تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تاریخچه تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

وبلاگ «محمّد خاکساری» مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه «قلم معلّم» و از موسسین کانون صنفی معلمان، در مورد تاریخچه فعالیت های صنفی معلمان ایران، کانون های صنفی و بیانیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

تبریک شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان به روحانی


به نام خداوند جان و خرد

 

جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت ایران


با درود بیکران


شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر ایران بر خود بایسته می داند که :

سرزدن خورشید دولت اصلاح و اعتدال را از خاوران امید و تدبیر به جناب عالی و ملت سرافراز ایران و همه ی فعالان و کوشندگان دلسوز اصلاح طلب و اعتدال گرا شادباش گوید و از خداوند منان پیروزی روزافزون شما را خواستار شود.

جناب آقای روحانی اکنون که جنابتان مدنیت و شهروندی و حقوق تابعه ی لازم الاجرای آن را سرلوحه ی کار خویش قرار داده اید بنا نداریم مطالبات صنفی و معیشتی فرهنگیان را اکنون خواستار شویم. بدیهی است پس از استقرار دولت کریمه ی شما، انتظار می رود وقتی را اختصاص دهید تا حضوراً یا کتباً این مطالبات و انتظارات را به محضرتان ارائه دهیم.

در پایان در این بزنگاه تاریخی که بحران های گوناگون به لطف " نا اهل مردمانی نا پارسا " به این ملت بزرگوار تحمیل گردیده،آرزومندیم که به اصلی ترین درخواست فرهنگیان جامه ی عمل بپوشانید و " فرهیخته مردی دانشمند " که از پایگاه و جایگاه والایی در میان اندیشمندان و نظریه پردازان آموزش و پرورش برخوردار بوده و توان بالایی در مدیریت داشته و معتقد به پذیرش نهادهای مدنی و صنفی باشد را به وزارت این وزارت خانه ی کلیدی و مادر برگمارید.

دریاب کنون که دولتت هست به دست 

               کاین دولت و مُلک می رود دست به دست


 

 شورای مرکزی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

 

 








تعلیم و تربیت در اندیشه های شریعتی آگاهی از آن مردم است

 

تعلیم و تربیت در اندیشه های شریعتی

آگاهی از آن مردم است
مباحث شریعتی درباره تعلیم و تربیت، دو جنبه اساسی دارد. از یک سو متوجه عموم جامعه است، که می توان آن را در راستای آموزش های مداوم و فراگیر افراد جامعه دانست و از سوی دیگر طالب تغییر و تحول در نظام آموزش رسمی است. شریعتی از نظام آموزش فراگیر (متوجه بزرگسالان و همه کسانی که به نحوی از آموزش های رسمی به دور افتاده اند) نه فقط کسب مهارت هایی را می خواست که متناسب با زندگی خصوصی و حرفه یی افراد اجتماع باشد، بلکه «نخستین پایه های فرهنگ فارسی و آگاهی اسلامی را در متن توده و برای هر نسل» به ارمغان آورد. «محله تعلیم و تربیت» پیشنهادی برای تحقق چنین هدفی است. هرچند وی برای توضیح این نظرات، سوژه و قالب مناسبی را انتخاب نکرده، همدلی وی با نظام تعلیم و تربیت حوزوی و مکتبخانه های قدیمی، استحکام مباحث او را در این باره به شدت کم می کند. مباحث وی درباره لزوم آموزش های مستمر افراد جامعه، نشان دهنده این مطلب است که وی نگاهی هم به آموزه های اندیشمندان بزرگ آموزش وپرورش از قبیل «پائولو فریره» داشته است.
    اما شریعتی در بررسی نظام آموزشی ایران، چه نقاط ضعف و قوتی می دید؟ و اصولاپروژه تعلیم و تربیت وی مبتنی بر چه اصولی است؟ آیا نظریه او در نهایت به نوعی نگاه ایدئولوژیک می انجامید؟ برای پاسخ به این سوالات ناگزیر هستیم با حوصله گام برداریم. زیرا اندیشه های وی چندلایه بوده و وقتی فکر می کنیم به گوهر آن دست یافته ایم، به سرعت آن را از دست می دهیم. علاوه برآن اگر به طرح نظریات او می پردازیم باید توجه کنیم که جملاتش راهمان جور بفهمیم که درکلیت آثارش در جایی نشسته است. ظاهر عبارات او گول زننده است و خواننده آثار را گمراه می کند، لذا فهم باطن آنها بسیار اهمیت دارد. لازم است ادامه مطلب ...

معیشت معلم‌ها، اولویت اول دولت یازدهم


معیشت معلم‌ها، اولویت اول دولت یازدهم


 
علی بهشتی‌نیا*



اولویت در حوزه آموزش و پرورش رسیدگی به وضع معیشت معلم هاست چرا که بحث

تحولات آموزشی که مورد توجه آموزش و پرورش است با تامین معیشت معلم ها امکان پذیر خواهد بود. اگر معلم دغدغه‌های معیشتی نداشته باشد با فراغ بال بیشتری به مساله آموزش دانش آموزان توجه خواهد کرد و با تمرکز بیشتری به کار خواهد پرداخت. در دوره اصلاحات وضعیت معیشت معلم‌ها بهتر بود به گونه ای که معلم می‌توانست از جیب خودش برای بچه‌ها جوایزی را تهیه کند یا وسایل خودش مانند کامپیوتر همراهش را سر کلاس در اختیار کارش قرار دهد. معلمان سال‌هاست حسرت یک فضای آموزشی مناسب را می‌کشند. سال‌هاست منتظرند آنچه را که در الگوهای تدریس ارائه می‌دادند در کلاس‌ها پیاده کنند. جمعیت بالای دانش‌آموزان در کلاس، بی توجهی و بی انگیزه بودن دانش‌آموزان نسبت به درس و مدرسه و نداشتن امنیت روانی و ذهنی معلمان از جمله مسائلی است که تدریس را برای آنان دشوار کرده است. همچنین کم‌توجهی به امنیت اقتصادی معلمان منجر به چند شغله شدن و فاصله گرفتن آنها از کتاب و مدرسه و درس شده.







ادامه مطلب ...

یادمان شریعتی

 

یادمان شریعتی  


 

احسان شریعتی

یادمانِ سی و ششمین سالروزِ شهادتِ آموزگارِ «آزادی، برابری، عرفان»، شریعتی، را امسال نیز، همچون چهار سال گذشته، در سکوت برگزار می‌کنیم. سکوتی سرشار از سخن‌هایی ریشه‌دار، و نه درایشِ حرف‌های هرز، خطاب به «نوع چهارم آدم‌ها» : آنان که وقتی نیستند بیشتر هستند تا وقتی که هستند!

برغم این سکوت ظاهری و موانع‌تراشی‌های متنوع، خوشبختانه راه شریعتی همچنان در میان نسل جوان رهروان تازه نفسی می‌یابد و اندیشه و طرح او هر روز با خوانشی نو تعمیق و تداوم می یابد. اقبالِ جامعه را در آمار فروش آثار وی و در نمایشگاه‌های سالیانه‌ی کتاب می‌توان دید و سنجید.

ظرفیت،چندبعدی بودن،سرمایه‌ی معنوی،و استمرار و نوزایی شریعتی اما مربوط به خود اوست. اینک نوبت پویندگان «نوشریعتی» پروژه‌ی آن معلم است که سخنی نو آرند و در فصل تازه‌ی تحول‌خواهی و تغییرطلبی که در سرزمین ما آغاز شده است، میراث دیروز را به خدمت پیام فردا درآورند.

