تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

هرکس سر جای خودش بنشیند




هرکس سر جای خودش بنشیند.



این جمله ای بود که چندین بار تکرار کردم تا در آن شلوغی و ازدحام کلاس ، صدایم شنیده شود. دانش آموزان یکی یکی و با دلخوری سرجایشان نشستند اما برخی  اصرار داشتند جایی غیر از جای خود بنشینند با دیدن چهره عبوس برخی با خود اندیشیدم مگر جای هرکس کجاست؟ به راستی هرکدام از ما در جای خود نشسته ایم؟

 جایگاه واقعی هرکس راچه کسی تعیین می کند و چرا هیچ کس در این دوره زمانه از بودن درجایگاه خود خرسند نیست؟

اهرمی که منجر به جابجایی برخی مهره ها در سطوح مختلف آموزشی و تربیتی می شود ،چقدر مورد وثوق اهالی علم و ادب است؟

رتبه بندی معلمان در یک نظام نابه سامان ،شایدراهی است برای برون رفت از نزاع های درون سازمانی ،بخصوص در واحد تأمین و سازمانی دهی نیروی انسانی.

حال که  این طرح درمراحل ابتدایی  است  و هنوز به مرحله اجرا نرسیده است ،آیا باید  فرهنگیان مانند طرح های سابق بر این، چشم به آینده بدوزند و با ممکنات خود را سرگرم کنند؟

به خاطر دارم سالها پیش طرحی تصویب شده بود در خصوص پاداش مناطق محروم این طرح نه چندان بلند مدت، در زمان اجرا همواره با نبود اعتبار مواجه بود و گاه این پاداش پایان سال را با یکسال تعویق دریافت می کردیم چند وقتی از طرح بی خبر بودیم و به  ناگاه مطلع شدیم منطقه مربوطه از لیست مناطق محروم خارج شده است و بالطبع پاداش منطقه محروم دیگر به ما تعلق نمی گرفت حال برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان، و تا رسیدن معلمان به جایگاه واقعی خود چقدر باید انتظارکشید؟ یکسال ،دوسال و....  در این فاصله تکلیف مطالبات این قشر از جامعه چه می شود؟ آیا این طرح شامل همه می شود ؟درصورتی که شامل برخی از فرهنگیان نشود بحث معیشت و جایگاه واقعی این گروه از فرهنگیان چه می شود؟

به نظر می رسد طرح رتبه بندی معلمان که بطور ناگهانی دستور کار مجلسیان قرار گرفته است چونان سوپاپ اطمینانی عمل خواهد کرد تا به قول برخی از سونامی تحصن بکاهد. این دست طرح های کارشناسی نشده و گاه شتاب زده شاید در کوتاه مدت جواب دهد اما درنهایت آیا می توان انتظار داشت که فرهنگیانی که خواستار رفع تبعیض با دیگر کارمندان دولتی هستند از آنان بخواهیم برای ارتقا به جایگاهی چون استاد معلم باید سابقه  چنان، مدرک  فلان و دست کم دو مقاله علمی داشته باشند؟

داشتن حق بیمه کارآمد و امکاناتی چون تسهیلات وام با بهره پایین ودیگر امکانات رفاهی  چه دخلی به مدرک و سابقه کار دارد ؟

بسیاری از کارکنان دولتی پایه حقوق چندان بالایی ندارند اما  تسهیلاتی که از آن بهره مندند، با آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست.

به دیگر سخن ،برای تعیین جایگاه واقعی هرکس باید امکانات موجود را سنجید و با توجه به فرصت های موجود جایگاه افراد ونیروها را تعیین کرد.

بنابراین ، افراد با توان وقابلیت های حرفه ای باید درکنار هم سنجیده شوند و افراد با توان علمی و صاحب نظران درحوزه های نویسندگی نیز با یکدیگر 

سنجیده شوند

از این نظر فرهنگیان با سوابق بالای تجربی و یا دارندگان مدرک تحصیلی در کنار هم قرار  گیرند. ودر عین حال همکاران با سنوات و مدرک پایین ،ودرعین حال توان حرفه ای و خلاقیت  ،درکنار یکدیگر سنجیده شوند. 

هرچند از نظر این نگارنده همچنان تعیین جایگاه واقعی افراد کار ساده ای نیست.

به نقل از گروه فرهنگیان بروجرد

در تلگدتم

بخشی ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻃﺮﺡ رتبه بندی



بخشی ﺍﺯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻃﺮﺡ رتبه بندی.


-1 ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﻧﺪﺍﺷﺘﻦ ﺯﯾﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎﯼ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺷﻔﺎﻑ

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮﺡ ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﺭﺗﻘﺎﯼ ﺷﻐﻠﯽ ﺑﺎﻋﺚ

ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻧﺎﺭﺿﺎﯾﺘﯽ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺑﯿﻦ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ .

-2 ﺑﺨﺶ ﺍﻋﻈﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﺯﺣﻤﺖ ﮐﺶ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﮐﻪ

ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻣﺪﺭﮎ ﻓﻮﻕ ﺩﯾﭙﻠﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭﻫﯿﭻ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺯﺍﺩﻩ ﺍﯼ ﺷﮑﯽ ﺩﺭ

ﻓﺸﺎﺭ ﮐﺎﺭﯼ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺑﻪ ﻭﯾﮋﻩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﻭﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﯾﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎ

ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﺮﻁ 12 ﺳﺎﻝ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎﺭﯼ! ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡ ﺟﺎ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ.

-3 ﺍﺗﮑﺎﯼ ﺷﺪﯾﺪ ﻃﺮﺡ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ

ﺍﻗﺮﺍﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺴﻮﻭﻟﯿﻦ ﻭ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻫﯿﭻ ﺑﺎﺭ ﻋﻠﻤﯽ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﮐﻪ

ﺟﺎﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺩﻻﯾﻞ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﺎﻝ ﻧﯿﺴﺖ ﺟﺎﯼ ﺳﻮﺍﻝ ﺩﺍﺭﺩ.

-4 ﺗﻮﺟﻪ ﻃﺮﺡ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﮐﻪ ﺑﻨﺪ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﻡ

ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﯾﺎ ﻫﯿﭻ ﺗﻄﺎﺑﻘﯽ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﮐﺎﺭ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﯾﺎ ﻫﻢ

ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮐﺎﻣﻼ ﻓﺮﻣﺎﻟﯿﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺳﻨﺠﺶ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ

ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﯾﮏ ﻣﻌﻠﻢ ﺍﺻﻮﻻ ﺑﺎ ﺳﺎﺯ ﻭﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻓﻌﻠﯽ

ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﯾﺮ ﻧﯿﺴﺖ.

-5 ﺗﻮﺟﻪ ﻃﺮﺡ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﯼ ﺁﺯﻣﻮﻥ ﺗﺨﺼﺼﯽ ،ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺗﻮﺍﻧﺎﯾﯽ

ﻫﺎﯼ ﺷﻐﻠﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺭﻭﺵ ﺗﺪﺭﯾﺲ ﻭ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺭﺍ ﻣﻐﻔﻮﻝ

ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

-6 ﺍﻫﻤﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﻗﺎﯾﻞ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺪﺭﮎ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﮐﺎﻣﻼ ﻏﯿﺮ

ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﻏﯿﺮ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﯽ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻧﺎﺯﻧﯿﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ

ﻣﺪﺭﮎ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﮐﻼﺱ ﺩﺭﺳﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ

ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬﺍﺭ ﻭ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ. ﺍﯾﻦ ﻣﺪﺭﮎ ﮔﺮﺍﯾﯽ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﻭﺳﯿﻊ ﻫﻤﮑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ

ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺭﺍ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ

ﺗﺪﺭﯾﺲ ﺩﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

-7 ﺍﺭﺯﺷﯿﺎﺑﯽ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺗﺎﻟﯿﻔﺎﺕ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﯼ

ﻗﺒﻠﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺷﺪ ﻭﺑﻪ ﺟﺰ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺩﻭﺍﯾﺮ ﻋﺮﯾﺾ ﻭ

ﻃﻮﯾﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﭘﯽ ﻧﺪﺍﺷﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ

ﺗﺎﺛﯿﺮﯼ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﺑﻮﺩﻥ ﯾﺎ ﺑﺎﻻ ﺑﺮﺩﻥ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﻠﻤﯽ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻧﺪﺍﺷﺖ .

-8 ﺗﻌﺎﺭﯾﻒ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﭘﮋﻭ ﻫﺶ ﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ

ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺍﺻﻼ ﺗﻄﺎﺑﻘﯽ ﺑﺎ ﺷﻐﻞ ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﺴﺘﺮ

ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡ ﻫﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ

ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﺳﺎﺯﯼ ﺩﺍﺭﺩ.

-9 ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻌﺎﻭﻧﯿﻦ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻭ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺩﺭ

ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻃﺮﺡ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ:

ﺍﻟﻒ- ﺑﺨﺶ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺍﯾﻦ ﻃﺮﺡ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺏ- ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯﺍﺕ ﺫﮐﺮ ﺷﺪﻩ ‏( ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺍﻇﻬﺎﺭﺍﺕ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ

ﻭﺯﯾﺮ ‏) ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ 70 ﺩﺭﺻﺪ ﺑﻪ ﺣﻖ ﺷﺎﻏﻞ ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ

ﺍﺻﻼ ﻋﺪﺩﯼ ﻧﯿﺴﺖ.

ﺝ- ﻣﻌﻠﻤﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﺳﻪ ﮐﺎﻏﺬ ﺑﺎﺯﯼ ﻭ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﻣﺪﺍﺭﮎ ﻗﺮﺍﺭ

ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﻣﺪﯾﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻧﯿﻦ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻫﻢ

ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻫﺎﯼ ﺷﺨﺼﯽ ﺍﺯ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻋﺪﻩ ﺯﯾﺎﺩ

به نقل از گروه فرهنگیان 34

در تلگرام

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا:



عضو کمیسیون آموزش مجلس 

در گفت‌و‌گو با ایلنا:


اعتراض معلمان به وجود تبعیض‌هاست/ نظام پرداخت هماهنگ باید اجرایی شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه هنوز لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است، اظهار داشت: بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.

اعتراض معلمان به وجود تبعیض‌هاست/ نظام پرداخت هماهنگ باید اجرایی شود 

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این مطلب افزود: به نظر می‌رسد؛ آموزش و پرورش می‌خواهد، اجرایی کردن این طرح را از هفته بزرگداشت معلم در سال آینده آغاز کند.


وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق و مزایایی که در طرح رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده آن چیزی نیست که فرهنگیان مطالبه می‌کنند، خاطرنشان کرد: نظام رتبه‌بندی معلمان که معلمان را در ۴ رتبه تقسیم می‌کند، شامل عده‌ای خاص می‌شود و همه آنها را در بر نمی‌گیرد. فرهنگیان با ارائه پژوهش و مقاله و... می‌توانند در رتبه‌های پیش بینی شده قرار بگیرند که این پیش شرط‌ها کار را برای فرهنگی سخت می‌کند.


عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: درخواست معلمان این است که نظام پرداخت هماهنگ باید در آموزش و پرورش اجرا شود؛ یعنی مانند سایر کارکنان دولت حقوق بگیرند.


خسروی با تاکید بر اینکه مجلس برای اجرای نظام پرداخت هماهنگ در آموزش و پرورش خلا قانونی و مشکلی ندارد، تصریح کرد: اجرای این نظام یک کار اجرایی و مربوط به دولت است، اما مجلس در حیطه وظایف خود در این خصوص اعلام آمادگی می‌کند.


عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: اعتراض معلمان به دلیل وجود تبعیض‌هاست؛ به طور مثال در یک سازمان یا وزارتخانه دولتی وقتی یک نفر بازنشسته می‌شود، پاداش بازنشستگی‌اش دو برابر یک فرهنگی است.


خسروی به تشریح اقدامات مجلس در راستای افزایش بودجه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: در بودجه ۹۴ با همکاری و هماهنگی با ۵۰ نماینده دیگر، حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حق و حقوق فرهنگیان اختصاص دادیم.


وی ادامه داد: همچنین در بخش صرفه جویی بخش‌های دولتی حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان و در بخش عوارض گاز حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۴ به آموزش و پرورش اختصاص یافته است.


خسروی با اشاره به بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال ۹۴ این بودجه را اقدامی مثبت در جهت اهمیت به دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد.

جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان و احتمال بررسی موضوع در جلسه امروز دولت

طرح جزییات رتبه بندی معلمان


با معاون وزیر اموزش و پر ورش

سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۲۷/اسفند/۱۳۹۳ - ۰۰:۵۲ ، شناسه خبر: ۶۸۹۸۳۱

معاون ورزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد

جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان و احتمال بررسی موضوع در جلسه امروز دولت

خبرگزاری تسنیم: معاون وزیر آموزش و پرورش با تشریح جزئیات و مزایای طرح رتبه‌بندی معلمان، گفت: احتمالاً این طرح امروز در هیئت دولت بررسی و تصویب خواهد شد.

حمیدرضا کفاش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص آخرین وضعیت طرح رتبه بندی معلمان و بررسی آن در هیئت دولت، اظهار داشت: در جلسه‌ای که روز گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، اعلام شد که لایحه رتبه‌بندی معلمان، ‌چهارشنبه در دستور کار هیئت دولت قرار خواهد گرفت و امیدواریم که تصویب و ابلاغ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین تغییراتی که توسط دولت در لایحه رتبه‌بندی معلمان اعمال شده است به چه صورت است، گفت: بنده در جریان آخرین تغییرات لایحه رتبه‌بندی نیستم ولی طرحی که در گذشته مطرح بود معلمان را در 4 رتبه تقسیم‌بندی می‌کرد و در داخل این مجموعه معلمان طبق مقالات، تألیفات و سوابق و سنوات خدمت خود از امتیازاتی بهره‌مند می‌شدند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آن‌چه که معلمان و فرهنگیان در رابطه با طرح رتبه‌بندی اعلام می‌کنند بخشی از این طرح است، به عنوان مثال معلمان اعلام می‌کنند که چرا حقوق سایر کارکنان دولت بدون آن‌که از آن‌ها کتاب و تألیفات خاصی بخواهند افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که طرح رتبه‌بندی به خوبی برای فرهنگیان تشریح نشده است.

کفاش تصریح کرد: رتبه‌بندی معلمان دو بخش دارد در بخش نخست معلمان از وضع موجود یک سطح بالاتر می‌آیند مانند آنچه که در آموزش عالی اتفاق افتاد. اساتید دانشگاه در گذشته از قانون هماهنگ پرداخت تبعیت می‌کردند که بعداً از این قانون جدا شدند و ﺳﻂﺢ پرداختی به آن‌ها جهش قابل ملاحظه‌ای یافت و پس از آن در داخل رتبه‌بندی‌های خود نیز ارتقا می‌یافتند.

وی ادامه داد: در طرح رتبه‌بندی اگر کف حقوق معلمان به عنوان مثال A باشد وقتی رتبه‌بندی اجرا می‌شود این کف حقوق از A به B رشد می‌یابد ﻛﻪ ارتباطی به تألیفات، مقالات و سنوات خدمت ندارد‌ اما در بخش دوم برای تقسیم‌بندی معلمان در 4 رتبه تعیین‌ شده باید بر اساس مقالات، پژوهش‌ها و سنوات خدمت امتیازاتی را کسب کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هم اکنون معلمان تصور می‌کنند اگر قرار است حقوقشان اضافه شود از آن‌ها مقاله و تألیفات خاصی می‌خواهند اما این موارد برای ارتقا یافتن از یک رتبه به رتبه دیگر مد نظر است. البته این موارد نیز قابل بحث است و امکان تغییر در نوشتن آئین‌نامه‌ها وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان در طرح جدید شرایط خاصی را برای دوره‌های ضمن خدمت در نظر گرفت. اما بحث تألیف، تدریس و تحقیق جزو کار معلمان است و معلمی که تحقیق و مطالعه کم‌تری داشته باشد امتیاز کم‌تری می‌گیرد.

به نقلاز کروه فرهنگیان ایران

در. واتساپ

معلمان زیاد هستیم زیادی. نیستیم



سرمقاله آفتاب یزد؛ چهارشنبه 27 اسفند

 

معلمان: زیاد هستیم؛ ولی زیادی نیستیم!  



در پاســخ به این سوال که چرا برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان اقدام جدی صورت نمی گیرد؟ اولین نکته که به آن اشاره می شود این است که معلمان زیاد هستند. این جواب می تواند واقعا سوژه یک طنز باشد. تکرار این جواب ذهن را به این سمت سوق می دهد که گوینده معلمان را زیادی می داند و نیازی به این همه معلم نیست..

بیشتر به این بحث نمی‌‌پردازم. آقایان مسئول که ادعای مدیریت جهان و کرات دیگر را دارند واقعا ساماندهی و رسیدگی به وضعیت معیشتی معلمان سخت تر از اداره تمام امورات جمعیت 80 میلیونی ایران است؟ اگر با این وضع بدون عمل، وعظ مسئولین ادامه پیدا کند بعید نیست بگویند جمعیت و مسائل معلمان بیشتر وپیچیده تر از مسائل جمعیت تمام ایران است و درنهایت تئوری جدیدی صادر کند که جزء بیشتر ازکل است.

برای اصلاح وضع معیشتی معلمان یک برنامه‌ریزی جدید با اولویت بندی اقدامات اجرایی لازم است. برای حل بعضی از مسائل فوریت دارند و بعضی خواسته‌های معلمان نیاز به مطالعه و کار بیشتر دارد. اما می‌‌توان یک اولویت بندی به شرح زیر ارائه داد: 

1- اجرای قوانین و مصوبات لازم الاجرای قبلی که جامه عمل به خود ندیده اند.

2- نظارت بر اجرای قوانین اجرا شده که کامل و به بهترین نحو اجرا شوند.

3- تصویب قوانین جدید در موارد وجود خلاء قانون

1- اجرای کامل قانون مدیریت خدمات کشوری و نظام پرداخت هماهنگ حقوق کارکنان دولت فوریت دارد زیرا بر کسی پوشیده نیست تصویب قانون برای بهبود اوضاع و پیشگیری از مشکل است اما چرا این قانون برای فرهنگیان کامل اجرا نشد سوالی است که فرهنگیان سالهاست می‌پرسند و جوابی قانع کننده نمی‌‌گیرند. 

با اجرای قوانین موجود قسمت عمده مشکلات حل خواهد شد زیرا نظام هماهنگ به آن شکلی که از روح القوانین این قانون استنباط می شود اجرا نشده نه اینکه نامفهوم و غیر صریح باشد بلکه عامدا و عالما اجرا نشده. در اجرای این نظام، حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت هماهنگ نشد بلکه معلمان با خودشان هماهنگ شدند و با اجرای بد قانون نظام هماهنگ اثری جز ضرر و نارضایتی برای معلمان نداشت. یک بام و دو هوا بودن در اجرای قوانین و مصوبات کم نیستند که می‌‌تواند ناشی از عدم رعایت اصل عمومی بودن قوانین باشد. وگرنه چرا فوق‌‌العاده شغل و حق نوار مرزی به سایر کارکنان دولت پرداخت می‌‌شود ولی برای معلمانی که به فرزندان همان کارکنان آموزش می‌‌دهند بار مالی‌اش قابل تحمل نیست؟

این نوع تبعیض نه تنها برای نسل فعلی معلمان سنگینی می‌‌کند بلکه بر آینده فرزندان فرهنگیان نیز سایه می‌‌افکند زیرا خیلی از نیازها بار مالی دارند که معلمان نمی‌‌توانند این هزینه را برای فرزندانشان پرداخت کنند. 

2- نبود کانون صنفی مستقل فرهنگیان برای دفاع از حقوق فرهنگیان. متاسفانه نبود کانون، همچنین اجازه ندادن آزادی عمل در چهارچوب قانون به کانون بیشتر‌‌ین ضربه را به عزت معلمان و پیکره نظام آموزشی کشور وارد می‌‌کند و در نبود این کانون سلسله 

مراتب حذف شده و جامعه‌‌ منظم بدل به توده‌‌ای شده راه باز می‌‌شود و هر کس برای احقاق حقوق خود فردی و بی نام و نشان عمل کند در نهایت گروهی غیرمعلم باز و بسته بودن مدارس را تعیین می‌‌کنند تا از این طریق به اهداف خود برسند و اولین بار این گروهای سازمان یافته از بی‌‌نظمی به پیکره غعزت معلمان حمله کردند و گفتند معلمان سه روز کار می‌‌کنند و چهار روز بیکارند تابستانها بیکارند و به دنبال هر بهانه ای اند که مدرسه را تعطیل کنند دریغ از سر سوزنی فعالیت از سوی هر مسئولی در دفاع از قانون و نظام آموزش که 24 ساعت حضور در کلاس در هفته را برای معلم در نظر گرفته نه از معلم! فعالیت معلم را صرفا حضور کلاس می‌‌دانند عو بدون هیچ مانعی بر طبل تخریب 

معلم کوبیدند کسی هم نگفت: که معلم چهار روز در هفته بیکار نیست و نپرسیدند آیا طرح سوال استاندارد زمان لازم ندارد؟ تصحیح اوراق امتحانی کلاس‌های 40 نفری چقدر زمان می‌‌برد؟ یا نه اصلا بدون هیچ آمادگی و مطالعه‌‌ای رفتن به کلاس ممکن است؟ یا فرصتی برای تدوین و نو کردن محتوا لازم نیست؟ مدارس نیازی به تعمیر و مرمت ندارند؟ و صدها سوال دیگر. باید زیرک بود و در چهار چوب قانون اساسی برای تقویت کانون صنفی مستقل معلمان با تمام قوا تلاش شود و از هیچ اقدامی فروگذار نشود تا گروه‌های سازمان یافته از بی‌‌نظمی تنها میدان دار نباشند و نهادی مستقل را در مقابل خود تمام قد حس کنند اینگونه پیشرفت یک مملکت میسر می‌‌شود.

قانون اساسی ایران و قوانین عادی شکل گیری تشکل‌های صنفی را با صراحتی در خور قانون مشخص نموده‌‌اند. صراحت قانون در این مورد به این دلیل است که با نبود کانون 

صنفی معلمان مستقل و با رویه و خط مشی مشخص آب گل آلود می‌‌شود و از آن آب گل آلود نهنگ جان ستانی به تور می خورد از نوع بی نظمی که خطرناک‌‌تراز انواع بی‌‌نظمی‌‌هاست و در قدم اول عنان کار را از معلمان که فرهنگ جامعه را بازتولید می‌‌کنند گرفته می‌‌شود و بی نظمی منتسب به معلمان به وسیله گروه‌‌های خود سر به عنوان فرهنگ، تولید و باز تولید نیز می‌‌شود. در این اوضاع و احوال بی‌نظمی 

معلمان برای احقاق حقوق حقه خود مجبورند خودجوش تلاش کنند و اگر کانالی مشخص برای احقاق حقوق خود که بهترین آنها کانون صنفی است وجود نداشته باشد این گونه سازمانها بی‌‌نظم منظم شده سکان هدایت را به دست می‌‌گیرند لازم به ذکر است مدیریت بی هنظمی‌های سازمان یافته به دست کسانی سرکش می افتد که ضد تمام ارزشها و فرهنگ‌های جامعه عمل می‌‌کنند که فرهنگیان برای دست یافتن به این فرهنگ‌‌ها و ارزشها چه خون دل‌هایی که نخورده‌‌اند. خلاصه سازمان‌‌هایی که در بی‌نظمی سازمان یافته‌‌اند هر وقت هبخواهند عده‌ای را برای تحصن و اعتصاب 

فرا می‌‌خوانند و آنها را هم معلم جا می‌‌زنند. آن هم در جامعه وسیع و پراکنده معلمان که در اقصی نقاط ایران پراکنده‌اند در این صورت برای منظم کردن باید به بی نظمی دست زد و از نو بی‌نظمی را منظم کرد درک هزینه‌‌ای گزاف این قانون گریزی یعنی اجازه ندادن به فعالیت کانون صنفی برای مدیران زیاد سخت نیست.

3- رئیس کمیسیون فرهنگیان مجلس به درستی بیان کرده بودند که ریشه مشکلات در نبود قانون نیست. ما فرهنگیان کشورهم همین را می گوئیم قانون هست ولی اجرا نمی‌‌شود. پس اگر این طور باشد علت نارضایتی صنفی معلمان به بد عمل کردن آموزش و پرورش مربوط می‌‌شود اما این طور هنیست اگر تنها وزارت آموزش و پرورش بد عمل می‌‌کند باید گفت: نمایندگان محترم مجلس تا اینجای کار کم کاری کرده‌اند چرا درست وظیفه نظارت خود را انجام نداده‌‌اند! اگر وزیر بد عمل کرده بازهم شما وکلای مردم مقصر هستید چرا در دادن رای اعتماد بی دقتی کردید؟ به کسی که قبل از وزیر فعلی از طرف دولت توانا تشخیص داده شد و شما رای اعتماد ندادید آیا احدی اعتراضی کرد؟ نه. پس می‌‌توانستید به وزیر فعلی رای اعتماد ندید؛ حالا که رای اعتماد را می‌خواهید پس بگیرید چرا یک دست عمل نمی‌‌کنید؟ شما که

در هماهنگ کردن استیضاح وزیر در چارچوب قانون برایتان سخت است بفرمایید که ما چگونه 

به شما برای احقاق حقوقمان امیدوار باشیم؟

از این گذشته هراز گاهی شاهد این هستیم در اجرای مصوبه‌‌ای نوبت به فرهنگیان می‌‌رسد غیر قانونی اعلام می‌‌شود مگر غیر از این است که مصوبه نباید مغایر با قانون باشد مگر نباید مجلس این عدم مغایرت را تشخیص دهد. چرا قبل از اجرا به نفع فرهنگیان غیرقانونی نیست آیا بعد از غیرقانونی بودن وضع به حالت قبل از اجرا یا بهتر بگویم اصل باطل بودن بر آن بار می‌‌شود یا همان مبلغ ریالی را به عناوین دیگر به کارکنان سایر نهادها پرداخت می‌‌شود ما نمی‌‌گوییم به دیگران پرداخت نکنید بلکه می‌گوییم حق ما هم هست ما هم مدارک و مدارج کمتر از آنها نداریم عدالت را رعایت نمایید همین. در بادی امر مشکل نیست ولی نوبت به عمل که می‌‌شود نمی‌دانیم چرا قضیه نسبیت انیشتین پیش کشیده می‌‌شود.

