تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش و چند گلایه!

وزیر آموزش و پرورش و چند گلایه!


 نیک نژاد،عضو کانون صنفی معلمان ایران

۱-      در دوران وزارت حاجی بابایی به دنبال نام نویسی فرزندم در یکی از مناطق تهران بودم. در آن زمان بخشنامه ای از وزارتخانه،به مناطق فرستاده شده بود که در آن،نام نویسی فرزندان فرهنگی،بدون توجه به محل زندگی در هر منطقه آموزشی امکان پذیر بود. فرزندم بی هیچ دست اندازی نام نویسی شد. در دولت تازه و مدیaریت وزیر آموزش و پرورش با توجه به مقطع تازه ی فرزندم،به منطقه و سپس به آموزشگاهی دیگر رفتم. با شگفتی دیدم و شنیدم که بخشنامه ی گذشته باطل شده است. در شرایط تازه،اولویت نام نویسی برای فرهنگیان مشغول در همان منطقه آموزشی است. برای نمونه،من که منطقه زندگی ام با منطقه ی کاری ام یکسان نیست،اولویتی برای نام نویسی ندارم. یعنی عملا فرهنگی بی فرهنگی! این شاید گله ای

شخصی به نظر آید،اما نشان دهنده ی دیدگاه وزارت تازه درباره شان و جایگاه فرهنگیان می باشد.

۲-      چند ماهی از وعده های فانی برای اجرایی کردن بیمه طلایی می گذرد و هنوز از اجرای آن خبری نیست! تاخیر پرسش برانگیز در اجرای بیمه طلایی،درگیری فرهنگیان با فرایند کمرشکن و آزار دهنده ی درمان های پر هزینه است. بیمه طلایی با همه ی کاستی هایی که داشت،از کم شمار ترین دست آوردهای دولت پیشین در زمینه ی کارهای رفاهی برای فرهنگیان بود. اما دولت و وزیر تازه از اجرای آن – دست کم تا کنون – سر باز زده و خانواده ی بزرگ فرهنگیان را در راهروهای درمانگاه ها و بیمارستان ها تنها گذاشته اند. گرچه تابستان است و فرهنگیان در تعطیلات بسر می برند اما نبودن در مدرسه ها مانع انباشتگی و پیگیری خواسته های آنان نشده و به روش های گوناگون خواستار اجرای هر چه زودتر بیمه طلایی هستند. بی گمان فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگوی تاخیر بیش از اندازه  در اجرای این بیمه باشد.

۳-      کمبود شدید بودجه و گرفتاری های آن،بیش از گذشته دست بر گلوی آموزش و پرورش گذاشته و نفس اش را به شماره انداخته است. این روزها،وزیر در هر گردهمایی و نشستی – مجلس و شورای شهر و … -  سفره دلش را می گشاید و از کمبود شدید بودجه می نالد. البته این که ۹۸٫۵ درصد بودجه ی آموزش و پرورش صرف دستمزد فرهنگیان می شود و باز فرهنگیان از کمی دریافتی خویش دلخورند و آن را شایسته ی جایگاه آموزش و آموزشگر  و دانش آموز نمی دانند! چیزی نیست که پیامد مدیریت دولت تازه و وزیر آن پنداشته شود. اما فرهنگیان در دولت تازه و با توجه به شعارهای انتخاباتی رییس جمهور روحانی و سخنان وزیر در هنگام گرفتن رای اعتماد در مجلس و به اندازه همین یک سال مدیریت اجرایی،چشم براه دگرگونی هایی هر چند اندک در ساز و کارهای پرداخت و اجرای شعارهای دولت تدبیر  و امیدند. مایه گذاشتن از فرهنگیان و جایگاهشان و پنهان شدن پشت کمبود بودجه و توجیه کمبود امکانات و ابزارهای درخور برای پیشبرد شعارها،درخور دولت گذشته و وزاریش بود. گمان نکنم رییس جمهور روحانی و وزیر آموزش و پرورش اش،سیاستمدارانی نا آشنا با دشواری های حوزه ی مدیریت خویش بودند و چشم و گوش بسته پای به میدان گذاشته باشند. از این رو انتظار می رود که بی هیچ توجهی و با همه ی تلاش به سوی بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان و کیفیت بخشی به آموزش پیش بروند. بی گمان تاکنون نیز با برآورده نشدن بسیاری از شعارهای آنان،گروه فراوانی از فرهنگیان بر خلاف میل خویش،از پدید آمدن دگرگونی های مثبت در آموزش و پرورش دلسرد شده اند و همه می دانیم پیامد این دلسردی می تواند برای دولت تدبیر و امید جبران ناپذیر باشد.

۴-      یکی از بدترین روش ها در گستره ی سیاست داخلی و خارجی برای یک سیاستمدار،گیر افتادن وی در دامِ رفتاری رقیب سیاسی اش است. به این معنی که رقیب سیاسی،سیاستمدار را وادار می کند که از روش ها و ابزارهای خویش در کنش های سیاسی بهره بگیرد. در ده ماه گذشته وزیر آموزش و پرورش با رفتارها و گفتارهایی دو پهلو و زیگ زاگی و آسمان و ریسمانی،کنش هایی یکسان با رقیب شکست خورده ی خویش در انتخابات برگزیده است. برای نمونه تمرکز بیش از اندازه  و افراطی بر بُعد پرورشی و ایدئولوژیک آموزش،بسیار پرسش برانگیز و دلسرد کننده است. زمانی که دو- سوم مدارس و کلاس های کشور فرسوده اند،دستمزد بیش از هشتاد درصد فرهنگیان کمتر از خط فقر است،آموزش دارای کیفیتی بسیار پایین تر از استاندارهای جهانی است،روز به روز بر آمارهای کودکان بازمانده از آموزش افزوده می شود،مدیران مدارس برای گذران امورات خویش دست نیاز به سوی خانواده ها و شهرداری ها و خیرین دراز می کنند و … سخن گفتن از روش های ناکارآمد پرورشی چنگی به دل نمی زند و البته پیامد مثبتی هم در بر ندارد. رفتارهای وزیر محترم و معاون ایشان- جناب کفاش – بیش از این که نماد مسئولی در دولت تدبیر و امید باشد،گفتمان ایدئولوژیک و اندیشه های جناح اصول گرای افراطی را نمایندگی می کند. بی گمان چنین رفتارهایی به آرامی و کم کم می تواند منجر به روگردانی فرهنگیانی خواهد شد که با “امید” دل در گرو “تدبیر” دولت تازه داشته و دارند.

۵-      چندین ماه از نامه شجاعانه وزیر آموزش و پرورش به رییس قوه قضایی درباره معلمان زندانی می گذرد و کسی هم به همکاری این قوه برای آزادی زندانیان دل نبسته و چشم براه تحولی تازه در این زمینه نیست. اما بخش دیگری از فرهنگیانی که در دولت پیشین دچار احکامی اداری گردیده بودند و بی گمان گره کار ایشان به دست وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر باز می شود،همچنان منتظر حرکتی از سوی وزیر می باشند. این فرهنگیان که پرونده های آنان با تلاش های کنشگران صنفی به وزارتخانه تحویل داده شده و پیگیری می شود،همچنان دارای احکامی مانند تبعید،تعلیق،اخراج،توبیخ و … هستند. وزارتخانه در یک بی توجهی پرسش برانگیز،چشم بر این بخش از فرهنگیان بسته و گویا در این باره خود را به خواب زده است!

در پایان امیدوارم رییس جمهور روحانی و به ویژه وزیر آموزش و پرورش هر چه زودتر با انجام کارهایی زمینه ی رویگردانی و دلسردی فرهنگیان از دولت را از میان برده و با بکار گیری تدبیرهایی درخور،جلو ناامیدی بیشتر در گسترده ترین وزاتخانه ی کشور را بگیرند. امیدوارم چون شاید فردا دیر باشد.

  http://bield.info/

اجرای 40 راهکار سند تحول آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده

اجرای 40 راهکار سند تحول آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال تحصیلی آینده 40 راهکار سند تحول آموزش و پرورش اجرایی می شود.
محمدرضا مخبر دزفولی در پایان جلسه هفتصد و پنجاهم شورا که به ریاست رییس جمهور برگزار شد در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر،گفت: رییس جمهور در جلسه امروز درباره اجرایی شدن 40 راهکار سند تحول برای امسال تاکید کرد بنابراین در سال تحصیلی 93-94 آموزش و پرورش اجرای 40 راهکار سند تحول آموزش و پرورش را آغاز خواهد کرد.
وی افزود: اصلاح ساختار ، تالیف کتاب های درسی ، تدوین برنامه ها و تامین تجهیزات مرتبط با هر کدام از این برنامه ها مثل فضا و تجهیزات مربوط به مدارس مختلف از جمله این راهکارهاست.
مخبر دزفولی اضافه کرد: تامین منابع انسانی مورد نیاز و تاسیس و راه اندازی حدود 100 پژوهش سرا در مدارس کشور به عنوان اصل پژوهش محور شدن نظام تعلیم و تربیت نیز از دیگر راهکارهاست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قرار شد همزمان با این تحولات چند برنامه مهم از جمله برنامه جامع دوره ابتدایی،متوسطه،آموزش فنی و حرفه ای و پرورشی تدوین شود ضمن آن که تجهیز مدارس از نظر فناوری اطلاعات از اولویت هاست که ذیل 40 راهکار قرار دارد.
مخبر دزفولی با اشاره به انتخاب سه رییس دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای مرکزی استان ها،گفت: طبق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شده است انتخاب روسای واحدهای دانشگاه آزاد در مراکز استان ها به تصویب شورا برسد.
وی گفت: بر این اساس، دکتر سعید جامع بزرگی به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز همدان،دکتر شهریار عباسی به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز ایلام و دکتر نوذر قنبری به عنوان رییس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز کرمانشاه انتخاب شدند.

www.farhangiannews.i

جلسه ی مشورتی کانون های صنفی سراسر کشور در تهران

جلسه ی مشورتی کانون های صنفی سراسر کشور در تهران

جلسه ­ی مشورتی کانون ­های صنفی سراسر کشور با حضور تشکّل ­های: تهران، گیلان، لاهیجان، آذربایجان­ شرقی، همدان، یزد، مشهد، لنگرود، شهرضا، اسلام­شهر، پاکدشت، شهر قدس، رباط­ کریم، کاشان در تاریخ ­۲۰ تیرماه ۱۳۹۳ برگزار گردید.

     در ابتدا دلایل مشورتی بودن جلسه و عدم رسمیّت آن، برای شرکت­ کنندگان تبیین گردید.

     در این جلسه برخی از مسائلی که تشکّل ­های صنفی در شورای مرکزی به تصویب رسانده بودند، عنوان و پیرامون آن ها رایزنی گردید. موضوعِ اخذ مجوّز فعّالیّت کانون ­های صنفی ( با توجّه به رویکرد دولت تدبیر و امید و نگاه مثبت رئیس جمهور محترم در خصوص تشکّل ­های صنفی و مدنی ) از جمله مسائل مطروحه در این جلسه بود.

    سپس مطالبی پیرامون مسائل آموزشی، از جمله ایجاد انگیزه در بین همکاران فرهنگی و راهکارهایی جهت بالا بردن کیفیّت آموزشی  بیان گردید.

    در ادامه در خصوص نحوه ­ی فعّالیّت صندوق ذخیره ­ی فرهنگیان مطالبی عنوان شد و پیشنهاد مدیر عامل صندوق برای پذیرفتن دو نفر عضو ناظر( متخصّص در زمینه ­ی ذی­ربط ) بر صندوق ذخیره ­ی هر استان مطرح گردید.

    سپس عملکرد یک­ساله ­ی وزارت آموزش و پرورش مورد نقد قرار گرفت و نقاط ضعف و قوّت عملکرد این وزارت­خانه توسط حاضرین بیان گردید. از مباحث مطرح شده: عدم برگزاری جلسه ­ی شورای هماهنگی تشکّل ­ها و قول عملی ­نشده­ ی جناب آقای دکتر فانی در خصوص هماهنگی با برخی وزرای محترم دولت جهت دیدار شورای مرکزی با ایشان و نیز عدم پاسخ به نامه ­ی ۱۸ خردا ۱۳۹۳ کانون معلّمان ایران (تهران) جهت تشکیل جلسه ­ی شورای هماهنگی و برداشته ­نشدن ِ قدم­ های مثبت جهت رفع برخی از احکام ناعادلانه برای همکاران فرهنگی بود که مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

    درادامه بحث­ هایی پیرامون رویکرد تشکّل­ های صنفی با دولت محترم و وزارت آموزش و پرورش عنوان گردید:

 

متأسّفانه با گذشت بیش از یک ­سال از عمر دولت تدبیر و امید، هنوز وعده­ های رئیس جمهور محترم در خصوص بهبود کیفیّت نظام تعلیم و تربیت، به ­خصوص وعده­ های ایشان در خصوص کانون­ های صنفی محقّق نگردیده است. نمایندگان حاضر در جلسه از عدم جدیّت وزیر محترم در تغییر رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه­ های مختلف ( متناسب با شعارهای دولت ) به ­شدّت انتقاد کردند. به اعتقاد نمایندگان تشکّل­ های صنفی حاضر در جلسه، کسانی که در دولت قبل با رویکرد سیاسی- باندی و عدم شایستگی به پست ­های حوزه­ ی وزارتی منصوب شده بودند، هنوز در سمت­ های خود باقی مانده و همان رویکرد ناصواب گذشته را دنبال می ­کنند. در این ­خصوص یکی از همکاران عنوان نمود: وزیر محترم برای تحقّق وعده­ هایی که داده، تلاش می ­کند امّا  برای عملی ­نمودن این وعده­ ها به شدّت تحت فشار بوده و با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم  با درایت و تدبیر مشکلات را برطرف نماید و در خصوص برگرداندن آرای ناعادلانه ­ای که توسط مسؤولان وزارت­خانه در دولت قبل برای همکاران صادر گردیده است اقدامات عاجل به­ عمل آورد.

