9 سال پیش در چنین روزی ...
27 فروردین 83
به نام خداوند جان و خرد
تاریخچه اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان ایران
سیزدهمین بیانیه- تهران دانشکده فنی شریعتی خانی آبادنو
26 -27 فروردین 83
پس از تحصن یک هفتهای معلمان که از روز26/12/82 انجام گرفت تشکلهای صنفی در دانشکده ی فنی شریعتی گرد هم آمدند. موضوع جلسه چگونگی اجرای مصوبات بیانیه یزد بود که مصوبات آن :
1- تجمع در ادارات آموزش و پرورش در 13 اردیبهشت ماه روز معلم
2- از تاریخ 15 الی 17 اردیبهشت ماه 83 از رفتن به کلاس خود داری کنند.
3- در صورت تحقق نیافتن خواسته ها روبروی آموزش و پرورش... از فرصت امتحانات استفاده گردد.
طبق معمول گردهمایی تشکل صنفی معلمان، ابتدا تشکل هر شهر گزارش خود را می خواند. از گزارشات این گونه احساس می شد که تشکل ها تحت فشار شدید و تهدید قرار گرفته اند زیرا اختلافات پدید آمده در جلسه این را نشان داد. از آموزش و پرورش خبرآوردند که :
نمایندگان 4 وزارت خانه 1- آموزش و پرورش 2- سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3- وزارت کشور 4- وزارت اطلاعات، آمادگی خود را برای گفت وگو و مذاکره اعلام نموده اند.
تشکل های صنفی پذیرفتند و از آنها خواستند که به جلسه ی گردهمایی بیایند ولی ایشان اعلام کردند: از هر تشکل یک نماینده به باشگاه فرهنگیان بیاید. تعدادی از تشکل ها مخالفت کردند و گفتند :
< آنها به ما بی احترامی می کنند، چرا در جمع ما حاضر نمیشوند> بالاخره پس از بحث و
گفت و گو ها رای گیری به عمل آمد و سرانجام نمایندگان تشکل ها به باشگاه فرهنگیان رفتند.
عده ای از مسئولان می دانستند که اگر در دانشکده ی فنی، محل گردهمایی حضور پیدا کنند مورد پرسش و پاسخ قرار خواهند کرفت. تاکید داشتند که جلسه در مکان دیگری برگزار شود. در جلسه ی باشگاه فرهنگیان نماینده ی وزارت آموزش و پرورش جدول شماره 11 که مقایسه ی حقوق و مزایای مقاطع مختلف در سال 83 نسبت به سال 82 بود را به نمایندگان تشکل ها نشان دادند که جدول آن بعداً به مدارس ارسال شد.
حقوق و مزایای دیپلم- فوق دیپلم- لیسانس- فوق لیسانس و میزان افزایش 83 نسبت به 82 مشخص شده بود. از طرف دیگر وزارت کشور و نیروهای امنیتی فشار می آوردند که اگر بخواهید بیانیه ی یزد را اجرا کنید، مجوز تمام کانون ها را باطل خواهیم کرد. از آن جایی که همیشه معلمان به حرف مسئولان اعتماد داشتند و قول و قرار آنان را قبول می کردند بالاخره پذیرفتند که مصوبه ی یزد را به حالت تعلیق در آورند.
تشکل ها در بیانیه ی صادره خواستار رفع توقیف قلم معلم شدند. قرار شد تجمع یک روزه در ادارا ت آموزش و پرورش (روز معلم) انجام شود. سال 83 آغاز تهدیدها، دستگیری ها و احضار فعالان صنفی معلمان بود. آن سال بر تشکل ها بسیار سخت و ناگوار گذشت. دیگر هفته نامه ی قلم معلم وجود نداشت که گزارشات را اطلاع رسانی کند. از طرف دیگر جناح راست و چپ ما را محکوم
می کردند و تشکل ها را به صورت جدی حمایت نکردند. شاید امروز از تاریخ درس بگیرند.
<در حاشیه ی جلسه خاطره ای گفتنی است: در حالی که در چمن دانشکده ی فنی شریعتی نمایندگان تشکل ها جمع بودند تا بیانیه را مهر و امضا کنند. از ما خواسته شد اولین ماده ی بیانیه را که تجمع در ادارات آموزش و پرورش بود حذف گردد. این امر آن چنان مورد مخالفت تشکل ها قرار گرفت که اکثریت گفتند: بیانیه را پاره خواهیم کرد و به شهرهایمان باز میگردیم> بالاخره کوتاه آمدند. درحالی که عده ای نگران و عده ای امیدوار بودند، بیانیه ی زیر صادر شد
ادامه مطلب ...جریان افزایش حقوق و دستمزدها در سال جاری اکنون به بازنشستگان و مستمری بگیران رسید و با تصویب هیأت وزیران، میزان حداقل حقوق دریافتی ماهانه مستمری بگیران اعم از بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده هفت میلیون ریال تعیین شد. هیأت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و ماده(96) قانون تامین اجتماعی مصوب 1354- تصویب کرد؛ مستمری مستمری بگیران اعم از بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده به میزان 25 درصد افزایش مییابد.بر این اساس، پس از اعمال افزایش یاد شده، حداقل حقوق دریافتی ماهانه افرادی که میزان سابقه پرداخت حق بیمه آنها 30 سال و بیشتر باشد، (اعم از سابقه پرداخت حق بیمه واقعی و نیز سنوات ارفاقی که به موجب قوانین مختلف نظیر اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور ایجاد شده است) مبلغ هفت میلیون ریال تعیین میشود.همچنین اجرای تصویب نامه 9/2/1388 در خصوص مستمری بگیران بهرهمند از حمایت یارانهای دولت، منوط به پیشبینی ردیفی جداگانه در لوایح بودجه سنواتی و پرداخت اعتبار مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.
قانون - 27 فروردین 92
7 سال پیش در چنین روزی ...
26 فروردین 85
تا ریخچه تشکل های صنفی معلمان
بیانیه بیست و چهارم – 25و26 فروردین 85 شهرکرد
در جلسه 16 اسفند 84 تشکل های صنفی معلمان قرار شد گردهمایی بعدی در فروردین ماه 85 برگزار شود . کانون صنفی فرهمگیان چهارمحال بختیاری میزبانی ان را بر عهده گرفت . طبق روش معمول گردهمایی تشکل ها ، ابتدا هر تشکل گزارش و پیشتهاد خود را جهت تصمیم گیری به تشکل ها ارائه می کند . در روز اول گردهمایی (25 فروردین) ابتدا رئیس سازمان آموزش و پرورش چهارمحال بختیاری به تشکل های صنفی خوش امد گفت و برای انان آرزوی موفقیت نمود . پس از آن آقای تمدن نماینده ی شهرکرد و عضو کمیسیون بودجه مجلس ، گزارشی از بودجه آموزش و پرورش و لایحه ی مدیریت خدمات کشوری و موانع و مشکلات پیش رو را به اطلاع نمایندگان معلمان کشور رساند و به سئوالات آنان پیرامون موضوع مذکور پاسخ گفت . نماینده ی شهر کرد در مجلس شورای اسلامی تاکید نموئ ، تلاش گردد که لایحه مدیریت خدمات کشوری تا آخر سال 85 تصویب گردد .
وگرنه سال 86 به علت این که سال آخر مجلس هفتم است ممکن است تصویب و اجرای ان با مشکلاتی مواجه گردد . ایشان گفتند : بنده طی ملاقاتی که در تعطیلات نوروز با آقای احمدی نژاد رئیس جمهور داشتم ایشان گفتند : بنده تصمیم دارم با سه (ر) مبارزه کنم . رانت خواری – رشوه خواری – رابطه بازی . که آقای تمدن در جواب ایشان گفتند این کار بسیار مشکلی است . پس از سخنرانی نماینده شهرکرد ، تشکل های صنفی در بعد از ظهر و شب به بحث و گفت و گو پیرامون محتوای بیانیه پرداختند و سرانجام بیانیه زیر صادر گردید .
در حاشیه گردهمایی ، اقای مرتضوی نماینده فارسان به اتفاق همکاران به بازدید یکی از مراکز دیدنی شهر فارسان رفتند که ضمن آن از مسئولان خواستند پی گیر اجرای خواسته ها و مطالبات معلمان باشند . مجلس دولت و مسئولان همگی معتقدند به تعبض و تضییع حقوق معلمان هستند ولی متاسفانه میان گفته و عمل چندین هزار منزل است !!!
لایحه مدیریت خدمات کشوری سه سال و نیم در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به گفته ی برخی مسئولان حدود 5000 ساعت کارشناسی شد ولی باز تصویب آن با اشکالاتی نظیر ار مالی برای دولت مواجه شد . آیا قبلا بار مالی آن در قانون پیش بینی نشده بود ؟ هر قانونی که تصویب می شود برای دولت بار مالی خواهد داشت . پیش بینی منابع مالی به عهده مسئولان ذیربط است . مثلا با منطبق نمودن ساعت کشور با ساعت جهانی بدون فروش نفت ، می شود بخشی از بودجه آن را تامین نمود . چرا گره ای را که با دست می توان باز کرد به دندان واگذار کنیم .
ادامه مطلب ...نزدیک به چهار سال از مدیریت حاجی بابایی، بر وزارتخانه آموزش و پرورش میگذرد. با این که ایشان یکی دو بار به خاطر آتش سوزی در مدرسهها و کشته شدن دانش آموزان یا مساله استخدام آموزگاران،تا پای استیضاح پیش رفت، اما به هر رو تا پایان دوره وزیر برجاماند. اما برای بررسی کارنامه وزیر،شاید بهتر باشد که نخست یک دسته بندی کلی انجام دهیم. در یک دسته،رخدادها و تصمیمهایی را بگذاریم که از سوی دولت گرفته شد،برای نمونه میزان افزایش حقوق سالانه فرهنگیان. گرچه در خود این تصمیمها نیز به گونهای پای وزیر در میان است- به خاطر حضور در هیات دولت- اما باید پذیرفت که تصمیم گیرنده اصلی نبوده است و در دسته دیگر،میتوان رویدادهای آموزشی و پرورشی را نشاند که در درون خود آموزش و پرورش رخ داده است و وزیر در آنها،نقش بسیار پررنگتری مییابد. اما از دید این نگارنده بهعنوان یک آموزگار،در چهار سال گذشته و از هر دو دسته رخداد بالا،نمیتوان ارزیابی مثبتی داشت
چگونه می توانم انسان خوش صحبتی باشم؟
شاید شما هم با دیدن عنوان این مطلب بگویید یک حرف زدن ساده که دیگر این حرف ها را ندارد اما اگر بدانید که در خیلی از کشورها برای آموختن همین ۱۰ اصل گفت و گو انجمن دارند و…
کارگاه می گذارند و آن را با فرمت های مختلف، به کوچک و بزرگ یاد می دهند چه؟
اگر بدانید پشت این مهارت ها، ایده های بزرگ فلسفی است که می شود با آن ساعت ها پز روشنفکری داد چه؟ اگر بدانید خیلی از موفقیت های ریز و درشت تحصیلی و کاری و خانوادگی تان به همین مهارت داشتن در گفت و گو بستگی دارد چه؟ اگر پشت بسیاری از دلخوری هایتان از دیگران رعایت نکردن یک یا چند تا از این ۱۰ مهارت باشد چه؟