در قسمت دیگر از گفته‌‌های رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به جمعیت معلمان و دانش‌‌آموزان در ادوار مختلف اشاره شده بود که ذهن خواننده را به این جهت سوق می‌‌داد که خدایی ناکرده انگار مانند سال‌های دور در درون آموزش و پرورش و معلمان و مدارس فضایی وجود دارد که بودجه را می‌‌بلعند! با همه این اوصاف توجیه دولت و مجلس درباره وضعیت معیشتی معلمان قابل قبول نیست و باید بدانند که از طرف ما مسئول این اوضاع بدمعیشتی متراکم شده از گذشته مسئولین فعلی هستند. فرهنگیان به ندادهندگان تغییر و حل یک‌‌جای مشکلات رای داده‌‌اند و یا در آینده رای خواهند داد.

خدر صورت تحقق و مرتفع شدن موارد فوق نوبت به پر کردن خلاء قانونی می‌‌رسد. خلاء قانونی که امروز از سوی معلمان احساس می شود تصویب قانون رتبه بندی معلمان با سه ویژگی کلی بودن، عمومی بودن و الزام آور بودن است. رتبه بندی معلمان با بن بست قانونی مواجه نبوده فقط اراده جدی برای تصویب آن وجود ندارد. زیرا در اسناد بالا دستی سازو کار آن پیش بینی شده حالا با هر نام و مشخصاتی که باشد. اراده وجود ندارد زیرا در دولت قلبی از طرف دولت لایحه رتبه بندی به مجلس تقدیم شد و تصویب نشد. مجلسیان می‌‌گویند منتظر ارائه لایحه از طرف دولت هستند. حال 

اگر این بی‌ارادگی از طرف خدولت است چرا مجلس به صورت طرح این قانون را تصویب نمی کند؟ 

در هرصورت رتبه بندی معلمان یک ضرورت است و تصویب هم می‌شود به قولی تصویبش فقط دیر و زود دارد ولی امیدواریم نویددهنده تغییری در زندگی معلمانی باشد که در دهه‌‌ سوم کارشان هستند و رمقی برای تحقیق و پژوهش و رفتن به کلاس ضمن خدمت ندارند و اینک تنها زمان آن است که از تجربیاتشان به عنوان منبع و مرجع استفاده شود همچنین برای معلمانی که در مناطق محروم و دورافتاده خدمت می‌کنند که هیچ امکانات، منبع و مرجعی در دسترس ندارند و خالصانه دارند از خودگذشتگی می‌‌کنند.

امیدوارم مسئولین محترم با سعه صدر و وسعت دید عالمانه قانون رتبه بندی معلمان را تدوین و تصویب نمایند و همیشه این گفته یکی از بزرگان را پیش چشم خود قرار دهند که گفت: معلمی که نگران معیشت فرزند خودش است نمی تواند به فکر فرزند دیگران باشد.

به نقل از

گروه فرهنگیات فارس

دد واتساپ

رسد و توسعه اقتصادی و آمورش و مرورش

رسد و توسعه اقتصادی و آمورش و مرورش


همگان می دانیم که یکی از ارکان اساسی رشد و توسعه اقتصادی کشورها آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت) است و تمامی صاحبنظران عقیده دارند که اگر در پیاده کردن سیستم صحیح آموزش و پرورش  موفق باشند بر بسیاری از مشکلات و معضلات فائق آمده و جامعه خود را به سوی پیشرفت و ترقی در بسیاری از زمینه ها سوق خواهند داد و این موضوع بر جامعه اسلامیمان نیز صادق است.


      پیاده کردن سیستم صحیح آموزش و پرورش مستلزم برنامه ریزی های دقیق و علمی است و آنچه در این میان چه در مراحل برنامه ریزی و چه در مراحل اجرا به صورت شاخص نمود پیدا می کند. وجود و ماهیت (نیروی انسانی) درون سازمانی است که در آن نیز سلسله مراتب و تقسیم بندی گوناگونی مترقب است حال اگر بخواهیم میزان اهمیت و تاثیرگذاری همین نیروی انسانی تشکیل دهنده آموزش و پرورش را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم. بدون هیچگونه شک و شبهات نقش انکارناپذیر معلمان به منزله ستون آموزش و پرورش در اولویت قرار می گیرد. منزلت یا پایگاه اجتماعی شان یا موقعیتی است که برای یک فرد در جامعه قائل اند یا تلقی و ذهنیتی است که دیگران از آن چه شخصی هست دارند. (خاکی ، بررسی شاخص های آموزش بر توسعه در تربت جام ، استاد راهنما: دکتر تنهایی ، سال1378)


     احترام اجتماعی می تواند مثبت و منفی باشد و تمایزات پایگاهی اغلب از تقسیمات طبقه ای مستقل است. بدین معنا که مفهوم طبقه ی اجتماعی ، ارتباط با دارایی و درآمد دارد ، در حالیکه پایگاه افراد را ارزیابی های ذهنی تعیین می کند البته ثروتمند بودن ممکن است باعث شود که پایگاه والایی نصیب فرد شود ، اما استثنائات زیادی هم وجود دارد.


     مقصود از منزلت معلم در این بحث احترام مثبتی است که افراد جامعه به لحاظ ذهنی برای معلمان قائل هستند با به دست آمدن یافته های پژوهشی مبنی بر پائین بودن منزلت اجتماعی معلمان از نظر دانش آموزان ، وجود رابطه بین عوامل مادی خصوصیات حرفه ای و پایگاه اجتماعی معلمان و وجود شواهدی مبنی بر اینکه مشغولان به تحصیل در مرکز تربیت معلم به ندرت اولین انتخابات شغلی خود را معلمی قرار می دهند.


     این تصویر قدرت می گیردکه روند کاهشی در جایگاه و منزلت معلمان اتفاق افتاده است. هرچند به نظر می رسد این مسئله روندی جهانی است چنانچه در گزارش دومین گردهمایی سازمان بین المللی I.L.O این نتیجه حاصل شده که موقعیت معلمان به مرحله فوق العاده پائینی کرده است.


     سخن گفتن از پایگاه معلم به طور مطلق و جدا از متن ممکن نیست و این پرسش را به ذهن می آورد که پایگاه معلم در کدام جامعه مورد نظر است. جامعه سنتی یا مدرن . از سوی دیگر بنابر شواهد پژوهشی موجود ، معلمان ایران نسبت به دارندگان مشاغل دیگر از منزلت اجتماعی پائین تری برخوردارند

به نقل از

گروه فرهنکیان ایرات در تلگرام

معو قات فرهنگیان

معو قات فرهنگیان


علی رغم وعده ی دولت۳ ماه از معوقات مزدی معلمان پرداخت نشده است


در کمتر از یک هفته به پایان سال، هنوزمعوقات حقوقی ۶ ماه گذشته معلمان به طور کامل پرداخت نشده است.


محمد رضا نیک‌نژاد، کنشگر صنفی جامعه معلمان با بیان این مطلب به ایلنا گفت: علی رغم وعدهٔ وزیر مبنی بر پرداخت معوقات ۶ ماههٔ معلمان تا پایان سال، تنها معوقات حقوقی ۳ماه از ۶ماه واریز شده و با اینکه کمتر از یک هفته به پایان سال مانده است هنوز تکلیف سه ماهی که پرداخت نشده مشخص نیست. 


به گفتهٔ نیک نژاد، اگر قرار باشد پرداخت و تسویه حسابی صورت بگیرد تا قبل از پایان سال باید انجام شود و نباید به سال آینده موکول شود. 


عضو کانون صنفی معلمان در ارتباط با جزئیات این معوقات گفت: آنچه به عنوان معوقات حقوقی از آن اسم می‌بریم علاوه بر اضافه تدریس، در برخی از موارد از سال گذشته باقی مانده است مانند حقوق مربوط به مراقب امتحان و تصحیح اوراق امتحانی که هنوز تسویه نشده است.

به گفتهٔ نیک‌نژاد، تسویهٔ این مبالغ نیاز به اختصاص بودجهٔ بالایی ندارد اما مشخص نیست چرا در پرداخت همین میزان کم هم کوتاهی صورت می‌گیرد. 

نیک‌نژاد ضمن انتقاد از عدم پرداخت به موقع اضافه کاری و مطالبات صنفی معلمان گفت: چرا کارمندان سایر وزارتخانه‌ها و ادارات باید هر ماه اضافه کاری روی فیش حقوقیشان درج شود اما در مورد معلمان همیشه ما با تاخیر چند ماهه در پرداخت‌ها مواجه‌ایم.


این کنشگر صنفی معلمان در خصوص ادامه یافتن اعتراضات معلمان در روزهای اخیر هم گفت: بی‌توجهی به شرایط معیشتی معلمان باعث شده موج اعتراضات خاموش نشود و هرازگاهی می‌شنویم با کوچک‌ترین فراخوانی، گروه عظیمی از معلمان در مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع می‌کنند و خواسته‌های صنفیشان را طلب می‌کنند. 


وی ادامه داد: متاسفانه پیگیری‌های انجام شده در خصوص مطالباتی چون افزایش فوق العاده شغل و اختصاص بودجه مناسب برای آموزش و پرورش هنوز به نتیجه نرسیده است و دولت هم هنوز نتوانسته در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد. در حال حاضر تنها موردی که روی اجرایی شدن آن تاکید می‌کنند طرح رتبه بندی معلمان است که به غلط بزرگ نمایی شده است. 


نیک‌نژاد در ارتباط با جزییات طرح رتبه بندی معلمان گفت: این طرح صرفا برای تحت الشعاع قرار دادن اعتراضات صنفی معلمان به اجرا نشدن طرح‌هایی چون افزایش فوق العاده شغل کارکنان دولت است. تبعیض‌هایی که در پی اجرای این طرح بین کادر آموزشی و کارمندان وزارت خانه اعمال شده، آنقدر زیاد است که تا به نتیجهٔ مطلوب نرسد نمی‌تواند از شدت اعتراضات کم کند. 


وی ادامه داد: طرح رتبه بندی در دولت دهم مطرح شد اما در مجلس رای نیاورد. بعد از آن مجددا لایحهٔ آن در دولت یازدهم مطرح شد و در حال حاضر هم مورد انتقاد جدی معلمان است. بر اساس این طرح، قرار است معلمین به چهار سطح تقسیم بندی شوند برای مثال گفته‌اند بر اساس این طرح، کسانی که به رتبه یک در طرح رتبه بندی برسند به میزان ۷۰ درصد از افزایش فوق العاده شغل برخوردار می‌شوند. برای معلمی با ۲۳ سال سابقهٔ کار که در حکمش فوق العاده شغل را ۹۶هزار تومان درج کرده‌اند، در چنین شرایطی اضافه شدن ۷۰ درصد به این میزان فوق العاده شغل رقم قابل توجهی را شامل نمی‌شود که اینقدر روی آن مانور می‌دهند. 


نیک نژاد در پایان اضافه کرد: به عقیدهٔ ما، رتبه بندی موقعی موثر است که حداقل حقوق مناسبی نسبت به خط فقر وجود داشته باشد. یعنی یک پایهٔ حقوقی به عنوان کف دستمزد وجود داشته باشد که معلم برای تامین مخارج زندگی‌اش نیاز به شغل دوم و سوم نداشته باشد.


کارگران فرهنگ

تجمع معلمان در مقابل استانداری برخی سهر ها

تجمع معلمان در مقابل استانداری 

برخی سهر ها


خبرگزاری ایلنا:

 

 هزاران معلم حداقل در پنج شهر ایران در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه و اعمال تبعیض میان خود و دیگر کارکنان دولت می‌خواندند تجمع کردند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، هزاران معلم ناراضی صبح امروز (یکشنبه ۲۴ اسفند) در شهرهای شیراز، یزد، خرم آباد، کرمانشاه و شهرکرد مقابل استانداری‌ها تجمع کردند.