هر یک از ما به عنوان یکی از فرزندان معنوی شریعتی سبک مستقل خود را در اندیشیدن، گفتن، نوشتن، و کارهامان داریم، اما برغم همه‌ی تفاوت‌ها،اعضای یک خانواده‌ی اعتقادی هستیم و نیروی عظیم این همسویی را امروز می‌باید به منصه ظهور برسانیم.

رسم بر این بوده است که هر سال موضوعی برای نشست‌های هم‌اندیشی و بزرگداشت یادمان آموزگارمان تعیین کنیم. موضوع امسال ترسیم «الگوی تعهد اجتماعی-سیاسی روشنفکر» بود. جلساتی که در این ایام ادامه داشته و خواهند یافت.

امروز اما، ما با سکوت (و نوشتن) «پیام خون» را فریاد می‌زنیم و دیگربار، با برافروختن یادِ شمع، هراس از تاریکی‌ را در دل می‌سوزانیم.

و با درود و بدرود به تک‌تکِ یارانِ در بند و در هجرت و در پرواز و ..در انتظار …








ادامه مطلب ...

وزیر ‌دوباره وجود حق التدریسی‌ها را تکذیب‌ کرد

  • معلمان حق‌التدریسی در انتظار استخدام آموزش و پرورش
  • وزیر ‌دوباره وجود حق التدریسی‌ها را تکذیب‌ کرد



ین اولین‌بار نیست که وزیر آموزش‌وپرورش وجود معلمان حق‌التدریسی را تکذیب می‌کند. او همین چندماه پیش و در اسفند سال 91، زمانی که نماینده‌های مجلس او را به مجلس کشانده بودند تا بر سر همین موضوع استیضاحش کنند، وجود هرگونه معلم حق‌التدریسی در آموزش‌وپرورش را انکار کرد و حرفی که دیروز به نمایندگان مجلس زده را بر زبان آورد: «اگر یک معلم حق‌التدریسی پیدا کردید که در اولویت استخدام بوده و استخدام نشده، او را به من معرفی کنید تا ظرف یک ساعت او را استخدام کنم.»

ماجرای معلمان حق‌التدریسی آموزش‌وپرورش وقتی شروع شد که با وجود تعداد زیاد معلمان حق‌التدریسی، علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش‌وپرورش، در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم، نوشت که استخدام معلمان حق‌التدریسی، آموزش‌وپرورش را منهدم می‌کند؛ موضوعی که باعث شد تعداد زیادی از این معلمان به مقابل مجلس بروند

ادامه مطلب ...

اندرحکایت مدارس دولتی

 
اندرحکایت مدارس دولتی

فرشاد علی‌یاری*

مدارس دولتی وضعیت سختی را در دهه اخیر سپری می‌کنند. مدیر و کارکنان مدارس دولتی با چه بودجه و سرانه‌ای می‌توانند فضای فیزیکی مدرسه خود را تغییر دهند؟ تمام همت مدیران مدارس دولتی سرپا نگه داشتن واحدهای آموزشی است و 80 درصد انرژی و زمان خود را صرف تامین هزینه‌های مدارس می‌کنند، برخی از این مدارس فاقد کتابخانه، آزمایشگاه و زمین ورزشی استاندارد هستند. تجهیزات وامکانات آموزشی آنها استاندارد نیست و غالبا حالت دکوری دارند علاوه برآن مشکلات بسیارند

ادامه مطلب ...

حسن روحانی : مشکلات آموزش و پرورش به اقتصاد ما گره خورده است


حسن روحانی :


 مشکلات آموزش و پرورش به اقتصاد ما گره خورده است 


  

 پایگاه خبری "آفتاب" در تاریخ 13 خرداد 92 گفت وگوی خواندنی و ارزنده ای را منتشر کرده با حسن روحانی. به نظرم هم اکنون که ایشان رییس جمهور منتخب مردم می باشند این گفت و گو،از ارزش بسیاری برخوردار است :

دیدگاه‌های دکتر حسن روحانی درباره آموزش و پرورش:

مشکلات آموزش و پرورش به اقتصاد ما گره خورده است

در دنیایی که اقتصاد دانش‌بنیان و قدرت فناوری تعیین‌کننده سرنوشت کشورها شده است، آموزش اهمیتی بنیادین دارد و بی‌شک کسانی که می‌خواهن سکان مدیریت کشور را بر عهده گیرند، باید تصور روشنی از وضعیت آموزش در کشور و برنامه‌هایی برای بهبود آن داشته باشند. دغدغه‌های خود در این زمینه را با دکتر حسن روحانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری طرح کرده‌ایم تا پاسخ‌های او را بشنویم.

آفتاب: آقای دکتر روحانی، پس از سال‌ها حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک و کار کردن روی سند سیاست‌های کلی آموزش و پرورش و آموزش عالی در ایران، دغدغه‌های شما درباره این بخش در کشور چیست؟

در حوزه آموزش چند مسأله اساسی وجود دارد و به این دلیل که دامن‌گیر همه خانواده‌هاست، یعنی اغلب خانوادها حداقل یک فرزند در مدارس دارند، مسأله خیلی جدی و به لحاظ استراتژیک برای کشور خیلی مهم است. ببینید، ساده‌ترین مسأله این است که اصل سی‌ام قانون اساسی که می‌گوید «دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد» را محقق نکرده‌ایم. امروز در مدارس دولتی هم از مردم شهریه می‌گیرند، حالا اسمش را چیزهای مختلف می‌گذارند. دوم، عدالت در آموزش هم رعایت نشده است. نمی‌شود یک عده‌ای مدارس دولتی بروند که در سال گذشته دیدیم به خاطر آتش گرفتن بخاری‌های غیراستانداردش چه بلایی سر عزیزان مردم آمد، و یک عده‌ای مدارسی بروند که شهریه هر سال تحصیلی‌اش بیش از بیست میلیون تومان است و امکانات خاص به دانش‌آموز ارائه می‌شود. آموزش و پرورش طبقاتی شده است و من واقعاً می‌ترسم از روزی که بهترین دانشگاه‌ها فقط مال فرزندان طبقات بالایی باشد که پول دارند تا آموزش خصوصی را بخرند. مدارس به دو دسته خوب و بد تقسیم شده‌اند و عدالت آموزشی واقعاً رعایت نمی‌شود.

 ببینید، یکی از کارکردهای آموزش و پرورش باید مبارزه با شکاف طبقاتی باشد. دولت باید از طریق آموزش و پرورش رایگان شرایطی برای طبقات ضعیف‌تر فراهم کند که بتوانند ضعف‌های خود در سرمایه اقتصادی یا اجتماعی را از طریق رشد در نظام آموزشی و کسب منزلت‌های بهتر جبران کنند. حالا همین آموزش و پرورش خودش طبقاتی و عامل شکاف طبقاتی شده است. این نظام منافع گسترده‌ای هم برای افراد و گروه‌های خاص دارد. اگر آموزش و پرورش این همه طبقاتی و ناکارآمد نبود، صنعت بزرگ کلاس کنکور شکل نمی‌گرفت تا خودش ادامه و عامل شکاف طبقاتی از طریق آموزش باشد.

