نزدیک به چهار سال از مدیریت حاجی بابایی، بر وزارتخانه آموزش و پرورش میگذرد. با این که ایشان یکی دو بار به خاطر آتش سوزی در مدرسهها و کشته شدن دانش آموزان یا مساله استخدام آموزگاران،تا پای استیضاح پیش رفت، اما به هر رو تا پایان دوره وزیر برجاماند. اما برای بررسی کارنامه وزیر،شاید بهتر باشد که نخست یک دسته بندی کلی انجام دهیم. در یک دسته،رخدادها و تصمیمهایی را بگذاریم که از سوی دولت گرفته شد،برای نمونه میزان افزایش حقوق سالانه فرهنگیان. گرچه در خود این تصمیمها نیز به گونهای پای وزیر در میان است- به خاطر حضور در هیات دولت- اما باید پذیرفت که تصمیم گیرنده اصلی نبوده است و در دسته دیگر،میتوان رویدادهای آموزشی و پرورشی را نشاند که در درون خود آموزش و پرورش رخ داده است و وزیر در آنها،نقش بسیار پررنگتری مییابد. اما از دید این نگارنده بهعنوان یک آموزگار،در چهار سال گذشته و از هر دو دسته رخداد بالا،نمیتوان ارزیابی مثبتی داشت
نزدیک به چهار سال از مدیریت حاجی بابایی، بر وزارتخانه آموزش و پرورش میگذرد. با این که ایشان یکی دو بار به خاطر آتش سوزی در مدرسهها و کشته شدن دانش آموزان یا مساله استخدام آموزگاران،تا پای استیضاح پیش رفت، اما به هر رو تا پایان دوره وزیر برجاماند. اما برای بررسی کارنامه وزیر،شاید بهتر باشد که نخست یک دسته بندی کلی انجام دهیم. در یک دسته،رخدادها و تصمیمهایی را بگذاریم که از سوی دولت گرفته شد،برای نمونه میزان افزایش حقوق سالانه فرهنگیان. گرچه در خود این تصمیمها نیز به گونهای پای وزیر در میان است- به خاطر حضور در هیات دولت- اما باید پذیرفت که تصمیم گیرنده اصلی نبوده است و در دسته دیگر،میتوان رویدادهای آموزشی و پرورشی را نشاند که در درون خود آموزش و پرورش رخ داده است و وزیر در آنها،نقش بسیار پررنگتری مییابد. اما از دید این نگارنده بهعنوان یک آموزگار،در چهار سال گذشته و از هر دو دسته رخداد بالا،نمیتوان ارزیابی مثبتی داشت. نخست بگذارید از اقتصاد آموزش و پرورش آغاز کنیم. میتوان گفت وضعیت اقتصادی آموزشوپرورش و شرایط حقوقی و مادی فرهنگیان،به پیروی از وضع اقتصادی این سالها، بهبود نیافت. در این چندساله، به جرات میتوان گفت میزان افزایش حقوق سالانه فرهنگیان،کمتر از نرخ تورم کشور بوده است، درست برخلاف بند 123 قانون خدمات کشوری که افزایش حقوق سالانه را دست کم برابر تورم اعلام کرده است. بگذریم از این که در سال گذشته،با افزایش و کاهش حق بدی آب و هوای فرهنگیان شهرستانها،در پیش و پس از انتخابات مجلس، در واقع،تنها سه درصد! به حقوق آنها افزوده گشت. از شاخصهای دیگر وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش میتوان به سرانه مدرسهها اشاره کرد که تنها در دو سال گذشته،نزدیک به 75 درصد کاهش یافته است: «سرانه مدارس در سال 92-91 در مقایسه با سال گذشته، 173 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. روز گذشته اعضای کمیسیون آموزش مجلس در جلسهای با معاونان وزیر آموزشوپرورش،به بررسی سرانه عقبافتاده و نوسازی مدارس پرداختند. به گفته علیرضا سلیمی،عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش مجلس،امسال تنها 57 میلیارد تومان سرانه به مدارس پرداخت شده است. این در حالی است که این رقم در سال گذشته 230 میلیارد تومان بوده است. براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سرانه هر دانشآموز در سال تحصیلی جاری 28 هزار و 900 تومان است. بر این اساس امسال باید رقمی حدود، 365 میلیارد تومان برای سرانه مدارس واریز شود. کاهش 75درصدی واریز سرانه به مدارس در حالی است که پیش از این معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از رشد 15درصدی سرانه مدارس در سال تحصیلی 92 - 91 خبر داده بود.» اینها البته خلاف آن چیزی است که حاجی بابایی هنگام رای اعتماد خود در مجلس وعده میداد: « تلاش مستمر به منظور استفاده از قابلیتهای درون و برون سازمانی در جهت ارتقا و بهبود وضعیت معیشتی معلمان/ تلاش در جهت رشد اعتبارات سرانه واحدهای آموزشی و هدفمندسازی آنها». اما در ارزیابی دسته دوم،یعنی همان کارهایی که نقش وزیر در آنها بسیار پررنگتر میشود،شاید بتوان گفت یکی از کارهای درست ایشان،برقراری بیمه طلایی فرهنگیان میباشد، گرچه هم اکنون چندین ماه است که آموزش و پرورش از پرداخت حق وزارتخانه به حساب فرهنگیان خودداری کرده است و شماری دیگر از کاستی این بیمه گلایه دارند ولی به هر رو میتوان گفت بیمه طلایی، برنامه درستی بود که حاجی بابایی پیاده نمود. اما از این برنامه که بگذریم برخی کارهای ایشان، کارشناسی نشده بوده است. نمونههای زبانزد چنین برنامه هایی، اجرای 6-3-3 و پس از یک سال دگرگون کردن آن به 3-3-3-3 یا «هوشمندسازی» مدرسهها و گذاشتن تنها یک رایانه در یک مدرسه آن هم با کمکهای مردمی
میباشد؛ برنامههایی که بسیار هم مورد نقد قرار گرفتند. البته حاجی بابایی در پاسخ به همه نقدها گفت:
«به بنده میگویند چرا این قدر عجله داری؟ از بس آدمها خوابیدند، ما که یک قدم برمیداریم میگویند چرا عجله داری؟ 30 سال است آموزش و پرورش را خواباندیم حالا که میخواهیم یک قدم برداریم میگویند عجله دارید.» ناگفته نماند که ایشان در جایی دیگر گفته بود: « درطول بیش از سه دهه گذشته اقدامات خوبی درآموزش وپرورش انجام شده است.» به هر رو، پس از گذشت چهار سال از ریاست حاجیبابایی بر وزارتخانه آموزشوپرورش،آنچه بیشتر به چشم میآید پارهای دگرگونیهای نیمه تمامیاست که نمیتوان آنها را در راستای تغییری کارآمد در بهبود وضعیت آموزش ارزیابی نمود.
آموزگار