تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

11 سال پیش در چنین روزی .

11   سال پیش   در چنین روزی  ...

 17        اسفند              80

شیراز نخستین بیانیه

 

 

تاریخچه ی اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

 

 شروع فعالیت تعدادی از تشکل های صنفی در روز جمعه 17 / 12 / 1380 در شهر شیراز بود که بدون وابستگی دولتی و حزبی حرکت جدیدی را در عرصه ی فعالیت صنفی آغاز کردند.    در گذشته فعالیت های صنفی معلمان ، زیر شاخه های احزاب سیاسی بودند و فعالیت مستقل نداشتند. اگر فعالیتی هم بود، فراگیر نبود و خود را وامدار احزاب سیاسی و مسئولان دولتی می دانستند. در شروع فعالیت جدید تشکل های صنفی بدون داشتن کم ترین امکانات مالی و دولتی ، فکر نمی کردند روزی برسد که در بیست و ششمین همایش آن ها بیش از30 تشکل عضویت داشته باشند. تشکل های صنفی با توجه به تجربه های گذشته که همواره معلمان ، پلکان ترقی احزاب و شخصیت ها بوده اند، اصولی را برای خود معین کردند که به موجب آن  :

 

1 -    وابستگی به احزاب سیاسی و دولت نداشته باشند و به عبارت دیگر مستقل باشند.

2 -    اعضای هیئت مدیره و دبیرخانه مرکزی تشکل های صنفی حق گرفتن هیچ گونه بست و مقام دولتی را نداشته باشند و هر زمان مشخص گردد یکی از اعضای هیئت مدیره ی تشکل ها دارای سمت دولتی است از هیئت مدیره اخراج می‌گردد. این تصمیم به این جهت گرفته شد که قدرت نقد و نظارت تشکل ها ضعیف نگردد.  از حضور افراد سود جویی که قصد گرفتن مقامات بالا در آموزش و  پرورش را دارند ، نتوانند تشکل های صنفی را پلکان ترقی نمایند .

 

    در حدود پنج سال فعالیت ، تشکل های صنفی با شعار “ نه چپیم  نه راستیم - معلمیم ، معلم “ استقلال خود را اعلام نموده اند و هزینه های سنگینی از احزاب چپ و راست متحمل شده‌اند.

    مرز بندی بین فعالیت حزبی و صنفی در بین نهادهای مدنی سایر کشورها ، جایگاه و نقش خاص خود را دارد .احزاب برای رسیدن به قدرت سیاسی فعالیت می کنند ولی تشکل ها و نهادهای مدنی برای اهداف و خط مشی صنفی خود تلاش می نمایند .   قصد آن داریم در هر شماره بیانیه‌ی گردهمایی تشکل های صنفی معلمان را در هفته نامه ” قلم معلم “ چاپ نماییم . از همکاران ، مسئولان و دست اندرکاران نهادهای مدنی تقاضا داریم بیانیه ها را با توجه به زمان و مکان خودش مورد نقد و بررسی قرار دهند تا چراغ راهی باشد برای ادامه‌ی فعالیت تشکل‌های صنفی معلمان.

 

 

11   سال پیش   در چنین روزی  ...

 17        اسفند              80

شیراز نخستین بیانیه

 

 

تاریخچه ی اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران

 

 شروع فعالیت تعدادی از تشکل های صنفی در روز جمعه 17 / 12 / 1380 در شهر شیراز بود که بدون وابستگی دولتی و حزبی حرکت جدیدی را در عرصه ی فعالیت صنفی آغاز کردند.    در گذشته فعالیت های صنفی معلمان ، زیر شاخه های احزاب سیاسی بودند و فعالیت مستقل نداشتند. اگر فعالیتی هم بود، فراگیر نبود و خود را وامدار احزاب سیاسی و مسئولان دولتی می دانستند. در شروع فعالیت جدید تشکل های صنفی بدون داشتن کم ترین امکانات مالی و دولتی ، فکر نمی کردند روزی برسد که در بیست و ششمین همایش آن ها بیش از30 تشکل عضویت داشته باشند. تشکل های صنفی با توجه به تجربه های گذشته که همواره معلمان ، پلکان ترقی احزاب و شخصیت ها بوده اند، اصولی را برای خود معین کردند که به موجب آن  :

 

1 -    وابستگی به احزاب سیاسی و دولت نداشته باشند و به عبارت دیگر مستقل باشند.