تداوم یافتن مشکلات اقتصادی و معیشتی سال گذشته مردم در سال جاری و نبود برنامهای مشخص برای کنترل مشکلات معیشتی، نوعی القای رها شدن همه چیز در جامعه را میان افکار عمومی سبب شده که میتواند زمینه ساز بروز مشکلات تازهای باشد. اینکه شهروندان در بخشهای مختلف زندگی شاهد تداوم و حتی بیشتر شدن مشکلاتی که به طور مستقیم بر معیشت آنها تاثیر میگذارد، هستند ، القای تصویری را نزد آنها همراه دارد که میتواند بروز ناهنجاریهای اجتماعی را تشدید بخشد. برخورد با اتفاقات تازه و لحظهای در حوزههای مختلف معیشتی و نوسانات بیوقفه قیمتها ، تصویر نبود نظارتی بر کارها و به اصطلاح "هرکی هرکی" شدن منجر می
جهان > آمریکایلاتین- همشهری آنلاین:
دهها هزار دانشجوی شیلیایی بار دیگر در اعتراض به سیستم آموزشی این کشور در سانتیاگو پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
آنها خواهان آموزش رایگان و با کیفیت بالا هستند. این تظاهرات با خشونتهایی نیز همراه بوده و پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور و ماشینهای آب پاش استفاده کرد.
به گزارش یورونیوز صدها پلیس و نیروهای ویژه مامور کنترل این تظاهرات شده بودند و بنابر گزارشها تعدادی از دانشجویان نیز دستگیر شدند.
این چهلمین تظاهرات از این نوع در دو سال گذشته در این کشور است.
همشهری-23 فروردین 92
سفیر سازمان ملل در امر آموزش ، گوردن براون ، آموزش بین الملل و کنفدراسیون اتحادیه های بین المللی ituc از مقامات پاکستانی درخواست کردند ضمن تضمین آموزش دختران مدارس پاکستان را امن کنند به نقل از وبلاگ زانیاری |
معمولاً ما ایرانیها ریشه بسیاری از نا بسامانیهای اجتماعی و عقب افتادگی نسبی ایران را در خارج از مجموعه خود دنبال میکنیم. این مجموعه می تواند کل جامعه ایران و یا قسمتی از آن که شامل ما و دوستان ماست باشد. ولی اگر کمی دقیق بنگریم همه ما ایرانی ها در قسمتی از رفتارهای معیوب فرهنگی مشترک هستیم که ریشه بسیاری از مشکلات جوامع ایرانی و عامل اصلی عقب ماندگی نسبی ایران می باشد. رفتارهایی که معمولاً ریشه در یکی از دسته بندی های زیر دارد. ۱.عدم تبلور بلوغ احساسی در ما ایرانیان، ٢. محافظه کاری فکری و رفتاری، ۳. ایده آل گرایی و عدم اعتماد به نفس، ۴. تفکر طبقاتی و عدم توجه به آزادی های فردی ۵.عدم درک روح قوانین جامعه مدرن
اینکه کسی ادعا کند که تمام مشکلات فرهنگی مردم کشوری (ملتی) را می شناسد ادعای بسیار بزرگی است ومن هم چنین ادعایی نمی کنم ولی بر اساس مشاهداتم و مقایسه ای که بین فرهنگ ایران و سایر فرهنگها، بالاخص فرهنگهای اروپایی کرده ام به نتایجی رسیده ام که اینجا به شرح آن می پردازم. تعریف من از مشکل، خصلتی فرهنگی است که نتایج منفی آن برای فرد و جامعه به مراتب بیش از مزایای آن باشد. پر واضح است که نحوه تحلیل من به نوعی تاثیر گرفته ازرشته کاریم یعنی فیزیک می باشد. جدا از این، نوشتن این متن به این معنا نیست که من خود را عاری از این مشکلات می بینم بلکه به این معناست که این مشکلات را می بینم و در صدد رفعشان هستم. بدیهی است که منظور از ایرانیان در این متن غالب جمعیت ایرانی، و نه همه ایرانیان می باشد.
