مدیریت 300 مدرسه علمیه صورت میگیرد
راهاندازی 1800 مدرسه پیشحوزوی در کشور
محمدحسین نجاتی: راهاندازی مدارس وابسته به حوزههای علمیه، از تکذیب در سال 88، افتتاح 30 مدرسه در سال 89، توسعه 100 مدرسه در سال 90 به راهاندازی 1800 مدرسه پیشحوزوی در سراسر کشور رسیده است. روند صعودی حضور و فعالیت اجرایی حوزویان در آموزش و پرورش امروز به بالاترین حد خود رسیده است. به طوریکه معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزههای علمیه از راهاندازی
1800 مدرسه پیشحوزوی یا «مدرسه امین» با مدیریت 300 مدرسه علمیه در سراسر کشور خبر میدهد. طرحی که به موجب آن قرار است تعدادی از مدارس کشور در قالب سه مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه با استفاده از ظرفیتهای تربیتی حوزههای علمیه در کنار آموزش عمومی دروس مدارس اقدام به تدریس علوم دینی به دانشآموزان کنند. این مساله بیش از آنکه در راستای سیاستهای آموزشی وزارت آموزشوپرورش باشد، ناشی از «درهای باز آموزشوپرورش برای حوزه علمیه» و «اعلام آمادگی تمامقد حوزه علمیه و معاونان آن برای همکاری با آموزشوپرورش» است. چرا که روز گذشته مدیر حوزه علمیه قم در ششمین نشست سالانه همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش گفت: حوزه علمیه و معاونان آن تمامقد برای همکاری با آموزشوپرورش اعلام آمادگی میکنند. همچنین حجتالاسلام دکتر ذوعلم دبیر سابق ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش عنوان کرد: امروز درهای آموزشوپرورش روی حوزههای علمیه باز است و عزم جدی برای برداشتن گامهای بلندتر در راستای ایجاد زیرساختهای تعلیم و تربیت دینی محسوس است.
مدیریت 300 مدرسه علمیه صورت میگیرد
راهاندازی 1800 مدرسه پیشحوزوی در کشور
محمدحسین نجاتی: راهاندازی مدارس وابسته به حوزههای علمیه، از تکذیب در سال 88، افتتاح 30 مدرسه در سال 89، توسعه 100 مدرسه در سال 90 به راهاندازی 1800 مدرسه پیشحوزوی در سراسر کشور رسیده است. روند صعودی حضور و فعالیت اجرایی حوزویان در آموزش و پرورش امروز به بالاترین حد خود رسیده است. به طوریکه معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزههای علمیه از راهاندازی
1800 مدرسه پیشحوزوی یا «مدرسه امین» با مدیریت 300 مدرسه علمیه در سراسر کشور خبر میدهد. طرحی که به موجب آن قرار است تعدادی از مدارس کشور در قالب سه مدرسه ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان دخترانه و پسرانه با استفاده از ظرفیتهای تربیتی حوزههای علمیه در کنار آموزش عمومی دروس مدارس اقدام به تدریس علوم دینی به دانشآموزان کنند. این مساله بیش از آنکه در راستای سیاستهای آموزشی وزارت آموزشوپرورش باشد، ناشی از «درهای باز آموزشوپرورش برای حوزه علمیه» و «اعلام آمادگی تمامقد حوزه علمیه و معاونان آن برای همکاری با آموزشوپرورش» است. چرا که روز گذشته مدیر حوزه علمیه قم در ششمین نشست سالانه همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش گفت: حوزه علمیه و معاونان آن تمامقد برای همکاری با آموزشوپرورش اعلام آمادگی میکنند. همچنین حجتالاسلام دکتر ذوعلم دبیر سابق ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزشوپرورش عنوان کرد: امروز درهای آموزشوپرورش روی حوزههای علمیه باز است و عزم جدی برای برداشتن گامهای بلندتر در راستای ایجاد زیرساختهای تعلیم و تربیت دینی محسوس است.
تداوم سیاست افزایش سهم حوزههای علمیه در اجرای سیاستهای آموزشوپرورش و آموزش عالی در شرایطی است که هدف غایی این اقدامات با توجه به اظهارنظرهای مطرحشده «ایجاد زیرساختهای تعلیم و تربیت دینی» در مدارس است. با این حال حجتالاسلام نبوی معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزههای علمیه با اشاره به استقبال مردم از این مدارس اظهار داشت: در سال گذشته 32 مدرسه از این مدارس راهاندازی شدهاند و در سالجاری تعداد این مدارس به 80 مدرسه افزایش خواهد یافت. وی ادامه میدهد: انتخاب هیات امنا و مدیر مدرسه بر عهده حوزه و پرداخت هزینههای عوامل مدارس، مدیر و معلمان بر عهده آموزشوپرورش است، مدیران این مدارس نیز از میان افراد فرهنگی یا حوزوی متدین و دقیق انتخاب میشود. وی با اشاره به موضوعاتی که قرار است در این مدارس به دانشآموزان تدریس شود، میافزاید: در این مدارس دانشآموزان با اجرای برنامههای تربیتی و دینی با مبانی دینی همچون خواندن نماز، شیوه صحیح وضو گرفتن، احترام به پدر و مادر و مانند آن در مدارس امین آشنا خواهند شد.