معلمان می‌گویند علی‌رغم اعتراضات گسترده در هفته‌های گذشته، دولت و مجلس هیچ اقدام موثری به منظور افزایش بودجه آموزش و پرورش و به طور مشخص افزایش حقوق و دستمزدشان انجام نداده‌اند.


معلمان در هفته‌های گذشته نیز تجمعات مشابهی را در سراسر ایران برگزار کرده بودند. آخرین تجمع سراسری معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند به درخواست کانون صنفی معلمان ایران -در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش و در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی- برگزار شد.


معلمان می‌گویند جابه‌جایی محل تجمعات از مقابل ادارات آموزش و پرورش به مقابل استانداری‌ها با هدف بهتر شنیده شدن مطالبات صنفی‌شان صورت گرفته است.


کانون صنفی معلمان ایران در برگزاری تجمعات امروز نقشی نداشته است. اعضای ارشد این نهاد صنفی می‌گویند تجمعات امروز بر اساس فراخوان‌هایی مستقل برگزار شده است و از وجود بحران معیشتی در جامعه معلمان ایران خبر می‌دهد.

انتخاب. مدبران. مدارس

انتخاب. مدبران. مدارس


سلام بر جناب عزیزی  و سایر دوستان 

مدتی پیش در همین گروه نوشتم که به نظر من اغلب مدیران مدارس، در تمام سنوات گذشته، سدی بلند در برابر خواسته های معلمان ایجاد کرده اند که ممکن است به دلیل منافع فردی و یا عدم آگاهی باشد. به همین دلیل  همکارانی که به دنبال راههای برون رفت از مشکلات فعلی هستند، موضوع " مدیران مدارس" را مدنظر داشته باشند. 

البته همیشه مدیرانی لایق و دلسوز نیز بوده اند که تعدادشان انگشت شمار است.

به نقل از گروه فرهنگبان فارس

در واتساپ

پیوند. ببن. گروه ها و طبقات اجتماعی

 پیوند.  ببن. گروه ها و طبقات اجتماعی


در یک جامعه ی مدنی قدرتمند و پویا پیوندی بین گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی وجود دارد، که میتواند به هنگام نیاز به خدمت گرفته شود، این پیوند میسر نمیشود مگر درمسیر اگاهی و شناخت ازموقعیت طبقاتی و گروهی،گروه های مختلف اجتماعی با شناخت از خود و رابطه ی خود با قدرت میتوانند باهم متحد شوند و ایجادوزنه ی قدرت کنند. مثلا زنان اگر حقوق خود را بازشناسی کنند و هویت زنانه رامستقل از قدرت تعریف کنندو به این ارمان متعهدباشند در مقابل خشونت وتبعیض قدرت بیشتری خواهندیافت. اما انچه در یک جامعه ی واپاشیده میبینید بی تفاوتی سایرین به تبعیض ها و بی عدالتی هاست، یعنی وقتی فردی از یک گروه قربانی قدرت میشود ، سایر افرادهم گروه و هم طبقه بی تفاوت از کنار این موضوع رد میشونند. که این انکارمیتواند به قیمت حذف خودشان نیز تمام شود. اگرقدرت به منافع گروهی یافردی دست درازی کرد و بامقاومت و اعتراض سایرین روبرو نشد ان جامعه یک جامعه ی مرعوب است، جامعهای که این پیوند ها در ان پوسیده است، وقتی زنی مسلمان میبیند که زنی به زعم او بی حجاب مورد ظلم قرار میگیرد نبایدفراموش کند که ان زن پیش از هرچیز یک شهروند و یک زن است 

به نقل ار 

گروه درد مسترک در وایبد


شعری از استاد محمد بهمن بیگی:

 شعری از

استاد محمد بهمن بیگی:


آری از پشت کوه آمده ام

چه میدانستم اینور کوه باید 

برای ثروت،حرام خورد

برای عشق،خیانت کرد

برای خوب دیده شدن،دیگری را بد نشان داد

و برای به عرش رسیدن،باید دیگری را به فرش کشاند...

وقتی هم با سادگی دلیلش را میپرسم،میگویند:"از پشت کوه آمده!"

ترجیح میدهم به پشت کوه برگردم و تمام دغدغه ام سالم بازگرداندن گوسفندان از دست گرگها باشد تا اینکه اینور کوه باشم و گرگ!

از گروه درد مشترک 

در وایبر

وایبر

تجمع معلمان چها ر بختیاری مقابل استانداری

تجمع معلمان چها ر بختیاری مقابل استانداری


ش از ظهر امروز جمعی از معلمان استان چهار محال و بختیاری در اعتراض به شرایط صنفی و حقوقی خود در مقابل استانداری این استان در شهرکرد تجمع و در پایان تجمع‌شان نیز با استاندار دیدار کردند.


به گزارش خبرگزاری آنا، این گروه از معلمان که چندصد نفر هستند خواهان دیدار با استاندار چهار‌محال‌و‌بختیاری برای در میان گذاشتن مشکلات و خواسته‌هایشان شدند، اما وقتی تنها معاونان استانداری در میان معترضان حشور پیدا کردند، معلمان حاضر به گفت و گو با آنها نشده‌اند.


یکی از معلمان معترض به خبرنگار آنا گفت: علت تجمع ما تبعیض درباره پرداخت‌ها، مزایا و دیگر مشکلات و خواسته‌های معلمان در سرتاسر کشور است. ما خواستار احقاق حقوق و پرداخت‌ها مشابه همه کارمندان دولت هستیم.


این معلم اهل چهار محال و بختیاری با اعلام اینکه تعداد معلمان تجمع کرده به حدود 1000 نفر می‌رسد، اضافه کرد: فوق‌العاده شغل فرهنگی‌ها در میان سایر پرسنل دولت کمترین است. در آموزش و پرورش یک معلم با مدرک فوق لیسانس یک میلیون و 800 هزار تومان دریافت می‌کند در حالی که در وزارت بهداشت و درمان یک پزشک عمومی 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.


به نظر وی در آموزش و پرورش حقوق یک معلم با مدرک دکترا زیر 2 میلیون تومان است. ما خواهان پیگیری دولت و وزیر هستیم تا صنف معلم هم در این جامعه دیده شود چون ما از نظر علمی جایگاه بالایی داریم اما دریافتی‌هایمان مشابه دیگران نیست.


این معلمان در تجمع خود به سکوت خبری از سوی صدا و سیما اعتراض کردند و خواستار ملاقات با نماینده عالی رتبه دولت در استان یعنی شخص استاندار شدند. معترضان با خواسته مسئولین برای تعیین چند نماینده برای انجام گفت و گو نیز مخالفت کردند.


در ادامه این تجمع قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهار محال و بختیاری، در جمع معترضان حاضر شد و صحبت‌هایی با معلمان تجمع کننده انجام داد.


تجمع‌کنندگان پس از رفتن استاندار، اعلام کردند تا رسیدن به جواب قانع‌کننده درباره مسائل صنفی‌شان به تجمعات خود ادامه می‌دهند.

به نقل ار گروه فدهنگیان فارس در واتساپ

کارمند تلقی کردن معلمی توهین به ساحت معلم است


هادی فرج تبار


کارمند تلقی کردن معلمی 

توهین به ساحت معلم است


 مطلب ویژه

چاپ

education این روزها که شاهد اعتراض گسترده ی معلمان هستیم، بعضی از بینش ها و شعارهای نادرست خود بر عمق فاجعه می افزاید. ابتدا باید اعتراف نمود که معلمان نشان دادند که از فرهیخته ترین و قانون مدارترین اقشار اجتماع هستند ، گرچه دل آن ها دریایی از اعتراض و فریاد است اما تنها با سکوت خود و بدون هیچ گونه شعار سیاسی، خواسته های حداقلی خود را فریاد زدند.


در حالی که معلمان به وضع اقتصادی نابه سامان خود معترض هستند اما متأسفانه در اشتباهی اساسی این برداشت می شود که معلمان شعار برابری با سایر کارمندان دولت سر می دهند درحالی که معلم در هیچ کشور پیشرو، پیشرفته و حتی درحال توسعه ای کارمند تلقی نمی گردد و معلمی اساسا کاری تخصصی است، حال آن که فراتر از نقشی حرفه ای، در جهان امروز معلم دارای نقش هایی فراحرفه ای تلقی می گردد.


امروزه تلاش جهانی برای بهسازی آموزش به طور عام به معلم بیش از سایر عناصر تعلیم و تربیت می‌پردازد، اگرچه این توجه در برنامه‌های راهبردی وزارتخانه‌ها و دپارتمان‌های آموزشی در کشورهای مختلف جهان طبیعی است ولی ترویج نگاه به آموزش و معلم در برنامه‌های راهبردی امنیت ملی بسیار قابل توجه می باشد.

برنامه مفصل راهبردهای امنیت ملی آمریکا در قرن بیست ‌و یکم در فصل‌های مختلف به ” آموزش” و “معلم ” می‌پردازد، در بخشی از این سند می خوانیم :


رئیس جمهور به وزارت آموزش دستور دهد که با همکاری مقام های ایالتی ، برنامه جامع و فراگیری را برای پیش گیری از بروز کمبود نگران کننده معلمان دارای کیفیت مطلوب، تهیه و تدوین نماید ، افزایش حقوق معلمان و بهبود پشتیبانی زیرساختی، اصلاح فرآیند اعطای گواهی نامه و گسترش برنامه هایی که مناطق درگیر با مشکلات حاد را مورد توجه قرار می دهند باید در برنامه مزبور مورد تاکید قرار گیرند.


نقش امروزی معلم نقشی فراحرفه ای، منجی عدالت و تغییرات اجتماعی و تأمین کننده ی امنیت ملی محسوب گشته و توجه مادی و معنوی به معلم به عنوان متخصص تربیت انسانی درخور نیاز جامعه ی مشتاق توسعه و پیشرفت همه جانبه، امری اساسی، استراتژیک و تعیین کننده خواهد بود لذا هر حکومتی فارغ از هر ایدئولوژی فکری، معلم حرفه ای را به مثابه اساسی ترین و مهمترین نیاز خود برای رقابت در عرصه جهانی و بقای خود قلمداد می نماید، به همین سبب نلسون ماندلا به عنوان کسی که تغییری بنیادین در نظام جهانی ایجاد نموده است درباره آموزش و پرورش می گوید:


" آموزش و پرورش قدرتمندترین سلاح برای تغییر جهان است. "


اگر خواهان توسعه هستیم، باید انسان را به عنوان اساس توسعه آموزش و تربیت نماییم، آموزش و تربیت انسان نیازمند مجموعه ای از متخصصان و معلمانی مسلط بر علوم میان رشته ای است، نمی توان نگاه کارمندی به معلم داشت و انتظارات تخصصی از او طلب کرد. با نگاه کارمندی به معلم نمی توان آموزش و پرورشی ساخت که بار تعیین کننده و اساسی آموزش و تربیت انسان را به دوش کشیده و انسانی کارآمد به جامعه تحویل دهد، یک کارمند صرفا وظایف محوله را در ساعات کاری انجام می دهد اما معلمان حرفه ای امروز با شیوه های نوینی مانند درس پژوهی و اقدام پژوهی، مانند یک پژوهشگر محتوی، روش تدریس، اهداف آموزشی و تربیتی و رفتارهای دانش آموزان را بررسی و با تفسیر علمی آنها بازخوردهای لازم را به سیستم برای بهینه سازی و بازشناسی مکرر ارائه می دهند. آنها تمام توجه و تلاش خود را برای هدایت سیستم به سوی هدف متعالی به کار می برند.


اما متأسفانه نگاه سنتی به معلم و عدم تبیین درست نقش های حرفه ای و فراحرفه ای معلم در کشور ما سبب شده است تا نه تنها حمایت های مادی و معنوی از این قشر صورت نپذیرد بلکه حتی در عمل حقوق مادی و معنوی آنان از کارمندان سایر وزارتخانه ها نیز پایین تر باشد و این رفتار جهان سومی، جاهلانه، خائنانه، ظالمانه و ناروا موجب رکود و پسرفت شدید آموزشی و تربیتی، نارضایتی شدید معلمان و خروج وحشتناک نیروهای این وزارتخانه از آن شده است.


همچنین یکی از بزرگترین اشتباهات همه ی مسئولان ارشد کشور و وزرای محترم آموزش و پرورش (قبلی و فعلی) این است که آموزش و پرورش را “سرمایه گذاری” قلمداد می کنند، درحالی که این فکر در رابطه با آموزش و پرورش کاملا نادرست است، آموزش و پرورش در جهان امروز در قالب هیچ اولویتی نمی گنجد، بلکه در همه ی کشورهای پیشرفته جزو نیاز درجه یک شناخته می شود ولی متأسفانه مسئولان ما همچنان آموزش و پرورش را “نیاز” قلمداد نمی کنند.


