ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟
راهکارها:
تاریخ خبر: یکشنبه 26 آذر 1391 ـ 2 صفر 1434ـ 16 دسامبر 2012ـ شماره 25481 چرا اولیا در مشارکت با مدرسه جدی نیستند؟ |
مشارکت واقعی و جدی قشرهای متفاوت مردم در اداره امور جامعه و بیش از هر جا در آموزش و پرورش و در سنگر مدرسه معنای درست خود را پیدا می کند. این مشارکت در صورتی تحقق می یابد که بهترین روابط ، یعنی حسن تفاهم ، اعتماد ، همدلی ، هم اندیشی و صمیمیت میان اولیاء و مربیان برقرار باشد . علیرضابنی اسدی دروبلاگ خود به موانع وراهکارها در این زمینه پرداخته است. موانع و کاستی ها: کاستی های جلب مشارکت مردمی را در عوامل ذیل می توان یافت: 1. ضعف مدارس در برقراری ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی صحیح و به موقع. 2. ضعف در برنامه ریزی و عملکرد یا ناهماهنگی در نگرش ها و تصمیم گیری ها با توجه به گوناگونی مدارس از نظر آموزشی ، اجتماعی و فرهنگی. 3. فعال نبودن دانش آموزان در امر مشارکت. 4. فعال نبودن معلمان در امر مشارکت. 5. نبود تبلیغات و آگاه سازی برای جلب مردم به مشارکت. راهکارها: مهم ترین عامل در ایجاد جلب مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش آگاه کردن مردم از تمامی جوانب مشارکت است. برای این منظور می توان به اقدامات زیر دست زد : 1. شرکت دادن مردم در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان. 2. ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده . 3. گسترش تبلیغات رادیو و تلویزیونی در این زمینه. 4. استفاده از نقش شوراهای آموزش و پرورش در جهت آگاهی دادن به مردم. 5. دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندان خود. 6. برپایی نمایشگاهی از حاصل کار دانش آموزان و معلمان. 7. تجلیل از افراد خیر و معرفی آنان به مردم. 8. دعوت از اولیاء برای بازدید از مدرسه های موفق. 9. تشویق مردم به مطالعه مجلات علمی و تربیتی. روش های پیشنهادی برای جلب مشارکت : 1. آگاه ساختن معلمان در مورد توانایی و ظرفیت عظیم اولیاء در آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان. 2. آموزش معلمان در جهت تقویت مهارت های ارتباطی آنان با اولیاء برای شناخت بهتر انتظارات و نیازهای طبقات مختلف اجتماعی. 3. ایجاد تغییر و تحول در نحوه تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه. 4. تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء. 5. ایجاد تحول در جامعه محلی اطراف مدرسه، بازدید معلمان از خانه دانش آموزان پر مسئله، حضور داوطلبان در مدرسه و... راههای گسترش مشارکت اولیاء و مربیان: مهم ترین انتظارات اولیاء از مدیران بر اساس نتایج به دست آمده عبارتند از : 1. حضور همه جانبه اولیاء و مربیان در تصمیم گیری های آموزشی و اداره مدرسه. 2. اطلاع رسانی دقیق و به موقع درباره وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و مسائل و مشکلات مدرسه. 3. قدردانی از فعالیت ها و همکاری های اولیاء در مدرسه. 4. ایجاد فضای لازم برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان . 5. استفاده مناسب از توانایی های تخصصی و مهارتی اولیاء. 6. برگزاری جلسات مشترک اولیاء و مربیان به طور مستمر. 7. کیفیت بخشی به امر آموزش در مدرسه اطلاعات - 26 آذر 91 codex09x |