    نظر اکثر نمایندگان حاضر در جلسه در خصوص رویکرد تشکّل ­ها با وزارت آموزش و پرورش نیز چنین بود: تشکّل ­های صنفی ضمن حفظ استقلال­ به وظایف ذاتی خود عمل نمایند و به­ عنوان یک نهاد نظارتی در سیستم آموزشی کشور، پیگیر خواسته­ های قانونی و برحقّ معلّمان و دانش­ آموزان کشور باشند و هم چنان مشی ِ نقد مشفقانه ­ی خود را دنبال نمایند. پر واضح است که رویکرد فعلی تشکّل­ ها نسبت به عملکرد وزیر محترم، رویکردی ثابت نخواهد بود.

    نهایتاً نظر اغلب نمایندگان حاضر در جلسه چنین بود که این طرز عمل وزیر، نگرش فرهنگیان کشور به دولت را تغییر خواهد داد  و موجبات ریزش نیروهای حامی دولت را فراهم خواهد نمود.

    در پایان جلسه از دو نفر از فعّالان صنفی، آقایان ابطحی و رحمتی، به ­پاس زحمات چندین ساله و مرارت­ هایی که در راستای احقاق حقوق  فرهنگیان کشور متحمّل شده­ اند قدردانی به ­عمل آمد.

http://bield.info/

کشور در معرض خطر های بزرگ است


کشور در معرض خطر های بزرگ است


ما در فکر آرایش صورت آن هستیم . به معنای دیگر قلب مملکت بد می تپد و ما به فکر آرایش زیر ابروی آن هستیم .

هزاران کودک بی شناسنامه ، میلیونها جوان بیکار ، آمار طلاق بیش از اندازه که نتیجه ازدواجهای غلط است .( ومسئولیَت آن بر عهده ی عاقدان است ) و ریشه در اقتصادبیمار و رانت خواری دارد . میلیونها زنان روسپی در شهر پراکنده اند که نتیجه و حاصل فاصله طبقاتی و ظلم به طبقه مستضعف جامعه است .

 بیش از 200 هزار سقط جنین قانونی و غیر قانونی داریم و سیاستگذاران و مدیران کلان کشور به فکر سرو سامان دادن به روابط خارجی وجاه طلبی و کار اسلحه اتمی و غیر اتمی هستند و از مسائل داخلی غافلند . و این ظلمها را نادیده می گیرند .

برآیند این ناهنجاری ها به مدرسه منتقل می شود و معَلم ( که خود هزار گرفتاری دارد ) در میان این آتش و دود بایدبه تدریس بپردازد( که خود محتاج آموزشهای بسیاری است )که یکی از آنها دغدغه معیشت است .

 تشکَل های معَلمی موجود که انگیزه های متفاوت دارند وهر کدام برای کسب لقمه نانی در میدان هستند که بعضی از آنها از حکومت دستمزد می گیرند و جاسوسی فعَالان صنفی دلسوز را می کنند . جامعه همانند رودخانه مسمومی است که در جریان است و ما به فکر درست کردن یک قنات و یا چشمه کوچکی هستیم .

 بر اثر افزایش فقر شرف  و انسانیَت روبه کاهش است .

تعامل 

 ابزار دست ولقلقه زبان  عده ای است وبسیار ساده نگری است که تعامل انجام شود . تعامل موقعی پذیرنده است که طرفین هم کف (هم کفَه ) و  متوازن باشند !   دلیلی نداره طرف مقابل امتیازی بدهد  و ما باید حقمان را گدائی کنیم و این اسمش تعامل نیست بلکه دریوزگی است . پس صحبت از تعامل بسیاربی معناست! بی جهت به آن تکیه می شود اینان یا حقوق بگیر هستند و یا زبون – جبون . گرفتن حق با گدائی غیر ممکن است!

 مبارزه فعالان اجتماعی از جمله کانون  باید از ترس  یا جایگزین آن (تعامل) باید عبور کنند !

هی نشستیم مثل عجزه ناله و نفرین می کنیم . که فلانی را رها کنید! رسول را آزاد کنید . و ....

تعامل یا  معامله  در بین دوقدرت اتفاق می افتد!

وزن ما چقدر است ؟ هیچ !

وزن دولت چقدر است ؟ همه

هیچ با همه مواجهه کردن چه معنا دارد؟

بگو می خواهم درخواست کنم . نگو می خواهم تعامل   کنم !

آیا دچار خود بزرگ بینی شده ای ؟ یا خودت را می خواهی مطرح کنی؟

خودت را فریب می دهی یا ما را ؟

می گوئی چرا معَلمان با ما همراه نمی شوند ؟

 چون آنها می فهمند و ما نمی فهمیم !

آدم نباید وارد میدانی شود که شکستش حتمی است و یک ذره احتمال پیروزی در آن نیست .   

http://bazha.blogfa.com/

6 سال پیش در چنین روزی ...

6 سال پیش  در چنین روزی ...

22 تیر ماه    87


دومین جلسه ی شورای مرکزی

 شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان در سال 87


گزارش نشست شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان ایران - گیلان

به نام خداوند جان و خرد

 معلمان عزیز

نشست دو روزه ی شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان ایران جمعه و شنبه 21 و 22 تیر ماه در استان گیلان ( رشت ) برگزار شد .

 این نشست در شرایطی شکل گرفت که مشکلات فرا روی معلمان روز به روز افزایش می یابد . با این وجود برگزار کنندگان نشست سعی داشتند در فضایی کاملا آرام و به دور از هرگونه تنش برنامه خود را اجرا کنند . اما متاسفانه در آخرین ساعاتی که برنامه رو به پایان بود با حضور و ورود ماموران امنیتی به داخل منزل شخصی میزبان مانع ادامه کار جلسه شده و همکاران را از داخل منزل به بیرون فرستاده و با تهدید به بازداشت همکاران گیلانی سایرین را مجبور به ترک محل نمودند . در نتیجه ادامه بررسی مشکلات به جلسات آینده شورای هماهنگی موکول شد .

 

این نشست با هدف بررسی محور های زیر برگزار شد :

 

الزام دولت به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ، چگونگی برگزاری مراسم 14 مهر ( 5 اکتبر ) روز جهانی معلم ، گسترش تشکیلات و حضور فعالانه معلمان در فعالیت های صنفی ، بررسی علل نا کار آمدی آموزش و پرورش و بی توجهی مسوولان به شان و منزلت معلمان ، دفاع از حقوق فرهنگی و اجتماعی معلمان ، لغو احکام صادر شده علیه فعالان صنفی بویژه صدور حکم اعدام فر زاد کمان گر معلم عضو کانون ، لزوم صدور هرچه سریع تر پروانه فعالیت تشکل ها از سوی وزارت کشور ، توجه به مسائل بازنشستگان و پرداخت پاداش پایان خدمت آنان به صورت نقدی ، پرهیز از ایجاد فشار های روحی _ روانی بر معلمان در قالب افزایش ساعات خدمت ، بالا بردن آمار دانش آموزان در کلاس ، تنگناهای آموزشی و اداری و انتقادات فعالان صنفی و شورای مرکزی از وزیر و مدیران ارشد در زمینه های مختلف از جمله طرح سامان دهی نیرو ی انسانی ( که انتقادات زیادی بر آن وارد است و گزارش تحلیلی آن به زودی به دست فرهنگیان خواهد رسید ) صندوق ذخیره فرهنگیان ، شرکت های تعاونی آموزش و پرورش ، وضعیت حق التدریسی ها و عدم اجرای قانون انتخاب مدیران از سوی معلمان ، مطرح شد .

شورای مرکزی تشکل های صنفی معلمان در پایان خواسته های خود را به شرح زیر اعلام داشته و دولت را ملزم به اجرای آ ن می داند :

لغو احکام صادره برای معلمان سراسر کشور و جبران خسارت وارده از این احکام به این عزیزان

اعتراض شدید به حکم اعدام فر زاد کمانگر عضو کانون صنفی معلمان کردستان

اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری از تاریخ تصویب

پرداخت معوقات و حق التدریس های معلمان سراسر کشور

پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به صورت نقدی و اجرای قانون مدیریت کشوری بطور کامل درباره ی بازنشستگان

توجه به استاندارد سازی مدارس مطابق با موازین بین المللی و رعایت آن در همه زمینه ها ( بهداشت ، کتابخانه ، کارگاه ، آزمایشگاه و . . . )

 

 برگزاری مراسم 14 مهر( روز جهانی معلم ) در سراسر کشور وصدور مجوز برای اجرای این مراسم.

طرح صحیح مشکلات معلمان و آموزش و پرورش در رسانه ملی واعلام آمادگی برای مناظره در این زمینه

 قابل ذکر است شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران از ابتدای شکل گیری با هدف ارتقا شان ومنزلت معلمان استفاده از کلیه روش های مدنی را دردستور کار خود قرار داده است . روش ها یی از قبیل گفتگو و تعامل با مسئولان ومدیران سه قوه ، نقد و بررسی طرح ها و برنامه های دولت و وزارت آموزش و پرورش درجهت تامین منافع فرهنگیان ، ارائه مطالب روشنگرانه به منظور رفع تبعیض میان فرهنگیان با سایر کارکنان دولت و ... در عین حال سعی نموده است با ارتقای مستمر دانش وبینش فرهنگیان زمینه ها ی مشارکت آنان در تصمیم گیری ها ی آموزش و پرورش را فراهم نماید.

امید است مجموعه دولت و به خصوص وزیر محترم آموزش و پرورش نیز حل مشکلات بی شمار آموزش و پرورش و دفاع از فرهنگیان را که در واقع دفاع از فرهنگ کشور عزیز ما ایران است را دردستور کار خود قرار دهد .

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران اعلام می دارد همچون گذشته فعالیت های قانونی خود را به طرق مختلف پی گیری نموده و روز جهانی معلم (14 مهر ) را روز بیان خواسته های معلمان و اعتراض به تشدید فشارها و محرومیت ها علیه این قشر زحمتکش می داند.

والسلام  علیکم

 

شورای مرکزی کانون های صنفی معلمان ایران

22 تیرماه 1387

گیلان - رشت

 

 

رابطه خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت تحصیلی

  رابطه خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت تحصیلی

در جوامع امروز، همه ملت‌ها با هر نظام سیاسی و اجتماعی پیشرفته و در حال پیشرفت، به مسأله آموزش و پرورش توجه دارند و نسبت به دیگر فعالیت‌های اجتماعی بر آن اهمیت بیشتری قائل هستند (خیّر، ۱۳۸۵). زیرا امروز، تربیت فرزندان را از مهمترین نیازهای زندگی اجتماعی می‌شناسند.

یکی از عوامل شخصیت که در کنترل و سازماندهی رفتار فرد مؤثر است خودکارآمدی است. خودکارآمدی «به باورهای افراد درباره توانایی کنترل زندگی به دست خودشان گفته می‌شود» (فتسکو و مککور) خودکارآمدی نقش مهمی در رویارویی فرد با مسائل زندگی دارد.

چنانچه براون و انیوی کشف کردند کسانی که میزان خودکارآمدی آنان بالاتر است، هنگامی که با مسائل حل نشده‌ای روبرو می‌‌شوند پایداری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

خودکارآمدی اطمینان به توانایی‌های خود در کنترل افکار، احساسات و فعالیت‌هاست و بنابراین بر عملکرد واقعی افراد، هیجانات و انتخاب افراد و سرانجام میزان تلاشی که شخص صرف یک فعالیت می‌کند، مؤثر است (میلیتادو سیونی).

ادامه مطلب ...

طبقه متوسط فقیر شده، روستایی ها فقیرتر

طبقه متوسط فقیر شده، روستایی ها فقیرتر


نویسنده: حسین راغفر*

متوسط هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی مدت هاست که توسط مرکز آمار اعلام می شود اما چند نکته اصلی در مورد این آمار قابل ذکر است. اولین و مهم ترین نکته این است که این آمار مرکز و محل استناد نیست. در این آمار به میانگین هزینه و درآمد کل جامعه استناد شده است. در یک جامعه ناهمگون مانند ایران که هر بخشی از آن از نظر توسعه یافتگی با بخش دیگر متفاوت است نمی توان میانگین محاسبات را مبنا قرار داد چون در این حالت بخش بسیار زیادی از اطلاعات از بین می رود و نادیده گرفته می شود. ما تعداد بسیاری شهر کوچک داریم با جمعیت چندهزارنفری و در مقابل کلانشهرهایی با جمعیت چندمیلیونی داریم که هزینه های زندگی در آن به شدت متغیر است. دستمزدها در نواحی مختلف متفاوت است. بر این اساس اعلام میانگینی از هزینه ها و درآمدها هیچ تصویری از جامعه ایران به دست نمی دهد. از طرفی اصلامشخص نیست که این هزینه و درآمد برای یک خانوار چندنفره است. این آمار حتی در تعیین خط فقر هم موثر نیست. چون ما دارای یک خط ملی فقر نیستیم و این خط در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. از طرفی مبنای محاسبه درآمد طرح خوداظهاری است که در روش خوداظهاری انصراف یارانه، حدود 90درصد جامعه اعلام کردند درآمد ماهانه شان زیر یک میلیون تومان است. پس چگونه اکنون متوسط درآمد حدود یک میلیون و700هزارتومان عنوان شده است. یا این آمار اشتباه است یا آن آمار.

    *اقتصاددان

روزنامه شرق - 22 تیرماه 93

     

سوزن و جوالدوز!

                 

سوزن و جوالدوز! 


       محمد رضا نیک نژاد،روزنامه شهروند،ص آخر،22 تیر 93

 ماه‌های نخست دولت «تدبیر و امید» بود و برخی از نهادهای دولتی در بالا‌ترین سطح دچار دگرگونی‌هایی می‌شدند. در یک شب‌نشینی دوستانه، گفت‌وگو از آمدن و رفتن فرادستان بود. یکی از دوستان کارمندم گفت: «رئیس تازه ما از مدیران پیشین اداره‌مان است و در زمینه کاری خویش بسیار کارکشته و خوش‌نام است. تیغش در نهادهای حکومتی دیگر بُرنده است و از این رو با رایزنی می‌تواند آسان‌تر به هدف‌های سازمانی دست یابد. ورودش با استقبال کارمندان اداره هم روبه‌رو شده است و البته امیدواریم حقوق‌ها نیز افزایش چشمگیری پیدا کنند. ولی من می‌خواهم جابه‌جا شوم! زیرا احتمالا فشار کاری در دوران تازه، رویم افزایش یافته و اذیت می‌شوم! نمی‌خواهم این فشار را تحمل کنم، می‌خواهم مانند گذشته آسایش داشته باشم. برای همین درخواست جابه‌جایی داده‌ام».

سخنانش برایم شگفت و کمی چندش‌آور بود. با خودم گفتم چگونه ممکن است فردی از توانایی‌های مدیرش چنین مشتاقانه بگوید و او را دوست بدارد و کامیابی‌های او را پیش‌بینی و البته آرزو کند، اما نخواهد او را یاری دهد و در تلاش‌هایش همراه و همکارش باشد؟

در جست‌وجوی پاسخ به این پرسش، به خاطر آوردم که از زیرکی و تن‌آسایی ما ایرانیان بسیار گفته‌اند و شنیده‌ایم! همواره می‌گویند ما ملتی شگفتیم، درحالی‌که انتظار داریم که کار‌هایمان بسامان و روبه‌راه شود. کمتر تن به سختی و تلاش می‌دهیم. از این گذشته هر جا که می‌نشینیم، تحلیلگرانی توانا و سخنورانی سخندان هستیم.

از هر چیزی و هر کسی ایراد می‌گیریم و راهکار ارایه می‌دهیم. تیغ نقدهای بجا و نابجایمان همواره آخته است و سنگدلانه بر فرق هرکس و ناکس و خودی و غیرخودی فرود می‌آید، غافل از این‌که به این بیندیشیم که اگر خود بودیم چه گلی به سر جامعه می‌زدیم. بر لب گودنشینی و چپ و راست غر زدن و دستور دادن‌های آنچنانی، بد عادتمان کرده است!

به دوستم گفتم می‌گویی مدیر تازه‌ات در توانایی، همتا نداشته و ندارد. خب! این مدیر یار و همراهی می‌خواهد یا نه؟ بی‌یار و یاور، چگونه کار‌ها و برنامه‌هایش را آن گونه که تو می‌گویی و می‌خواهی پیش ببرد؟ اگر تو تن به سختی ندهی، من از بار مسئولیت شانه خالی کنم و دیگری هم کلاه خویش را بچسبد، آیا کار‌ها پیش می‌رود؟ آیا در این میانه، انتظار بهبود و اصلاح، امیدی بی‌بنیاد و بی‌ریشه نیست؟ اگر ما به جای آن مدیر توانمند باشیم، چه کار می‌کنیم و به چه خواهیم اندیشید؟ آیا پس از مدتی دلسرد و بی‌انگیزه نخواهد شد؟ و باز در بر پاشنه پیشین نخواهد چرخید؟ چه هنگام، زمان آن می‌رسد که خود را به‌جای دیگران بگذاریم و از پای گودنشینی، خود و جامعه را برهانیم؟ به گمانم برای هر کاری باید «نخست سوزنی به خود زد و سپس جوالدوزی به دیگران.»

http://bohluli.blogsky.com/

افزایش هزینه خانواده ها در پی برچیده شدن تدریجی مدارس دولتی


هشدار یک فعال صنفی:

 افزایش هزینه خانواده ها در پی برچیده شدن تدریجی مدارس دولتی


مدارس دولتی با تداوم روند کنونی آرام آرام برچیده می‌شوند و مدارس هیات امنایی که مدعی‌اند مدارس بهتری هستند جایگزین آنان می‌شوند… 

یک فعال صنفی معلمان معتقد است آموزش و پرورش دیگر دولتی نیست و معدود مدارس دولتی فعلی از کیفیت آموزشی پایینی برخوردارند.
«مهدی بهلولی» در این باره به ایلنا گفت: آموزش و پرورش می‌گوید سالانه بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هر دانش آموز خرج می‌کند. این در حالی است که مدارس هیات امنایی نصف این مبلغ و مدارس غیرانتفاعی چندین برابر آن را از خانواده‌های دانش آموزان شهریه می‌گیرند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نیمه خصوصی شده است، افزود: مدارس دولتی با تداوم روند کنونی به تدریج برچیده می‌شوند و مدارس هیات امنایی که مدعی‌اند مدارس بهتری هستند جایگزین آنان می‌شوند، اما وقتی مدارس دولتی از بین بروند کیفیت مدارس خصوصی و نیمه خصوصی نیز کاهش می‌یابد.
به گفته بهلولی، وزارت آموزش و پرورش مدارس دولتی را‌‌ رها کرده است و می‌خواهد هزینه آموزش را از خانواده‌های دانش آموزان بگیرد.
وی تصریح کرد: تداوم این رویه با اصل ۳۰ قانون اساسی که بر آموزش رایگان تاکید دارد در تناقض است.
گفتنی است اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گویـد: «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل‌ تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان‌ گسترش دهد».
این فعال صنفی معلمان با اشاره به سکوت وزیر آموزش و پرورش درباره پرونده ناظم متهم به تجاوز، گفت: ابعاد این مساله واقعا برای ما مشخص نیست اما تا جایی که سابقه من اجازه می‌دهد چنین مسائلی از گذشته بوده اما شایع نیست.
بهلولی سکوت و نپرداختن به آزار جنسی دانش آموزان را نادرست دانست و افزود: اتفاقا باید در خصوص چنین مسائلی صحبت کرد تا با بررسی همه جوانب آن بتوانیم از وقوع مجددش جلوگیری کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: آزار کودکان در مدارس در قالب فراگیرتری به عنوان استفاده ابزاری از دانش آموزان رایج است. در مدارس ایران به دانش آموزان به عنوان ابزار نگاه می‌شود. برخی مدیران دانش آموزان را جاسوس می‌بینند. برخی معلمان دانش آموزان را به عنوان کالا می‌بینند تا بتوانند او را به کلاس خصوصی ببرند و از وی پول بگیرند. بعضی‌ها هم پیدا می‌شوند که به دنبال سوء استفاده‌های جنسی هستند.
وی با اشاره به هشدار وزیر آموزش و پرورش نسبت به افزایش تعداد معلمان زن، تصریح کرد: در برخی مناطق ایران مثل سیستان و بلوچستان ۷۰ درصد معلم مرد و ۳۰ درصد معلم زن داریم، ولی در مناطق مرکزی ایران به ویژه پایتخت و شهرهای بزرگی مثل اصفهان بدلیل انتقال‌هایی که طی این سال‌ها به تبعیت از همسر انجام گرفته، شمار معلمان زن به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.
این فعال صنفی معلمان در پایان اظهار کرد: برای حل این معضل باید در عرض چند سال و در دراز مدت برنامه ریزی شود تا این درصد‌ها به تناسب معقولی برسند.

http://bield.info/

افزایش حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها تا 70 درصد خلاف قانون است

افزایش حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها تا 70 درصد خلاف قانون است
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:


بسیاری از کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان از نوع پرداخت‌ها و تصمیماتی که از سوی دستگاه‌ها گرفته می‌شود ناراضی هستند به گونه‌ای که با وجود قانونی بودن افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان اما شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه، وزارت کشور و برخی دیگر تا 70 درصد افزایش حقوق را برای کارکنان خود لحاظ کرده‌اند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از تبعیض در پرداخت حقوق کارکنان گفت: با توجه به اینکه دولت افزایش 20 درصدی حقوق را برای کارکنان دستگاه های دولتی مجاز دانسته اما متأسفانه برخی از دستگاه ها افزایش 70 درصدی در حقوق کارکنان اعمال کردند.

به گزارش ایلنا، جبار کوچکی نژاد در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 3 و بند 9 قانون اساسی گفت: متأسفانه تبعیض در پرداخت حقوق به کارکنان دستگاه های دولتی انتقادات بسیاری را به همراه داشته است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق اصل 52 قانون اساسی هرگونه تغییر در بحث بودجه باید مطابق با قانون باشد افزود: بسیاری از کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان از نوع پرداخت ها و تصمیماتی که از سوی دستگاه ها گرفته می شود ناراضی هستند به گونه ای که با وجود قانونی بودن افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان اما شاهد هستیم که برخی از دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه، وزارت کشور و برخی دیگر تا 70 درصد افزایش حقوق را برای کارکنان خود لحاظ کرده اند که این مورد انتقاد قشر فرهنگی جامعه شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه باید جلوی تبعیض ناروا در پرداخت حقوق به کارکنان گرفته شود افزود: قانون باید برای همه کارکنان به طور یکسان اجرا شود.

باهنر در پاسخ به اخطار کوچکی نژاد گفت: حرف شما حق بود اما کاملا بی موقع بود در اخطار قانون اساسی شما باید بگویید که آقای رئیس شما در حال حاضر اقدامی خلاف قانون اساسی انجام داده اید.

وی با بیان اینکه شاید در مملکت برخی از قوانین درست اجرا نشود افزود: ما اخطار قانونی نداریم یا اخطار، اخطار قانون اساسی یا تذکر آیین نامه ای است.

نایب رئیس مجلس افزود: اگر قانون به درستی اجرا نمی شود شما می توانید از ابزار تحقیق و تفحص و سؤال استفاده کنید و من خواهش می کنم که جلسه را اینگونه قطع نکنید.

 http://www.farhangiannews.ir/

آموزش برای همه و مشکلات پیش رو

ین مقاله مورخ ۱۲ تیر۱۳۹۳ در روزنامه آرمان به چاپ رسیده است 

غلی اکبری پروشی

    

 آموزش برای همه و مشکلات پیش رو


تعریف:"آموزش برای همه "یا تلفیقی - فراگیر به معنای آن است که همه دانش آموزان بدون توجه به سطح و نوع ناتوانی و حتی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز در کلاسهای عادی در کنار سایر دانش آموزان همسال خود جایدهی شوند و مانند آنها و با استفاده از معلم رابط آموزش  بینند

تلفیق در لغتنامه فرهنگ "استاد معین " یعنی باهم آوردن و به هم پیوستن است و در انگلیسی مترادف  با واژهIntegrotio است.

در سال 1990 میلادی پنج سازمان بین المللی یونسکو ، یونیسف ، صندوق جمیت سازمان ملل ، بانک جهانی و برنامه عمرانی ملل متحد در جامعتین تایلند گرد هم آمدند و به مسائل سواد آموزشی جهان پرداختند با توجه به آمار وحشتناک بیسوادی در جهان بیانیه ای شامل بندهای زیر صادر کردند :1-   گسترش فرصتهای یادگیری 2-   افزایش فرصتهای یادگیری برای همگان3-   بهبود کیفیت یادگیری

 از اوایل قرن بیستم کودکان با نیازهای ویژه در همان مدارس عادی آموزش می دیدند که حتی در ایران ، در کودکستان باغچه کودکان زنده یاد "جبار باغچه بان " در شهر تبریز کودکان ناشنوا هم آموزش می دیدند. بیانگذاران آموزش و پرورش جهان فکر می کردند اگر برای این کودکان مدارس ویژه ای جداگانه بوجود بیاید اینها بهتر آموزش می بینند و این فکر در آن زمان منجر به مدارس و مراکز آموزشی استثنایی شد . ولی جدا سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه  نتیجه عکس داد یعنی بجای اینکه این دانش آموزان را برای ورود به اجتماع و زندگی سالم و کار در بزرگسالی آماده کند آنها را بیشتر منزوی ، گوشه گیر،  افسرده و بدون مسئولیت بار می آورد و .. . .

در این زمینه بالغ بر50 پژوهش از سالهای 1950 تا سال 1980 نشان از این دارد که چدا سازی دانش آموزان با نیازهای ویژه مورد تردید است .

آموزش تلفیقی –فراگیر دو طرفه است . محیطی محرکی برای رشد ، یادگیری ،افزایش عزت نفس ، تقویت حس مثبت ، فرصتی برای دوستی ها و روابط میان افراد می باشد که باعث می شود کودک دارای نیازهای ویژه خود را عضوی از جامعه تلقی کرده و احساس کند که جامعه همانند خانواده ای می باشد که او عضوی از آن است و در ضمن زندگی مستقل را می آموزد دوستان همسال عادی او راههایی را برای کمک به او می یابند . برای دانش آموزعادی نیز باعث دوستی های سودمند ، افزایش شناخت ، پذیرش تفاوتهای فردی ، ارتقاع آگاهی و پذیرش تنوع و مسئویت پذیری در جامعه ای با افراد متفاوت و ...می شد .