اولین نکته ای که در این متن می خواهم به آن اشاره کنم این است که من بر این باور هستم که در اثر حملات بسیار گسترده ای که بر ایران در طول تاریخ وارد شده است و در کنار آن آب و هوای گرم و خشک ایران، فرهنگ ایران دچار مشکلات عدیده ای شده است که ریشه عقب ماندگی ملت ایران است. منظور من از حمله، تهاجمی است
(این گزارش و گفت و گو در بیش از سه ماه پیش انجام گرفته است.)
مدرسهای سوخته و نان آورانی کوچک
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، آمار بیسوادی برای افراد بالای شش سال را نزدیک به 3/ 14 درصد -معادل 9 میلیون و 719 هزار نفر- اعلام کرده است.
فقر، نبود امنیت در مدارس، اعتیاد والدین، کمبود مدیران متخصص در رده های بالای آموزشی، عدم استفاده از توانمندی های مردمی در سطح کلان، سیستم بسته آموزش در کشور، بیکاری و نداشتن انگیزه ی کافی برای ادامه ی تحصیل،و ... عواملی هستند با درجات متفاوت اهمیت ازدید افراد مختلف در بازداشتن کودکان ایرانی از تحصیل. هر چند علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، با اشاره به اینکه مشکلی برای ریشهکن کردن بیسوادی در کشور از جنبه برنامهریزی وجود ندارد، بزرگترین مشکل را "عدم تمایل افراد به سوادآموزی" دانسته است.
ادامه مطلب ...رواج دروغ و رفتارهای غلط اجتماعی که منجر به دستیابی به ثروت و جایگاه منزلتی نزد بعضی از طبقات اجتماعی شده باعث شده است که جوانان ارزش هایی مانند کار و کوشش، صداقت و احترام را ارزشهای تاریخی عهد باستان تلقی کرده و از طرف دیگر فشار اقتصادی و کمبود شغل مولد در جامعه آنان را مجبور به انحرافاتی کرده است که به گمان غلط آدمی را در نردبان جامعه بالا می کشد.در این شرایط بهبود وضعیت اقتصادی مملکت ما از اولین و اصلی ترین گام های کنترل انحرافات اجتماعی است.اما این شرط بزرگ با اما و اگرهایی توام شده که جامعه را در حالت سردرگمی و انتظاری نگاه داشته است.در حقیقت نه از دید یک جامعه شناس بلکه از دید عامه مردم نیز سال 92 "سال بستگی دارد به..." است.این "بستگی دارد به..." بسته کاملی از انتظارات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در بر میگیردکه جزئیات آن اعم از نرخ دلار و طلا و مذاکرات هستهای و تحریمها و انتخابات ریاست جمهوری و......را تقریبا همه میدانند.اما نکته این حالت انتظاری این است که درست مانند بازار مسکن که در حالت رکود به سر می برد خلقیات و ارزش های اجتماعی نیز در رکود فرو رفته است. در سال پیشرو ادامه این وضعیت بحران عمیقی را به وجود خواهد آورد ومتوقف کردن این روند نیز بستگی دارد به...
