در حالی که ممنوعیت ورود «دوربینهای مدار بسته» به مدارس بارها از سوی مسوولان آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته اما در عمل و با هوشمندسازی مدارس، شاهد ورود آرام و بی و سر و صدای این دوربینها به مدارس هستیم، طرحی که به گفته مدیران برای نگهداری و کنترل تجهیزات مدارس هوشمند اجتناب ناپذیر بوده و آموزش و پرورش نیز با سکوت خود مهر تاییدی بر این مهم زده است.
به گزارش ایسنا مهدی نوید ادهم دبیرکل شورایعالی آموزشوپرورش درباره اینکه آیا دوربینهای مدار بسته که کاربرد آن بر اساس قانون شورایعالی آموزشوپرورش ممنوع است، با هوشمندسازی وارد مدارس میشود؟ افزود: این موضوع در کمیسیونها مطرح شده و کمیسیونها مشغول بررسی و تدوین ضوابط جدید متناسب با شرایط جدید برای ورود دوربینهای مدار بسته به مدارس هستند، اما تاکنون تصمیمگیری قطعی دراین باره اتخاذ نشده ست.
وی با تاکید بر اینکه تا زمان تدوین قانون جدید، روال قبلی مبنی بر ممنوعیت نصب دوربین در مدارس به قوت خود باقی است، اضافه کرد: درباره نصب دوربین در مدارس نظرات مخالف و موافقی وجود دارد، درباره زوایای مثبت دوربینهای مدار بسته، گفت: با ورود این دوربینها، زمینه حفظ و نگهداری اموال مدرسه فراهم میشود و با توجه به اینکه سرایداران مدارس به صورت شبانهروزی در مراکز آموزشی حضور ندارند، با استفاده از این دوربینها میتوان از تجهیزات آموزشی، کمک آموزشی و رایانه و همچنین حفاظت فیزیکی مدرسه استفاده کرد. وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه مدارس به ویژه در شهرها در چندین طبقه احداث میشوند، کنترل ورود و خروج دانشآموزان به کلاسها، مدرسه و مراقبت از آنها در راهپلهها یکی از مواردی است که میتواند به کمک معاونان و ناظمان مدرسه بیاید تا بتوانند مراقبت بهتری را از دانشآموزان در محیط مدرسه به ویژه در حیاط و راهپلهها داشته باشند. نویدادهم در عین حال نکات منفی را نیز برای دوربینهای مداربسته مدارس برشمرد و گفت: یکی از معایب حضور این دوربینها در مدارس، بروز رفتارهای غیرطبیعی و مصنوعی دانشآموزان است زیرا با توجه به اینکه آنها میدانند رفتار و حرکات آنها از طریق دوربین ضبط میشود، فرآیند تربیتی آنها در ارتباط با یکدیگر و معلم تحت تاثیر قرار میگیرد. دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نصب دوربینها در کلاسهای درس امکانپذیر نیست، گفت: باید شرایط آموزش کاملا بدون کنترل باشد تا دانشآموزان در محیطی بدون اضطراب بتوانند فرآیند یادگیری را داشته باشند، اما نصب دوربین در حیاط مدرسه، کتابخانه، سایتهای کامپیوتری، راهپلهها بلامانع است و میتواند به مدیریت بهتر مدرسه کمک کند.
یوسف نوری رییس مرکز آمار، فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش نیز درباره اتخاذ قوانین جدید برای ورود دوربینهای مدار بسته همراه با هوشمندسازی به مدارس، گفت: هوشمندسازی جزء جدایی ناپذیر برنامههای آموزشوپرورش شده و باید برخی از قوانین برای اجرای این طرح تسهیل شود.
وی اظهار کرد: از معاونت پرورشی، شورایعالی آموشوپرورش و حوزه علمیه تقاضای بررسی این موضوع را داشتیم و مقرر شد، حوزههای دین، سلامت و قوانین از طریق بررسیهای کارشناسی تمام جوانب فردی، اجتماعی، دینی، سلامت و علمی این فناوریها را در اختیار مرکز آمار و فناروری اطاعلات و ارتباطات آموزشوپرورش قرار دهند.
