25 آبان سا لروز در گذشت ستار خان
در روز 25 آبان 1293 هجری شمسی ستارخان مشهور به سردار ملی از مبارزان مشروطهخواه درگذشت.ستارخان سردار ملی (1284-1332ق) فرزند حاج حسن قراجه داغی در منطقه قراجه داغ (ارسباران) در 32 کیلومتری مهاباد به دنیا آمد. سوابق زندگی او در دوران کودکی و نوجوانی تا درگیریهای جنبش مشروطه چندان معلوم نیست. از اطلاعات جسته و گریختهای که از وی به دست آمده، درمییابیم که او با پدر خود در روستاهای اطراف ارسباران به شغل پارچهفروشی مشغول بوده است.
ستارخان پس از قتل برادرش اسماعیل به دست نیروهای دولتی به همراه خانواده خود به تبریز مهاجرت کرد و در محله امیرخیز اقامت گزید و از داشها و لوطیهای آن محله شد.وی مدتی جزو سواران حاکم خراسان بود، از آنجا به عتبات عالیات سفر کرد، پس از چندی به تبریز بازگشت و به مباشری املاک محمدتقی صراف در سلمان مشغول گردید. سپس به توصیه رضاقلی خان سرتیپ وارد خدمت قراسوران (ژاندارمری) شد و حفاظت راه مرند و خوی به او محول گردید. چندی بعد مورد توجه مظفرالدین میرزا (ولیعهد) قرار گرفت، ضمن دریافت لقب خانی، از تفنگداران ولیعهد در تبریز محسوب گردید. ستارخان بنابر عادت لوطیگری در یکی از درگیریهای خود با مأمورین محمدعلی میرزا (ولیعهد) در تبریز، مورد تعقیب قرار گرفت، از شهر گریخت و مدتی به راهزنی پرداخت. سپس با وساطت بزرگان و معتمدین محل به شهر بازگشت و دلالی اسب را پیشه خود کرد. در سال 1325ق انجمن ایالتی آذربایجان به واسطه رشادتهای ستارخان و باقرخان به آنان لقب سردار ملی و سالار ملی اعطاء نمود
ادامه مطلب ...بچهها بیایید باشگاه راه اندازی کنیم
روز بیست و چهارم آبانماه روز «کتاب و کتاب خوانی » بود و به همین مناسبت چند کلمه درباره کتاب …
حمیدرضا حاجی بابایی صبح امروز دوشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از پدیدآورندگان مواد و رسانه های آموزشی در جمع خبرنگاران گفت: با دستور روز گذشته رییس جمهور در جمع بازنشستگان مشکلی که بین وزارت رفاه و تعاون، سازمان تامین اجتماعی و آموزش و پرورش در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان بود، برطرف شد.
وی با بیان اینکه از یک میلیون و 150 هزار بازنشسته 750 هزار نفر آنها بازنشستگان فرهنگی هستند، افزود: امیدواریم که این بار بیمه گذار بیمه طلایی فرهنگیان توانایی انجام این کار را داشته باشد.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، فرهنگیان بازنشسته از بیمه طلایی ایران ابراز رضایت کرده اند اما اینکه این بار کدام شرکت بیمه ای این مسوولیت را برعهده خواهد گرفت بر عهده وزارت کار و تعاون است.
|
|
دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران در گفتگو با اطلاعات:
دکتر ایرج فاضل متولد 1318 در اردستان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول هاشمی رفسنجانی بوده است . وی همچنین تا خردادماه 1390 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی بود.
امسال نیز چون سال گذشته مدیر کل اداره ی آموزش و پرورش استان کردستان خسرو ساکیاز بازگشت مختار اسدی به دیار خویش ممانعت نمود.مختار اسدی عضو انجمن صنفی معلمان کردستان بزای احقاق حقوق معلمان متحمل رنج های بسیاری گشته است. از زندان گرفته تا تبعید و انفصال از خدمت و اکنون هم علیرغم اینکه نهاد ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش بارها طی نامه های مختلف خواهان به کار گیری این معلم سخت کوش در زادگاه او یعنی سنندج شده ٬ خسرو ساکی به شکل غیر قانونی از انتقال ایشان خود داری می کند.مختار اسدی چهار روز هفته در کرج بوده و آخر هفته به سنندج بار می گردد تا روزهای باقیمانده را پیش خانواده باشد. این زندگی سخت را مختار و خانواده اش تحمل می کنند. جالب اینکه هیچ گاه خنده از لبان مختار محو نمی شود و دبگر فعالین صنفی را به آرامش دعوت می کند. اگرچه این روزها مدیر کل محترم تمام وقت خود را به جای بهبود آموزش صرف بیکار سازی ٬ تبعید ٬اعمال سیاست های امنیتی و تحدید حقوق معلمان کردستان می کند ٬ اما معلمان کردستانی با چشمان باز اعمال ایشان را زیر نظر دارند .روزی نزدیک ایشان را به پاسخگویی وادار خواهندنمود. به نقل از وبلاگ زانیاری - کردستان http://www.zanyari90.blogfa.com/ |
هو العلیم
9 سال پیش در چنین روزی ...