ادامه مطلب ...افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان از این ماه اعمال میشود |
مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت : افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان از فروردین ماه اعمال می شود. به گزارش اداره کل روابط عمومی وامور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری ،ایراندخت عطاریان با اشاره به صدور احکام جدید بازنشستگان افزود : براساس مصوبه جدید هیأت وزیران ضریب حقوق بازنشستگان موضوع بند ( ج ) ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه برای سال 1392 به میزان 1.006 ریال تعیین شده است. وی تصریح کرد : میانگین حقوق ماهانه بازنشستگان در سال 91 رقمی معادل 716 هزار و 636 تومان بوده که امسال با افزایش 25 درصدی میانگین حقوق ماهانه بازنشستگان رقمی معادل 895 هزار و 864 تومان خواهد شد. به گفته عطاریان حداقل حقوق بازنشستگان در سال 92 رقمی معادل چهار میلیون و 900 هزار ریال است. وی افزود : در حال حاضر یک میلیون و 176 هزار و 92 نفر بازنشسته و وظیفه بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند. عطاریان در ادامه در باره استمرار بیمه طلایی برای بازنشستگان در سال جدید گفت : بسته حمایتی بیمه طلایی درمان در سال 92 هم برای بازنشستگان کشوری اجرا می شود و همه بازنشستگان می توانند در سال جاری از خدمات و مزایای این خدمت جدید بدون پرداخت وجه در بیمارستان های طرف قرارداد استفاده کنند . وی افزود : امسال براساس تمهیدات انجام شده با حمایت دولت و مشارکت صندوق بازنشستگی کشوری بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنان از سه ماهه دوم سال جاری تحت پوشش بیمه طلایی درمان قرار می گیرند. اطلاعات - 19 فروردین 92 |
کسری بودجه 3هزارمیلیارد تومانی آموزشوپرورش در سال 92
· گزارش روزنامه بهار،18/1/92
به گزارش بهار، جبار کوچکینژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، از اتمام بررسی بودجه پیشنهادی دولت برای آموزشوپرورش در این کمیسیون خبر داد و در عین حال اعلام کرد پیشبینیهای دولت برای افزایش ششدرصدی بودجه آموزشوپرورش از یک سو و افزایش 20درصدی حقوق فرهنگیان و معلمان به نتایج متناقضی منجر خواهد شد. او در اینباره گفت: «دولت پیشنهاد افزایش 20درصدی حقوق معلمان را در سال 92 داده و مجلس شاید حقوق آنها را تا 25درصد افزایش دهد اما با توجه به اینکه بیش از 96درصد بودجه آموزشوپرورش بودجه هزینهای است، اگر حقوق فرهنگیان 20 تا 25درصد افزایش داشته باشد با توجه به اینکه دولت برای آموزش و پرورش افزایش ششدرصدی را پیشبینی کرده است براساس محاسبات انجام شده در کمیسیون، این وزارتخانه در سالجاری بین 2 تا 3میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت.»
ادامه مطلب ...
چگونه فرایند یادگیری خود را مدیریت کنیم
درست همان گونه که کار یک مدیر عامل در سازمان، اداره سازمان است، کار یک فرد نیز مدیریت بر تفکر و اندیشه خود است و دانش فراشناختی این امکان را به فرد می دهد تا این توانایی را به دست آورد.
تحقیقات نشان می دهد فراگیرانی که دارای آگاهی فراشناختی هستند، در مقایسه با فراگیران ناآگاه، از خود عملکرد بهتری نشان می دهند. این برتری به خاطر این است که آگاهی فراشناختی به فرد امکان می دهد تا برای یادگیرد خود برنامه ریزی کند و به گونه ای بر آن نظارت داشته باشد که مستقیماً باعث بهبود عملکردش شود.
ادامه مطلب ...گفتگوی مهدی فخرزاده با مقصود فراستخواه
"چشم انداز ایران" شماره 77 / دوماهنامه اسفند 91 وفروردین 92
انتظار جامعه از مدرسه چیست؟ از این منظر که انتظار دارد خروجی مدرسه چه آموزش هایی دیده باشد؟
اگر مراد از جامعه، شهروندان آگاه است به گمانم آنها از مدرسه انتظار دارند فرزندان را آمادۀ زیستن در دنیایی جدید ومتحول بکند. خانواده هایی که پدر ومادر هایشان «با فکر» اند و متوجه دگرگونی های این جهان اند، وقتی دست دختران وپسران خود را می گیرند وبه مدرسه می سپارند حداقل انتظاری که دارند به تصور ناچیز اینجانب چهار چیز است :
نخست، فرزندانشان در مدرسه تحصیلات علمی پایه و اطلاعات و معلومات به دست بیاورند و هوش فکری ( IQ ) و خرد تحلیلی و تفکر انتقادی شان پرورش پیدا بکند.