خلاصه ی کلام آنکه امروزه آینده ی هر جامعه ای با معلم گره خورده است، اگر تا دیروز نقش معلم صرفا آموزشی و تربیتی تلقی می شد، امروز نه تنها به این نگاه سطحی و ابتدایی محدود نمی گردد، بلکه نقش های فراحرفه ای بر معلم بار گشته است.


تکریم معلم امری آرمانیست و معلمان جامعه ی ما خواهان متخصص شناخته شدن آموزش دهنده و تربیت کننده ی انسان درجهانی هستند که بر معلم نقش هایی فراحرفه ای بار کرده است و اینکه مسئولان ما تربیت انسان را نه سرمایه گذاری بلند مدت بلکه نیازی درجه یک و حیاتی و حقی اساسی برای همه ی انسانهای این سرزمین تلقی نمایند و حق مادی و معنوی معلمان را با میزان تخصص بپردازند نه پنداره ی خائنانه و ظالمانه و غیر انسانیِ ( کارمند اضافی دولت ).


اگر چنین کردیم یعنی برای انسان و تربیت او، عدالت اجتماعی، حرکت به سوی توسعه و افزایش قدرت نظام اسلامی خویش – که همه در زمره ی نقش های امروزی معلم جای می گیرند – ارزش قائلیم و می خواهیم راه توسعه را درست بپیماییم، در غیر این صورت، ثابت خواهیم کرد جامعه ی جهان سومی هستیم که از توسعه تنها به شعاری از آن اکتفا نموده و حق اساسی آموزش و تربیت انسان را نادیده انگاشته، که بدون شک خیانت و ستمی غیرقابل بخشش در حق انسان و حتی خود نظام است.


اگر به آنجا رسیدیم که دریابیم معلم از چاه نفت با ارزش تر است، آنگاه می توانیم بگوییم ما حرکت خود را به سوی توسعه ی حقیقی آغاز کرده ایم.


در پیشگاه اهل خرد نیست محترم


هر کس فکر جامعه را محترم نداشت


به نقل از گروه فرهنگیان فارس در واتساپ

نامه یک معلم به ریاست جمهور

تشکل های صنفی معلمان و

همکاران فرهنگی


نامه زیر از بکی از همکاران به ریاست جمهور نوشته شده 

است .

مطالبات فرهنگیان را دقیق مطرح کرده است.

متاسفانه به علت خود سانسوری که اغلب همکاران به ان مبتلا هستند .نام خودش را در زیر نامه ننوشته است.

متاسفانه همکاران جذب تشکل های صنفی معلمان 

نمی شوند .

شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان برای 

این مشکل راه حل کارشناسی پیدا کند.

محمد خاکساری 

23 اسفند 93

منبع : تلگرام گروه فرهنگیان ایران _34



نامه ی یک معلم  به جناب آقای دکتر روحانی ،ریاست محترم جمهور

بسم ا...الرحمن الرحیم

"خداوندا... تو شاهدی که اگر دغدغه افتادن به ورطه ی گناه نبود کماکان دندان برجگر می نهادیم و صبر پیشه می کردیم. ما را از خودخواهی و غرور مصون بدار"

جناب آقای دکتر روحانی ،ریاست محترم جمهور:

        بی تعارف برایتان می نویسم ،بی تکلف و با همه احساسم . باشد که با چشم دل بخوانید و به کلید تدبیر بگشایید این قفل زنگاربسته ی سی و چند ساله را.

        همانگونه که حضرتعالی بهتراز هر کسی در جریان تاریخچه آموزش و پرورش کشورها هستید ، زمان نشان داده است که هرکشوری در طول دوران تاریخش، هرگاه به فرهنگ و علم بهای بیشتری داده است ، جهش بزرگی را در همه ی زمینه ها تجربه کرده است. نیازی به مثال زدن نمی بینم چون مطمئنم که حضرتعالی به تمام و کمال واقف به این موضوع هستید.

        آقای روحانی اینجا شما را دکتر خطاب نمی کنم که میخواهم بنشانمتان بر نیمکت های تاریخ، که در محضر معلم به زانوی ادب می نشستید .خوب یادتان هست آن روزها را!!؟؟

       روزگارانی که معلم هایتان فرمانروایان مطلق فرهنگی در جامعه و خانواده ها بودند؟ روزگارانی که معلم هایتان براستی انبیاء بودند و چراغی برای هدایت فرزندان این میهن! روزگاری که در کوچه و خیابان معلمی شأنی داشت و مرتبه ای ، روزگارانی که معلمها مفتخر بودند و زیبنده به این نام:  "معلَم"

      یادتان هست آقای روحانی، که قدر و مرتبه معلم هایتان به حدی بود که تک تک آنها  را به اسم" آقای مدیر" صدا میزدید؟؟ آن معلم ها و آن جایگاه ها بود که از زیر دستشان استاد مطهری ها, دکترشریعتی ها , دکتر حسابی ها , پروفسور هشترودی ها و سمیعی ها و دکترروحانی ها و همه ی بزرگانی که امروز بر مسند خدمت بر این مردم تکیه زده اند ، پرورش یافتند .یادتان هست همان " آقای مدیرها " پرورش دهنده ی جوانانی بودند که نسخه شاه و استعمار خارجی را پیچیدند؟یادتان هست شهید همت هاو باکری هاو کلانتری ها و کاوه ها و همه ی گمنامانی که تن در مقابل سرب داغ قرار دادند تا وجبی از خاک این سرزمین به دست اجنبی نیفتد.... یادتان هست معلم هایشان را!؟؟

       آری آقای روحانی : اینها را همان معلمانی تربیت کرده بودند که بدون هیچ دغدغه ای فقط و فقط به فکر تربیت فرزندان ایران زمین بوده اند.

و اما بعد.....

       پس از سقوط حکومت طاغوت و تحمیل شدن جنگی ناجوانمردانه، بدلیل نیاز کشور به حضور همه ی اقشار در میدان نبرد و کمبود معلم برای حضور در      مدارس،فرهنگیان حاضر در سنگر مدرسه ،هریک هفته ای دوساعت بر ساعات تدریس موظف خود افزودند تا دین خود را به کشور در پشت جبهه ها نیز ادا کرده باشند.

      با همه ی کمبودها ساختند تاجنگ خاتمه یافت . دولت سازندگی بر سر کار آمد و تورم 49 % اما معلمان همچنان سکوت کردند که دوران بازسازی بگذرد.

هشت سال هم گذشت و تغییری رخ نداد .خاتمی و اصلاحات با شعار بهبود معیشت فرهنگیان از این قشر رای اعتماد گرفت و.....

اما در نهایت ،فشار زیاد از جانب معیشت بر این قشر مظلوم ، آن ها را وادار به تحصن و اعتراض کرد....

و نوبت رسید به دولت عدالت محور: و باز هم  شعار رفع کمبود های فرهنگیان همیشه محجوب، اولین سیبل هدف بود برای کسب رای.

او نیز رای گرفت به امید بهبود اوضاع....

    این بار به هر دلیل با تدبیر یا بدون تدبیر ،غول تحریم ها نعره کشان همه ی ما را دوباره وادار به سکوت کرد , آنقدر بزرگ کردند این تحریم ها را، که یادشان رفت از درآمد 700میلیارد دلاری آن 8 سال میشد وضعیت را در فرهنگ ارتقا داد.

اما بهبود وضعیت پیشکش ، در مدت چند هفته با کاهش ارزش پول ملی به یک سوم ،قدرت خرید فرهنگیان هم در این رقابت کم نیاورد...!

واما نوبت به دولت تدبیرو امید رسید و ما باز هم امیدوار به تدبیرتان به شما رای دادیم ، به صلابت پشت لبخندتان، و به صراحت پشت کلامتان..! اما از همان آغاز با رد صلاحیت  وزیر مورد نظرتان ، میشد حدس
زد که کفه نامیدی سنگینی خواهد کرد.

   قریب یک سال و نیم هم گذشت و اما امروز ........

   بهتر است بدانید که کارمندان محجوب ، مظلوم و سر بزیر شما دیگر نایی برای فریاد کشیدن ندارند. شلاق تورم بی رحمانه گرده های آنان را نوازش میکند و تبعیض ها و تفاوت ها، آشکارا خرخره آنان را می فشارد.

    جناب آقای رییس جمهور: در مورد  وضعیت منزلت و معیشت بوجود آمده برای فرهنگیان در طی این سی و اندی سال ،ذکر چند مورد را که صد البته شما به آن بهتر از بنده واقف هستید ،واجب
می دانم.این ها گوشه ای ناچیز از اجحاف و ظلم مادی و معنوی است .
که در این مدت بر این قشر روا داشته شده است:

1.ساعت موظف کاری:

  این جماعت حدودا ازسال 1360هفته ای 2 ساعت را بطور رایگان کلاس رفته اند، که اگر انصاف حاکم بود پس از پایان جنگ به همان روال قانونی 22 ساعت در

هفته باز می گشت نه اینکه کسی به روی خود نیا ورد و سوء استفاده ای آشکار از حجب آنان صورت گیرد.

2.حقوق :

مزایایی در کار نیست آقای رییس جمهور ،  فقط حقوق است و دیگر هیچ. دریافتی میانگین 1.300.000 یک فرهنگی لیسانس مانند من با 20 سال سابقه ، با محاسبه اجاره  یک خانه ی کاملا معمولی حداقل 700هزار تومانی در ماه ،کفاف 10 روز را نمی کند چه رسد به یک ماه.  

        آقای رئیس جمهور : 
اینقدر فاصله ها زیاد شده است که دیگر با افزایش 10درصدو 20درصدی حقوق هم شکاف ها پر نمی شود .لطفا چاره ای اساسی بیندیشید.

3.تعطیلات:

           آقای دکتر:در کدام سیستم آموزشی در کشورهای دیگر معلم فاقد تعطیلات مشابه ایران است؟ 
من از شما می پرسم ،اغلب مردم حتی توان نگهداری یک یا دو فرزند خود را برای چند ساعت در منزل ندارند، حال فشار وارد بر معلم ،با حداقل 30دانش آموز در روز چقدر خواهد بود؟ آیا آنکه سیستم آموزشی را بدین شکل طراحی نموده فکر همه ی اینها را نکرده است؟
آیا مطالعه وبروز شدن اطلاعات معلم جزو ساعات کاری او در منزل نیست؟

          در ثانی مگر بیشتر ازاین تعطیلات در آموزش عالی همین کشور نیز رواج ندارد! چرا کسی آنها را با حقوق های حداقل 3برابر ما مثال نمیزند؟ 
از طرفی شما بگویید ،من معلم در آن سه ماه تابستان میتوانم به چه شغلی مشغول باشم جز مسافرکشی و کار در آژانس !؟ اگر این کار هم از نظر شما برازنده است برای معلم دولت جنابعالی , بر دیده ی منت ، ما پذیراییم.

          و اگر باز هم ازین بابت، اصرار بر عدم تعطیلات تابستانی است ، من مطمئنم که از نظر فرهنگیان هیچ مانعی وجود ندارد .مارا از مسافرکشی و کار در آژانس نجات دهید، ما حاضریم تمام سال را سر کار حاضر شویم و حقوق و مزایایی ،تاکید میکنم مزایایی معادل یک کارمند شرکت نفت ، گاز ، برق ، مخابرات، دارایی و یا هر ارگان دیگری بگیریم.
اصلا حاضریم با همین شرایط شغل هایمان را با هر کدام از مدعیان عوض کنیم.

 4 .استفاده ابزاری و قرار دادن افکار عمومی در مقابل فرهنگیان:

یکی از مهمترین دردهای فرهنگیان ،استفاده ی ابزاری از آنهاست. هرجا که به ما نیاز دارند، پای انبیاء را به زندگی ما باز می کنند و چون به مقصودهایشان می رسند،ما را در گوشه طاقچه ی عادت به خاطره ها می سپارند.

جناب آقای روحانی:کارمند دولت در ایران یعنی فرهنگیان و دیگر هیچ.

اما چرا!!؟؟ شما هر گاه اخبار رسانه ها را میبینید و میخوانید این حرف مصداق پیدا می کند.

" مطالبات فرهنگیان پرداخت شد"

"معوقات فرهنگیان پرداخت شد"

"پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شد"

        سوال ؟ مگر پرسنل سایر وزراتخانه ها،ارگان ها و سازمان ها، کارمندان دولت نیستند ؟ چرا در اخبار نمی گویند معوقات کارمندان دارایی یا مطالبات کارمندان شرکت نفت ، یا پاداش پایان خدمت بانک ها و یا....پرداخت شد؟

می دانید چه کرده اند با شأن معلمی !!؟ نمی توانم بطور قطع بگویم اما شبهه ی یک کار برنامه ریزی شده از آن استنباط می شود...!

        آقای روحانی سیستم با این روش مردم را در مقابل فرهنگیان قرار داده و حتی سایر کارمندان را در مقابل ما. تنها اتفاقی که افتاده این بوده که مردم ناآگاه، که نمیدانند مفهوم مطالبات و معوقات چیست ؟
مدام فرهنگیان را متهم به پرتوقع بودن ودروغگویی می کنند و سایر ارگان ها نیز به این بهانه با افزایش مزایای کارمندان خود این شکاف را بیشتر می نمایند.

