گروه جامعه، نرگس محمدی- سال تحصیلی 92-91 با رنگ و بوی متفاوتی آغاز به کار کرد. دانشآموزان به ویژه دانشآموزان ششم دبستانی با دلهره و نگرانی بسیاری وارد مدارسی شدند که بوی تغییر و تحول میداد. تحولی که هم در ساختار و هم در محتوا با استناد به سند تحول بنیادین آغاز شد. اما این تحولات به ویژه ایجاد پایه جدید التاسیس ششم ابتدایی و اجرای نظام آموزشی 6.3.3 که به زعم بسیای از کارشناسان طرحی عجولانه بود، از همان روزهای ابتدایی مهرماه همراه با چالشهایی بود. کمبود کلاسهای درس، تبدیل شدن انباریها و آزمایشگاههای مدارس، استفاده از معلمان بیتجربه در بحث تدریس به دانش آموزان، تراکم دانش آموزان در کلاسهای درس تنها بخشی کوچک از مشکلات ایجاد نظام 6.3.3 بود که باید به آنها سختی کتابهای ششم ابتدایی، نبود تجهیزاتی همچون رایانه برای تدریس درس کار و فناوری و ... اضافه کرد.
اجرای نظام 6.3.3 تنها شبیه بازی کودکانه بود
گروه جامعه، نرگس محمدی- سال تحصیلی 92-91 با رنگ و بوی متفاوتی آغاز به کار کرد. دانشآموزان به ویژه دانشآموزان ششم دبستانی با دلهره و نگرانی بسیاری وارد مدارسی شدند که بوی تغییر و تحول میداد. تحولی که هم در ساختار و هم در محتوا با استناد به سند تحول بنیادین آغاز شد. اما این تحولات به ویژه ایجاد پایه جدید التاسیس ششم ابتدایی و اجرای نظام آموزشی 6.3.3 که به زعم بسیای از کارشناسان طرحی عجولانه بود، از همان روزهای ابتدایی مهرماه همراه با چالشهایی بود. کمبود کلاسهای درس، تبدیل شدن انباریها و آزمایشگاههای مدارس، استفاده از معلمان بیتجربه در بحث تدریس به دانش آموزان، تراکم دانش آموزان در کلاسهای درس تنها بخشی کوچک از مشکلات ایجاد نظام 6.3.3 بود که باید به آنها سختی کتابهای ششم ابتدایی، نبود تجهیزاتی همچون رایانه برای تدریس درس کار و فناوری و ... اضافه کرد.
اجرای نظام 6.3.3 تنها شبیه بازی کودکانه بود
یک کارشناس مسائل آموزشی معتقد است که اجرای نظام جدید آموزشی در قالب نظام 6.3.3 به نوعی نشان دهنده عقب گرد سیستم آموزشی به سالهای قبل از 1345 است که هیچگونه نوآوری نیز در آن دیده نمی شود.شیرزاد عبداللهی در این باره میگوید: «بسیاری معتقدند که با آمدن وزیر جدید آموزش و پرورش این نظام از سیستم آموزشی کشور حذف میشود چرا که بر خلاف صحبتهای انجام شده و تاکید وزیر آموزش و پرورش هیچ گونه نوآوری در نظام جدید آموزشی دیده نمی شود و بسیاری از معلمان ابتدایی معتقدند در سال تحصیلی آینده با آمدن وزیر جدید کلاس ششم ابتدایی حذف میشود.» به گفته او، بهتر است پروژه کوتاه و یا بلند کردن دورههای آموزشی که بیشتر شبیه بازی کودکانه حاجی بابایی است، کنار گذاشته شود. متاسفانه اجرای نظام 6.3.3 مدارس ابتدایی و راهنمایی را دچار آشفتگی کرد. تعداد زیادی از معلمان دوره راهنمایی که اغلب در یک درس تبحر و تخصص دارند، سر کلاس ششم دبستان با 10 ماده درسی رفتند.این کارشناس آموزشی توضیحات خود را اینگونه تکمیل میکند:« این گروه از معلمان بسیار از اجرای این طرح ناراضی بودند. در واقع آنها احساس میکنند که از نظر موقعیت تنزل پیدا کرده، کارشان سنگینتر و روزهای حضورشان در مدرسه یک روز بیشتر شده است.» او درباره تبعات اجرای نظام جدید آموزشی گفته است:«آموزش و پرورش در نتیجه اجرای نظام جدید آموزشی تعدادی از معلمان پنجم و سوم را به پایه ششم منتقل کرد. در برخی مدارس برای پرکردن جای خالی معلمان پایه سوم، از نیروهای خدماتی استفاده کرد که این به نوع خود فاجعه در نظام آموزشی کشور است، چرا که این افراد هیچگونه سابقه تدریس آنهم در کلاس ششم ابتدایی نداشتند.تالیف کتابهای ششم به صورت عجولانه از دیگر تبعات اجرای نظام جدید بود به گونه ای که در کمتر از یکسال اشکالات کتابهای درسی ششم یکی پس از دیگری آشکار شد.»
