معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش
درگفتوگوی اختصاصی با ایلنا:دستمزد معلمان از کارمندان تمام وزارتخانهها بیشتر است
حقوق معلمان از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده
است/اگر من به عنوان یک معلم انتظار دارم به اندازه استاد دانشگاه حقوق
بگیرم باید تواناییها، علم و سواد من برابر با استاد دانشگاه باشد.
ایلنا: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزایش حقوق معلمان را درگرو افزایش توانمندیهای علمی و پژوهشی آنها اعلام کرد.
"ابراهیم سحرخیز" در گفتوگو با خبرنگار ایلنا؛ در مورد وضعیت دستمزد
معلمان گفت: این موضوع در وهله اول به دولتی بودن آموزش و پرورش و در وهله
بعد به شرایط اقتصادی کشور برمیگردد که تورم دامنگیر آن شده است.
دستمزد معلمان از کارمندان تمام وزارتخانهها بیشتر است
وی تصریح کرد: واقعیت این است که دستمزد معلمان از کارمندان تمامی
وزارتخانهها بیشتر است یعنی براساس قانون خدمات مدیریت کشوری معلمان از
حقوق بیشتری برخوردار هستند.
سحرخیز در مورد تفاوت دستمزد معلمان با سایر کارمندان دولت با توجه به بالا
بودن حقوق آنها در احکامشان نسبت به سایر کارمندان گفت: سایر کارمندان
دولت از شنبه تا پنجشنبه و در حدود ۴۴ ساعت کار میکنند و بعد از ظهرها
نیز ممکن است تا ۱۵۰ ساعت اضافه کاری داشته باشند و زمانی که پول این
اضافهکاری روی حقوق آنها میآید از معلمان دریافتی بیشتری دارند این
درحالی است که معلمان حدودا ۳ بار در هفته در مدرسه حضور دارند و
تابستانها نیز تعطیل هستند و مهمتر از همه اینکه در قانون برای آنها
اضافه کار پیش بینی نشده است از همین رو آنها اضافهکاری ندارند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن ممکن است سایر کارمندان دولت به ماموریت بروند و
بابت آن حقوق بیشتری دریافت کنند این در حالی است که معلمان ماموریت
ندارند و فقط در مدارس حضور دارند.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با این شرایط اقتصادی کشور و
تورم ۴۰ درصدی که البته دقیقا نمیدانم همین باشد و نخود و لوبیای این
قیمتی وضع کارمندان دیگر دولت هم بهتر از معلمان نیست.
سحرخیز با تاکید براینکه باید از وزارت حاجی بابایی در این دولت دفاع کنم،
افزود: شما باید میانگین حقوق معلمان را در ۳ سال گذشته نسبت به امروز در
نظر بگیرید.
حقوق معلمان از۷۰۰ هزارتومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است
معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: حقوق معلمان از حدود
۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان در ۳ سال گذشته به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
درحال حاضر رسیده است. به نظر شما این معجزه نیست.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر این، آموزش و پرورش به دنبال اجرایی کردن
رتبه بندی معلمان نیز هست، افزود: معلوم نیست چقدر عملیاتی شدن رتبه بندی
معلمان طول بکشد اما بالاخره باید بر روی توانمند سازی معلمان کار بشود.
سحرخیز تاکید کرد: اگر من ِمعلم انتظار دارم به اندازه استاد دانشگاه حقوق
بگیرم باید تواناییها، علم و سواد من برابر با استاد دانشگاه نیز باشد.
سحرخیز با بیان اینکه حقوق معلم باید با میزان تواناییهای او همخوانی
داشته باشد، افزود: نباید معلمی که انتظار حقوق بیشتر را دارد بگوید که
نمیتوانم ریاضی ششم ابتدایی را درس بدهم.
وی در پاسخ به این سوال که سطح توانمندی معلمان را چطور ارزیابی میکنید،
افزود: این موضوع به تصمیمات نادرستی که هر از چندگاهی گرفته میشود باز
میگردد چراکه استخدام در آموزش و پرورش دست این وزارتخانه نبوده است.
آموزش و پرورش در حوزه منابع انسانی خوب مدیریت نشده است
سحرخیز با تاکید براینکه آموزش و پرورش در گذشته در حوزه منابع انسانی خوب
مدیریت نشده است، افزود: فردی که زمانی در پیش دبستانی تدریس میکرده است
مجلس مصوب کرده که باید او را درآموزش وپرورش استخدام و به کارگیری کنید.
وی ادامه داد: یا اینکه فردی روزی در نهضت سوادآموزی درس میداده است که
البته خالصانه هم مشغول به کار بوده است اما گفتهاند او را استخدام کنید
تا در مقطع ابتدایی تدریس کند البته شاید این معلم به درد نهضت سوادآموزی
میخورده است اما به طور مسلم کارایی تدریس در مقطع ابتدایی و راهنمایی
ندارد.
سحرخیز با بیان اینکه باور داریم جایی که میتواند معلم توانمند تحویل
آموزش و پرورش بدهد تنها دانشگاه فرهنگیان است، افزود: باید راهها را
ببندند و اجازه ندهند از جای دیگری وارد آموزش و پرورش شوند.