نتایج این پژوهشها و مخالفتها باعث شد از تاریخ 7تا10 ژوئین 1994 نمایندگان آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه ی 92 کشور از جمله ایران و 25 سازمان بین المللی در کنفرانسی در سالامانکای اسپانیا شرکت کردند ، همه شرکت کنندگان در این کنفرانس متعهد به اجرای مفاد شش ماده ای بیانیه سالامانکا شدند . در ماده 2 این بیانیه آمده است :2- آنهایی که از نظر آموزشی نیازهای ویژه ای دارند(افراد استثنایی)،باید بتوانند به مدارس عادی که در آنها با توجه به آموزش کودک محوی،نیازهای آنان برآورده می شوند،دسترسی یابند

 سال 2000 اجلاس دیگری در پیگیری بیانیه جامعتین و سالامانکا در حمایت پنج سازمان مذکور با حضور سران و وزیران آموزش و پرورش کشورهای جهان از جمله ایران به منظور بررسی عملکرد کشورها طی ده سال گذشته و ترسیم چهارچوب عمل پانزده سال آینده ، تا (2015 میلادی )در داکار سنگال تشکیل شد. شرکت کنندگان در این اجلاس متعهد شدند با بسیج تمامی امکانات خود و بهره گیری از راهبردهای تعیین شده برای دستیابی به اهداف شش گانه مشخص شده در اعلامیه این کنفرانس  تا سال 2015 بکوشند و اهداف شش گانه اعلامیه را که آموزش تلفیقی- فراگیر  همه جانبه می باشد را به اجرا بگذارند. 

این تلاشها و بیانیه های بین المللی در کشور ما منجر به آیین نامه ای در سال 1385 شمسی و تصویب اجرای قطعی آن در سال1390 در شورایعالی آموزش و پرورش شد که درسال 93 باید در مدارس کشور اجرا شود.اعتراض معلمان و مدیران مدارس عادی بلند می شود که مدارس مناسب سازی نشده و آمادگی لازم برای اجرای آن را ندارند .

 اعلامیه داکار سنگال در سال 2000 به کشورها تا 2015 فرصت داده بود که سازکار اجرای مواد این بیانیه را فراهم کنند و در بند 6 آن تاکید شده که کارهای انجام شده در این زمینه عینی و مشخص و قابل اندازه گیری باشد . آیا پانزده سال برای فراهم سازی بستر مناسب ، زمان کمی است ؟ مگر آن زمان وقت داشتیم چه کاری برای اجرای این امر مهم و بهبود آموزش پرورش انجام داده ایم ، جز اینکه بر کارهایی بدون برنامه ریزی و دقیقه 90 ای پافشاری کرده ایم که بجای حل مشکلات گذشته ، مشکلات دیگری به مشکلات آموزش پرورش اضافه کرده ایم. همین یک سال پیش نبود که بعد ازچند سال در جا زدن وقتی پایه ششم به مقطع ابتدایی اضافه شد مشکلات عدیده ای به آموزش و پرورش اضافه شد . در 1393 توفیق اجباری آموزش برای همه ، نصیب ایران شده است ، دیر هم هست چون  سال دیگر 2015 است و انتظار چه رتبه ای برای آموزش و پرورش کشور ما در جهان داریم ؟                                                               

 http://www.paroosh.blogfa.com/

توسعه و شهروندان با سواد

توسعه و شهروندان با سواد


محمدرضا نیک‌نژاد،روزنامه شهروند،14 تیر 93

امروزه به نمایه‌های توسعه یک کشور را نه پول و ذخیره‌های ارزی یا میزان سوخت‌های فسیلی و معادن فلزها و سنگ‌های بهادار و... بلکه سرمایه‌های انسانی آن کشور می‌دانند. جانمایه توسعه یک کشور، پرورش شهروندانی دانا و تواناست که با انگیزه و پشتکار به سوی شکوفایی و بهره‌برداری از پتانسیل‌های نهفته در آن پیش می‌روند و میهن خویش را در جهان پر رقابت و سرشار از هیاهوی کنونی به سوی برتری‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به پیش می‌رانند. در دوران پیشرفت‌های سرسام‌آور رسانه‌ای و انفجار اطلاعات، بی‌گمان پیش‌شرط جامعه‌ای توسعه‌یافته، شهروندانی باسواد! است. اما باسواد و بیسواد یعنی چه و تفاوت این دو دسته شهروند در چیست؟ شمار بیسوادان در ایران را با چه سنجه‌ای می‌توان برآورد کرد؟ 

آمارهای گوناگونی درباره شمار بیسوادان منتشر می‌شود. جدای از این‌که این آمارها تا چه اندازه‌ای درست یا نادرست هستند، کار بدستان دولتی به‌گونه‌ای خوشبینانه روند از میان برداشتن بیسوادی و روش‌های به‌کار گرفته شده را رو به‌رشد و کامیاب می‌پندارند و از دیگر سو، منتقدان کارهای انجام گرفته در این زمینه را ناکافی و گاهی ناکارآمد و شکست خورده می‌دانند. شاید هم هر دو گروه یک چیز را از دو سوی مختلف دیده و به ارزیابی آن نشسته‌اند. برای سنجش و ارزیابی یک پدیده، نخست باید سنجه‌ای پذیرفتنی برای آن تعریف کرد تا از آشفتگی و سردرگمی و به بیراهه رفتن تحلیل‌ها و ارزیابی‌ها جلوگیری کرد. تعریف‌های گوناگونی از بیسوادی وجود دارد تا آن‌جا که گاهی شنیده می‌شود ناتوانی در بکارگیری رایانه و اینترنت یا ندانستن زبان و... هم سبب رانده شدن انسان به جمع بیسوادان می‌شود. برای جلوگیری از آشفتگی پیش گفته، تعریفی از سواد را که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ارایه داده است را با هم می‌خوانیم: «باسوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط و محاسبه در استفاده از مواد چاپ‌ شده و نوشته‌ شده مربوط به زمینه‌های گوناگون است. باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش و پتانسیل و شرکت کامل در جامعه‌ای بزرگتر را برای یک فرد فراهم می‌کند، دربردارد». بی‌گمان با پذیرش این تعریف بسیاری از باسوادان و حتی دانش‌آموختگان ما در جرگه بیسوادان قرار می‌گیرند. تجربه‌های شخصی، آمار آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، خشونتگرایی، پایین بودن و ماندن کیفیت آمــوزشی، ناکارآمدی آموخته‌های آموزشی در زندگی‌های فردی و اجتماعی، ناهنجاری رفتــارهای فـردی و اجتماعی شهروندان و... حکایت از بیسوادی گروه بزرگی از ما دارد و از این رو نشان‌دهنده توسعه‌نیافتگی کشور است. برآورد یونسکو نشان می‌دهد که بیش از دوسوم جمعیت ۷۸۵ میلیونی بیسوادان جهان در ۸ کشور بنگلادش، چین، مصر، اتیوپی، هند، اندونزی، نیجریه و پاکستان زندگی می‌کنند و دو سوم کسانی هم که بیسواد به‌شمار می‌آیند، زنان هستند. بیسوادترین کشورهای جهان مالی، چاد، بورکینافاسو، گینه، نیجر، اتیوپی، سیرالئون، آفریقای مرکزی به اضافه افغانستان هستند. در این آمار شوربختانه ایران از میان ۱۷۸ کشور جهان در جایگاه صد و بیستم نشسته است. با نگاهی به این آمار پیوند ناگسستنی بیسوادی با توسعه‌نیافتگی را می‌توان دریافت و از آن‌جا شاید بتوان به دنبال چاره‌ای - دست‌کم در گستره آموزش - گشت. 

آمارهای دولتی در ایران از کامیابی نهادهای درگیر با مبارزه با بیسوادی خبر می‌دهند، اما این آمارها هیچ‌گاه پاسخگوی سواد از دیدگاه سازمان ملل نبوده و نگارنده هم از چند و چون کنش‌های این نهادها آگاهی ندارد و از این رو به این بخش ورودی نمی‌یابد. اما درباره دانش آموختگان بیسواد! سخن بسیار و نکته‌ها فراوان است. اگر از گرفتاری‌های اقتصادی و بودجه‌ای سامانه آموزش در کشور - که بی‌گمان سهم فراوانی در ناکارآمدی آن دارد - در گذریم، ساختار و زمینه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آموزش کارآمد و کیفی نیز، در آن دچار گرفتاری‌های ژرفی است. هدف‌های کلی و گیرافتاده در چنبره بخشنامه‌های اداری و سلیقه‌های مدیران ناآشنا با هدف‌ها و روش‌های آموزش و پرورش نوین، روش‌های واپسگرایانه آموزش، درونمایه‌های درسی دور از زندگی روزمره نوآموزان، نتیجه‌گرایی و نمره‌مداری ساختار آموزشی، بی‌انگیزگی آموزگاران و حس بیهودگی تلاش‌های آنها، فراوانی عنوان‌ها و درونمایه‌های درسی و در نتیجه خستگی‌زایی و گریزان کردن آموزگار و دانش‌آموز از محیط‌های آموزشی، مدرسه‌هایی خسته‌کننده و استرس‌زا و خالی از شادی و نشاط کودکی تا جوانی، ناسودمندی و ناکارآمدی مدرک تحصیلی پس از پایان دوران آموزش و... می‌تواند بخشی از زمینه‌های ناکارآمدی آموزش در کشور باشند. این زمینه‌ها سبب می‌شوند که اگرچه دانش‌آموز خواندن و نوشتن را فراگرفته است اما از سویی ماندگاری آموخته‌هایش از یک شب تا چند روز فراتر نمی‌رود و از سوی دیگر با الفبای زندگی اجتماعی چندان آشنا نیست و از راه‌های مختلف و بهانه‌های گوناگون هنجارهای اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و زیست‌محیطی را زیر پا می‌نهد و این‌گونه رفتارهای خویش را به آسانی توجیه می‌کند.

 شاید دگرگونی، کارآمدی و به روز کردن آموزش در کشور در کوتاه مدت انتظاری بی‌جا و بی‌بنیاد باشد، اما بی‌گمان جامعه و کشور نیازمند دگرگونی‌های ریشه‌ای در این زمینه است. در گام نخست اندیشمندان و کار به‌دستان آموزشی باید هدف‌های کلی آموزش را بر پایه حقوق انسانی و شهروندی دانش‌آموزان، سامان دهند و سپس با پژوهش و یاری از سامانه‌های کامیاب آموزشی در جهان و بومی‌سازی آنها، درونمایه‌ها و روش‌های دلچسب و برانگیزاننده را به سامانه آموزشی کشور وارد کنند. در جهان امروز دستیابی به داده‌های گوناگون به سختی فشار یک کلید است. پس در آموزش باید از گسترده‌گویی پرهیز و به سوی ژرفابخشی پیش رفت و گستردگی دانش را به یادگیرنده سپرد. از این‌رو می‌توان با کاهش عنوان‌ها و درونمایه‌های آموزشی، بر ژرفای آموخته‌ها افزود و با روش‌های نوین آموزش، زمیــنه پژوهشی‌کردن یادگیری را فراهم کرد تا از سویی از این رهگذر، مزه کشف و یادگیری را به دانش‌آموز چشاند و از سوی دیگر محیطی برای پرورش شهروندی اندیشمند و پژوهشگر را فراهم کرد تا در آینده سنجشگرانه‌اندیشی در جامعه رشد، گسترش یافته و نهادینه شود. با توجه به سن نوآموزان یکی از کارآترین کنش‌ها برای کارآمدی و ژرفابخشی به آموزش، گسترش شادی در محیط‌ها و فرآیندهای آموزشی است. بالا بردن سهم هنر در آموزش و برقراری کلاس‌های اختیاری برای آموزش و یادگیری هنرهای گوناگون و از آن میان موسیقی می‌تواند محیط‌های آموزشی را دلچسب‌تر و بی‌گمان در فرآوری تن و جان دانش‌آموزان کارگر افتد. بی‌گمان راه ساختن شهروندانی دانا، توانا و اندیشمند، وارد کردن رفتارهای شهروندی و آموزش درست آنهاست. نوآموز باید در مدرسه به گونه‌ای کارآ با کنش‌های شهروند شایسته آشنا شود و آموخته‌های خویش را نخست در خانه و مدرسه به کار برده، آسیب‌شناسی و سپس در جامعه پیاده کند. باشد که با این رویکردها آموزش کارآتر، شهروندان باسوادتر، جامعه بانشاط‌تر و کشور توسعه‌یافته‌تر شود.

http://bohluli.blogsky.com/

آموزش و پرورش در اسپانیا

آموزش و پرورش در اسپانیا


 آموزش پایه

تاریخچه آموزش پایه در اسپانیا به زمان تدوین مبانی سیستم آموزشی این کشور باز می گردد. این در حالی است که نخستین تعریف واقعی از سیستم آموزش پایه در سال ۱۸۷۵ میلادی همزمان با وضع آموزش عمومی ارائه شد. در این اثنا، آموزش پایه رسماً به عنوان سیستم آموزش لیبرال ارائه شده و بیش از یک قرن در راستای بهبود آموزش عمومی گام برداشت. بین سال های ۱۸۷۴ و۱۹۲۳ با اعمال تغییراتی در ساختار حکومتی، تغییراتی در سیستم آموزشی پایه برای بهبود آن اعمال شد.

در سال۱۹۳۱با اعلان موجودیت دومین حکومت جمهوری، برآموزش اجباری و پایه رایگان تأکید شد. پس از جنگ داخلی وتا سال۱۹۷۰، آموزش ابتدایی ابزاری برای انتقال عقاید و ایدئولوژی به شمار می آمد. در این اثنا، آموزش پایه به صورت آموزش های طبقه بندی شده کاتولیکی بود که دولت بر عملکرد آن نظارتی نداشت. این در حالی است که در سال ۱۹۴۵ از آموزش پایه به عنوان آموزش ملی یاد شده و مؤسسات آموزشی به ارائه آن از سال ۱۹۵۳ مبادرت کردند .

ادامه مطلب ...

توضیحات وزارت آموزش و پرورش
 در خصوص جلسه فانی با تشکل‌های صنفی معلمان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه ای برای خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته وزیر آموزش و پرورش از ابتدای دوره سرپرستی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه تشکل‌های صنفی معلمان، همواره از این تشکل‌ها به عنوان یک فرصت یاد کرده است.

وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه ای برای خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته وزیر آموزش و پرورش از ابتدای دوره سرپرستی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه تشکل‌های صنفی معلمان، همواره از این تشکل‌ها به عنوان یک فرصت یاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این وزارتخانه در واکنش به خبر «فانی با حالت قهر جلسه با تشکل های صنفی معلمان را ترک کرد» که در تاریخ ۹ تیر در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) منتشر شد، تاکید کرده وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید برخلاف رویه تک صدایی گذشته و نادیده گرفتن نقش تشکل‌های مردم نهاد در دستگاه تعلیم و تربیت، به شکلی بی سابقه در مدت کوتاه عمر این دولت، چهار نشست عمومی و اختصاصی با تشکل‌های صنفی معلمان برگزار کرده است.

گفتنی است سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران در خبر یاد شده جزییات دیدار تعدادی از تشکل‌ها صنفی معلمان از جمله کانون صنفی معلمان ایران (تهران)، انجمن اسلامی معلمان و سازمان معلمان با وزیر آموزش و پرورش را تشریح کرده بود.

آنطور که در جوابیه وزارت آموزش و پرورش آمده است، نشست مورد اشاره به دعوت این وزارتخانه برگزار شده و هنگام میزبانی چنین نشستی واژه «قهر» مفهومی ندارد.

این نهاد دولتی در عین حال گفته وزیر آموزش و پرورش در این نشست از «ایجاد سازمان رفاهی معلمان و پیگیری افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلمان ابتدایی» و «اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان» خبر داده و درخصوص بحث رتبه بندی، آمادگی خود را جهت دریافت نظرات کارشناسان و خبرگان و ارائه دیدگاه‌ها به مراکز تصیم گیر اعلام کرده است.

متن کامل جوابیه وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون مطبوعات در ادامه می‌آید:
۱ـوزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید از ابتدای دوره سرپرستی با اشاره به سخنان رئیس جمهور محترم مبتنی بر حمایت از تشکل‌های مردم نهاد بر نقش و جایگاه تشکل‌های معلمی تاکید نموده و همواره از تشکل‌های صنفی با عنوان یک فرصت یاد کرده و در مصاحبه‌های مختلف به این مهم اشاره کرده است.

۲ ـ وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید برخلاف رویه تک صدایی گذشته و بی توجهی و نامهربانی و نادیده گرفتن نقش تشکل‌های مردم نهاد در دستگاه تعلیم و تربیت به اذعان برخی حاضران در جلسه همفکری و هم اندیشی با تشکل‌های صنفی معلمان به شکلی بی سابقه در مدت کوتاه عمر این دولت فارغ از گرایشات و سلایق سیاسی چهار نشست عمومی و اختصاصی با تشکل‌های صنفی معلمان برگزار کرده است.

۳ ـ درست بودن تشکل‌های انجمن‌های معلمی به عنوان یک اعتقاد در نزد وزیر آموزش و پرورش موجب شده تا مدیران کل استانی هم با تشکیل مجلس معلمان در برخی از استان‌ها از ظرفیت فکر و  اندیشه جامعه فرهنگیان استفاده نمایند.

۴ ـ نشست مورد اشاره به دعوت وزارت آموزش و پرورش صورت پذیرفته بنابراین در میزبانی چنین نشستی واژه «قهر» مفهومی ندارد ضمن آنکه تمدید زمان این نشست از یک ساعت به سه ساعت بیانگر اهتمام، توجه، علاقه و پیگیری وزیر آموزش و پرورش نسبت به مسائل ودغدغه های معلمی و تشکل‌های صنفی بوده است و با عنوان غیر واقعی «قهر» توسط مصاحبه کننده در تناقص آشکار می‌باشد.

۵ ـ وزیر آموزش و پرورش در این نشست درخصوص مسائل معیشتی معلمان از «ایجاد سازمان رفاهی معلمان و پیگیری افزایش ۲۰ درصدی حقوق معلمان ابتدایی» و «اولویت استخدام فرزندان فرهنگیان» خبر داد و درخصوص بحث رتبه بندی آمادگی خود را جهت دریافت نظرات کارشناسان و خبرگان و ارائه دیدگاه‌ها به مراکز تصیم گیر اعلام کرد.

http://www.farhangiannews.ir/

 

مشکلات فرهنگی و راه پیشرفت؛ گفت و گو با محمود سریع القلم

مشکلات فرهنگی و راه پیشرفت؛
 گفت و گو با محمود سریع القلم
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

 مشکلات فرهنگی و راه پیشرفت؛ گفت و گو با محمود سریع القلم


  مصادیق مشکلات فرهنگی ایرانیان از منظر دکتر محمود سریع القلم: 1- قبول نکردن و راحت نبودن ما ایرانیان نسبت به تفاوت‌های فکری،‌ 2- تقسیم کردن افکار به افکار درست و غلط، 3- تقسیم کردن افراد به خوب و بد و خودی و غیرخودی، 4- قبول نکردن توانایی‌ها و مهارت‌های افراد و اولویت دادن به مواضع سیاسی آنها، 5- تمایل شدید به کار با افراد ضعیف و متملق و 6- حذف افراد توانا. بخشی از مشکلات فرهنگی ما ایرانیان در مقایسه با دیگر کشورهاست که این مشکلات در فرآیند شکل نگرفتن انسجام فکری جهت توسعه‌یافتگی ایجاد شده است.

 مشکلات فرهنگی و راه پیشرفت؛ گفت و گو با محمود سریع القلم

حفظ ارزش‌هایی همچون انسانیت، معنویت و عدالت در سایه تورم دو رقمی، درآمدهای محدود و فقر قابل تصور نیست. / اصل اختلاف در ایران میان گروه‌های فکری و سیاسی است و ما هنوز گفت‌وگوی دقیق، علمی و بی‌تکلفِ فکری را میان جریان‌های مختلف آغاز نکرده‌ایم./  شهروندانی که قانون و مقررات را رعایت می‌کنند نباید مورد بی‌حرمتی دستگاه‌های تبلیغاتی قرار بگیرند.

 

متن مصاحبه دکتر  محمود سریع‌القلم با  خبرگزاری ایسنا را می خوانیم:

 

از نظر شما میان نخبگان و مردم برای جهانی شدن اجماعی وجود ندارد. چرا نخبگان در ایران قادر نیستند به اجماع نظر برسند و چگونه می‌توان به چنین اجماعی دست یافت؟

به نظر می‌رسد اجماع از دو طریق قابل دستیابی است. راه اول، اولویت داشتن قدرت ملی و اقتصادی است که راه‌های تحقق آن جهان شمول است و وقتی جریان‌ها و افراد، قدرت ملی و اقتصادی را در منظومه فعلی جهانی بپذیرند کافی است راه‌های بدست آوردن آن را "گوگل" کنند. راه دوم، از طریق متون و ادبیات مشترک میان جریان‌های سیاسی و فکری در جامعه محقق می‌شود. عامه مردم ایران در پی ثبات اقتصادی، روابط متعادل بین‌المللی و تسامح اجتماعی هستند. اصل اختلاف در ایران میان گروه‌های فکری و سیاسی است که از سرچشمه‌های مختلف بلکه متضاد فکری تغذیه می‌کنند. معتقدم به لحاظ اقتصادی و سازماندهی اجتماعی، ایران جامعه مدرن نیست اما در عین حال متون قابل توجهی از پست مدرنیزم در ایران ترجمه شده و عده‌ای را مشغول کرده است. ما هنوز گفت‌وگوی دقیق، علمی و بی‌تکلفِ فکری میان جریان‌های گوناگون را آغاز نکرده‌ایم.

من و شما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم با هزاران جزیره فکری و فلسفی. فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع) با فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه تهران در دو عالم مختلف استنباطی سیر می‌کنند و طبعاً دامنه‌های مشترک محدودی دارند و همین‌گونه است در اقتصاد، مدیریت،‌ ارتباطات و شاخه‌های دیگر علوم انسانی. انسجام فلسفی و نظری در متونی که افراد و جریان‌ها در یک جامعه بدان معتقدند، مبنای اجماع در حکمرانی است. کمونیست‌ها،‌ سوسیالیست‌ها، محافظه‌کاران و مشتقات این جریان‌ها در فرانسه عموماً از منابع مشترک استنباطی و فلسفی برخوردارند.

در واقع تعریف آنها از انسان، جامعه، کارآمدی، آزادی، عدالت و نظام بین‌الملل به هم بسیار نزدیک است و به همین دلیل توانسته‌اند یک نظام اجتماعی بسازند و با تغییر دولت‌ها، نوسان اندکی دارند. انسان مساوی است با متونی که می‌خواند. هر دانشگاهی برای خود متونی دارد و هر جریانی برای خودش تلقیات خاص خود را دارد. منافع ملی وقتی شکل می‌گیرد که در ادبیات و متون، اشتراک وجود داشته باشد. «کشور» غریب است و هرکس کار خودش را می‌کند.

 عده‌ای معتقدند اگر کشور به نظام جهانی وارد شود هویت و فرهنگ خود را از دست می‌دهد، پس نه تنها نباید به این نظام وارد شد بلکه باید با آن مقابله کرد. آیا می‌توان با حفظ هویت و فرهنگ خود به نظام بین‌الملل وارد شویم؟

این پرسش دو فرض دارد که قابل مناقشه هستند. اول، اینکه ما در کشور از یک هویت و فرهنگ منسجم و یک شکلی برخورداریم که این فرهنگ در اثر تعامل گسترده‌ بین‌المللی از بین می‌رود. اگر کسی فقط با مکانیزم مشاهده در خیابان‌ها، شهرها، ادارات،‌ رستوران‌ها و دانشگاه‌ها مطالعه انجام دهد به سرعت به این نتیجه می‌رسد که ما در جامعه‌ای با تعدد فرهنگ‌ها و هویت‌ها زندگی می‌کنیم. فرض قابل مناقشه دوم این است که ما در شرایط فعلی در انزوای کامل فرهنگی و هویتی از جهان زندگی می‌کنیم و باید آن را حفظ کنیم که به نظر می‌رسد این فرض صحیح نباشد.

ما برای اینکه ده‌ها هواپیما را مجدداً به پرواز در بیاوریم با شرکت‌های تولید قطعات در تماس هستیم. برای تکمیل اتوبان دو طبقه صدر از کارشناسان خارجی مشاوره گرفته‌ایم. در تأسیسات، خودرو، نفت و گاز،‌ سیمان و ده‌ها پروژه دیگر با بیش از سیصد شرکت خارجی همکاری داریم. با غربی‌ها مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌ها را بردارند و نظام بانکی ما را به روی جهان باز کنند تا نفت ایران به فروش برسد. می‌گوییم باید گردشگران خارجی افزایش پیدا کنند. حدود سه میلیون ایرانی به عنوان گردشگر به ترکیه می‌روند. سالی حدود 5 هزار نخبه ایرانی عمدتاً به غرب مهاجرت می‌کنند. در سال چند میلیون زائر به عتبات عالیات و عمره و تمتع می‌روند. فقط آلمان حدود 50 هزار ویزای شنگن برای ایرانیان صادر می‌کند. 6 هزار ایرانی به عنوان دانشجو در آمریکا تحصیل می‌کنند. 6 میلیون ایرانی با حدود 500 میلیارد دلار دارایی در خارج از ایران کار و زندگی می‌کنند.

آیا ما به نظام بین‌الملل وارد نشده‌ایم؟ عموم ما یک کامپیوتر شخصی داریم و تقریباً همه یک موبایل در کیف خود حمل می‌کنند. شما در فرودگاه بین‌المللی امام در گوشه‌ای بایستید و مردم را مشاهده کنید که چگونه بچه و بزرگ، چه شوقی برای سفر به خارج دارند. شما چند خانواده اعم از مذهبی و غیرمذهبی می‌شناسید که فرزندان خود را برای تحصیلات به مسکو فرستاده باشند؟ من می‌توانم یک ساعت دیگر در مورد اینکه تا چه میزان جامعه ما به بین‌المللی شدن علاقه دارد صحبت کنم.

ما نمی‌توانیم مسائل را ذهنی،‌ تجزیه و تحلیل کنیم. ما باید واقعی باشیم. جامعه ما گرایش مذهبی دارد ولی ضمناً بهترین یخچال آلمان، اتومبیل ژاپن و نرم‌افزار آمریکایی را می‌خواهد. البته اینها اصلاً منفی نیست بلکه نشان‌دهنده این است که جامعه عاقل است که هم هویت خود را حفظ کرده و هم می‌خواهد بهترین‌های این جهان را در اختیار داشته باشد. بنابراین، ما به نظام بین‌الملل وارد شده‌ایم.

 شما معتقدید برای دستیابی به توسعه باید با ادبیات اقتصادی صحبت کرد؛ آیا صحبت با ادبیات اقتصادی موجب نمی‌شود که ارزش‌های جامعه و نظام به انزوا برود؟

اگر منظور از ادبیات اقتصادی توجه به ثبات اقتصادی و رفع نیازهای اولیه یک جامعه باشد، بلی، این صحیح است. انسان اول به بقا و تأمین نیازهای اولیه خود فکر می‌کند. اکثریت مطلق اینگونه هستند. نباید انتظار داشته باشیم همه را زاهد کنیم. واقعیت این است که فقر، تبعات منفی فراوانی دارد. به همین دلیل، طبقه متوسط بنیان سلامتیِ روانی و اجتماعی یک کشور است چون از مراحل اولیه نیاز عبور کرده و سپس به فکر، فرهنگ،‌ تمدن‌، منافع ملی‌، عدالت،‌ صداقت و آزادی است.

