
گزارش،روزنامه ی آرمان،23 بهمن 92
بنفشه رنجی: حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوقبشری مثل منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیتهای قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۲۷ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است. اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در مدارس تاکید دارد. پیشتر، حسن روحانی در نطقهای انتخاباتی خود بر اجراییشدن اصل پانزدهم قانون اساسی تاکید کرد و گفت: این جمله را برای این نمیگویم که به من رای بدهید. به این دلیل میگویم که در بیانیه اقوام و مذاهب بر آن تاکید کردهام و بخشی از برنامه دولت تدبیر و امید است. پس از آغاز به کار دولت یازدهم، دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی از تدوین برنامه ای برای تدریس به زبان مادری در میان اقوام خبر داد. به گفته علی یونسی تدریس به زبان مادری از جمله برنامههای آموزش و پرورش دولت یازدهم است و آموزش و پرورش، زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برایشان تدوین میکند. همچنین علیاصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از اجرایی شدن اصل 15 قانون اساسی حمایت کردند. اما چندی نگذشت که موج انتقادات علیه اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی از سوی برخی نمایندگان مجلس و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی بالا گرفت. مخالفان میگویند تدریس زبان مادری تهدیدی جدی برای همگرایی ملی و توطئهای برای کمرنگ کردن زبان فارسی است. آنها ضمن معیار دانستن زبان فارسی، آموزش زبان مادری را اقدامی خطرناک میدانند که ایده آن از کشورهای خارجی وارد ایران شده است. از طرفی دیگر، موافقان معتقدند مرکزگرایی و اجرایی نکردن اصل پانزدهم قانون اساسی، کوشش برای تک فرهنگ سازی در جامعه چند فرهنگی است. با وجود حمایت وزرای دولت روحانی از این برنامه، اما تا به حال هیچ طرح اجرایی برای آموزش زبان مادری ارائه نشده است و خبری از آغاز اجرایی کردن اصل 15 قانون اساسی در مدارس مناطق مختلف نیست، تنها روز گذشته (سهشنبه) رئیس گروه پیشدبستانی آموزش و پرورش درباره نحوه آموزش در پیشدبستانیهای مناطق دوزبانه توضیحی مختصر داد.
رخساره فضلی گفت: در گذشته آموزش بر مبنای زبان مادری از سوی معلم ممنوع بود که درحال حاضر این ممنوعیت برداشته شده است. مبنای آموزشهای ما در مناطق دوزبانه، زبان مادری است که بر اساس آن زبان معیار(فارسی) را نیز آموزش میدهیم که دانشآموز پس از ورود به مقطع ابتدایی دچار افت تحصیلی یا خودپنداری از تحصیل نشود.دلسوزتر از قانون اساسی
وکیل پایه یک دادگستری در گفتوگو با آرمان با تاکید بر تفاوت میان آموزش به زبان مادری و آموزش زبان مادری گفت: در قانون اساسی بر آموزش به زبان مادری تاکید شده است. به گفته محمدصالح نیکبخت، آموزش زبان مادری نهتنها منجر به تضعیف زبان ملی نمیشود، بلکه به توجه به وحدت ریشهای که میان زبان فارسی و دیگر زبانهای کنونی ایرانزمین وجود دارد، باعث تقویت زبان ملی و غنای آن میشود. این حقوقدان معتقد است، گویا گروهی از مخالفین که بحث تضعیف وحدت ملی را مطرح میکنند، خود را دلسوزتر و داناتر از نخبگانی میپندارند که این اصل قانون اساسی را وضع کردهاند. نیکبخت ادامه داد: آموزش زبان مادری موجب وحدت ملی و باور کردن اقوام و ملیتهایی خواهد بود که در ایران زندگی میکنند. بدینگونه اقوام باور خواهند داشت که در ایران آنها را قبول کردهاند. او همچنین بازدارندگی سیاسی کشور از طمع بیگانگان را از نتایج آموزش به زبان مادری عنوان کرد.
آموزشبه زبان مادری راهی برای ارتقای کیفیت آموزش
عضو کانون صنفی معلمان ایران در گفتوگو با آرمان با اشاره به موضعگیری سیاسی اعضای فرهنگستان ادب و زبان فارسی گفت: آموزش به زبان مادری یک نیاز برای کودکانی است که در منطقه محلی و خانواده خود زبان دیگری به کار میگیرند. این کودکان زبان فارسی را خوب درک نمیکنند و این موضوع بر کیفیت درسی آنها در تمام مقاطع تاثیر میگذارد. به گفته محمدتقی فلاحی، اجرایی نکردن اصل پانزدهم قانون اساسی باعث ایجاد فاصله میان فرهنگهای بومی و فارسی میشود و فرد در جاهایی مجبور به فاصله گرفتن از زبان بومی خود میشود. این کارشناس آموزش و پرورش با اشار به اینکه اقوام مختلف همیشه در مناطق جغرافیایی خود به زبان بومی خود صحبت میکنند، افزود: نبود آموزش زبان مادری، سبب در خود فرو رفتگی و احساس بیگانگی با فرهنگ رسمی میشود زیرا فرهنگ فارسی برای این فرد سهمی قائل نمیشود و او را به رسمیت نمیشناسد. برخی از مخالفان آموزش زبان مادری میگویند این موضوع از خارج به ایران آمده است، این درحالی است که به گفته فلاحی اگر هم فرض بگیریم که این موضوع از خارج وارد ایران شده، لزوما هر آنچه از بیرون آمده باشد هم نادرست نیست. عضو کانون صنفی معلمان ایران با اشاره به تنوع فرهنگی و جغرافیایی ایران، عنوان کرد: تمرکز و یکنواختی نگاهی اشتباه به آموزش و پرورش است. این دیدگاه به غلط رایج است که هر آنچه در مرکز جاری است لزوما باید در تمام نقاط کشور با آداب و رسوم فرهنگ متفاوت نیز جاری باشد. چنین ذهنیتهای تمرکزگرایانه ای ایجاد نگرانی میکند. آموزش زبان مادری مطالبه مردم است. در همین زمینه نماینده بیجار در مجلس در گفتوگو با آرمان با تاکید بر اینکه آموزش زبان مادری طبق اصول قانون اساسی است، گفت: اجرای اصول قانون اساسی هرچه که باشد به نفع کشور است، در بحث اجرایی نیز دولت باید برنامه داشته باشد. سیدمحمد بیاتیان با اشاره به وعدههای رئیسجمهور در تبلیغات انتخاباتی، اظهار کرد: با اینکه اظهار نظرهای مختلفی مبنی بر آسیب زا بودن آموزش زبان مادری وجود دارد، اگر دولت اعتقادش بر اجرای این قانون باشد بعید است که مخالفت جدی در این زمینه وجود داشته باشد. به گفته او، یکی از مطالبات نمایندگان مناطق مختلف که مطالبه مردم آن مناطق مانند کردستان است، آموزش زبان مادری است. درحالی برخی مخالفان آموزش زبان مادری به هزینهبربودن اجرای این برنامه اشاره میکنند که بیاتیان معتقد است هزینههای اجرای این برنامه زیاد قابل توجه نیست و با اختصاص بودجه میتوان به آن دست یافت. منابع مالی و تامین اعتبار نمیتواند بهانهای برای اجرایی نکردن این برنامه باشد. این نماینده مجلس افزود: برخیها فکر میکنند تعدد قومیتها برای کشور تهدید محسوب میشود، اما من معتقدم این تنوع فرهنگی بزرگترین فرصت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای ایران است. او در پاسخ به مخالفانی که آموزش زبان فارسی را برنامهای وارد شده از خارج میدانند، گفت: این موضوع بههیچوجه نسخهبرداری از کشورهای خارجی نیست، بلکه در قانون اساسی ما آمده است. بیاتیان معتقد است نخبگانی که قانون اساسی را نوشتهاند جوانب امر را سنجیدهاند و اجرای آن نمیتواند تهدیدی برای تمامیت ارضی و زبان فارسی باشد. اگر به تهدید بخواهیم فکر کنیم باید به فکر این باشیم که امروزه خود زبان فارسی در معرض تهدید واژههای بیگانه است. در این میان به نظر میرسد اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در طرف مخالفان آموزش به زبان مادری قرار گرفتهاند، چندی پیش زهره طبیبزادهنوری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کردن مساله آموزش به زبان مادری را پوپولیستی دانست.در همین زمینه، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتوگو با آرمان گفت: اگر بحث آموزش زبان مادری برایمان خیلی مهم جلوه کند باعث پراکندگیها و آسیب به وحدت ملی میشود. قاسم احمدیلاشکی با بیان اینکه در کلاسهای درس و دانشگاهی نباید به زبان مادری تدریس انجام شود، افزود: در عین حال که باید فضای فرهنگ ملی حفظ شود، فرهنگهای دیگر نیز باید حفظ شود. من به الزام آموزش به زبان خاص هر قوم اعتقادی ندارم. او ادامه داد: با این حال ما نباید اجازه دهیم فرهنگهای مختلف از دست رود، باید در حوزههای مختلف به صورت شبکههای غیر رسمی یا در دوران پیشدبستانی کمک کنیم تا این فرهنگها حفظ شود. زبان هر قومی جای خاص خودش را دارد، اما تدریس به زبان مادری در کلاسهای درسی آسیبزاست.