6.3.3 مطابق با استانداردها نبود
حسین احمدی دیگر کارشناس آموزشی نیز از اجرای نظام 6.3.3 دل خوشی ندارد و میگوید:«تغییرات انجام شده در نظام جدید آموزشی به هیچ عنوان مطابق با استانداردها نبود و امروز بسیاری از معلمان و دانش آموزان به محتوای کتابهای درسی ایراد گرفتهاند که بهترین نمونهاش کتاب علوم و ریاضی ششم ابتدایی بود یا آنکه بسیاری از معلمان و حتی دفترداران با آموزشهای کوتاه مدت روانه کلاسهای درسی شدهاند و هیچ ذهنیت قبلی نسبت به کتابهای درسی نداشتند.»به گفته بسیاری از معلمان، کلاس ششم ابتدایی نیز کتابهای ریاضی و علوم ششم برگرفته از کتابهای اول و دوم راهنمایی بوده است و محتوای آن متناسب با سن دانشآموزان و آموزههای سال قبل آنها نبوده است. در حقیقت ارتباط افقی و طولی که باید در مقطع ابتدایی بین درسها برقرار باشد، نشده است.احمدی عنوان میکند که نظام جدید آموزشی مطابق با استانداردها اجرا نشده و بیشتر از آنچه که بر اساس سند تحول بنیادین باشد، تحمیل نظرات سلیقهای مسئولان آموزش و پرورش است.برای اجرای سند تحول بنیادین ابتدا باید دورنمای اصلی از سند در اختیار مسئولان قرار میگرفت و سپس به دور از احساسات و با توجه به شرایط موجود و به صورت منطقی تر سند اجرا میشد. وی با انتقاد از نحوه اجرای بخشی از سند تحول بنیادین و ایجاد پایه ششم ابتدایی افزود: در سند تحول بنیادین تاکید ویژه ای به ایجاد پایه ششم ابتدایی نشده بود و این موضوع بیشتر از آنچه منطبق با سند تحول باشد، استنباط مسئولان وزارتخانه بوده است.این کارشناس با توضیح مشکلات ایجاد شده همزمان با اجرای نظام جدید آموزشی در سال تحصیلی 92-91 میگوید:« برای اجرای این نظام جدید ساز و کارهای لازم فراهم نبود و بسیاری از مدارس مجبور شدند برای تامین کلاسهای ششم از فضاهای غیر استاندارد بخشهای دیگر مدارس همچون نمازخانه یا آزمایشگاه برای ایجاد کلاس استفاده کنند که این مغایر با اصل نظام تعلیم و تربیت در قانون اساسی است.
اجرای 6.3.3 طرح انتخاباتی حاجیبابایی بود
اما در این میان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد است که اجرای 6.3.3 تنها در جهت دستیابی به اهداف انتخاباتی وزیر آموزش و پرورش بوده و بس.رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اجرای نظام آموزشی جدید در مدارس یک طرح شکست خورده است، میگوید:« پس از گذشت تقریباً یک سال از زمان اجرای نظام آموزشی جدید در قالب 6.3.3، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش باید به این نتیجه رسیده باشند که اجرای آن کار اشتباهی بوده و این طرح با شکست مواجه شده است.» بهگفته او، اگر قرار باشد تحول در آموزش وپرورش صورت گیرد باید کارها و اقدامات متحولانه تقسیمبندی شده و اقدامات با توجه به اهمیتشان انجام شود. در حال حاضر هوشمندسازی، نوسازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس کشور یکی از مهمترین برنامهها در آموزشو پرورش است.این نماینده مجلس توضیحات خود را اینگونه کامل میکند:« وزیر آموزش و پرورش اهم برنامههای این وزارتخانه را رها کرده و تحول را تنها در اضافه کردن یک پایه یا تنها تغییر محتوای کتابهای میبیند، در حالیکه برای ایجاد پایه ششم ابتدایی لازم بود که کلاسها هوشمندسازی شود، در شرایطی که برای هوشمندسازی به آموزش پرورش بودجه اختصاص داده میشود، اما مدارس پول هوشمندسازی کلاسها را از والدین دریافت میکنند.»عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که مقاوم سازی ،بهسازی، نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی از دیگر برنامههای مهم آموزش و پرورش است. در حال حاضر تنها در شهر تهران بیش از 60 درصد کلاسها تخریبی و بلااستفاده هستند، والدین با چه اطمینانی فرزندان خود را به این مدارس بفرستند. قطعاً آموزشوپرورش بهتر بود به جای راه اندازی کلاسهای ششم، ابتدا بحث مقاوم سازی کلاسها را در دستور کار خود قرار میداد.خضری با اشاره به طرح شکست خورده اجرای 6.3.3 در نظام آموزشی توضیحاتش را اینگونه تکمیل میکند:«بسیاری از نمایندگان مجلس با اصل تحول در آموزش و پرورش موافق بودند ،اما نه اینکه تحول از ایجاد یک پایه شروع شود و مابقی ضروریات در مباحث آموزشی به فراموشی سپرده شود. نظام آموزشی 6.3.3 آزمون و خطایی بود که متاسفانه گریبانگیر تمام دانش آموزان کشور شد. کاش وزیر آموزش و پرورش این طرح را به صورت پایلوت در برخی از استانها اجرا میکرد. اجرای این طرح بیشتر از آنچه که تبعیت از سند تحول بنیادین باشد، کاری انتخاباتی بود. چرا که وزرای قبلی نیز خواهان چنین تحولی در آموزش و پرورش بودند، اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم حاضر به این کار نشدند.در روزهای پایانی سالی که تحول در نظام آموزشی کشور آغاز شد هستیم، اما همچنان معلمان و دانش آموزان و والدین بسیاری نسبت به وجود این همه معضل همزمان با ایجاد تحول انتقاد داشته و نگران وضعیت تحصیلی فرزندانشان در سالهای آینده تحصیلی هستند. اگرچه بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند که هیچ مشکلی در بحث فضا برای دانش آموزان ایجاد نشده است، اما صحبت در مورد 12 میلیون دانشآموز است و اگر حتی مشکلی هم در بحث فضا برای آنها ایجاد نشده باشد، مشکلات دانش آموزان با اجرای این نظام چند برابر شده است
قانون - 18 اردیبهشت 91