ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمیشود
یک نماینده مجلس با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمیشود، گفت: اکنون دو سال است که «معلم» در تربیت معلم، آموزش نمیبیند.
سیدحسین نقوی، نماینده مجلس در گفتوگو با «توانا» با اشاره به سند تحولی آموزش و پرورش و سند چشمانداز 20 ساله اظهار داشت: ما بر اساس این اسناد باید تحولات پایدار و عمیقی را در آموزش و پرورش دنبال کنیم، اما تغییرات بنیادین یک فرایند هستند و یک رویداد و اتفاق نیستند.
وی با بیان اینکه بین فرایند و رویداد تفاوت وجود دارد، ادامه داد: رویداد اتفاقی عجولانه و سطحی انجام میشود و بیشتر بُعد ویترینی دارد، در حالی که تغییرات بنیادین ژرفنگر انجام میشود و با تکیه بر نگاه کارشناسان، متخصصان و نظریهپردازان صورت میگیرد؛ در حقیقت نظرخواهی صورت میگیرد و اجماع
تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمیشود
یک نماینده مجلس با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش با بخشنامه انجام نمیشود، گفت: اکنون دو سال است که «معلم» در تربیت معلم، آموزش نمیبیند.
سیدحسین نقوی، نماینده مجلس در گفتوگو با «توانا» با اشاره به سند تحولی آموزش و پرورش و سند چشمانداز 20 ساله اظهار داشت: ما بر اساس این اسناد باید تحولات پایدار و عمیقی را در آموزش و پرورش دنبال کنیم، اما تغییرات بنیادین یک فرایند هستند و یک رویداد و اتفاق نیستند.
وی با بیان اینکه بین فرایند و رویداد تفاوت وجود دارد، ادامه داد: رویداد اتفاقی عجولانه و سطحی انجام میشود و بیشتر بُعد ویترینی دارد، در حالی که تغییرات بنیادین ژرفنگر انجام میشود و با تکیه بر نگاه کارشناسان، متخصصان و نظریهپردازان صورت میگیرد؛ در حقیقت نظرخواهی صورت میگیرد و اجماع در تحول بنیادین وجود دارد تا همه متفقالقول بوده و همکاری کنند.
نقوی اضافه کرد: ارزیابی فعلیام این است که تغییراتی که دنبال میشود، بنیادی، ژرفاندیشانه و منطبق بر سند آموزش و پرورش نیست چرا که سند راهکار و راهبردی برای خودش دارد، بنابراین اعتقاد دارم که اتفاق عجولانهای رخ میدهد و این اتفاقات بر اساس اجماع نیست بلکه نظریات شخصی در حال اعمال شدن است.وی افزود: در حال حاضر از صاحبنظران، معلمان و مدیران نظرخواهی نمیشود، در حالی که مدیریت جدید آموزش و پرورش در ابتدای کارش، این ادعا را داشت که از بدنه آموزش و پرورش، معلمان و مدیران نظرخواهی میکند اما اکنون این اتفاق نمیافتد؛ نگران این هستیم که تغییرات بنیادین به یک سری تغییرات سطحی و عجولانه ختم شود و راه را بر آن تحولات بنیادین ببندیم.
این مدیرکل سابق آموزش پرورش به تغییرات ساختار آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تحولات باید در ساختار نیروی انسانی، محتوا و ساختار سازمانی و اداری صورت گیرد و آنچه سند به آن اشاره دارد، این است که تحولات عمیق را باید بینیم و این تحولات نیاز به درنگ و تأمل دارد.
وی با بیان اینکه اجرای تحولات با بخشنامه انجام نمیشود، ادامه داد: آیا وقتی یک تحول ساختاری در زمان ایجاد کرده و یک روز مدرسه را تعطیل میکنیم، نباید نظر صاحبنظران، کارشناسان، مدیران، معلمان و حتی اولیاء را دریافت کنیم؟ مگر میشود با یک بخشنامه این کار را انجام داد و اصرار کرد اینکه ما میگوییم درست است.
نقوی به بحث تربیت معلم در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: میدانیم که آموزش و پرورش قلب جامعه است و قلب آموزش و پرورش هم تربیت معلم است؛ در حال حاضر تربیت معلم کجای آموزش و پرورش جای دارد؟ معلم چگونه در این نظام تربیت میشود؟ مگر میشود ما بدون تربیت معلم، آموزش و پرورش داشته باشیم، مگر آموزش و پرورش بدون تربیت معلم ممکن است؟
وی با بیان اینکه تربیت معلم، معلم را برای 4 سال آینده آماده میکند، گفت: اگر شما امسال تربیت معلم نداشته باشید، یعنی 4 سال آینده معلم ندارید؛ وقتی 4 سال پشت سر هم تربیت معلم نداشته باشید، یعنی چند سال معلم ندارید؛ حالا چگونه معلم معلم جذب میشود؟ ما نمیتوانیم شعاری حرکت کنیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: اکنون دو سال است که معلم در تربیت معلم، تربیت نمیشود و تنها میگویند دانشگاه فرهنگیان ایجاد شده است؛ دانشگاه فرهنگیان چه ربطی به تربیت معلم دارد؟ چه تغییری در حوزه تربیت معلم ایجاد میکند؟ اصلا مگر ما دنبال دانشگاه بودیم؟
وی اضافه کرد: اعتقاد داریم که تصمیمات عجولانه و سطحی برای توجیه در آموزش و پرورش گرفته میشود و عمیق نیست و در نهایت خسارت وارد میکند.
مردم سالاری- ۲۶ فروردین۹۱