تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

12 سال پیش در جنین روزی ... 17 آبان 82

12 سال پیش در جنین روزی ...

17    آبان    82


تاریخچه  شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

هو العلیم

 

تهران /  هشتمین بیانیه /  17 آبان 82

 

پیرو بیانیه تشکل های صنفی در تاریخ 27 و 28 شهریور ماه 82 در شهر همدان مصوب شد که در تاریخ 17 آبان 82 تحصن مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام گیرد. موضوع تجمع، اعتراض نسبت به عدم اجرای دستور ریاست جمهوری وقت (آقای خاتمی) به طرح لایحه حقوق هماهنگ پرداخت تا تاریخ 15 آبان به هیئت دولت بود. نمایندگان تشکل های صنفی معلمان کشور با به دست گرفتن پلاکارد خواستار رفع تبعیض شدند، و همچنین این اولین باری بود که تشکل های صنفی «هفته نامه قلم معلم» را بالای سر بردند تا در معرض دید همگان قرار گیرد.

این تجمع تا ساعت 10:30 صبح ادامه داشت تا این که از طرف مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکل های صنفی دعوت به گفت و گو شدند. در این جلسه معاون فرهنگی مدیریت و برنامه ریزی وقت و دیگر مسئولان سازمان و تعدادی از نمایندگان مجلس ششم حضور داشتند.

نمایندگان تشکل های صنفی چنان با آمار و ارقام و مستندات از تبعیض با مسئولان سازمان سخن گفتند که آنان از اطلاعات به روز نمایندگان تشکل های صنفی ابراز تعجب و شگفتی نمودند!

طبق معمول ما در جلسات تشکل های صنفی معلمان با مسئولان، ابتدا آنان خود را به نوعی معلم قلمداد می کردند و اظهار همدردی و همراهی می نمودند. ولی باز همان مسئله دیرینه خود را که کمبود منابع مالی است بیان می کردند. 17 آبان 82 نفت هر بشکه ای 20 دلار بود امروز هم که نفت 60 دلار است باز می گویند که کمبود منابع داریم. چه وقت نوبت فرهنگیان می رسد؟ خدا می داند.

 

در این جلسه معاون فرهنگی سازمان سخن بعضی از مسئولان دولت هشتم و دولت کنونی را تکرار کرد. (من نمی گویم تبعیض نیست! اما می گویم خیلی ساده نمی شود این عدد ها را با هم مقایسه کرد. چون ممکن است حق مدرک این تفاوت را ایجاد کرده باشد و در نتیجه مدارک تحصیلی یک چنین تفاوت هایی را باعث می شود . اسم این را نمی توان تبعیض گذاشت. این تفاوت است).

این جمله را بارها تشکل های صنفی فرهنگیان از زبان مسئولان شنیده اند که در بین حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت و سازمان ها تبعیض وجود ندارد! بلکه تفاوت وجود دارد!

که این مسئله مورد اعتراض شدید نمایندگان تشکل های صنفی قرار گرفت و در نهایت معاون فرهنگی به گونه ای سخن خود را تغییر داد که بین فرهنگیان و سایر کارکنان تبعیض وجود دارد. در نهایت بیانیه زیر صادر شد:

 

به نام خداوند جان و خرد

 

فرهنگیان عزیز ، همکاران محترم

پیرو اعتراضات شما به مناسبت روز جهانی معلم (13 مهر ماه) نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان در تازه ترین اقدام خود در تاریخ 17 آبان مراسم تحصنی را به منظور رفع تبعیض های موجود در نظام (ناهماهنگ) پرداخت در مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار نمودند. در این مراسم آقایان (لقمانیان، انصاری، عابدین زاده، الله یاری و عظیمی) نمایندگان همدان، اصفهان، تربت حیدریه، کرمانشاه و شیراز نیز حضور داشتند. در این جلسه که حدود 3 ساعت به طول انجامید برای اولین بار مسئولان این سازمان  به وجود تبعیض های ناروا اقرار نمودند و همچنین اعلام نمودند که وقت آن رسیده است که به درخواست های فرهنگیان پاسخ های مثبت و عملی بدهند و بر  این اساس به تشریح 2 برنامه خود که به قصد رفع این تبعیض ها تدوین شده است پرداختند.

طبق گفته مسئولان این سازمان در مرحله اول طرح ویژه رفاه فرهنگیان با عنوان طرح جذب و ارتقای درآمد کادر آموزشی تا پایان آبان ماه و هیئت دولت تقدیم خواهد شد و در مرحله دوم، طرح تغییر نظام هماهنگ پرداخت با تغییرات اساسی و بنیادین و با جهت گیری ارتقای حقوق فرهنگیان در بودجه سال 83 گنجانده خواهد شد.

پس از پایان این جلسه تشکل های صنفی فرهنگیان در نشستی دیگر که تا ساعت 20:30 به طول انجامید بیانیه ای به تحلیل و بحث پیرامون شرایط موجود و راه کارهای آینده پرداختند و در نهایت موارد ذیل را به اتفاق آراء به تصویب رساندند.

مقرر گردید با ارسال نامه ای از ریاست جمهوری درخواست ملاقات شود. تا بالاترین مقام اجرایی کشور نیز مستقیما در جریان خواسته های فرهنگیان قرار گیرد.

مقرر گردید که نمایندگان تشکل های صنفی سراسر کشور ضمن پیگیری خواسته ها بار دیگر در تاریخ 20/9/82  با حضور در تهران به بررسی مجموعه عمکرد مسئولان ذی ربط در رابطه با وعده های داده شده پرداخته و در صورت مشاهده کوتاهی یا خلف وعده برنامه های اعتراضی بعدی را به اطلاع همکاران فرهنگی برسانند.

تمامی شرکت کنندگان این همایش اعتراض شدید خود را نسبت به احضار و دستگیری و تهدید فعالان صنفی فرهنگیان در مراسم 13 مهر ماه در استان های کرمانشاه، همدان، اصفهان و تهران اعلام نموده و متقابلا از همکاری مسئولان و نیروی های انتظامی در دیگر استان ها و شهرها تقدیر نمودند.

 

در خاتمه از همکاران فرهنگی تقاضا نمودند که با حضور فعالانه تر در تشکل های صفنی و حمایت از آنان دست نمایندگانشان را برای پیگیری مطالبات بازتر نمایند.

 

پیروزی شما آرزوی ماست

17/8/82

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان کشور

 

 

اسامی تشکل های حاضر در جلسه:

کانون صنفی معلمان ایران

کانون فرهنگیان اصفهان

کانون فرهنگیان آستانه اشرفیه

کانون صنفی معلمان ارومیه

هیئت موسس فرهنگیان کرمان

کانون صنفی فرهنگیان رشت

کانون فرهنگیان شیراز

کانون صنفی فرهنگیان خراسان

انجمن صنفی فرهنگیان خراسان

کانون صفنی فرهنگیان زنجان

کانون صفی فرهنگیان کرمانشاه

کانون فرهنگیان یزد

کانون فرهنگیان همدان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد