سرزمین ما دارند نیز توجه نمایی. علت تفاوت ها غیر از مدیریت ناکارآمد چه می تواند باشد؟

 

    با این حال چه وقت به آن ها خواهیم رسید؟ میزان حقوق معلمان و پاداش کارکنان هم تراز آن ها در دیگر نهادها و سازمان ها مقایسه کنید. به چه علت شریف ترین خدمت گزاران به فرهنگ، آگاهی، بهداشت و تولید در ردیف محدودترین گروه های جامعه ما قرار دارند. وظیفه نظارت و رسیدگی به این وضع و رفع تبعیض ها با کیست؟ و چه کسی پاسخگو است؟

 

اجرای طرح خبره (ارتقای شغلی) را به عنوان طرحی جدید و ویژه برای افزایش حقوق سال آینده معلمان وعده می دهند. در حالی که بیش از یک سال است که این طرح در بسیاری از نهادها و سازمان ها با شرایط ساده و امکانات دیگر اجرا شده است که البته این طرح با توجه به معیارهای آن برای بسیاری از معلمان و فرهنگیان فعال نیز قابل اجرا نیست.

بی عدالتی موجود در «نظام ناهماهنگ پرداخت!» توزیع نامناسب امکانات و شرایط سخت معیشتی فرهنگیان و مشکلات ساختاری موجود در نظام آموزشی به زیان میلیون ها دانش آموز و نسل آینده کشور و همچنین بی اعتنایی و کم توجهی به اعتراضات اخیر معلمان سراسر کشور ما را وادار به واکنش تازه ای در آستانه تنظیم نهایی بودجه سال 83 می نمایند. طی دو دهه گذشته به رغم تحمیل برخی شرایط تلخ و بسته، همواره شرایط کشور برای ما حساس بر شمرده شده است و معلمان همواره به تحمل دردناک شرایط طاقت فرسا و سکوت و ترویج برنامه های ناکارآمد فرا خوانده شده اند. گزینش غیر پویا به نظام آموزشی تحمیل شد و از تحدید فرهنگی، تجسس، احضار، تهدید و حتی بازداشت موقت فعالان صنفی در شهرهای اصفهان، کرمانشاه، شیراز، یزد، تهران، همدان و ... نیز خودداری نمی کنند. در شرایطی که پیگیری خواسته های صنفی حق اجتماعی است هر چه گفته ایم و خواسته ایم نیز شنیده اند. از این رو بر اساس بی توجهی به خواسته ها و اعتراض ها، تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در این نشست به اتفاق آرا تصمیم های ذیل را تصویب نموده و به اطلاع همکاران فرهنگی می رسانند:

  

1. همزمان با بررسی تنظم نهایی و تصویب بودجه سال 83 در مجلس ما نمایندگان تشکل های صفنی فرهنگیان سراسر کشور تجمع اعتراض آمیزی در مقابل مجلس نسبت به
بی توجهی به خواسته های معلمان و رعایت نشدن قانون نظام هماهنگ پرداخت حقوق و طرح ویژه رفاه فرهنگیان برگزار خواهیم کرد.

 

2. در صورت تحقق نیافتن خواسته های فرهنگیان از 13 لغایت 17 اردیبهشت 83 تجمع و تحصنی را به شکل زیر انجام خواهیم داد:

 

الف: در مرکز استان ها در محل سازمان آموزش و پرورش و در شهرستان ها در محل ادارات از ساعت 8 صبح تا 12 به مدت 2 روز تجمع خواهند کرد.

ب: از تاریخ 15 لغایت 17 اردیبهشت 83 با حضور در مدرسه از رفتن به کلاس خودداری خواهند کرد.

 

3.   در صورتی که اقدامات فوق به نتیجه نرسد برنامه های اعتراضی ذیل به مرحله اجرا در می آید:

 
الف: تحصن نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در محل وازرت آموزش و پرورش

ب: از فرصت هایی مانند امتحانات و ... استفاده خواهیم کرد.

 

 

 

در پایان خاطر نشان می سازیم با پایداری و مقاومت اعتراض خود را تا رسیدن به نتیجه قابل قبول ادامه خواهیم داد و در صورت ایجاد مشکلاتی برای فعالان صنفی و اعضای تشکل ها، فرهنگیان سراسر کشور به صورت یکپارچه اقدامات اعتراضی لازم را به عمل خواهند آورد.

 

 

 

و السلام

 


کانون صنفی معلمان ایران

کانون صنفی معلمان اردبیل

کانون فرهنگیان نجف آباد

کانون فرهنگیان استان زنجان

کانون صنفی معلمان شیراز

کانون صنفی معلمان آستانه اشرفیه

کانون صنفی معلمان همدان

کانون صنفی معلمان یزد

کانون صنفی فرهنگیان اصفهان

کانون صنفی معلمان کرمانشاه

کانون صنفی فرهنگیان استان مرکزی

انجمن صنفی استان کردستان

کانون مستقل فرهنگیان آذربایجان شرقی

کانون صنفی فرهنگیان رشت

کانون صنفی معلمان فلاورجان

کانون صنفی فرهنگیان خوزستان و شوشتر

کانون صنفی فرهنگیان شهرضا

کانون صنفی معلمان مازندان

کانون صنفی فرهنگیان لرستان


 

 

به نقل از هفته نامه قلم معلم شماره 29  مورخ سه شنبه 14 آذر 85 ، صفحه 8

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد