دموکراسی در جامعهای که دروغگوئی و پنهانکاری گسترده است امکان پذیر نیست. دروغ و ریا، پنهانکاری و رمز و راز در شرایط حکومت ترس و بیاعتمادی نهادینه میشود و نشانه جامعهای خودکامه و استبدادی است.
دروغگوئی و ریا در جامعه به احتمال بسیار مربوط به نژاد، قومیت و ژن نیست. تا آنجا که میدانیم شاهدی وجود ندارد که دروغگوئی را اشخاص به ارث ببرند و یا خاص جامعه مشخصی باشد که مردمانش از آغاز دروغگو متولد شده باشند! دروغگوئی اکتسابی است. مردم در هر جامعهای در موقعیتهای خاصی دروغ میگویند و به سبب قرار گرفتن درشرائط اجتماعی و روابط خاصی به دروغگوئی عادت میکنند. بنابر این مسئلهای که باید موضوع جستار ما باشد این است که معمولا آدمها در چگونه جوامعی و در چه رابطه هائی و در کدام شرایط دروغ میگویند؟ و چرا در برخی جوامع دروغگوئی و ریا نهادینه میشود؟
ادامه مطلب ...
بلاتکلیفی بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته در حالی که هنوز تکلیف بیمه طلایی بازنشستگان فرهنگی بعداز دوماه و نیم معلوم نیست و این قرارداد تمدید نشدهاست، شرکت بیمه آتیهسازان حافظ که از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی مجوز فعالیت ندارد، در مناقصه عمومی بین شرکتهای بیمه تکمیلی درمان، از سوی صندوق بازنشستگی کشوری برنده اعلام میشود. بیمه
طلایی بازنشستگان فرهنگی بهمن ماه سال گذشته به مدت 4 ماه ـ تا ابتدای
اردیبهشت ماه و آغاز قراردادها ـ بین صندوق بازنشستگی کشوری، بیمه ایران و
وزارت آموزش و پرورش منعقد شد تا فرهنگیان بازنشسته هم از خدمات بیمه طلایی
همکاران مشغول به کارشان برخوردار شوند، اما در این بین صندوق بازنشستگی
کشور سهم خود را به آموزش و پرورش پرداخت نکرد و همین امر موجب شد تا
قرارداد برای سال 91 تمدید نشود.بنابراین در قطع شدن بیمه طلایی بازنشستگان
فرهنگی، بیمه ایران و آموزش و پرورش مقصر نیستند چه آنکه حاج بابایی، وزیر
آموزش و پرورش بارها در جمع فرهنگیان به تمام بازنشستگان قول داده بود که
با حل مشکل از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه (صندوق بازنشستگی کشوری) بیمه
طلایی بازنشستگان برقرار شده و حق و حقوق آنها صیانت شود. |
ادامه مطلب ...
خط فقر بر فراز سر 27 میلیون شهرنشین!
چند روز پیش جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت خط فقر خانوار شهری را برای سال 89 معادل 946 هزار تومان اعلام کرد که به این ترتیب بیش از 27 میلیون نفر شهرنشین زیر خط فقر زندگی میکنند...
ادامه مطلب ...
تشکلهای صنفی یا سیاسی
(نقل از: وبلاگ طیف صنفی کانون صنفی معلمان
http://www.ksmiran3.blogfa.com/post/30
واژه ی تشکل به یک گروه بندی اجتماعی گفته میشود که برای پی گیری و تحقق هدفهای صنفی و شغلی یا سیاسی خود کوشش میکنند. هر کدام از این تشکل ها ی صنفی یا سیاسی لزوماً دارای اساسنامه ، آیین نامه ی داخلی و مرامنامه می باشند که در قالب آن اساسنامه و با رعایت آیین نامه ی داخلی و مصوبات و مقررات گروهبندی اجتماعی یا تشکل، به پیگیری فعالیتهای خود می پردازند. از اینرو می توان گفت که یک گروهبندی اجتماعی از نظر علم جامعهشناسی ترکیب منظم و سازمان یافتهای از اشخاص هستند که با مردم پراکنده و یا تودههای غیر منسجم اجتماعی فرق جامعهشناختی دارند. زیرا حرکت تودههای سازمان نیافته و یا فاقد تشکل و بیانسجام، اثر کمی در نظام جامعه دارد. به عبارت دیگر از نظر علم جامعه شناسی تودههای مردم ولو تودههای هم دین و هم مسلک حتی با فرهنگ مشترک جماعتی سازمان نیافته هستند که ازعناصر پراکنده اجتماعی تشکیل شده اند و دارای ملغمهای از معیارهای اجتماعی ـ فرهنگی هستند و یا هنجارهای گروهی، عادتهای گروهی یا اخلاق گروهی متفاوتی در جامعه و از جمله در رفتارهای صنفی و شغلی خود نشان میدهند که باعث میشود تا هیچگونه انسجام یافتگی به آن همه عناصر اجتماعی ندهد و در حالی که از نظر علم جامعهشناسی یک گروهبندی اجتماعی گروهی منظم است و روابط معینی میان اشخاص منظم برقرار میکند و رفتارهای ویژه ای را طبق الگوههای صنفی ـ فرهنگی ویژه بین آن عناصر اجتماعی رواج میدهد و به همین دلیل دوام تاریخی گروهبندیهای اجتماعی باید بیش از دوام جمعیتها و تودههای پراکنده و بدون یک برنامه ی مدون منسجم یا به عبارتی اساسنامه و آیین نامه باشد. البته اگرخودخواهی و خیانت عضوی یا اعضایی از تشکل موجب از هم پاشیدن تشکل نشود.
ما ایرانی ها اغلب به کار گروهی و همکاری دسته جمعی عادت نداریم زیرا از کودکی ، نوجوانی و جوانی به این کارهای گروهی آموزش ندیده ایم . همکاران معلم ما بسیار آزموده اند که همواره دانش آموزان و دانش جویان کوشا، با انظباط و درس خوان تلاش و رقابتشان انفرادی است . در مقابل دانش آموزان بازیگوش، درس نخوان و بی انظباط در همان اوایل سال تحصیلی همدیگر را پیدا می کنند، با هم می جوشند و در به هم زدن نظم کلاس ، مدرسه و کارهای ناشایست متحد می شوند. کشور ما در ورزشهای انفرادی به نسبت جمعیت و سرمایه گزاریش موفق تر از بسیاری کشور های جهان است . اما در ورزشهای گروهی دست آوردهای بسیار کمی داشتیم .
یک گروه بندی اجتماعی را می توان به یک خانواده که دارای یک نظم و انظباط ویژه ی پیشرو و سازنده می باشد تشبیه کرد. اگر تمام اعضای آن خانواده ، به ویژه بزرگترهای خانواده، آن نظم و انظباط را رعایت کنند و محترم بدارند و خود خواه و سود جو نباشند یک گروه اجتماعی کوچکی را تشکیل می دهند که اعضای آن ارتباط مداوم، سالم ، محبت آمیز و محترمانه ای با یکدیگر خواهند داشت و یقیناً در پی گیری و نیل به خواسته ها و اهداف خود موفق خواهند بود. لذا اتحاد و تشکل این خانواده هرگز از هم نخواهد گسست. اما اگر اعضای آن خانواده به ویژه بزرگترها حتی اگر یکی از سالمندان یا پیش کسوتان به مقررات و نظم و انظباط خانواده توجهی نکنند و خود خواهانه برای منافع خود، اهداف و آرمانهای خانواده را زیر پا بگذارند یا در حین زندگی در آن خانه همواره به منافع فردی خود بیندیشند مانند گروه بندی های بدون آرمان و هدف مشترک و چون جمعیتی خواهند بود که برای مثال در اتوبوسی یا هواپیمایی از مکانی به مکانی دیگر می روند اما هر کدام هدف و آرزوی خاص از رفتن به آن مقصد را در سر می پرورانند و به محض رسیدن اتوبوس یا هواپیما به مقصد اعضای آن جمع متفرق میگردند. البته با این تفاوت که مسافران آن اتوبوس یا هواپیما هر گز یا به ندرت به اهداف و آرزو های همدیگر صدمه می زنند. اما هر کدام از اعضای یک خانواده یا گروه بندی اجتماعی که دارای مقررات، مصوبات، آیین نامه ، اساسنامه و آرمان مقدس است ؛ اگر خود خواهانه به فکر سود جویی از دیگر اعضای خانواده یا تشکل باشد ضربه ی مهلکی بر قامت آن خانواده یا تشکل خواهد زد و در صورت تکرار سرانجام آن خانواده یا تشکل را متلاشی خواهد کرد. تشکل های صنفی و سیاسی (احزاب ) دوام اجتماعی بیشتری میآورند در صورتیکه ساختار اجتماعی مشخصی داشته باشند و نیز نقش فردی هر عضو گروه در آن تشکل مشخص باشد و همه اعضا و به ویژه اعضای هیات رییسه یا هیات مدیره ی تشکل، خود را برتر از بقیه نپندارند، در چارچوب اساسنامه و آیین نامه حرکت کنند و برای منافع خود به تخریب شخصیت و حیثیت دیگر اعضا نپردازند ؛ که شوربختانه در تاریخ کشورما، تا کنون، تشکلهای صنفی و احزاب سیاسی با خود خواهی ها و خیانت بعضی اعضای تاثیرگذار و سرانشان ناموفق مانده اند و از هم پاشیده اند.
افزون بر این، عناصر یک تشکل باید دارای روابط متقابل اجتماعی با دیگر اعضای تشکل باشند و هنجارها و هدفهای گروهی ویژه ی اساسنامه و آیین نامه ی خود را دنبال کنند که بر روش ایفای نقشهای صنفی یا سیاسی آنان در تشکل مزبور اثر گذار باشد. از اینرو هر فرد صنفی یا سیاسی که عضو آن تشکل میشود موظف به رعایت آن هنجارهای صنفی یا سیاسی گروهی خواهد بود که اساسنامه و آرمان آن تشکل به همگان اعلام کرده است و الهام بخش و چراغ راه تمام اعضای آن تشکل می باشد.
در پایان باید یاد آور شد که تشبیه خانواده به یک تشکل به این معنی نیست که اعضای یک خانواده مثلاً اتحاد یک زن و شوهر را می توان یک تشکل صنفی یا سیاسی نامید یا یک زن و شوهر می توانند خود را هیات مدیره و اعضای یک تشکل بدانند در صورتیکه تشکل را با خودخواهی تارانده اند و تشکلی وجود ندارد. هر کدام از اعضای یک خانواده می توانند عضو یک تشکل صنفی یا سیاسی اجتماعی باشند اما یک تشکل صنفی یا سیاسی را نمی توان فقط به اعضای یک خانواده محدود کرد. چون اتحاد اعضا یا بخشی از اعضای خانواده در پی گیری هدفی، گروه بندی اجتماعی محسوب نمی شود. همانطور که سهامداران و شرکای یک بنگاه اقتصادی می توانند عضو یک تشکل صنفی یا سیاسی باشند اما اگر اکثریت اعضا و هیات مدیره ی یک تشکل صنفی یا سیاسی را سهامداران یک بنگاه تجاری تشکیل بدهند نمی توان آن را یک تشکل صنفی یا سیاسی اجتماعی نامید. زیرا آن گروه نمی توانند پیگیر منافع و اهداف یک صنف اجتماعی ، به طور فراگیر باشند . چون در بسیاری مواقع منافع اشتراکی و اقتصادی آنان مانع رشد اندیشه ها و رفتارهای صنفی – فرهنگی یا سیاسی – اجتماعی آنان خواهد بود و مفاد اساسنامه و آیین نامه ی تشکل صنفی یا سیاسی به مصلحت حفظ منافع تجاری و اقتصادی اشتراکی نادیده انگاشته یا قربانی خواهد شد.
عبدالرحمان ایران نژاد
|
محمود باقری،عضو هیآت مدیره ی کانون صنفی معلمان ایران،دیروز شنبه سوم تیر،در پی احضار دادسرای اوین،برای گذراندن حکم نه و نیم سال زندان! به زندان اوین رفت و در کمال ناباوری خانواده و دوستان،بازداشت گردید. این احضار،در پی فراخوان دو ماه پیش ایشان انجام گرفت که در آن هنگام،با درخواست مدرسه و همکاری قاضی دادسرای اوین،اجرای حکم تا پایان امتحانات خرداد به تعویق افتاد،اما کمتر کسی باور می کرد که چنین حکم شگفت و سنگینی،برای یک فرهنگی تلاشگر،با پیشینه آموزشی 27 سال،اجرا شود.
ادامه مطلب ...معلم: صنف سازی بی نتیجه است
ایسنا| علی معلم، تهیه کننده سینما، درباره مسائل مطرح شده درباره تنظیم اساسنامه خانه سینما اظهار داشت: «حالاکه ساختار معاونت سینمایی و خانه سینما نفی شده است، تا وقتی این تنظیمات مشخص نشود هرگونه صحبت کردن درباره موضوع اساسنامه خانه سینما ما را به نتیجه نمی رساند.» او ادامه داد: «دوستان گفتند ساختار سینما را تغییر دادیم اما هنوز از این تغییرات در سازمان سینمایی بی خبریم و وزیر ارشاد هم اعلام کرده تا پایان سال مشخص می شود.» او با بیان اینکه تکلیف اصناف و هر تشکل دیگری تعریفش با سازمان مشخص می شود، خاطرنشان کرد: «اینکه چه ماهیتی دارد و تشکل ها در آن چه جایگاهی خواهند داشت: تا این مشخص نشود هرگونه صنف سازی بی نتیجه است، چرا که تکلیف این تشکیلات مردم نهاد با سازمانش مشخص نیست.» معلم تاکید کرد: «تا وقتی که تنظیمات مشخص نشود، هر گونه حرف زدن درباره تغییر اساسنامه یا تشکیل صنوف ما را به نتیجه نمی رساند. ضمن اینکه این تشکیلات برای دفاع از حقوق صنفی افراد تشکیل می شود و خود ساختار خانه سینما هم نقص داشته و باید اصلاح شود که از موارد نقص آن رابطه هیات مدیره با صنوف و وابستگی به بودجه بالادستی بوده است.» این کارشناس سینمایی خاطرنشان کرد: «باید سناریویی وجود داشته باشد تا همه جایگاه خود را پیدا کنند، بنابراین پیشنهاد من این است ، قبل از تشکیل سازمان و خانه سینما شورایی متشکل از دست اندرکاران و نخبگان سینما به وجود آید تا موقعیت موجود را بررسی کرده و موقعیت مطلوبی را ترسیم کنند.» علی معلم در پایان سخنانش گفت: «این گونه نباشد که یک تنه کاری شود و بعد سینماگران به دنبال تصمیمات آن باشند.»
اعتماد - یکم تیرماه ۹۱
درگذشت معلم آگاه و فعال صنفی ٬ مجید فروزانفر عضو هبات مدیره کانون معلمان را به خانواده ی محترم ایشان و کانون معلمان همدان تسلیت عرض می کنم |
طول زندگی روزمره
ساعت 13 پایان مدارس در 4 روز هفته |
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه کلاسهای جبرانی در ساعت آموزشی مدارس به هیچ عنوان اجباری نیست، گفت: چهار روز در هفته ساعت پایان مدارس 13 خواهد بود و یک روز 14 تا 14:15 میشود. ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش در گفتوگو با «توانا»، در پاسخ به این پرسش که «آیا تمام مدارس کشور یک نوبته خواهند شد تا پنجشنبهها تعطیل شوند؟»، اظهار داشت: طرح تعطیلی پنجشنبههای مدارس در مدرسههای یک نوبته اجرا خواهد شد که بیشاز 90 درصد مدارس راهنمایی و متوسطه کشور در سالتحصیلی جدید یک نوبته میشوند و به راحتی میتوان این طرح را اجرا کرد. وی با بیان این که ساعت درسی دانشآموزان به گونهای است که میتوان طرح تعطیلی پنجشنبهها را اجرا کرد، ادامه داد: ساعات درسی دانشآموزان این قابلیت را دارد که طی 5 روز برنامهریزی شود و مشکلی پیش نیاید. سحرخیز با اشاره به این که در حال حاضر دانشآموزان در روز، 6 ساعت به مدرسه میروند، بیان کرد: با اجرای طرح تعطیلی پنجشنبهها، آنها یک روز در هفته به جای 6 ساعت، 8 ساعت در مدرسه خواهند بود. معاون متوسطه وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه چهار روز در هفته ساعت پایان مدارس 13 خواهد بود و یک روز 14 تا 14:15 میشود، افزود: با توجه به اینکه در مدارس دونوبته امکان مقارن شدن ساعات پایان درسی دانشآموزان با شب خواهد بود، اعلام کردیم که تعطیلی پنجشنبهها در مدارس یکنوبته اجرا شود. مردم سالاری - ۳۱ خرداد ۹۱ |
جزئیات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان |
میزان افزایش حقوق کارمندان در سال جاری در 24 خرداد ماه در جلسه هیات وزیران به میزان 15 درصد تصویب و این مصوبه به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری و معاونت مدیریت و توسعه منابع انسانی رئیسجمهور ابلاغ شد. روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری جزئیات مصوبه 17 بندی دولت برای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولتی را ابلاغ کرد که براساس آن، حداقل و حداکثر حقوق در سال 91 مشخص شدهاست.بر این اساس افزایش 15 درصدی حقوقها از ابتدای سال جاری اعمال و معوقات کارمندان در تیرماه پرداخت خواهد شد. |
افزایش 15 درصدی حقوق از ابتدای سال محاسبه میشود؛ |
ژان پیاژه، از برجستهترین روانشناسان قرن بیستم، رشد شناختی را به 4 بخش تقسیم میکند: اول: مرحله حسی ـ حرکتی که از زمان تولد تا دو سالگی را شامل میشود. در این مرحله حواس و حرکت کودک بنیان رشد وی میشود و کودک رابطه میان اعمال خود و پیامدهای آنها را کشف میکند و مفاهیمی چون شیء فضا، زمان و علّیت را درمییابد. دوم: مرحله پیش عملیاتی که از دو تا هفت سالگی کودک را شامل میشود. در این مرحله، زبان، تجسم، ارتباطگیری گستردهتر با دیگران و تفکر نمادین پدیدار میشود و کودک این توانایی را مییابد که میان اشیاء و حواس خود تمایز قائل شود. از نظر پیاژه، کودک در این دوره در حال ورود به سطحی از منطق و استدلال ابتدایی است و میتواند به حال، آینده و گذشته بیندیشد و برخی از مفاهیم و کمیتها را نیز به خاطر بسپارد. سوم: مرحله عملیاتی است و کودک هفت تا یازده ساله میتواند به مفهومی از منطق دست یابد، قوانین را کشف کند و رابطههای مستدلی را به وجود آورد که پایدار باشند. همچنین کودک در این دوره میتواند هر شیء یا رویدادی را از جنبهها و سطوح مختلف مورد بررسی و طبقهبندی قرار دهد. چهارم: کودک از 12 سالگی به بعد وارد مرحله انتزاعی میشود و علاوه بر تلاش برای هماهنگ کردن خود با محیط پیرامون، کودک میکوشد محیط پیرامون را نیز با خود هماهنگ کند. در این دوره، تفکر فرد از قلمرو واقعیات عینی و محسوس فاصله میگیرد و به قلمرو انتزاعات وارد میشود. در مقالهای که در مجله رشد(آموزش پیشدبستان) منتشر شده، آمده است: |