 با چه سازوکاری می‌توان دید منفی عده‌ای در کشور را نسبت به نظام بین‌الملل اصلاح کرد؟

به چند شیوه می‌توان دید منفی این افراد را اصلاح کرد. اول، اینکه این افراد به ترکیه، امارات، مالزی و کره جنوبی سفر کنند و از نزدیک، کارخانه‌ها،‌ دانشگاه‌ها،‌ سیستم‌ها و بوروکراسی‌ها را ببینند و مقایسه کنند. بزرگترین کاری که یک سیستم برای مردم خود باید انجام دهد این است که فرصت مقایسه را برای شهروندان تسهیل کند. البته مطالعه متون متفاوت و آشنایی با ادبیات اقتصادی و سیاسی رایج در جهان و معاشرت با غیرخودی‌ها نیز از دیگر راه‌های اصلاح این دیدگاه است.

 در دنیای امروز با چه الگویی به سمت توسعه برویم؟

سپردن امور اقتصادی به صورت رقابتی به دست مردم و تمرکز بر تولید کالا و ارائه خدمات به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی و کسب تدریجی سهم بازار در پاره‌ای از کالاها و خدمات راه دستیابی به توسعه است. نتیجۀ ایجاد اشتغال و تولید،‌ ثروت برای همه خواهد بود. نقش دولت صرفاً نظارت بر قانون، تنظیم سیستم مالیاتی عادلانه‌، ایجاد امنیت و روابط معتدل بین‌المللی است. قوه مقننه در حفظ حاکمیت ملی،‌ هویت ملی و امنیت ملی نقش اساسی دارد.

از نظر شما فرهنگ مهمترین مشکل رشدیافتگی کشور است؛ بصورت مصداقی بیان کنید که ما چه مشکلاتی فرهنگی داریم و ساز و کار حل آنها چیست؟

1- قبول نکردن و راحت نبودن ما ایرانیان نسبت به تفاوت‌های فکری،‌ 2- تقسیم کردن افکار به افکار درست و غلط، 3- تقسیم کردن افراد به خوب و بد و خودی و غیرخودی، 4- قبول نکردن توانایی‌ها و مهارت‌های افراد و اولویت دادن به مواضع سیاسی آنها، 5- تمایل شدید به کار با افراد ضعیف و متملق و 6- حذف افراد توانا. بخشی از مشکلات فرهنگی ما ایرانیان در مقایسه با دیگر کشورهاست که این مشکلات در فرآیند شکل نگرفتن انسجام فکری جهت توسعه‌یافتگی ایجاد شده است.

این فرهنگ که غلظت‌های متفاوتی از آنها در افراد وجود دارد، عموما ضد توسعه است. توسعه،‌ مبنای شهروندی می‌طلبد و همه مردم به تناسب ظرفیت‌های فکری و مهارتی در فرآیند توسعه مشارکت می‌کنند. خوب و بد،‌ خودی و غیرخودی ندارند و ملاک، توانایی، تخصص، مهارت،‌ دقت، وجدان کاری و تعهد به کشور است. CNN به آقای فرید زکریا نگفت که شما مسلمان هستید،‌ از بمبئی آمدید، لهجه دارید‌، قیافه شرقی دارید. بنابراین، نمی‌توانید برای ما کار کنید. آنها گفتند چه مهارتی دارید و چه میزان توان مدیریت فکر و مدیریت یک برنامه را دارید و به چه میزان قادر هستید ارتباط مثبتی برقرار کنید. با همین منطق یک ایرانی نماینده پارلمان هلند می‌شود یا یک ایرانی دیگر سخنگوی یک حزب آلمانی می‌شود و یا مشاور رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود.

افرادی که با توانایی‌ها و ظرفیت‌ها و فکر انسان‌ها آشنا نیستند صرفا به مسائل ظاهری و حاشیه‌ای توجه می‌کنند. البته هر فردی مساوی است با سطح فکری خاص و به خصوص مکانی که درس خوانده و با کسانی که مشارکت کرده است. خیلی نباید انتظار داشت.

 از نظر شما به دلیل وجود ساختارهای غیردموکراتیک در تاریخ ایران فرهنگ سیاسی غیرمدنی در ایران شکل گرفته که با تغییر این ساختارها این فرهنگ همچنان وجود دارد. چگونه می‌توان فرهنگ سیاسی ایران را متناسب با نظام مدرن و توسعه‌یافته به لحاظ سیاسی تغییر داد؟

اگر بخواهیم اهتمام میان‌مدت و درازمدت بکنیم، مبنای تحول کار آموزشی است؛ آموزش در مدارس و رسانه‌هاست. این روش زمان قابل توجهی را در بر می‌گیرد اما اهتمام کوتاه مدت بر دو ستون بنا می‌شود؛ اول، کار بین‌المللی و در کوران روابط بین‌المللی تجارت،‌ فناوری،‌ تولید و برون‌سپاری قرار گرفتن و دوم، کار اقتصادی که موجب می‌شود شهروندان استانداردهای خود را جهانی کنند چون فراتر از نهاد دولت باید زحمت بکشند، رقابت کنند،‌ فکر کنند و بازاریابی کنند. کار اقتصادی و بین‌المللی به سرعت، سطح جامعه را ارتقا می‌بخشد.

ایرانی‌ها در امارات،‌ ترکیه،‌ مالزی و کشورهای غربی نشان داده‌اند که در این نوع امور توانایی دارند. هوش یادگیری و تحصیلی ایرانیان برخلاف هوش اجتماعی آنها بسیار قوی است. بنابراین، در جامعه ایرانی استعداد کار اقتصادی و کار بین‌المللی وجود دارد. مفروض بنیادی این بحث به این صورت است که وقتی کار اقتصادی وسعت یافت در فرایندی بر نحوه رفتار‌، کردار، سازماندهی اجتماعی، مدیریت سیاسی و ضرورت کار جمعی اثر می‌گذارد. این تجربۀ هم غرب و هم آسیاست.

یکی از مشکلات فرهنگ سیاسی ما، شکاف دولت و ملت است که گاه این شکاف زیاد و گاه کم شده ولی به هر حال این شکاف وجود داشته است. با چه ساز و کاری می‌توان این شکاف را به حداقل رساند؟

اولین شرط عملی روانی و سیاسی آن یکسان شمردن همه شهروندان است. هر فرد ایرانی باید از دید دولت و حاکمیت محترم باشد ولو اینکه افکار او متفاوت باشد مادامی که فرد مخل امنیت کشور نیست و طبق قانون و مقررات زندگی می‌کند نباید مورد بی‌احترامی و بی‌حرمتی دستگاه تبلیغاتی اعم از تلویزیون، رسانه‌ها و روزنامه‌ها قرار بگیرد. به عنوان مثال باید در نظر داشت که بی‌احترامی به یک هنرمند قبل از اینکه به لحاظ سیاسی کار درستی باشد، از لحاظ اجتماعی و روانشناسی اجتماعی، نوعی بی‌خردی است. هنرمند که میلیون‌ها نفر حامی دارد می‌تواند از این ظرفیت برای وسعت دادن فعالیت‌های خود استفاده کند. البته وقتی حسد،‌ کینه و خشم جای عقلانیت را بگیرد این اتفاق‌ها صورت می‌پذیرد.

یکی از ویژگی‌های مثبت روحانیون در ایران، مردم‌دار بودن آنهاست. آنها با عموم اقشار ارتباط برقرار کرده و تعامل می‌کنند اما زیر مجموعه‌ها گاه تندرو هستند و از روان‌شناسی قوی مانند افراد روحانی برخوردار نیستند. در ایران بعضی اوقات، احترام و محبت کارسازتر از استدلال است. طبیعی است از این روش هم می‌توان به نحوه احسن در مقاطع خاص استفاده کرد. البته متاسفانه چپ‌زدگی و وجود فرهنگ کمونیستی که دائما در پی برچسب زدن به افراد بوده است جای فرهنگ تسامح و خویشتن‌داری اصیل ایرانی - دینی ما را گرفته است.

البته من ملاحظه‌ای دارم و آن این است که خیلی از این جریان‌ها،‌ سایت‌ها و افرادی که صنعت و تخصص آنها ایجاد شکاف میان ملت و حاکمیت است خیلی نسبت به آنچه که انجام می‌دهند آگاه نیستند. عموماً این افراد ضعیف هستند. شخصی که تواناست و تخصص دارد و تربیت اصیل شده است طبعاً اینگونه رفتارها را نخواهد داشت چون به شدت برای خود احترام قائل است. ممکن است اصالت در سطح جهانی خیلی اهمیت نداشته باشد ولی اعتقاد دارم در ایران هنوز مهم است و نقش دارد.

دومین مسأله، در از میان برداشتن شکاف دولت و ملت، تمرکز بر حل و فصل مسائل زندگی مردم ایران است. حاکمیت و دولت هر کشوری فقط و منحصراً دو وظیفه بیشتر ندارد؛ یکی مدیریت کارآمد اقتصادی و دیگری ایجاد امنیت. سایر امور دست خود مردم و جامعه مدنی است. وقتی هوا سالم باشد، ادارات کارآمد باشند، نرخ تورم حداکثر دو درصد باشد، بتوان با گذرنامه ایرانی به 135 کشور (مانند مالزی) سفر کرد، وقتی ایرانی را تروریست خطاب نکنند، وقتی ورود و انجام تشریفات به فروردگاه بین‌المللی برای یک شهروند عادی دو ساعت و 15 دقیقه طول نکشد، وقتی جاده‌ها امن باشند، وقتی بیت‌المال حساب و کتاب داشته باشد، وقتی امور با آیین‌نامه اداره شود، وقتی رسانه‌های ملی، خودی و غیرخودی نداشته باشند، وقتی اخذ وام بانکی برای همه از مراحل حقوقی مشترکی برخوردار باشد، دیگر به فرمایش شما می‌توان شکاف‌ها را به حداقل رساند.

همانطوریکه از مصادیق فوق ملاحظه می‌کنید اصل بر کارآمدی است و ماهیت کارآمدی، غیرسیاسی است یعنی سپردن امور به افراد متخصص است. من طی یادداشتی در 5 ماه گذشته تجربه خودم را در فرودگاه زوریخ که ناگهان وزیر خارجه سوئد را در صف تحویل چمدان دیده بودم در رسانه‌ها برشمردم. اینکه وزیر خارجه سوئد که کشور محترم و متمدنی در جهان است اینقدر ساده و مانند دیگران در صف تحویل چمدان در فرودگاه بیایستد و ‌خدم وحشم و ده‌ها خبرنگار او را همراهی نکنند واقعاً یک ارزش است و آفرین به حکومت،‌ دولت و ملت سوئد که چنین سیستمی را طراحی کرده‌اند که حتی از یک کرون سوئد کسی نمی‌تواند سوءاستفاده کند.

آقای کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد به قدری آرام‌، بی‌تکلف، بی‌افاده و اخلاقی رفتار می‌کرد که گویی اصول کافی ما را ده‌ها بار خوانده است. او نه محافظ داشت نه منشی نه کسی که کیف او را بردارد و نه خبرنگاران دنبال او می‌دویدند. من طی مدتی که او را می‌شناسم که وی فردی کنجکاو است مرتب سوال می‌کند و در پی یادگیری است، یکبار در مورد دموکراسی در مصر صحبت می‌کردیم، نحوه سوال کردن او خیلی جالب بود. او می‌گفت من چند نظر دارم که می‌خواهم آنها را محک بزنم و ببینم تا چه میزان نزدیک به حقیقت فکر می‌کنم. ما چند وزیر در فرهنگ خودمان می‌شناسیم که حتی در ناخودآگاه خود حس کنند که می‌توانند از دیگران بیاموزند و سوال کنند؟

من به شدت، هم به عنوان یک ایرانی و هم به عنوان یک مسلمان اعتقاد دارم که اخلاق و مدنیت انسان به مراتب مهم‌تر از مواضع سیاسی اوست. مواضع سیاسی، سیال هستند و با دانش بیشتر قابلیت بهتر شدن و دقیق‌تر شدن را دارند ولی مدنیت و اخلاق انسان به مراتب بنیادی‌تر است. اگر شما دقت و تجربه کنید در جلساتی که در کشور ما تشکیل می‌شود افراد بیشتر اظهارنظر می‌کنند تا سوال.

در مجموع رفتار حاکمان در کم کردن شکاف‌ها تعیین کننده است باید از آسیایی‌ها آموخت که حکمرانی را به سمت قانون‌، قاعده،‌ اساسنامه، آئین‌نامه و مقررات سوق دادند و روابط فردی، ارادت‌ها و وفاداری‌های فردی را به حداقل رسانده‌اند.

 شما معتقدید در راه توسعه‌یافتگی کشور، ساختارها 75 درصد و افراد 25 درصد دچار مشکل هستند. چگونه می‌توان این ساختارها را اصلاح کرد؟

این سوال در ادامه سوال قبلی در مسیر منطقی آن است. طراحی و نهادینه کردن ساختارها بزرگترین چالش‌های حکمرانی است. طبیعی است که نقش انسان،‌ اراده انسان، سلیقه او و حتی مزاج او را نباید نادیده گرفت اما سوال اساسی این است و تا چه میزان اینگونه گرایش‌ها را به حداقل رساند و در مقابل، جایگاه قاعده‌، قانون، مقررات و ضابطه را پررنگ کرده و به اکثریت رساند.

رعایت قاعده و قانون نوعی سرمایه اجتماعی است که آسیایی‌ها در فرهنگ خود داشتند و وقتی امر توسعه اقتصادی را قبول کردند،‌ سرمایه اجتماعی قاعده‌پذیری و مقررات‌پذیری به استمداد آنها آمد و امپراطوری‌ قدرت اقتصادی را طی سه دهه بنا کرد. به عبارت دیگر، حکومت‌های آسیایی نیاز نداشتند آموزش قاعده‌پذیری دهند کما اینکه طی قرون 17 و 18 و بخشی از قرن 19 این امر در اروپا و آمریکایی شمالی تحقق پیدا کرد. تحقق آن نیز تا اندازه قابل توجهی از طریق جامعه مدنی، شرکت‌ها،‌ بنگاه‌های خصوصی و سپس حکومت‌ها صورت گرفت.

اگر قرار باشد ساختارسازی شود ابتدا باید حکمرانان و سپس جامعه، قاعده‌پذیری را در همه امور بپذیرند. ساختارسازی در اقتصاد، مدیریت شهری، نظام بانکی،‌ سیاست خارجی و غیره یعنی انجام امور بر اساس اصول و مبانی و قواعد مورد اجماع و مورد توافق. البته با بروز مشکلات و نارسایی‌ها می‌توان مقررات را اصلاح کرد و تکامل بخشید.

تاریخ کشور ما عمدتاً تاریخ برجسته بودن افراد است تا قواعد. ضمن اینکه افراد همیشه مهم هستند ولی عمل در قالب اصول قواعد و مقررات است که پیشرفت را به ارمغان می‌آورد. من به یکی از نکاتی که قبلاً اشاره کردم مجددا ارجاع می‌دهم که توسعه‌یافتگی یک تصمیم است یعنی اگر بخواهیم توسعه پیدا کنیم باید اصولی را بپذیریم و به آنها پایبند باشیم.

از اصول کلیدی، قاعده‌مند رفتار کردن به خصوص در عرصه‌های اقتصادی، مالی و تجاری است که باید این حوزه‌ها به شدت شفاف بوده و بر اساس مقررات و پیش‌بینی باشند. این همان ساختارسازی است. اگر مقررات قابل قواعد ملاک باشند، اختلاف و اصطکاک و تنش وجود نخواهد داشت. مهمترین مسئولیت ساختارسازی نزد نخبگان سیاسی کشور است.

گفت‌وگو از خبرنگار سیاسی ایسنا: محسن فرامرزی

www.farhangiannews.i

ایجاد سازمان رفاهی معلمان


ایجاد سازمان رفاهی معلمان
اختصاص 250 میلیارد تومان به بحث کیفیت بخشی به مدارس
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

وزیر آموزش و پرورش گفت : این نخستین بار است که در تاریخ آموزش و پرورش مبلغ 250 میلیارد تومان به بحث کیفیت بخشی به مدارس اختصاص داده می شود.
  به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مدت سه ساعت با نمایندگان تشکل صنفی معلمان در دفتر خود دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار نمایندگان تشکل های صنفی معلمان دیدگاه و نظرات خود را در خصوص مسائل رفاهی، معیشتی، قضایی، طرح رتبه بندی و مطالبات مطرح نمودند.

وزیر آموزش و پرورش با استقبال از طرح دیدگاه ها و نظرات مطرح شده مسئولان آموزش و پرورش را نیازمند آگاهی از دیدگاه های مختلف دانست و گفت: مسئولیت سخنان افراد مسئول بسیار سنگین تر از افراد عادی است .

فانی با اشاره به مسائل و مشکلات رفاهی و معیشتی معلمان افزود:"ایجاد سازمان رفاهی معلمان" از برنامه هایی است که وزارت  آموزش و پرورش به منظور پاسخگویی به بخشی از مشکلات رفاهی معلمان در دستور کار خودقرار داده است و ما تلاش‌های زیادی را انجام داده ایم تا 20 درصد افزایش حقوق معلمان ابتدایی و اولویت استخدام فرهنگیان تحقق پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بسیاری از مشکلات مطرح شده را قبول دارم، گفت: طرح رتبه بندی چارچوب خوبی برای احقاق حقوق معلمان است و آماده دریافت نظرات و دیدگاه های معلمان سراسر کشور در این خصوص هستیم تا اشکالات طرح برطرف شود .

فانی با اشاره به اختصاص 250 میلیارد تومان به بحث "کیفیت بخشی" به مدارس اظهارداشت: این اولین بار است که در تاریخ آموزش و پرورش برای بهبود شرایط آموزش و "کیفیت بخشی" مدرسه در بودجه ردیف مستقل پیش بینی می شود و امیدواریم بتوانیم با "تعالی مدارس" و استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان نیروهای متخصص و زبده در سطح کارشناسان ارشد برای بخش های ستادی آموزش و پرورش تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر گسترش پژوهش سراهای دانش آموزی در سطح استان ها و مناطق افزود: برنامه ما این است که این پژوهش سراها از 300 به 400 پژوهش سرا ارتقا پیدا کنند تا توان علمی و پژوهشی دانش آموزان را تقویت کنیم.

فانی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش یک راه، مشکل را حل نمی کند بلکه مجموعه ای از روش ها و راهکارها در کنار هم می تواند آموزش و پرورش را به سرانجام مناسب برساند، ادامه داد: "خرید خدمات آموزشی" ازجمله این برنامه هاست که با اجرای این سیاست می توان بخشی از هزینه تمام شده آموزشی هر دانش آموز را در اختیار مدارس غیردولتی قرار داد و از این طریق هم کیفیت آموزشی را می توان بالا برد و هم از تراکم دانش آموزی در مدارس دولتی کم کرد و هم از ظرفیت خالی مدارس غیردولتی که سرمایه ملی ما می باشند، بهره ببریم.

وزیرآموزش و پرورش درباره بیمه طلایی خاطرنشان کرد: شرکت بیمه گذار قبلی حق  بیمه ای به مراتب بیشتر از شرکت فعلی از آموزش و پرورش مطالبه کرد و با رایزنی های فشرده ای که صورت گرفت، قرار داد جدید با کمترین سقف حق بیمه نهایی شد.

http://www.farhangiannews.ir/

گفتگو با مسن ترین معلم جهان

گفتگو با مسن ترین معلم جهان
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

گفتگو با مسن ترین معلم جهان  +تصویر

مسن ترین معلم جهان با ۱۱۴ سال سن و ۵ فرزند، ۹ نوه و ۲ نتیجه در کرج زندگی می کند.

به گزارش مرصاد به نقل از دانش روز،حسن کیهانی سال ۱۲۷۹ در کرمانشاه متولد شده است. او دارای ۲ دختر و سه پسر است که ۲ پسرش در آلمان رستوران دارند و پسر دیگرش مصطفی در کانادا زندگی می کند و نقاش درجه یک است که در آمریکا گالری دارد و هر سه پسرش دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. فرزند ارشدش ۶۳ ساله و فرزند اخرش ۵۰ ساله است

P1060988

حسن کیهانی با همان لهجه شیرین کرمانشاهی اش در گفتگو با خبرنگار دانش روز می گوید منزلی که در آن زندگی می کنم متعلق به یکی از پسران است. تا به امروز حقوق فرهنگ داشته ام و از لحاظ مالی مشکی ندارم. اما حقوق فرهنگ کفایت نمی کند و فرزندانم مرا حمایت می کنند و هزینه هایم را تامین می کنند و با من تماس می گیرند و البته دخترم در همسایگی من زندگی می کند.
کیهانی در گفتگویی جالب و خواندنی از دوران معلمی و خاطراتش برای دانش روز گفت که در ادامه می خوانید

راز سلامتی شما به عنوان مسن ترین معلم جهان:

دکتر خودم بوده ام و به هیچ وجه شیرینی و شکلات و گوشت قرمز نمی خورم. بیشتر غذاهایم لبنیات است. هیچ بیماری و ناراحتی تا کنون به لطف خدا نداشته ام و خداوند تا این سن محبت کرده، زندگی ام را به خوبی سپری کردم و ۳۰ سال را با افتخار برای آموزش و پرورش خدمت کرده ام. با خنده و لهجه شیرین کردی می گوید با الله کریم قرارداد ۱۲۰ ساله بسته ام الان ۱۱۴ سال رفته و ۶ سال مانده که قراردادم پر شود.

زمان پادشاهی رضا خان را به یاد دارد:

وقتی رضا خان پادشاه ایران شد ۸ – ۱۰ ساله بودم. یادم می آید در کوچه ها بازی می کردیم و شنیدم گفتند رضا خان پادشاه ایران شده است. آن زمان سرباز می گرفتند که در اصلاح “سربازگیری” به آن گفته می شد.

شما هم سربازی رفتید؟

خیر سربازی نرفتم و معاف شدم

کجا تدریس داشتید؟

من زمانی که در کرمانشاه استخدام اداره فرهنگ شدم در اولین سال خدمتم در شهر سنقر کلیایی تدریس کردم. ۳ سال در آنجا فعالیت داشتم و بعد به کنگاور انتقال یافتم و ۳ سال هم در آنجا و در مقطع ابتدایی تدریس کردم.
چون پدر و مادر همسرم معلم بودند و در همدان زندگی می کردند بخاطر همسرم و نزدیکی او با خانواده اش به همدان انتقال دادم و سنوات خدمت خود را در اداره فرهنگ همدان ادامه دادم و در نهایت در سال ۱۳۴۴ با ۳۰ سال خدمت در آنجا بازنشسته شدم.

P1060994

همسرحسن کیهانی

کی تصمیم گرفتید به کرج بیایید؟

بعد از بازنشستگی چون دختران ساکن تهران بودند به شهر کرج آمده در منزلی که خریداری کردم زندگی کردیم در نهایت بخاطر اینکه فرزندانم به خارج از کشور برای زندگی مهاجرت کردند خانه و مغازه ای داشتیم فروختم.
یکی از پسرهایم که در آلمان زندگی می کند خانه ای در عظیمیه کنونی کرج برایم خرید که در آن با ارامش زندگی کنم.

همسر شما هم معلم بود؟

خیر خانه دار بودند که البته ۵ سال پیش در سن ۷۷ سالگی به رحمت خدا رفت.

P1060987

دانش آموزان قدیمی درسخوان بودند یا امروز ؟

دانش آموزان در قدیم خوب درس می خواندند اما روش های قدیم با امروز تفاوت دارد و آشنایی چندانی با روش های جدید ندارم.
تحصیل در این دوره بهتر شده چون زمان قدیم مردم حتی نمی توانستند مسافت مناطق و روستا ها را طی کنند. اما امروز هرکسی که تمکن مالی داشته باشد می تواند درس بخواند.

چند دانش آموز پرورش داده اید؟

در هر کلاس ۲۰ تا ۲۵ دانش آموز داشتیم و اما تعداد دانش آموزانم در خاطرم نیست.

P1060992

نوه های حسن کیهانی ىر المان

شاگردهای شما هم به جایی رسیده اند؟

بله اما اینکه چه کاره شدند یادم نمی آید. از شاگردانم احمدی و رازمنش که شاگرد کلاس پنجمم بودند بخاطر دارم که زرنگ بودند.

اولین حقوقی که گرفتید؟

۱۰۲ تومان

قبل از استخدامی ازدواج کرده بودید؟

بله

P1060989

این حقوق برای زندگی شما کفایت می کرد؟

ان زمان کسانی که سواد داشتند برای معلمی نمی رفتند چون می گفتند حقوق ان کم است. رئیس کارگزینی به من گفت که با ۱۰۲ تومان میتوانی خرج زندگیت را بدهی؟ ۶ نفر بودیم من و یک نفر دیگر قبول کردیم و آننجا به ما گفتند با همین مدرک ششم ابتدایی استخدام می شوید اما هرسال ۱۰ تومان به حقوق تان اضافه می شود. ۴ نفر دیگر انصراف دادند.

بیشترین حقوقی که گرفتید؟

حقوق هر سال اضافه می شد اما یک روز خبر داده شد از سوی اداره فرهنگ که حقوق ۳۰۰ تومان شده است و یادم می اید آن زمان خیلی خوشحال شدیم که حقوقمان زیاد شده و با همان لهجه می گوید: ۳۰۰ توماااان! و تا ۵۰۰ و ۶۰۰ تومان هم رسید که زندگی خود را تامین می کردیم.

الان چقدر حقوق دریافتی دارید؟

۹۰۰ هزار تومان

مدرک شما چیست؟

ششم ابتدایی

دانش آموزی خودتان را به یاد دارید؟

آن زمان مکتب بود که درس می خواندیم و بعد دولتی شد که بدون هزینه درس می خواندیم.

P1060990P1060993

حسن کیهانی در کنار فرزندانش در المان

استخدامی در قدیم چطور بود؟

در قدیم با سواد خیلی کم بود و کم برای استخدامی می رفتند. آن زمان اسم اداره آموزش و پرورش “اداره فرهنگ” بود.
زمان استخدامی خودم گفتند فرهنگ اعلانیه کرده که ۶ نفر برای معلمی می خواهد و آنهایی که سواد داشتند و کلاس ششم بودند رفتند یادم می آید یک مدیر داشیم که با مدرک الان لیسانس بود و خیلی با سواد به حساب می آمد. همه می گفتند حقوق فرهنگ کم است و برای استخدام مراجعه نمی کردند.

دوره من و کیلو نبود!

ارزانی بود اما پول کم بود. صبح قبل از اداره ظرف برای مغازه می بردم و برنجی که کیلویی ۵ قران بود و روغن حیوانی می خریدم و با مقیاس وزن و چارک وزن می شد و دوره من و کیلو نبود. و یادم هست که ۳ کیلو روغن حیوانی را به ۳۵ قران می خریدم. گوشت از قصابی می خریدیم و آبگوشت درست می کردیم که عطر آن کوچه ها را پر می کرد.
اما الان گوشت کیلویی ۳۰ – ۳۵ تومان که انگار پلاستیک است عطر و بویی ندارد. بخاطر همین عمر کم شده است. بیشتر مواد غذایی مصنوعی شده قدیم نان لواش بسیار خوب پخت می شد.

چند خواهر و برادر دارید؟

۳ خواهر و ۲ برادر که همه فوت شدند. یکی از بردارنم نامش عباد است که او هم معلم بود و برادر دیگرم کارمند شهرداری بود.