دوم، خلاقیت، مهارتهای دستی وهنر وزیباشناسی آنها شکوفا بشود.
سوم، هوش عاطفی( EQ) وکمال وادب و استدلال اخلاقی آنهاست.
چهارم، هوش اجتماعی، مهارتهای زندگی و فرهنگ شهروندی شان به طور متوازن شکوفا بشود، بتوانند با دیگران بهتر ارتباط برقرار بکنند، اجتماعی بشوند، عقاید وسبک های مختلف زندگی را تحمل بکنند و مانند آن.
همه این انتظارات را شاید در یک عبارت بتوان خلاصه کرد: رشد همه جانبۀ موزون وپایدار. پرسش شما خیلی مهم ومعنادار است. می فرمایید انتظار جامعه از مدرسه چیست. چیزی که امروزه در ایران کمتر به آن توجه می شود، اتفاقا همین جامعه ومردم است. گویا همه چیز به خواست دولت و گروه های حاکم منوط می شود وخواست وانتظارات شهروندان، خانواده ها وگروه های اجتماعی به طور شایسته در نظر گرفته نمی شود.
محتوای آموزش وپرورش باید توسط عقلای مستقل جامعه، متخصصین وحرفه ای ها ، معلمان ، محققان وکارشناسان آزاد ومنتقد سمت وسو داده بشود. جامعۀ مدنی و اجتماعات محلی باید در خط مشی گذاری امر مهمی مانند آموزش وپرورش واقعاً دخیل واثر گذار باشند. اجازه بدهید مثالی عرض بکنم آیا تاکنون پیمایشی ملی توسط سازمانهای پژوهشی مستقل وملی در همه استانهای دور ونزدیک کشور انجام گرفته است که از معلمان ومدیران و اولیای خانه ومدرسه ودانش آموزان با تکنیکهای صحیح نمونه گیری وروشهای متقن علمی ، نظردقیق شان درباب عملکرد آموزش وپرورش پرسیده بشود، وضع موجود و مطلوب وشکافها بررسی بشود ، نتایج در سطح عمومی انتشار یابد و دولت از آن در بازنگری سیاستها وبرنامه های خود بهره گیری بکند؟
مدرسه ، مسؤولیت انتقال میراث فرهنگی ما به نسلهای آتی را برعهده دارد؛ میراثی با همۀ تنوعات آن و نه اینکه روایتی خاص و دولتی از فرهنگ بر فرزندان مان تحمیل بشود. مدرسه مسؤول آماده ساختن فرزندان برای فهم تغییرات ، آمادگی برای دگرگونیهاو سازگاری فعال با تحولات و همراهی آگاهانه و خلاق با آنهاست.
از مدرسه انتظار می رود که به فرزندان کمک بکند تا لذت پرسیدن و تحلیل و اکتشاف وزیباشناسی را تجربه بکنند ، یاد بگیرند که چگونه بیاموزند ، توانایی طرح مسأله و حل مسأله به دست بیاورند ، قدرت تخیل و طراحی و ساخت وبه کار گیری پیدا بکنند ، تفکر انتقادی و خود- تأملّی در آنها شکوفا بشود، ، با مهارتهای زندگی و با کیفیت زندگی آشنا بشوند، برقراری ارتباط با دیگران و کارکردن با آنها را بیاموزند. حس بشردوستی، صلح، برابری، عدالتخواهی، احترام به دیگری، رعایت حقوق وآزادی های دیگران، عدم خشونت و دلبستگی به محیط زیست در آنها شعله ور بشود، یادبگیرند که با هم وبه رغم بسیاری تفاوتها زندگی بکنند و گفت وگو وتوافق وهمزیستی بکنند.
ادامه مطلب ...