 ببینید ما چه کرده‌ایم؟ مدارس دولتی، نیمه‌دولتی، غیر انتفاعی، نمونه مردمی، مشارکتی، شاهد، و اخیرا  هیئت امنایی پدید آورده‌ایم و خانواده‌ها را دچار تشتت و نگرانی کرده‌ایم. تفاوت همه این مدارس در دو چیز است مقدار پولی که از خانواده ها می‌گیرند و ضوابطی که برای نام‌نویسی دارند گاهی حتی آزمون‌های ورودی چند ده هزار نفری برگزار می‌شود انگار که کنکور دانشگاه‌هاست. گاهی برای ثبت نام در مدارس با عناوین مختلف  آزمون ورودی  متمرکز برگزار می‌شود. این اتفاق‌های حیرت انگیز است و به صورت آرام و خزنده در این سال‌ها ادامه یافته است.
متوجه باشیم که اصل سی‌ام قانون اساسی، ناظر بر کیفیت آموزش هم هست. ما در تدوین اسناد مربوط به آموزش و پرورش کشور، با تحقیقات خود متوجه نظر انبوه والدینی شدیم که احساس می‌کنند ناکارآمدی مدارس در آموزش و نداشتن کیفیت، دغدغه آموزش را به خانه و آزار عصبی برای آن‌ها تبدیل کرده است. احساس می‌کنند استعداد فرزندان‌شان در این نظام از بین می‌رود، حتی در مدارسی که پول کلانی هم می‌گیرند این احساس وجود دارد. این بازار گسترده‌ای که برای معلم خصوصی و کلاس‌های آموزشی هست از همین نقیصه برمی‌خیزد. بنابراین کیفیت آموزش در مدارس هم ایراد دارد.

آموزش در مدرسه دو طرف اصلی دارد، معلم و دانش‌آموز که این دو بر بستر امکانات آموزشی، کتب درسی، برنامه درسی پنهان، تأکیدات نظام آموزشی و شرایط فردی خودشان حرکت می‌کنند. به نظر من، الان معلمان در شرایط خوبی نیستند. بحران اقتصادی بر آن‌ها فشار وارد می‌کند و توان کار کردن را از ایشان گرفته است. تا زندگی بهتری برای معلمان خود فراهم نکنیم امکان بهبود کیفیت در آموزش عالی وجود ندارد. من تصور می‌کنم جامعه ما تصوری آرمانی از معلم ساخته و دائم انتظاراتی از او دارد، ولی متناسب انتظاراتش به معلم اهمیت و امکانات نمی‌دهد. معلم‌ها به این‌که دائم آن‌ها را با عبارات عاشقانه و ادبی تقدیس کنیم نیاز ندارند، باید مشکلات اقتصادی‌شان را حل کرد.

 تأکیدات نظام آموزشی ما هم به گونه‌ای است که خروجی‌اش برای جامعه در برخی ابعاد کارآمد نیست. برای مثال، در این کشور مردم کم کتاب می‌خوانند، فیلم می‌بینند، یا به موزه می‌روند و کلاً مصرف فرهنگی‌شان کم است. این‌ها عادات و گرایش‌هایی هستند که باید از دوران مدرسه در افراد ایجاد شوند، ولی برنامه درسی مدارس ما اصلا مبتنی بر دعوت به خواندن نیست، دانش‌آموز بیشتر یاد می‌گیرد چگونه کنکور قبول شود تا چگونه اهل علم باشد. یادمان باشد، کنکور قبول شدن به معنای اهل علم بودن نیست.

تجهیزات مدارس ما هم در حد و اندازه لازم نیست، هر چند من اصلاً از آن دسته افراد نیستم که فکر کنم ابزار معجزه می‌کند. معلم، برنامه‌ آموزشی، تأکیدات درست محتوای کتب درسی، و فضای کلی آموزش خوب داشتن، بسیار مهم‌تر از این است که در کلاس از کامپیوتر یا تخته هوشمند استفاده بشود یا نشود. نظام‌های آموزشی خیلی از کشورهای توسعه‌یافته، 40 سال پیش هم که این وسایل نبود، از نظام آموزشی امروز ما با داشتن این وسایل، کارآمدتر بود.

من قبول دارم هر نظام اجتماعی و سیاسی‌ای تأکیدات ایدئولوژیک و سیاسی روی آموزش و پرورش دارد، ولی در کشور ما نگاه سیاسی و ایدئولوژیک به آموزش و پرورش خیلی شدید است. خیلی‌ها دوست دارند کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها در بقیه عرصه‌ها را با تغییر ذهنیت فرزندان مردم در مدارس جبران کنند. برخی فکر می‌کنند نظام آموزشی کارکرد اولش در خدمت دستگاه سیاسی بودن است، ولی این‌طور نیست. دولت و دستگاه سیاسی اگر در عرصه‌های دیگر ناکارآمد باشند، قادر نیستند از طریق آموزش تصور مردم را تغییر دهند و در سال‌های گذشته هم نتوانسته‌ایم این کار را انجام دهیم.

 برنامه‌های شما برای حل این مشکلات چیست؟

اقدام عاجلی که باید در زمینه آموزش و پرورش صورت گیرد، اصلاح روندی است که مدارس را به یک نهاد انتفاعی، خودگردان  و بنگاه اقتصادی  تبدیل کرده است. به این معنا که حتی هزینه ی  آب و برق و گاز و کاغذ مصرفی مدارس را اولیا باید تأمین کنند. حتماً فردا کسانی این‌را تکذیب می‌کنند ولی مردم که خودشان می‌دانند وضع به چه صورتی است. البته بحث مشارکت اولیا در اداره مدارس  قابل دفاع است اما باید دید که آیا این مشارکت  فقط در سطح تأمین هزینه‌های آموزشگاه‌هاست یا ابعاد دیگری هم باید داشته  باشد؟ 

 این موضوع مخصوصا در شهرهای کوچک و محروم ، جلوه  غم‌انگیزی به خود گرفته است. حتی در حاشیه‌های همین شهر تهران، در شهرستان‌های اطراف آن که اتفاقاً جمعیت دانش‌آموزی نیز بیشتر و تراکم آن بالاتر است، مدیران مدارس  وادار می‌شوند که هزینه را از اولیای دانش‌آموزان تامین کنند. هر مدیری که بیشتر جذب کمک‌های مردمی کند، موفق‌تر است و پاداش بیشتری می‌گیرد.  آیا این‌ها مشروعیت نظام آموزشی را زیر سوال نمی‌برد؟ گاه حتی از شیوه‌های نامناسبی برای جذب کمک مردمی استفاده می‌شود.

من به صراحت خدمت شما و مردم ایران می‌گویم که این وضعیت نتیجه توسعه‌نیافتگی اقتصاد ماست. آموزش در همه دنیا، سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که سودش نصیب خود دستگاه آموزش و پرورش نمی‌شود. آموزش و پرورش جای هزینه کردن است. دولت‌ها باید پول و اعتبار کافی برای هزینه کردن داشته باشند و خروجی آموزش و پرورش آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که رشد اقتصادی در سایر بخش‌ها از طریق دریافت نیروی انسانی کارآمد ایجاد شود، و از محل دریافت مالیات و رونق اقتصادی کلی، دولت‌ها دوباره اعتبار لازم برای سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را به دست بیاورند. این چرخه اگر متوقف شود، آموزش و پرورش هم بی‌کیفیت و مضمحل می‌شود.

مشکل ما اکنون این است که رشد اقتصادی کشور منفی شده و اصلاً پول کافی برای برآوردن نیازهای اولیه مثل دارو هم وجود ندارد، چه رسد به آموزش و پرورش به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت. باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم، بن‌بست‌ها را بشکنیم، و با راه انداختن چرخ اقتصاد داخلی، چندمحصولی شدن و باز کردن راه‌ها برای صادرات دوباره نفت و البته این بار خرج کردن درآمد آن به صورت درست و برنامه‌ریزی شده، به کل کشور و وضعیت آموزش و پرورش هم برسیم.