17 آبان 82
تهران / هشتمین بیانیه / 17 آبان 82
پیرو بیانیه تشکل های صنفی در تاریخ 27 و 28 شهریور ماه 82 در شهر همدان مصوب شد که در تاریخ 17 آبان 82 تحصن مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام گیرد. موضوع تجمع، اعتراض نسبت به عدم اجرای دستور ریاست جمهوری وقت (آقای خاتمی) به طرح لایحه حقوق هماهنگ پرداخت تا تاریخ 15 آبان به هیئت دولت بود. نمایندگان تشکل های صنفی معلمان کشور با به دست گرفتن پلاکارد خواستار رفع تبعیض شدند، و همچنین این اولین باری بود که تشکل های صنفی «هفته نامه قلم معلم» را بالای سر بردند تا در معرض دید همگان قرار گیرد.
این تجمع تا ساعت 10:30 صبح ادامه داشت تا این که از طرف مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکل های صنفی دعوت به گفت و گو شدند. در این جلسه معاون فرهنگی مدیریت و برنامه ریزی وقت و دیگر مسئولان سازمان و تعدادی از نمایندگان مجلس ششم حضور داشتند.
نمایندگان تشکل های صنفی چنان با آمار و ارقام و مستندات از تبعیض با مسئولان سازمان سخن گفتند که آنان از اطلاعات به روز نمایندگان تشکل های صنفی ابراز تعجب و شگفتی نمودند!
طبق معمول ما در جلسات تشکل های صنفی معلمان با مسئولان، ابتدا آنان خود را به نوعی معلم قلمداد می کردند و اظهار همدردی و همراهی می نمودند. ولی باز همان مسئله دیرینه خود را که کمبود منابع مالی است بیان می کردند. 17 آبان 82 نفت هر بشکه ای 20 دلار بود امروز هم که نفت 60 دلار است باز می گویند که کمبود منابع داریم. چه وقت نوبت فرهنگیان می رسد؟ خدا می داند.
در این جلسه معاون فرهنگی سازمان سخن بعضی از مسئولان دولت هشتم و دولت کنونی را تکرار کرد. (من نمی گویم تبعیض نیست! اما می گویم خیلی ساده نمی شود این عدد ها را با هم مقایسه کرد. چون ممکن است حق مدرک این تفاوت را ایجاد کرده باشد و در نتیجه مدارک تحصیلی یک چنین تفاوت هایی را باعث می شود . اسم این را نمی توان تبعیض گذاشت. این تفاوت است).
این جمله را بارها تشکل های صنفی فرهنگیان از زبان مسئولان شنیده اند که در بین حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت و سازمان ها تبعیض وجود ندارد! بلکه تفاوت وجود دارد!
که این مسئله مورد اعتراض شدید نمایندگان تشکل های صنفی قرار گرفت و در نهایت معاون فرهنگی به گونه ای سخن خود را تغییر داد که بین فرهنگیان و سایر کارکنان تبعیض وجود دارد. در نهایت بیانیه زیر صادر شد:
ادامه مطلب ...
بنابر گزارش های رسیده تعدادی از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان به شعبه ی اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شدند.اسامی احضار شدگان عبارتند از رامین زندنیا ٬ بها الدین ملکی ٬ مصطفی سربازان ٬ علی قریشی ٬ پیمان نودینیان ٬ محمد صدیق صادقی ٬ کمال فکوریان ٬ پرویز ناصحی و عزت نصرتی .در احضاریه ی آنان مقرر شده است روز سه شنبه ۳۰/۸/۹۱ ساعت هشت صبح خود را به دادگاه معرفی کنند.اتهام این افراد تبلیغ علیه نظام ذکر شده است. |
10 درصد مردم به اختلالات شخصیتی مبتلا هستند
نزدیک به ده سال پیش قرار بود دانشآموزان صاحب منشوری شوند که در آن حقوقشان تکتک شمرده شود و یادشان دهد که دانشآموز بودن هم مثل انسان بودن (منشور حقوق بشر) و مشتری بانک و بیمار بودن (منشور حقوق مشتری و حقوق بیمار) باعث ایجاد حقوقی میشود که رعایت آنها به عهده اولیای مدرسه است.
در این منشور، حقوق دانشآموزان در هفت فصل طبقهبندی شد و این حقنامه چنان دلچسب از کار درآمد که به دانشآموز جایگاه فراموش شدهاش را یادآوری کرد، ولی این منشور پنجاه و چهار مادهای با اینکه لقب «ملی» را همراه داشت به سرانجام نرسید.
اکنون از دبیرخانه مجلس دانشآموزی که این منشور در اولین دوره برگزاری آن و در قالب سند میاندورهایاش تدوین شده بود، خبر میرسد این منشور که مقدمهای برای تدوین منشور اصلی بوده به این علت مسکوت مانده که باشگاههای یونسکویی حاضر نشدهاند روی آن کار کنند که این موضوع درست برخلاف نیت طراحان منشور بوده که میخواستند حقوق طبقهبندیشده دانشآموز را در راستای حقوق کودک به موضوعی جهانی تبدیل کنند.
با این حال مجلس دانشآموزی امسال که ششمین دوره خود را آغاز کرده همچنان نیمنگاهی به منشور مسکوت ماندهاش دارد چون قرار است به عنوان سند اصلی روی «جایگاه دانشآموز طراز جمهوری اسلامی» کار کند و توضیح دهد دانشآموز ایدهآل از نظر نظام چه دانشآموزی است.
فارس نوشت: علی باقرزاده با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند، افزود: از آن جهت سن 10 تا 49 سال با اهمیت است زیرا این افراد جمعیت مولد جامعه هستند.
باقرزاده ادامه داد: مقرر شده است در طول 5 سال آینده افراد باید مهارتهای پایه سواد شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را یاد بگیرند.
وی با بیان اینکه شاید آمار افراد بیسواد به نسبت به جمیعت کشور عدد زیادی نباشد، گفت: این عدد حدود 6.8 درصد جمعیت کشور است؛ ولی به لحاظ جمعیت نسبت به کشورهای منطقه باید سطح سواد را افزایش دهیم.
ادامه مطلب ...آغاز و فرجام اخلاق حرفهای روزنامهنگاری
در گفت وگوی آرمان با پروفسور کاظم معتمدنژاد
اشاره: اخلاق حرفهای روزنامهنگاری یکی از مهمترین چالشهای مطبوعات ماست. این بحث، بارها و بارها توسط اساتید و صاحبنظران ارتباطات طرح شده اما آنچه ناگفته مانده، سنت روزنامهنگاری در این کشور و میانهاش با تاریخ اخلاق حرفهای است. اخلاق حرفهای روزنامهنگاری یعنی چه؟ اساسا چرا و چگونه روزنامهنگاران به ضرورت نگارش متون ارزشمند اخلاق حرفهای رسیدهاند؟ برای اولین بار، چه کسانی پیشنویس این متون را نوشتند؟ در ایران و جهان، این متون ارزشمند چه فرجامی داشتهاند؟ پروفسور کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران که افزون بر تخصص دانشگاهی در روزنامهنگاری، حقوقدان و فارغالتحصیل حقوق از دانشگاه سوربن است، همان فردی که یکتنه بسیاری از قوانین مدرن حقوق و اخلاق حرفهای مطبوعات را پیشنویسی کرده و برای تصویب و اجرای آنها تلاش بسیار به خرج داده است. نکته مهم این گفتوگو، ضرورت جایگزینی شورای عالی رسانه بر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و لغو هرگونه قانون صدور مجوز است. شاید باور نکنید که این استاد معتبر حقوق و ارتباطات درگفت وگو با آرمان صراحتا بگوید: «در جهان حاضر، آزادسازی انتشار مطبوعات یک اصل مهم است. باید قانون کسب امتیاز و مجوز از بین برود و همچنین، باید ضرورت ثبت در دفتر هم از بین برود و درج نشانی و اسم ناشر کافی است.»
برای ورود به بازخوانی چنین تاریخی، بهتر است ابتدا به این سوال بپردازیم که اساسا، روزنامهنگاری چیست و ژورنالیسم با سپری کردن چه فرآیندی به مقوله اخلاق حرفهای مطبوعات میرسد؟
روزنامهنگاری یک خدمت عمومی است. هدف رسانهها بیش از هر چیز آگاهی مردم و راهنمایی جامعه و راهنمایی مسئولان است و این مسئولیت مستلزم این است که اصول اخلاقی باید رعایت بشود تا آن کار درست انجام شود. از طرف دیگر هر حرفهای و فعالیتی یک مبانی حقوقی هم دارد. درباره مطبوعات و رسانهها، آزادی اساس کار است. روزنامهنگار برای این خدمت میکند که آگاهی عمومی به جامعه بدهد و برای این کار، باید از آزادی برخوردار باشد. بنابراین دولتها باید امکاناتی را فراهم کنند که آزادی روزنامهنگار را تامین کند تا روزنامهنگار بتواند کار خود را انجام دهد. کار روزنامهنگاری علاوه بر اینکه یک آزادی است یک حق همگانی است. همگان برای دسترسی به اطلاعات حق دارند و روزنامهنگار برای در اختیار قرار دادن اطلاعات باید آزادی داشته باشد. اما روزنامهنگار در برابر این آزادی، مسئولیت هم دارد. هیچ وقت آزادی بدون مسئولیت تعریف نمیشود. این از دو جنبه مطرح است؛ یکی از لحاظ حقوقی و دیگری از لحاظ اخلاقی. مسئولیتهای حقوقی معمولا در قانون پیشبینی میشوند. روزنامهنگار مثل هر کسی که خدمات اجتماعی انجام میدهد قاعدتا به قوانین آشناست و سعی میکند وظایف خود را صحیح انجام دهد اما در کنار مسئولیت حقوقی یک سری وظایف اخلاقی هم دارد. اینجاست که اصول اخلاقی روزنامهنگاری مطرح میشود.
