ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
دموکراسی در کلاس درس
آموزش و پرورش نهادی است که میتواند در بروز و ظهور اندیشههای ناب نقش عمدهای ایفا کند و دانشآموز را به تکاپو وادارد تا بهتر بتواند به سرمنزل مقصود برسد؛ نکتهای که توجه به آن ضروری بهنظر میآید. حال باید ببینیم که برای رسیدن به این مقصود چه تدبیری اندیشیده شده است؟ آیا میشود دانشآموز را به سوی تفکری فعال سوق داد؟ آنچه بهنظرم در کلاس درس، معلم باید بدان برسد این نکته مهم است که دانشآموز به درک مسائل ارائه شده نائل آید بهگونهای که بتواند به راحتی نظر خود را درمورد آنها ارائه دهد، یاد بگیرد فکر کند و مفهوم آن را بفهمد. کلاس درس باید محیطی آزاد باشد تا دانشآموز بهراحتی آنچه را در ذهن دارد بیان کند بهگونهای که مفهوم دموکراسی را در کلاس بفهمد، یاد بگیرد تا بهاندیشهها احترام بگذارد و تحمل ایدههای مخالف را نیز داشته باشد. کلاس درس باید برای دانشآموز در حکم جامعهای با گرایشهای مختلف باشد؛ جامعهای که منطق عدالت بر آن حکمفرماست. در کلاس درس نباید هیچگونه تبعیضی راه پیدا کند تا دانشآموز تکبعدی و انحصارگرا بار نیاید. شرایط کلاس باید بهگونهای باشد که دانشآموز را به تدبر وادارد. کلاس درس جایگاه بروز اندیشههاست و زمانی این امر محقق میشود که جسارت بیان اندیشه در دانشآموز ایجاد شود و به او فرصت تفکر داده شود. دانشآموز باید از همین ابتدا یاد بگیرد که همه چیز را به راحتی قبول نکند و برای آنچه ارائه میکند دلیلی واضح داشته باشد. در کلاس درس باید سعی شود انتخاب نماینده کلاس توسط دانشآموزان انجام گیرد و دفتر مدرسه فقط زمینهساز بروز این رفتار شود تا دانشآموزان الفبای دموکراسی را در کلاس درس بیاموزند. باید تلاش کنیم خود دانشآموز انتخاب کند تا هنجارها و ارزشها در او نهادینه شود. بیشک به وجودآمدن همه این رفتارها مدیون تلاش معلمی آزاده است که با ارائه راهکارهای مختلف زمینه بروز اندیشهها را فراهم کرده و راه صحیح تفکر را به دانشآموز میآموزد. حال با این اوصاف ما در کجای کار قرار گرفتهایم؟ چقدر خود با الفبای دموکراسی و تفکر و تحمل اندیشه مخالف آشنا هستیم؟ ضرورتها برای ما چه مواردی هستند؟ ما چقدر برای به ثمر رساندن آنها تلاش میکنیم؟ جسارت بیان عقیده به چه میزانی در ما وجود دارد تا ما بتوانیم به خوبی آنها را منتقل کنیم. طبعا معلمان آزاد اندیش به خوبی میدانند ایجاد چنین رفتارهایی نیازمند اندیشهای واقعگرایانه است. اندیشهای کهاندیشهها را محترم میدارد، نکتهای که به ما میآموزد این است که نباید هیچ اندیشهای را به صرف همسو نبودن با تفکراتمان از خویش برانیم.
روزنامه آرمان / عبدالجلیل کریم پور/ چهارشنبه 4 دی 1392