رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با «شرق»: بودجه اجرای نظام 3-3-6 تنها 3 میلیاردتومان است
محمدحسین نجاتی: نسخه مالی دولت برای آموزشوپرورشیها در سال 91 مشکلات و ابهاماتی همچون سالهای قبل دارد. با این تفاوت که علاوه بر کاهش سرانه مدارس و سهم بالای حقوق و مزایا، امسال کاهش شدید بودجه عمرانی مدارس، عدم اختصاص بودجه اجرای سند تحول آموزشوپرورش و حرکتی مغایر با برنامه پنجم توسعه به ابهامات و نقاط ضعف بودجه نیز اضافه شده است. مشکلات بودجهریزی در آموزشوپرورش از آنجایی نشات میگیرد که این وزارتخانه با در اختیار داشتن بیش از یکمیلیون پرسنل و کارمند سالانه بیش از 93درصد از بودجه خود را تنها صرف حقوق و مزایا میکند و آنچه میماند را صرف سایر فعالیتهای آموزشی، پرورشی، فوقبرنامه و عمرانی میکند.
مسالهای که قرار بود بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه با مدیریت انسانی و کاهش سهم حقوق و مزایا از کل بودجه مرتفع شود اما مشکلات و ابهامات بودجه کماکان به قوت خود باقی است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با «شرق»:بودجه اجرای نظام 3-3-6 تنها 3 میلیاردتومان است
محمدحسین نجاتی: نسخه مالی دولت برای آموزشوپرورشیها در سال 91 مشکلات و ابهاماتی همچون سالهای قبل دارد. با این تفاوت که علاوه بر کاهش سرانه مدارس و سهم بالای حقوق و مزایا، امسال کاهش شدید بودجه عمرانی مدارس، عدم اختصاص بودجه اجرای سند تحول آموزشوپرورش و حرکتی مغایر با برنامه پنجم توسعه به ابهامات و نقاط ضعف بودجه نیز اضافه شده است. مشکلات بودجهریزی در آموزشوپرورش از آنجایی نشات میگیرد که این وزارتخانه با در اختیار داشتن بیش از یکمیلیون پرسنل و کارمند سالانه بیش از 93درصد از بودجه خود را تنها صرف حقوق و مزایا میکند و آنچه میماند را صرف سایر فعالیتهای آموزشی، پرورشی، فوقبرنامه و عمرانی میکند.
مسالهای که قرار بود بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه با مدیریت انسانی و کاهش سهم حقوق و مزایا از کل بودجه مرتفع شود اما مشکلات و ابهامات بودجه کماکان به قوت خود باقی است.
همچنین حرکت دولت مغایر با سیاستهای برنامه پنجم توسعه در اختصاص بودجه آموزشوپرورش با توجهی به اجرای برنامههای کلان آموزشوپرورش همراه شده است و در بودجه سال 1391 آموزشوپرورش رقمی برای اجرای طرحهایی همچون هوشمندسازی مدارس، الکترونیکیکردن و غنیسازی محتوای دروس و برنامه درس ملی در نظر گرفته نشده است.
اجرای طرح 3ـ 3ـ 6 یا اصلاح ساختار آموزشی مدارس که با اصرار و حرکت عجولانه وزارت آموزشوپرورش همراه شده است نیز به گفته نمایندگان مخالف این طرح بسیار اندک پیشبینی است.
علی عباسپورتهرانی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسشورایاسلامی در این رابطه میگوید: ما از ابتدا مخالف اجرای عجولانه نظام 3ـ 3ـ6 بودیم و هستیم، این کار را تخلف از قانون و عجله غیرضروری مسوولان میدانیم، با این حال و با همان عجله آموزشوپرورش برای اجرای این قانون شاهد هستیم که بودجهای برای اجرای این طرح عجولانه هم اختصاص نیافته است.
او در گفتوگو با شرق تاکید میکند: عدم تخصیص بودجهای برای اجرای نظام 3ـ 3ـ6 از سوی دولت که اصراری بر اجرای آن دارد نشان میدهد این طرح و حرکت مسوولان آموزشوپرورش بر پایههای محکمی بنا نشده است. علاوه بر عدم اختصاص بودجه، آموزشوپرورش امکاناتی نیز در دست ندارد و دلیلی منطقی برای اصرار در اجرای این طرح برای ما نامشخص است.
عباسپور با اشاره به کلیات بودجه آموزشوپرورش و اینکه ابهاماتی در بودجه پیشنهادی دولت وجود دارد، عنوان میکند: کلیات بودجه سال 91 وزارت آموزشوپرورش نشان میدهد که بودجه این وزارتخانه از 13هزار میلیارد تومان سال گذشته به 15هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که با توجه به تورم موجود و 13درصد مبنای افزایش علیالاصول حقوق کارمندان دولت، کافی نیست و احتمال دارد وزارت آموزشوپرورش را در سال آینده دچار مشکلاتی کند.
رییس کمیسیون آموزش مجلس میافزاید: نکته مهم در بحث بودجه آموزشوپرورش این است که در سال 90 عملا 93درصد از بودجه آموزشوپرورش تنها صرف حقوق و مزایای معلمان و پرسنل این وزارتخانه میشد که با توجه به افزایش بودجه امسال، تورم و میزانی که باید به طور طبیعی بر حقوق و مزایا افزوده شود کافی نیست و ما نگران این هستیم که بودجه فعالیتهای پرورشی و فوقبرنامه این وزارتخانه همچون سالهای گذشته تحتتاثیر میزان افزایش حقوق و مزایا قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزشوپرورش طبق برنامه پنجم توسعه باید هزینههای پرسنلی را از کل اعتبارات خود کاهش دهد، میافزاید: این روندی که وزارت آموزشوپرورش و دولت در پیش گرفته است، حرکتی مغایر و خلاف با برنامه پنجم توسعه است، چراکه هزینههای پرسنلی و حقوق و مزایا هر سال در حال افزایش است و چیزی برای فعالیتهای فوقبرنامه باقی نمیماند.
کاهش اعتبارات نوسازی مدارس با استانیکردن اعتبارات
عباسپور در ادامه با بیان اینکه توزیع استانی اعتبارات مقاومسازی مدارس یکی از نقاط ضعف عمده بودجه امسال آموزشوپرورش است میافزاید: اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در سال 91، هزار میلیاردتومان پیشبینی شده است، که متاسفانه دولت برای اولین بار این اعتبارات را میخواهد به شکل استانی توزیع کند که باز هم بر خلاف برنامه پنجم توسعه است. او میافزاید: ما بر اساس قانون استانیکردن بودجه مقاومسازی مدارس را به نفع حرکت مقاومسازی و نوسازی مدارس نمیدانیم و باید این اعتبارات به صورت متمرکز در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گیرد تا پیگیری و اجرای صحیح پروژهها به شکل بهتری انجام شود.
او در این رابطه اضافه میکند: غیر از اعتبارات بودجه همهساله استانها موظف بودند بخشی از اعتبارات خود را برای نوسازی و مقاومسازی مدارس به آموزشوپرورش بدهند که به نظر میرسد با توجه به استانیکردن بودجه مقاومسازی دیگر مدارس کشور از بودجههای اینچنینی نیز محروم شوند. بر این اساس سعی ما بر این است که دوباره بودجه مقاومسازی را در مجلس به شکل متمرکز در اختیار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار دهیم.
بیتوجهی به اجرای سند تحول آموزشوپرورش
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسشورایاسلامی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف مهم در بودجه امسال آموزشوپرورش بودجه بسیار اندک اجرای سند تحول آموزشوپرورش است، میگوید: در سال 1390 سند تحول آموزشوپرورش به تصویب آموزشوپرورش رسید و در آن وظایف مهمی به آموزشوپرورش همچون هوشمندسازی مدارس، الکترونیکی کردن و غنیسازی محتوای دروس و... تفویض شد، در حالی که در بودجه سال 1391 این وزارتخانه شاهد هستیم تنها سه میلیارد تومان برای اجرای این سند تحولی در نظر گرفته شده است و مطلقا کافی نیست. رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلسشورایاسلامی تاثیرات اجرای قانون هدفمندی یارانهها و چارهاندیشی برای تحمیل هزینهها در بسیاری از بخشها را دارای ابهامات بسیار زیاد میخواند و میگوید: هزینههایی که هدفمندی به دستگاههای اجرایی تحمیل میکند بسیار زیاد برآورد میشود و متاسفانه در قانون بودجه سال 91 وزارت آموزشوپرورش هیچ برنامهای برای کنترل این هزینهها مشخص نشده و بسیاری از دستگاهها همچون آموزشوپرورش و مدارس تکلیفشان با هزینههای تحمیلی مشخص نیست.
ایرادات مرکز پژوهشهای مجلس به بودجه 91 آموزشوپرورش
بودجه سال 1391 وزارت آموزشوپرورش و ایرادات آن از چشم مرکز پژوهشهای مجلسشورایاسلامی نیز به دور نمانده است. این مرکز طی گزارش خود از بودجه سال 91 وزارت آموزشوپرورش کاهش شدید اعتبارات نوسازی مدارس، عدم تناسب بودجه با برنامه پنجم توسعه، عدم تخصیص اعتباری برای هوشمندسازی مدارس و الکترونیکی کردن محتوای دروس و عدم توجه به بسترسازی مناسب برای کسب یک شایستگی و مهارت برای دانشآموزان دوره متوسطه نظری با توجه به نیازهای بازار کار، گسترش نظام مشاوره، سنجش و ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان، برقراری توازن بین تعداد دانشآموزان در رشتههای مختلف متناسب با نیازهای جامعه را از جمله ایرادات مهم بودجه سال 91 آموزشوپرورش عنوان کرده است.
همچنین یکی از برنامههایی که آموزشوپرورش در حال تدوین و اجرای آن است افزودن دو عنوان درسی جدید یعنی کار و فناوری و تفکر و پژوهش به عناوین درسی دانشآموزان دوره ابتدایی است که سال آینده برای اولینبار در مجموع دروس دانشآموزان پایه ششم ابتدایی قرار میگیرد. برای ارایه درس و حوزه یادگیری کار و فناوری پنج عامل مهم آموزش معلمان، فضا، تجهیزات، مواد مصرفی و منابع آموزشی نیازمند برنامهریزی و تامین اعتبارات است. بر این اساس با توجه به اظهارنظرهای گاه و بیگاه مسوولان آموزشوپرورش هیچ بودجهای برای این دروس و پیش نیازهای آن در نظر گرفته نشده است. مرکز پژوهشهای مجلسشورایاسلامی در گزارش خود آورده است: با توجه به استخدام نزدیک به 17هزار نفر نیروی حقالتدریس و دانشجویان متعهد مراکز تربیتمعلم در سال 1390، وضعیت اعتبارات مربوط به این موضوع در لایحه بودجه سال 1391 شفاف نیست. با توجه به خاتمه اعتبار قانون ممنوعیت قلعوقمع مدارس و ضرورت تعیین تکلیف آنها وضعیت آموزشوپرورش نسبت به این موضوع در ابهام است، در حال حاضر آموزشوپرورش حدود 2000 مدرسه استیجاری و حدود 600 مدرسه قلع و قمعی دارد که برای آزادسازی و تملک قطعی آنها نیاز به 1500 میلیارد ریال اعتبار است. در حالی که در لایحه بودجه سال 1391، 250 میلیارد ریال در جدول 8 لایحه بودجه با موضوع تعهدات پرداختنشده سال قبل برآورد اعتبار شده است.
شرق - ۱۶ فرورذین ۹۰