2 -    اعضای هیئت مدیره و دبیرخانه مرکزی تشکل های صنفی حق گرفتن هیچ گونه بست و مقام دولتی را نداشته باشند و هر زمان مشخص گردد یکی از اعضای هیئت مدیره ی تشکل ها دارای سمت دولتی است از هیئت مدیره اخراج می‌گردد. این تصمیم به این جهت گرفته شد که قدرت نقد و نظارت تشکل ها ضعیف نگردد.  از حضور افراد سود جویی که قصد گرفتن مقامات بالا در آموزش و  پرورش را دارند ، نتوانند تشکل های صنفی را پلکان ترقی نمایند .

 

    در حدود پنج سال فعالیت ، تشکل های صنفی با شعار “ نه چپیم  نه راستیم - معلمیم ، معلم “ استقلال خود را اعلام نموده اند و هزینه های سنگینی از احزاب چپ و راست متحمل شده‌اند.

    مرز بندی بین فعالیت حزبی و صنفی در بین نهادهای مدنی سایر کشورها ، جایگاه و نقش خاص خود را دارد . احزاب برای رسیدن به قدرت سیاسی فعالیت می کنند ولی تشکل ها و نهادهای مدنی برای اهداف و خط مشی صنفی خود تلاش می نمایند .   قصد آن داریم در هر شماره بیانیه‌ی گردهمایی تشکل های صنفی معلمان را در هفته نامه ” قلم معلم “ چاپ نماییم . از همکاران ، مسئولان و دست اندرکاران نهادهای مدنی تقاضا داریم بیانیه ها را با توجه به زمان و مکان خودش مورد نقد و بررسی قرار دهند تا چراغ راهی باشد برای ادامه‌ی فعالیت تشکل‌های صنفی معلمان.

 

 

 

 

اولین بیانیه تشکل های فرهنگیان در شیراز

 

 با اهداء سلام و تحیات به محضر فرهنگیان آزاد اندیش عدالت خواه ما نمایندگان تشکل های صنفی استان های مختلف سرزمین حماسه و معرفت در راستای تحقق اقتدار ایران سرافراز و عدالت اجتماعی بر آن شدیم یک دل و یک صدا همسو با هم این قشر فرهیخته ی نا پیوسته را پیوندی ناگسستنی بخشیم . باشد که به یمن این پیوند مبارک و این همبستگی مقتدرانه بتوانیم جامعه ای را که دیگر در آن علم و دانش دلنشین و شایسته معنا نمی شود و شان و شوکت و ارزش واقعی آن کم رنگ شده است شور و سرزندگی دوباره بخشیم . تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در روز جمعه 17/12/1380 در شیراز طی نشستی اعلام موجودیت شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران تصمیمات زیر را اتخاد کردند .

1   -     تا زمانی که فرهنگیان سراسر کشور دست به دست هم ندهند و یک دل و متحد نشوند ، نمی توانند به حقوق حقه خود دست یابند .

  2 -  تشکل های صنفی فرهنگیان کشور به اتفاق اعلام می نمایند گام‌هایشان در جهت تحقق اقتدار ملی و رفع تبعیض و بی عدالتی موجود است و تا حصول نتیجه ئاز پای نخواهند نشست .

   3-    تمام تشکل های حاضر بر صنفی بودن خود و پرهیز از سیاست زدگی متفق القول بوده و لزوم بهره برداری از امکانات آموزش و پرورش را در جهت ایجاد و پذیرش جایگاه قانونی تشکل ها در سازمان های آموزش و پرورش خواستار شدند .

   4 -  نمایندگان فرهنگیان در این نشست اعلام می نمایند قدم‌های برداشته شده جهت رفاه حال فرهنگیان به هیچ وجه قانع کننده نیست و با این حرکت های کند و مقطعی مشکلی نخواهد شد .

   5 -  امید است که مسئولان نظام به این نتیجه رسیده باشند که اعلام خواسته های صنفی اعتراض به نظام و انقلاب نیست.

   6 ارتقاء سطح علمی فرهنگیان در جهت آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی روز جهان را خواستارند .

 

در پایان نمایندگان تشکل ها خواستار پاسخگوی شفاف دولت ، مجلس و کمیته پیگیری مشکلات فرهنگیان شدند .

 

همواره شو عزیز،

                        تنها نمان به درد،

                                           کاین دردمشترک،

                                                          هرگزجدا جدا،

                                                 درمان

 نمی شود .

 

 

 

با سپاس

اتحادیه صنفی فرهنگیان شهرستان اهواز ـ کانون فرهنگیان استان اصفهان ـ انجمن صنفی فرهنگیان استان خراسان ـ کانون فرهنگیان شیراز - کانون معلمان استان همدان

 

 

 

 

به نقل از هفته نامه قلم معلم

شماره 19 مورخ 4 مهرماه 1385 /  صفحه 8 / صفحه تشکل های صنفی معلمان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد