سهام عدالت صدهزار بازنشسته پرداخت نشد |
رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی از سرنوشت نامعلوم سهام عدالت بازنشستگان خبر داد و گفت: طی چهارسال گذشته فقط یک بار سود سهام عدالت به بازنشستگان پرداخت شده است. علی اکبر خبازها در گفت وگو با مهر افزود: سهام عدالت به تعداد زیادی از بازنشستگانی که قبل از سال 86 بازنشسته شده بودند تعلق گرفت و پس از آن دیگر خبری از سهام عدالت نشد. به گفته وی، حدود صد هزار نفری که بعد از سال 86 بازنشسته شده اند سهام عدالت دریافت نگرفته ا ند. رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی تاکید کرد: قرار بود سود سهام عدالت هر سال به بازنشستگان پرداخت شود درحالی که این سود از سال 86 به بعد فقط یکبار آن هم به مبلغ 40 هزار تومان به بازنشستگان تعلق گرفته است. خبازها با اشاره به اینکه سازمان خصوصی سازی مسئول سهام عدالت و پرداخت سود آن به بازنشستگان است گفت: این موضوع ربطی به صندوق تامین اجتماعی ندارد. وی در مورد اجرای نصف و نیمه اینگونه طرحها در کشور افزود: نباید دل اقشار زحمت کش را که سالها برای کشور فعالیت کرده اند با ارائه طرحهای نصف و نیمه خوش کرد باید تکلیف این افراد را مشخص کرد و برای یکبار اعلام شود که سهام ارائه می شود یا خیر. رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیراهن صندوق تامین اجتماعی با تاکید براینکه بلاتکلیفی شایسته این قشر از جامعه نیست، گفت: انتظار داریم هرچه سریعتر تکلیف سهام عدالت و سود سالیانه آن برای بازنشستگان مشخص شود. وی اظهار داشت: بسیاری از بازنشستگان با حقوقی که دریافت می کنند برای تامین حداقل های زندگی خود نیز با مشکل مواجهند به همین دلیل پرداخت به موقع سود سهام عدالت می تواند تا حدودی در رفع مشکلات آنان موثر باشد. مردم سالاری - ۱۷ شهریور ۹۰ |
در سالهای اولیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که دانشگاههای کشور به دلیل انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود و جذب دانشجو صورت نمیگرفت، ایجاد مراکز تربیت معلم توسط دو شهید فرزانه انقلاب، رجایی و باهنر، زمینه حضور نخبگان را در آموزش و پرورش فراهم کرد و باعث شد دانشجویان و دانشآموزان دیپلم سالهای 1357 تا 1362 که افراد انقلابی، نخبه، متعهد و باهوش بودند، جذب آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم شوند. بیشتر این دانشجویان از نوابغ دانشآموزی کشور بودند که به دلیل تعطیل شدن دانشگاهها به آموزش و پرورش و مراکز تربیت معلم روی آورده بودند تا زندگی خود را در کنار کسب علم و دانش بگذرانند. خوشبختانه با باز شدن دانشگاهها اغلب آنها تا مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل دادند. |
هزینه ای که زندان روی دست کشور می گذارد؛ |
معلّم در عصر دانایی باید بتواند مثلث یادگیری را که شامل خواستن (طرز تفکر)، دانستن(مهارتهای ذهنی) وتوانستن (مهارتهای فیزیکی) را به دانشآموزان خود بیاموزد. در نگاهی گذرا میتوان به چشم انداز آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم اشاره کرد: الف ـ ستونهای یادگیری: 1- یادگیری چگونه دانستن، 2- یادگیری چگونه انجام دادن، 3ـ یادگیری چگونه زیستن و 4 ـ یادگیری چگونه شدن. |
نیروهای غیرمتخصص
در آموزش و پرورش
نماینده دهلران گفت: وزیر آموزش و پرورش بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از افراد غیر متخصص تامین می کند. به گزارش فارس، علی عزتی در تذکری شفاهی در صحن مجلس اظهار داشت: بر اساس ماده 51 قانون برنامه چهارم و بند 111 قانون بودجه سال 90 وزارت آموزش و پرورش موظف است بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را از فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم تامین کند. وی افزود: با اینکه این فارغ التحصیلان به مرکز آموزش و پرورش متعهد هستند اما مدتی است که وزارت آموزش و پرورش از این فارغ التحصیلان استخدامی ندارد و این افراد در بلاتکلیفی به سر می برند. عزتی همچنین تصریح کرد: اخیرا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش این وزارتخانه اسامی تعدادی از شرکت کنندگان در آزمون را به عنوان افراد قبولی اعلام کرد اما پس از 24 ساعت آنها را مردود دانسته است.
مزذم سالازئ- ۸ شهزئوز ۹۰
یک نماینده مجلس:
وزیر آموزشوپرورش
از خیابان، نیرو جذب میکند
شرق - ۲ شهریور ۹۰
خانه ملت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با انتقاد از رویه استخدام در آموزشوپرورش گفت: وزیر آموزش از خیابان نیرو جذب میکند، اما فارغالتحصیلان مرکز تربیت معلم را که از جوانان نخبه کشور هستند، استخدام نمیکند. حسین نقویحسینی در پایان جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده ۱۹۳آییننامه داخلی نهاد قانونگذاری کشور گفت: در روزهای اخیر شاهد تجمع فارغالتحصیلان مراکز تربیت معلم روبهروی مجلس هستیم که این افراد حدود چهارهزار نفر از دختران و پسران نخبه هستند که در سال ۸۸ در آزمون سراسری شرکت کردند و با رتبههای زیر هزار به دلیل علاقه به حرفه معلمی، مراکز تربیت معلم را انتخاب کردند و اکنون که آماده معلم شدن هستند، وزیر آموزشوپرورش وقعی به آنها نمینهد.کندوکاوی در مفهوم سرمایه اجتماعی و کاربرد آن
امروزه توسعه ملی در کشورهای گوناگون بیش از هر چیز به مشارکت فعال و وفاق اجتماعی افراد جامعه وابسته است. نبود مشارکت زمینههای برخورد، اختلاف نظر و تضاد را در میان عملکرد بخشهای گوناگون جامعه فراهم میسازد و منابع کمیاب کشور را صرف مقابله با عوارض نامطلوب این برخوردها میکند. از این رو نگرش برنامهریزان و خط مشی تدوین کنندگان در قرن بیست و یکم باید معطوف به افزایش نقش مشارکتهای مردمی در فرآیند توسعه و به ویژه در زمینههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شود. با توجه به این که مشارکت اجتماعی، یکی از سرمایههای اجتماعی پویا در جامعه تلقی میشود، تدوین راهبردی مبتنی بر سازماندهی مردمی در رابطه با سیاستهایی که برای کسب حداکثر مشارکت مردم تنظیم میشوند، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است. البته باید اشاره کرد که سیاستهای مشارکتی، بدون همراهی با سیاستهایی که در جهت برقراری تساوی و عدالت اقتصادی مطرح میشوند، قادر نیستند، تأثیری مثبت بر کارآیی ارگانها و نهادها در جامعه داشته باشد. بدون شک با مشارکت مردم در امور مربوط به خود، قوه ابتکار و ابداع آنان تقویت میشود و به نحو مطلوب مورد استفاده قرار میگیرد. در چنین شرایطی مردم به شکل واقعی و ملموس با امور اجرایی مواجه میشوند و از این رو شکاف خواستهای آنان با حاکمیت کاهش مییابد. در این شماره از گزارش ضمن بررسی دیدگاههای دکتر قلیپور ـ استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت سرمایه اجتماعی، نگاهی نیز به موضوع مشارکت اجتماعی خواهیم داشت. |