  5. اضافه کار:

 در بیشتر ارگان ها ساعاتی را تحت عنوان اضافه کاری آخر ماه برای کارمند خود بدون آنکه اضافه کاری انجام داده باشد،منظور می کنند در حالیکه در فرهنگ ،اضافه کاری مفهوم واقعی دارد. 
یعنی اولا برای تعدادی از فرهنگیان اضافه کار وجود دارد نه همه ، ثانیا برای یک فرهنگی باید ساعت اضافه کاری واقعی باشد نه اینکه برای خود ساعتی بسازد واگر اضافه کاری وجود داشت و رفت ، حق الزحمه آن را حداقل 6 ماه بعد ، پس از کسر روزهای تعطیل رسمی (لبخند بزنید) به حسابش واریز می کنند.

        این ظلم ها فقط درپرداخت اضافه کارها خلاصه نمی شود.حتی ازاین جماعت وقتی بعنوان عوامل اجرایی در روزهای رای گیری شوراها و مجلس و ریاست جمهوری استفاده می کنند، 
حق الزحمه آن را یکسال دیگر میدهند حال آنکه کارمندانی که از سایر ارگان ها در انتخابات فعالیت میکنند ظرف 24 ساعت تا یک هفته ،حق الزحمه خود را دریافت
می کنند .این مثال را زدم که ببینید حتی در موضوعات پیش پا افتاده نیز، اجحاف فریاد می زند.

  6. تغییر نگرش در رفتار به جای گفتار:

 آقای دکتر سعی کنید نگرش سیستم را به آموزش و پرورش تغییر دهید تا زمانی که دولت در رفتار نه گفتار ،نگاهش را به فرهنگ تغییر ندهد چیزی تغییر نخواهد

کرد .شما بعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با عملکرد خود می توانید نگرش زیر دستان و جامعه را تغییر دهید. تا زمانی که وزرای کابینه شما درتخصیص

بودجه و نمایندگان مجلس درتصویب بودجه ،مارا زیادی بداند و مصرف کننده ، وضع به ن منوال است و چیزی تغییر نخواهد کرد .ما زیاد هستیم اما زیادی نه.
که اگر چنین بود وزیر با لیاقت دولت جنابعالی جناب آقای دکتر هاشمی ،
نمی توانست اینگونه لیاقت خود را به رخ همه ی وزراء دیروز و امروز بکشد.او با عملکردش ثابت کرد که تعداد پرسنل توجیهی برای عدم توانایی در بهبود شرایط کارمندان تحت امر خود نیست.

  7. اجحاف در تخصیص مزایا :

جناب آقای رئیس جمهور،در یک جمله ، در آموزش و پرورش ما فقط و فقط یک حقوق داریم و والسلام.

اما در سایر ارگان ها بسته به حیطه فعالیت و با توجه به اطلاعات اندک بنده و عدم شفافیت در پرداخت حقوق و مزایا در آن ها، تبعیض های زیر به وضوح مشهود است 
که البته گله ای به مسئولان و کارمندان زحمتکش آنها نیست .آنها کار خود را درست انجام می دهند،گله از این است که سی و چند سال است معلمان دیده
نمی شوند گویا اصلا وجود ندارند و مهم نیستند:

       الف: خانه های سازمانی که بسته به شرایط تا چند سال در اختیار کارمند قرار میگیرد و پس ازاتمام زمان به وی وام های مسکن با مبالغ قابل توجه و سود های اندک، تخصیص داده می شود.
البته در مورد بانک ها و موسسات مالی که از همان روز اول وام های کم بهره مسکن به فراخور هر سال در نظر گرفته می شود.

        ب: مزایای جانبی که به هر بهانه ای صرفا جهت کمک به کارمند تحت امرشان اعم از انواع کارانه ها ،حق سفر ، حق خرید لوازم ورزشی، حق آجیل ،حق خرید لوازم منزل، حق ماموریت ، حق ایاب و ذهاب ، حق مسکن ،کارت های خرید غیر نقدی، پاداش های متفرقه ( مثلا همین عیدی دهه فجر) و عیدی پایان سال مجزا از عیدی مصوب دولت و بسیار موارد پنهانی که فقط خودشان مطلع هستند، پرداخت می شود.
مثال تاسف برانگیز آنجاست که اگر فرزند هر یک از این کارمندان دیگر دولت در مدرسه معدل خوبی کسب نماید ، آن اداره به ولی دانش آموزهزینه ای را تحت عنوان جایزه یا کمک هزینه تحصیل پرداخت می نماید. 
حال آنکه فرزندان ما وقتی می خواهند در مدارس دولتی هم ثبت نام کنند از
ما تقاضای شهریه می شود ....درد دارد آقای دکتر.....درررد...!!!

        ج: بیشتر ارگان ها کارمندان خود را موظف می کنند که اجبارا به سفر بروند و برای وی حق سفر و مکان مناسب تعریف می کنند و هدف از اینکار را، برگرداندن انرژی از دست رفته کارمند ، فاصله گرفتن از محیط کاری و قرار گرفتن در جو خانواده برای تجدید قوای مجدد
می دانند .

       اما .....

       اما در آموزش و پرورش ، همه ی این ها خنده دارست. سفر در آموزش و پرورش یعنی بدون هیچ حق سفری و بدون هیچ استقبال کننده ای باز هم بروی به محیط کار.سفر یعنی باز هم رفتن به مدرسه، به یک هتل بی ستاره ای که شرمندگی آن در پیشگاه زن و فرزند آن چنان است که دیر هنگامیست عطای سفر را بر لقایش بخشیده ایم.

       از تعارفات بگذریم آقای دکتر روحانی: حرف ها بسیار است و مجال اندک.کارد به استخوان رسیده و صورتها کبود از سیلی های پی در پی.
اگر پولی نیست برای همه نیست و اگر هست چرا فقط برای آموزش و پرورش نیست!!؟
تا کی باید تحمل کرد. تا کی خودمان را گول بزنیم ؟دیگر نمی شود فرزندان ما رابا جمله "معلمی عشق است "مجاب کرد. آنها نداشته های خود را با داشته های همسالانشان مقایسه می کنند.
جامعه نیزفرهنگیان را به چشم نیازمندانی که توانایی خرید ندارند ، می نگرد و به اشکال مختلف چه در گفتار و چه رفتار ، ما را به تحقیر می کشاند .

         آقای دکتر: اگر آینده فرزندان این مرز و بوم برای شما مهم است که حتما هست، بدانید که معلمین شما دیگر انگیزه ای برای کار کردن ندارند.آنها می گویند وقتی کسی دلش به حال ما و خانواده های ما نمی سوزد چرا ما دلسوز باشیم ؟ بیشترشان فقط گذران ایام می کنند و بی اهمیت به هر نتیجه ای.

حرف هایم به درازا کشید ، تمامش میکنم .به قول آن سید بزرگوار:

آقای روحانی!!؟

نامه‌ام باید کوتاه باشد ......
ساده باشد ......
بی حرفی از ابهام و آینه....
از نو برایت می‌نویسم 
حال همه‌ی ما خوب است 
اما تو ......

باور نکن !!!!!

 با احترام

   امضا: 

"معلم"

 

ارسال به همکاران فراموش نشود.

نامه ی یک معلم به جناب آقای دکتر روحانی




نامه ی یک معلم  به جناب آقای دکتر روحانی ،ریاست محترم جمهور

بسم ا...الرحمن الرحیم

"خداوندا... تو شاهدی که اگر دغدغه افتادن به ورطه ی گناه نبود کماکان دندان برجگر می نهادیم و صبر پیشه می کردیم. ما را از خودخواهی و غرور مصون بدار"

جناب آقای دکتر روحانی ،ریاست محترم جمهور:

        بی تعارف برایتان می نویسم ،بی تکلف و با همه احساسم . باشد که با چشم دل بخوانید و به کلید تدبیر بگشایید این قفل زنگاربسته ی سی و چند ساله را.

        همانگونه که حضرتعالی بهتراز هر کسی در جریان تاریخچه آموزش و پرورش کشورها هستید ، زمان نشان داده است که هرکشوری در طول دوران تاریخش، هرگاه به فرهنگ و علم بهای بیشتری داده است ، جهش بزرگی را در همه ی زمینه ها تجربه کرده است. نیازی به مثال زدن نمی بینم چون مطمئنم که حضرتعالی به تمام و کمال واقف به این موضوع هستید.

        آقای روحانی اینجا شما را دکتر خطاب نمی کنم که میخواهم بنشانمتان بر نیمکت های تاریخ، که در محضر معلم به زانوی ادب می نشستید .خوب یادتان هست آن روزها را!!؟؟

       روزگارانی که معلم هایتان فرمانروایان مطلق فرهنگی در جامعه و خانواده ها بودند؟ روزگارانی که معلم هایتان براستی انبیاء بودند و چراغی برای هدایت فرزندان این میهن! روزگاری که در کوچه و خیابان معلمی شأنی داشت و مرتبه ای ، روزگارانی که معلمها مفتخر بودند و زیبنده به این نام:  "معلَم"

      یادتان هست آقای روحانی، که قدر و مرتبه معلم هایتان به حدی بود که تک تک آنها  را به اسم" آقای مدیر" صدا میزدید؟؟ آن معلم ها و آن جایگاه ها بود که از زیر دستشان استاد مطهری ها, دکترشریعتی ها , دکتر حسابی ها , پروفسور هشترودی ها و سمیعی ها و دکترروحانی ها و همه ی بزرگانی که امروز بر مسند خدمت بر این مردم تکیه زده اند ، پرورش یافتند .یادتان هست همان " آقای مدیرها " پرورش دهنده ی جوانانی بودند که نسخه شاه و استعمار خارجی را پیچیدند؟یادتان هست شهید همت هاو باکری هاو کلانتری ها و کاوه ها و همه ی گمنامانی که تن در مقابل سرب داغ قرار دادند تا وجبی از خاک این سرزمین به دست اجنبی نیفتد.... یادتان هست معلم هایشان را!؟؟

       آری آقای روحانی : اینها را همان معلمانی تربیت کرده بودند که بدون هیچ دغدغه ای فقط و فقط به فکر تربیت فرزندان ایران زمین بوده اند.

و اما بعد.....

       پس از سقوط حکومت طاغوت و تحمیل شدن جنگی ناجوانمردانه، بدلیل نیاز کشور به حضور همه ی اقشار در میدان نبرد و کمبود معلم برای حضور در      مدارس،فرهنگیان حاضر در سنگر مدرسه ،هریک هفته ای دوساعت بر ساعات تدریس موظف خود افزودند تا دین خود را به کشور در پشت جبهه ها نیز ادا کرده باشند.

      با همه ی کمبودها ساختند تاجنگ خاتمه یافت . دولت سازندگی بر سر کار آمد و تورم 49 % اما معلمان همچنان سکوت کردند که دوران بازسازی بگذرد.

هشت سال هم گذشت و تغییری رخ نداد .خاتمی و اصلاحات با شعار بهبود معیشت فرهنگیان از این قشر رای اعتماد گرفت و.....

اما در نهایت ،فشار زیاد از جانب معیشت بر این قشر مظلوم ، آن ها را وادار به تحصن و اعتراض کرد....

و نوبت رسید به دولت عدالت محور: و باز هم  شعار رفع کمبود های فرهنگیان همیشه محجوب، اولین سیبل هدف بود برای کسب رای.

او نیز رای گرفت به امید بهبود اوضاع....

    این بار به هر دلیل با تدبیر یا بدون تدبیر ،غول تحریم ها نعره کشان همه ی ما را دوباره وادار به سکوت کرد , آنقدر بزرگ کردند این تحریم ها را، که یادشان رفت از درآمد 700میلیارد دلاری آن 8 سال میشد وضعیت را در فرهنگ ارتقا داد.

اما بهبود وضعیت پیشکش ، در مدت چند هفته با کاهش ارزش پول ملی به یک سوم ،قدرت خرید فرهنگیان هم در این رقابت کم نیاورد...!

واما نوبت به دولت تدبیرو امید رسید و ما باز هم امیدوار به تدبیرتان به شما رای دادیم ، به صلابت پشت لبخندتان، و به صراحت پشت کلامتان..! اما از همان آغاز با رد صلاحیت  وزیر مورد نظرتان ، میشد حدس
زد که کفه نامیدی سنگینی خواهد کرد.

   قریب یک سال و نیم هم گذشت و اما امروز ........

   بهتر است بدانید که کارمندان محجوب ، مظلوم و سر بزیر شما دیگر نایی برای فریاد کشیدن ندارند. شلاق تورم بی رحمانه گرده های آنان را نوازش میکند و تبعیض ها و تفاوت ها، آشکارا خرخره آنان را می فشارد.