P1060996

با معلمان این دوره هم صحبت هستید؟

همه می گویند حقوقشان کم است و ناراضی اند وقتی برای پیاده روی به پارک می روم به من می گویند که حقوق به مخارج زندگی نمی رسد. البته راست هم می گویند: پول گاز و شارژ ساختمان و مخارجی که خودم پرداخت می کنم گویای همین مسئله است اما خدارا شکر بچه هایم حمایتم می کنند.

البته به قول خودش با “رئیس فرهنگ” وزیر آموزش و پرورش هم سخنانی دارد:

از ریاست فرهنگ کمال تشکر را دارم و افتخار می کنم ۳۰ سال این شغل با شرافت را داشتم و بسیار با ارزش است. آموزش و پرورش است که ملت را با سواد می کند و بهترین اداراه در ایران است چرا که سرچشمه زندگی در آن است. من با علاقه بسیار زیاد استخدام شدم .

P1060984

بزرگترین آرزوی شما چیست؟

همیشه می گویم خدایا شب که می خوابم اگر قرار است بمیرم صبح از خواب بیدار نشوم و به قول معروف حوصله سکته و بیماری و … را ندارم. حتی بچه هایم در کنار همسرم در بهشت سکینه قبر خریده اند خانه اصلی ام آنجاست.

بهترین خاطره شما؟

ترقی های بچه هایم در زندگی که با زحمت معلمی ام داشتند.

بدترین خاطره شما؟

مرگ همسرم که مرا تنها گذاشت و بیشتر از ۶۰ سال با هم زندگی کردیم.

معلم بودن با پدر بودن چه تفاوتی دارد؟

معلم بودن یک قدم از پدر بودن جلو تر است چون عقل و فهم و شعور را به دانش آموز می دهد.

معلمی یعنی؟

شریف ترین انسان روی زمین

در مدرسه های قدیمی تنبیه بدنی بود؟

بله . فلک می کردن اما من هیچ وقت تنبیه بدنی نکردم.
بعد از ۵ سال نامه از فرهنگ آمد که تنبیه بدنی را قدغن کرده و اعلام کردند هر کسی که دانش آموزان را تنبیه کند از کار بیکار می شود البته دانش آموزان امروز همه فهمیده و با سوادند و بسیار با استعدادند.

صحبت پایانی شما؟

خدا را شکر که تا به امروز با سلامتی عمر کرده ام و قلبم مثل ساعت کار می کند و اهل سیگار و … نیستم و در طول عمرم حتی به یک مورچه آزار نرسانده ام.

http://www.farhangiannews.ir/

مزایا و معایب طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش

مزایا و معایب طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

مزایا و معایب طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش
سرویس: اجتماعی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با یادآوری بررسی طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش، گفت:‌ هر چند اجرای این طرح به شفاف سازی هزینه‌کردها کمک می‌کند اما نباید اجازه تغییرات پی‌درپی در سیستم آموزشی کشور داده شود.

ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری بررسی طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش در مجلس، گفت:‌ منظور از هیات امنایی شدن در این طرح اداره مدارس در مراکز استانها و شهرستان بر اساس آئین نامه  و ضوابط  است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه با بیان اینکه طرح هیات امنایی شدن وزارت آموزش و پرورش در مجلس موافقان و مخالفانی دارد، افزود: موافقان معتقدند اجرای این طرح باعث شفاف سازی اعتبارات آموزشی و پرورشی، ساماندهی نیروی انسانی، جذب و بکارگیری نیرو به صورت بومی و منطقه ای، دقت در تدبیر هزینه ها، اعتبارات آموزش و پرورش، توسعه مشارکت و تمرکز زدائی و افزایش اختیارات مراکز استانها و شهرستان ها خواهد بود.

وی ادامه داد: موافقان همچنین معتقدند که این طرح باعث عدالت آموزشی و توزیع اعتبارات بر اساس شاخص‌های منطقه‌ای افزایش کیفیت آموزشی در مناطق محروم و شهرستان‌ها خواهد بود.

خسروی گفت: البته تمام موافقان طرح معتقد به انجام بررسی‌های کارشناسی بیشتر و رفع اشکالات طرح هیات امنایی در وزارت علوم و دانشگاه‌ها، اجرای آزمایشی آن و استفاده از نظر فرهیختگان و اندیشمندان تعلیم و تربیت و فرهنگیان در اجرای آن هستند.

نائب رئیس کمیته ی آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با یادآوری اظهارات مخالفان طرح مذکور، گفت: مخالفان طرح معتقدند تغییرات پیوسته در نظام آموزش وپرورش در چندساله اخیر باعث اشکالاتی شده و فرهنگیان، دانش آموزان و اولیا به این تغییرات نظر مساعدی ندارند.

وی یادآور شد: احتمال ورود دسته‌بندی‌های سیاسی در هیات امنا‌، حساسیت زیاد آموزش و پرورش و ضرورت دقت و  تدبیر جامع و کامل نسبت به تغییرات در این حوزه‌ی مهم و حیاتی از مسائلی است که باید مدنظر قرار گیرد .

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: لازم است برای رسیدن به نقطه نظری اساسی در رابطه با طرح هیات امنایی شدن آموزش و پرورش نظرات فرهیختگان و اندیشمندان به ویژه معلمان که معماران اصلی تعلیم و تربیت هستند بررسی شود.

http://www.farhangiannews.ir/

میان اتحادیه های معلمان و دولت ها

شرایط لازم برای برقرای یک رابطه سازنده

 میان اتحادیه های معلمان و دولت ها


نسرین هزاره مقدم


 

بر طبق تحقیقات سازمان جهانی آموزش (EI)، در سال های اخیر، وضعیت شغلی معلمان در سطح جهان پیشرفت چندانی نداشته، چه بسا بدتر هم شده. کاهش قدرت تصمیم گیری معلمان، محدودیت های اعمال شده توسط دولت ها روی مطالب و سوژه های درسی، نظارت های بیش از حد دولتی، عدم رضایت شغلی و انتقال مدارس از بخش دولتی به خصوصی، سرفصل های اصلی دخیل در این تنزل کیفی شرایط تدریس هستند.

واضح است که پسرفت در شرایط شغلی معلمان در هر جای جهان، به معنای افول سطح آموزش در آن جامعه است.  محدود کردن قدرت تصمیم گیری معلمان و افزایش فشار و نظارت از بالا به این معناست که توانایی معلمان در خیلی از جوامع برای شکل دادن به روند آموزش با هدف رفع نیازهای علمی دانش آموزان محدود شده است.

از نظر EI، کاهش قدرت معلمان، محصول ناتوانی در برقراری یک رابطه سازنده بین اتحادیه های آموزشی ودولت هاست. تنها در برخی از کشورهای جهان، این رابطه به صورت پویا و دوجانبه توانسته است پا بگیرد. در این کشورها، شاخص رضایت شغلی معلمان بسیار بالاست.

چه شرایطی برای برقراری روابط مثبت بین اتحادیه معلمان و دولتها لازم است؟ نتایج تحقیقات بین المللی که در مجله دنیای آموزش چاپ شده، نشان می دهد که برآورده کردن این شرایط، چند لازمه اصلی دارد:

۱-      وجود فرهنگ تعامل و گفتگو: در حال حاضر، تنها در بخشی از کشورهای شمال اروپا، یک تعامل دوجانبه در سطح قابل قبولی در همه تصمیم گیری ها بین اتحادیه های آموزشی و دولت ها هم در سطح محلی و هم در سطح ملی وجود دارد. این کشورها دقیقا همانهایی هستند که پیشینه فرهنگی طولانی در تصمیم گیری بر مبنای مشارکت جمعی دارند. در واقع، مفهوم دموکراسی و بهره گیری از خرد جمعی، در همه زوایای زندگی مردم این کشورها نهادینه شده. در این کشورها، اعضای اتحادیه ها رابطه مستمر و در مواردی روزانه با مقامات وزارت آموزش و پرورش دارند و در تمام تصمیم گیری ها شرکت می کنند. در واقع اتحادیه و دولت در قالب کارگروه های مشترک، کمیته های آموزشی را برگزار می کنند. ممکن است گاهی اتحادیه با تصمیمات دولت موافق نباشد، اما از آنجا که این تصمیم ها از بالا ابلاغ نشده بلکه پشت یک میز مشترک گرفته شده، راحت حاصل خرد جمعی را می پذیرند.در این کشورها، آمار برخوردها و تصادمات اجتماعی در حیطه آموزش، بسیار پایین است.

۲-      برخورداری از زبان مشترک برای گفتگو و چانه زنی: زبان، نقش مهمی در تعاملات اجتماعی بازی می کند. وقتی یک زبان گفتمانی مشترک بین طرفین یک ارتباط وجود دارد، یعنی در جهان بینی ها تطابق و همسویی وجود دارد. اگر از یک زبان همسطح و مشترک استفاده شود، اتحادیه ها خود را جزء بدنه تصمیم گیری دولت احساس خواهند کرد.اما یک زبان دستوری و آمرانه به هیچ وجه نمی تواند حس همکاری را برانگیزاند و طبعا به مقابله و برخورد دامن خواهد زد. برای مثال،  در یک ایالت کانادا، در نامه وزیر آموزش خطاب به دبیرکل اتحادیه معلمان، این جملات دیده می شود: “از نگاه ما، معلمان خیلی بیش از اینها به حمایت و پشتیبانی دولت نیاز دارند تا بتوانند در ساختار جامعه با این وظیفه سنگینی که بر دوش گرفته اند، اصلاحات لازم را اعمال نمایند.  همچنین، ما به عنوان مقامات دولتی قبول داریم که باید هرچه بیشتر برای دانش آموزان و معلمان هزینه کنیم.”

۳-      تعریف پروژه های مشترک: در کشورهای موفق با سطح بالایی از مشارکت مدنی، اتحادیه ها و دولت ها، پروژه های مشترکی را با همکاری یکدیگر شروع کرده و به اتمام می رسانند. این پروژه ها معمولا اصلاحاتی مانند افزایش فضاهای آموزشی یا گسترش امکانات تحصیلی است. برای مثال، در خیلی از این کشورها، هنگام ساخت یک مجتمع آموزشی، ناظرانی از اتحادیه ها بر روند کار پیمانکاران دولتی نظارت می کنند.

۴-      ثبات سیاسی جامعه: تغییرات متناوب بدنه اصلی دولت ها می تواند یک چالش برای سیستم آموزشی باشد. هر دولت جدید در صورتی که اصلاحات، ابلاغیه های قانونی و مصوبات کادر اجرایی قبلی را قبول نداشته باشد، همه سرمایه، نیرو و انرژی صرف شده بر باد خواهد رفت. در چنین شرایطی، اعتبار رابطه های برقرار شده زایل می شود و اتحادیه های معلمان به راحتی قادر به همسازی و تطبیق با شرایط جدید نخواهند بود و منازعات و برخوردها بین اتحادیه معلمان و مقامات دولتی اجتناب ناپذیر می شود.

۵-      و مهمتر از همه شروط، پذیرش اتحادیه ها به عنوان یک نهاد دموکراتیک ضروری از جانب دولت هاست. دولت ها باید اتحادیه ها را بپذیرند. اتحادیه هایی که از همه کارکنان آموزش چه در مقیاس محلی و چه در مقیاس ملی سازماندهی شوند، بهترین مرجع برای ارزیابی سطح کیفی آموزشی هستند. اتحادیه ها هستند که در شهرها، استانها و کشورها می توانند به مقامات دولتی کمک کنند که سرمایه گذاری ها درست انجام شوند، اصلاحات به موقع انجام شود و کیفیت سطح آموزش که حق همگانی همه شهروندان است، تنزل پیدا نکند.

پس، مهمترین شرط این است که “نهادهای قدرت سیاسی” یا دولت ها به “نهادهای قدرت اجتماعی و مدنی” یا همان اتحادیه ها، احترام بگذارند و حضور آنها را، همپا، همرده و هم قدرت خود در همه گفتمان های تصمیم گیری به رسمیت بشناسند.

 

منابع:

وبسایت رسمی سازمان جهانی آموزش (EI)

و

مجله دنیای آموزش (Worlds of Education)

http://bield.info/

کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21

کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21
  
فرهنگیان نیوز - تدبیر:

آخرین فراخوان کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21 - مرداد 93
مشاهده همه همایش های manager    
سطح برگزاریبین المللی
محورهای همایش------------

مدیریت جهادی
اقتصاد مقاومتی
مدیریت دانش
مدیریت کیفیت ، بهره وری و تعالی سازمانی
خلاقیت ، نوآوری و کارآفرینی
مدیریت تولید ، فرآیند و عملیات
توسعه اقتصادی، تولید و مدیریت مالی
مدیریت سیستم ها و فناوری اطلاعات
مدیریت استراتژیک
مدیریت منابع انسانی و رفتارسازمانی
مدیریت تکنولوژی ، تحقیق و توسعه
مدیریت بازار
مدیریت آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت ورزشی
مدیریت بانکداری
مدیریت بیمه
مدیریت پروژه
مدیریت رسانه
محورهای همایش    
برگزار کنندگان: موسسه مدیران ایده پرداز
و با همکاری:
انجمن مدیریت ایران
مرکزآموزش بازرگانی
مهلت ارسال چکیده مقالات:
مهلت ارسال متن کامل مقالات: تا 12 تیر 1393 تمدید گردید
تاریخ برگزاری همایش: 16 و 17 مرداد 1393
سایت همایش: icm21.wconference.com
تلفن تماس دبیرخانه: 021-88947688
آدرس دبیرخانه: تهران، میدان ولیعصر،جنب بانک رفاه،ساختمان 314، طبقه دوم ،واحد شمالی
محل برگزاری: تهران - مرکز همایشهای بین المللی صداو سیما

ایمیل: info@icm21.ir