اما وقتی موفق شدیم رونق نسبی را برگردانیم و این تنگناهای بودجه‌ای رفع شد، نباید نگاه انقباضی به اعتبارات آموزش و پرورش داشته باشیم و واقعاً آنرا سرمایه‌گذاری بلندمدت بدانیم. من با صراحت می‌گویم نجات آموزش و پرورش در گرو نجات اقتصادی کشور است و هر برنامه‌ای که فقط دنبال دادن اعتبارات بیشتر بدون نجات اقتصادی کشور باشد ظاهرسازی است. وقتی رشد اقتصادی ما منفی شده و 70 درصد کارگاه‌های صنعتی تعطیل یا نیمه‌فعال هستند، نفت هم تحریم است و کشور منابع درآمدی‌اش محدود شده است، از کجا باید اعتبار لازم برای بهبود وضعیت معلمان یا تحول در نظام آموزشی را تأمین کرد. باید واقع‌بین بود و فهمید که بدون تغییر نگرش ما به تعامل با جهان، گشودن بن‌بست‌ها و اصلاح روش‌ها و رویکردهای کلی مدیریت‌مان نمی‌توانیم این مسائل را حل کنیم.

آیا علاوه بر جنبه‌های مالی و اعتباری در نظام آموزشی که مسائل پیشگفته را پدید آورده  مسائل دیگری نیز مد نظر شما هست که به این حوزه مربوط می شود؟

غیر از محدودیت منابع مالی ، البته که مسائل بسیاری وجود دارند که بعضاً تحت الشعاع همان سیاست‌های مالی به‌وجود می‌آیند . اجرای شتابزده و عجولانه  برخی از مفاد و بندهای سند تحول نظام آموزشی موجب شده است که تنش‌ها و ناهماهنگی‌ها در مدارس ما  افزایش یابد.  به عنوان مثال  طرح هوشمند‌سازی مدارس بدون آنکه بنیان‌های  آن فراهم آید و ابزارها و آموزش‌های ملازم با آن  مهیا شود،  به طور نمایشی و خودنمایانه و تنها برای  بالا بردن  آمار و کسب امتیاز برای مدیران میانی، در حال اجراست.  آسیب‌هایی که در ماجرا به وجود آمده  به ما که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم و من که خودم رئیس یکی از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی کشور هستم، منعکس می‌شود، ما مطلعیم از اینکه  اولا هزینه  دو میلیون تومانی برای تجهیز هر کلاس را خود دانش آموزان باید تقبل کنند. ما مطلعیم از اینکه  معلمان بدون آنکه در تولید محتوای آموزش الکترونیکی  آموزش دیده باشند و مهارت یابند، فشار بر دانش‌آموزان وارد می‌کنند که تولید محتوا کنند تا مبادا مدیر آموزشگاه در ارزشیابی‌های سالانه خود  امتیاز کمی به معلمان دهد.  دانش‌آموزان مخصوصا در مناطق محروم ناچارند برای تولید سی‌دی‌هایی از کتاب درسی خود  به هر دری بزنند و به هر شیوه مشروع و غیر مشروعی مبادرت ورزند تا  نمره درس مربوط را اخذ کنند. این در حالی است که  فشار مستمر و بی‌وقفه به مدیران وارد می شود که مدارس را هوشمند کنید و آمار بدهید. و مدیران نیز این فشار را به معلمان و  معلمان نیز به دانش‌آموزان ..... و به این ترتیب  نوعی روابط  نامتعادل در محیط آموزشی  میان مدیر و معلم و فراگیر ایجاد می‌شود که پیامدهای آن در بلندمدت،  بیشتر نمایان می‌شود. این تازه مربوط به یک بند از این موارد بود یعنی طرح  هوشمندسازی مدارس آن هم به هزینه خانواده‌ها. تازه کارآمدی هوشمندسازی هم مشخص نیست، گفتم خدمت شما که مدارس کشورهای پیشرفته در 40 سال پیش با گچ و تخته سیاه، کارآمدتر از مدارس هوشمند امروزی ما بود و مسأله هوشمندسازی نیست.

در مورد محتوای آموزش و نحوه ارزشیابی و آزمون‌ها و سنجش آموزشی  نیز مسائل بسیاری وجود دارد. همچنین باید به مقطع‌بندی‌های شتابزده و سلیقه‌ای اشاره کرد.  مقاطع آموزشی را جابجا کردن، قبض و بسط دادن  ابتدایی و راهنمایی و متوسطه  آن هم بدون آن که مستندات کارشناسانه و معقولی  پشتیبان آن برنامه‌ها باشند،  صدمات زیادی به نظام آموزشی ما وارد آورده است. هزینه‌ای بسیاری بر دوش خانواده ها و نظام آموزشی و کشور گذارده و نهایتاً  فراگیران  ما را گیج و سردرگم ساخته است.  هر سال تحصیلی با یک تغییر اساسی آغاز شده است. چه کسی مسئولیت این تغییرهای شتابزده  را باید به عهده بگیرد؟ مسئول این حوزه  باید دورنمای روشنی از آینده و برنامه‌های خود داشته باشد، به دور از سلیقه‌ها و تمایلات و انگیزه های فردی  تصمیم بگیرد.

در حوزه مسائل  فرهنگیان  چه برنامه‌هایی دارید؟

من دغدغه اقتصادی‌ام برای فرهنگیان را توضیح دادم و گفتم که حل مسأله در گرو رونق اقتصادی کشور است. غیر از این هم هر راه دیگری برویم به بن‌بست می‌رسیم. مسائل استخدامی معلمان هم در همین حیطه می‌گنجد. اگر در استخدام‌ها تعلل می‌شود، مسأله‌اش نبود اعتبارات است. قول و وعده هم مشکلی حل نمی‌کند.

اما نکته مهم دیگر در این باره آن است که فرهنگیان  ما نگرانی‌های مهم و معنادار دیگری هم دارند که متأسفانه پوشش رسانه‌ای ضعیفی داشته است و آن هم محتوا و برنامه‌های آموزشی و نحوه سنجش و ارزشیابی در نظام آموزشی که سال به سال  با افول و انحطاط بیشتری مواجه شده است. تغییر کتاب های درسی به طور شتابزده – حذف و تعویض‌هایی که دلیل مشخصی ندارد و معلمان در جریان آن قرار نمی‌گیرند، مشارکت داده نمی‌شوند. اگر بحث مشارکت است باید در این جا ها نیز جدی گرفته شود.

نحوه ارزشیابی که  باز هم با آسیب‌های بسیاری مواجه است. تاکید بر ارائه درصدهای قبولی بالا – به هر طریق ممکن -  کیفیت آموزش را تضعیف کرده و معلمان وادار می‌شوند که درصدهای بالای قبولی ارائه دهند بدون آن‌که به پیش‌نیازهای این موضوع توجه شود. فشار مدیران اداره‌های آموزش و پرورش برای کسب درصد قبولی بالا و به دنبال کسب رتبه در منطقه و شهر و استان و غیره، آن‌ها را در مسیر نادرستی انداخته است. تحت فشار بودن دبیران از سوی مدیران آموزشگاه‌ها برای گزارش‌هایی که تصنعی بودن آن‌ها  وجدان معلمان را می‌آزارد مسأله مهمی است. ایجاد فضای آموزشی مطمئن‌، مناسب و قاعده‌مند و قابل پیش‌بینی به طوری که معلم  همچنان مرجع اقتدار و مشروعیت باشد  از مهم‌ترین اصلاحیه‌های نظام آموزشی ماست. معلمان باید در جایگاه منزلتی پیشین قرار گیرند.

معلمان نیز از سوی دیگر وارد فرایندی از تقلا و تلاش برای حفظ شغل خود شده‌اند، دچار اضطراب  و دلهره‌اند. آمار سرسام‌آوری از دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان ارائه می‌شود. ولی محتوا و موضوعات و نحوه تشکیل یا مدیریت این دوره‌ها گزارش‌های خوبی دریافت نمی‌شود. این‌ها مسائلی هستند که فرهنگیان جامعه ما را تحت فشار قرار داره و شوق فعالیت را از آن‌ها گرفته است.

ایجاد یک نظام آموزشی مناسب، عادلانه با پوشش فراگیر، غیرطبقاتی و باکیفیتی که تضمین کننده آینده جامعه باشد، از وظایف حاکمیتی است، بی برو برگرد و منتی هم ندارد. وظیفه ماست که این نظام را به مسیر درست برگردانیم.

من تصور می‌کنم ریشه این‌گونه مسائل را باید در نگاه سیاسی به آموزش و پرورش دید. همین نگاه است که رابطه مراکز تولید دانش درباره تعلیم و تربیت را با آموزش و پرورش ما قطع کرده است. این خیلی بد است که در نظام آموزش و پرورش ما به کلیه دست‌آوردهای علوم در زمینه تعلیم و تربیت، برنامه درسی و سایر حوزه‌های مرتبط با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند گویی این‌ها هیچ نسبتی با آموزش و پرورش ایران ندارند. از یک طرف تمام دست‌آوردهای علوم تربیتی و برنامه‌ریزی درسی جدید جهان را نفی می‌کنند و از طرف دیگر به شدت بر طبل هوشمندسازی که دست‌آورد ابزاری و سخت‌افزاری دنیای جدید است می‌کوبند. این مسأله از سیاسی دیدن آموزش و پرورش ناشی می‌شود. دقیقاً مثل اقتصاد که باید رویکردمان را اصلاح کنیم تا بعد بشود رفت سراغ روش‌های انجام کار، در آموزش و پرورش هم باید رویکرد را اصلاح کنیم.

همه این‌ها که خدمت شما گفتم، ادراکی است که من از خلال سال‌ها بودن در مجلس، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز تحقیقات استراتژیک به دست آورده‌ام. اما ما در تیم خودمان و انشاءالله اگر دولت تشکیل دادیم، کارشناسان خبره تعلیم و تربیت را به‌کار می‌گیریم، و عده‌ای از آن‌ها هم در تدوین برنامه‌های انتخاباتی من نقش داشته‌اند. امیدوارم با خود فرهنگیان، و بر بستر توسعه اقتصادی لازم برای سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و گشایشی که در سیاست خارجی ایجاد می‌کنیم و یکی از مهم‌ترین کلید‌های ما برای بهبود وضعیت است، بتوانیم وضعیت آموزش و پرورش را نیز به جایگاه بسیار بهتری انتقال دهیم.

http://aftabnews.ir/fa/news/196155


8 سال پیش در چنین روزی ... 20 خردا د 84

 8   سال پیش   در چنین   روزی    ...   


20     خردا د           84



 تاریخچه تشکل‌های صنفی معلمان ایران هجدهمین بیانیه- تهران


 20 خرداد 84- ریاست جمهوری


پس از بیانیه کرمانشاه که علا‌متی نمادین ؟! بود و این علا‌مت در درون خود پیام‌های بسیاری نهفته داشت؛ در خرداد 84 مصادف با ایام انتخابات ریاست جمهوری برخی از تشکل‌های صنفی شهرستان‌ها، به دبیرخانه تشکل‌ها در کرمانشاه پیشنهاد دادند. برای آگاهی از نقطه‌نظرهای داوطلبان ریاست جمهوری نهم، ‌در مورد برنامه‌های آنها در خصوص آموزش و پرورش و مطالبات معلمان و چگونگی انتخاب وزیر آینده، جلسه‌هایی با داوطلبان ریاست جمهوری انجام گیرد. به داوطلبان امکان استفاده تبلیغاتی از این نشست‌ها داده نشود.

ابتدا تعدادی از تشکل‌های صنفی معلمان با این تصمیم مخالفت کردند نظر آنها این بود که تشکل‌های صنفی معلمان رفتار صنفی دارند و در قدرت سیاسی دخالت نمی‌کنند ممکن است شائبه سیاسی برای همکاران فرهنگی ایجاد گردد و اعتبار و مقبولیت تشکل‌ها زیر سوال رود.

بالا‌خره با بحث و گفتگو و نظرخواهی از تشکل‌ها تصمیم گرفته شد، بدون موضع‌گیری برای داوطلب خاصی با هر یک جلسه برگزار گردد. تهران مکان جلسه شد و پس از پیگیریهای مستمر قرار شد سالن امتحانات خانه معلم منطقه یک در اختیار تشکل‌های صنفی قرار گیرد.

ابتدا قرار بود که  مکان همکاران را آموزش و پرورش به عهده بگیرد (خانه معلم) در حین برگزاری جلسه که در 18 یا 20 خرداد انجام گرفت.

آموزش و پرورش اعلا‌م کرد هزینه مکان برگزاری جلسه را به عهده نمی‌گیرد. تشکل‌ها مجبور شدند با هزینه شخصی هرکس سهم خود را پرداخت نمایند! تشکل‌های صنفی هزینه سنگین ایاب و ذهاب و اداره تشکل خود را پرداخته‌اند تا استقلا‌ل تشکل‌ها حفظ شود و از دخالت برخی مسئولا‌ن در تصمیمات خود جلوگیری کنند. البته این حق تشکل‌هاست که از آموزش و پرورش مکانی برای تشکیل جلسه و تشکل صنفی خود بگیرند. مثل سازمان دانش‌آموزی، یا تشکل‌های سیاسی که مکان و بودجه هم دریافت می‌کنند. تعداد اندکی از تشکل‌ها به دلیل عدم حضور معلمان فعال و دلسوز در آن تشکل که با سیاست‌ها و روش‌های آموزش و پرورش و با حفظ ظاهر تشکل صنفی منافع مادی خود را با گرفتن امکانات از آموزش و پرورش تامین می‌کنند ذهاب آنها را به جلسه پرداخت می‌کند. و حتی حق ماموریت و ایاب و ذهاب دریافت می‌نمایند.

تشکل‌ها می‌توانند با حفظ استقلا‌ل خود هرگونه امکانی را از آموزش و پرورش بگیرند. چون حق آنهاست. از جمله تشکل‌هایی که در 7 سال گذشته مورد بی‌مهری آموزش و پرورش قرار گرفته کانون صنفی معلمان ایران است که علیرغم کلا‌س پیگرد مستمر نتوانسته حتی یک اطاق برای تشکیل جلسات هفتگی از آموزش و پرورش بگیرد. جلسات این تشکل مدتی در یکی از مدارسی غیر انتفاعی برگزار شد. پس از آن در پارک‌های عمومی‌برگزار گردید. پس از فعالیت تعدادی از اعضا هیئت مدیره جلسات کانون هفته‌ای 2 ساعت در ساختمان سازمان نهادهای غیر دولتی منطقه 6 شهرداری تهران واقع در خیابان نجات‌اللهی خیابان ورشو برگزار شد. در این جا هم چندین بار مشکلا‌تی بوجود‌آوردند ولی با گفت و گو با یکی از اعضای  نزدیک به آقای احمدنژاد (شهردار وقت) توانستیم جلسات خود را ادامه دهیم.

در زمان شهرداری آقای قالیباف با پسماندهای مختلف در راه تشکیل جلسه سنگ‌اندازی می‌کردند. با این‌که مسئول ساختمان سازمان غیر دولتی فردی بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری به نمایندگی از آقای قالیباف به جلسه‌ی تشکل‌های صنفی آمده و کانون صنفی و اعضای آن را می‌شناخت ولی محترمانه و با عذرخواهی که: این مکان را لا‌زم داریم. عذر ما را خواست در صورتی که جلسه 2 ساعته به کسی زیانی نمی‌رساند. پس از مدتی بطور دوره‌ای در مناطق هیات مدیره تشکیل جلسه داد. پس از آن در خانه همیشگی کانون معلمان یعنی پارک شهر تشکیل جلسه داده شد. پس از انتخاب هیأت مدیره‌ی جدید، هم اکنون جلسات کانون در یکی از مدارس غیر انتفاعی برگزار می‌شود. بالا‌خره در تاریخ 18 تا 20 خرداد ماه 84 جلسه تشکل های صنفی فرهنگیان در سالن اجتماعات خانه معلم منطقه یک تشکیل شد و به طور رسمی از تمام داوطلبان ریاست جمهوری (نهم) دعوت به عمل آمد که در جلسه تشکل‌‌های صنفی معلمان جهت طرح برنامه‌های خود در مورد خواسته‌ها و مطالبات معلمان که در اکثر شعارهای انتخاباتی ایشان مشاهده می‌شد توضیح دهند.

ولی متأسفانه داوطلبان ریاست جمهوری (نهم) خودشان به جلسه نیامدند. ولی نمایندگان خود را به جلسه تشکل‌ها فرستادند. طبق برنامه‌ریزی قرار شد به طور جداگانه با هرکدام از نمایندگان داوطلبان ریاست جمهوری تشکیل شود از کسانی که نماینده‌ی خود را به جلسه تشکل‌های صنفی معلمان فرستادند. آقایان- قالیباف- معین- علیزاده- رفسنجانی و لا‌ریجانی بودند. اولین جلسه با نماینده قالیباف تشکیل شد. پس از این‌که تشکل‌های صنفی وارد سالن اجتماعات شدند مشاهده کردند پلا‌کاردها و عکس‌های تبلیغاتی آقای قالیباف در محل جلسه نصب گردیده است! تمام تشکل‌های صنفی با مشاهده‌ی این وضعیت جلسه را ترک کردند و اعلا‌م نمودند «جلسه به شرطی برگزار می‌شود که تمام پلا‌کاردها و عکس‌ها جمع‌آور شده و فیلم برداری نگردد.

نماینده برگزار کننده جلسه نپذیرفت و جلسه برگزار نشد. اما بعدازظهر پیغامی‌از دفتر قالیباف به تشکل‌های صنفی آمد که‌آمادگی برگزاری جلسه را دارد و بدون عکس و تبلیغات انجام گیرد. نماینده قالیباف فردی بود که قبلا‌ً در انجمن دانشجویان دانشگاه فعالیت می‌کرد و فارغ‌التحصیل شده بود!!

طبق معمول جلسات تبلیغاتی انتخابات پاسخ به سوالا‌ت تشکل صنفی به‌طور شفاف و روشن داده نمی‌شد و مسائل کلی را بیان می‌کردند. مصادیقی از اجرای برنامه‌های خود نمی‌آوردند! جلسه‌ی دوم با آقای باهنر نایب رئیس کنونی مجلس که به نمایندگی آقای لا‌ریجانی به جلسه آمدند. طبق معمول نمایندگان تشکل‌های صنفی در مورد چگونگی اجرای برنامه و آینده‌ی آموزش و پرورش سئوال کردند.

نمایندگان تشکل‌های صنفی در جلساتی که با مسئولا‌ن کشوری داشتند سئوالا‌ت خود را شفاف و روشن و بدون هرگونه ترس و واهمه‌‌ای بازگو می‌کردند. جلسه حدود دو ساعت طول کشید. آقای باهنر به سئوالا‌ت نمایندگان تشکل‌ها پاسخ دادند. از وزیر آینده لا‌یحه مدیریت خدمات کشوری - تبعیض‌ها و غیره ...

خاطره‌ای که از این جلسه به یادم می‌آید که جالب و شنیدنی است مربوط به آقای باهنر بود که در پاسخ یکی از تشکل‌های صنفی معلمان خاطره‌ای را بیان نمود. وی گفت: در اوائل انقلا‌ب در استانداری کرمان بودم. مرحوم شهید باهنر نخست وزیر وقت به کرمان آمد در جلسه‌ای با ایشان از مشکلا‌ت حوزه کاری خود و از عدم اجرای تعهدات برخی مسئولا‌ن به ایشان سربازگو می‌کند مرحوم شهید باهنر می‌فرمایند «تا زمانی که فریاد نکنی هیچ‌کس حقت را نخواهد داد» برای بسیاری اعضای حاضر در جلسه تشکل‌های صنفی این پیام بسیار جذاب و شنیدنی بود که معلمان برای گرفتن حقشان باید بر سر برخی مسئولا‌ن فریاد بزنند. جلسه‌ی سوم را با نماینده‌ی معین، شکوری راد داشتیم. ایشان در برنامه‌های آقای معین تشکیل مجلس معلمان و انتخاب وزیر توسط معلمان را بازگو کردند.

یکی از نمایندگان تشکل‌های صنفی از ایشان سوال کرد پس چرا در زمان دولت اصلا‌حات 30 نفر از فعالا‌ن صنفی دستگیر، بازداشت و احضار شدند باز به روش تبلیغاتی جواب کلی دادند! جلسه‌ی چهارم با نماینده‌ی آقای مهر علیزاده تشکیل شد، ‌ایشان برادرش را به نمایندگی به جلسه تشکل‌ها فرستادند جلسه‌به سادگی و در فضای باز تشکیل شد. ایشان کلیاتی از فعالیت‌های آقای مهر علیزاده را در تربیت بدنی بازگو کردند و چگونگی انتخاب مدیرانشان را برای تشکل‌ها توضیح دادند و پاسخ سئوالا‌ت تشکل‌ها را به طور شفاف و روشن می‌دادند. جلسه‌ی پنجم با نماینده‌ی آقای رفسنجانی- خانم جلودارزاده که در انتخابات میان دوره‌ای مجلس هفتم رای آوردند، برگزار گردید.

ابتدا قرار بود آقای محمدعلی نجفی وزیر سابق آموزش و پرورش و عضو شورای شهر کنونی به جلسه بیایند. خانم جلودارزاده گفتند: فرصت من کم است چون تصمیم دارم به اراک بروم، ‌لطفاً سوالا‌ت خود را خلا‌صه کنید. یکی از تشکل‌های صنفی از ایشان پرسید با توجه به این که زمانی خودتان مدیر یکی از دبیرستان‌های منطقه 16 تهران بودید. چرا در زمان نمایندگی خود در مجلس ششم آن‌چنان که باید ؟؟؟ مطالبات و خواسته‌های معلمان نبودید و مسائل سیاسی را بر منافع صنفی خود ترجیح می‌دادید؟ طبق معمول باز طبق روش برخی از مسئولا‌ن مشکلا‌ت و موانع را به گردن دیگران انداختند!!

متأسفانه نماینده آقای احمدی نژاد در جلسه تشکل‌های صنفی حضور پیدا نکردند چندی بار تلفنی با نماینده ایشان تماس حا صل شد ولی از دفتر ایشان گفتند «آقای احمدی نژاد در مسافرت هستند» وقت ما بسیار محدود است و نمی‌توانیم در زمان مقرری که شما تقاضا کرده‌اید، حضور پیدا کنند و از تشکل‌های صنفی عذرخواهی کردند.

در طول تمام جلساتی که با نمایندگان ریاست جمهوری (نهم) جلسه داشتیم از آنها خواستیم که: «آیا حاضریت وعده‌هایی را که می‌دهید یا برنامه‌هایی را که می‌خواهید برای معلمان به اجرا درآورید، مکتوب و امضا نمایید تا پس از انتخاب شدن انکار نکنید؟ متأسفانه هیچ‌کدام از نمایندگان داوطلبان ریاست جمهوری (نهم) این درخواست تشکل‌ها را نپذیرفتند. فقط نماینده آقای مهر علیزاده گفت «من حاضرم کتباً بنویسم که به وعده‌های خود عمل می‌کنیم» شاید او هم می‌دانست بالا‌خره پس از بحث و گفت و گو با تشکل‌های صنفی بیانیه زیر صادر شد:

 

ادامه مطلب ...

نامه سرگشاده یک معلم بازنشسته به احمدی‌نژاد


نامه سرگشاده یک معلم بازنشسته به احمدی‌نژاد 


  در آن روزگار مجری برنامه از وضع معیشت معلمان و سیستم آموزش‌وپرورش از شما پرسیدند. پاسخ فرمودید که هر ملتی آموزش‌وپرورش پویا و معلمانی بدون دغدغه معاش داشته باشد به معنی این است که این ملت صاحب همه‌چیز است اما اگر آموزش‌وپرورش ما به همین منوال باقی بماند هیچ چیز نخواهیم داشت!!!

عبارت بسیار درست و زیباست. اما جان سخن اینجاست که در این هشت سال معلمان فقیرتر و وضع معیشت آنها چنان فجیع شد که معلم برای شرمسار نشدن از روی همسر و فرزند معلمی حرفه دوم و سوم او شد. برای یک معلم در این شرایط که گرانی، بازار آشفته و تورم، مستاجر بودن به معنی مرگ تدریجی است از سپیده صبح تا کله شب دوندگی برای سیرکردن شکم دو سه سرعائله، رسالت معلمی در کمال تاسف محلی از اعراب ندارد! وقتی معلمی با 

هزار قرض و وام سی‌درصد صاحب خودرویی می‌شود که با مسافرکشی چاله‌ای از زندگی‌اش را پرکند گاه دستش را که دراز می‌کند تا کرایه را از مسافر دریافت کند متوجه می‌شود مسافر یکی از شاگردانش است، زمین و زمان در جلوی چشمان معلم به چرخش در می‌آید. از فردا مدرسه و شاگردانش روح و روانش را به سوهان می‌کشد

ادامه مطلب ...

تب تحصیل در مدارس غیرانتفاعی



تب تحصیل در مدارس غیرانتفاعی


 اکنون 10 درصد دانش آموزان کشور در این گونه مدارس تحصیل می کنند. آمارهایی که هر روز بیشتر و بیشتر می شود و والدین به منظور تضمین آینده فرزندانشان برای ورود آن ها به دانشگاه با وجودبالا بودن هزینه های ثبت نام، اولویت را به حضور فرزندانشان در این گونه مدارس می دهند.

این روزها اگرچه اقبال خانواده ها نسبت به ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیردولتی بسیار بیشتر از مدارس دولتی است، اما برخی خانواده‌ها رضایت چندانی از کیفیت آموزشی مدارس به نسبت شهریه هایی که از آنها گرفته می شود، ندارند.

ادامه مطلب ...

تربیت پذیری فردی و جمعی - 5


تربیت پذیری فردی و جمعی - 5


اصل تربیت پذیری دو وجه متفاوت اما مرتبط با هم دارد؛ یکی وجه فردی و دیگری وجه جمعی. تک فرزندی که در خانواده ای کوچک و بدون رفت وآمدهای مکرر زیر نظر والدین خویش و با آداب و اصول و فرهنگ خاص پرورش می یابد، تربیت پذیری فردی را تجربه می کند اما یک نسل که با برنامه ریزی های فرهنگی و آموزشی دولت یا تحت تاثیر رسانه ها یا در کوران جنبش های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی پرورش می یابد، یا فرصت پرورش مطلوب را از دست می دهد تربیت پذیری جمعی را تجربه می کند. تذکر به این وجه اخیر از تربیت پذیری البته برای آن است که معلوم شود نقش دولت و جریان های اجتماعی بر فرآیند پرورش افراد که البته در برابر اعمال ارادی خود مسوولیت دارند تا چه پایه می تواند مهم باشد.

ادامه مطلب ...

خرید وفروش سهام عدالت مجاز شد


خرید وفروش سهام عدالت مجاز شد


رئیس دولت ‌دهم پیش‌دستی کرده و با برگزاری شورای عالی اصل 44، چارچوب و جهت‌گیری‌های آغاز روند معامله سهام عدالت در بازار بورس را تصویب کرد. تا سهام عدالت که ماه‌هاست هیچ سودی را نصیب دارندگان خود نکرده ‌است از شهریور ماه سال جاری وارد بازار بورس شود و دارندگان این سهام بتوانند با عرضه سهام خود در بورس بعد از مدت‌ها از این دارایی نصیبی ببرند. این اولین باری نیست که در آستانه انتخابات سهام عدالت به عرصه‌ای برای رقابت کاندیداها تبدیل می‌شود

ادامه مطلب ...

آموزش‌وپرورش، تعارض درون و بیرون



ولی معلمان ما به عنوان اصلی‌ترین عامل تعلیم و تربیت از روش‌های نوین تدریس به همان علت پیش‌گفته – عقب ماندن مدرسه از معلمان در بحث هوشمند‌سازی مدارس- از این فناوری‌ها بی‌بهره مانده‌اند. چون سیستم سنتی آموزش‌وپرورش نیز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و کتاب درسی حرف اول را می‌زند. در چنین ساختاری وجود تعارض طبیعی است؛ ضمن این‌که می‌خواهیم مشکلات سیستم آموزش‌وپرورش را با بخشنامه حل کنیم، یعنی به صورت فراگیر از طریق بخشنامه بگوییم که چه چیزی بپوشد، چطور حرف بزند، چطور با دیگران رفتار کند و موارد فراوانی از این دست. مجموعه این‌ها عواملی است که به تدریج شکل‌دهنده دوگانگی شخصیت در محیط مدرسه و خارج از مدرسه می‌شود و چنین تعارض‌هایی در قالب ساختار آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد

ادامه مطلب ...

تبلیغات هزینه نیست....


روزگاری معلمان به خصوص در روستاهای دور افتاده در نقش قاضی،پزشک، مشاور خانواده، رابط مردم با مسئولان و.... ظاهر می شدند. هنوز هم بسیاری ازمعلمان برای خانواده ها این نقش را دارند. در این بین یک متر و شاخص دیگر هم برای شناخت واقعی جایگاه معلمان در جامعه (البته از دید مسئولان نه مردم) وجود دارد و آن وضعیت معیشتی آن هاست. اگر به نقش و تأثیر معلم در جامعه به نسبت دیگر مشاغل اشرافداشته باشیم؛ اگر بدانیم جذب و حفظ نیروی انسانی توانمند چه تأثیری در پیشبرد اهداف یک سازمان دارد؟ و

ادامه مطلب ...