اجرای 24هزار برنامه حوزههای علمیه در مدارس
«حجتالاسلام نبوی» تاکید میکند: برنامههای تربیتی و فرهنگی این مدارس تدوین و ارایه شده است. این طرح کاملا بومی و ابداعی است و به جای اینکه بگوییم لازم است دانشآموزان به تمامی شاخصههای تربیت دینی دست پیدا کنند، گفتهایم یک دانشآموز لازم است به 10 شاخص تربیت دینی همچون اعتقاد به خدا، حجاب، راستگویی و مانند آن برسد و راههای رسیدن به آن را هم بیان کردهایم. وی با بیان اینکه در قراردادهایی که با آموزشوپرورش داشتهایم، مبلغان با حضور در مدارس به تبلیغ دین و ارشاد دانشآموزان پرداختهاند و در سال 1389 مبلغان این معاونت بیش از 24هزار برنامه در مدارس سراسر کشور اجرا کردهاند، ادامه میدهد: همچنین برنامهریزی کردهایم دانشآموزان با مفاهیمی همچون صله رحم، صدقه دادن و کمک به نیازمندان و مفاهیمی همچون آن به صورت ضمنی آشنا شوند.
اسلامی کردن علوم
خواسته آموزشوپرورش از حوزه
معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در ادامه در ششمین نشست سالانه همکاریهای حوزه و آموزشوپرورش با بیان اینکه اسلامی کردن جوهره علوم، خواسته آموزشوپرورش از حوزههای علمیه است، میگوید: دانشآموز در سند تحول بنیادین به گونهای تعریف شده که بتواند به مراتبی از حیات طیبه برسد. رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه کتاب مفاتیحالحیات حضرت آیتالله جوادیآملی امسال در نمایشگاه کتاب با استقبال وسیعی روبهرو و یکی از پرفروشترین کتابها بود، تصریح کرد: این کتاب میتواند یکی از منابع تولید محتوا برای برنامه درسی باشد. وی با تاکید بر ارایه محتوای آموزشی و توزیع علوم تولیدشده توسط حوزه و دانشگاه افزود: آموزشوپرورش براساس شناخت زبان نسل جدید، روانشناسی تعلیم و تربیت و برخورداری از تخصص مدیریت رفتار، هنرمندانه منابع تولیدی را به نونهالان، نوجوانان و جوانان آموزش میدهد. رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه حوزهها باید در اسلامی کردن علوم ورود پیدا کنند و کارهای تبلیغی جزو وظایف عمومی حوزههای علمیه بهشمار میرود، افزود: آموزشوپرورش در دوره دکتر حاجیبابایی گامهای بلندی در حوزه مدارس قرآنی و تعظیم شعایر دینی و مذهبی برداشته است که این نشان از عزم آموزشوپرورش در بهرهمندی حداکثری از آموزههای اسلامی در موضوع تعلیم و تربیت است.
ایجاد 10هزار مدرسه قرآنی در کشور
علاوه بر ایجاد مدارس وابسته به حوزههای علمیه و اجرای 24هزار برنامه فرهنگی از سوی حوزههای علمیه در مدارس با هدف ایجاد زیرساختهای تعلیم و تربیت دینی، ایجاد مدارس قرآنی نیز از دیگر اقدامات آموزشوپرورش برای اجرای سیاستهای خاص خود است. وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه در کلان کار و در کشور مدارس قرآن از 10هزار عدد افزایش پیدا کرده است، به خبرگزاری دانشآموزان ایران (پانا) میگوید: این مدارس در طول دو سال گذشته خوب عمل کردهاند و در بعضی جاها بیش از حد معمول کار انجام داده و در برخی جاها ممکن است کمتر باشد اما در کلان کار در کشور مدارس قرآن از 10هزار عدد افزایش پیدا کرده است.
«حاجیبابایی» تاکید میکند: نقایصی را در نیروی انسانی داشتیم که امسال با جذب پنجهزار نفر از قاریان و نخبگان قرآنی که جذب در استانها کردیم، آن مشکلات را هم برطرف کردیم. وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در ارایه نتیجه کیفیت مهم است، تصریح میکند: هرکسی استانداردها را کسب کند او ملاک است؛ یعنی در ثبتنام طرح ملی حفظ قرآن کریم 5/3میلیون نفر ثبتنام کردهاند و وقتی که کارها را انجام میدهیم و هرکسی بتواند از نظر تخصص به آن جایگاه برسد، آن عدد ملاک حافظان قرآن خواهد بود.
شرق- ۳۰ اردیبهشت ۹۱