    جناب آقای رییس جمهور: در مورد  وضعیت منزلت و معیشت بوجود آمده برای فرهنگیان در طی این سی و اندی سال ،ذکر چند مورد را که صد البته شما به آن بهتر از بنده واقف هستید ،واجب
می دانم.این ها گوشه ای ناچیز از اجحاف و ظلم مادی و معنوی است .
که در این مدت بر این قشر روا داشته شده است:

1.ساعت موظف کاری:

  این جماعت حدودا ازسال 1360هفته ای 2 ساعت را بطور رایگان کلاس رفته اند، که اگر انصاف حاکم بود پس از پایان جنگ به همان روال قانونی 22 ساعت در

هفته باز می گشت نه اینکه کسی به روی خود نیا ورد و سوء استفاده ای آشکار از حجب آنان صورت گیرد.

2.حقوق :

مزایایی در کار نیست آقای رییس جمهور ،  فقط حقوق است و دیگر هیچ. دریافتی میانگین 1.300.000 یک فرهنگی لیسانس مانند من با 20 سال سابقه ، با محاسبه اجاره  یک خانه ی کاملا معمولی حداقل 700هزار تومانی در ماه ،کفاف 10 روز را نمی کند چه رسد به یک ماه.  

        آقای رئیس جمهور : 
اینقدر فاصله ها زیاد شده است که دیگر با افزایش 10درصدو 20درصدی حقوق هم شکاف ها پر نمی شود .لطفا چاره ای اساسی بیندیشید.

3.تعطیلات:

           آقای دکتر:در کدام سیستم آموزشی در کشورهای دیگر معلم فاقد تعطیلات مشابه ایران است؟ 
من از شما می پرسم ،اغلب مردم حتی توان نگهداری یک یا دو فرزند خود را برای چند ساعت در منزل ندارند، حال فشار وارد بر معلم ،با حداقل 30دانش آموز در روز چقدر خواهد بود؟ آیا آنکه سیستم آموزشی را بدین شکل طراحی نموده فکر همه ی اینها را نکرده است؟
آیا مطالعه وبروز شدن اطلاعات معلم جزو ساعات کاری او در منزل نیست؟

          در ثانی مگر بیشتر ازاین تعطیلات در آموزش عالی همین کشور نیز رواج ندارد! چرا کسی آنها را با حقوق های حداقل 3برابر ما مثال نمیزند؟ 
از طرفی شما بگویید ،من معلم در آن سه ماه تابستان میتوانم به چه شغلی مشغول باشم جز مسافرکشی و کار در آژانس !؟ اگر این کار هم از نظر شما برازنده است برای معلم دولت جنابعالی , بر دیده ی منت ، ما پذیراییم.

          و اگر باز هم ازین بابت، اصرار بر عدم تعطیلات تابستانی است ، من مطمئنم که از نظر فرهنگیان هیچ مانعی وجود ندارد .مارا از مسافرکشی و کار در آژانس نجات دهید، ما حاضریم تمام سال را سر کار حاضر شویم و حقوق و مزایایی ،تاکید میکنم مزایایی معادل یک کارمند شرکت نفت ، گاز ، برق ، مخابرات، دارایی و یا هر ارگان دیگری بگیریم.
اصلا حاضریم با همین شرایط شغل هایمان را با هر کدام از مدعیان عوض کنیم.

 4 .استفاده ابزاری و قرار دادن افکار عمومی در مقابل فرهنگیان:

یکی از مهمترین دردهای فرهنگیان ،استفاده ی ابزاری از آنهاست. هرجا که به ما نیاز دارند، پای انبیاء را به زندگی ما باز می کنند و چون به مقصودهایشان می رسند،ما را در گوشه طاقچه ی عادت به خاطره ها می سپارند.

جناب آقای روحانی:کارمند دولت در ایران یعنی فرهنگیان و دیگر هیچ.

اما چرا!!؟؟ شما هر گاه اخبار رسانه ها را میبینید و میخوانید این حرف مصداق پیدا می کند.

" مطالبات فرهنگیان پرداخت شد"

"معوقات فرهنگیان پرداخت شد"

"پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شد"

        سوال ؟ مگر پرسنل سایر وزراتخانه ها،ارگان ها و سازمان ها، کارمندان دولت نیستند ؟ چرا در اخبار نمی گویند معوقات کارمندان دارایی یا مطالبات کارمندان شرکت نفت ، یا پاداش پایان خدمت بانک ها و یا....پرداخت شد؟

می دانید چه کرده اند با شأن معلمی !!؟ نمی توانم بطور قطع بگویم اما شبهه ی یک کار برنامه ریزی شده از آن استنباط می شود...!

        آقای روحانی سیستم با این روش مردم را در مقابل فرهنگیان قرار داده و حتی سایر کارمندان را در مقابل ما. تنها اتفاقی که افتاده این بوده که مردم ناآگاه، که نمیدانند مفهوم مطالبات و معوقات چیست ؟
مدام فرهنگیان را متهم به پرتوقع بودن ودروغگویی می کنند و سایر ارگان ها نیز به این بهانه با افزایش مزایای کارمندان خود این شکاف را بیشتر می نمایند.

  5. اضافه کار:

 در بیشتر ارگان ها ساعاتی را تحت عنوان اضافه کاری آخر ماه برای کارمند خود بدون آنکه اضافه کاری انجام داده باشد،منظور می کنند در حالیکه در فرهنگ ،اضافه کاری مفهوم واقعی دارد. 
یعنی اولا برای تعدادی از فرهنگیان اضافه کار وجود دارد نه همه ، ثانیا برای یک فرهنگی باید ساعت اضافه کاری واقعی باشد نه اینکه برای خود ساعتی بسازد واگر اضافه کاری وجود داشت و رفت ، حق الزحمه آن را حداقل 6 ماه بعد ، پس از کسر روزهای تعطیل رسمی (لبخند بزنید) به حسابش واریز می کنند.

        این ظلم ها فقط درپرداخت اضافه کارها خلاصه نمی شود.حتی ازاین جماعت وقتی بعنوان عوامل اجرایی در روزهای رای گیری شوراها و مجلس و ریاست جمهوری استفاده می کنند، 
حق الزحمه آن را یکسال دیگر میدهند حال آنکه کارمندانی که از سایر ارگان ها در انتخابات فعالیت میکنند ظرف 24 ساعت تا یک هفته ،حق الزحمه خود را دریافت
می کنند .این مثال را زدم که ببینید حتی در موضوعات پیش پا افتاده نیز، اجحاف فریاد می زند.

  6. تغییر نگرش در رفتار به جای گفتار:

 آقای دکتر سعی کنید نگرش سیستم را به آموزش و پرورش تغییر دهید تا زمانی که دولت در رفتار نه گفتار ،نگاهش را به فرهنگ تغییر ندهد چیزی تغییر نخواهد

کرد .شما بعنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با عملکرد خود می توانید نگرش زیر دستان و جامعه را تغییر دهید. تا زمانی که وزرای کابینه شما درتخصیص

بودجه و نمایندگان مجلس درتصویب بودجه ،مارا زیادی بداند و مصرف کننده ، وضع به ن منوال است و چیزی تغییر نخواهد کرد .ما زیاد هستیم اما زیادی نه.
که اگر چنین بود وزیر با لیاقت دولت جنابعالی جناب آقای دکتر هاشمی ،
نمی توانست اینگونه لیاقت خود را به رخ همه ی وزراء دیروز و امروز بکشد.او با عملکردش ثابت کرد که تعداد پرسنل توجیهی برای عدم توانایی در بهبود شرایط کارمندان تحت امر خود نیست.

  7. اجحاف در تخصیص مزایا :

جناب آقای رئیس جمهور،در یک جمله ، در آموزش و پرورش ما فقط و فقط یک حقوق داریم و والسلام.

اما در سایر ارگان ها بسته به حیطه فعالیت و با توجه به اطلاعات اندک بنده و عدم شفافیت در پرداخت حقوق و مزایا در آن ها، تبعیض های زیر به وضوح مشهود است 
که البته گله ای به مسئولان و کارمندان زحمتکش آنها نیست .آنها کار خود را درست انجام می دهند،گله از این است که سی و چند سال است معلمان دیده
نمی شوند گویا اصلا وجود ندارند و مهم نیستند:

       الف: خانه های سازمانی که بسته به شرایط تا چند سال در اختیار کارمند قرار میگیرد و پس ازاتمام زمان به وی وام های مسکن با مبالغ قابل توجه و سود های اندک، تخصیص داده می شود.
البته در مورد بانک ها و موسسات مالی که از همان روز اول وام های کم بهره مسکن به فراخور هر سال در نظر گرفته می شود.

        ب: مزایای جانبی که به هر بهانه ای صرفا جهت کمک به کارمند تحت امرشان اعم از انواع کارانه ها ،حق سفر ، حق خرید لوازم ورزشی، حق آجیل ،حق خرید لوازم منزل، حق ماموریت ، حق ایاب و ذهاب ، حق مسکن ،کارت های خرید غیر نقدی، پاداش های متفرقه ( مثلا همین عیدی دهه فجر) و عیدی پایان سال مجزا از عیدی مصوب دولت و بسیار موارد پنهانی که فقط خودشان مطلع هستند، پرداخت می شود.
مثال تاسف برانگیز آنجاست که اگر فرزند هر یک از این کارمندان دیگر دولت در مدرسه معدل خوبی کسب نماید ، آن اداره به ولی دانش آموزهزینه ای را تحت عنوان جایزه یا کمک هزینه تحصیل پرداخت می نماید. 
حال آنکه فرزندان ما وقتی می خواهند در مدارس دولتی هم ثبت نام کنند از
ما تقاضای شهریه می شود ....درد دارد آقای دکتر.....درررد...!!!

        ج: بیشتر ارگان ها کارمندان خود را موظف می کنند که اجبارا به سفر بروند و برای وی حق سفر و مکان مناسب تعریف می کنند و هدف از اینکار را، برگرداندن انرژی از دست رفته کارمند ، فاصله گرفتن از محیط کاری و قرار گرفتن در جو خانواده برای تجدید قوای مجدد
می دانند .

       اما .....

       اما در آموزش و پرورش ، همه ی این ها خنده دارست. سفر در آموزش و پرورش یعنی بدون هیچ حق سفری و بدون هیچ استقبال کننده ای باز هم بروی به محیط کار.سفر یعنی باز هم رفتن به مدرسه، به یک هتل بی ستاره ای که شرمندگی آن در پیشگاه زن و فرزند آن چنان است که دیر هنگامیست عطای سفر را بر لقایش بخشیده ایم.

       از تعارفات بگذریم آقای دکتر روحانی: حرف ها بسیار است و مجال اندک.کارد به استخوان رسیده و صورتها کبود از سیلی های پی در پی.
اگر پولی نیست برای همه نیست و اگر هست چرا فقط برای آموزش و پرورش نیست!!؟
تا کی باید تحمل کرد. تا کی خودمان را گول بزنیم ؟دیگر نمی شود فرزندان ما رابا جمله "معلمی عشق است "مجاب کرد. آنها نداشته های خود را با داشته های همسالانشان مقایسه می کنند.
جامعه نیزفرهنگیان را به چشم نیازمندانی که توانایی خرید ندارند ، می نگرد و به اشکال مختلف چه در گفتار و چه رفتار ، ما را به تحقیر می کشاند .

         آقای دکتر: اگر آینده فرزندان این مرز و بوم برای شما مهم است که حتما هست، بدانید که معلمین شما دیگر انگیزه ای برای کار کردن ندارند.آنها می گویند وقتی کسی دلش به حال ما و خانواده های ما نمی سوزد چرا ما دلسوز باشیم ؟ بیشترشان فقط گذران ایام می کنند و بی اهمیت به هر نتیجه ای.

حرف هایم به درازا کشید ، تمامش میکنم .به قول آن سید بزرگوار:

آقای روحانی!!؟

نامه‌ام باید کوتاه باشد ......
ساده باشد ......
بی حرفی از ابهام و آینه....
از نو برایت می‌نویسم 
حال همه‌ی ما خوب است 
اما تو ......

باور نکن !!!!!

 با احترام

   امضا: 

"معلم"

 

ارسال به همکاران فراموش نشود.