ادامه مطلب ...
نگاهی به سوء مدیریتها نویسنده : هوشنگ پورخزائی |
مدیریت همواره یکی از پرچالش ترین مشاغلی است که بشر تاکنون به آن پرداخته است. شاید به جرأت بتوان گفت که در میان فعالیتهای اجتماعی هیچ فعالیتی به اهمیت مدیریت نمیباشد. به این دلیل که وظیفه اصلی و اساسی تمام مدیران در تمام سطوح و در کلیه موسسات و سازمانها عبارتست از طراحی، حفظ و نگهداری محیطی که در آن افراد بتوانند بصورت گروههای کاری به هدفها و مأموریتهای از پیش تعیین شده با حداقل هزینه و حداکثر کارائی دست یابند. اگر بخواهیم تعریفی مختصر و گذرا از مدیریت ارائه نمائیم باید گفت که مدیریت یعنی، فرایند برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزشیابی عملیات زیر مجموعه به منظور دستیابی به یک هماهنگی مطلوب میان منابع انسانی و منابع مادی که در نیل به هدفها به طور کارا و اثربخش مورد نیاز میباشد. |
تربیت
یکی از مباحث مهم روانشناسی و علوم تربیتی نیز هست و روانشناسان و مربیان ،
توصیه های زیادی به والدین و معلمان ارائه می کنند . با وجود این همه توجه
و توصیه ، چه اتفاقی می افتد ؟
صرف نظر از مباحث کلی درباره تربیت ،
با نگرش کاربردی و معطوف به فرهنگ ایرانی ، وضعیت ما در این خصوص چگونه
است ؟ جهت گیری های عمده نظام اجتماعی ما در تربیت چیست ؟ خانواده ها و
مدارس ایرانی ، در تربیت کودکان و نوجوانان چقدر جدیت دارند و اهداف و ایده
آل های آنان چیست ؟
دکتر فربد فدائی ـ روانپزشک
اطلاغات - 9 آبان 91
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور گفت: یکی از عوامل موثر در افزایش آسیبهای اجتماعی معضلات و شرایط سخت اقتصادی است. سیدحسن موسویچلک با بیان این مطلب که شرایط سخت اقتصادی زمینه را برای ارتکاب جرم فراهم میکند به ایلنا گفت: وقتی در جامعه شاهد افزایش آسیبهای اجتماعی هستیم باید تک تک عواملی که بر این مسئله تاثیر میگذارند مطالعه شود. وی تاکید کرد: ما در آموزههای دینی داریم که اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج میشود و تاکید بر این موضوع نشانه اهمیت آن است. ما اگر به گذشته هم نگاه کنیم در تمام جوامع چنین رابطهای بین فقر اقتصادی و آسیبهای اجتماعی وجود دارد و اگر در جامعهای شاهد افزایش آسیبهای اجتماعی هستیم این موضوع به دلیل شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی است. رئیس انجمن مددکاران اظهار داشت: امام علی فرموده است که اگر فقر بهصورت مردی دربیاید قطعا آن را خواهم کشت و این نگاه امام علی به موضوع فقر به دلیل عوارض اجتماعی ناشی از آن است.وی ادامه داد: برخی از عوارضی که فقر ایجاد میکند آسیبهایی است که جامعه را با مشکل مواجه میکند و قطعا آسیبهای اجتماعی که در شرایط نامساعد مالی رخ میدهد جرائمی مانند سرقت و برخی از بزههای اجتماعی ناشی از شرایط سخت اقتصادی است.وی ادامه داد: البته این موضوع به این معنی نیست که همه افراد فقیر مرتکب جرم میشوند و یا با آسیبهای اجتماعی مواجه خواهند شد و بسیاری از همین افراد اصطلاحا با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند اما از آنجایی که آسیبهای اجتماعی تک عاملی نیستند نمیشود یک عامل مثل فقر را عامل اصلی دانست اما افرادی که با شرایط سخت اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند بیشتر در معرض این آسیبها هستند و فقر یکی از مجموعه عواملی است که باعث انحرافات میشود.
آرمان - 8 آبان 91