به گفته رییس مرکز آمار، فناوری و اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش، با توجه به سرعت بالای ورود فناوریهای ارتباطی به جوامع باید فرهنگ استفاده از آن مورد توجه باشد تا از فرهنگ تکنولوژی عقب نمانیم لذا با توجه به اینکه این فناوریها ناگزیر باید وارد مدارس شوند باید قبل از ورود این تکنولوژی بتوانیم پیوست فرهنگی متناسب را برای دانش آموزان تدوین کنیم و فرهنگ استفاده از آن نهادینه شود.
نوری با اشاره به ارائه پیوست فرهنگی ویژه هوشمندسازی گفت: با توجه به اینکه امسال در برخی از مدارس شهر تهران طرح تبلت دانشآموزان اجرایی خواهد شد، به دنبال تهیه پیوست فرهنگی برای معلمان، خانوادهها و دانشآموزان هستیم تا فرهنگ استفاده از فناوریهای نو در اختیار آنها قرار گیرد.
نوری عنوان کرد: با توجه به اینکه نسل جدید ارتباطات در جامعه شکل گرفته و استفاده از فضاهای مجازی و سایبری جایگزین سایر ارتباطات شده است، باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد تا فرهنگ استفاده از تکنولوژی هوشمندسازی مدارس تبیین شود و از این رو طرحی آماده شده است که به صورت پایلوت در مدارسی که طرح تبلت اجرایی خواهد شد، این پیوست در اختیار آنها قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: پیوست فرهنگی باید به عنوان یک نیاز قبل یا همزمان با ورود فناوری یا هر نوع فرهنگ جدید برای شهروندان در نظر گرفته شود تا استفاده درست و لزوم ورود آن به طور شفاف برای آنها تبیین شود. گوهر یسنا انزانی - روانشناس کودک درباره تاثیر نصب دوربین در مدارس معتقد است که تاثیر این اقدام در بین دانش آموزان دختر و همچنین در مقاطع مختلف متفاوت است. وی میگوید: نصب دوربین در مدارس میتواند در کنترل رفتار معلمان با دانش آموزان تاثیر بسزایی داشته باشد و از تحقیر دانش آموز جلوگیری میشود و چون معلم میداند که توسط مدیر یا معاون مدرسه چک میشود، بنابراین درعملکرد وی تاثیرگذار است. انزانی اظهار کرد: نصب دوربین در مدارس برای دانشآموزانی که مسوولیت پذیری را آموختهاند ایجاد واکنش نمیکند و احساس حمایت و مراقبت از سوی والدین و مربیان را در پی دارد، اما برای دسته دیگری از کودکان و نوجوانان ممکن است واکنشهایی را به دنبال داشته باشد که احساس چک شدن در خانه توسط والدین و در مدرسه توسط دوربینها میتواند به عدم استقلال آنها منجر شود لذا باید نکات مثبت و منفی این موضوع بدقت بررسی شود. این روانشناس کودک معتقد است: کودکانی که مدام از سوی والدین کنترل میشوند اگر در مدرسه نیزمورد کنترل قرار بگیرند برای تایید خود همواره رفتارهایی را نشان میدهند که برای آنها قابل پذیرش باشد لذا از خود دور میشوند، ضمن آنکه آسیبهای این کنترل در دانشآموزان دختر بیشتر از پسران است. هوشمندسازی بدون توجه به اعلام مکرر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت، پای دوربینهای مدار بسته را به مدارس باز کرده و توجیه مدیران نیز مراقبت از اموال به ویژه تجهیزات هوشمند مدارس است؛ گذشته از نظرات مثبت و منفی این اقدام، به نظر میرسد تدوین یک بسته فرهنگی و به روز کردن قوانین باید در دستور کار این وزارتخانه باشد تا ضمن رفع خلاء قانون فعلی، آموزش والدین و مربیان نیز در مواجه با فضایی جدید مورد توجه قرار گیرد
مردم سالاری - 23 شهریور92