پرداخت یک میلیون تومان از مطالبات ۸۳۰ هزار بازنشسته


پرداخت یک میلیون تومان از مطالبات ۸۳۰ هزار بازنشسته
مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری از پرداخت یک میلیون تومان از مطالبات ۸۳۰ هزار بازنشسته کشوری خبر داد. ایراندخت عطاریان در جمع کانون‌های بازنشستگی با بیان اینکه در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری 50 درصد مطالبات را پرداخت کرده است، افزود: حمایت و تلاش‌های اخیر وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این امکان را برای صندوق بازنشستگی کشوری فراهم کرد تا بخشی از مطالبات بازنشستگان زودتر از زمان برنامه ریزی شده پرداخت شود. در حال حاضر از 830 هزار بازنشسته مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مطالبات حدود 150 هزار نفر به‌طور کامل تسویه شده و مابقی بازنشستگان نیز با پرداخت هر مرحله به‌تدریج مطالباتشان تسویه می شود.مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری رویکرد سیاست‌ها و برنامه های جدید وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی را در سال 92 ارتقای خدمات رفاهی و درمانی و تسریع در پرداخت مطالبات بازنشستگان عنوان کرد و گفت: با مساعدت و اهتمام ویژه وزیر تعاون و فعالیت ها و پیگیری‌های مدیران صندوق بازنشستگی کشوری امسال دامنه پوشش بیمه طلایی برای خانواده بازنشستگان گسترده تر و همچنین اعتبارات خدمات رفاهی در مقایسه با سال گذشته افزایش بیشتری یافته است.
قانون -  8    خرداد   92

از دردی دیرینه


از دردی دیرینه



ما هم اکنون هم، کمتر سالی هست که شماری از دانش آموزانم یا در میانه سال یا در پایان سال تحصیلی، دست از درس خواندن برندارند و راهی بازار کار نشوند. ناگفته پیداست که یکی از مهم ترین دلیل های آن نیز، ناداری، تنگدستی و بیکاری سرپرست خانواده است، که باعث می شود به فرزند، به ویژه پسر، همچون نیروی کار نگریسته شود البته برخی از همین کودکان بازمانده از آموزش، پس از چند سال، سرو کارشان با مدرسه های بزرگسال می افتد و خوشبختانه شماری از آنها، به دانشگاه نیز راه می یابند، اما بی گمان درصد این افراد، ناچیز است. ناگفته نماند که این عامل ناداری و تنگ دستی، چیز چندان تازه یی هم نیست و سده هاست که مانع بزرگ آموزش کودکان است و در جای جای ادبیات به جا مانده از گذشته هم، از آن سخن رفته است. برای نم

ادامه مطلب ...

نشاط اجتماعی دغدغه مسئولان باشد

نشاط اجتماعی دغدغه مسئولان باشد 


مجتبی اعلایی، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به یک پژوهش در زمینه نشاط اجتماعی، درباره نتایج این پژوهش توضیح داد: بیش از یک سوم بزرگسالان دارای ناراحتی‌های عصبی و بعضا روانی هستند. او اضطراب را یکی از مهم‌ترین مشکلات این عصر دانست و گفت: باید عصر جدید را به عنوان عصر اضطراب نیز نامگذاری کنیم. وی با تاکید بر لزوم افزایش نقش نظام‌های مددکاری گفت: این روزها اولین تلقی از حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده، پرداخت مستمری است.

ادامه مطلب ...

احیای دوباره طرح«حضور روحانیون درمدارس»


احیای دوباره طرح«حضور روحانیون درمدارس»

پس از 6 سال وقفه مطرح شد


شرق: وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود، از آغاز دوباره طرح حضور روحانیون در مدارس خبر می دهد؛ طرحی که پیش از این در زمان وزارت علیرضا علی احمدی وزیر سابق آموزش و پرورش با امضای توافقنامه ای میان وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، زمزمه های اجرایی آن اعلام شد و حالاپس از شش سال مسوولان به دنبال اجرای آن هستند. در همین رابطه حجت الاسلام والمسلمین ملکی مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از نظام مندشدن روحانیون در مدارس تحت عنوان مشاور مذهبی خبر داد. او به خبرگزاری ایلنا گفت: در تلاش هستیم تا استقرار روحانیون تحت عنوان مشاور مذهبی در مدارس را نظام مند کنیم. وی تصریح کرد: اگرچه روحانیون به عنوان مشاورمذهبی در مدارس حضور دارند اما تاکنون قانون و شیوه نامه ای برای آن تدوین نشده است و به دنبال این هستیم تا به صورت قانونمند از وجود روحانیون به عنوان مشاور مذهبی در مدارس استفاده شود.

ادامه مطلب ...

با ریاضیات می‌شود جادو کر

با ریاضیات می‌شود جادو کرد


آموزش رایگان به بچه‌ها


سلمان داداشی، موسس انجمن می‌گوید علاوه بر سازمان آموزش و پرورش، این شیوه مورد تایید دبیرخانه راهبرد ریاضیات کشور، انجمن علمی کانون فرهنگی آموزش و پرورش، انجمن علمی پژوهشسراها و همچنین مورد تایید اساتید و مشاوران برتر کشور است. برای شروع کار، مناطق 1 تا 3 آموزش و پرورش برای اجرای آزمایشی این طرح انتخاب شده‌اند.

«این مرکز برای ایجاد فرصت برابر آموزشی در سراسرکشور، علاوه بر کلاس‌های آموزش حضوری در موسسه، مدارس و مراکز آموزشی، به شیوه آموزش مکاتبه‌ای از طریق ارسال بسته‌های آموزشی که شامل کتاب و DVD‌های تصویری و غیره به متقاضیان شیوه محاسبات سریع ریاضی را می‌آموزد.» داداشی معتقد است آموزش‌های سنتی در مدارس فقط نیمکره چپ مغز ما آن هم نه به طور کامل فعال شود و نیمکره راست بی‌استفاده بماند، اما این محاسبات باعث می‌شود هر دو نیمکره فعال و به تدریج ورزیده شود.

ادامه مطلب ...

9 سال پیش در چنین روزی ... دوم خرداد 8


9  سال   پیش   در چنین  روزی  ... 

دوم    خرداد                83


به نام خداوند جان و خرد

 

 

تاریخچه اعلام موجودیت تشکل های صنفی معلمان


چهاردهمین بیانیه /  تهران، روبروی وزارت آموزش و پرورش  2/3/83

 

 

   پس از سیزدهمین گردهمایی تشکل های صنفی معلمان در دانشکده فنی شریعتی  بنا به وعده های مسئولان 4 وزارت خانه بیانیه یزد تعلیق شد.این کار برای نشان دادن صداقت معلمان و به منظور فرصتی دوباره به مسئولان جهت پیگیری خواسته های معلمان بود. متاسفانه علی رغم پیگیری‌های دبیرخانه تشکل های صنفی از طریق نمایندگان مجلس، برنامه و بودجه و مسئولان آموزش و پرورش نتیجه ای حاصل نشد.

 

   به همین منظور در اواخر اردیبهشت 83 از ساعت 10 تا 12صبح اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران ، مقابل دفتر وزیر منتظر ملاقات با ایشان ماندند. مسئول دفتر اعلام نمود که وزیر در وزارت خانه حضور ندارند. پس از پایان ساعت مقرر و ناامید شدن از ملاقات و مذاکره باوزیر، در پارک کوچکی نزدیک وزارت خانه روی مقوا و روزنامه نشستند و پس از گفت و گو و مشورت تصمیم گرفتند با تشکل های صنفی مسئله را درمیان بگذارند.

 

   سرانجام قرار شد گردهمایی در روبروی وزارت آموزش و پرورش در تاریخ 2/3/83 از ساعت 10 تا 12 انجام گیرد. نمایندگان تشکل ها از راه دور و نزدیک و با هزینه های شخصی و خود را به تهران رساندند و تا ساعت 12 تجمع ادامه داشت. چند نفر از نمایندگان تشکل ها از مسئولان خواستند جهت برگزاری نماز و جلسه‌ای در نماز خانه وزارت مستقر شوند. پس ازبحث و گفت وگو مورد پذیرش قرار گرفت و همکاران جهت ادای نماز ظهر به نمازخانه وزارت وارد شدند پس از برگزاری نماز جلسه ای دو ساعته انجام شد وبیانیه ای به شرح زیر صادر گردید:

ادامه مطلب ...