وی ادامه داد: اگر صد نفر صف کشیدهاند که به آموزش و پرورش وارد شوند باید
۵۰ نفر از آنهایی که دارای معدل بالای ۱۷ هستند در آموزش و پرورش جذب
کنیم.
حقوق ۳ میلیونی اساتید دانشگاه به دلیل توانمندیهای آنهاست
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مورد تفاوت دستمزد معلمان با
اساتید دانشگاه به ارائه توضیحات بیشتری پرداخت و افزود: اگر استاد دانشگاه
۲ تا ۳ میلیون تومان حقوق میگیرد کار خود را از مربیگری آغاز کرده و کلی
پژوهش و مقاله داشته است.
سحرخیزادامه داد: در رتبه بندی معلمان همین موارد دیده شده است چراکه در
مرحله اول باید تحرکی در معلم ایجاد شود زیرا من ِمعلم اگر میخواهم تا سه
میلیون تومان حقوق بگیرم باید در سال یک کتاب تالیف کنم.
در رتبهبندی معلمان به دنبال افزایش توانمندیهای آنها هستیم
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حقوق معلمان باید
متناسب با توانمندیهای آنها باشد و در رتبهبندی معلمان نیز به دنبال
همین هستیم.
وی به یکی از نقاط ضعف آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در
آموزش و پرورش این است؛ زمانی که قرار است حقوق معلمان افزایش یابد این
افزایش حقوق شامل همه معلمان میشود به طور مثال ۱۰۰هزار تومان به حقوق همه
معلمان اضافه میکنند که این کارغیرمنطقی است.
سحرخیز با تاکید بر اینکه باید تفاوت و تمایزی نسبت به افزایش حقوق معلمان
وجود داشته باشد، افزود: این تمایز در دریافتهای معلمان باید نسبت مستقیم
با تواناییهای آنها داشته باشد ممکن است یک معلم با ۳۰ سال سابقه یک
میلیون دریافتی داشته باشد اما معلم دیگر با ۲۰ سال سابقه و تالیف ۲۰ کتاب و
کار پژوهشی هم همین مقدار حقوق بگیرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلمی که اهل مطالعه،
کار پژوهشی و به طور کلی اهل تلاش و پیگیری نیست نباید با معلمی که از چنین
ویژگیهایی برخوردار است در زمینه حقوق یکسان در نظر گرفته شوند.
وی در مورد اینکه چرا کارهای پژوهشی از طرف معلمان خیلی جدی تلقی نمیشود،
گفت: بخشی از این موضوع به نظام ارزشیابی برنامه درسی برمیگردد که باید
اصلاح شود از آن طرف هم بخواهیم یا نخواهیم تا زمانی که اهرمهای تشویقی،
تنبیهی در این زمینه به کار گرفته نشود کسی به سراغ این فعالیتها نمیرود
از همین رو باید بدنبال این اهرمهای انگیزشی باشیم که رتبه بندی معلمان
این خاصیت را دارد.
سنجش صلاحیت حرفهای معلمان با برگزای آزمون
سحرخیز به تدابیر درنظر گرفته شده در رتبهبندی معلمان برای افزایش
توانمندی آنها اشاره کرد و افزود: براساس این طرح، سنجش صلاحیت حرفهای
معلمان به صورت برگزاری آزمون سالانه یا چند سال یکبار انجام میشود تا
تواناییهای معلمان سنجیده شود.
وی تصریح کرد: به طور مثال معلمی ۲۰ سال پیش لیسانس زبان گرفته است و معلوم
نیست در این مقطع زمانی چه معلومات و تواناییهایی دارد یا اینکه فردی از
دانشگاه آزاد نزدیک خانهشان مدرک لیسانسی گرفته و اکنون در آموزش و پرورش
تدریس میکند بنابراین باید با برگزاری آزمون ببینیم که چه میزان بر روی
مباحث تسلط و اشراف دارد.
مسئولان تراز اول کشور باید برای بهبود وضعیت معلمان اقدام کنند
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وظیفه تعلیم و تربیت
دانش آموزان به عنوان نسل آینده کشور از سوی معلمان افزود: آموزش و پرورش
دستگاه سرمایهگذار و مولد سرمایه اجتماعی است از همین رو این نگاه را باید
مسئولان تراز اول کشور، رئیس جمهور، مجلس داشته باشند تا بیایند برای
بهبود وضعیت معلمان کاری کنند.
گزینش معلمان باید برای ورود به آموزش و پرورش سخت شود
وی خاطرنشان کرد: مسئولان امر در مرحله اول باید گزینش معلمان را برای ورود
به آموزش و پرورش سخت کنند تا افراد شایستهای به این حوزه ورود پیدا کنند
و در مرحله بعد اگر بخواهند همچنان آموزش و پرورش دولتی اداره شود باید
بودجه کافی در اختیار این نهاد قرار دهند و یا اگر میخواهند غیردولتی
اداره شود قانونی را در این زمینه مصوب کنند.
|