داستاتی از کلبله و دمنه در مورد بی تفاوتی


داستاتی از کلبله و دمنه

در مورد بی تفاوتی


موشی در خانه ی صاحب مزرعه تله موش دید؛

به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد؛

همه گفتند : تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد؛

ماری در تله افتاد و زن مزرعه دار را گزید؛

از مرغ برایش سوپ درست کردند؛

گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند؛

گاو را برای مراسم ترحیم کشتند؛

و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می کرد؛

و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می کرد

"کلیله و دمنه"

علیرضا منادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبر 23 صدا و سیمای




علیرضا منادی 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی

در گفتگو با خبر 23 صدا و سیمای

 مرکز آذربایجانشرقی:


هدف اصلی ما همطرازی حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت است



دکتر علیرضا منادی سفیدان، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس، در مصاحبه با خبر ساعت 23 شبکه سهند تبریز (یکشنبه)، خبر های شیرینی در آستانه عید برای فرهنگیان عزیز مطرح نمود.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی ؛ دکتر منادی در این مصاحبه اعلام کرد در بودجه سال 1394 مبالغ قابل توجهی بودجه برای کمک به آموزش عالی و آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است. وی گفت مبلغ 1700 میلیارد تومان از محل صرفه جویی شرکت های دولتی و 600 میلیارد تومان دیگر ردیف جداگانه برای کمک به معیشت فرهنگیان و بازپرداخت معوقات اختصاص یافته است. همچنین 420 میلیارد تومان از محل عوارض گاز برای کمک به گرمایش و سرمایش مدارس و 200 میلیارد تومان برای سرانه مدارس از همان محل اختصاص یافت.


دکتر منادی اشاره نمود «ما از اول در خصوص کمک به ارتقاء کیفیت معیشت و همچنین ارتقاء کیفیت علمی و پژوهشی فرهنگیان عزیز در سه مرحله اقدام نمودیم». که در وهله نخست پیگیری مجدانه پرداخت مطالبات معوقه فرهنگیان (که از قبل از سال 1392، 1400 میلیارد تومان مطالبه دارند) و همچنین، انجام مسئله بازنشتگی پیش از موعد در آموزش و پرورش و پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان بلافاصله بعد از بازنشستگی بود؛ و در ادامه تراز شدن حقوق فرهنگیان عزیز با حقوق دیگر کارکنان دولت بود. وی اشاره نمود در این تلاش چند ساله، ارائه طرح ارتقاء کیفی معیشت و ارتقاء کیفی علمی و پژوهشی فرهنگیان از طریق طرح رتبه بندی فرهنگیان در مجلس صورت گرفت که در آن زمان متأسفانه فقط با اختلاف یک رأی (49% آراء) رأی نیاورد ولی قرار شد که دوباره پیگیری نماییم که خوشبختانه دولت اعلام کرد که خود لایحه ای در این خصوص خواهد آورد. اینک پس از این پیگیری ها، نتایج ذیل به دست آمد.


انشالله آخر امسال در حقوق های سال 1394 علاوه بر 14% افزایش در حقوق فرهنگیان، یک رقم حدود 100 هزار تومانی نیز افزایش وجود خواهد داشت که مربوط به برابری و تراز بندی حقوق دریافتی فرهنگیان عزیز با دیگر کارمندان محترم دولت خواهد بود که البته این رقم برای آموزگاران قبل از این احتساب شده بود (بند 5 ماده 68 نظام پرداخت) [برای مثال دبیرانی که ضریب فوق العاده شغلی شان 800 هست به 1500 خواهد رسید، ضریب فوق العاده شغلی معلمان فوق دیپلم به 1000 خواهد رسید، مستخدمین خدماتی که ضریب فوق العاده شغلی 300 دارند به 700 خواهند رسید، ...]

در مورد رتبه بندی نیز موضوع روز یکشنبه در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح و تائید شد و به هیئت دولت آمد که نوبت رسیدگی نرسید و قرار شد چهارشنبه در کابینه مطرح و برای یکشنبه لایحه به مجلس ارسال گردد که مجلس بنا دارد در اسرع وقت نسبت به بررسی این لایحه اقدام و آن را اعمال نماید.


رتبه بندی پیشنهادی دولت در 4 گروه می باشد که اخذ رتبه گروه 1 (شامل حدود 70% فرهنگیان) مرتبط با فرهنگیانی می باشد که 5 سال سابقه و تعدادی دوره های آموزش ضمن خدمت را می طلبد که کسب این رتبه منجر به افزایش 450 تا 500 هزار تومانی حقوق این فرهنگیان می گردد. رتبه های بعدی نیز با توجه به کارهای علمی، تحقیقی و پژوهشی اعطاء خواهد شد که منجر به افزایش 3 برابری فوق العاده شغلی حقوق فرد خواهد شد (قابل توجه است که حقوق بالاتر از 3.5 میلیون تومان تا 4.5 میلیون تومان را در پی خواهد داشت) که البته این ها به دقت در مجلس بررسی و در راستای حفظ منافع فرهنگیان که دغدغه اصلی نمایندگان و به خصوص هیئت رئیسه و کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون دانشگاهیان و فراکسیون فرهنگیان می باشد لحاظ خواهد شد.


وی با تأکید بر اینکه فرهنگیان محور اصلی توسعه جامعه پیشرفته ایران اسلامی هستند، تأکید رهبر معظم بر اهمیت کار و ارزش افزوده تلاش فرهنگیان را سرلوحه حمایت مجلس و دولت از این قشر فرهیخته دانست. در ادامه، دکتر منادی اضافه کرد مبلغ 180 میلیارد تومان برای دانشگاه هایی که کمتر از 20% افزایش بودجه در لایحه بودجه سال 1394 داشته اند را تخصیص داده ایم که در بین آن ها، دانشگاه های تبریز، شهید مدنی آذربایجان، علوم پزشکی، فرهنگیان، پیام نور و فنی و حرفه ای را در استان می تواند یاد کرد. وی همچنین از تخصیص 700 میلیارد تومان برای کمک به آموزش عالی شامل مؤسسات پژوهشی، جهاد دانشگاهی و دیگر مؤسسات تابعه خبر داد.


وی در خاتمه سال توأم با آرامش، عزت و تلاش پیروزمندانه را در سایه سار ایمان و دین مبین اسلام و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری آرزو نمود و ضمن تأکید بر تکریم ا


به نقل ازگروه فرهنگیان ایران در تلگرام

حقوق چوپان از معلم بیشتر است



حقوق چوپان از معلم بیشتر است


همکاران و فرهنگیان عزیز 


درجایی که دستمزد یک چوپان برای نگهداری بز و گوسفند از دستمزد یک معلم در آن کشور بیشتر است نمی توان انتظار زیادی داشت. 

این یعنی اینکه دولت مردان آن کشور برای تربیت فرزندان جامعه خود، به اندازه یک بز یا گوسفند ارزش قایل نیستند.

به آنها که برای آموزش و پرورش بودجه تعیین میکنند، باید گفت چرا معلمان یک کشور باید تا آن حد در فشار و کمبود باشند که برای احقاق حق خود ناله شان تبدیل به فریاد شود تا به گوش مسئولین برسد؟

مگر آنها خود فرزندانی ندارند که زیردست یک معلم درس می خواند؟

آیا ارزش بز وگوسفندی که در مراتع می چرد وتحت مراقبت یک چوپان است بیش ازفرزندان آنها ست، که نسبت به وضعیت معلمان فرزندان خود بی توجه هستد؟

خطاب به مسئولین باید گفت چرا از بودجه مملکت به اندازه ی که حق واقعی معلمان است پرداخت نمی کنید؟

شاید می ترسند از میزان اختلاسی که ممکن است صورت بگیرد کم بیاید؟ 

هر کدام از شما نمایندگان مجلس و وزرا چندسالی در راس امور تصمیم گیری و اجرایی هستید و پس ازآن کنار زده می شوید، چرا به جای منافع خود که جز آبروریزی وسر افکندگی برای خودتان ندارد کاری اساسی برای فرهنگیان وآموزش وپرورش که منافع آن برای کل جامعه خواهد بود انجام نمی دهید؟ 

چرا معلمان را وادار می کنید برای گذران معیشت خود به کار دوم یا سوم روی بیاورد؟ 

نکند انتظار دارید با این وضعیت معیشتی هر روز وهر هفته معلمان کتابها ی خریده و مطالعه کرده و جهت تعلیم و تربیت بهتر و ارتقاء سطح معلومات سر کلاسها حاضر شوند و باعث ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه را فراهم آورند؟

چرا برای پیشرفت وتعلیم وتربیت همه اش از وجود معلمان مایه می گذارید؟ 

تا چه زمانی می خواهید روی ایثار و فداکاری بیش از وظیفه معلمان تکیه کنید؟

در حالیکه در جامعه همه چیز با پول خرج کردن راه می افتد، چرا انتظار دارید که معلمان تقریبا به رایگان کار کنند

.به نقل ار گروه قرهنگبان فارس در واتساپ

.







منابع در امد. زایی آموزش و پرورش8

منابع در امد. زایی آموزش و پرورش


دوستان عزیز و معلم من ؛ آموزش و پرورش نیازمند مالی نیست و منابع درآمد زایی کافی هم دارد فقط دست آدم های بی کفایت و دزد افتاده که نفعی به هیچ معلمی نمیرساند لطفا به موارد زیر دقت کنید:1_ صندوق ذخیره فرهنگیان بعد از وزارت نفت و تامین اجتماعی دارای بیشتری شرکت ، کارخانه و منابع مالی است ! از روز عضویت تا بازنشستگی معلمین حق عضویت از حقوق آنان کسر می شود به امید چندرغاز سالانه که مثل مهریه نه کسی داده و نه کسی گرفته!!!  و به امیدپرداخت معادل آن در زمان بازنشستگی والبته به صورت اقساط!! پس سود سرشار این همه منابع مالی و گردش حساب موسسات و شرکت های تحت پوشش صندوق ذخیره کجاست ؟!   2 _ شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان که با سهم سپرده همکاران معلم عضو اداره میشود دارای گردش حساب فوق العاده زیاد و سود فراوان است اما قطره چکانی به همکاران حساب پس میدهد چراوضعیت مالی و اداره شرکت تعاونی فرهنگیان به این وضعیت در آمده؟نفع چه کسانی در ادامه این وضعیت است؟  3 _ خانه معلم در تمام کشور باید خانه معلم باشد! اما نه تنها خدمات دهی آن به معلمین تفاوت چندانی با سایر مردم نداردبه اساسا هیچ خیر و برکتی برای معلم ندارد توجه داشته باشید خانه معلم هر شهر معادل در آمد یک هتل دو یا سه ستاره، معادل درآمد یک رستوران درجه یک و معادل درآمد یک تالار مراسم گردش مالی و سود دارد اما نه برای معلمین بلکه برای اوشان!!!!!!      4_  شرکت بیمه معلم دارای گردش حسابی در حد بیمه ایران و بیمه ملت است  اما چه سودی برای معلمین و فرهنگیان داشته یا دارد؟! حقوق پرداختی به همکاران معلم (همین چندرغاز ماهیانه ما)وقتی در یک حساب متمرکز می شود رقمی هنگفت میشود (در همین سرپل ذهاب شهر کوچک مرزی ما موقع پرداخت حقوق حدود 2 میلیارد تومان میشود!) بسیاری از مبالغ همین حقوق ها تا مدت ها در حساب معلمین می ماند و به تدریج خارج میشود!چرا این حقوق ها در یک بانک به نام معلمین جمع و متمرکز نمی شود تا هم محل سپرده آنان باشد و هم ازمزایای آن بهرمند شوند؟!اگر به مبالغ حقوق ها گردش حساب و منابع مالی صندوق ذخیره ،بیمه معلم، خانه معلم وفروشگاه تعاونی مصرف و ... را در یک حساب اضافه کنید در حد بودجه و رفاه مردم کشور قطر و امارات منابع مالی انباشته میشود ! اونوقت سهم من و شما از همه این منابع مالی با بالای 20 سال سابقه خدمت حقوق یک میلیونی آ.پ با هزاران منت و بوق و کرنا است! (همکاران معلم لطفا در همه گروهها انتشار دهید)

به نقل ازفرهنگیان فارس در واتساپ

ضرب و شتم دبیر ریاضی کوهدشت لرستان

 ضرب و شتم دبیر ریاضی کوهدشت لرستان


هتک حرمتی دیگر!! مجید قراوند دبیر ریاضی یکی از دبیرستانهای کوهدشت لرستان مورد ضرب وشتم پدر یکی از دانش آموزان که رئیس اداره مخابرات شهرستان است وراننده اش قرارگرفت این ماجرا که دیروز دوشنبه اتفاق افتاد بعلت بی انضباطی ودرس نخواندن دانش آموز در درس ریاضی ازطرف مدیر،به مدرسه دعوت شده بودند که پدر دانش آموز باماشین اداره وراننده شخصی درآموزشگاه حضور یافته بود درحین گفتگو در کمال ناباوری،ودرحضور سایر عوامل اجرایی،دبیر ریاضی رامورد ضرب وشتم شدید قرار دادند شدت ضربات وارده برسر وی به حدی بوده که نامبرده همان لحظه از هوش رفته و به دریکی ازبیمارستانهای مرکز استان اعزام شده وهنوز هم درکما هستند!سوال اینجاست  قانونی که می گوید اگر به کارمند دول درحین خدمت توهین شده ومورد ضرب وشتم قرارگیر متهم علاوه بر جزای عمومی به 2تا 6ماه زندان محکوم خواهد شد،درمورد فرهنگیان اجرا نمی شود!؟

به نقل از واببر گروه فرهنگیان